Polski rynek pracy – tydzień 4
COVID-19 to poważne zmiany na rynku pracy: 45 tygodni naszych obserwacji pokazują jak zmieniała się liczba polskich ogłoszeń o pracę na LinkedIn.
Od początku pandemii COVID-19 obserwujemy polski, europejski i światowy rynek pracy pod kątem ogłoszeń o pracę na LinkedIn. Dzięki temu jesteśmy w stanie mierzyć KPI, które pozwala na dość trafne wyczucie ogólnych tendencji. Nasze dane pokazują jak zmienia się poziom zapotrzebowania na kandydatów. Oprócz tego, liczby ujawniają trendy, które pojawiają się w danym kraju – można dzięki nim dostrzeć jaka jest różnica w poziomie ofert pracy na LinkedIn w porównaniu z początkiem pandemii lub z miesiąca na miesiąc , a co za tym idzie, czy rynek jest w danym momencie przyjazny poszukiwaniom pracy. Mniejszy popyt na kandydatów oznacza, że w proces poszukiwania trzeba włożyć dużo więcej wysiłku. Przede wszystkim należy upewnić się, że CV, które wysyłamy jest dostosowane pod ATS (Applicant Tracking System), z którego coraz częściej firmy korzystają przy rekrutacji. Jak to zrobić? Sprawdź nasz ATS Guide. Dla spójności swojego profilu kandydata dobrze jest też dostosować zarówno swoje dokumenty aplikacyjne, jak i profil na LinkedIn pod ogłoszenia, na które się aplikuje.
LinkedIn w Polsce
Pierwsze tygodnie pandemii w Polsce były związane z dość dużym spadkiem liczby ogłoszeń o pracę, który trwał ponad miesiąc. Na początku maja sytuacja nieco się polepszyła i aż do lipca poziom ofert pracy na LinkedIn był wyższy niż w marcu. Od tamtej pory utrzymuje się ogólna tendencja spadkowa, która co jakiś czas przerywana jest okresowymi wzrostami. Mimo tego, ostatni raz, kiedy liczba ogłoszeń o pracę w Polsce była zbliżona do początkowego poziomu zdarzył się we wrześniu. Pierwsze tygodnie 2021 roku napawają nadzieją – to już drugi tydzień, kiedy mamy do czynienia ze wzrostem!
Najwięcej ogłoszeń na LinkedIn: 208 141 (Tydzień 26. – 2020)
Najmniej ogłoszeń na LinkedIn: 118 044 (Tydzień 2. – 2021)
Oprócz zbierania danych rozmawiamy też z dyrektorami HR, inwestorami, członkami zarządów, headhunterami i kandydatami. Ich wypowiedzi uzupełniają nasze dane ilościowe o szczegółowe i indywidualne opisy wdrożonych rozwiązań, a także obaw, powodzeń, opinii i przewidywań. Poniżej przykład z branży ubezpieczeniowej:
Weszliśmy na wyższy szczebel technologiczny w organizacji, dzięki czemu zaczęliśmy być bardziej efektywni np. poprzez skrócenie czasu trwania wybranych projektów. Mamy też za sobą bardzo dobry rok w zakresie realizacji celów biznesowych. Osiągnęliśmy wyższe wskaźniki zaangażowania pracowników, wdrożyliśmy program harmonii życia (np. cykle webinarów o ciekawych miejscach w Polsce, wirtualne zajęcia z jogi itp.), aktywnie realizujemy akcje charytatywne, np. przekazujemy kawę czy owoce i warzywa do szpitali, domów dziecka czy domów samotnej matki.
Istotny nacisk położyliśmy też na wzmocnienie komunikacji wewnętrznej, bo 95% pracowników pracuje zdalnie. I paradoksalnie ta zdolność zwiększyła naszą ogólnofirmową mobilizację do działania. Wdrożyliśmy cykl tygodniowych newsletterów: informacje od Prezesa do biznesu, serie artykułów wspierających pracę z domu, np. jak zarządzić czasem pracy na home office, jak sobie poradzić z bezpieczeństwem, BHP itp. Zmieniła się komunikacja pisemna, maile są bardziej konkretne i zrozumiałe. Wdrożyliśmy też w codziennej pracy komunikator, dzięki któremu możemy sprawniej się porozumiewać, a w konsekwencji lepiej realizować zadania.
Dyrektor HR / LINK4 (Branża ubezpieczeniowa)
Tydzień 15. vs 4.
Najobszerniejszy ranking, który prowadzimy to porównanie danych z 15. (pierwszego tygodnia obserwacji 36 krajów) i każdego kolejnego tygodnia. W porównaniu z tygodniem 15., w 4. tygodniu 2021 roku Polska zajęła 28. miejsce: opublikowano o 24 553 ogłoszenia mniej (-16,04%) niż na początku pandemii COVID-19. Oznacza to, że po 11 miesiącach jej trwania wciąż nie wróciliśmy do poziomu ogłoszeń sprzed jej początku – wprawdzie część firm mogła zdecydować o przeniesieniu ofert pracy na inne, tańsze portale, ale wyniki Polski (oraz wielu innych krajów europejskich) wyraźnie wskazują na to, że w czasach COVID-19 jest znacznie mniej dostępnych ofert pracy na LinkedIn – w całej Europie jest to różnica rzędu 1.5 miliona.
Tydzień 3. vs 4.
Tydzień 4. to dla Polski drugi wzrost z rzędu (po 4 tygodniach samych spadków). W tym tygodniu liczba polskich ogłoszeń o pracę na LinkedIn wyniosła o 7 007 ogłoszenń więcej (+5,77%) niż w zeszłym tygodniu. Taki wynik daje nam 20. miejsce w Europie. W ciągu dwóch tygodni na LinkedIn pojawiło się prawie 11 tysięcy nowych ofert pracy.
Polska i kraje ościenne
W 3. tygodniu 2021 roku wynik procentowy dla Polski i jej sąsiadów wyniósł:
- Litwa: +7,88%
- Słowacja: +7,37%
- Polska: +5,77%
- Niemcy: +4,38%
- Ukraina: +1,29%
- Czechy: -4,14%
dodatkowo:
- Dania: +8,70%
- Szwecja: +0,93%
Polska a Europa Zachodnia
Jeśli chodzi o procentową zmianę liczby ogłoszeń o pracę w porównaniu z 15. tygodniem, w tym tygodniu Polska jest na 27. miejscu w rankingu 36 krajów. Biorąc pod uwagę jedynie kraje Europy Zachodniej, zajmujemy pozycję piatą (-16,04%). Drugi tydzień z rzędu pierwsze miejsce zajmuje Belgia (+20,44%). W tym tygodniu na ostatnim znajdują się Niemcy (-53,47%).
W porównaniu aktualnego tygodnia z poprzednim najwyższe miejsce w Europie Zachodniej zajmuje Holandia (+50,85%). W porównaniu z Europą Zachodnią Polska znajduje się na piątym miejscu (+5,77% ). Najniższe miejsce zajęła Austria ze spadkiem o –0,31%.
W tym tygodniu 80% krajów europejskich zanotowało wzrost liczby ogłoszeń publikowanych na LinkedIn. Wprawdzie może to być znak, że popyt na kandydatów zaczyna rosnąć, ale nie znaczy to, że rynek stanie się mniej konkurencyjny. Rynek pracownika zaczyna znikac na rzecz rynku pracodawcy. Upewnij się, że robisz wszystko, by się wybić. Pamiętaj więc o dostosowaniu CV do ATS i ofert, na które aplikujesz,
Zachęcamy do zapoznania się z pełną anglojęzyczną wersją raportu, w której znajdą się dane dla 9 europejskich regionów, m.in. V4, DACH, Europa Południowa, czy Kraje Bałtyckie: www.Linkedin.com/Showcase/Market-Signals.
Pełny raport z tygodnia 3. ukaże się w sobotę 30 stycznia po południu na www.Linkedin.com/Showcase/Market-Signals.
Aby na bieżąco śledzić sygnały płynące z rynku pracy, warto nas obserwować na LinkedIn:
Career Angels: codzienne porady dotyczące zarządzania karierą i poszukiwania pracy.
Hidden Job Market: grupa, na której udostępniamy cotygodniowy przegląd wyjątkowych ofert pracy dla doświadczonych managerów i executives.
O Market Signals
Od marca roku monitorujemy liczbę ogłoszeń o pracę na portalu LinkedIn w 18 europejskich krajach. W kwietniu rozrzeszyliśmy obserwacje do 38 krajów. We wrześniu zdecydowaliśmy się zwiększyć zasięg naszych obserwacji i dodaliśmy kraje spoza Europy, żeby zyskać bardziej globalne spojrzenie. Obecne śledzimy 80 krajów na całym świecie i dysponujemy danymi z prawie każdego kontynentu. Dzięki temu jesteśmy w stanie mierzyć KPI, które pozwala na dość trafne wyczucie ogólnych tendencji na rynku pracy.
Dodatkowo rozmowy z prezesami, dyrektorami HR, inwestorami, członkami zarządów, headhunterami i kandydatami uzupełniają nasze dane ilościowe o szczegółowe i indywidualne opisy wdrożonych rozwiązań, a także obaw, powodzeń, opinii i przewidywań. Zgromadzone dane i spostrzeżenia zbieramy i analizujemy, aby można było wykorzystać je do mądrzejszego zarządzania karierą i bardziej skutecznego poszukiwania pracy.
Career Angels to międzynarodowy butik doradztwa kariery & HR, który od 2010 roku świadczy usługi dla: - klientów indywidualnych: zarządzanie karierą (w tym różnorodne testy), układanie strategii szukania pracy, przygotowanie CV, badania rynku, polecanie najlepszych headhunterów, przygotowanie do rozmów kwalifikacyjnych, coaching. - firm: usługi outplacementowe (programy indywidualne, executive albo międzynarodowe), usługi HR (szkolenia, coaching, doradztwo) w zakresie m.in. AC/DC, ścieżek kariery, poprawiania jakości procesów rekrutacyjnych wewnętrznych i zewnętrznych (m.in. candidate experience) lub tworzenia kultury organizacyjnej (m.in. employee experience). - szkół biznesu (G/E/MBA): współpraca z biurami karier i biurami relacji z absolwentami, indywidualne konsultacje kariery, webinary, warsztaty lub bootcampy. Nasz zespół składa się z ponad 20 osób, a nasi konsultanci mają min. 10 lat doświadczenia w HR, rekrutacji, Talent Management połączonego z doradztwem lub coachingiem. Stawiamy na dobrą analitykę, indywidualne podejście oraz wysoką jakość świadczonych usług z wyczuleniem na rynek VUCA.