Nawyki finansowe osób 40+. Jakie znaczenie mają dla marketingowców i startupowców z branży FinTech?
Konsumenci powyżej 40 roku spełzają sen z oczu niejednego marketera. Są lojalni, przewidywalni, a w dodatku mają portfele bardziej zasobne niż millenialsi. Nie inaczej jest w szeroko pojętym sektorze FinTech, gdzie już blisko 1/3 klientów stanowią osoby w wieku 40+. Ponad 87 proc. pożyczkobiorców z tej grupy wiekowej terminowo spłaca zaciągnięte zobowiązania finansowe. Klienci powyżej 40 roku życia mają też kompletnie inne przyzwyczajenia niż ich młodsi koledzy – 59 proc. z nich korzysta z kanału online przy zaciąganiu pożyczki, a ich zdolność kredytowa jest o 51 proc. wyższa niż w przypadku pokolenia Y.
„Osoby powyżej 40 roku życia bardzo często korzystają z możliwości, jakie daje im branża FinTech. Z racji tego, że stanowią blisko 1/3 jej klientów wynika, że nie są im obce nowoczesne technologie. Nie chodzi tu wyłącznie o dokonywanie płatności mobilnych czy zakupy przez internet. Polacy w wieku 40+ coraz częściej korzystają z pożyczek online. Posiadają stabilną sytuację finansową, dzięki czemu są rzetelnymi klientami dla podmiotów działających sektorze pozabankowym” – komentuje Klaudia Grzywacz, ekspert ratka.pl
Polacy powyżej 40 roku życia najczęściej pożyczają na: wakacje, remont i na utrzymanie dzieci. Z badania przeprowadzonego przez Ratka.pl wynika również, że 56 proc. pożyczkobiorców po spłaceniu pierwszego zobowiązania, w przyszłości zaciąga pożyczkę po raz kolejny. Pokazuje to, że klienci są zadowoleni z takiego rozwiązania i przede wszystkim jest to rzeczywista potrzeba w tej grupie wiekowej. Dostęp do szybkiej gotówki, z zachowaniem odpowiednich procedur bezpieczeństwa, jednak bez zbędnej biurokracji i tracenia czasu.
„Warto zaznaczyć, że osoby po 40 roku życia mają bardzo dokładnie sprecyzowane potrzeby. Bardzo często chodzi tu o pieniądze na dokończenie remontu, albo utrzymanie swoich najbliższych. Czasem korzystają z możliwości finansowania podróży. Istotne jest to, że wielu z nich potrafi sumiennie wywiązać się ze swoich zobowiązań. Pozwala im to na ponowne korzystanie z usług finansowych, które odpowiadają ich realnym wymaganiom” – dodaje Tymon Zastrzeżyński, ekspert pozyczkaportal.pl
Ponad 61 proc. pożyczkobiorców powyżej 40 roku życia zamieszkuje obszary wiejskie, z kolei 59 proc. z nich zaciąga pożyczki przez internet. Nie powinno to nikogo dziwić, gdyż jest to szybkie, wygodne i sprawdzone rozwiązanie. Konsumenci przyzwyczaili się do zakupów w internecie, a wartość całego polskiego rynku e-commerce jest warta 36 mld złotych. W obszarach wiejskich taki rozwiązanie dodatkowo zyskuje na atrakcyjności, ponieważ z reguły nie ma tam stacjonarnych punktów firm pożyczkowych. Z badania Ratka.pl wynika również, że 51 proc. pożyczkobiorców powyżej 40 roku życia to mężczyźni, 49 proc. to kobiety.