Prawnik w erze cyfrowej – jak AI, Legal Design i automatyzacja zmieniają zawód?

Dla świata prawniczego rozpoczął się nowy rozdział. Nobliwe zielone lampki, ciężkie dębowe biurka i regały pełne orzeczeń i kodeksów są zastępowane nowoczesnymi przestrzeniami, komputerami i programami, które przyspieszają pracę w tempie wykładniczym. Systemy oparte o sztuczną inteligencję redefiniują rolę i zawód prawnika. Klienci zmieniają swoje oczekiwania - zamiast wielu stron opinii prawnych, chcą szybkich odpowiedzi “tu i teraz”. Jedni patrzą na te zmiany z niepokojem, inni widzą w nich szansę na rozwój. Wszyscy są zgodni - zawód prawnika nie będzie już taki sam.

AI w kancelarii – zaskakujący efekt automatyzacji

Analiza setek umów jeszcze kilka lat temu zajęłaby całemu zespołowi prawnemu wiele dziesiątek godzin pracy. Dziś algorytm robi w to kilka minut i nie jest to wyjątkowy wyczyn. Tak zmieniła się codzienność prawników. Gdy szukają orzecznictwa, analizują ryzyka albo tworzą własne projekty pism procesowych, coraz częściej korzystają z rozwiązań sztucznej inteligencji. Systemy AI działają w coraz większej liczbie narzędzi dedykowanych prawnikom – od bazy ustaw i orzeczeń po systemy zarządzania kancelarią. Pracują szybko, efektywnie, bez emocji. W trybie całodobowym. 

Dziś jednak wciąż nie zastępują jeszcze człowieka. Raczej zmieniają jego rolę. Automatyzacja sprawia, że prawnicy nie muszą spędzać godzin nad zapoznaniem się z dokumentacją. Asystenci AI wspierają ich w tej pracy. Lecz wciąż to prawnicy decydują, w jaki sposób skorzystać z ich pomocy oraz kontrolują, czy efekt końcowy odpowiada prawniczej rzetelności. Rola prawników się zmienia, przez co muszą oni kształtować nowe kompetencje – takie jak strategia, relacje z klientem, umiejętność negocjacji oraz empatię potrzebną do rozwiązywania ludzkich problemów.

Nowe wyzwania – więcej niż technologia

Nowe technologie stawiają wiele pytań. Te najważniejsze dotyczą odpowiedzialności i bezpieczeństwa. Kto odpowiada za błędy systemów opartych o AI? Jak korzystając z takich rozwiązań zachować poufność danych? Gdzie przebiega granica między technologicznym wsparciem a odpowiedzialnością zawodową, rzetelnością, umiejętnościami własnymi prawników, które zdobywali przez lata studiów i aplikacji? Dziś te kwestie stają się przedmiotem dyskusji nie tylko w zespołach kancelarii, ale także na oficjalnych konferencjach i sympozjach. 

Takie pytania zadają sobie także prawniczki z Kancelarii Armińska Radcowie Prawni. Radczynie prawne nie traktują ich jednak jako problem, ale jako element świadomego i naturalnego rozwoju kancelarii.

Nie boimy się zmian. Traktujemy technologię jako narzędzie – nie cel sam w sobie. Klient wciąż jest najważniejszy, ale sposób, w jaki mu pomagamy, musi nadążać za rzeczywistością. Dlatego sięgamy po nowoczesne rozwiązania. Takim jest dla nas m.in. nowy sposób tworzenia dokumentów prawnych i porozumiewania się z klientem – wdrażamy metodę Legal Design czyli rozwiązań prawnych skoncentrowanych na kliencie – mówi Katarzyna Armińska-Waszczyk, radczyni prawna, właścicielka kancelarii.

Legal Design – język prosty, forma przystępna

Współczesny klient nie potrzebuje od prawnika 20-stronicowego pisma naszpikowanego prawniczym żargonem. Nie chce czuć, że po skorzystaniu z usługi lub zakupie dokumentu wciąż jest w punkcie wyjścia. Współczesny klient chce wiedzieć, co może zrobić, a czego nie, i jaka wiąże się z tym odpowiedzialność – bez słownika w ręku. To właśnie w takich sprawach najlepiej sprawdza się Legal Design – sposób tworzenia dokumentów i procesów prawnych, który stawia na prostotę, przejrzystość i zrozumiałość.

W kancelarii Armińska Radcowie Prawni, podobnie jak w innych kancelariach, staje się to standardem. – Tworzymy umowy, które da się przeczytać i zrozumieć. Regulaminy, które dostarczają przydatnych informacji w ciekawej formie. I komunikaty, które nie brzmią jak paragraf z kodeksu. Prosty język nie oznacza braku profesjonalizmu – to dowód, że rozumiemy klienta – dodaje Katarzyna Armińska-Waszczyk.

Kancelarie przyszłości – czy teraźniejszości?

Coraz więcej kancelarii wdraża AI i Legal Design do codziennej pracy. W naturalny sposób tworzą się zespoły interdyscyplinarne – prawnicy pracują z grafikami, UX designerami, programistami, specjalistami od prostego języka. Pracują w chmurze. Edukują klientów. Dla większości te zmiany to już codzienność. Zespół testuje nowe narzędzia, automatyzuje procesy i rozwija kompetencje cyfrowe – nie dlatego, że tak wypada, ale dlatego, że tego oczekują nowocześni klienci. AI, Legal Design, automatyzacja – to nie koniec zawodu prawnika. To jego nowe otwarcie. Jako prawnicy mamy tego świadomość: przyszłość już się dzieje. I jesteśmy na nią gotowi.

oLIVE media to butikowa agencja digital, social media i public relations, która powstała z zamiłowania do sztuki komunikowania i rozwijających się nowych mediów. Nad strategiami pracujemy holistycznie. Firma to dla nas nie tylko jej historia, wartości, produkty i usługi czy wizja rozwoju. To przede wszystkim ludzie, którzy ją tworzą. Tylko kompleksowe prowadzenie działań w tych obszarach, pozwala na strategiczne komunikowanie oraz realizację celów wizerunkowych i biznesowych firmy.

oLIVE media