...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Simracing, czyli wirtualne wyścigi

simracing wirtualne wyścigi_

Nowego sezonu nie zdążyła zainaugurować Formuła1. Planowane na 15 marca 2020 roku Grand Prix Australii na torze Albert Park w Melbourne zostało odwołane w ostatniej chwili, a w zamian fani Formuły mogli oglądać zmagania na wirtualnym torze. W wyścigu udział wzięli zawodnicy F1 oraz czołowi e-kierowcy znani z F1 Esports Series. Wyścig wygrał Węgier Dany Bereznay, jeden z najlepszych kierowców esportowych, reprezentujący esportowy team Alfa Romeo Racing ORLEN. Na 6. miejscu rywalizacje zakończył kierowca McLarena Lando Norris, a 11. bramkarz Realu Madryt — Thibaut Courtois, na co dzień fan motoryzacji i simracingu.

Druga edycja odbyła się w niedzielę 22 marca. Wirtualne Grand Prix Bahrajnu nie było już spontaniczną inicjatywą, ale zostało odpowiednio przygotowane przez włodarzy F1. Oprawa znana z tradycyjnego cyklu Formuły 1, studio poprzedzające wyścigi, oprawa, czy wreszcie udział w wydarzeniu profesjonalnych kierowców, znanych z cyklu F1, F2 i Formuły E: Lando Norris, Stoffel Vandoorne, Esteban Gutierrez czy brat Lewisa Hamiltiona — Nick Hamiltion.

 

Pierwsze zawody oglądało na żywo około 170k widzów na Youtube i Twitchu, drugi event tylko w Internecie na żywo śledziło prawie 110k widzów, a warto wspomnieć, że wydarzenie transmitowały też stacje posiadające prawa do transmisji Formuły 1, w Polsce jest to kanał Eleven Sports.

Ale profesjonalny simracing to nie tylko F1 Esports Series, choć ta seria odegrała znaczącą rolę w profesjonalizacji wirtualnych wyścigów. W 2017 roku wydawca gry „Formula 1” firma Codemasters oraz Formula One Group zorganizowały pierwszą edycję F1 Esports Series. Zawody podzielone zostały na trzy etapy kwalifikacji. W 2019 roku do głównego cyklu próbowało się zakwalifikować ponad 109 000 zawodników z 156 państw. Obecnie w F1 Esports Series w ostatnim etapie rywalizacji oglądamy zmagania profesjonalnych simracerów, którzy analogicznie do F1 rywalizują podzieleni na zespoły. W 2019 roku swoich reprezentantów miały już wszystkie teamy występujące w wyścigach F1. Różnica pomiędzy klasyczną a wirtualną odmianą najpopularniejszej z serii wyścigów polega na tym, że w esportowej odsłonie najważniejszą rolę odgrywają umiejętności zawodników, a nie tylko bardzo dobrze przygotowany bolid. Przykładem może być dopiero 8. pozycja w klasyfikacji generalnej zespołów F1 Esports Series teamu Mercedes, który w ostatnich latach wręcz zdominował rywalizację w Formule 1.

W 2017 roku największe jak do tej pory zawody esportowe dla kierowców oraz simracerów zorganizowali włodarze Formuły E. W zawodach VISA Formula-E Vegas eRace – największym do tej pory turnieju simracingowy na świecie, pula nagród wynosiła 1.000.000 $.

 

Od 2009 roku swój wirtualny cykl organizuje też najpopularniejsza z amerykańskich serii wyścigowych, czyli NASCAR. Pula nagród w 2019 r. wynosiła 100.000 $. W bieżący roku oficjalnym sponsorem esportowej edycji NASCAR została Coca-Cola. Warto dodać, że inaugurujące cykl zawody NASCAR Pro Invitational Series, które odbyły się w minioną niedzielę, na żywo obejrzało 903 000 widzów, co jest rekordem pod względem oglądalności esportu w kanałach sportowych. Partnerem cyklu jest telewizja sportowa FOX Sport, a zawodnicy rywalizują na platformie iRacing.com.

Oczywiście w simracing inwestują także inne serie wyścigowe oraz konstruktorzy znani z tradycyjnych wyścigów, oraz rajdów. Od 2016 roku eportowy cykl posiadają Rajdowe Mistrzostwa Świata „Esports WRC”, PORSCHE Esports Supercup — oficjalne esportowe mistrzostwa Porsche 911 GT3 Cup. Pula nagród w 2019 roku wyniosła 100.000 $., McLaren World’s Fastest Gamer — turniej teamu F1 McLaren od 2017 r. Zwycięzca został oficjalnym członkiem zespołu McLaren. Esports WTCC/WTCR — oficjalny turniej organizowany od 2017 r. Pula nagród w 2019 roku – 25.000 EUR. W 2019 roku najwyższe miejsca na podium zajęli Polacy, reprezentujący Williams Esports. Jakub Brzeziński został Mistrzem Świata a Nikodem Wiśniewski Wicemistrzem Świata. W 2020 roku rozegrana zostanie pierwsza edycja simracingowych Mistrzostw Polski, organizowana pod patronatem w Polskiego Związku Motorowego.

W ramach Brief Esports publikujemy serie artykułów eksperckich dotyczących esportu i gamingu przydatnych w obszarach marketingu i esportu.  Zachęcamy do zapoznania się z sekcją Wiedza, gdzie szczegółowo zagłębiamy się w poszczególne zagadnienia.

Sekcja Wiedza Esports ESE

Posiada kilkunastoletnie doświadczenie w zakresie przygotowywania kompleksowych strategii z zakresu marketingu oraz komunikacji w sporcie. Odpowiadał za marketing i biura prasowe przy wydarzeniach rangi Mistrzostw Świata czy Europy. Współpracował z międzynarodowymi federacjami sportowymi. Międzynarodowa Unia Kolarska (UCI), Międzynarodowa Federacja Hokeja na Lodzi (IIHF), Międzynarodowa Federacja narciarska (FIS) oraz UEFA. Odpowiadał za komunikacje eventów z udziałem największych klubów piłkarskich w Europie: Real Madryt, Juventus Turyn, Borussia Dortmund Benfica Lizbona AS Monaco i Szachtar Donieck. Z FC Barceloną współpracował przy wydarzeniach sportowych oraz esportowych w Polsce. W 2018 roku był konsultantem największego ogólnopolskiego badania esportu, realizowanego przez firmę Kantar Media. W ESE Europe współtworzył projekt Rocketmania, międzynarodową ligę esportowa dla organizacji z regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Prowadził szkolenia z zakresu mediów i Social Media dla związków sportowych oraz Instytutu Sportu.

Michał Mango