Blockchain najlepszą inwestycją?

Jakie są trendy biznesowe, w co warto inwestować oraz jakie znaczenie mają dla biznesu konferencje? Polska jako kraj rozwinięty ale bojący się ekspansji zagranicznej. Rozmowa z Nobertem Redkie, wykładowcą Blockchain na Uniwersytecie Warszawskim, absolwentem Blockchain Strategy Programme na Uniwersytecie Oxford oraz prelegentem na zbliżającej się konferencji Inside Trends.

Jak Pan ocenia rynek innowacji i startupów w Polsce?

Polska innowacja jest znana na całym świecie od lat. Mamy wybitnych specjalistów w wielu dziedzinach i często nasze rozwiązania są wykorzystywane globalnie. Nie zmienia to jednak faktu, że jako naród boimy się zmian i ryzyka. Nie myślimy globalnie, szczytem naszych marzeń jest opanowanie danego województwa albo naszego kraju. Mało kto myśli o skalowaniu na kraje sąsiadujące, nie mówiąc już o próbie wejścia na rynek USA. Według mnie rynek startupów prężnie się rozwija, widać nowego ducha i jest to super.

W co warto inwestować? Jakie są trendy?

To trudne pytanie i nie jest to absolutnie rada, jednak ja nadal uważam, że najlepszą inwestycją w tym momencie jest świat szeroko pojętego blockchain. Nie wynika to z faktu mojego zaangażowania w ten ekosystem. Po prostu blockchain jest technologią, którą zmieni świat. Wyobraźcie sobie, że możecie zainwestować w Apple, Amazon czy Facebook wiele lat temu. W blockchain właśnie jesteśmy na tym etapie, jest duży „buzz”, sporo czarnego PR-u, ale nic nie jest w stanie zatrzymać rewolucji, która właśnie się dzieje. Większość ogromnych korporacji takich jak IBM czy Oracle inwestuje w tę technologię, banki zaczynają ją testować i wdrażać a na świecie są setki prężnych przedsiębiorców, dzięki którym osiągnie masową adopcję. Nie przegapcie tego momentu.

Jest Pan laureatem rankingu „50 najbardziej kreatywnych w biznesie” z roku 2014. Co zmieniło się w pańskim biznesie od tamtej pory?

Od tamtej pory wycofałem się z roli zarządczych we wszystkich moich spółkach i przeszedłem na stanowiska doradcze. Aktualnie skupiam się tylko na firmie TRUST, w której przy wykorzystaniu blockchain planujemy naprawić branżę gastronomiczną, z której się wywodzę. Zostałem też wykładowcą na Uniwersytecie Warszawskim na kierunku FinTech odpowiedzialnym za blok zajęć o technologii blockchain, jest to nowe i wspaniałe wyzwanie dla mnie. Możliwość przekazania mojej wiedzy w tym zakresie w towarzystwie takich osób jak Wojciech Sobieraj (założyciel Alior Bank), Greg Krasnov ( Forum Venture Capital), dr Agnieszka Wilczak i wielu innych jest naprawdę motywująca, dla kogoś, kto w szkole raczej był po tej ciemnej stronie mocy (śmiech).

Jest Pan prelegentem konferencji Inside Trends. Co będzie przedmiotem Pańskiej prezentacji?

Razem z Egle Nemeiktstyte CEO Blockchain Center Vilnius, będziemy rozmawiać o wykorzystywaniu nowych technologii przy przekształcaniu istniejących i tworzeniu nowych przedsiębiorstw. Jestem przekonany, że sporo będzie o blockchainie, jednak mam nadzieję, że nie zdominuje on naszej rozmowy. Dzięki temu, jaki styl życia wiedziemy z Egle, poznajemy wielu wspaniałych ludzi zajmujących się naprawdę niesamowitymi technologiami. Ciekawe gdzie nas doprowadzi ta dyskusja i czego się od siebie dowiemy. Wspaniałe w takich rozmowach jest to, że po prostu nas rozwijają, a przy okazji możemy dzielić się naszą wiedzą, doświadczeniem i przemyśleniami z szerokim gronem publiczności.

Co wnoszą tego typu konferencje? Dlaczego warto w nich uczestniczyć?

Wiele podróżuje po świecie, latam z jednej konferencji na drugą i jedno muszę przyznać — najważniejsi są ludzie. Uczestnictwo w takich wydarzeniach daje możliwość zrozumienia tego, co dzieje się na świecie z perspektywy osób, które żyją w danym regionie. To jest naprawdę unikatowa wiedza, której nie da się zdobyć, czytając raporty. Można poznać potrzeby prawdziwych ludzi. Właśnie dzięki takim wyjazdom zrozumiałem, że problemy, z którymi spotykałem się jako restaurator, nie dotyczą tylko polskiego rynku, ale są globalne.

Polska oficjalnie została uznana za kraj rozwinięty, w czym to się wyraża?

Ciężko mi mówić jakie zmiany socjologiczne za tym idą, jednak z mojej perspektywy i obserwacji wynika, że przestajemy się wstydzić zarówno kraju, z którego jesteśmy, jak i biznesu, którym się zajmujemy. Powinniśmy zawsze być dumni z miejsca pochodzenia, naszych korzeni i tego, czym się zajmujemy. Przez lata tego brakowało, mam nadzieję, że ta klasyfikacja doda nam skrzydeł i pewności siebie. Może dzięki niej nasze młode firmy zaczną częściej robić globalne produkty i myśleć wielką skalą. Sam miałem obawy przed zakładaniem spółek w innych krajach, barierami językowymi i borykałem się z wewnętrznym niepokojem, ale to wszystko jest jedynie w naszych głowach. Warto wyjść na szerokie wody światowego biznesu i dumnie powiedzieć „jestem z Polski i patrzcie teraz, jak się u nas pływa” – zaufajcie mi… studiuję psychologię (śmiech).

Jakie zmiany w prawie powinny nastąpić lub jak Pańskim zdaniem powinno wyglądać zaangażowanie Państwa w rozwój startupów i inwestycji w Polsce?

Pomysły, żeby tworzyć „piaskownice” dla innowacyjnych produktów zawsze uważałem za słuszne, należy wspierać kreatywne głowy, a nie blokować je zastanymi ramami. Prawo nie jest moim konikiem, nie jestem prawnikiem i wolę się nie wypowiadać w tym zakresie. Dla mnie zawsze najważniejsze było, aby spółki a co za tym idzie, ludzie czuli się bezpieczni i byli traktowani z szacunkiem. Prawo powinno służyć rozwojowi, nie ma większego hamulca dla innowacji niż źle skonstruowane prawo.

 

Norbert Redkie to wykładowca Blockchain na Uniwersytecie Warszawskim na Katedrze Zarządzania i absolwent Blockchain Strategy Programme na Uniwersytecie Oxford. Od lat fascynuje się innowacyjnymi technologiami, umiejętnie wdrażając je w zarządzane biznesy. Był wielokrotnie zapraszany do udziału w panelach dyskusyjnych i konferencjach na temat przyszłości technologii blockchain organizowanych przez takie instytucje jak Stanford University w USA czy Blockchain Center Vilnius na Litwie. Aktualnie koncentruje się na firmie TRUST będącej częścią Crypto Valley Association, w której łączy swoją pasję dla technologii blockchain z rzetelną, popartą wieloletnim doświadczeniem wiedzą o branży restauracyjnej.
Założył Grupę Warszawa – firmę efektywnie zarządzającą wieloma obiektami gastronomicznymi, takimi jak: Warszawa Powiśle. Gościł światowe gwiazdy i organizował eventy, o których Warszawa mówi do dzisiaj. Zdobywał branżowe nagrody i inspirował młode pokolenie do zmiany zastanej rzeczywistości. Norbert jest członkiem Polskiego Związku Pracodawców HoReCa, a Grupa Warszawa realizuje projekty dla największych światowych marek takich jak: Mercedes-Benz (projekt nagrodzony Golden Arrow) czy IKEA.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF