Maska 2.0. O tym jak powstają innowacje ewolucyjne

163

Z dnia na dzień maska stała się nieodłącznym przedmiotem życia codziennego. Podobnie jak telefon i klucze, obecnie nie ruszamy się bez niej z domu. I choć już maska materiałowa czy chirurgiczna ogranicza rozprzestrzenianie się koronawirusa, technologiczne startupy zajęły się jej ulepszaniem. Warto poznać kilka obiecujących innowacji przedmiotu, który w 2020 roku jest na ustach wszystkich.

Maska transparentna

W momencie kiedy noszenie maski stało się obowiązkowe, osoby niesłyszące i niedosłyszące napotkały problem: niemożność odczytania słów z ruchu ust. Wkrótce rozwiązanie znalazły 3 dziewczyny, które stworzyły maskę przezroczystą. Tzw. „maska inkluzywna” ma wbudowaną transparentną wkładkę PET, która odsłania usta. W przedsprzedaży jest już podobna maska, wymyślona też we Francji, o nazwie „Civility”. Maska chroni, a jednocześnie pozwala na korzystanie z całego spektrum możliwości komunikacyjnych, jak zobaczenie „emocji i uśmiechów” na twarzach naszych rozmówców.

Maska samoczyszcząca

Żeby skutecznie chronić się przed wirusem, bawełniane maski powinniśmy prać w temperaturze nie mniejszej niż 60 stopni. Istnieje jednak bardziej zaawansowany sposób na zabicie wirusów. Firma Yanko Design stworzyła maskę, która czyści się sama, dzięki wyposażeniu w system lamp UV-C, które eliminują patogeny znajdujące się na masce i sterylizują jej powierzchnię. Wynalazek został zatwierdzony już w USA, ale można go zamówić jedynie w przedsprzedaży. Nad podobnym rozwiązaniem pracuje też jedna ze spółek należących do Xiomi. Inna firma, LIGC Applications, opracowała z kolei samoczyszczącą maskę, używając systemu filtracji grafenu, maska Guardian G-Volt wkrótce ma być prowadzona na rynek.

Maska ekologiczna

Maska, choć w czasach pandemii niezbędna, to kolejna rzecz, która w pewnym momencie stanie się śmieciem. Firma Sum Studio, z troski o planetę, stworzyła maskę w całości biodegradowalną, wykonaną z pozostałości z trzciny cukrowej. Taka maska chroni nas i ziemię.

maski ochronne
źródło: Newsletter Publicis Groupe

Maska szyta na miarę

Odstająca, albo za ciasna? Problem niedopasowanej maski rozwiązała firma LuxMea Studio, która na co dzień zajmuje się w tworzeniem produktów łączących design, AI, big data i druk 3D. Pracownicy firmy dodali do swojej oferty maskę Nuo 3D, która jest tworzona pod konkretny rozmiar, dzięki temu maska idealnie dopasowuje się do twarzy. Głowna część maski wyprodukowana jest za pomocą drukarki 3D, a do tego ma wymienialny filtr.

Maska LED

No cóż, ta maska nie rozwiązuje „wielkich” problemów, jednak jest najbardziej efektowna. Za 95 dolarów możemy kupić maskę z wbudowanymi światłami LED. Możemy na niej umieścić np. proste hasło „6 stóp” by informować o konieczności zachowania dystansu. Pewien twórca gier, zaprojektował też maskę, która zapala się w momencie kiedy zaczynamy mówić.

SmartMaska łącząca się z telefonem

Stworzona przez japoński startup Donut Robotics, plastikowo-silikowa maska przez wbudowany mikrofon
łączy się z aplikacją w telefonie i jest w stanie przetłumaczyć to, co mówimy na 8 języków: japoński, chiński, koreański, wietnamski, indonezyjski, angielski, hiszpański i francuski. Maska nie chroni sama w sobie przed wirusem, zaprojektowana jest tak, aby nosić ją na standardową maseczkę.

Błyskawiczne powstawanie nowych wersji maseczek to przykład innowacji ewolucyjnej czyli takiej, która istniejący i znany już produkt dostosowuje do wymagań nowych użytkowników. Pandemia i zagrożenie z nią związane spowodowało, że maseczki z produktu przeznaczonego dla wąskich i jednolitych w miarę grup (korzystał z nich właściwie tylko personel medyczny czy osoby pracujące w mocno zapylonym otoczeniu), stały się czymś powszechnym. Takie sytuacje to dla innowatorów idealny motywator do działania, czyli szukania rozwiązań, które zaspokoją potrzeby nowych grup użytkowników (np. osób niesłyszących) oraz wezmą pod uwagę nowe warunki korzystania (noszenie maseczek długo i wszędzie). Na tym właśnie polega innowacja ewolucyjna – można zmienić produkt/usługę, którą znamy od lat by dawała wartość nowej grupie odbiorców.

innowacje
źródło: Newsletter Publicis Groupe

Obecnie ważne jest jedno, czy samoczyszcząca, świecąca, czy prosta materiałowa, nośmy ją!


Autor: Marta Goltz, autorka: Publicis Groupe

Źródło: Informacja prasowa Newsletter Publicis Groupe

Komentarze
Ładowanie...

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Akceptuję Dowiedz się więcej