Nagrody konkursowe najlepszym barometrem rozwoju branży e-commerce


 

W 2012 roku tylko 20% internautów kupowało online, w 2021 roku badanie e-Izby “Omnicommerce. Kupuję wygodnie” mówiło już o 84%. Ten wzrost jest imponujący. Jakie Pani zdaniem były kluczowe czynniki rozwoju e-commerce?

Patrycja Sass-Staniszewska: E-commerce wystartował w Polsce w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych. Powstały wtedy pierwsze sklepy internetowe, katalogi e-sklepów czy platformy aukcyjne. Jednak to właśnie w ostatniej dekadzie rozwinął się najbardziej dynamicznie. Kluczowym czynnikiem wzrostu jest rozwój Internetu w Polsce, a przede wszystkim jego powszechna dostępność. Według raportu GUS w 2021 roku dostęp do internetu posiadało blisko 92,4 proc. gospodarstw domowych, kiedy w 2012 było to zaledwie 60%. Internet ciągle się rozwija, a możliwości jakie ze sobą niesie są olbrzymie, nie tylko dla indywidualnych użytkowników, ale także dla przedsiębiorstw. Jest wykorzystywany nie tylko do komunikacji, ale także do zakupów. Polacy pokochali e-zakupy – obecnie aż 9 na 10 polskich internautów korzysta z tej formy zakupów. Głównie dlatego, że są szybkie, łatwe i bezpieczne. Warto zwrócić uwagę również na stałe wzrosty wartości rynku handlu elektronicznego – według TNS polski rynek e-commerce w 2010 roku był wyceniany na 15,6 mld zł i rósł ok 3 mld zł każdego roku. Jego wartości w 2016 roku wynosiła już ponad 35 mld zł, a w 2020 roku ponad 100 mld zł. Handel internetowy rozwija się bardzo dynamicznie, a analitycy prognozują jego dalszą ekspansję

Kluczowymi stymulatorami rozwoju e-handlu są niewątpliwie nowoczesne technologie, rozwój omnichannel, a także rosnąca świadomość tego, że handel elektroniczny nie zna granic i jest najskuteczniejszą formą rozwoju eksportu online.

Technologie dotyczą głównie personalizacji, programmatic buying, zakupów mobilnych, wykorzystanie sztucznej inteligencji w e-commerce, rozszerzonej rzeczywistości do wizualizacji produktu czy wykorzystanie inteligentnych chatbotów, coraz częściej stosowanych skutecznie w procesie zakupowym. W skali globalnej nastąpił ogromny wzrost inwestycji w badania nad rozwiązaniami AI  – zgodnie z szacunkami  Berkshire Hathaway już w 2025 r. kwota ta ma przekroczyć 200 mld dolarów. Będzie to miało ogromy wpływ na rozwój nowych innowacyjnych aplikacji technologii opartych na inteligentnych algorytmach, uczeniu maszynowym oraz głębokich sieciach neuronowych. W związku z tym już teraz firmy na świecie planują inwestować w sztuczną inteligencję spore budżety. To stwarza jeszcze większe możliwości dla gospodarki cyfrowej.

Izba Gospodarki Elektronicznej miała ogromny wkład w rozwój rynku e-commerce przez te ostatnie 10 lat – zarówno w zakresie legislacyjnym, jak i edukacyjnym. Edukujemy e-konsumentów, by potrafili bezpiecznie kupować w Internecie oraz wspieramy firmy i doradzamy jak budować e-sklep, jak przeprowadzać transformację cyfrową, a także jak prowadzić eksport online. Nasze badania i raporty są źródłem regularnych analiz rynkowych oraz konsumenckich. Doskonale integrujemy branżę poprzez organizacje wydarzeń i konkursów takich jak e-Commerce Polska awards, Dyrektor e-Commerce Roku czy Performance Marketing Diamonds. Nieustannie promujemy polski e-commerce, także poza granicami naszego kraju, jako część międzynarodowej organizacji E-commerce Europe.

 

Pod koniec kwietnia e-Izba wydała raport “B2B Commerce NOW”. To obszar, którego tempo rozwoju jest coraz większe. Aż 41% biznesów online działa także w modelu B2B e-commerce. Aż 91% z nich planuje właśnie ten model rozwijać, także w obszarze cross-border. Jakie kierunki i możliwości rozwoju upatruje Pani w obszarze B2B?

Tytuł tego raportu, czyli „B2B e-commerce NOW” mówi wszystko o kondycji polskiej branży e-handlu adresowanej dla klienta instytucjonalnego. Jego wyniki potwierdzają, że ponad 90 % przedsiębiorstw oferujących produkty, usługi i rozwiązania dla biznesu planuje rozwijać e-handel. Już 41% firm działa na tym rynku i oceniło wejście w ten obszar jako sukces, a co czwarta firma ponad 80% przychodów czerpie właśnie z e-commerce.

Korzyści z wdrożenia B2B e-commerce są ogromne  – jak wzrost skali działania i obrotów, wyższą efektywność i rentowność oraz sprawniejszą realizację zamówień. Aż 84% firm, uważa, że e-commerce jest szansą na rozwój polskiego eksportu online, a już co czwarta korzysta z tej możliwości. E-eksport jest szansą dla rodzimych firm na poszukiwanie nowych rynków zbytu.

Tak fantastyczne wyniki tego badania pokazują, że jesteśmy w niezwykle ważnym dla biznesów B2B momencie. Rynek rośnie bardzo szybko, klienci oczekują zmian, a firmy widzą korzyści z wejścia w sprzedaż internetową, również dla produktów i usług B2B. Tu i teraz – NOW!

Świat B2B przechodzi okres intensywnej transformacji. Tradycyjne metody działania B2B – od sprzedaży po interakcje z klientami, od realizacji po dostawę zamówienia – szybko się zmieniają. Pandemia COVID-19 przyspieszyła ten proces zmian – ostatnie dwa lata przyniosły wielkie wyzwania, które ujawniły potrzebę większej elastyczności łańcuchów dostaw B2B.

Dlatego podobnie jak w B2C e-commerce w kanale B2B konieczne jest inwestycja w infrastrukturę cyfrową: sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe, analitykę big data i analizy biznesowe. Technologie te umożliwiają usprawnienie wewnętrznych i zewnętrznych procesów biznesowych w celu poprawy dokładności planowania i prognozowania popytu. Pamiętajmy, że klienci szukają źródeł zaopatrzenia na całym świecie, więc platforma handlu elektronicznego powinna obsługiwać płatności w dowolnej walucie, konieczna jest przejrzystość kosztów powiązanych z transakcjami transgranicznymi, takich jak cła i podatki oraz synchronizacja operacji logistycznych w kontekście transgranicznym. Można to osiągnąć wykorzystując odpowiednie technologie i aplikacji danych z dostawcą usług logistycznych.

 

W tym roku odbywa się 10-ta edycja konkursu e-Commerce Polska awards. Jaka będzie jubileuszowa edycja? Co nowego się pojawi?

Muszę zaznaczyć, że konkurs ten jest absolutnym barometrem branży i rozwija się razem z nią dostarczając nam inspiracji i weryfikacji działań. Jubileuszowa, 10 edycja e-Commerce Polska awards, obfituje w nowości. Mówimy o Gali Dekady, dlatego chcemy na nią zaprosić laureatów wszystkich edycji tego konkursu. Tytułem “Marki Dekady E-commerce” chcemy nagrodzić markę e-commerce, która otrzymała najwięcej nagród i wyróżnień w dotychczasowych edycjach konkursu. Ponadto wprowadziliśmy 10 nowych kategorii konkursowych. A Galę swoją obecnością uświetni gość Specjalny Luca Cassetti, Sekretarz Generalny Ecommerce Europe. Wrześniowy wieczór będzie świętem e-commerce, gościć będziemy wszystkich, którzy w ciągu ostatniej dekady liczyli się branży i ją rozwijali wprowadzając innowacje.

 

Jaka będzie przyszłość e-commerce? Prognozy na kolejne 10 lat

Patrząc na ostatnie 3 lata i dynamikę zmian, których doświadczyliśmy zarówno w życiu jak i w biznesie, ciężko jest przewidywać co będzie jutro. Nie przewidziano pandemii, a to ona w dużej mierze zmieniła myślenie ponad 30% konsumentów, którzy rozpoczęli swoja przygodę z zakupami przez Internet i przy nich pozostaną na dłużej. To również czas nowej ery dojrzałych konsumentów Silver Power. Handel elektroniczny osiągnie swój zasłużony sukces i każdy będzie kupował w e-sklepach. Rynek e-commerce znacznie przeroście handel tradycyjny, a polskie marki osiągną sukces w obszarze cross-border e-commerce. Zarówno młodzi jak i seniorzy będą zakładali sklepy internetowe. Natomiast e-sklepy będą nam ułatwiały i uprzyjemniały technologią  ścieżkę zakupową tak, że zanim pomyślimy – zakupy dojadą.

 

Patrycja Sass-Staniszewska

Prezes Zarządu Izby Gospodarki Elektronicznej (e-Izby), której misją jest rozwój polskiej branży gospodarki cyfrowej poprzez współpracę, wymianę know-how, działania legislacyjne, reprezentację wspólnych interesów na arenie krajowej oraz międzynarodowej. Członek Board of Directors Ecommerce Europe, w której e-Izba jest zrzeszona. Członek Koalicji na Rzecz Obrotu Bezgotówkowego i Mikropłatności, która powstała wiosną 2007 roku z inicjatywy Związku Banków Polskich. Z e-Izbą związana od początku jej działania. Odpowiedzialna za rozwój strategiczny Izby w zakresie e-commerce, cyfryzacji finansów, polskiej medycyny. Z branżą interaktywną związana od prawie 20 lat. Wcześniej pracowała w IAB Polska, gdzie tworzyła organizację marketingu online od podstaw oraz w Eniro Polska (Panorama Firm), pełniąc funkcję rzecznika prasowego. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego.

e-commercee-Izbastickywywiad