Czy chat-commerce rozwiąże problem „porzuconych koszyków”?

komunikatory społecznościowe

Nowa rzeczywistość popandemiczna zmieniła sposób konsumpcji, a e-zakupy stały się jej stałym elementem. Dowodem na to jest rosnąca liczba klientów kupujących online - dziś to już 89% internautów, w porównaniu do blisko 60 proc. z 2019 r.(1) Wartość zakupów w ubiegłym roku wzrosła o 40% r/r i wyniosła 70 mld zł(2). Liczba osób kupujących online przekracza już 21 milionów i stale rośnie. Równocześnie ze wzrostem internetowej sprzedaży rośnie też w naszym kraju liczba użytkowników portali społecznościowych. Dziś korzysta z nich 25,9 mln osób, a więc blisko 70 proc. populacji kraju(3).

Ten rok ma przynieść jeszcze szybszy rozwój e-commerce, dlatego priorytetem na najbliższe lata będzie budowa bezpośrednich kanałów komunikacji z klientem i wprowadzenie nowoczesnych modeli sprzedaży. Dzisiaj dotarcie z ofertą do klienta w standardowych kanałach omnichannel już nie wystarcza, a kolejnym elementem wymagającym dostosowania do potrzeb konsumenta jest skrócenie i uproszczenie procesu dokonywania zakupu. Okazuje się bowiem, że dla kupujących najistotniejszymi barierami powstrzymującymi ich przed finalizacją zakupu są właśnie te, które wydłużają proces zakupowy. Jako główne, konsumenci podają przekierowanie ze strony internetowej lub aplikacji mobilnej, w której publikowana jest oferta, na inną stronę, obszerne formularze wymagające podawania zbyt wielu informacji i konieczność zakładania konta w sklepie internetowym. To wymaga czasu, a internauci nie chcą dziś czekać.

Potwierdzają to badania przeprowadzone w maju br., z których wynika, że 48 % Polaków w wieku powyżej 25 lat, którzy robią zakupy w Internecie, rezygnuje z zakupu w sieci z powodu konieczności założenia konta na stronie internetowej sklepu lub zbyt długiego procesu zakupu4.

Dla wielu podmiotów prowadzących sprzedaż internetową rozwiązaniem problemu może okazać się chat-commerce. To bardzo dynamicznie rozwijający się na świecie model sprzedaży, która sprowadzona tu zostaje do prostej i wygodnej dla kupującego konwersacji w najpopularniejszych komunikatorach, takich jak Facebook Messenger, Instagram czy WhatsApp. Już dziś 85% Polaków kupujących w sieci korzysta z portalu społecznościowego Facebook i aż 86%5 z nich używa aplikacji Facebook Messenger. Potencjał portali społecznościowych został już dostrzeżony, a coraz więcej produktów i usług wykorzystuje social media w swoich kanałach komunikacji i sprzedaży. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Gizmi.io, potencjał sprzedażowy Facebooka jest znaczący: 42%6 respondentów kupujących online deklaruje, że kupuje zainspirowane reklamą na Facebooku.

Tomasz UścińskiUżytkownicy poszukują łatwego i szybkiego sposobu na zakupy, ale na swoich warunkach i w środowisku, które lubią. A takim środowiskiem są dziś media społecznościowe i komunikatory. 

Facebook Messenger, to doskonała przestrzeń już nie tylko na reklamę, ale również na sprzedaż – od zapoznania się z produktem do płatności.

Tomasz Uściński, współtwórca platformy chat-commerce Gizmi.io

Czas na skrócenie ścieżki zakupowej

Jak wynika z raportu „E-commerce w Polsce w 2020”, niemal połowie badanych zdarza się̨ sprawdzać́ oferty
i produkty na telefonie komórkowym czy tablecie podczas rozmowy ze znajomymi. Trend ten będzie się jeszcze wzmacniał. Już dziś, ponad połowa respondentów deklarujących robienie zakupów z wykorzystaniem urządzeń́ mobilnych twierdzi, że rozpoczyna zakupy na telefonie, a kończy transakcję na komputerze. Jako powód rezygnacji z zakupów w urządzeniach mobilnych klienci najczęściej podają niewygodne formularze na stronach internetowych oraz niedostosowanie serwisów do urządzeń mobilnych. Młodsi użytkownicy częściej wskazują też na nieadekwatny sposób płatności.

W gronie kupujących w Internecie i korzystających z Facebooka internautów, 43% zadeklarowało, że skorzystałoby z opcji zakupów w modelu chat-commerce, czyli bezpośrednio w wiadomości Messengera, bez przekierowania do innych stron internetowych.

Michał KiełpińskiWyniki badania potwierdzają gotowość Polaków do kupowania w chat-commerce. Dzieje się tak, ponieważ chat-commerce oferuje konkretne i wymienne korzyści, takie jak szybki i komfortowy proces zakupu, możliwość natychmiastowej realizacji potrzeby zakupowej bez odkładania jej na później oraz utrzymanie ścieżki sprzedaży w jednym medium: Messengerze. Dodatkowo wyniki badań potwierdzają otwartość Polaków na nowe i innowacyjne rozwiązania obsługi procesu sprzedażowego.

Michał Kiełpiński, współtwórca Gizmi.io

chatcommerce infografika
Źródło: Gizmi.io

Chat-commerce jest atrakcyjny dla sprzedających

Korzyści chat-commerce dla konsumentów to również szansa dla sprzedających. Dzięki chat-commerce zyskują oni bowiem nowy i atrakcyjny sposób zwiększenia konwersji z kanałów social. Facebook, Instagram czy YouTube przestaje być miejscem reklamy i staje się kanałem faktycznej sprzedaży, zwiększając poziom konwersji. Dzięki chat-commerce marka, sklep internetowy, twórca internetowy czy influencer może zmienić Facebook Messengera we własną aplikację zakupową, która przeprowadzi kupującego przez proces zakupu szybko, łatwo i w komfortowy sposób, pozbawiony wszystkich zniechęcających do zakupu barier. Ponadto, dla podmiotów posiadających już własne sklepy e-commerce, chat-commerce jest kolejnym elementem wzbogacającym i uatrakcyjniającym komunikację z konsumentami, wpisując się tym samym w strategię bycia omnichannel. Z kolei dla twórców, bloggerów czy influencerów nieposiadających własnych sklepów online, chat commerce to narzędzie pozwalające na bezpośrednią sprzedaż swoich treści wprost z Facebooka, Instagrama czy YouTube.

1 Dane za CBOS i z raportu Empemedia „Social Media w Polsce 2021”
2 Dane za Mobile Institute
3 Źródło: badania firmy SentiOne
4 Badanie: Panel Omnibus na grupie 1000 dorosłych Polaków, maj 2021 r.
5 Badanie: Panel Omnibus na grupie 1000 dorosłych Polaków, maj 2021 r.
6 j.w.


Źródło: Gizmi.io

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF