Chcesz skutecznego zespołu zdalnego? Zapewnij bezpieczeństwo psychologiczne

Na podstawie projektu badawczego, w którym przebadano kilkaset zespołów, Google wyznaczył 5 czynników, które czynią zespoły wielkimi. Okazało się, że nie decydują o tym wcale najbardziej doświadczeni członkowie zespołu, czy najinteligentniejsi pod względem IQ ani nawet ci popełniający najmniej błędów. O bezpieczeństwie psychologicznym pisze dla nas Andrzej Dobrucki, Laureat zeszłorocznej edycji Rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie.
W roku 2015 po dwóch latach wytężonej pracy ekipa Google opublikowała wyniki swoich badań, przeprowadzonych pod nazwą Project Aristotle, które miały odpowiedzieć na pytanie:
Co czyni grupę ludzi świetnym zespołem?
Na podstawie projektu badawczego, w którym przebadano kilkaset zespołów, Google wyznaczył 5 czynników, które czynią zespoły wielkimi. Okazało się, że nie decydują o tym wcale najbardziej doświadczeni członkowie zespołu, czy najinteligentniejsi pod względem IQ ani nawet ci popełniający najmniej błędów.
Warunkiem, który okazał się decydujący w budowaniu skutecznego zespołu okazało się mało wówczas rozpoznawalne bezpieczeństwo psychologiczne. Dalej uplasowały się niezawodność, jasna struktura, znaczenie i wpływ.
Bezpieczeństwo psychologiczne
Czym jest w ogóle bezpieczeństwo psychologiczne w zespole? Szeroko definiuje się je jako klimat pozbawiony strachu, w którym członkowie mają pełną swobodę wyrażania siebie i nie boją się kar czy kompromitacji.
Kiedy ludzie czują się bezpiecznie w swojej pracy, nie mają wówczas problemu ze zgłaszaniem uwag czy błędów – również przyznając się do swoich. Robią to bez obawy o odwet czy utratę stanowiska. Psychologiczne bezpieczeństwo jest swoistą atmosferą zaufania pomiędzy członkami zespołu.
Jacy jesteśmy, kiedy czujemy się bezpiecznie
W atmosferze zaufania, wsparcia i autentyczności każdy ma możliwość kreatywnego wyrażania siebie. To z kolei jest podstawowym budulcem innowacji w tym nowych metod rozwiązywania problemów.
Strach i lęk powodują, że zamykamy się w sobie i dbamy wyłącznie o naszą własną pozycję.
Jeśli mamy poczucie psychologicznego bezpieczeństwa, łatwiej nam wyciągnąć rękę do tych koleżanek i kolegów z zespołu, którzy potrzebują naszej pomocy. Inteligencja emocjonalna i empatia nie działa bowiem w atmosferze niepewności i lęku.
W końcu bezpieczeństwo takie motywuje nas do działania na rzecz celów organizacji. Chętniej też zgłaszamy konstruktywne uwagi wobec członków zespołu, ale też kadry menedżerskiej.
A jak jest w zespołach zdalnych?
Z badań Google oraz zapewne doświadczenia wielu z nas wynika, jak brak innowacyjności, gry zespołowej, autentyczności i odpowiedniej informacji zwrotnej negatywnie wpływa na morale i skuteczność zespołu.
Nie jest tajemnicą, że w pracy zdalnej brak tych warunków powoduje wielokrotnie bardziej dotkliwe skutki. Decyduje o tym głównie brak fizycznego kontaktu między ludźmi czyli niekompletne pole informacyjne na temat życia i pracy pozostałych członków zespołu. Łatwiej o demotywację i spadek zaufania do współpracowników i menedżerów.
W modelu kolokowanym (czyli w biurze) zaufanie stopniowo rodzi się między ludźmi, którzy spędzają ze sobą czas w pracy, na kawie, wspólnie uczestniczą w projektach, rozwiązują problemy i stanowią dla siebie wsparcie, po które łatwo sięgnąć.
W środowisku zdalnym, które dla wielu z nas wciąż jest czymś nowym, rola kształtowania kultury bezpieczeństwa psychologicznego spada przede wszystkim na menedżerów. Oldschoolowe zarządzanie metodą kija i marchewki sprawdza się w takich zespołach fatalnie. Niestety wielu menedżerów ale i pracowników wciąż uważa tę formę motywacji za najskuteczniejszą zapominając, że z kąpielą wylewa dziecko zwane zaufaniem, bo w relację wkrada się strach.
Menedżer w zespole zdalnym musi więc zachęcać do autentyczności, wyrażania własnego zdania oraz eksperymentowania z rozwiązaniami. Zamiast podkreślać hierarchię i siłę – słuchać i służyć pomagając jak najlepiej wykonywać pracę. Wzór płynący od menedżerów i liderów z czasem zaraża zespół stając się trwałym fundamentem kultury.
I tylko w takiej atmosferze każda grupa ludzi, a szczególnie grupa pracująca zdalnie, może być długofalowo skuteczna i zmotywowana.
Autorami artykułu są prowadzący nadchodzące webinarium pt.: Bezpieczeństwo psychologiczne pracownika w pracy zdalnej. Serdecznie zapraszamy w środę 29 kwietnia, godz. 15:00.
Andrzej Dobrucki
Zuzanna Przybyła
WorldIsYourOffice.com