Drugie życie telefonu

1 022

Trwają kłopoty z dostępnością komponentów do produkcji zaawansowanych technologicznie urządzeń, które dotknęły branżę mobile. Jednym ze sposobów, aby zaradzić temu problemowi, jest recycling. Można kupić telefon odnowiony. Polska firma Digital Care, która od 2012 roku chroni urządzenia mobilne, intensywnie rozwija ten profil swojej działalności.


Według ekspertów globalny rynek urządzeń używanych i odnawianych będzie w najbliższych latach rósł w tempie co najmniej 10%1. Urządzenia odnawiane można coraz częściej znaleźć w ofercie telekomów, sieci handlowych, czy nawet samych producentów.

Jako firma, która od lat funkcjonuje na polskim i zagranicznych rynkach usług dodanych dla urządzeń mobilnych, dostrzegamy poważny problem z dostępnością nowych telefonów. Oznacza to palącą potrzebę znalezienia rozwiązań alternatywnych. Jako Digital Care rozwijamy naszą działalność w nowym, choć można powiedzieć, że naturalnym dla wielu branż, kierunku. Stworzyliśmy linię biznesową, która odpowiada za tzw. „drugie życie” telefonu, czyli odkup urządzeń używanych, ich odnawianie i sprzedaż urządzeń odnowionych. W naszej ocenie istnieją duże perspektywy dla tej kategorii urządzeń. Już dziś zwracają się do nas duże, ekologicznie świadome organizacje, chcące nabyć duże partie odnowionych smartfonów najwyższej jakości, nieodbiegających jakością od telefonów nowych, czyli w tzw. stanie (grade) A+ i A

Tomasz Nowak, Head of Circular Economy w Digital Care

Odnowione, czyli eko

Konsumenci coraz chętniej sięgają po produkty z rynku wtórnego. Potwierdza to rosnąca popularność platform ułatwiających sprzedaż, wymianę lub zakup produktów z tzw. „drugiej ręki”. W trend circular economy od kilku lat intensywnie włączają się najwięksi rynkowi gracze. Celem jest ograniczenie produkcji, która ma negatywny wpływ na środowisko naturalne. W ten trend wpisuje się obecnie również branża smartfonów. Odnawianie już wprowadzonych na rynek telefonów pozwala, między innymi, zminimalizować zużycie surowców, ilość wyprodukowanych e-odpadów oraz emisję gazów cieplarnianych. Warto o tym przypominać zwłaszcza w kontekście zbliżającego się Światowego Dnia Recyklingu.

Jak wynika z badania zrealizowanego na zlecenie Digital Care, świadomość co można zrobić ze starym telefonem jest wciąż zbyt niska. Blisko połowa respondentów (49,2%) przyznała, że swój ostatni, nieużywany telefon komórkowy nadal trzyma w domu, jedna trzecia odsprzedała go, a 13,6% oddało do specjalnie wyznaczonego punktu. Zdecydowana większość badanych, bo aż 84,8% za najbardziej niebezpieczną dla środowiska część telefonu uważa baterię, a ponad połowa (57,7%) jest świadoma, że w telefonach znajdują się też inne, cenne surowce, które mogą być odzyskiwane i ponownie wykorzystywane. Pomimo świadomości możliwości recyklingu telefonów komórkowych, respondenci nie wiedzieli, gdzie mogliby oddać niepotrzebny telefon (67,9%). Osoby, które potrafiły wymienić miejsca zbiórki zużytych telefonów komórkowych, najczęściej wskazywały na komisy, punkty zbiórki elektrośmieci oraz salony operatorów komórkowych2.

Wiesz, co kupujesz

Decydując się na zakup odnawianego smartfona warto zwrócić uwagę na wspomniane już grade’y, czyli poziomy odnowienia telefonów. Rozróżnia się wśród nich 3 kategorie: A, B i C.

Kategoria „A” to w pełni funkcjonalny telefon, którego ekran nie zawiera tzw. martwych pikseli, czyli obraz jest idealny. Na zewnętrznej obudowie możliwe są prawie niezauważalne ślady użytkowania jak np. 2-3 bardzo płytkie małe ryski. W przypadku kategorii „A+” tych śladów użytkowania nie ma wcale. Dla kategorii „B” dopuszczalne są maks. trzy głębsze ryski i maks. pięć płytkich rysek. Nie ma żadnych obić i wgnieceń, ani martwych pikseli. Telefon jest w pełni funkcjonalny. Kategoria „C” dotyczy nadal w pełni funkcjonalnego telefonu, który może posiadać maks. pięć martwych pikseli, a na zewnętrznej obudowie płytkie i głębokie rysy, możliwe otarcia i wgniecenia. Wszystkie telefony odnowione przez Digital Care posiadają przynajmniej 12-miesięczną gwarancję.

 Tomasz Nowak z Digital Care.

Kluczem do sukcesu na tym rynku są przede wszystkim jakość i profesjonalizm, których nie mogą zagwarantować niewielkie firmy lub osoby, wystawiające używane produkty na popularnych aukcjach w internecie.

Doświadczenia zdobyte w pracy z największymi telekomami oraz unikalny know-how w zakresie organizacji napraw smartfonów dla naszych klientów pozwoliły nam wypracować model działania, w którym oferujemy najwyższą jakość sprzętu. W naszych serwisach największych globalnych marek smartfonów uruchomiliśmy dodatkowe linie zajmujące się odnawianiem smartfonów, dzięki czemu możemy bardzo precyzyjnie kontrolować jakość sprzętu od momentu jego pozyskania do ponownego wprowadzenia na rynek.

 Tomasz Nowak


Źródło: Digital Care Group

Komentarze
Ładowanie...

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. AkceptujęDowiedz się więcej