Subiektywne Podsumowanie Dekady w Social Media ­čÄë

Oto autorskie podsumowanie dekady w branży Social Media. Felieton Mikołaja Nowaka z Iskrzenie Studio

478

Co (szczeg├│lnego) wydarzy┼éo si─Ö podczas minionego dziesi─Öciolecia, w bran┼╝y Social Media? Jak zmienili si─Ö U┼╝ytkownicy oraz kto wygra┼é, kto poszed┼é na ┼éatwizn─Ö, a kto straci┼é najwi─Öcej… O tym w autorskim Podsumowaniu Dekady Miko┼éaja Nowaka

Bran┼╝a Social Media tworzy podsumowania roku. Ja p├│jd─Ö dalej: przed Wami subiektywne podsumowanie dekady, bo – cho─ç ci─Ö┼╝ko w to uwierzy─ç – ko┼äczy nam si─Ö kolejne dziesi─Öciolecie!┬á­čöč­čŹż

Dzi┼Ť odpowiem na pytania:

  • Co (szczeg├│lnego) wydarzy┼éo si─Ö w mijaj─ůcej dekadzie, w ┼Ťwiecie biznesu i rozwoju Social Medi├│w?
  • Jak zmienili si─Ö u┼╝ytkownicy i tw├│rcy Social Medi├│w i Digital Medi├│w?
  • No w┼éa┼Ťnie, Digital Media bardzo wybrzmia┼éy – co dok┼éadnie si─Ö wydarzy┼éo?

Na wszystkie powy┼╝sze postaram si─Ö wyt┼éumaczy─ç w nieca┼ée 3* minuty, bo tyle zajmie Ci przeczytanie felietonu. W kolejne trzy sekundy p├│┼║niej mo┼╝esz udost─Öpni─ç wpis┬á­čśÄ B─Ödzie mi niezmiernie mi┼éo!┬á­čśŐ
Pod koniec roku pozwalam sobie na sztubacki luz, gdyż (o czym przeczytasz niżej) nie kończymy dekady pozytywnym akcentem.

Co (szczeg├│lnego) wydarzy┼éo si─Ö w mijaj─ůcej dekadzie? (2010 – 2019)

Po pierwsze – zmieni┼é si─Ö ca┼ékowicie spos├│b konsumowania Social Medi├│w i percepcji na nie. Ju┼╝ nie budujemy ┼Ťwiata UGC (User Generated Content), ten termin zamiera tak, jak niegdy┼Ť umar┼éo „WEB 2.0”. Dzi┼Ť ┼╝yjemy w spo┼éeczno┼Ťciach ju┼╝ ugruntowanych; w wirtualnych Pa┼ästwach, kt├│rych ustr├│j to monarchia. Wszelkie zmiany w strukturach platform Social Media s─ů odg├│rnie narzucane, a „poddani” musz─ů je zaakceptowa─ç. Inaczej grozi im banicja.┬áMo┼╝emy spokojnie wsp├│┼éczesne media spo┼éeczno┼Ťciowe okre┼Ťla─ç terminem „Social Media 2.0”.

Co do zmiany spo┼éecznej – ona wi─ů┼╝e si─Ö bezpo┼Ťrednio z dojrzewaniem grup, kt├│re na Facebooku „si─Ö wychowa┼éy”. Dzi┼Ť wchodz─ů na „Fejsa” coraz rzadziej. Niestety, ale chwile przed laty marnotrawione na FB musia┼éo im zast─ůpi─ç milion obowi─ůzk├│w wynikaj─ůcych z doros┼éego ┼╝ycia. Z kolei, dla ich dzieci Facebook jest okropnie nudny. Stary, niebieski, nieanimowany. Klasyczny Social Networking po┼é─ůczony ze s┼éupem og┼éoszeniowym… Po co? Gdy ka┼╝dy si─Ö z ka┼╝dym zna, a w Social Media nie chodzi ju┼╝ o to, by odzwierciedla┼éy rzeczywisto┼Ť─ç tylko j─ů kreowa┼éy? Dla m┼éodych Facebook to wielkie pole nudy.

Zatem, co szczeg├│lnego wydarzy┼éo si─Ö w mijaj─ůcej dekadzie? To przede wszystkim zmiana my┼Ťlenia – zar├│wno tw├│rc├│w us┼éug spo┼éeczno┼Ťciowych jak i u┼╝ytkownik├│w. Zmiana my┼Ťlenia obejmuje transformacj─Ö w sieci z avatara do jawnej postaci oraz przeniesienie WSZYSTKICH us┼éug do urz─ůdze┼ä mobilnych. Wszystko sta┼éo si─Ö jawne, a prywatno┼Ť─ç przesta┼éa istnie─ç, by (przy odpowiedniej pomocy rz─ůd├│w) wybrzmie─ç zn├│w. Niestety, w postaci iluzorycznej. Prywatno┼Ť─ç nie istnieje we wsp├│┼éczesnym ┼Ťwiecie. Nasze mieszkania s─ů mapowane przez nowoczesne urz─ůdzenia; nasze auta skanuj─ů drog─Ö; us┼éugi, z kt├│rych korzystamy monitoruj─ů gdzie i kiedy je┼║dzimy (Uber itp.), a nawet co jemy… Coraz wi─Öcej wymiar├│w naszego ┼╝ycia sta┼éo si─Ö mierzalnych i policzalnych. Pytanie kluczowe, czy zdajemy sobie z tego spraw─Ö, ┼╝e mamy numer ID i jeste┼Ťmy jedn─ů, wielk─ů liczb─ů?

Jak zmienili si─Ö u┼╝ytkownicy Social Media i Digital Medi├│w? 2015+

M┼éodzi nie chc─ů by─ç na Fejsie, ch─Ötniej wgapiaj─ů si─Ö w Instagrama i co┼Ť nowego… Co to? „Eee, olejmy narazie, nobody” – grzmia┼éo na najwy┼╝szych pi─Ötrach w Cupertino. Tymczasem┬áSnapchat┬áwywo┼éa┼é kilka lat p├│┼║niej najwi─Öksze trz─Ösienie ziemi… I to w samej centrali Facebooka. Tw├│rcy p├│┼║niejszego Snap INC. opracowali formu┼é─Ö, kt├│ra szturmem porwa┼éa m┼éodych. Jest dynamiczna, niewymagaj─ůca my┼Ťlenia, czyli nieanga┼╝uj─ůca znacznie umys┼é przebod┼║cowanego od urodzenia nastolatka. Snap trafi┼é w sedno potrzeb dzieci i nastolatk├│w.

Jego sekretem by┼éa autodestrukcja komunikatu, po kilku sekundach od odtworzenia. To w ultrajawnym, depcz─ůcym prywatno┼Ť─ç, ┼Ťwiecie Google’a i Facebooka wydawa┼éo si─Ö pozbawione sensu. Tymczasem stworzy┼é trend, umo┼╝liwiaj─ůc opowiadanie historii zlepionej z fragment├│w. To by┼é prze┼éom, bo ka┼╝dy z tych fragment├│w mo┼╝e by─ç dodatkowo personalizowany. Najsilniejszy TREND jak dot─ůd w sieci interaktywnej oraz najsilniej ze wszystkich oddzia┼éuj─ůcy i wsp├│┼épraktykowany na wszystkich kontynentach. To wszystko doprowadzi┼éo do modyfikacji zachowa┼ä u┼╝ytkownik├│w Social Media. Ultraprosta koncepcja Snapa i zniech─Öcaj─ůcy doros┼éych interfejs okaza┼éy si─Ö hitem i zapewni┼éy miejsce w czo┼é├│wce – zar├│wno aplikacji mobilnych w AppStore (Apple) & Sklepie PLAY (Google). Z kolei modu┼é AR (Augmented Reality) zawarty w Snapchacie podbi┼é ┼Ťwiat i sprawi┼é, ┼╝e „psie uszy” (jeden z szablon├│w dopasowywanych przez aplikacj─Ö do ruch├│w i gest├│w twarzy i g┼éowy) by┼éy dos┼éownie wsz─Ödzie. Natomiast memy ze Snapa zala┼éy ca┼éy ┼Ťwiat i… wszystkie znane serwisy Social Media. Snapchat by┼é obecny na wszystkich imprezach: od dom├│wek, po Gal─Ö Oscar├│w.

Ale to dopiero jeszcze prostsza koncepcja Stories (r├│wnie┼╝ by Snap) sprawi┼éa, ┼╝e Facebook wystosowa┼é do Snap INC. intratn─ů propozycj─Ö przej─Öcia ich przedsi─Öbiorstwa – z ca┼éym pakietem dobrodziejstw. Niestety gigant, kt├│remu si─Ö nie odmawia pozna┼é nieznane dot─ůd sobie uczucie. Oburzony i sfrustrowany postanowi┼é Snapa zniszczy─ç – kopiuj─ůc niemal jeden do jednego atrybuty wroga, z pe┼énymi funkcjonalno┼Ťciami w┼é─ůcznie. To na przestrzeni kolejnych lat spowodowa┼éo, ┼╝e Snapchat wypad┼é z czo┼é├│wki „Must Have” kont w Social Media. Zast─ůpi┼é go Instagram, do kt├│rego Facebook zaimplementowa┼é dusz─Ö wroga. Wiernie kopiuj─ůc go i udost─Öpniaj─ůc w – co tu du┼╝o gada─ç – lepszej formie. Ale dobrze wiedzie─ç, ┼╝e w sercu Instagrama mieszka duszek (ten z logo) Snapchata. Wniosek jest niestety nieciekawy: je┼╝eli si─Ö nie sprzedasz, to Ci─Ö zdepcz─ů.

fot. Archiwalne ju┼╝ loga Snapchata i Instagramu

Dzi┼Ť Instagram Stories jest pot─Ög─ů i niezast─ůpionym narz─Ödziem ka┼╝dego influencera, ka┼╝dej gwiazdy, milioner├│w i co drugiego u┼╝ytkownika Insta. Dzi─Öki temu wybrzmia┼éy nie tylko Social Media, ale i Digital Media, bo w mijaj─ůcej dekadzie odwr├│ci┼éy si─Ö proporcje. Ponad 80% u┼╝ytkownik├│w Social Medi├│w odwiedza je mobilnie; przez dedykowane aplikacje, a nawet (rozs┼éawione r├│wnie┼╝ kilka lat temu) smartwatche. To ju┼╝ materializuje si─Ö w technologii – nawyki, uzale┼╝nienia. Wreszcie mo┼╝emy og┼éosi─ç nie tylko Rok Mobile, ale i Dekad─Ö Mobile!

R├│wnie┼╝ poznali┼Ťmy powszechnie ciekawe wykorzystanie technologii Augmented Reality, czyli wirtualnych warstw nak┼éadanych na rzeczywisto┼Ť─ç. Prze┼éom nast─ůpi┼é, gdy Niantic wypu┼Ťci┼é gr─Ö-aplikacj─Ö Pokemon GO. ┼Üwiat oszala┼é. Niemal wszyscy zapragn─Öli ┼éapa─ç Pokemony – wsz─Ödzie. Aplikacja by┼éa chwalona za to, ┼╝e „wyci─ůga┼éa” u┼╝ytkownik├│w z dom├│w, bo w jednym miejscu gra jest niemo┼╝liwa. To prze┼éama┼éo pewien schemat. Niestety, ale szybko okaza┼éo si─Ö, ┼╝e to b┼é─ůd; dochodzi┼éo do mn├│stwa wypadk├│w, bo Pokemon GO przede wszystkim usypia┼é czujno┼Ť─ç. Ludzie (g┼é├│wnie dzieci i nastolatki, ale i sporo doros┼éych…) grali w ruchu – wpatrzeni w ma┼ée ekrany (!) To jeszcze nie brzmi kuriozalnie, ale gdy dochodzi gra podczas prowadzenia auta czy je┼║dzie na rowerze… Tak, oto media szybko zmieni┼éy narracj─Ö i zamiast m├│wi─ç o fenomenie gry od Niantic – m├│wi┼éy o tym, ┼╝e jest ona ┼Ťmiertelnym zagro┼╝eniem dla ┼╝ycia.

 

Digital Media bardzo wybrzmia┼éy – co dok┼éadnie si─Ö wydarzy┼éo?

Mn├│stwo niekonkretnych rzeczy, ale z wa┼╝nych to 2016, 13 czerwca. Wtedy og┼éoszono, ┼╝e Microsoft poszed┼é na zakupy, pakuj─ůc wcze┼Ťniej do walizek 26 miliard├│w dolar├│w. S┼éowa milion i┬ámiliard┬ábrzmi─ů niemal identycznie, wi─Öc dla pewno┼Ťci dodam jeszcze raz, ┼╝e chodzi o te drugie. Nieco upadaj─ůcy gigant marnego oprogramowania kupi┼é LinkedIN.

Tym samym zapewni┼é sobie z┼éoty strza┼é na dekady. LinkedIN to baza profesjonalist├│w. Od najgorszych po najlepszych. Oczywi┼Ťcie Microsoftowi chodzi o tym drugich, ale dost─Öp maj─ů do wszystkich. Je┼╝eli ich database jest superpot─Ö┼╝ny (a raczej jest) to Microsoft ma dane operacyjne wszystkich najwi─Ökszych na ┼Ťwiecie firm. A raczej ma do nich dost─Öp. I nie wiadomo, kiedy z niego skorzysta. Jedno wg mnie jest pewne – na 100% skorzysta. Chocia┼╝by, by by─ç o krok przed konkurencj─ů. Pora┼╝k─ů MS okaza┼é si─Ö jednak Windows Phone, kt├│ry (jak nazwa wskazuje) mia┼é zarz─ůdza─ç smartfonami. Nie zarz─ůdza. Ludzie nie pokochali kafelkowego interfejsu, kt├│ry imitowa┼é okna. Ju┼╝ wystarczy, ┼╝e smartfon jest oknem na ┼Ťwiat. Na rynku pozostali dwaj licz─ůcy si─Ö gracze: Apple i Google. I tyle. Ich mocarne dzia┼éy database analizuj─ů zachowania u┼╝ytkownik├│w i s─ů w stanie lepiej implikowa─ç trendy oraz modyfikowa─ç zachowania w tkance spo┼éecznej.

Reasumuj─ůc: zbudowane zosta┼éy narz─Ödzia inwigilacji totalnej. W┼é─ůcznie z dopracowanym do perfekcji algorytmem identyfikuj─ůcym to┼╝samo┼Ť─ç z twarzy. Jakim brakiem zaskoczenia by┼éo, ┼╝e Apple doda┼é go ju┼╝ do iPhone X – jubileuszowego modelu – wypieraj─ůc dzia┼éaj─ůc─ů bez zarzutu i r├│wnie (jak nie bardziej) skuteczn─ů autoryzacj─Ö po skanowaniu linii papilarnych (TouchID). Sk─ůd ta zmiana? Proste: lepiej serwowa─ç spersonalizowane reklamy naszym oczom, ni┼╝ kciukom.

Przy okazji swoj─ů pozycj─Ö umocni┼é YouTube, co zapewne nie podoba si─Ö Microsoftowi, bo przecie┼╝ „Jutub” to Google. Z kolei Google w 2015 zaliczy┼éo gruntown─ů przebudow─Ö olbrzymiej struktury. Stworzony zosta┼é brand parasolowy ALPHABET, a w nim ca┼éa pot─Ö┼╝na gama produkt├│w Google. Na czele „alfabetu” stali oczywi┼Ťcie za┼éo┼╝yciele Google, kt├│rzy pod koniec tej dekady zrezygnowali ze sterowania gigantem.Czy si─Ö wypalili, czy tak podpowiada┼éa im intuicja – tego nie wiemy. Jedno jest pewne – ich okr─Öt nie tonie i jeszcze d┼éuuugo nie zatonie.

W mi─Ödzyczasie okaza┼éo si─Ö, ┼╝e Social Media to najcenniejsze bazy ┼Ťwiata, wi─Öc wybucha┼é skandal za skandalem dotycz─ůcy nieposzanowania prywatno┼Ťci u┼╝ytkownik├│w. Najs┼éynniejsza sprawa dotyczy┼éa Facebooka i Cambridge Analitica. Szkoda czasu na jej przybli┼╝anie, ale zaufajcie – by┼éo grubo do tego stopnia, ┼╝e Mark Zuckerberg musia┼é t┼éumaczy─ç si─Ö przez Kongresem w USA siedz─ůc na specjalnej poduszce, by wydawa─ç si─Ö wy┼╝szym i wyprostowanym). Jestem jednak przekonany, ┼╝e to jedynie wierzcho┼éek g├│ry lodowej. Ju┼╝ wcze┼Ťniej rz─ůdy mocarstw zorientowa┼éy si─Ö, ┼╝e Social Media to doskona┼ée, wr─Öcz wymarzone, narz─Ödzia do rozsiewania propagandy i socjotechniki. Oczywi┼Ťcie nie zawaha┼éy si─Ö ich u┼╝y─ç. Dzi┼Ť wiadomo, ┼╝e najpopularniejsze media ┼Ťwiata to jeden wielki monitoring i baza log├│w o nas samych. To skomplikowane sieci nie naszych relacji, a algorytm├│w monitoruj─ůcych je. Jeste┼Ťmy stale analizowani, bo nigdy nie wylogowujemy si─Ö. Nigdy te┼╝ nie wy┼é─ůczamy smartfon├│w i nosimy je wsz─Ödzie. Dlatego wiadomo o nas wszystko. I dlatego r├│wnie┼╝ mo┼╝na to wykorzysta─ç do osi─ůgni─Öcia korzy┼Ťci w ┼Ťwiecie polityki. Najlepiej pokaza┼éa to zajad┼éa kampania Clinton vs. Trump, gdzie tego drugiego by┼éo wsz─Ödzie pe┼éno, a t─Ö pierwsz─ů nagminnie atakowa┼éy fejki i boty tego drugiego. Naturalnie zmieni┼é si─Ö prezydent USA i r├│wnie naturalnie wygra┼é Trump, bo negatywne emocje wybrzmiewaj─ů w sieci silniej od im przeciwnych. A sztab Trumpa i on sam je┼äc├│w w kampanii nie brali. To by┼éa najbardziej bezczelna, ordynarna i pe┼éna wyzwisk kampania, jak─ů widzia┼é ┼Ťwiat. Tym samym poziom ┼Ťwiatowej polityki obni┼╝y┼é si─Ö z i tak niskiego do kraw─Ö┼╝nika. Dlaczego? Mocna kampania w USA rezonowa┼éa na rz─ůdy innych pa┼ästw, kt├│re opowiada┼éy si─Ö albo za Clinton, albo za Trumpem. Igrzyska trwa┼éy kilka miesi─Öcy, t┼éum szala┼é w cyfrowej otch┼éani hejtu i algorytm├│w stymuluj─ůcych emocje.

Wnioski s─ů do┼Ť─ç smutne. Cyfryzujemy ┼Ťwiat i zachowujemy si─Ö w nim coraz bardziej androidalnie. Emocje zast─ůpi┼éy Emoji, spojrzenia w oczy na romantycznej kolacji – spojrzenia w smartfony, a dzieci dorastaj─ů z tabletami w d┼éoni, trac─ů czujno┼Ť─ç, uzale┼╝nione od gier w smartfonach i „lajk├│w”. Uzale┼╝nili┼Ťmy si─Ö od Social Medi├│w w powszechnej technologii. Nauczyli┼Ťmy si─Ö p┼éaci─ç smartfonami i zegarkami, kt├│rym r├│wnie┼╝ sterujemy naszymi odkurzaczami, o┼Ťwietleniem oraz innymi lud┼║mi. Tylko, czy b─Ödziemy mieli niebawem za co p┼éaci─ç? W ko┼äcu zdewastowali┼Ťmy klimat i planet─Ö… O czym znacznie g┼éo┼Ťniej m├│wi si─Ö od niespe┼éna dw├│ch lat. Zw┼éaszcza w Social Media.

Jedno jest pewne: minionej dekady odcz┼éowieczyli┼Ťmy si─Ö i rozpocz─Öli┼Ťmy┬áproces, kt├│ry przypomina budowanie Skynetu.

Boston Dynamics┬áto „HOT” fraza w Google. Brand zwany demonicznie „Skynetem”, czyli fikcyjn─ů (p├│ki co…) sztuczn─ů inteligencj─ů z film├│w „Terminator”, kt├│ra po zyskaniu samo┼Ťwiadomo┼Ťci uznaje ras─Ö ludzk─ů za zagro┼╝enie i eliminuje j─ů odpalaj─ůc g┼éowice nuklearne. Podczas mijaj─ůcej dekady niewyobra┼╝alnie rozros┼éa si─Ö robotyka oraz post─ůpi┼éy prace nad AI – sztuczn─ů inteligencj─ů. Hybryda obu jednych przera┼╝a, innych ekscytuje. U siebie notuj─Ö obie opcje na raz. Boston Dynamics jest tw├│rc─ů robotyki na najwy┼╝szym poziomie in┼╝ynierii i steruj─ůcej mechanizmami sztucznej inteligencji. Praktycznie nie ma sobie r├│wnych; ich roboty skacz─ů, biegaj─ů, podnosz─ů ci─Ö┼╝ary. Niekt├│re wygl─ůdaj─ů jak androidy (przypominaj─ů ludzki szkielet). Zupe┼énie jak ma┼éo sympatyczna ruchoma konstrukcja zwana „Terminatorem”. Hm, raczej nie by┼éa zbyt przyja┼║nie nastawiona do ludzi.

Moje podsumowanie, Social Media 2010-2019

W zasadzie mo┼╝e sprowadzi─ç si─Ö do jednego s┼éowa: Snap┬á­čô▓

To on wg mnie zrewolucjonizowa┼é drug─ů po┼éow─Ö dekady (po pierwszej, supernudnej) i nada┼é tonacj─Ö Social Mediom, jakie znamy dzi┼Ť. Bez Snapchata Instagram nie osi─ůgn─ů┼éby swojej pozycji, kt├│ra uros┼éa do skali pot─Ögi. Snapchat odmieni┼é zasady gry i sprawi┼é, ┼╝e wszyscy ┼Ťwi─Öci Faceboooka nie mogli znie┼Ť─ç pora┼╝ki w postaci niedanego zakupu Snap INC, wi─Öc postanowili ich skopiowa─ç i wykolei─ç, zanim zabior─ů im lwi─ů cz─Ö┼Ť─ç m┼éodzych w globalnej sieci. To znaczy, ┼╝e tw├│rcy Snapa znale┼║li koncepcyjn─ů g├│r─Ö z┼éota. A to z kolei znaczy, ┼╝e moje laury id─ů nie do Facebooka, a do Snapchata. Bo najtrudniej jest wymy┼Ťli─ç co┼Ť unikatowego; naj┼éatwiej jest skopiowa─ç wykorzystuj─ůc wielko┼Ť─ç, gnie┼Ť─ç swoim ci─Ö┼╝arem jak to Facebook lubi. Na tym polega┼éa jego dekada. Wieloryb, kt├│ry p┼éynie z otwart─ů paszcz─ů.

Facebook upas┼é si─Ö w skali, bo na pewno nie w jako┼Ťci. Wprowadzony przez Snap INC. zrewolucjonizowa┼é cyfrowy ┼Ťwiat. To prze┼éom po klasycznym Social Networkingu, kt├│ry da┼é pocz─ůtek Social Mediom. Bo, gdy ludzie ju┼╝ si─Ö w sieci znale┼║li, to zapragn─Öli wsp├│lnie dobrze si─Ö bawi─ç. A ich dzieci nie musia┼éy ju┼╝ szuka─ç nikogo, bo w Internecie maj─ů nawet kilka pokole┼ä wstecz. Co do rozrywki: ludziom wydawa┼éo si─Ö, ┼╝e wideo mo┼╝e by─ç tylko poziome, horyzontalne i 16:9. Przecie┼╝ takie by┼éo od dw├│ch dekad wstecz. Akceptacja nowo┼Ť─ç zawsze przychodzi spo┼éecze┼ästwu opornie.┬áTymczasem ┼Ťwiatem w┼éada dzi┼Ť, pod koniec dekady, pionowe wideo (wertykalne). To gamechanger zaprojektowany w Snapchacie. To opcja, z kt├│rej si─Ö drwi┼éo. To r├│wnie┼╝ opcja, z kt├│rej korzystaj─ů dzi┼Ť najwi─Öksze telewizje ┼Ťwiata – obecne na Instagramie i Facebooku. wreszcie, to opcja, na kt├│rej bazuje kolejny gamechanger… TikTok.

Zabawka ┼é─ůcz─ůca g┼é├│wn─ů ide─Ö Snapchata z najsilniejsz─ů inwencj─ů tw├│rcz─ů osadzon─ů w popkulturze = muzyk─ů. To do niej nale┼╝e─ç b─Ödzie pocz─ůtek dekady, kt├│ra nadchodzi. Naprzemian z rodz─ůc─ů si─Ö i raczkuj─ůc─ů pod koniec 2020 ide─ů electro mobility.

SNAPCHAT, a raczej jego DNA si┼é─ů wykradzione, wygrywa dekad─Ö 2010 – 2019 w Digital i Social Media.

To dla mnie absolutny zwyci─Özca, kt├│ry zmieni┼é nawyki miliard├│w internaut├│w na ┼Ťwiecie oraz wprowadzi┼é du┼╝y powiew ┼Ťwie┼╝o┼Ťci do wielu sektor├│w Social Medi├│w. Pocz─ůwszy od zaawansowanych interakcji, po doznania sensoryczne. Tworzenie unikatowych kreacji i kompilacji w formie Stories to dla setek milion├│w u┼╝ytkownik├│w doskona┼éa zabawa w realu. Jej efekty bywaj─ů rozweselaj─ůce, dra┼╝ni─ůce, bawi─ůce czy irytuj─ůce, ale jedno jest pewne – nikt nie przechodzi obok nich oboj─Ötnie. A nawet, ostatnio, przy┼éapa┼éem moich rodzic├│w (prawie 70-letnich!) na kilkunastominutowym przegl─ůdaniu Stories na Instagramie i Facebooku.

Podsumowanie autorskie Miko┼éaja Nowaka,*3: po 15 minutach p├│┼║niej…

Zastrzegam, ┼╝e nie odwo┼éa┼éem si─Ö do wszystkich zdarze┼ä, wi─Öc artyku┼éu nie mo┼╝na uzna─ç za rzetelny. Mo┼╝na za to uzna─ç za sympatyczny i przyjemny, prawda?┬á­čÜÇ

Serdecznie dzi─Ökuj─Ö za Tw├│j czas┬á­čÖĆ­čĆ╗

Do Siego Roku!

Mikołaj Nowak 

 

Komentarze
Ładowanie...

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu ┼Ťwiadczenia Pa┼ästwu us┼éug na najwy┼╝szym poziomie, w tym w spos├│b dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawie┼ä dotycz─ůcych cookies oznacza, ┼╝e b─Öd─ů one zamieszczane w Pa┼ästwa urz─ůdzeniu ko┼äcowym. Mo┼╝ecie Pa┼ästwo dokona─ç w ka┼╝dym czasie zmiany ustawie┼ä dotycz─ůcych cookies. Akceptuj─ÖDowiedz si─Ö wi─Öcej