Jak skutecznie przeprowadzić badanie ankietowe i uzyskać wartościowe dane?

819

Badania ankietowe są najczęściej wykorzystywanym narzędziem badawczym pozwalającym na poznanie preferencji zakupowych klientów. Dobrze dobrana grupa docelowa to również szansa na udoskonalenie cech funkcjonalnych produktu (MVP), czy możliwość ulepszenia strategii marketingowej marki. Sprawdź, jak badania ankietowe w panelu opinii mogą zwiększyć sprzedaż i udoskonalić procesy w Twojej organizacji.

 

Jak działa nowe rozwiązanie i gdzie tu innowacja ?

  1. Użytkownik, podobnie jak w wielu programach do tworzenia ankiet może samodzielnie kreować/budować ankiety. Korzysta do tego celu z kreatora.
  2. Po utworzeniu ankiety ma możliwość doboru próby docelowej z zasobów Panelu konsumenckiego (Badanie-opinii.pl), wskazaniu liczebności próby, ustaleniu kryteriów rekrutacji (dostępny jest szeroki zakres danych statystycznych/demograficznych potencjalnych respondentów: płeć, wiek, wielkość miejsca zamieszkania oraz szerokie spektrum danych okołozdrowotnych (np. możliwość doboru próby tylko osób palących).
  3. Badanie zostaje wykonane szybko (nawet w 24h) w panelu konsumenckim na wskazanej próbie (np. n=1000).
  4. Użytkownik ma dostęp do wyników w czasie rzeczywistym: progres badania, podgląd wyników w trakcie.
  5. Po zakończeniu ankietyzacji wyniki udostępniane są w formie statystyk oraz w formie bazy danych co umożliwia dalszą samodzielną analizę statystyczną.

Kto powinien skorzystać z panelu opinii?

Możliwość realizacji badania ankietowanego na dostępnej już grupie docelowej w panelu badawczym jest dużą korzyścią dla badacza. Niejednokrotnie zebranie odpowiednio dobranych uczestników badania jest karkołomnym wyzwaniem. Szczególnie w przypadku badań jakościowych oraz badań wymagających skomplikowanej charakterystyki respondenta. Posiadanie odpowiednio dobranej grupy ankietowanych jest szczególnie istotne, gdy:

  • Badamy zwyczaje zakupowe – wymagające wykrycia typowych zachowań grupy docelowej, w celu zaplanowania działań marketingowych.
  • Identyfikujemy przyczyny kryzysu marki – w celu określenia działań naprawczych na podstawie wskazań fanów marki.
  • Oceniamy koncepcję produktów lub opakowań – poprzez poddanie osądowi potencjalnym odbiorcom marki.
  • Mierzymy akceptowalną cenę – poprzez określenie wrażliwości cenowej respondentów.
  • Wydobycie insightów – w ramach określenia nieuświadomionych potrzeb panelistów z produktem, możemy zaplanować strategię marketingową.
  • Określenie rozpoznawalności marki – zarówno w ogóle społeczeństwa, jak i skonkretyzowanej charakterystyce grup docelowych.

 

Projektowanie badań ankietowych w panelach opinii to możliwość zróżnicowania grupy badawczej o cechy demograficzne i psychograficzne. Wiarygodny panel badawczy to również gwarancja rzetelności wyników, poprzez kontrolę sposobu udzielania odpowiedzi przez użytkowników. Realizacja badania z odpowiednio sprofilowaną grupą przyniesie zdecydowanie większe korzyści niż zlecenie badania CAWI na przypadkowych ankietowanych. Wbrew pozorom badanie ankietowe w panelu opinii można przeprowadzić samodzielnie i w niskich kosztach. Takie rozwiązanie na rynku oferuje obecnie aplikacja do badania opinii klientów – SurvGoTM

 

Uzyskaj dane w 3 prostych krokach

Badanie ankietowe w panelu opinii można przeprowadzić w trzech prostych krokach. W profesjonalnym panelu badawczym przygotowanie takiego badania powinno zająć chwilę, a sama realizacja kilka godzin.

  • Stwórz badanie

Profesjonalny panel badawczy pozwoli stworzyć Ci badanie samodzielnie przy pomocy kreatora lub z gotowego szablonu badawczego. Za pomocą kilku kliknięć dostosujesz jego strukturę do swoich potrzeb badawczych. Powinieneś móc w nim stworzyć zarówno pytania jednokrotnego wyboru, jak i wielokrotnego wyboru. Profesjonalne narzędzia udostępniają również pytania rankingowe, wskaźnikowe (np. NPS) czy listę wyboru. Dostosowanie wyglądu i ustawień kwestionariusza powinny również atrakcyjność wizualną badania i response rate badania.

  • Dobierz respondentów

Mając już opracowaną ankietę kolejnym istotnym krokiem jest określenie wielkości próby. W SurvGoTM  zrealizujesz badanie ankietowe na panelistach nawet na dużych grupach respondentów. Wystarczy wskazać charakterystykę próby (np. podział płci czy wiek respondentów) lub pominąć ten krok i zrealizować badanie wśród losowych panelistów.

  • Rozpocznij badanie

W finalnym kroku powinniśmy przesłać nasz kwestionariusz do akceptacji merytorycznej. Pozwoli to nam zachować poziom merytoryczny badania i ustrzec się przed błędami. Jednocześnie mogąc tworzyć badania samodzielnie z pełną ich kontrolą. Kluczowym aspektem jest możliwość szybkiej realizacji badania. Sprawdzona aplikacja badawcza pozwala również na pokrycie kosztów badania w modelu XaaS. Czyli zapłacenia za badanie kwoty odpowiadającej rzeczywistemu wykorzystaniu jego (np. jeśli uzyskamy wyniki od 80% zaplanowanej próby badawczej, powinniśmy pokryć koszt tylko tych 80%). Takowe rozwiązania pozwalają ograniczyć koszty realizacji projektów badawczych i bieżącą kontrolę polityki finansowania rozwoju firmy.

 

Co wyróżnia dobrą aplikację do badania opinii klientów?

Samodzielna realizacja badań ankietowych w panelu opinii posiada wiele zalet:

  • Kontrola kosztów;
  • Oszczędność czasu;
  • Przystępna cena;
  • Możliwość zapłacenia tylko za wykorzystane zasoby;
  • Prostota w korzystaniu;
  • Możliwość doboru próby.

Istotną rolę w przeprowadzeniu badania ankietowego pełni również funkcjonalność panelu badawczego. Sposób realizacji badania powinien mieć możliwość wyboru wielu form: zarówno w formie ankiet online, ankiet sms, badań telefonicznych, czy ankiet na urządzeniach mobilnych. Możliwość podglądu wyników badania w czasie rzeczywistym podniesie również kontrolę nad jego przebiegiem, a duże grono panelistów umożliwi realizację badania o każdej charakterystyce demograficznej i psychograficznej. Jednym z paneli oferujących taką funkcjonalność jest SurvGoTM, będący aplikacją do badania opinii klientów.

 

Autorzy

 

Rafał Piszczek
Statystyk  Biostat®

www.biostat.com.pl

Statystyk. Autor publikacji naukowo badawczych i referatów z zakresu data mining w analizach ekonomicznych. Specjalizuje się w komercjalizacji wiedzy naukowej w praktyce biznesowej oraz transferze wiedzy naukowej do celów biznesowych.  W latach 2003-2012 pracownik Katedry Ekonometrii Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.

 

 

Sebastian Musiał BioStatDr Sebastian Musioł
Ekspert ds. Badań Biostat®

Doktor nauk ekonomicznych, wieloletni pracownik Wydziału Informatyki i Komunikacji Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Specjalizuje się w badaniach jakościowych, ekspertyzach i konsultacjach strategicznych. Autor publikacji naukowych w zakresie marketingu i ekonomii.