...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Optymalizacja i innowacyjność, czyli o najnowszych trendach w hotelarstwie – cz. 2

architektura dywan zyrandol

Dziś prezentujemy kolejną porcję trendów hotelowych, liczących się w najbliższej przyszłości.

W artykule znajdują się linki afiliacyjne. Po kliknięciu w nie, zostaniesz przeniesiony na stronę reklamodawcy, gdzie będziesz mógł zapoznać się z konkretną ofertą na produkt lub usługę. Klikając w linki afiliacyjne nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz pracę redakcji brief.pl i naszą niezależność.

Coraz ważniejsze bezpieczeństwo i technologia blockchain

Kiedy spojrzymy wstecz na 2018 rok, to zewsząd dopadają nas informacje o wycieku haseł wraz z loginami, danych kart kredytowych i innych wrażliwych danych osobistych. Kiedy już się to zdarzy, to jest to nie tylko katastrofa wiążąca się z konsekwencjami prawnymi i w konsekwencji finansowymi. To także katastrofa wizerunkowa. Coraz większe znaczenie ma więc właściwe przechowywanie i dystrybucja wrażliwych danych. Problem z hasłami w hotelu przy mnogości systemów oraz dużej rotacji personelu jest tym bardziej palący – powstają więc na przykład dedykowane sposoby dystrybucji takich informacji, takie jak onetimesecret.com.

Innym nowym sposobem podejścia do bezpieczeństwa jest technologia blockchain. Blockchain to wysoce bezpieczne cyfrowe podejście do rejestrowania zmian danych i transakcji. Można o niej pomyśleć jako o księdze głównej, gdzie każdy cyfrowy blok zapisu jest szyfrowany, a każdy kolejny blok posiada link do poprzedniego bloku w tej księdze, wraz ze znacznikiem czasu i informacją o transakcji lub zmianie. Te bloki danych nie mogą być nadpisywane, pozostawiając trwały, niezmienny zapis i sprawiając, że dane te są niezwykle trudne do skasowania.

Technologia blockchain jest nadal w powijakach pod względem masowego wprowadzania na rynek, ale w branży hotelarskiej istnieją już przewidywalne zastosowania. W branży turystycznej bowiem informacje o klientach są przekazywane pomiędzy wieloma różnymi firmami. Technologia blockchain może sprawić, że dostęp do informacji o klientach i ich przechowywanie będą o wiele bezpieczniejsze, bardziej niezawodne i bezproblemowe, poprawiając komfort podróży i sprawiając, że klienci będą czuli się bezpieczniej, dokonując rezerwacji i udostępniając swoje dane osobowe.

Zwrócenie się hoteli w stronę pokolenia millenialsów

Jeśli chodzi o najnowsze trendy w hotelarstwie, to warto również zwrócić uwagę na kwestie demograficzne – coraz większy udział w ogólnej puli osób korzystających z usług hotelowych mają przedstawiciele pokolenia Y (zwanego również Millenialsami) oraz pokolenia Z. Przykładowo w USA Millenialsi (osoby w wieku 18 – 34) według szacunków będą w 2025 roku reprezentować połowę wszystkich podróżujących.

Hotele i inne obiekty turystyczne muszą więc zdefiniować swoje strategie w oparciu o cechy i nawyki tej grupy demograficznej – są to osoby, które dużo podróżują, są wczesnymi użytkownikami technologii (tzw. early adopters), lubią spersonalizowane interakcje i są spontaniczne. Powinno się je przykładowo zadowolić dzięki takim kwestiom jak łatwe zameldowanie w hotelu i doznania kulinarne w rozsądnej cenie. W zamian jako zadowoleni klienci będą aktywnie promować te obiekty w mediach społecznościowych.

Warto też zauważyć, że siła nabywcza osób dorosłych jest obecnie zdominowana przez pokolenia Y i Z,  które do 2020 roku będą stanowić prawie 60% światowej siły roboczej. Millenialsi są o wiele bardziej zainteresowani odkrywaniem czegoś wyjątkowego i osobistego, wydając 70% więcej pieniędzy na doświadczenia niż na zakup przedmiotów fizycznych. Generacja Z natomiast, znana jako pokolenie wygody, nigdy nie znała świata bez Internetu. Zawsze online i w trybie stand-by, osoby z tego pokolenia są przyzwyczajone do natychmiastowych rezultatów i informacji zwrotnej i wymagają “bezbolesnego” doświadczenia użytkownika. Możemy więc powiedzieć, że to doświadczenie jest królem. Na szczęście hotelarze mają ogromny wpływ na generowanie doświadczeń klientów. Hotele muszą pamiętać, że same są właścicielami swoich pokoi hotelowych, same są właścicielami pobytów i sami decydują o tym, czy w momencie dokonywania rezerwacji nawiążą właściwą relację z klientem, czy też nie. Jest to jedyna w swoim rodzaju przewaga hoteli nad markami handlowymi online.

Zwiększony nacisk na zdrowie i well-being

Wraz z powyższymi zmianami demograficznymi, kolejną zmianą społeczną,wartą odnotowania, jest coraz większy nacisk na zdrowie i szeroko pojętą sferę tzw. well-being. Trend ten jest obecny od kilku lat, jednym z każdym kolejnym rokiem jest coraz większy. Goście hotelowi myślą o każdym aspekcie pobytu, dotyczącym ich zdrowia, a odpowiedzią hoteli są coraz częstsze i coraz lepsze centra fitnessu, spa i baseny. Coraz częściej podróżujący oczekują innowacyjnych opcji dotyczących tej sfery funkcjonowania. Hotele proponują swoim gościom menu restauracyjne, w którym są potrawy bardziej dietetyczne i bardziej zdrowe. Do tego dochodzi sprzęt w pokoju, umożliwiający ćwiczenia, miejsca, w których można ćwiczyć na przykład jogę, zdrowe dla oczu i energetyzujące oświetlenie oraz oczyszczanie powietrza.

Do powyższego trendu możemy też zaliczyć zwiększony nacisk na dobre wysypianie się, co oznacza między innymi przykładanie większej wagi do materaców stosowanych w hotelach. Dziennik “New York Times” nazwał nawet obecne czasy “złotym wiekiem materacy”. Goście hotelowi, a zwłaszcza Millenialsi są coraz bardziej zainteresowani ich jakością, a w rezultacie wygodą i jakością snu. Inne, prozdrowotne trendy to coraz częstsze instalowanie automatów ze zdrowymi przekąskami i produktami, które będą stanowić dobre uzupełnienie hotelowych posiłków, a nie śmieciowe jedzenie z pustymi kaloriami, mnóstwem cukru i soli. Coraz więcej osób, wśród których są oczywiście klienci obiektów turystycznych, przerzuca się na dietę wegetariańską i wegańską, o czym powinni pamiętać właściciele hoteli i uwzględnić ten fakt w jadłospisach restauracyjnych. Jeśli chodzi o żywienie i dietę, to także coraz większa liczba osób zwraca uwagę na jakość kawy. Wciąż trwa debata, czy kawa jest faktycznie zdrowym napojem. Ostatnio przeważa zdanie, że faktycznie oferuje ona szereg dobroczynnych właściwości. Niezależnie od tej debaty, warto zauważyć, że w dzisiejszych czasach wiele osób poszukuje kawy, która jest organiczna, wolna od substancji chemicznych i mniej kwaśna, a do tego została wytworzona zgodnie z zasadami „fair trade”.

Na koniec warto również zauważyć rosnącą popularność jogi. Na całym świecie ludzie zdają sobie sprawę, że joga nie jest jakąś dziwną, przemijającą tendencją do ćwiczeń, w które angażują się jednostki z powodów kulturowych czy filozoficznych. Joga jest raczej uzasadnioną, złożoną formą aktywności fizycznej, która może zapewnić uczestnikom szeroki zakres absolutnie niewiarygodnych korzyści zdrowotnych. Niektóre z tych korzyści zdrowotnych obejmują panowanie nad swoją wagą, obniżone ciśnienie krwi, lepszą pamięć i lepszą jakość snu. Coraz więcej obiektów hotelowych oferuje więc zajęcia jogi dla swoich gości.

Trendy eko w hotelarstwie

Świadomość ekologiczna wśród społeczeństwa jest coraz większa. Wiedza na temat istniejących problemów środowiska naturalnego przekłada się na wagę, jaką ludzie przykładają do odpowiednich rozwiązań ekologicznych, w tym także stosowanych przez obiekty hotelowe. Hotel, który stosuje praktyki ekologiczne zyskuje w dwójnasób – po pierwsze właściwe, oszczędne dysponowanie energią i wodą spowoduje zysk finansowy, po drugie można się tym pochwalić przed klientami, chociażby na stronie internetowej i przyciągnąć tych, dla których ochrona środowiska nie jest pustym sloganem. A tych, jak już wspomnieliśmy, jest coraz więcej.

Koncentracja na redukcji emisji dwutlenku węgla i zapewnieniu przyszłym pokoleniom bardziej ekologicznego miejsca do życia (i zdatnego, dodajmy) staje się coraz bardziej popularna z każdym kolejnym rokiem. Jeśli potencjalni goście dowiedzą się, że hotel nie oferuje ekologicznych alternatyw i nie przykłada do tego odpowiedniej wagi, zniechęci ich to do rezerwowania pokoju.

Pod koniec 2017 roku organizacja International Tourism Partnership opublikowała raport „Hotel Global Decarbonisation Report”, informujący o tym, jak hotele wpływają na całkowitą emisję dwutlenku węgla emitowaną na całym świecie. Opracowała przy tym plan obniżenia emisji dwutlenku węgla w hotelarstwie, do którego można dołączyć, opierając swój hotel na ekologicznych produktach i rozwiązaniach. Tych ostatnich jest bardzo dużo i zastosowanie jedynie części z nich może spowodować znaczne “uekologicznienie” danego obiektu. Mamy bowiem takie rozwiązania jak panele słoneczne na dachu, systemy oszczędzania wody, a także wykorzystywania wody deszczowej czy powtórnego wykorzystywania już użytej wody. Do tego wiele metod oszczędzania energii cieplnej i energii elektrycznej, począwszy od automatycznego wyłączania klimatyzacji czy oświetlenia po wyjściu gościa z pokoju hotelowego, po bardziej zaawansowane rozwiązania technologiczne.


Autor: 

Tomasz Chojnacki

Tomasz Chojnacki – absolwent kierunku Zarządzanie w Wyższej Szkole Handlowej we Wrocławiu oraz kierunku Organizacja Turystyki i Rekreacji. Od 15 lat w branży interaktywnej, od 10 związany z branżą hotelową i turystyczną. Pracował dla takich marek jak: Mercedes-Benz, Koleje Dolnośląskie S.A. czy Thomas Cook AG. Przez ostatnie 6 lat zajmował stanowisko Dyrektora Działu Sprzedaży w firmie PROFITROOM, gdzie od początku budował dział sprzedaży, a w późniejszym okresie, jako Dyrektor ds. Kluczowych Klientów, dbał o optymalny dobór narzędzi dla hoteli i zapewnienie im najwyższej jakości obsługi. Odwiedził ponad 850 obiektów hotelarskich. Obecnie założyciel firmy Hotel Marketing Group, zajmującej się szkoleniami, marketingiem internetowym, kampaniami w social mediach oraz poprawą wizerunku i opinii w internecie. Od 2018 roku także wykładowca studiów podyplomowych w Wyższej Szkole Hotelarstwa i Gastronomii w Poznaniu.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF