...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Czy cyfrowe nośniki zewnętrzne są skuteczne oraz co sądzimy o reklamach OOH i DOOH? [BADANIE]

reklama zewnętrzna

Na zlecenie Jet Line agencja badawcza Kantar przeprowadziła badanie dotyczące skuteczności ekranów DOOH w sieci MORE. W drugiej części badania badacze zapytali o ogólną opinię na temat reklam OOH i DOOH.

Agnieszka MaszewskaReklamodawcy potrzebują informacji o tym, co wpływa na skuteczność komunikacji marketingowej OOH i DOOH, a my powinniśmy im tę wiedzę dostarczać. Postanowiliśmy sprawdzić, co wpływa na skuteczność spotów emitowanych na ekranach w naszej miejskiej sieci DOOH. Uznaliśmy, że to bardzo dobry moment: reklamodawcy wrócili do outdooru po specyficznym zeszłym roku, a chociaż DOOH nie jest nowym narzędziem w komunikacji marketingowej, to nasza sieć MORE jest przecież pierwszą spójną siecią DOOH w Polsce. Naturalnie, wszyscy chcą wiedzieć, jak działa.

Sprawdziliśmy też, co w ogóle ludzie myślą o reklamie OOH i DOOH. Byliśmy ogromnie ciekawi, czy i coś się zmienia w odbiorze tej formy komunikacji.

Agnieszka Maszewska, dyrektorka marketingu i komunikacji w Jet Line

Aby zbadać skuteczność reklam na MORE, Kantar porównał skuteczność reklamy cyfrowej emitowanej na ekranach ze skutecznością tradycyjnej reklamy OOH na innych małych formatach. Wnioski płynące z badań potwierdzają skuteczność DOOH w budowanie świadomości marki oraz na kluczową rolę pomysłu, znaczenie wyrazistej, dynamicznej kreacji.

reklamy DOOH
Źródło: Jet Line

DOOH lepiej buduje świadomość marki: dynamiczne spoty są o 60% bardziej skuteczne w budowaniu rozpoznawalności marek od statycznego plakatu.

Dynamiczne obrazy są ponad 5x bardziej skuteczne od prostych animacji. Historie opowiedziane barwnie i w żywym tempie, w kontrastujących kolorach, z wyeksponowaną nazwą czy hasłem 5 razy skuteczniej budują świadomość marki.

Badanie Kantara potwierdza jednocześnie, że w reklamie zewnętrznej działają wszystkie formaty komunikacji. Badacze sprawdzili, czy któryś spośród mniejszych formatów reklamy OOH (billboard, CLP, plakat, DOOH) podoba się bardziej, a któryś mniej. Okazało się, że to nie format jest przedmiotem sympatii i decyduje o odbiorze komunikatu ale to, co i przede wszystkim jak jest na nim prezentowane.

Skuteczność różnych formatów jest taka sama. W badaniu porównano różne formaty OOH i DOOH. Okazało się, że wskaźnik Top of Mind jest taki sam dla kreacji emitowanej na MORE i dla kreacji na tradycyjnym nośniku OOH ale o 2,5 razy większym formacie.

reklama DOOH
Źródło: Jet Line

Bardzo interesująca druga część badania dotyczyła opinii mieszkańców na temat reklam OOH i DOOH. Zapytaliśmy mieszkańców miast między innymi:

  • o to, czy ich zdaniem reklama w mieście jest potrzebna ( 50% ludzi odpowiedziało, że tak i raczej tak),
  • czy korzystają z informacji na DOOH (71% potwierdza: tak, zwracam na to uwagę),
  • za co cenią DOOH (przekazują aktualne informacje, są atrakcyjne i zwracają uwagę),

Największe grupy osób, po 22% badanych powiedziało, że najbardziej atrakcyjne wg nich cechy DOOH to ekologiczność nośników i krótki czas emisji, w dalszej kolejności ruchomy obraz i to, że w DOOH nie ma nieaktualnych kampanii.

Zapytani, co jest problemem w mieście, badani wskazali w pierwszej kolejności na brak miejsc parkingowych, następnie bazgroły i napisy na murach, psie kupy, brudne i zaśmiecone ulice, nierówne chodniki, zbyt dużo samochodów, brak zieleni, zrujnowane, nieodremontowane budynki. Reklamy na ulicach zostały wymienione przed zamkniętymi, ogrodzonymi osiedlami, dzikimi parkingami i kiepską kolorystyką elewacji.

Podobają się nam citylighty, murale oraz DOOH (odpowiednio: 64%, 59%, 55% badanych, zwracamy uwagę, że ekrany DOOH są przez badanych wyraźnie odróżniane od telebimów).


Źródło: Jet Line

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Specjaliści od reklamy oczekują, że rynek reklamy Digital Out of Home (DOOH) do 2026 r. będzie wart ponad 50 miliardów dolarów [BADANIE]

reklama DOOH

Nowe badanie (1) przeprowadzone przez Alfi ujawnia, że 95% dyrektorów ds. reklamy oczekuje, że sektor reklamy Digital Out of Home (DOOH) będzie się rozwijał w ciągu najbliższych dwóch lat, a 51% przewiduje gwałtowny rozwój.

Pod koniec 2020 r. rynek reklamy DOOH szacowano na 41,06 mld USD 2, ale do 2026 r. prawie dwie trzecie (65%) ankietowanych dyrektorów reklamowych przewiduje, że wzrośnie on do 50 – 55 mld USD. Kolejne 16% oczekuje, że będzie on wart od 55 do 60 miliardów dolarów, a 14% szacuje, że będzie jeszcze większy.

Reklama Out-of-home (OOH) to tradycyjna (tj. niecyfrowa i nieprogramowa) reklama zewnętrzna, skierowana do konsumentów znajdujących się w miejscach publicznych, dojeżdżających do pracy lub na przykład w określonych lokalizacjach komercyjnych. Reklama cyfrowa poza domem (DOOH) jest oparta na technologii OOH, która zapewnia szereg funkcji, w tym śledzenie, retargeting, personalizację reklam oraz większą atrybucję i pomiar kampanii.

Alfi Inc., to przedsiębiorstwo zajmujące się sztuczną inteligencją,  platformą SaaS, zasila wizję komputerową modelami uczenia maszynowego, aby umożliwić wydawcom treści i właścicielom marek dostarczanie interaktywnych, inteligentnych informacji bez naruszania prywatności użytkownika, na zlecenie badania z kierownictwem wyższego szczebla ds. reklamy w USA, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech i Azji.

Jeśli chodzi o to, jak zmienią się wydatki reklamowe na DOOH do 2026 r., 50% respondentów przewiduje, że drastycznie wzrosną, a kolejne 40% spodziewa się, że wzrosną nieznacznie.

Głównym powodem tego wzrostu jest zwiększenie ogólnych wydatków na reklamę cyfrową – jest to opinia 66% ankietowanych specjalistów ds. reklamy.

62% ankietowanych stwierdziło, że postęp technologiczny oznacza, że reklamy cyfrowe poza domem będą w stanie dostarczyć jeszcze więcej analiz dotyczących prowadzonych na nich kampanii. Innymi przyczynami przewidywanego wzrostu wydatków to ogólny rosnący nacisk na ocenę kampanii reklamowych i siły rynku DOOH oraz szybki wzrost liczby wprowadzanych na rynek cyfrowych ekranów reklamowych.

Powody oczekiwanego wzrostu wydatków reklamowych na DOOH w ciągu najbliższych pięciu lat Odsetek dyrektorów ds. reklamy, którzy uważają, że jest to powód wzrostu wydatków na reklamę DOOH
Ogólne wydatki na reklamę cyfrową będą większe
66%
Postęp w technologii oznacza, że rynek DOOH będzie w stanie dostarczyć więcej analiz w kampaniach 62%
Rosnący nacisk na ocenę reklamy, np. ile osób obejrzało reklamę, jak długo na nią patrzyli 60%
Szybki wzrost liczby dostępnych ekranów cyfrowych
56%
Cena technologii wyświetlaczy LCD i LED spada
26%
Spadek czytelnictwa mediów drukowanych
25%

 

Nie ma wątpliwości, że rynek reklamy DOOH odnotowuje silny wzrost. Społeczeństwo jako całość staje się coraz bardziej zdigitalizowane, a sektor reklamowy stara się w większym stopniu wykorzystywać technologię, aby dostarczać silniejsze, bardziej spersonalizowane i skuteczne kampanie oraz większą przejrzystość wyników. Unikalne cechy reklamy DOOH w spełnianiu tych trendów pomagają wyjaśnić, dlaczego sektor cieszy się tak silnym wzrostem.

Kevin Buchler, wiceprezes ds. operacji w Wielkiej Brytanii, Alfi

Alfi zapewnia bogatą w dane funkcję raportowania, która informuje reklamodawców, że ktoś obejrzał ich reklamę, liczbę wyświetleń i reakcję każdego widza na reklamę. Reklamodawcy coraz częściej domagają się lepszej wydajności i możliwości technologii reklamowej, z której korzystają. Alfi dostarcza reklamodawcom analizy, odpowiedzialność, przejrzystość, dowody zaangażowania i rzeczywiste wyświetlenia.

1  Alfi zleciła firmie PureProfile zajmującej się badaniem rynku, przeprowadzenie ankiety wśród 100 starszych specjalistów ds. reklamy z USA, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec i Azji. Wywiady przeprowadzono online w czerwcu 2021 r.
https://www.prnewswire.com/news-releases/global-digital-ooh-advertising-market-2021-to-2026—industry-trends-share-size-growth-opportunity-and-forecasts-301268981.html


Źródło: Alfi

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

YouGov: reklama zewnętrzna silnie oddziałuje na fanów esportu

reklama zewnętrzna

Badania przeprowadzone przez YouGov, wśród fanów esportu w USA i Wielkiej Brytanii wykazały, że reklama zewnętrzna wpływa nawet dwa razy bardziej na fanów esportu, w porównaniu do przeciętnych odbiorców reklamy outdoorowej.

Nowe badanie przeprowadzone przez YouGov wykazało, że fani esportu w USA i Wielkiej Brytanii dwa razy częściej zauważają i ufają reklamom poza domem (OOH) niż ogół społeczeństwa — 67 procent w porównaniu z 27 procentami dorosłych w USA i 40 procent w porównaniu z  20 procentami dorosłych w Wielkiej Brytanii.

YouGov przeprowadził wywiady online między majem 2020 r. a majem 2021 r. Dane z USA opierają się na próbie ponad 2000 osób dorosłych w wieku 18+, które stwierdziły, że esport jest „największym zainteresowaniem” lub że są „trochę zainteresowany esportem”. Profile z Wielkiej Brytanii obejmowały ponad 1000 dorosłych w wieku 18+, którzy powiedzieli to samo. Uczestnicy ci zostali uznani za „zagorzałych fanów esportu” na potrzeby tego badania.

Reklamy OOH zawierają wiadomości widoczne na plakatach, billboardach, przystankach autobusowych, pociągach, taksówkach itp. Badanie wykazało, że 68 procent amerykańskich fanów esportu używa swoich telefonów do wyszukiwania produktów lub usług po zobaczeniu ich na billboardzie, w porównaniu z 23 procentami dorosłych Amerykanów, którzy uczestniczyli w badaniu. Ta grupa jest również bardziej skłonna rozmawiać o tym, co widziała z przyjaciółmi lub rodziną, zwłaszcza z osobami w wieku 18-34 lat.

YouGov badanie
Źródło: YouGov

W Wielkiej Brytanii osoby uważane za zagorzałych fanów esportu zauważyły reklamy OOH w pociągach prawie w takim samym tempie, jak reklamy widoczne w Internecie, odpowiednio 67 i 65 procent. Ta publiczność jest również ponad dwukrotnie bardziej skłonna niż inni dorośli Brytyjczycy, do zauważenia reklam w taksówkach.

Jednym z możliwych wyjaśnień tego trendu wśród fanów esportu jest zaufanie. YouGov odkrył, że fani esportu w USA (58 procent) i Wielkiej Brytanii (50 procent) nie ufają reklamom telewizyjnym, pozostawiając markom i wydawcom zbadanie innych możliwości reklamowych.

YouGov wykres
Źródło: YouGov

Marki, które chcą zwiększyć świadomość sponsorowania esportu lub nawiązać kontakt z fanami esportu (tj. młodymi i zaangażowanymi konsumentami), mogą uznać za skuteczne dodanie nośników zewnętrznych do ich strategii marketingowej.

Badania oglądalności przeprowadzone przez YouGov pokazują, że zagorzali fani esportu nie tylko częściej zauważają i zwracają uwagę na reklamy OOH niż ogólnie konsumenci, ale także częściej podejmują działania związane z reklamami i rozmawiają o marce po obejrzeniu reklamy na zewnątrz.

Hoang Nguyen, Data Journalist  w opisie badania YouGov

Fani esportu udowadniają, że są otwarci na reklamy zewnętrzne, zarówno pod względem świadomości, jak i zaangażowania; Ponieważ coraz więcej osób wraca do życia publicznego, fizyczne wiadomości w prawdziwym świecie mogą wywrzeć silne i trwałe wrażenie zwłaszcza w tej grupie.

Hoang Nguyen, Data Journalist  w opisie badania YouGov


Źródło: Napisano na podstawie „https://esportsinsider.com/2021/06/yougov-esports-ooh-ads/” oraz doświadczeń BriefEsports

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Publicis Groupe: Wartość rynku reklamy w Polsce w 2019 wyniosła niemal 10 mld zł

wartość rynku reklamowego w Polsce w 2019

Wartość rynku reklamowego w Polsce w 2019 r. wyniosła 9,8 mld zł. Najwyższy wzrost odnotowaliśmy w trzecim kwartale. Łącznie po dwunastu miesiącach wydatki reklamodawców wzrosły o 3,2% - wynika z najnowszej edycji raportu o Rynku Reklamy i Mediów, przygotowanego przez analityków Publicis Groupe.

Wartość rynku reklamowego netto
Wykres 1. Wartość rynku reklamowego netto w latach 2011 – 2019

Sektory reklamowe

Po czterech kwartałach 2019 r. rynek reklamy w Polsce zwiększył wartość o 3,2% względem roku poprzedniego. Jedenaście sektorów zintensyfikowało swoje inwestycje reklamowe, a pięć zredukowało. Najwyższe wolumenowe wzrosty wygenerowały sektory motoryzacja oraz pozostałe. W pierwszym przypadku za wzrost odpowiedzialne były silne kampanie PKN Orlen oraz marek samochodów takich jak Toyota, Fiat i Jeep. Wydatki reklamowe w sektorze pozostałe wzrosły głównie za sprawą kampanii społecznych Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i Ministerstwa Sprawiedliwości oraz kampanii związanych z wyborami do Parlamentu Europejskiego. Oprócz wydatków branży motoryzacyjnej oraz kampanii społecznych i informacyjnych, wyróżniły się jeszcze trzy inne sektory – czas wolny (+52 mln zł, dynamika +14,5%), podróże i turystyka (+28,4 mln zł, dynamika +11,5%) oraz media (+28,4 mln zł, dynamika +5,8%). Za wzrost w sektorze czas wolny odpowiedzialne były wydatki Totalizatora Sportowego. W branży podróże i turystyka, hotele i restauracje swoje działania marketingowe mocno zintensyfikowały sieci restauracji McDonald’s, Da Grasso, a także biuro podróży Albatros Travel. W branży mediowej istotnie więcej niż w poprzednim roku wydały TVN, Netflix oraz Eleven Sports.

Wartość sektorów reklamowych MLN PLN
Wykres 2. Wydatki poszczególnych sektorów reklamowych, 2019 vs 2018

Kanały komunikacji

W całym 2019 roku spadki zanotowały trzy, zaś wzrosty cztery klasy mediów. Reklama online wygenerowała budżety większe o 10,1%, natomiast reklama kinowa o 7,5%. Wzrosły także wydatki na outdoor (+5,1%) i radio (+2,5%). W przypadku pozostałych mediów odnotowaliśmy spadki. Telewizja zredukowała ujemną dynamikę z 1,8% po pierwszym półroczu do 0,6% na koniec roku. Wydatki w gazetach spadły o 9,8%, zaś w magazynach o 8,5%. Analizując wolumen, budżety internetowe wzrosły aż o 325 mln zł. Redukcja wydatków w spadkowych mediach wyniosła łącznie 72,2 mln zł. Telewizja straciła 26,8 mln zł, natomiast magazyny oraz dzienniki odpowiednio 26,3 i 19 mln zł.

Zmiany wartości reklamy w klasach mediów
Wykres 3. Zmiany wartości reklamy w klasach mediów w latach 2018 – 2019
Dynamika zmiany klas mediów
Wykres 4. Dynamika zmian w klasach mediów, 2019 vs 2018

Wartość wydatków na reklamę internetową (nie uwzględniając ogłoszeń) wzrosła w okresie od stycznia do grudnia o 10,1%, dając wynik ponad 3,54 mld zł. W trzecim i czwartym kwartale nastąpiło wyraźne przyspieszenie na rynku i dynamika wyniosła odpowiednio 12,3% i 11,5%. Łącznie w całym analizowanym okresie reklamodawcy wydali o 325 mln zł więcej niż przed rokiem. Najsłabszym miesiącem był czerwiec – budżety wzrosły jedynie o 4,9% ze względu na fakt, iż w analogicznym okresie poprzedniego roku wydatki napędzały Mistrzostwa Świata w piłce nożnej. Najszybciej rosnącym segmentem rynku reklamy online w 2019 r. było video (+16,7%). Tak wysoka dynamika to w głównej mierze zasługa wzrostu wydatków na reklamę video na Facebooku. Po wyłączeniu przychodów serwisu społecznościowego, wzrost wyniósł 10,7%.

Internet udział kategorii digital
Wykres 5. Udział poszczególnych kategorii reklamy w wydatkach na reklamę digital po czterech kwartałach 2019 r.

Wartość budżetów telewizyjnych spadła po dwunastu miesiącach 2019 r. o 26,8 mln zł, czyli o 0,6%. Dużym problemem telewizji w 2019 r. był spadek czasu oglądania. W całym roku średni ATV spadł o 3% i wyniósł 3 godz. 15 min (16-49). Rozpartując tylko cztery główne anteny, spadek liczby EqGRP (16-49) wyniósł ponad 9%. Porównując rok do roku, szacujemy że średnie CPP wzrosło o 4,6% w czwartym kwartale oraz o 4,2% w całym analizowanym okresie. Szczególnie mocno wzrosły ceny na głównych antenach. Drogie spoty zakupione w cenniku generowały mniej ratingów niż przed rokiem, co przełożyło się na istotnie wyższe CPP.

W analizowanym okresie dziewięć sektorów zwiększyło swoje inwestycje oraz siedem zmniejszyło. Jeśli chodzi o wolumen, najsilniej wzrosły wydatki sektorów: motoryzacja (+29,5 mln zł, dynamika +13,2%), czas wolny (+19,4 mln zł, dynamika +18,1%), produkty farmaceutyczne (+14,9 mln zł, dynamika +1,9%) oraz media (+13,3 mln zł, przy dynamice +9,4%). W sektorach o najwyższej dynamice duże wzrosty budżetów reklamowych zaobserwowaliśmy w przypadku takich firm jak: Volkswagen, Orlen, FCA czy Totalizator Sportowy.

Druga połowa 2019 r. przyniosła na rynku reklamy radiowej radykalną zmianę nastrojów. Po słabym początku roku, w trzecim kwartale wydatki wzrosły aż o 8,1%, zaś w czwartym o 4,4%. Ostatecznie po dwunastu miesiącach wartość rynku wzrosła o 2,5%, do poziomu 752,6 mln zł. Dobra sytuacja nadawców radiowych to przede wszystkim konsekwencja wyższych wydatków reklamodawców z branży motoryzacyjnej m.in.: Volvo Car Polska, Renault Polska, Citroen Polska oraz Hyundai oraz kampanii informacyjnych Ministerstwa Zdrowia, Ministerstwa Sprawiedliwości i Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (sektor pozostałe, +20,1 mln zł, dynamika +24,5%).

Po czterech kwartałach 2019 r. wpływy reklamowe operatorów reklamy zewnętrznej wzrosły o 5,1%, czyli o 26,2 mln zł. Po słabym początku roku każdy kolejny kwartał był dla rynku lepszy. W okresie od lipca do grudnia wydatki reklamowe wzrosły aż o 10,4%. W całym analizowanym okresie wpływy segmentu tradycyjnych nośników były wyższe o 3,5% (wolumenowo 14,3 mln złotych). Najsilniej wzrosły wydatki na citylighty (+10,8% więcej niż przed rokiem) – głównie za sprawą systematycznego poszerzania oferty premium. Ten typ nośnika szczególnie cenią sobie przedstawiciele sektorów media oraz żywność. W pierwszym przypadku dużo na citylighty wydali dystrybutorzy filmowi, nadawcy telewizyjni oraz Netflix. Budżety sektora spożywczego były wysokie za sprawą takich reklamodawców takich jak Unilever Polska, Maspex Wadowice czy Ferrero.

Wydatki w magazynach były w 2019 r. o 26,3 mln zł niższe niż rok wcześniej (dynamika 8,5%). Sektorem, który stracił najwięcej okazały się produkty farmaceutyczne i leki. Branża wydała w magazynach aż 12,0 mln mniej niż w 2018 (dynamika -21,4%). Sporo, bo odpowiednio 6,3 mln zł (dynamika -14,0%) i 5,1 mln zł (dynamika -9,4%), straciły też kluczowe dla medium sektory odzież i obuwie oraz higiena i pielęgnacja. Jedną z głównych przyczyn spadków było ograniczenie budżetów Aflofarm Farmacja Polska, który po sporym wzroście nakładów na magazyny w 2018, w kolejnym roku znacznie ograniczył wsparcie.

Wydatki w dziennikach spadły ogółem o 19,0 mln zł. Czwarty kwartał był dla tego sektora najgorszy – reklamodawcy zredukowali budżety o 11,3%. Największy udział w spadku medium miał sektor produkty farmaceutyczne i leki. Jego inwestycje w prasie codziennej skurczyły się po czterech kwartałach o 8,1 mln złotych (dynamika -35,3%). Słabo wypadł także sektor finansowy – 2,9 mln złotych mniej (dynamika -25,8%). Istotne wzrosty budżetów reklamowych odnotowaliśmy jedynie w dwóch sektorach. Więcej o 2,1 mln (dynamika +28,6%) wydał sektor podróże i turystyka, hotele i restauracje, zaś branża motoryzacyjna zainwestowała w reklamę 0,5 mln zł więcej (+6,6%). Czołowym reklamodawcą w dziennikach pozostaje właściciel sieci elektromarketów Euro RTV AGD.

Wpływy reklamowe segmentu kinowego były w całym 2019 o 11,3 mln wyższe niż przed rokiem – tym samym pod kątem dynamiki reklama kinowa zajmuje drugie miejsce wśród wszystkich mediów (+7,5%). Najbardziej wzrosły wydatki sektora podróże i turystyka, hotele restauracje – o 5,2 mln zł (dynamika +112,5%) – głownie za sprawą kampanii sieci restauracji Mc Donald’s. Istotnie więcej niż w 2018 r. wydali także reklamodawcy z sektorów: napoje i alkohole (+3,4 mln zł, dynamika +26,9%), finanse (+3,2 mln zł, dynamika +23,6%), handel (+2,3 mln zł, dynamika +27,4%), odzież i dodatki (+1,8 mln zł, dynamika +60,0%).

Udział mediów w przychodach z reklamy

W konsekwencji różnej dynamiki zmian poszczególnych klas mediów zmienia się ich udział w rynku. Po czterech kwartałach 2019 r. wzrosty wartości wydatków na reklamę internetową, kinową oraz zewnętrzną przekroczyły dynamikę całego rynku. Dlatego też te klasy mediów zwiększyły swój udział w mediamiksie. Odsetek budżetów przeznaczanych na internet wzrósł aż o 2,2 pkt proc. z 33,8% do 36,0%. Udział reklamy kinowej wzrósł z 1,57% do 1,64%, a reklamy zewnętrznej zmienił się z 5,4% do 5,5%. Pozostałe media zmniejszyły swój udział w mediamiksie. Dużo straciła telewizja, której udział spadł o 1,7 pkt proc. z 46,2% do 44,5%.

Udział klas mediów w rynku reklamowym
Wykres 6. Udział klas mediów w rynku reklamowym, 2019 vs 2018

 

Iwona Jaśkiewicz-KunderaKomentarz Iwony Jaśkiewicz-Kundery, Chief Investment Officer Publicis Groupe:

Wartość rynku reklamy w Polsce wzrosła w 2019 r. o 309 mln zł, czyli o 3,2%. Początek roku był słaby, jednak mocne kwartały trzeci i czwarty pozwoliły zamknąć rok na wyraźnym plusie. Korzystna sytuacja na rynku reklamy to efekt niezmiennie utrzymującej się od kilku lat dobrej kondycji polskiej gospodarki. Wysoka dynamika płac, rekordowo niskie bezrobocie oraz programy socjalne sprzyjały konsumpcji prywatnej, która odpowiada za ponad połowę wzrostu obserwowanego w gospodarce narodowej.

Pod kątem dynamiki w 2019 r. najmocniej wzrosły wydatki reklamowe na internet i kino. Wartość budżetów alokowanych w sieci wzrosła o 325 mln (+10,1%), zaś w kinie o 11,3 mln zł (+7,5%). Dzięki świetnej drugiej połowie roku, także radio i reklama zewnętrzna po dwunastu miesiącach zarobiły na reklamie więcej niż w 2018 r. Ciągle największe medium w Polsce – telewizja – zanotowała spadek o 0,6%. Dużym problemem telewizji w 2019 r. był spadek czasu oglądania. W całym roku średni ATV spadł o 3% i wyniósł 3 godz. 15 min (16-49). Rozpartując tylko cztery główne anteny, spadek liczby EqGRP (16-49) wyniósł ponad 9%.

Za wzrost na rynku reklamy w 2019 r. odpowiedzialne były przede wszystkim sektory tj: motoryzacja, czas wolny oraz kampanie społeczne klasyfikowane jako pozostałe. Wyraźny spadek natomiast odnotowaliśmy w przypadku telekomunikacji oraz produktów do użytku domowego. Lider wydatków – czyli handel – był na wyraźnym plusie (+3,4%), dzięki silnym kampaniom internetowym.

Wzrost produktu krajowego brutto spowolnił w czwartym kwartale i wyniósł 3,2%. W bieżącym roku polska gospodarka mocno wyhamuje. Według prognozy NBP dynamika PKB spadnie z 4,1% w 2019 r. do 3,2% w 2020 r. Wydaje się, że osłabienie koniunkury w Polsce może być jeszcze mocniejsze ze względu na rozprzestrzenianie się na całym świecie koronawirusa. Jeżeli strefę euro oraz USA dotknie recesja, to w Polsce wzrost gospodarczy może spowolnić nawet do poziomu 2%. Najgorsze wyniki od wielu lat osiąga branża transportu pasażerskiego oraz towarowego. Ze względu na zamknięte fabryki w Chinach zakłócony został łańcuch dostaw do Europy. Spadki sprzedaży produktów będą wynikać więc nie ze spadku popytu, ale ze względu na niewystarczającą podaż. To może skutkować przekładaniem bądź anulacją kampanii reklamowych. Wiemy, że rynek reklamowy jest silnie skorelowany z kondycją gospodarczą, stąd w tej chwili możemy przyjąć dwa scenariusze: jeżeli PKB będzie wynosić powyżej 3% to rynek reklamowy powinien wzrosnąć o 2,1%, natomiast w sytuacji kiedy PKB będzie na poziomie 1,6% (jak prognozuje MBank) to rynek może znaleźć się na tzw. czerwonym zerze. Obecnia sytuacja z koronawirusem jest wyjątkowa. Nikt w tej chwili nie jest w stanie przewidzieć jakie dokładnie skutki wywoła w gospodarce, a co za tym idzie w reklamie. Miejmy nadzieję, że sytuacja szybko powróci do normalności.


Źródło: informacja prasowa Publicis Groupe

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Najważniejsze czynniki wpływające na popularność cyfrowej reklamy zewnętrznej

Jak pokazują najnowsze badania, wydatki przeznaczone na reklamę zewnętrzną stale rosną i trend ten nadal będzie się utrzymywał. Według danych opublikowanych przez Magna i Zenith, w samych Stanach Zjednoczonych, między 2018 a 2021 przewiduje się wzrost wydatków o ponad 4 mld dolarów.

Wzrost wydatków przeznaczonych na reklamę zewnętrzną jest najlepszym dowodem na to, że DOOH jest coraz lepiej postrzeganym medium wśród reklamodawców i stanowi atrakcyjny kanał do komunikowania się z klientami. Dzięki nowym możliwościom, reklama OOH pozwala na wzbudzenie emocji i zaangażowanie odbiorcy, co przekłada się na lepszy i trwalszy odbiór treści.

Jakie czynniki wpływają na rosnący sukces medium OOH? Możemy wyróżnić trzy najważniejsze, które pokazują, dlaczego warto inwestować w reklamę zewnętrzną.

  1. Dynamiczny przekaz

Aby zrozumieć możliwości reklamy OOH zwróćmy się w stronę zmian, jakie zaszły w tym medium w przeciągu kilku ostatnich lat. Wyklejane billboardowe reklamy są coraz częściej zastępowane treściami video. Przejście ze statycznej reklamy do ruchomego obrazu jest oczywiście największą, ale nie jedyną zmianą. Cyfrowe reklamy oprócz dynamicznych spotów oferują nam możliwość zdalnego zarządzania parametrami kampanii. Korzystając z interfejsu API, nie ma żadnych ograniczeń dotyczących sposobu kreowania treści wyświetlanych na cyfrowych ekranach OOH. Spoty wyświetlane na nośnikach mogą być dynamicznie dostosowywane do potrzeb kampanii. Zarządzanie emisją reklamy DOOH w czasie rzeczywistym daje nam m.in.: możliwość pobierania różnego rodzaju wpisów pojawiających się w mediach społecznościowych, wiadomości, a nawet informacji na temat kursów wymiany walut czy zmian w kursowaniu lotów bądź innych środków komunikacji.

  1. Wygoda w zarządzaniu

Coraz więcej agencji reklamowych przechodzi na automatyzację w sposobie kupowania i sprzedawania mediów. Programowe kupowanie reklam wyświetlanych na cyfrowych ekranach jest nie tylko szybsze niż wcześniej ale wpływa również na wygodę i efektywność w kreowaniu kampanii. W praktyce oznacza to, że reklamodawca ma bardzo wiele możliwości w doborze miejsca i czasu wyświetlania spotów. Emisja kampanii DOOH oprócz geolokalizacji może być uzależniona również od wielu innych czynników  tj. pogoda, pora dnia, natężenie ruchu, natężenie alergenów w powietrzu itp. Co więcej, korzystanie z jednej platformy do planowania kampanii, oprócz możliwości zarządzania przebiegiem emisji wyświetlanych spotów, daje reklamodawcy dostęp do stałego monitoringu i wglądu w raporty z przebiegu kampanii.

  1. Zwiększony zasięg

Dynamiczny spot i możliwość zdalnego zarządzania parametrami kampanii to nie wszystko. DOOH pozwala reklamodawcom wyjść ze swoją kampanią poza ramy cyfrowego ekranu. Świetnym sposobem na zwiększenie skuteczności kampanii jest cross cyfrowej reklamy zewnętrznej z urządzeniami mobilnymi. Takie połączenie pozwala na wzrost zaangażowania wśród odbiorców w odbiór prezentowanych na ekranie treści. Potwierdza to IAB, według którego użytkownicy mobilni są o 48% bardziej skłonni do angażowania się w odbiór reklamy pojawiającej się na telefonie, z którą mieli już wcześniej styczność na cyfrowym ekranie zewnętrznym. Nie chodzi bowiem tylko o to, jak żywą i interesującą kreację reklamodawca przedstawi odbiorcom na dużym ekranie ale również, jak wykorzysta możliwość przypomnienia odbiorcy o zauważonej przez niego reklamie w równolegle prowadzonej kampanii mobilnej.

DOOH, czyli medium przyszłości

Cyfrowa reklama zewnętrzna cały czas się rozwija, oferując reklamodawcom coraz to nowsze rozwiązania. Dowolność w planowaniu terminu uruchomienia kampanii bez wcześniejszej rezerwacji nośników oraz możliwość zdalnego zarządzania parametrami reklamy DOOH podczas jej trwania sprawia, że cyfrowy outdoor będzie zyskiwał coraz większą popularność i stanie się jeszcze chętniej wybieranym medium.     

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Michał Kaliński objął stanowisko Dyrektora Sprzedaży Clear Channel Poland

Do zespołu Clear Channel Poland dołącza manager z wieloletnim doświadczeniem w sprzedaży mediów. Michał Kaliński przez ostatnich 8 lat (od 2011 roku) był Dyrektorem ds. Negocjacji Korporacyjnych w Grupie Bauer Media. Przez kilkanaście lat pracował w TVP na stanowiskach handlowych, w tym przez 6 lat jako Dyrektor ds. Reklamy i Sponsoringu Biura Reklamy TVP.   […]

Do zespołu Clear Channel Poland dołącza manager z wieloletnim doświadczeniem w sprzedaży mediów. Michał Kaliński przez ostatnich 8 lat (od 2011 roku) był Dyrektorem ds. Negocjacji Korporacyjnych w Grupie Bauer Media. Przez kilkanaście lat pracował w TVP na stanowiskach handlowych, w tym przez 6 lat jako Dyrektor ds. Reklamy i Sponsoringu Biura Reklamy TVP.

 

Michał Kaliński ukończył Thames Valley University / Wyższa Szkoła Zarządzania w Warszawie.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Niepowtarzalne kampanie – siła cyfrowej reklamy OOH

Według 60% ekspertów z branży reklamowej, biorących udział w badaniu MyLED, DOOH to jedno z najszybciej rozwijających się mediów w Polsce. Zdanie respondentów potwierdzają wyniki raportu IGRZ, które pokazują, że wydatki przeznaczone na ten rodzaj reklamy w pierwszym półroczu 2018 roku wyniosły 8,8% w stosunku do tego samego okresu w roku poprzednim. Na polskim rynku rośnie coraz większe przekonanie o konieczności szybszego zastępowania klasycznych rozwiązań outdoorowych, nowymi rozwiązaniami cyfrowymi, które sprzyjają uruchamianiu i wykorzystywaniu kolejnych nośników. 

DOOH i oryginalne pomysły

DOOH pozwala na urzeczywistnienie nawet najbardziej oryginalnych pomysłów. Przekonali się o tym twórcy cyfrowej reklamy Dulux, zrealizowanej w dwóch stolicach państw europejskich: Wielkiej Brytanii i Holandii. Znana marka farb w kampanii DOOH zachęcała mieszkańców Londynu i Amsterdamu do wzięcia czynnego udziału w kampanii. Dzięki aplikacji mobilnej Visualiser, uczestnicy zabawy mogli zmieniać kolory najbardziej znanych budowli w miastach i pochwalić się swoim arcydziełem na cyfrowym ekranie LED. Osoby biorące udział w kampanii wykorzystywały w kreacjach szeroką paletę kolorów farb Dulux dostępnych w aplikacji. Nadesłane zgłoszenia zostały dodane do galerii online, z której uczestnicy „Let’s Color” mogli je pobierać i udostępniać za pośrednictwem wybranych kanałów społecznościowych. Henrique Striker, dyrektor ds. aktywacji Dulux, tak skomentował tę realizację: „Farba i kolor mają większą moc, niż ludzie często zdają sobie z tego sprawę. W naszej firmie głęboko wierzymy, że kolor ma duży wpływ na atmosferę panującą w pomieszczeniu. Może silnie łączyć ludzi. Kampania DOOH zrealizowana przy pomocy MullenLowe i Ocean Outdoor jest doskonałym na to dowodem. Stanowi ciekawa atrakcję dla mieszkańców Amsterdamu i Londynu. Reklama na cyfrowych nośnikach oparta była na tej samej technologii, którą stosujemy w aplikacji Dulux Visualizer – rozszerzonej rzeczywistości!  Realizacja DOOH jest świetnym dowodem na to, jakie rzeczy mogą się wydarzyć, gdy kreatywność i technologia spotykają się w jednym miejscu”.

 

Angażujące kampanie

Inną ciekawą kampanią DOOH, angażującą odbiorców w dość nietypowy sposób jest realizacja firmy Airbnb. Popularny portal na rynku wynajmu uruchomił ogólnoeuropejską reklamę DOOH, włączając w jej tworzenie lokalnych gospodarzy. Kampania miała na celu zachęcić ludzi do skorzystania z możliwości wynajęcia swojego domu bądź mieszkania turystom. Reklama wyświetlana na cyfrowych ekranach ukazywała szereg korzyści jakie czerpią gospodarze Airbnb, wynajmując swoje lokum innym. Spoty ukazywały prawdziwych ludzi, takich jak np. Silvia i Matteo, którzy dzięki Airbnb są w stanie opłacić sobie podróże dookoła świata.

 

Interaktywna zabawa

Kolejnym świetnym przykładem wykorzystania medium DOOH była eksperymentalna kampania LEGO wykorzystująca technologię rozpoznawania gestów, która zapraszała klientów galerii handlowej do udziału w interaktywnej zabawie na cyfrowym ekranie LED. Korzystając z technologii rozpoznawania ruchów, twórcy reklamy poprosili odbiorców o przystąpienie do gry przez wybranie jasnej albo ciemnej strony mocy i zbieranie punktów potrzebnych do budowy statku kosmicznego. W grze wykorzystano nową technologię aparatów, za pomocą których śledzono ruchy gracza w 3D.  Po zakończeniu gry uczestnicy mieli możliwość „zrobienia zdjęcia z załogą”, co znacznie zwiększyło zasięg kampanii.

 

DOOH jest w stanie sprostać oczekiwaniom nawet najbardziej wymagających klientów. Wyżej wspomniane kampanie są tego świetnym potwierdzeniem. Realizowanie kampanii z udziałem odbiorców znacznie wpływa na pozytywny odbiór reklamy oraz zwiększa jej zasięg. Czemu więc reklama DOOH z roku na rok się rozwija, a reklamodawcy coraz chętniej wybierają to medium jako kanał komunikacji z klientem? Wszystko dzięki jej nowoczesnym, technologicznym możliwościom.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Grzegorz Śliwa CEO MyLED: „Branża DOOH zmierza w kierunku interaktywnych, niestandardowych i innowacyjnych możliwości.”

DOOH jako bardziej elastyczna, nowocześniejsza i sprytniejsza siostra drukowanej reklamy outdoorowej. Jak wpływa na rynek reklamy Out Of Home? O branży DOOH - jej możliwościach oraz rozwoju w Polsce opowiada Grzegorz Śliwa, CEO, MyLED

Obecnie reklamodawcy mają możliwość komunikowania się na wiele różnych sposobów ze swoimi klientami. Najczęściej wykorzystywanymi kanałami komunikacji marketingowej w promowaniu produktów i usług jest Internet. Jak reklama DOOH prezentuje się  na tle innych mediów?

To prawda, reklamodawcy obecnie mają szerokie spektrum możliwości, z których mogą korzystać przy promowaniu swoich produktów i usług. Obecnie najchętniej wykorzystywanymi kanałami w komunikacji z klientami są: Internet, radio i telewizja. Obok nich znajduje się również reklama zewnętrzna, która stanowi świetne uzupełnienie kampanii reklamowych. DOOH pozwala dotrzeć do osób znajdujących się poza ich miejscem zamieszkania. Dzięki nowoczesnej technologii może wpływać na odbiorców z większą siłą i sprawić, że spot wyświetlany na ekranie przyciągnie ich wzrok i zapadnie im w pamięć z większą skutecznością niż zwykła statyczna reklama zewnętrzna.     

Reklamę DOOH zaliczyłby Pan do mediów tradycyjnych czy nowoczesnych?

W porównaniu do tradycyjnej reklamy OOH – cyfrowa reklama zewnętrzna posiada nieograniczone możliwości, dzięki którym każda realizowana kampania jest wyjątkowa i niepowtarzalna – w MyLED udowodniliśmy to niejednokrotnie. DOOH to innowacyjne medium, za pomocą którego reklamodawcy mogą komunikować się ze swoimi odbiorcami na wiele różnych sposobów. Cyfrowe nośniki LED pozwalają na realizację najróżniejszych koncepcji: od konkursu, interaktywnej zabawy po transmisję live czy odliczanie czasu do zbliżającego się wydarzenia.  

Efekty kampanii w Internecie można bardzo łatwo zmierzyć. Przykładowo  za pomocą odsłon lub kliknięć. W jaki sposób mierzyć skuteczność kampanii DOOH?

Branża DOOH nadal boryka się z problemem zmierzenia skuteczności cyfrowej reklamy zewnętrznej. Brak badań na temat skuteczności DOOH rzeczywiście stanowi duży problem. Za granicą przeprowadza się wiele analiz wykorzystujących już np. techniki neuromarketingu, aby jak najskuteczniej weryfikować wpływ tej formy reklamy na odbiorcę. MyLED jest pierwszym krokiem w kierunku zmiany sytuacji w Polsce. Obecnie pracujemy nad projektem, który pozwoli nam nie tylko rozpoznać liczbę osób, które obejrzały daną reklamę ale również umożliwi nam odczytać reakcję odbiorcy na wyświetlaną treść oraz sprawdzić ile razy dana osoba miała styczność z konkretną kampanią. Już niedługo będziemy mogli pochwalić się naszym rozwiązaniem na forum.

Coraz więcej firm stawia na personalizację przekazu, co przekłada się w znacznym stopniu właśnie na skuteczność reklamy. Jak utrzymać wysoką skuteczność przy personalizacji reklamy?

W MyLED odpowiadamy na potrzeby naszych klientów. Dzięki połączeniu ekranu, na którym zostanie wyemitowany spot z beaconem zbierającym dane o widzach jesteśmy w stanie kierować spoty do konkretnych osób znajdujących się w pobliżu nośnika. Technologia ta pozwala odczytywać informacje zbierane w aplikacjach mobilnych i na ich podstawie wyświetlać dopasowane treści reklam do  zainteresowań odbiorców poruszających się w obrębie cyfrowego ekranu LED. Taki sposób targetowania reklamy w znacznym stopniu wpływa na podniesienie jej skuteczności co z kolei przekłada się na większą sprzedaż i zysk u reklamodawcy.

Jakie branże najchętniej decydują się na kampanię DOOH?

Branże, które najczęściej decydują się na cyfrową kampanię zewnętrzną możemy podzielić na cztery sektory.

Pierwszym z nich jest handel, czyli wszelkiego rodzaju biznesy, które chcą zachęcić klientów do odwiedzenia ich punktu oraz wpłynąć na ich decyzję tuż przed dokonaniem zakupu. Tyczy się to również produktów z kategorii FMCG. Największą liczbę kampanii dla klientów tej branży możemy odnotować w okresach przedświątecznych, kiedy klienci są najbardziej podatni na tego typu treści.

Drugi sektor to branża telekomunikacyjna, czyli firmy które od lat walczą o pozyskanie coraz to większej liczby klientów, a tym samym o uzyskanie pozycji lidera na rynku.  

Trzeci sektor, który zasługuje na wyróżnienie to oczywiście branża motoryzacyjna. Zasługuje ona na szczególną uwagę ze względu na grupę odbiorców reklamy DOOH, jaką są w dużej mierze kierowcy.

Ostatni sektor stanowi branża e-commerce, czyli wszelkiego rodzaju platformy transakcyjne on-line, którym zależy na przyciągnięciu uwagi jak największej grupy odbiorców i przekierowaniu ich do odwiedzenia swojej strony internetowej.        

Czy technologia DOOH to kolejny etap rozwoju tradycyjnego outdooru takiego jak frontlight, backlight itd., czy może stanowi zagrożenie i ostatecznie wyprze formaty drukowane z reklamy zewnętrznej?

Przyglądając się danym opublikowanym przez IGRZ za pierwszy kwartał 2018 roku – możemy zauważyć, że sprzedaż DOOH cały czas rośnie i wszystko wskazuje na to, że wzrost ten będzie się utrzymywał. DOOH oferuje szeroki wachlarz możliwości, który z większą siłą przyciąga uwagę odbiorców i reklamodawców niż tradycyjne reklamy outdoorowe. Pozwala na wyświetlanie wielu kampanii w jednym miejscu, nie wymaga wcześniejszej rezerwacji nośnika jak jest to w przypadku standardowej reklamy OOH, a co najważniejsze, pozwala na dopasowanie wyświetlanego contentu do odbiorcy co przekłada się na wzrost pozycji tego medium.    

Jakie są obecnie najbardziej nowoczesne trendy w technologiach outdoorowych?

Branża DOOH zmierza w kierunku interaktywnych, niestandardowych i innowacyjnych możliwości. Znane marki coraz chętniej decydują się na odważne rozwiązania, które korzystają z nowoczesnych technologii i dostępu do danych. Coraz częściej w kampaniach DOOH stawiamy na angażowanie adresatów nie tylko w odbiór wyświetlanych treści ale również zachęcamy ich do wzięcia czynnego udziału w tworzeniu kampanii. Do najbardziej nowoczesnych trendów w technologiach outdoorowych należą kampanie z wykorzystaniem geolokalizacji, czyli z dostosowaniem komunikatu do czasu i lokalizacji jego wyświetlenia. Geotargetowanie jest powszechnie wykorzystywane zarówno w Polsce jak i na świecie. Pokazują to badania. Według Pierwszego Raportu o Polskim Rynku DOOH – 62% specjalistów branży reklamowej biorących udział w badaniu MyLED potwierdziło, że w latach 2018-2019 na nośnikach  DOOH będą emitowane kampanie dostosowane kontekstowo do czasu i dodatkowo do lokalizacji.

Potwierdzają to również badania Kinetic Panel przeprowadzone na 1000 respondentach, które wykazały, że informacje o lokalizacji są najbardziej pożądaną możliwością wykorzystywaną w cyfrowej reklamie zewnętrznej.

Oprócz lokalizacji równie atrakcyjny dla reklamodawców jest real time marketing, czyli pobieranie treści z Internetu i aktualizowanie ich w czasie rzeczywistym w kampanii DOOH oraz możliwość dostosowania przekazu reklamowego do widza znajdującego się w pobliżu nośnika. Tego typu rozwiązania użyte w kampanii wpływają na zwiększenie zaangażowania publiczności w odbiór wyświetlanych treści oraz pozwalają na lepsze zapamiętywanie tychże realizacji.

Czy możemy prosić o jakieś ciekawe, niestandardowe przykłady takiej reklamy?

W ciągu 4 lata działalności naszej agencji reklamowej MyLED mieliśmy okazję przeprowadzić wiele ciekawych i innowacyjnych kampanii z wykorzystaniem szerokiego spektrum możliwości medium DOOH. Spośród nich, szczególnie dumny jestem z kampanii śniadaniowej zrealizowanej dla McDonald’s w 2017 roku, która podczas konkursu Mixx Awards 2017 w kategorii Offline Digitizing została nagrodzona brązem.

W realizacji tej wykorzystaliśmy szereg możliwości, tj: geotargetowanie, elastyczność, czy pobieranie treści w czasie rzeczywistym. Dzięki zastosowaniu technologii API Google, z której pobieraliśmy w czasie rzeczywistym informacje na temat natężenia ruchu w konkretnych lokalizacjach, mieliśmy możliwość wyświetlania na nośnikach LED komunikatów z informacją o dokładnym czasie dojazdu do najbliższej restauracji McDonald’s.

Emisja spotów odbywała się w godzinach porannych, dostosowanych do oferty śniadaniowej w McDonald’s. Kampania trwała 7 dni i przyciągnęła uwagę blisko 5 milionów osób.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF