Komunikacja bez barier, czyli jak dostosować strony internetowe do osób z niepełnosprawnościami w ramach działań e-PR.
Prawie 2 mln Polaków każdego dnia ma utrudniony dostęp do informacji w Internecie, które nie są dostosowane do ich potrzeb. Wśród nich są także osoby z niepełnosprawnościami, które stanowią 1/3 wszystkich użytkowników korzystających z Internetu.[1] Aby zwiększyć czytelność strony warto wprowadzić nowe rozwiązania w postaci wytycznych WCAG, takie jak stosowanie odpowiednich odstępów, czcionek, dopasowanie treści […]
Prawie 2 mln Polaków każdego dnia ma utrudniony dostęp do informacji w Internecie, które nie są dostosowane do ich potrzeb. Wśród nich są także osoby z niepełnosprawnościami, które stanowią 1/3 wszystkich użytkowników korzystających z Internetu.[1] Aby zwiększyć czytelność strony warto wprowadzić nowe rozwiązania w postaci wytycznych WCAG, takie jak stosowanie odpowiednich odstępów, czcionek, dopasowanie treści do urządzeń mobilnych. Tworzenie zestawu zaleceń technicznych daje przede wszystkim możliwość rozwoju stron oraz poczucie komfortu nie wykluczając przy tym osób niepełnosprawnych.
Z danych GOV wynika, że w Polsce osób z prawnym potwierdzeniem niepełnosprawności jest ponad 3 mln, w rzeczywistości liczba ta sięga nawet do 7 mln.[2] Według badania IQS przeprowadzonego dla Vision Express średnio co drugi Polak ma stwierdzoną wadę wzroku lub chorobę oczu. Ponadto 55 proc. cierpi na krótkowzroczność, a 33 proc. na astygmatyzm.[3] Należy przypuszczać, że osób z schorzeniami wzroku będzie coraz więcej. Wynika to m.in. ze starzenia się społeczeństwa czy takich czynników jak długie wpatrywanie się w monitory. Pamiętaj, że to mogą być Twoi klienci! Czy Twoja strona internetowa jest przygotowana na to, by ułatwić im dostęp do informacji i zdobywanie wiedzy? Zweryfikuj to i wprowadź potrzebne zmiany dzięki standardowi WCAG.
WCAG – co to jest?
Prace nad dostosowaniem serwisu do potrzeb osób z niepełnosprawnościami najlepiej rozpocząć od audytu swojej strony internetowej zgodnie z Web Content Accessibility Guidelines, czyli w skrócie WCAG. Jest to zbiór wytycznych dotyczących tworzenia stron internetowych, których celem jest zwiększenie ilości serwisów, które będą dostępne również dla osób z niepełnosprawnościami m.in. wzrokowymi. W marcu tego roku opublikowane zostały nowe wytyczne – WCAG 2.1., stanowiące uzupełnienie poprzedniej wersji – WCAG 2.0. Polskie tłumaczenie przygotowała ponownie Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego[4].
Zacznij od A – trzy poziomy dostępności
Zgodnie ze standardami WCAG funkcjonują 3 poziomy dostosowania stron internetowych – poziom A (podstawowy), AA oraz AAA (najwyższy). W obrębie każdej z nich są różne wytyczne (tzw. kryteria sukcesu), będące wskazówkami dla osób projektujących witrynę. Planując aktualizację bądź tworzenie nowego serwisu, możesz zaplanować stopniowe dostosowywanie go do potrzeb osób niepełnosprawnych zaczynając od wytycznych z poziomów A i AA, których wdrożenie nie jest skomplikowane.
Jak dostosować stronę do potrzeb osób z niepełnosprawnościami? – przykłady konkretnych rozwiązań
Projektując nową witrynę internetową DANONE postawiliśmy właśnie na częściowe dostosowanie jej do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, by jeszcze skuteczniej realizować misję niesienia zdrowia tak wielu ludziom, jak to możliwe. Wprowadzone wytyczne nie wpłynęły znacząco na koszty projektu oraz na pierwotne założenia dla serwisu. W pierwszej kolejności postanowiliśmy wprowadzić:
- Wysoki kontrast oraz wielkość liter
Zastosowaliśmy zwiększony kontrast w celu poprawy widoczności oraz mechanizm umożliwiający zmianę rozmiaru czytanych treści. Obie te funkcje stanowią element górnej belki menu i są bardzo proste do odnalezienia.
- Tekst alternatywny
Wprowadzenie tekstu alternatywnego spowodowało, że wszelkie elementy nietekstowe umieszczone na stronie, takie jak zdjęcia czy obrazki, mogą być przetworzone przez oprogramowanie użytkownika i dostarczyć mu kompletu informacji, jaki ze sobą niosą. Niektóre z symboli graficznych zostały kompletnie usunięte i zastąpione tekstem z użyciem niestandardowej czcionki.
- Czytelny interfejs – spójna nawigacja i kompatybilność
Składnia kodu witryny jest odpowiednia dla technologii asystujących, które dzięki temu mogą zrozumieć nazwę lub przeznaczenie napotkanego elementu i przekazać użytkownikowi odpowiednią informację lub też pomóc wykonać określone działanie. Dla ułatwienia zastosowano spójną nawigację, czyli mechanizmy, które powtarzają się na podstronach i pojawiają się w tym samym względnym porządku za każdym razem, gdy są prezentowane. Dodatkowo elementy serwisu i jego funkcjonalności dostępne są przy użyciu klawiatury.
Strona danone.pl została pokazana na Forum IAB 2020, jako dobry, i niestety nadal nieczęsto spotykany w Polsce, przykład dostosowania strony do osób z niepełnosprawnościami, w ramach wykładu Marketing inkluzywny, czyli dlaczego marki i media powinny burzyć komunikacyjne getta.
Nie czekaj, aż zmuszą Cię do tego przepisy
Strony internetowe instytucji publicznych już są objęte obowiązkiem dostosowania ich do potrzeb osób z niepełnosprawnościami według standardów WCAG 2.0. (ustawa z 21 lutego 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych). Sektor prywatny nie powinien czekać na kolejne rozporządzenia. Warto zadbać o poszerzenie dostępności swojego serwisu i dostosowanie go do potrzeb osób z dysfunkcjami wzroku już teraz – najlepiej zgodnie z nowymi wytycznymi WCAG 2.1. Bez wykluczeń, życie każdego z nas staje się po prostu prostsze.
Autor: Magdalena Woźna, kierownik ds. komunikacji zewnętrznej grupy spółek DANONE, członek Grupy Roboczej PR działającej przy IAB Polska. Nieustannie pogłębia swoją wiedzę z zakresu skutecznego komunikowania się, szczególnie w Internecie. Od grudnia 2019 roku aktywnie działa w grupie roboczej PR IAB Polska, gdzie wspólnie z innymi praktykami wymienia się wiedzą i doświadczeniem z obszaru komunikacji cyfrowej. Wierzy w moc PR-u, nowoczesnego, odpowiedzianego, podążającego za trendami i zmieniającego się równie szybko, jak świat, który nas otacza.
[1] Dane GUS „Osoby niepełnosprawne w 2019 r”.
[2] GOV 2019 – Wsparcie „Ile jest osób niepełnosprawnych w Polsce”
[3] Badanie IQS dla Vision Express 2020
[4] https://firr.org.pl/polskie-tlumaczenie-wcag21/
Celem grupy jest między innymi: zdefiniowanie roli PR (i agencji) w zdigitalizowanym świecie, wykorzystanie narzędzi cyfrowych w realizacji celów biznesowych klientów oraz wypracowanie metod efektywnego mierzenia skuteczności tych działań. Prace Grupy skupione są przede wszystkim na Public Relations jako elemencie działań marketingowych, nowych technologiach i rozwiązaniach w marketingu oraz case studies. Zespół tworzą reprezentanci agencji PR, domów mediowych, wydawców oraz reklamodawców. Szefową Grupy jest Joanna Berlińska, Head of Development w agencji Lightscape.