Chyba wszyscy zdajemy sobie sprawę, że nawet całkowity koniec pandemii nie sprawi, że wszystko wróci do przed pandemicznej „normalności”. Większość firm zostanie przy pracy hybrydowej, a konsumenci – przyzwyczajeni do wygody obsługi online – w dalszym ciągu będą korzystać z e-wniosków, e-zakupów czy e-porad. Trend powszechnej digitalizacji zagościł z nami na dobre, dlatego firmy i przedsiębiorstwa nie mogą czekać z nadzieją na powrót “lepszych czasów”, a działać w kierunku całkowitej cyfrowej transformacji.
Czy Cloud przyspiesza digitalizację w firmach?
Jak pokazują badania, ponad 50% firm uważa, że przeprowadzając transformację cyfrową należy w pierwszej kolejności skupić się na klientocentryczności. Dopiero później padają takie stwierdzenia jak: dane, innowacyjności, pracownicy czy technologie [1]. Jednak stawianie na pierwszym miejscu potrzeb klienta wymaga zmiany kultury organizacyjnej w firmie oraz narzędzi, które pozwolą szybko i elastycznie wprowadzać nowe rozwiązania oraz zapewniać ciągłość biznesową bez względu na okoliczności.
Chmura zapewnia nieprzerwany i bezpieczny dostęp do zasobów, skalowalność usług, poprawę wydajności i bezpieczeństwo danych. Możliwości cloud computing mogą znacznie przyspieszyć proces digitalizacji, ale sama migracja wymaga zrozumienia pewnych zasad, które rządzą pracą z chmurą obliczeniową.
Czym jest Cloud Culture?
Kultura chmurowa (ang. Cloud Culture), to dwojakie pojęcie. Z jednej strony odnosi się do procesu migracji do chmury obliczeniowej (powodów i konsekwencji), natomiast z drugiej do kultury pracy z chmurą. Jest to środowisko dynamiczne, procesowe i pełne zmian, dlatego nie każda firma potrafi z marszu przekonać się do usług chmurowych i czerpać z nich korzyści.
Przejście do chmury może okazać się fiaskiem, jeżeli odpowiednio nie przygotujesz swojej firmy do nadchodzących zmian. Musisz również jasno określić cele biznesowe, bo działanie w infrastrukturze chmurowej opiera się na dobieraniu rozwiązań do problemów, a nie jednej wypracowanej koncepcji działania. W ten sposób migracja do chmury nie jest wyłącznie decyzją strategiczną, wymagającą zmian technologicznych, ale również kulturową – wraz z nią musi zmienić się sposób myślenia Twojego przedsiębiorstwa.
Poniżej przygotowaliśmy 6 kroków Cloud Culture, które pomogą skutecznie przejść do chmury. A jeżeli potrzebujesz w tym zakresie wsparcia specjalistów, możesz skorzystać z konsultacji w zakresie migracji do chmury (https://altkomsoftware.pl/cloud-dla-biznesu/).
1. Świadoma decyzja
Po pierwsze pamiętaj, że chmura nie jest rozwiązaniem idealnym — takie nie istnieją. Dlatego przed rozpoczęciem migracji przeprowadź szczegółową analizę obecnej infrastruktury IT oraz przetwarzanych i przechowywanych danych. Być może z uwagi na bardzo skomplikowane systemy lub ograniczenia prawne, chmura nie będzie najlepszym wyjściem na dany moment, albo będzie warto skorzystać z jej możliwości wyłącznie w modelu hybrydowym.
Ponadto stworzenie udanej kultury chmurowej zaczyna się na samym szczycie organizacji, uwzględniając w pierwszej kolejności osobę odpowiedzialną za rozwój infrastruktury (np. dyrektora IT), a następnie wszystkie działy, pracowników, klientów i kontrahentów. Każda z tych grup musi być świadoma, z czym wiąże się migracja i jak wpłynie to na jej pracę czy interesy.
2. Efektywna komunikacja
Każda zmiana napotyka na swojej drodze opór, dlatego należy zadbać, aby przyszli odbiorcy usług rozumieli proces migracji i czuli się z nim swobodnie. Przygotuj plan komunikacji, który obejmie zarówno pracowników, jak i klientów. Powinien uwzględniać możliwość feedbacku, aby na bieżąco reagować na potencjalne problemy, a także zwiększyć zaangażowanie wśród pracowników i sprawić, że poczują się częścią projektu.
Zaplanuj również wsparcie dla osób, które po migracji do chmury nie będą umiały odnaleźć się w nowym środowisku. Warto także wyprzedzić pewne procesy i od początku zaplanować, jak sprawnie przeprowadzać wdrożenia nowych pracowników, którzy w przyszłości dołączą do organizacji.
3. Odpowiedni ludzie
Nie możesz oczekiwać, że zespół, który do tej pory zarządzał fizycznymi serwerami, będzie w stanie skutecznie przesiąść się na zarządzanie usługami w chmurze. Nie musi to jednak oznaczać fali zwolnień — w końcu cała firma musi nauczyć się, jak pracować z cloudem. Nie bój się zainwestować w szkolenia i stopniowo przekwalifikuj swoich pracowników. Człowiek uczy się całe życie, a budowa zgranego zespołu zupełnie od nowa jest droga i czasochłonna.
Oczywiście musisz liczyć się z tym, że na początku zaistnieje konieczność stworzenia nowych stanowisk i zatrudnienia wykwalifikowanych specjalistów lub skorzystania z usług zewnętrznej firmy.
4. Zrozumienie potencjału
Ty i Twoi pracownicy musicie rozumieć, że nie przechodzicie do chmury bez przyczyny. Nie jest to wyłącznie nowinka technologiczna, a dostęp do zupełnie nowych możliwości. Chmura umożliwia szybkie wdrożenia, łatwy dostęp do zasobów, możliwość korzystania z rozwiązań od ręki i tylko w określonym zakresie, bezpieczeństwo danych bez konieczności fizycznych backupów i wiele, wiele innych możliwości.
Cloud Culture obejmuje również zrozumienie powiązań, jakie zachodzą we wszystkich działach firmy, obserwacja i wyciąganie wniosków. W końcu chmura bezpośrednio związana jest z pojęciem Big Data i przetwarzaniem danych. Dzięki usługom chmurowym takie działy jak sprzedaż, marketing, obsługa klienta czy rozwój produktu zyskują dostęp do ogromnej liczby informacji, których analiza poprawia wyniki, skraca time-to-market i przyspiesza procesy związane z obsługą klienta.
5. Wybór usług i dostawcy
Chmura oferuje kilka rodzajów usług (IaaS, SaaS, PaaS), dlatego musisz ocenić, jakie elementy systemowe warto zbudować od nowa, a które można np. zastąpić usługami typu SaaS. Skoncentruj się potrzebach swojej firmy i szukaj dostawcy, który zagwarantuje Ci elastyczne podejście, bezpieczeństwo oraz ciągły rozwój biznesu w oparciu o możliwości chmury obliczeniowej.
6. Nauka zarządzania kosztami
Koszt uruchomienia pojedynczego systemu w chmurze może być droższy w porównaniu do tej samej akcji przeprowadzonej na VPSie albo serwerze dedykowanym. Powinieneś jednak analizować i oceniać chmurę w znacznie szerszym kontekście. Środowisko chmurowe jest zupełnie innym typem usługi. Oszczędności przychodzą wraz ze wzrostem ilości wykorzystywanych elementów i stopnia skomplikowania całego rozwiązania. Z tej perspektywy można powiedzieć, że zaczynasz na niej oszczędzać w dłużej perspektywie.
Cloud nie wymaga dużych początkowych inwestycji, redukuje koszty otoczenia fizycznego i nie zmusza nas do kupowania zasobów na zapas. Należy jednak w pełni zrozumieć istotę skalowalności zasobów, żeby nie przepłacać za usługi lub komponenty, które posiadanie wcale nie jest równoznaczne z istniejącymi potrzebami. Inną kwestią jest myślenie nie o samej kwocie, a o stosunku jakości do ceny. Potencjał, jaki niesie za sobą chmura, może prowadzić do ogromnych oszczędności, ale niekoniecznie na samej fakturze, a w pracy całego przedsiębiorstwa.
Na koniec ważna kwestia: liczby nie kłamią, a migracja do chmury publicznej zapewnia nawet do 40% oszczędności w zakresie TCO[2]. Przemyśl, czy jesteś już na dobrej drodze do wdrożenia Cloud Culture w biznesie, a Twoja firma na przejście do chmury.
[1] Digital Poland, Raport: 13 faktów o transformacji cyfrowej (…), 2020 r. , https://www.digitalpoland.org/assets/publications/13-tez-digital-shapers/13-faktow-o-transformacji-cyfrowej-digital-shapers.pdfhttps://www.digitalpoland.org/assets/publications/13-tez-digital-shapers/13-faktow-o-transformacji-cyfrowej-digital-shapers.pdf
[2] Accenture, Raport: The green behind the cloud, 2020 r.
Źródło: altkomsoftware.pl