...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Moonshot Mindset: czego warto uczyć się od najbardziej innowacyjnych przedsiębiorców naszych czasów?

Wakacje to dobry moment, żeby pomyśleć o tym co mogę zrobić, żeby od września przyjąć nowy bagaż zadań, nowe wyzwania. Jak stać się bardziej innowacyjnym i efektywnym liderem/liderką, lepiej motywować swoich ludzi do nowych pomysłów i zachęcać do eksperymentowania. To dobry czas, żeby zastanowić się jak zbudować u siebie tzw. Moonshot Mindset/Exponential Mindset, czyli bardziej innowacyjny, nastawiony na eksperymentowanie i przynoszenie większych efektów sposób myślenia. Co napędza najbardziej innowacyjnych ludzi na naszej planecie? Czy możemy się od nich tego nauczyć? Jak to przełożyć na zespół? I na kulturę firmy?

 

Większość ludzi (i firm) jest zadowolona z liniowego postępu. Cieszy ich 10% więcej przychodów lub 10% redukcji kosztów. Problem w tym, że jeśli celujesz tylko w 10%, to 10% jest prawdopodobnie wszystkim, co będziesz w stanie osiągnąć. Przy dzisiejszych wyzwaniach i ciągle zmieniających się warunkach, ten sposób myślenia zwyczajnie przestaje działać.

 

Moonshot Mindset pozwala nam wyznaczać cele, które są radykalnie trudne. Produkty, które wydają się szalone, dopóki nagle nie staną się przełomowe. Przedsięwzięcia wymagające dużego ryzyka, ale dające wykładnicze efekty. Moonshot Mindset pozwala nam zapytać: jak zmienić kompletnie podejście do rozwiązania tego problemu? Do wyzwań mojej firmy? Mojej branży?

 

Przyjrzyjmy się, jak to robią trzej spośród najbardziej utalentowanych przedsiębiorców na świecie: Jeff Bezos, Richard Branson i Elon Musk. Każdy z nich stosuje różne strategie, aby myśleć w skali i zapewnić sobie 10-krotny wzrost.

 

JEFF BEZOS

Wszyscy wiemy, że Amazon.com zaczynał jako księgarnia internetowa. Do 1997 roku księgarnia Bezosa osiągała 148 milionów dolarów rocznego przychodu. Dla większości ludzi to oznacza duży sukces. Nie dla Bezosa. Jego cel? Uczynić z Amazona „rozwiązanie dla każdego, kto ma coś do sprzedania w sieci”. Obecnie księgarnia Bezosa zamieniła się w „The Everything Store”. W 2021 roku Amazon osiągnął 469,82 miliarda dolarów przychodu.

Bezos nie jest zainteresowany małymi zmianami czy liniowym postępem. Chce dokonać zmian na masową skalę, a za tą rewolucją stoją trzy główne czynniki: myślenie długoterminowe, koncentracja na kliencie i eksperymentowanie.

 

Długoterminowe myślenie
Jeff Bezos nigdy nie był zainteresowany szybkimi zyskami czy krótkoterminowymi nagrodami. Od samego początku Amazon grał w długoterminową grę. W swoim słynnym już liście do akcjonariuszy z 1997 roku Bezos pisze: „Wierzymy, że fundamentalną miarą naszego sukcesu będzie wartość dla akcjonariuszy, którą tworzymy w długim okresie… Ze względu na nasz nacisk na długi okres, możemy podejmować decyzje i ważyć kompromisy inaczej niż niektóre firmy.”

 

Koncentracja na kliencie
Skupienie Bezosa na kliencie widać w jednym z punktów tego samego listu do akcjonariuszy z 1997 roku, „będziemy nadal niezłomnie koncentrować się na naszych klientach”, a następnie: „Od początku skupialiśmy się na oferowaniu naszym klientom przekonującej wartości. Dlatego też postanowiliśmy zaoferować klientom coś, czego nie mogli dostać w żaden inny sposób i zaczęliśmy obsługiwać ich bardzo kompleksowo w obszarze książek. Przynieśliśmy im znacznie większy wybór niż było to możliwe w sklepie fizycznym i podaliśmy ten produkt w sposób użyteczny, łatwy do wyszukiwania i przeglądania w sklepie otwartym 365 dni w roku, 24 godziny na dobę.”

 

Eksperymentowanie
Jedyną stałą jest zmiana, a tempo zmian rośnie. Ostatecznie stanie w miejscu równa się śmierci, a jedynym sposobem na sukces jest ciągłe eksperymentowanie i wprowadzanie innowacji. Bezos powiedział: „Nasz sukces w Amazon jest funkcją tego, ile eksperymentów robimy w ciągu roku, w ciągu miesiąca, w ciągu tygodnia, w ciągu dnia.”

 

RICHARD BRANSON

Branson jest jednym z najbardziej znanych przedsiębiorców na świecie. Trzy z jego podstawowych strategii sukcesu to: bycie pasjonatem i zaangażowanie w zabawę, eksperymentowanie i ograniczanie ryzyka.

 

Pasja i zaangażowanie w zabawę

Branson jest fanem zabawy. Ustanowił rekordy świata w locie balonem i szybkości przepłynięcia Oceanu Atlantyckiego i kanału La Manche. Przebiera się, robi zakłady, pływa na surfingu, a jednocześnie jest jednym z najskuteczniejszych biznesmenów na świecie. Uzależnienie od tego, żeby ze wszystkiego mieć „fun”, jest kluczowe dla sukcesu Bransona.

 

Eksperymentowanie

Aby upewnić się, że ma rację, Branson zawsze przeprowadza eksperyment. Dlatego często i odważnie wchodzi w branże i obszary biznesu, które są dalekie od jego dotychczasowych dokonań jak np. kosmos. Podobnie jak u Bezosa, jego strategią biznesową stał się eksperymentalny klientocentryzm. Ta metodologia pozwoliła Bransonowi na skalowanie. Stawiając potrzeby swoich klientów na pierwszym miejscu, Branson może pokonywać ogromne odległości, znajdować branże, które utknęły w martwym punkcie, a następnie wykorzystywać swoją markę i przyciągać jej zwolenników do nowych projektów.

 

Ograniczanie ryzyka

Branson mówi: „Powierzchownie wydaje mi się, że przedsiębiorcy mają wysoką tolerancję na ryzyko. Ale jednym z najważniejszych działań w moim życiu jest ograniczanie minusów/ryzyka. Powinno to być jedno z najważniejszych zadań w życiu każdego biznesmena.” Virgin Galactic jest tego  fantastycznym przykładem. W 2004 roku, kiedy Burt Rutan zademonstrował sukces trzyosobowego pojazdu SpaceShipOne, wygrywając konkurs XPRIZE, Branson i jego zespół weszli z propozycją przeskalowania tego projektu do ośmioosobowego pojazdu zdolnego do wykonywania wielu lotów dziennie i wynoszenia tysięcy osób rocznie w kosmos. W 2009 roku udało się Bransonowi zniwelować ryzyko związane z tym projektem poprzez sprowadzenie funduszu inwestycyjnego z Bliskiego Wschodu, który kupił 32% udziałów w Virgin Galactic za 280 milionów dolarów. Następnie, dwa lata później, zwiększył swój udział angażując dodatkowe 110 milionów dolarów na sfinansowanie możliwości wystrzelenia małego satelity. Branson postawił na Virgin Galactic ogromną kwotę, ale następnie zabezpieczył tę inwestycję i wniósł dodatkowe 390 milionów dolarów kapitału od dodatkowego inwestora, aby zapewnić jej sukces.

 

ELON MUSK

Sukces Elona Muska jest bezpośrednim wynikiem jego sposobu myślenia, strategii i inteligencji. Śledząc poczynania Elona od kilkunastu lat i nie będąc wcale jego wielką zwolenniczką, mam okazję obserwować, jak w krótkim czasie stał się prawdopodobnie największym przedsiębiorcą naszych czasów. Jedną z wielu strategii stojących za jego sukcesem było rozpoczynanie od pierwszych zasad.

 

Myślenie według pierwszych zasad to sposób dociekania zapożyczony z fizyki, który ma na celu niestrudzone dochodzenie do podstaw danego problemu. Działa doskonale, ponieważ pokazuje zupełnie nowe podejście do tematu, nie opierające się na popularnych opiniach.

Musk zastosował tę strategię myślenia, aby zapewnić sobie przewagę podczas opracowywania koncepcji nowych baterii, kluczowych komponentów zarówno dla Tesli, jak i SolarCity.

W jednym z wywiadów Musk mówił tak: „Pierwsze zasady to rodzaj fizycznego sposobu patrzenia na świat. Sprowadzasz rzeczy do najbardziej fundamentalnych prawd i pytasz: 'Czego jesteśmy pewni, że to prawda?’ … a następnie próbujesz to rozgryźć.”

 

10% mindset patrzy na problemy świata i zazwyczaj uważa je za nierozwiązywalne.

Ale kiedy posiadasz Moonshot Mindset i dążysz do tego, żeby mieć dużo większy wpływ, widzisz największe wyzwania ludzkości jako największe możliwości biznesowe.

 

Zadaj więc sobie pytanie: Jaki jest mój Moonshot? Jak mogę osiągnąć większy wpływ? Jakie kroki zamierzam podjąć dzisiaj, aby zacząć to urzeczywistniać? Jeff Bezos, Richard Branson i Elon Musk odnieśli sukces nie dzięki technologii, ale mając właśnie taki sposób myślenia.

 

Więcej o nowoczesnym przywództwie usłyszysz na wrześniowej konferencji Masters&Robots w Warszawie. Wystąpienie w tym temacie zaplanował m.in. Seth Godin. Dołącz do nas:
mastersandrobots.tech

 

 

Jowita Michalska, Założycielka i CEO Digital University, Ambasadorka SingularityU Warsaw Chapter Misją życiową Jowity jest uzbrojenie Polaków w niezbędne kompetencje cyfrowe. Dlatego powołała do życia organizację, która współpracując z czołowymi amerykańskimi uczelniami, takimi jak MIT, Harvard Business School czy Stanford, zajmuje się edukacją w obszarze nowych technologii. Digital University oferuje m.in. certyfikowane programy edukacyjne, takie jak Digital Transformation Expert, które pozwalają pracownikom uzupełnić kompetencje przyszłości oraz konferencje, takie jak Masters&Robots, na które przyjeżdżają do Polski najwybitniejsi światowi eksperci. Organizacja zajmuje się również edukacją osób wykluczonych oraz w trudnej sytuacji życiowej w obszarach: nowych technologii, bezpieczeństwa w Internecie, zawodów przyszłości i ekologii. Jowita jest polską ambasadorką Singularity Group, najważniejszego edukacyjnego think-tanku z Doliny Krzemowej. Ma ponad 20-letnie doświadczenie biznesowe, które zdobywała pracując na kluczowych stanowiskach m.in. w Polkomtelu, PGE czy Deloitte. Z tytułu swojej działalności edukacyjnej Jowita otrzymała wiele nagród i odznaczeń, w tym Digital Shapers, przyznawane za znaczący wkład w rozwój gospodarki cyfrowej w Polsce. W ostatnim roku Forbes Women uznał ją za jedną ze 100 najwybitniejszych kobiet w biznesie, a Komisja Europejska mianowała Ambasadorką Cyfrowej UE.

Jowita Michalska