Organic Marketing – moda czy konieczność?

Organic Marketing śmiało wkracza w świat komunikacji mediowej. Czym jest, w jaki sposób go wykorzystać oraz jaka jest jego przyszłość. Na pytania odpowiada Małgorzata Węgierek, CEO Havas Media Group.

Czym jest Organic Marketing?

Organic Marketing powstał jako odpowiedź na zmieniające się coraz szybciej realia rynkowe. Codziennie, jako konsumenci, jesteśmy obciążani ogromem informacji. Kalkuluje się, że w 2016 roku ilość tworzonych treści sięgnie 14 zetabajtów rocznie, a tempo ich przetwarzania będzie dwucyfrowe – wszystko dzieje się tu i teraz. Konsument podłączony do sieci, sam staje się medium, które tworzy treści i przekazuje je dalej. To on staje się bohaterem komunikacji. Dziś marka w komunikacji z odbiorcą musi pokazać, że rozumie konsumenta w codziennym życiu. Musi walczyć z tą ilością treści i utrzymać jego uwagę, która może być utrzymana jedynie przez 8 sekund. Zatem również marketing musi zmienić reguły gry, musi zaprosić konsumenta do współpracy i zainteresować go na tyle, żeby komunikat marketingowy był przekazywany organicznie w ramach sieci.

 

A w jaki sposób wykorzystywać Organic Marketing, czyli jak sprawić, aby nasi odbiorcy chcieli się dzielić treścią, którą wypuszczamy w świat?

Na skuteczność Organic Marketingu wpływ mają dwa kluczowe aspekty: wykorzystanie danych w taki sposób, aby dostarczać konsumentowi jak najbardziej dopasowany do jego potrzeb, wręcz spersonalizowany przekaz. Z drugiej strony kluczowa jest jakość przekazu, która nie tylko powinna być angażująca, ale również powinna oferować konkretne korzyści.

Mówiąc o danych – kiedyś mieliśmy cookie, teraz możemy pójść krok dalej. Mamy większą wiedzę na temat konsumenta – nawet tak szczegółową jak to kiedy chodzi spać, dzięki czemu możemy bardzo szybko reagować na jego potrzeby i zaproponować mu na przykład leki na bezsenność.

Dodatkowo konsumenci często prezentują różne osobowości na poszczególnych kanałach społecznościowych, a dzięki takiemu narzędziu jak Meta DSP – który umożliwia łączenie platform, na których pojawia się użytkownik, na podstawie jego ID – jesteśmy w stanie postrzegać go jako jednego klienta, do którego wysyłamy spersonalizowany komunikat. Podobnie dzieje się w przypadku korzystania z Consumer Journey, który opiera się na ścieżce konwersji łączącej dane, dzięki czemu możemy w odpowiednim momencie zakupowym klienta dotrzeć do niego w odpowiednim kanale czy otoczeniu.

Jeśli jednak chcemy wyróżnić się w natłoku komunikatów tworzonych przez innych konsumentów, musimy doskonale znać potrzeby odbiorcy. Do tego służy na badanie Meaningful Brands, które między innymi analizuje najbardziej oczekiwane w kilkudziesięciu kategoriach produktowych korzyści dzięki czemu jesteśmy w stanie skuteczniej budować przywiązanie do marki.

 

Kiedyś w komunikacji z klientem najważniejsza była marka, dziś jest to człowiek. Proszę powiedzieć, jaka jest rola influencerów w Organic Marketingu?

Influencer w komunikacji nie jest nowym zjawiskiem, ponieważ liderzy opinii funkcjonują już od dawna. Chodzi o media społecznościowe, które dają dużo większy zasięg i przez to efekt działań influencerów jest znaczący i stanowi bardzo ważny element komunikacji. Wiedząc, że 30 proc. Millenialsów nie ogląda telewizji, a 90 proc. z tych, którzy nadal to robią pomija reklamy – rola osobowości, która jest aktywna w mediach społecznościowych bardzo rośnie. Z badań konsumentów wynika, że większość badanych deklaruje zaufanie do rekomendacji i „word of mouth” – 90 proc. klientów opiera swoje decyzje zakupowe właśnie o takie rekomendacje.

W Polsce nie ma jeszcze zbyt wielu przykładów takich działań influencerów, ale pojawiają się. Jednym z nich jest akcja Cafe Prima – paczki wdzięczności, która dostała zresztą Brązowego Lwa w Cannes. Tutaj kompozycja mediów była przygotowana właśnie w oparciu o zasady Organic Marketingu. Charakteryzowała się dużym zaangażowaniem i wywołaniem emocji u konsumenta, który sam w rezultacie nakręcał spiralę kampanii.

 

Jaka jest przyszłość Organic Marketingu?

Organic Marketing będzie się tylko rozwijał – to nie jest rozwiązanie na ten rok, to jest rozwiązanie i podejście na najbliższą przyszłość. Oczywiście nie jesteśmy w stanie wszystkiego przewidzieć, natomiast należy się spodziewać, że tych treści będzie więcej i ta szybkość będzie jeszcze większa, a kanałów będzie przybywać. Według mnie korzystanie z narzędzi marketingu organicznego to nie moda, tylko potrzeba.

::

Przeczytaj dlaczego organic marketing zyskuje na znaczeniu?

::

Zdjęcie: Fotolia, Autor: ahmety34

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF