Pierwsza książka o polskim venture capital napisana przez założyciela funduszu


Autor krok po kroku wtajemnicza i przeprowadza czytelnika kompleksowo przez świat venture capital (VC). Punktem wyjścia jest przedstawienie obecnej sytuacji na polskim rynku VC. Janiak edukuje „od A do Z” na temat tego, czym są fundusze – kto je tworzy, w jaki sposób zarabiają, skąd biorą projekty czy też, czym się różnią.

Autor w swojej książce porusza m.in. następujące kwestie:

  • w jaki sposób przygotować spółkę do pozyskania inwestora oraz jakie elementy powinny być przy tym uwzględnione;
  • jaką strukturę powinien mieć pitch deck oraz co się z tym wiąże, a także jak ważny jest feedback, o czym zarówno zapominają przedstawiciele VC, ale również founderzy;
  • jak przebiegają kolejne rundy inwestycyjne, a także potencjalny i realny exit.

Dlaczego autor napisał książkę i do kogo jest skierowana?

Kiedy lata temu jeszcze jako start-upowiec sięgałem po raz pierwszy po finansowanie od VC, nie było rzetelnych źródeł wiedzy, które pokazywałyby, co należy zrobić. Na rynku dostępne były głównie informacje ze Stanów Zjednoczonych, które kompletnie nie sprawdzały się w polskich realiach. Trzeba było uczyć się na własnych błędach. Dziś wiele lat później, gdy zarządzam własnym funduszem, widzę wśród founderów te same problemy. Wciąż nie doszukałem się pozycji, która w prosty i kompleksowy sposób pokazałaby, co trzeba wiedzieć, by skutecznie pozyskać finansowanie od VC. Tak zrodził się pomysł na książkę.

Szymon Janiak, autor książki „Start-up i Venture Capital”

Jest to szczególnie ważne teraz, gdy polski rynek venture capital osiągnął historyczny szczyt. Rekordowe wyniki dotyczą każdej z kluczowych metryk: liczby inwestycji, ich wartości, odsetka rund kontynuacyjnych. Jeszcze nigdy kapitał nie był dla start-upów tak dostępny, co znacząco przyczynia się do rozwoju innowacyjności w Polsce, zaznaczając tym samym jej pozycję na tle innych krajów Europy. I choć kapitału jest wiele, rynek ten niezmiennie pozostaje bardzo konkurencyjny, więc trzeba dołożyć wszelkich starań, by móc liczyć na tego typu środki.

W polskich realiach najlepsze VC inwestują̨ w ok. 1-3% start-upów, które do nich trafiają̨, a są ich tysiące. Sami, w obrębie funduszu, którym zarządzam, przyglądamy się rocznie ponad 1300 młodym spółkom. Nie ma czasu na pomyłki i kilkukrotną weryfikację tych samych pomysłów, dlatego tak ważne jest, by founder przygotował się tak dobrze, jak tylko jest to możliwe. Drugiej szansy na rozmowę może po prostu nie być.

Szymon Janiak, autor książki 

Pierwsze pozytywne recenzje

Książka Janiaka została dobrze przyjęta przez środowisko, zyskując pierwsze pozytywne recenzje. Wśród osób, które zdecydowały się ją zarekomendować, wymienić należy m.in. Pawła Sikorskiego, partnera funduszu ProtosNext, Jarosława Kuźniara, założyciela agencji Kuźniar Media, Michała Olszewskiego, partnera funduszu Movens VC, Mateusza Łagowskiego, Chief Executive Officera w INKsearch, Mariana Nogę, Profesora doktora habilitowanego i ekonomistę, Kacpra Winiarczyka, Chief Commercial Officera w Dott, Mateusza Bodio, managing directora funduszu RKKVC, Kazimierza Krupę, byłego redaktora naczelnego „Forbes Polska”, publicystę ekonomicznego, reprezentującego spółkę Drawbridge, Marka Kapturkiewicza, co-foundera i partnera funduszu Innovation Nest czy Karola Sadaja, Country Head Poland w Aion Banku.

W świecie, w którym każdy chce być start-upowcem, Szymon Janiak sprowadza ludzi na ziemię i studzi. Emocje, plany i marzenia. Słusznie! Stojąc zwykle po drugiej stronie (poszukującego inwestorów), uważam, że im więcej wiedzy, a mniej złudzeń, tym lepiej dla rynku, biznesu, marzycieli. Zazwyczaj słyszy się: „Zrób MVP pomysłu i wróć”. Książka Janiaka sugeruje zrobienie pre-MVP, by móc szybciej skorygować plany. Co ważne – nie zwalnia z popełniania błędów.

Jarosław Kuźniar, założyciel agencji Kuźniar Media

Edukująca, merytoryczna, szczera, bezkompromisowa, a nawet… brutalna. Taka jest książka Szymona Janiaka. Autor jako pierwszy w Polsce w kompleksowy sposób przedstawia świat start-upów – opisuje, wyjaśnia, zadaje proste pytania, a nawet punktuje. Jest to pozycja przede wszystkim dla osób, które myślą o założeniu start-upu. Ale nie tylko! Styl, język i bezpośredniość autora sprawiają, że każdy znajdzie w niej coś dla siebie. Takiej książki bardzo brakowało w branży. Cieszę się, że Szymon wypełnił tę lukę. 

Karol Sadaj, Country Head Poland w Aion Banku

Książka „Start-up i Venture Capital. Co należy zrobić, by skutecznie pozyskać finansowanie dla swojej spółki” dostępna jest do kupienia w formie fizycznej oraz jako e-book na stronie http://www.szymonjaniak.pl/.

książkastart-upsticky