...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Polacy powracają do biur, ale czy wrócą do publicznego transportu miejskiego?

Public_transport

Kolejne firmy planują powroty swoich pracowników z pracy zdalnej do biura. Ale czy pracownicy wrócą do podróżowania komunikacją miejską? Pandemia znacząco zmieniła nasze podejście do transportu miejskiego. Według ekspertów Polskiego Instytutu Ekonomicznego(1) istnieje duża szansa, że zmiana nawyków transportowych może okazać się trwała dla dużego odsetka osób. Mimo że przewoźnicy dbają o to, by pojazdy były zdezynfekowane i jak najbardziej bezpieczne, wielu z nas zachowując szczególną ostrożność, rezygnuje z komunikacji miejskiej na rzecz samochodu. Z badania portalu jakdojade(2) wynika, że aż 20 proc. Polaków korzysta z samochodu częściej niż przed pandemią, a 30 proc. z nich częściowo ograniczyło lub całkowicie odrzuciło podróże środkami transportu miejskiego.

Czy kończy się era home office?

Wielu Polaków podczas pandemii zmieniło swój tryb pracy. Według badania Finansowy Barometr ING3 około 8 mln Polaków wykonuje obecnie pracę zdalną. Badanie wskazuje także, że wiele firm, których pracownicy przeszli na home office, deklaruje, że taki model pracy jest dla nich zadowalający i planuje wykorzystywać go również po pandemii. Jednak już w modelu hybrydowym, czyli w połączeniu pracy z biura i z domu. Jednocześnie
28 proc. pracowników, którzy obecnie mają możliwość wykonywania pracy zdalnej, oczekuje, że po zakończeniu pandemii będzie pracować wyłącznie z biura, a 24 proc. z nich twierdzi, że będzie pracować z domu średnio mniej niż jeden dzień na tydzień w skali miesiąca. Niemal co piąty pracownik (19 proc.) sądzi, że home office nadal będzie dominować w ponad 60 proc. jego czasu pracy. Mimo małej popularności pracy w domu przed pandemią – w nowej rzeczywistości wielu Polaków przyzwyczaiło się do tego systemu pracy i nie chce z niego rezygnować.

Transport w ,,nowej normalności’’

Według badania jakdojadę co piąty Polak korzysta obecnie z samochodu częściej niż przed pandemią. 22 proc. respondentów korzysta z transportu miejskiego rzadziej niż przed pandemią, a 8 proc. całkowicie zrezygnowało z tego rodzaju podróży. Jednocześnie aż połowa badanych w ogóle nie zmieniła swoich dotychczasowych przyzwyczajeń. Tracą również koleje pasażerskie, które odnotowują o 37% gorszy wynik niż rok wcześniej4. Natomiast z badania ,,Wynajem krótkoterminowy w oczach Polaków’’ wykonanego przez SW Research na zlecenie Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów wynika, że 23 proc. Polaków wynajęłoby samochód z wypożyczalni aut (Rent a Car) ze względu na obawy związane z korzystaniem z masowych środków transportu. Badanie pokazuje też, że 31 proc. badanych skorzystałoby z wynajmu krótkoterminowego auta ze względu na swoje bezpieczeństwo – szczególnie związane z sytuacją pandemiczną. Polacy postrzegają także wynajem samochodu z wypożyczalni jako bezpieczne rozwiązanie na czas pandemii.

Wyniki przeprowadzonego badania pokazują, że ponad trzech na dziesięciu Polaków wynajęłoby auto właśnie ze względu na bezpieczeństwo związane z sytuacją pandemiczną.

Od początku pandemii szczególnie dbamy, aby oferowane do wynajmu auta w wypożyczalniach były odpowiednio przygotowane pod względem sanitarnym w kontekście COVID-19. Każda osoba, która decyduje się na wynajem auta z firmy oferującej wynajem krótkoterminowy (Rent a Car), może mieć pewność, że wybrany z całej gamy pojazdów samochód, jest bezpieczny pod względem sanitarnym i odpowiednio przygotowany do jazdy. Nie tylko pod względem wymogów związanych z pandemią, ale również z punktu widzenia bezpieczeństwa i wygody użytkownika. Nasze auta są regularnie serwisowane w ASO i naprawiane wyłącznie w renomowanych warsztatach. Pojazdy oferowane do wynajmu w wypożyczalniach są zazwyczaj nowe lub niemalże nowe fabrycznie, ich wiek nie przekracza z reguły 2 lat. Klienci mogą również liczyć na całodobowe wsparcie techniczne oraz pomoc assistance.

Maciej Tórz, Członek Zarządu PZWLP, Prezes Rentis SA.

Podróże służbowe

Pandemia jeszcze się nie skończyła, ale firmy uruchamiają ponownie możliwość podróży służbowych. W sytuacji, gdy staramy się unikać transportu publicznego, idealnym rozwiązaniem może okazać się właśnie wynajem krótkoterminowy samochodu z wypożyczalni. Decyzję na temat wyboru środka transportu często podejmuje pracodawca – który go opłaca. Jednocześnie, to rolą pracodawcy jest zadbanie o bezpieczeństwo pracownika podczas wykonywania obowiązków służbowych. Według badania PZWLP 18 proc. Polaków korzystało z wynajmu krótkoterminowego samochodu właśnie w przypadku podróży służbowych. Respondenci wskazali także, że decydując się na tego typu rozwiązania, cenią sobie bezpieczeństwo nie tylko pod względem COVID-19, ale również stanu pojazdu. 27% Polaków wśród zalet wynajmu auta z wypożyczalni (Rent a Car) wymienia właśnie sprawdzony, niezawodny, serwisowany samochód.

W związku z sytuacją pandemiczną odsetek firm, które korzystają z wynajmu krótkoterminowego samochodu z wypożyczalni na potrzeby podróży służbowych, może się zwiększać.

Jest to także korzystne rozwiązanie w przypadku czasowego zwiększania floty firmy, czy też dostosowywania rodzaju pojazdów do aktualnych potrzeb przedsiębiorstwa. Jest to szczególnie ważne w przypadku sezonowych projektów. Rozwiązania proponowane przez firmy oferujące wynajem krótkoterminowy samochodów są także sposobem na optymalizację finansów firmy – koszty wynajmu są zawsze, dzięki czemu łatwo zaplanować wydatki na transport firmowy.

Paweł Piórkowski, Członek Zarządu PZWLP, Prezes Hertz (Motorent Sp. z o.o.)

Jak pokazują badania – pandemia zmieniła nasze podejście do wielu sfer życia – w tym również do sposobu, w jaki podróżujemy. Polacy powracający do biur chcą czuć się bezpiecznie w drodze do pracy, a osoby, które zostają na home office i niejako ,,odmiejscowiły’’ lokalizację, w której pracują, zmieniły swoje postrzeganie wykorzystywania transportu – również służbowego. Bezpieczeństwo stało się priorytetem, a Polacy zwracają większą uwagę na sposób, w jaki się przemieszczają.

https://www.polsatnews.pl/wiadomosc/2021-03-13/komunikacja-miejska-po-pandemii-czy-pasazerowie-wroca-do-tramwajow-i-autobusow/
https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/koronawirus-polacy-wroca-do-samochodow-68721.html
https://www.ing.pl/_fileserver/item/pkse0py
https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/koronawirus-co-dalej-z-transportem-publicznym-68634.html


Źródło: PZWLP

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF