...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Optymalizacja i innowacyjność, czyli o najnowszych trendach w hotelarstwie – cz. 3

sypialnia drzwi wejscie

Dziś prezentujemy ostatnią część najnowszych trendów w branży hotelarskiej.

Biometryka w hotelu

Biometria i technologia, która umożliwia rozpoznawanie ludzi jest coraz bardziej znaczącą tendencją również w branży hotelarsko-gastronomicznej. Biometria może umożliwić bezproblemowe uwierzytelnianie, co może być bardzo korzystne zarówno dla hoteli, jak i ich gości. Rozpoznawanie twarzy, odciski palców i wiele więcej może stać się świetnym sposobem identyfikacji gości, przyspieszającym odprawę. Może być również używany do odblokowywania pokoi, płatności i wymeldowania. Biometria może w końcu stać się technologią all-in-one, optymalizującą całe podróże gości i przyspieszającą wiele procesów.

Konieczne jest przy tym zachowanie wielkiej ostrożności w zakresie bezpieczeństwa danych podczas korzystania z biometrii. Dane, które są generowane, przechowywane i wykorzystywane, są bardzo wrażliwe na kwestie prywatności, a wyciek danych może łatwo stać się katastrofą, w wyniku której bardzo poufne dane identyfikacyjne wpadną w niepowołane ręce. Poza bezpośrednimi następstwami prawnymi będzie to również katastrofa PR-owa dla danego obiektu hotelowego. Należy także pamiętać o tym, że prawo jest dość surowe w zakresie biometrii, a sytuacje takie jak nieinformowanie gości o stosowaniu biometrii mogą skutkować procesami sądowymi.

Urządzenia aktywowane głosowo

Pozostając w kręgu najnowszych technologii warto wspomnieć o wszelkiego rodzaju urządzeniach, w których nie trzeba poleceń wpisywać poprzez klawiaturę, ale użyć w tym celu głodu. Jest to jeden z trendów technologicznych, który od kilku lat jest bardzo rozpowszechniony, począwszy od Siri Apple’a, poprzez Google Assistant i Amazon Echo, aż do Cortany firmy Microsoft, ale dopiero niedawno został zintegrowany z obszarem hotelarskim. Dla firm hotelowych wiadomości głosowe niosą ze sobą świat możliwości, począwszy od umożliwienia pracownikom szybszej komunikacji między sobą, a skończywszy na oferowaniu nowych i bardziej niezwykłych doświadczeń gościom hotelowym. Urządzenia z funkcją głosową stają się coraz bardziej popularne w hotelarstwie i turystyce, a wiele hoteli już zaadoptowało tę nową i ekscytującą technologię.

Mobile jeszcze ważniejsze

Obszar technologiczny, zwany w skrócie, z języka angielskiego, mobile, to już nie tylko smartfony, ale szeroko pojęty świat małych, a czasami wręcz miniaturowych urządzeń, który obecnie zyska wiele nowych możliwości za sprawą nowej generacji połączeń, zwanej 5G. Przy prędkościach pobierania 10 do 20 razy szybszych niż obecnie dostępne, 5G będzie miało ogromny wpływ na zachowania i oczekiwania użytkowników mobilnych. Wideo i rozszerzona lub wirtualna rzeczywistość staną się łatwo dostępne. Doprowadzi to do olbrzymich zmian w badaniach przed rezerwacją, dzięki czemu użytkownicy będą mogli wizualizować się w pomieszczeniu, a nie tylko przeglądać zdjęcia lub zwiedzać je w zakresie 360 stopni.

Strategia mobile-first musi zastąpić podejście „również dostępne na telefonie komórkowym”. Indeksacja Google Mobile-First będzie nagradzać te hotele, które inwestują w strategię mobilną, dającą „optymalizacyjne pierwszeństwo” smartfonom i ukarze te obiekty, których materiały internetowe nie są przyjazne dla telefonów komórkowych. Żaden hotel nie może sobie pozwolić na ignorowanie telefonii komórkowej, ponieważ serwisy OTA będą z pewnością dbały o gładkie działanie na smartfonach. Przykładowo, statystyki dla Wielkiej Brytanii i Irlandii pokazują, że do 60% ruchu na stronie internetowej hotelu pochodzi z telefonów komórkowych. Również w transakcjach nastąpił skok w przypadku hoteli, które są zoptymalizowane pod kątem telefonii komórkowej. Podczas gdy przychody są nadal bardzo wysokie w przypadku komputerów stacjonarnych, przychody mobile szybko rosną. Warto te fakty mieć stale w tyle głowy.

Coraz większa rola materiałów wideo

Przedstawiciele pokolenia Y i Z czerpią treści z materiałów wideo niż z jakichkolwiek innych treści. Transfer informacji z wideo jest również znacznie wyższy, ponieważ obecnie ludzie częściej oglądają niż czytają, szczególnie na telefonach komórkowych. Warto pamiętać, że pod względem wolumenu wyszukiwania YouTube jest obecnie drugą co do wielkości wyszukiwarką na świecie. I to nie tylko YouTube – Facebook generuje średnio 8 miliardów odsłon wideo dziennie i z pewnością nie może być ignorowany. Pojawienie się dostępu 5G sprawi, że będzie to jeszcze ważniejsze medium.

Hotele muszą więc już teraz zabezpieczyć swoją działalność na przyszłość, inwestując w odpowiednie, informacyjne i rozrywkowe treści wideo i reklamy wideo. Google szacuje, że do 2021 r. wideo będzie stanowić 80% wszystkich mediów konsumowanych online. Podczas gdy reklama wideo i wideo jest zazwyczaj droższa w produkcji, to koszt ignorowania tej formy przekazu może być jeszcze większy.

Zmiany w serwisach społecznościowych

Na koniec naszej listy trendów warto zanotować również zmiany i tendencje dotyczące serwisów internetowych, zarówno tych ogólnych jak Facebook, jak i tych branżowych, jak TripAdvisor. Jeśli chodzi o Facebook, to coraz więcej hoteli nie poprzestaje jedynie na sferze informacyjnej i promocyjnej w mediach społecznościowych, ale także rozwija różne sposoby umożliwiające rezerwację noclegów bezpośrednio przez social media. Jeśli chodzi o TripAdvisor to ostatnio pojawiła się wiadomość,  że serwis chce bardziej stać się miejscem dla społeczności podróżujących, w którym nie tylko będzie można planować swoje podróże, ale także zamieszczać posty i inne materiały już po odbyciu danej wycieczki. Serwis chce kłaść większy nacisk na element społecznościowy, tworząc na wzór Facebooka, tzw. Travel Feed. Kiedy użytkownicy zalogują się na swoje konto, będą mogli śledzić konta, aby zobaczyć odpowiednie treści od przyjaciół, partnerów medialnych, twórców treści i marek w znanym kanale informacyjnym. Na przykład, artykuł National Geographic na temat miasta spowoduje również, że pojawi się kilka powiązanych postów. National Geographic i ponad 500 firm medialnych, marek i osób jest częścią wersji beta Travel Feed. Inne obecnie używające go w wersji beta to Travel Channel, GoPro, Goop, The Points Guy, PopSugar i Giada De Laurentiis.

Powstają też innego typu rozwiązania technologiczne – przykładowo portal Booking.com oferuje rozszerzenie do przeglądarki stron internetowych, Chrome, dzięki któremu można wyszukiwać oferty w serwisie, dodatkowe zniżki i oferty specjalne.

Naturalistyczny i minimalny design

Na koniec coś lekkiego – ale nie mniej ważnego. Design. Zacznijmy od spraw prozaicznych – remonty kosztują dużo pieniędzy, a fakt ten często zniechęca kierownictwo hotelu do podnoszenia poziomu wnętrza ich budynku. Z drugiej jednak strony nawet jeśli masz najszybsze Wi-Fi i najlepsze darmowe śniadanie, jeśli wystrój wnętrza hotelu nie pasuje do aktualnych trendów i czasów, ludzie nie będą chcieli ponownie odwiedzić i mogą nawet kliknąć na swojej stronie internetowej przed rezerwacją pokoju.

Gorącym trendem w projektowaniu hoteli w 2019 roku będzie minimalistyczny i naturalny design w każdym pokoju. Czyste linie i głębokie palety kolorów będą pojawiać się na . Zaczep tapetę na pomalowane ściany zamiast i nie zapomnij dodać roślin. Inwestowanie w fałszywe aranżacje kwiatowe i rośliny doniczkowe, które wyglądają blisko rzeczywistości, stworzy poczucie domu dla odwiedzających i sprawi, że będą one bardziej komfortowe podczas ich pobytu.

Podczas gdy ewolucja społecznościowa wciąż znajduje się w fazie rozwojowej, hotele które kontynuują adaptację do swoich potrzeb pojawiających się trendów w obszarze społecznym będą prawdopodobnie miały mniej wolnych miejsc w hotelu, i będą o wiele bardziej aktywne.  Zmiana podejścia do podróżowania, zwiększenie roli narzędzi online w sprzedaży, poszerzona interakcja z klientem i optymalizacja procesów HR to tylko niektóre z czekających nas trendów.


Autor: 

Tomasz Chojnacki

Tomasz Chojnacki – absolwent kierunku Zarządzanie w Wyższej Szkole Handlowej we Wrocławiu oraz kierunku Organizacja Turystyki i Rekreacji. Od 15 lat w branży interaktywnej, od 10 związany z branżą hotelową i turystyczną. Pracował dla takich marek jak: Mercedes-Benz, Koleje Dolnośląskie S.A. czy Thomas Cook AG. Przez ostatnie 6 lat zajmował stanowisko Dyrektora Działu Sprzedaży w firmie PROFITROOM, gdzie od początku budował dział sprzedaży, a w późniejszym okresie, jako Dyrektor ds. Kluczowych Klientów, dbał o optymalny dobór narzędzi dla hoteli i zapewnienie im najwyższej jakości obsługi. Odwiedził ponad 850 obiektów hotelarskich. Obecnie założyciel firmy Hotel Marketing Group, zajmującej się szkoleniami, marketingiem internetowym, kampaniami w social mediach oraz poprawą wizerunku i opinii w internecie. Od 2018 roku także wykładowca studiów podyplomowych w Wyższej Szkole Hotelarstwa i Gastronomii w Poznaniu.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF