Zadbaj o siebie na wiosnę!


Czemu wiosna sprawia, że czujemy się słabsi? 

Na gorsze samopoczucie w tym czasie wpływa wiele czynników. Dynamicznie zmieniająca się pogoda z zimowej na letnią, częste zmiany temperatur i ciśnienia, zmiana czasu i wydłużenie dnia skutkujące zmniejszeniem poziomu melatoniny i wzrostem serotoniny, której zbyt wysoki poziom może powodować zmęczenie, przyzwyczajenie organizmu do zimowych warunków (np. brak światła, zimowa dieta). 

To wszystko może sprawiać, że czujemy się osłabieni, senni i zmęczeni. Przesilenie wiosenne może też powodować bóle głowy, poddenerwowanie i problemy z koncentracją. Poza tym spada nasza odporność i jesteśmy bardziej podatni na infekcje. To wszystko może sprawiać, że czujemy niechęć do działania i drastycznie pogarsza się nasz nastrój. Niektórzy najchętniej spędziliby ten czas w łóżku pod kocem i przeczekali do lata. Urlopu na przesilenie wiosenne niestety jednak nie ma. Jak więc sobie z nim radzić? 

Jedz zdrowo 

Zacznij od diety. Ma ona kluczowe znaczenie dla naszego samopoczucia, nie tylko podczas przesilenia wiosennego. Dostarczaj do organizmu witaminy i minerały (np. wapń, cynk, magnez), które go wzmocnią, tak by miał siłę walczyć z osłabieniem. Jedz dużo świeżych warzyw i owoców, przyrządzaj wiosenne sałatki i zielone koktajle, które są bombą witaminowo-minerałową. Zwiększ ilość ryb w diecie – zawierają witaminy A, D, E i z grupy B oraz magnez, wapń, potas, żelazo, jod, selen, miedź i mangan. Dodatkowo są bogate w wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Postaw też na nabiał, który zawiera dużo wapnia. 

Zrezygnuj z używek takich jak kawa, herbata w dużych ilościach i cukier. Ogranicz alkohol i palenie papierosów. Przyjmowane w nadmierze, powodują problemy ze snem i gorsze samopoczucie. 

Wzmocnij skórę, włosy i paznokcie

Wiele osób skarży się wiosną na wzmożone wypadnie włosów i osłabione, łamliwe paznokcie. Pojawia się też problem ziemistej cery i przesuszonej skóry. Na wiosnę organizm wymaga większej uwagi i staranności w pielęgnacji. Pamiętaj o regularnej pielęgnacji cery i wszystkich jej etapach – oczyszczeniu, złuszczeniu i nawilżeniu. Zainwestuj w lekki, ale mocno nawilżający krem do twarzy. Stosuj balsamy nawilżające i natłuszczaj skórę. Zastosuj suplementy na skórę, włosy i paznokcie. Zanim jednak podejmiesz się suplementacji, skonsultuj się z lekarzem, zrób badania i wspólnie ustalcie, jakie składniki wykazują niedobory. Na tej podstawie razem z lekarzem wybierzesz odpowiednie dla siebie suplementy.  

Ruch to podstawa 

Choć przez przesilenie odczuwamy brak chęci na robienie czegokolwiek, warto się jednak przełamać i zadbać o codzienną aktywność fizyczną. Najlepszy będzie ruch na świeżym powietrzu. Jeśli brakuje Ci czasu na dłuższe aktywności po pracy, wprowadź małe zmiany – zamień samochód na rower bądź przespaceruj się kilka przystanków dalej na autobus. W domu możesz dodatkowo wykonywać proste, nawet kilkunastominutowe ćwiczenia. Codzienny ruch wpływa pozytywnie na jakość snu, zmniejsza stres i powoduje, że lepiej czujemy się fizycznie. 

Regularny tryb życia i odpoczynek

Bardzo ważny dla zwalczenia objawów przesilenia jest regularny cykl dnia. Wiele objawów przesilenia wynika ze zmiany czasu i wydłużenia się dnia, co powoduje zaburzenia snu. By łagodnie przeprowadzić swój organizm przez ten czas, zadbaj o 8 godzin snu dziennie, chodź spać o regularnych porach i nie zarywaj nocy. Ważne są także regularne pory jedzenia i odpowiedni odpoczynek. Niestety jeśli zadbasz o dietę, aktywność i ciało, ale pozwolisz mu na odpoczynek – nie poczujesz się lepiej. Często objawy przesilenia wzmacnia po prostu przepracowanie. Jeśli czujesz duże zmęczenie – odpuść sobie dzisiaj robienie tego, co możesz przełożyć na inny dzień. Zachowaj równowagę – poczytaj książkę, poćwicz jogę, zrób sobie przyjemną kąpiel i spędź czas z bliskimi. 

Mocne osłabienie na wiosnę powoduje, że jesteśmy bardziej skłonni do różnego rodzaju infekcji. Zaopiekowanie się organizmem w każdym z powyższych obszarów wzmocni go i zmniejszy ich prawdopodobieństwo. Warto pomyśleć o tym już teraz i zacząć wprowadzać drobne zmiany, na codzień – nie tylko na czas przesilenia wiosennego.

 

jak walczyć z przesileniem wiosennymosłabienie wiosenneprzesilenie wiosennestickyzdrowie