E-gigant u naszych bram. Amazon w Polsce – szansa, zagrożenie czy wyzwanie?
Wejście Amazonu do Polski jest szansą, zagrożeniem czy wyzwaniem? Na to pytanie postarają się odpowiedzieć prelegenci najbliższego spotkania #eksperci, które odbędzie się 25 marca o godzinie 10:00.
Polska wersja Amazona wystartowała na początku marca br. Na ten debiut czekała cała branża e-commerce, bo platforma ta może dokonać poważnych zmian na polskim rynku. Z pewnością istotnie wesprze rozwój branży, sprofesjonalizuje rynek i jednocześnie podniesie oczekiwania kupujących w zakresie doświadczenia zakupowego, a samych sprzedawców w obszarze dostępności danych i głębokości insight-u wspierającego strategię sprzedażową. Szczególnie ten drugi aspekt wydaje się być bardzo interesujący. Amazon daje praktycznie nieograniczony dostęp do rynku globalnego, co osadzi go na stałe w planach i koncepcjach sprzedaży wielu marek.
Nie możemy jednak zapominać o mocnej pozycji Allegro na naszym rodzimym rynku. 2021 rok może być przełomowy pod względem postrzegania tej marki jako synonimu sprzedaży. Amazon wymusi dalsze inwestycje w jakość obsługi klienta, a Allegro ma tego świadomość – już od jakiegoś czasu komunikuje sprzedawcom nowe miary i obostrzenia w tym zakresie. W mojej ocenie bitwa będzie zacięta, a ogólny wzrost e-commerce spowoduje, że będą dla siebie zdrową konkurencją.
To, czy Amazon zdominuje nasz rynek w taki sposób, jak stało się to na zachodzie Europy zależy od tego, jak wiele zainwestuje w Polsce, na przykład od strony marketingowej, czy jak szybko wdroży najważniejsze programy skierowane do konsumentów i sprzedawców. Nie bez znaczenia jest również jego świetna infrastruktura i możliwość zaoferowania doskonałego i powtarzalnego doświadczenia zakupowego, co pozwoli wielu sprzedawcom rozwinąć skrzydła, szczególnie za granicą. Skala wpływu Amazon będzie więc pochodną tempa rozwoju platformy na polskim rynku, gdzie zostało jeszcze wiele do zrobienia, aby doprowadzić jakość oferty tego giganta do odpowiedniego, oczekiwanego przez wszystkich poziomu. Wiele wskazuje na to, iż w najbliższym czasie będzie to raczej wzbierająca fala niż błyskawiczne tsunami. Nie zmienia to jednak faktu, iż pociąg ruszył…i będzie się rozpędzał!
Norbert Adutis – Sprzedawca na Amazon od 2018 roku oraz twórca największego kursu dotyczącego Amazon FBA w Polsce – Amazon Freedom Project. Od ponad 2 lat pomaga ludziom startować ze sprzedażą na Amazon z sukcesami.
Co dla biznesu oznacza wejście Amazon na polski rynek.
Jaki jest potencjał marketplace’ów, jak biznesy mogą z tego potencjału skorzystać.
Czy sprzedaż na marketplace’ach jest trudna, jak zacząć? (strategia wejścia w kanał marketplace)
Autor:
Rafał Zakrzewski – CEO Digitree Group. Z wykształcenia politolog, absolwent UMK w Toruniu. Posiada tytuł MBA Rotterdam School of Management/GFKM Gdańsk. W latach 2004-2015 był związany z Procter&Gamble, gdzie zajmował różne stanowiska menadżerskie w dziale sprzedaży kanału nowoczesnego, profesjonalnego oraz trade marketingu, pracując z takimi markami jak Oral-B czy Head&Shoulders. W P&G zdobywał również pierwsze doświadczenia międzynarodowe zarządzając rozwojem kategorii Oral Care dla obszaru CEEMEA. W 2015 roku przeszedł do Irlandzkiego koncernu Glanbia jako Country Manager odpowiedzialny za Polskę, następnie zarządzał całością regionu Europy Środkowej, a od 2017 roku strategicznym dla Glanbii regionem Niemiec, Beneluksu, Austrii i Szwajcarii. Odpowiedzialny był za restrukturyzację i budowę regionalnych kompetencji i narzędzi w zakresie e-commerce oraz digital marketingu. Swoje doświadczenie wykorzystywał również w branży reklamowej, wspierając rozwój firmy Metromedia Polska oraz w branży konsultingowej, gdzie współpracował z Global Strategy Poland – włoską firmą specjalizującą się w konsultingu strategicznym. W sierpniu 2020 roku objął stanowisko Prezesa Zarządu Digitree Group S.A.