Jak dokonać segmentacji rynku w badaniach marketingowych online

243

Dlaczego segmentacja rynku jest ważna? Jakie niesie ze sobą korzyści? I jak jej dokonać w badaniu marketingowym online?

Segmentacja rynku pozwala bliżej poznać Twojego klienta i zrozumieć podejmowane przez niego decyzje zakupowe. Dzięki dopasowaniu strategii marketingowej pod określoną grupę klientów zwiększasz skuteczność sprzedaży i utożsamianie się konsumentów z marką. Zobacz, jak dokonać segmentacji rynku za pomocą badania marketingowego online.

Istota segmentacji rynku

Największym wyzwaniem i koniecznością w każdym biznesie jest poznanie, kim jest Twój klient oraz jakie ma potrzeby. Prawidłowa diagnoza pozwala dostarczyć rozwiązanie, które zyska uznanie grupy docelowej. Dobra segmentacja rynku sprawia, że działania marketingowe oraz sprzedażowe są podejmowanie w optymalny sposób. Co ważne, pozwala to również zmniejszyć koszty działań marketingowych oraz spersonalizować strategię marketingową. Częstym mitem jest twierdzenie, że „dobry produkt sam się sprzeda”. W takich przypadkach ciężko jest utrzymać jego początkową dobrą sprzedaż, ponieważ nie wiemy tak naprawdę do kogo go adresujemy. Aby poprawnie budować przekaz marketingowy warto na początku tworzenia swojej koncepcji wdrożenia produktu na rynek, zagłębić się w odbiorców produktu, czyli Twojej grupy docelowej. Tak opracowane działania skutkują większym poziomem konwersji oraz wzrostem finalnie domkniętych sprzedaży. Co istotne tak skonstruowane działanie zwiększa satysfakcję klienta, dzięki dokładniejszemu dostosowaniu oferty do jego potrzeb. Odpowiedzmy sobie jednak najpierw na najważniejsze pytanie: czym jest segmentacja rynku? Tłumacząc w prosty sposób, segmentacja rynku to podział klientów na poszczególne segmenty (grupy), mające między sobą określone charakterystyki (np. demograficzne). Ze względu na nie należy mieć inne podejście w swojej strategii marketingowej. Do charakterystycznych parametrów możemy zaliczyć cechy:

  • Geograficzne – dzielące rynek na jednostki terytorialne;
  • Psychologiczne – ze względu na osobowość, klasę społeczną, czy styl życia;
  • Socjodemograficzne – dzielące segmenty np. ze względu na płeć, czy wiek;
  • Oparte na wielkości konsumpcji;
  • Oparte na zaufaniu do produktu lub marki;
  • Oparte na podobnych oczekiwaniach względem produktu lub marki;
  • Oparte na sposobie użycia produktu;
  • Oparte na okresie użytkowania.

Gdy już ustalimy kryteria segmentacji rynku, należy określić ilu konsumentów może znajdować się w poszczególnej grupie. Najlepszym narzędziem służącym do określenia wielkości grupy i ich cech charakterystycznych jest badanie ankietowe wśród konsumentów. Można do tego celu skorzystać z panelu konsumenckiego Badanie-Opinii.pl – w którym dostępnych jest ponad 100 tys. aktywnych panelistów. Przeprowadzając badanie ankietowe w panelu badawczym Badanie-Opinii.pl uzyskasz dostęp do:

  • Inteligentnego profilowania grupy docelowej;
  • Precyzyjnego systemu docierana do grupy docelowej;
  • Ekspresowej realizacji badań ankietowych – nawet 24h!
  • Gwarancji rzetelności udzielanych odpowiedzi przez konsumentów;
  • Rozbudowanej bazy ponad 100 tys. konsumentów!

Jak wybrać właściwy segment rynku

Dokonując segmentacji rynku należy zwrócić uwagę na jej prawidłowy przebieg. Jak więc sprawdzić, czy wybrane segmenty rynku są właściwe? Należy sprawdzić, czy opracowane segmenty spełniają poniższe warunki:

  • Reakcja rynku na takie same działania marketingowe w każdym stworzonym segmencie powinna być różna;
  • Segment powinien być mierzalny i możliwy do opisania w formie liczbowej;
  • Segmenty rynku powinny być stabilne w czasie;
  • Segmenty powinny być możliwe do opisania w taki sposób, aby było możliwe przeprowadzenie działań marketingowych w każdym segmencie;
  • Segmenty rynku powinny być rentowne. Jeśli jakiś segment może być nierentowny, to powinna być możliwość połączenia go do innego segmentu, który jest zbieżny w znaczącej części w cechach charakterystycznych.

Po przeprowadzeniu segmentacji rynku dla każdego segmentu (grupy docelowej) menadżer lub osoba wyznaczona powinna określić najlepszą konfigurację produktu lub usługi. W kolejnym kroku optymalną sieć dystrybucji oraz cenę. Na tej podstawie możliwe jest opracowanie strategii marketingowej. Po jej opracowaniu w celu kontrolnym warto ponownie wykonać analizę konkurencji oraz ocenić mocne i słabe strony stworzonej strategii marketingowej. Z kolei wśród najczęstszych spotykanych błędów podczas segmentacji rynku, można wymienić:

  • Dzielenie na segmenty rynku jednorodnego;
  • Błędny dobór cech charakterystyki danego segmentu;
  • Uznawanie za rynek jednolity rynku, na który składają się różnorodne potrzeby konsumentów.

Korzyści segmentacji rynku

Dzięki segmentacji rynku przedsiębiorstwo w swojej strategii marketingowej może przejść z marketingu masowego do marketingu docelowego. Jeśli w swoich działaniach na rynku uwzględnimy marketing docelowy dla poszczególnych segmentów zyskamy nowe
możliwości:

  • Mniejsza konkurencja w poszczególnym segmencie niż na całym rynku;
  • Możliwość penetracji rynku w poszczególnych segmentach, gdy rynek masowy jest już wyeksploatowany. Dzięki czemu działalność na rynku dalej jest zyskowna;
  • Niższe koszty komunikacji z klientami, dzięki nakierowaniu jej bezpośrednio do określonej grupy;
  • Zróżnicowanie komunikatów marketingowych w poszczególnych grupach docelowych;
  • Możliwość nakierowania poszczególnych grup do zakupu, na podstawie ich spersonalizowanych potrzeb.

Jak przeprowadzić segmentację w badaniu marketingowym online

Jedną z możliwości przeprowadzenia badania marketingowego online, jest skorzystanie z panelu Badanie-Opinii.pl. Badanie marketingowe można przeprowadzić w 3 prostych krokach. Po pierwsze, gdy masz już produkt i wiesz, na jakim rynku chcesz działać, stwórz własny kwestionariusz ankiety lub skorzystaj z pomocy ekspertów. Prawidłowo opracowany kwestionariusz to klucz do uzyskania wiedzy. Pamiętaj, że to wbrew pozorom najważniejszy etap badania, dlatego poświęć na niego wystarczającą ilość czasu. W kolejnym kroku dobierz odpowiednią próbę badawczą. Skonsultuj z ekspertami, wśród jakiego typu konsumentów powinieneś przeprowadzić badanie marketingowe oraz jaki powinien być rozkład próby. W finalnym kroku dokonaj analizy danych przeprowadzonego badania marketingowego, zarówno w ujęciu całej grupy docelowej, jak i w odniesieniu do poszczególnych segmentów. Przy zaawansowanej analizie, bazującej na większej próbce respondentów, można zastosować narzędzia statystyki opisowej oraz pokusić się o wyliczenie istotności statystycznej uzyskanych wyników.

 


 

Rafał Piszczek Biostat
Rafał Piszczek – Statystyk Biostat

Rafał Piszczek
Prezes Zarządu Biostat®, Ekspert Medfile®

www.biostat.com.pl

Statystyk. Autor publikacji naukowo badawczych i referatów z zakresu data mining w analizach ekonomicznych i branży farmaceutycznej. Specjalizuje się w komercjalizacji wiedzy naukowej w praktyce biznesowej oraz transferze wiedzy naukowej do celów biznesowych. Ekspert ds. elektronicznej dokumentacji medycznej i telemedycyny.
Komentarze
Ładowanie...

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. AkceptujęDowiedz się więcej