MVP, czyli jak stworzyć biznes online w czasach kryzysu

MVP

Decyzja o starcie biznesu online, szczególnie w tak niepewnych czasach, jak obecnie, należy do bardzo trudnych. Nawet najbardziej oryginalny i innowacyjny pomysł może okazać się nietrafioną inwestycją. Jak więc założyć biznes online, sprawdzić, czy na produkty lub usługi jest popyt, a jednocześnie nie zbankrutować w przypadku niepowodzenia? Odpowiedź jest prosta – MVP.

Czym jest MVP?

MVP, czyli Minimum Viable Product jest produktem o minimalnej funkcjonalności, który pozwala na przetestowanie danego pomysłu na biznes. Oznacza to, że za pomocą MVP kreujemy produkt w wersji okrojonej, ale na tyle przygotowanej, aby wypuścić ją na rynek i zmierzyć zainteresowanie potencjalnych Klientów. MVP musi posiadać kluczowe funkcjonalności pozwalające na zdefiniowanie przydatności produktu dla odbiorców, a jednocześnie nie jest produktem gotowym z pełnym zakresem funkcjonalności.

Należy pamiętać, że minimalna funkcjonalność, nie oznacza niskiej jakości – niedbałość i brak precyzji może skutecznie odstraszyć użytkowników nawet od genialnego pomysłu. W skrócie – MVP to sposób na przetestowanie minimalnym nakładem zasobów, czy Twój biznes ma prawo bytu na rynku.

Dlaczego warto postawić na MVP?

Według danych PARP pierwszy rok działalności przeżywa nieco ponad 66% polskich przedsiębiorstw. Nie jest powiedziane, że stosując MVP, dołączymy do grona tych 66% firm, jednakże z pewnością uchronimy się przed ewentualnymi ogromnymi stratami finansowymi. I to właśnie oszczędność finansowa na starcie działalności stanowi niepodważalną zaletę MVP.

Minimum Viable Product to dobry wybór w momencie, gdy chcemy przetestować, czy dany pomysł na biznes znajduje uznanie w oczach potencjalnych Klientów oraz czy na produkt lub usługę jest popyt. MVP okaże się przydatne w przypadku produktów niszowych, innowacyjnych, których stworzenie od A do Z jest bardzo kosztowne, a zainteresowanie konsumentów może być znikome. Na takie rozwiązanie warto również postawić, jeżeli zwyczajnie nie jesteśmy przekonani w 100% do swojego pomysłu lub nie chcemy poświęcać czasu na produkt, który może okazać się bezużyteczny dla Klientów.

MVP w praktyce

Istnieje wiele możliwości wdrożenia MVP – wszystko zależy od tego, jaki produkt lub usługę chcesz przetestować online, a także ile czasu posiadasz. Poniżej znajdziesz trzy popularne metody wdrożenia Minimum Viable Product, które wykorzystało już wiele firm, również tych, które obecnie odnoszą spektakularne sukcesy.

Fake door

Ta metoda polega właśnie na fake’u, czyli oferowaniu potencjalnym Klientom produktu lub usługi, których jeszcze nie mamy np. w formie fałszywego e-commerce lub prostej strony internetowej. Na takie rozwiązanie zdecydowała się m.in. firma Buffer, oferująca narzędzia do planowania treści, zarządzania i analizowania kanałów social media. Na samym początku pomysłodawcy stworzyli prosty landing page z opisem usługi oraz buttonem ,,Plans and Pricing’’. Ilość kliknięć w przycisk była wyznacznikiem tego, czy po zapoznaniu się z usługą, ludzie są potencjalnie zainteresowani jej zakupem.

Opinia użytkowników

Żadne badanie rynku nie da Ci tyle, co poznanie autentycznych opinii użytkowników o produkcie lub usłudze. Aby zebrać takie dane, potrzebujesz nawet mniej zasobów niż w przypadku fake dooru. Wystarczy Ci prototyp rozwiązania przedstawiony wizualnie lub słownie. Z tego drugiego rozwiązania skorzystał CEO Dropboxa, który w amatorskim filmiku przedstawił pomysł na swój produkt i poprosił użytkowników o wypowiedzenie się, czy byliby zainteresowani skorzystaniem z niego. Pozwoliło mu to oszacować, czy dalszy rozwój pomysłu ma sens w oczach odbiorców, czy też nie.

Wersja beta

Jest to opcja dla produktów lub usług, które są już na bardziej zaawansowanym etapie rozwoju – na przykład posiadasz ich wersję testową wyposażoną w niezbędne do oszacowania przydatności funkcjonalności. Wypuszczasz taki produkt lub usługę na rynek zaznaczając, że jest to wersja beta i oczekujesz na feedback odbiorców, którzy odgrywają rolę testerów. Możesz zachęcić ich do swoistego testowania, np. oferując zniżkę na finalną wersję produktu.

MVP od strony technicznej – jak je stworzyć?

Jak już pokazały powyższe przykłady – MVP możesz przetestować na wiele sposobów. Jeżeli są to produkty lub usługi cyfrowe, do najpopularniejszych opcji należą stworzenie prostej aplikacji lub landing page’a. Jednak jak je wykonać, jeżeli nie mamy odpowiednich kompetencji programistycznych?

Opcje są dwie – zależą one w dużej mierze od tego, jakimi środkami dysponujesz. Jeżeli na MVP chcesz wydać jak najmniej w początkowej fazie rozwoju, możesz skorzystać z gotowych kreatorów landing page’ów czy prostych szablonów do tworzenia aplikacji z kilkoma podstawowymi widokami. Natomiast w przypadku, gdy masz większe oczekiwania względem MVP i chciałbyś, aby było ono podwaliną pod finalne rozwiązanie, warto zwrócić się do profesjonalnych agencji zajmujących się rozwojem oprogramowania dla firm, które wdrożą Twój pomysł na właściwej technologii z szerszym zakresem funkcjonalności. Decyzja zależy od Twoich potrzeb i oczekiwań względem MVP.

MVP i co dalej?

MVP to świetna metoda na sprawdzenie swojego pomysłu na biznes, jednakże, żeby Twoje wysiłki nie poszły na marne, warto od razu założyć, jakie kroki podejmiesz w razie sukcesu lub niepowodzenia. Jeżeli Twój produkt lub usługa nie znalazły uznania wśród odbiorców, nie oznacza to, że musisz je całkowicie porzucać – być może wystarczy wprowadzenie poprawek w niektórych obszarach i ponowne zaprezentowanie produktu lub usługi odbiorcom.

Natomiast gdy uzyskasz pozytywne sygnały z rynku – nie zmarnuj tego, tylko pracuj nad dalszym rozwojem projektu. Zachowania i preferencje użytkowników zmieniają się i jeżeli zbyt długo będziesz zwlekał z finalną wersją produktu lub usługi, konkurencja może Cię wyprzedzić, a odbiorcy zapomną o Twoim rozwiązaniu.

Jedno jest pewne – zawsze warto testować i sprawdzać, czy nasze pomysły mają odzwierciedlenie w potrzebach rynkowych. A MVP to niskobudżetowa metoda, która zapewni Ci wartościową wiedzę do dalszych prac nad swoim biznesem, szczególnie w momencie, gdy sytuacja na rynku jest niepewna.

Tekst powstał we współpracy z software housem Smartbees, który zajmuje się tworzeniem oprogramowania dla firm z Polski i zagranicy.


Autor: 

Piotr KujawaPiotr Kujawa – CEO w Smartbees. Od ponad 10 lat w branży webdesign i e-commerce. Swoją przygodę rozpoczynał jako Drupal Developer. Obecnie zarządza software housem, budując sprzedaż i marketing w firmie. Po godzinach ojciec, mąż i zapalony piłkarz amator.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF