Ogromna inwestycja Google w Indii

W weekend Google poinformował o planowanej inwestycji w indyjski rynek smartfonów. Firma zamierza przeznaczyć miliard dolarów indyjskiej firmie telekomunikacyjnej, która zajmie się redukcją kosztów tych urządzeń i zaadaptuje je do obecnego rynku.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Wydatki na centra danych rosną i osiągną 192 mld dolarów w 2021

budynek centrum danych

Globalne wydatki na centra danych osiągną wartość 192 mld dolarów w 2021 roku, co oznacza wzrost o 7,4% rok do roku — wynika z prognoz Gartnera.

Wydatki będą rosły z każdym rokiem

W zeszłym roku wydatki wyniosły około 178 mld dolarów — to ponad 13% spadek w porównaniu z 205 mld w 2019. Co więcej, COVID-19 zablokował ponad 60% planowanej budowy nowych obiektów. Pomimo ograniczonych wydatków na infrastrukturę centrów danych, wynikających z cięć budżetowych, dochodzi do silnego odbicia w 2021 roku, gdzie prognozowane nakłady przekroczą wartość 192 mld dolarów.

Tomasz MrozowskiPandemia z jednej strony spowodowała, że zarządzający firmami wstrzymali wiele decyzji i czekali na rozwój sytuacji, z drugiej zmusiła firmy do inwestycji w technologie. Nie jest to jednak takie proste, ponieważ złożoność środowisk IT jest coraz większa, a dostęp do kompetentnych specjalistów umiejących je obsługiwać jest utrudniony. Gdy dodamy do tego zakłócenia w łańcuchach dostaw i braki sprzętu, który trudno teraz kupić “od ręki”, to centra danych stają się dla firm naturalnym wyborem w cyfryzacji.

Tomasz Mrozowski, prezes Grupy 3S

Nowe technologie

Zdaniem analityków, technologiami, które wpłyną na wzrost wydatków w branży centrów danych, będą przede wszystkim przetwarzanie brzegowe, sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe. Swoją cegiełkę dołoży również adaptacja rozwiązań takich jak 5G i IoT, a zmniejszenie opóźnień w sieci i ulepszona orkiestracja usług będzie wspierać postępującą automatyzację.

Rok 2021 będzie przełomowy dla budowy centrów danych, ponieważ nastąpił boom w nabywaniu lokalizacji pod nowe inwestycje. W miarę jak rynek osiąga nowy etap dojrzałości, będziemy świadkami kontynuacji inwestycji na tradycyjnych rynkach FLAP (Frankfurt-Londyn-Amsterdam-Paryż), ale także dalszego wzrostu i inwestycji na wschodzących rynkach centrów danych, takich jak Warszawa, Berlin, Mediolan, Madryt i Wiedeń – donosi badanie Turner & Townsend.

Tomasz MrozowskiWymuszona pandemią rynkowa niepewność, a jednocześnie szybki wzrost płac i kosztów zachęca firmy do poszukiwania alternatywnych modeli wdrażania i utrzymywania zasobów IT. Coraz częściej okazuje się, że stopniowe przekazywanie zarządzania infrastrukturą IT w ręce profesjonalnych dostawców gwarantuje większą przewidywalność i kontrolę nad kosztami. Brak konieczności ponoszenia istotnych, jednorazowych inwestycji na sprzęt, czy cyklicznych opłat za licencje oprogramowania oraz energię elektryczną stanowiącą coraz większą pozycję w budżetach IT, to czynniki sprzyjające rozwojowi rynku centrów danych.

Tomasz Mrozowski z Grupy 3S

Przy niezmniejszającym się zapotrzebowaniu na informacje, a także rosnącym popycie na kolokację i możliwości chmury, rynek data center jest nastawiony na dalszy wzrost w ciągu najbliższych kilku lat. Według Gartnera, w 2022 wydatki w tym sektorze przekroczą 200 mld $.


Źródło: Grupa 3S

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Cyfryzacja mody zmieni świat zakupów

WEARFITS

Cyfryzacja w branży modowej to nie tylko urozmaicenie doświadczeń zakupowych klientów – to realny wpływ na działalności biznesową, nawet kilkukrotne zwiększenie konwersji sprzedażowej i zmniejszenie ilości zwrotów. Przede wszystkim to jednak znaczne zmniejszenie śladu węglowego, który zostawia po sobie cała branża retail. Sposób na digitalizację mody i cyfrowe dopasowanie ubrań znalazł startup WEARFITS, który w ramach S5 - Akceleratora Technologii 5G w ŁSSE - i przy wsparciu specjalistów Ericsson zmienia oblicze mody dzięki technologii rozszerzonej rzeczywistości (AR) i możliwościom sieci 5G. Katarzyna Burda, Łukasz Rzepecki oraz Krzysztof Hrycak są laureatami 9. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

Około 1/3 produktów zakupionych w sklepach internetowych jest zwracana przez konsumentów, a nierzadko wskaźnik ten przekracza 50%. Ponad 64% klientów, którym zdarza się zwracać produkty, tłumaczy to niedopasowaniem, a jednocześnie 19% kupuje kilka wersji jednego produktu, tylko po to, aby znaleźć odpowiedni rozmiar[1]. Zwroty generują realne straty biznesowe sięgające nawet 10% dochodów, odbijają się na cenach produktów, ogólnych kosztach prowadzenia e-commerce, jak również znacznie mocniej oddziałują negatywnie
na środowisko.

Według analizy Lingaro zwrot produktu generuje 5 razy więcej CO2 niż sam jego zakup. Tak więc optymalizacja procesów zakupowych online jest poważnym wyzwaniem nie tylko dla biznesu, ale głównie dla ochrony środowiska i naszego globalnego zdrowia. Dokonując zakupów w sklepie internetowym z dobrze zoptymalizowaną logistyką i polityką zwrotów, jesteśmy znacznie mniej szkodliwi dla środowiska niż robiąc zakupy w galerii handlowej. To była jedna z głównych idei przyświecających powstaniu WEARFITS.

  Kasia Gola, Industry Advisor w WEARFITS

Problem nietrafionych zakupów jeszcze mocniej nasilił się w czasie pandemii. W wyniku obostrzeń, klienci zostali zmuszeni do zakupów wyłącznie online, a jednocześnie sklepy musiały masowo wprowadzać i udoskonalać rozwiązania sprzedaży przez internet. Doświadczenie zakupowe online znacznie różni się do tego przeżywanego „na żywo” w sklepie – zarówno dla samego klienta, jak i dla sprzedawcy.

Przed pandemią 90% przychodów niektórych firm modowych generowana była ze sprzedaży offline[2]. Te firmy w bardzo krótkim czasie musiały radykalnie zmienić swoje strategie sprzedażowe, tak żeby nie tylko sprostać wymaganiom klientów, ale wręcz kontynuować działalność.

Dzięki rozszerzonej rzeczywistości ubierzemy się wirtualnie

Augmented reality (AR), czyli rzeczywistość rozszerzona jest uznawana za interfejs przyszłości. Użytkownicy korzystają z AR już od kilku lat, często nie zdając sobie z tego sprawy, np. używając różnych nakładek na zdjęcia i filmy w portalach społecznościowych. „Według badania Ericsson Consumer Lab użytkownicy 5G spędzają godzinę więcej na aplikacjach rzeczywistości rozszerzonej w porównaniu z użytkownikami 4G. Jednocześnie 70% jest niezadowolonych z dostępności innowacyjnych usług i oczekuje nowych aplikacji wykorzystujących sieci 5G. Daje to wielki potencjał do rozwoju usług jakie proponuje WEARFITS” – tłumaczy Małgorzata Wdówka, Technical Training Center Manager w firmie Ericsson, która pełni funkcję mentora w programie S5 – Akceleratora Technologii 5G.

WEARFITS wykorzystuje technologię AR tworząc tzw. wirtualną przymierzalnię, oferując wizualizację ubrań 3D w rzeczywistości rozszerzonej i tzw. size matching, czyli dobranie optymalnego rozmiaru do indywidualnej budowy ciała. Podając swoje podstawowe wymiary, konsument otrzymuje wirtualny, dopasowany z 98% dokładnością model swojej sylwetki. Dzięki temu robiąc zakupy online, możemy sprawdzić jaki rozmiar konkretnego ubrania będzie na nas dobry czy też gdzie będzie nas uwierał. Dostajemy jasną, wizualną informację o tym jak ubranie będzie na nas wyglądało, a także gdzie potencjalnie może być za duże, lub za małe. Dzięki technologii AR, możemy postawić we własnym pokoju swojego wirtualnego manekina realnych rozmiarów i obejrzeć go w wybranym ubraniu, z każdej strony.

Mamy na swoim koncie już kilka wdrożeń. Jednym z nich jest polski producent sukienek Marie Zélie, gdzie z sukcesem przeprowadziliśmy już program pilotażowy i niedługo wystartujemy z kolejną partią wirtualnych ubrań. Razem z marką 4F zdigitalizowaliśmy również kolekcję 4F x RL9, zaprojektowaną razem z Robertem Lewandowskim. Klienci sklepu, w aplikacji marki mogli zobaczyć całą kolekcję na modelu Roberta Lewandowskiego, a także zrobić sobie zdjęcie z wirtualnym Robertem dzięki technologii AR. Z kolei dzięki sieci testowej 5G Ericsson w Łódzkiej Strefie możemy już dziś przetestować nasze rozwiązania w optymalnym środowisku i optymalizować do działania w sieci nowej generacji

  Kasia Gola, Industry Advisor w WEARFITS

Startupy rozpędzają 5G w Polsce

Akcelerator S5 w Łódzkiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej pełni funkcję realnego ekosystemu przemysłowego, w którym bierze udział 40 startupów oraz pięciu partnerów przemysłowych – Polkomtel, Miele, PGE, Indigo i Wielton. Program składa się z dwóch etapów – inkubacji i akceleracji. Z pierwszego etapu, do fazy akceleracji, czyli tworzenia realnych rozwiązań wykorzystujących 5G, wdrożonych zostało około 20 projektów, z których każdy otrzymał do 550 tys. zł dofinansowania. Uwzględniając fazę inkubacji, budżet Programu to 14 mln zł przyznanych Łódzkiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej przez Marszałka Województwa Łódzkiego.

Pomysłowość polskich startupów jest wręcz nieograniczona, co od kilku lat niezmiennie obserwujemy w ŁSSE. Młode przedsiębiorstwa, które trafiają do naszych programów akceleracyjnych skutecznie znajdują rozwiązania dla problemów przemysłowych, logistycznych a nawet globalnych, takich jak następujące niekorzystne zmiany klimatyczne. Potrzebują jednak wsparcia w kilku obszarach, aby móc z sukcesem realizować komercyjne wdrożenia swoich pomysłów. Dzięki współpracy ŁSSE z ekspertami i partnerami biznesowymi możemy zapewnić im wsparcie merytoryczne, biznesowe i technologiczne, m.in. udostępniając zaawansowaną infrastrukturę sieci 5G”.

Agnieszka Sygitowicz, Wiceprezes ŁSSE S.A.

Firma Ericsson zaprojektowała i dostarczyła urządzenia potrzebne do uruchomienia sieci wewnętrznej 5G na terenie kampusu Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Eksperci firmy zapewniają również indywidualny transfer wiedzy, nie tylko do specjalistów Łódzkiej Strefy, ale także partnerów biznesowych i przede wszystkim startupów współpracujących z ŁSSE.

Polska wnosi duży wkład w budowę europejskich i światowych sieci piątej generacji dzięki pracy inżynierów z centrum badań i rozwoju firmy Ericsson w Krakowie i Łodzi oraz produkcji urządzeń 5G w Tczewie. 5G może być budowana na bazie komponentów i rozwiązań „Made in Poland”. Ericsson w Polsce razem z Łódzką Specjalną Strefą Ekonomiczną i Politechniką Łódzką współpracuje ze środowiskiem akademickim, startupami, przedsiębiorstwami i operatorami telekomunikacyjnymi, aby umożliwić pierwszym branżom w Polsce wdrożenie nowych produktów i usług opartych na technologii 5G.

[1] https://www.salecycle.com/blog/featured/ecommerce-returns-2018-stats-trends/

[2] https://www.lppsa.com/wp-content/uploads/2021/04/LPP-Jednostkowy-roczny-raport-za-2020-21-1.pdf


Źródło: WEARFITS

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Ericsson Mobility Report: Liczba abonentów 5G przekroczy pół miliarda do końca roku 2021 [RAPORT]

Ericsson_Mobility_Report

Firma Ericsson (NASDAQ: ERIC) przewiduje, że liczba mobilnych abonentów 5G przekroczy 580 milionów do końca 2021 roku, a codziennie będzie ich przybywać około 1 mln.

Według prognozy zamieszczonej w 20. wydaniu Ericsson Mobility Report możemy spodziewać się, że 5G stanie się najszybciej przyjętą technologii w historii – zgodnie z prognozami do końca roku 2026 osiągnie liczbę 3,5 mld abonentów i zasięg obejmujący 60% populacji.

Jednakże tempo przyjmowania technologii znacznie się różni w poszczególnych regionach. W Europie sytuacja w zakresie wdrożenia 5G rozwija się wolniej. Europa pozostaje z tyłu za Chinami, USA, Koreą, Japonią i rynkami krajów należących do Rady Współpracy Zatoki Perskiej (GCC).

Zgodnie z przewidywaniami, liczba abonentów 5G przekroczy próg jednego miliarda dwa lata szybciej niż miało to miejsce w przypadku 4G – LTE. Kluczowe czynniki obejmują wczesne zaangażowanie Chin we wdrożenie 5G oraz wcześniejszą dostępność i coraz większą przystępność komercyjnych urządzeń 5G. Ponad 300 modeli smartfonów z 5G zostało już zapowiedzianych lub wprowadzonych na rynek.

Ta tendencja komercyjna powinna utrzymywać się w nadchodzących latach, wspierana przez zwiększoną rolę łączności jako kluczowego elementu odbudowy gospodarki po pandemii COVID-19.

Zgodnie z oczekiwaniami, Azja Północno-Wschodnia będzie odpowiadać za największy udział abonamentów 5G do roku 2026 – około 1,4 miliarda. Natomiast rynki Ameryki Północnej i GCC będą posiadać największą penetrację 5G – w obszarach tych abonenci korzystający z mobilnych technologii 5G będą stanowić odpowiednio 84% i 73% wszystkich abonentów usług mobilnych w danym regionie.

Informacje zawarte w 20. wydaniu Ericsson Mobility Report wskazują, że znajdujemy się w kolejnej fazie wprowadzania 5G, w której dochodzi do przyspieszania wdrożenia i rozszerzania zasięgu na pionierskich rynkach takich jak Chiny, USA i Korea Południowa. Teraz nadszedł czas na zaawansowaną realizację i spełnienie obietnic związanych z 5G.  Biznes i społeczeństwo przygotowują się do funkcjonowania w świecie po pandemii, w którym cyfryzacja oparta na 5G będzie odgrywać kluczową rolę.

Fredrik Jejdling, Executive Vice President and Head of Networks

Smartfony i usługi wideo wpływają na mobilny transfer danych

Transfer danych rośnie z roku na rok. Globalny mobilny transfer danych – z wyłączeniem tego generowanego przez stały dostęp bezprzewodowy (FWA) – na koniec 2020 roku przekroczył 49 EB miesięcznie i zgodnie z przewidywaniami do 2026 roku wzrośnie około 5-krotnie i osiągnie 237 EB miesięcznie. Smartfony, które obsługują około 95% tego ruchu, zużywają również więcej danych niż kiedykolwiek. Z globalnego punktu widzenia, średni poziom wykorzystania na smartfon przekracza obecnie 10 GB/miesiąc i zgodnie z prognozami do końca 2026 roku osiągnie poziom 35 GB/miesiąc.

Podmioty świadczące usługi komunikacyjne 5G w czołówce wdrażania stałego dostępu bezprzewodowego

Pandemia COVID-19 przyspiesza proces cyfryzacji, a także zwiększa znaczenie i zapotrzebowanie na niezawodną, mobilną łączność szerokopasmową o dużej prędkości. Zgodnie z najnowszym raportem, niemal dziewięciu z dziesięciu dostawców usług komunikacyjnych, którzy wdrożyli 5G, oferuje również stały dostęp bezprzewodowy (FWA) (4G i/lub 5G), nawet na rynkach o dużej penetracji sieci światłowodowej. Jest to konieczne, aby obsłużyć rosnący transfer FWA, który zgodnie z raportem do 2026 roku wzrośnie siedmiokrotnie i osiągnie 64 EB.

Rozwój massive IoT

Technologie massive IoT, takie jak NB-IoT i Cat-M zgodnie z prognozami wzrosną w 2021 r. o prawie 80%, osiągając poziom prawie 330 mln łączy. W 2026 roku technologie te powinny zgodnie z prognozami stanowić 46% wszystkich komórkowych połączeń IoT.

Więcej informacji: Rada Współpracy Zatoki Perskiej

Raport zawiera dane statystyczne dotyczące rynków Rady Współpracy Zatoki Perskiej (GCC), gdzie sponsorowane przez rząd inicjatywy cyfrowe przyspieszają zarówno innowacje technologiczne, jak i oczekiwany proces przyjęcia 5G. W 2019 roku rynki GCC należały do pierwszych na świecie, na których uruchomiono komercyjne usługi 5G. Prognozy przewidują, że do 2026 roku będą na nich 62 miliony abonentów 5G, co oznacza drugą co do wielkości penetrację rynku 5G na świecie.

To wydanie raportu Ericsson Mobility Report obejmuje cztery artykuły:

  • T-Mobile przyjmuje strategię wielopasmową
  • Firmy budują 5G na fundamencie bezprzewodowych sieci WAN
  • AI: lepsze doświadczenia klientów w złożonym świecie 5G
  • Planowanie zasięgu 5G w budynkach: od praktycznych zasad do statystyk i AI

pobierz pełny raport


Źródło: Ericsson

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

#FakeHunter Challenge: najwięcej fałszywych informacji gospodarczych w internecie dotyczy 5G

fake news

Wykorzystanie technologii 5G w telekomunikacji – to najbardziej atakowany fake newsami ekonomiczny temat w polskim internecie. Taki wniosek płynie ze wstępnych wyników III edycji konkursu #FakeHunter Challenge, zorganizowanego przez Polską Agencję Prasową i poświęconego tropieniu fałszywych informacji w zakresie gospodarki. Po dwóch dniach rywalizacji oceniono już ponad 100 zgłoszeń i werdyktów.

W ciągu trzech dni konkursowych zmagań (11-13 czerwca) internauci – działający samodzielnie lub w kilkuosobowych zespołach – zgłaszają krążące po sieci nieprawdziwe lub wątpliwe informacje. Kolejnym zadaniem jest samodzielnie opracowanie raportu, w którym wskaże się naukowe i wiarygodne źródła wiedzy na dany temat. III edycja konkursu pod hasłem #FakeHunter Challenge PAP skupiona jest na tematach gospodarczych: telekomunikacji i energetyce.

Jak dotąd jury oceniło ponad 100 zgłoszeń i werdyktów dotyczących fałszywych informacji. Do udziału w konkursie #FakeHunter Challenge/Gospodarka można przystąpić jeszcze do niedzieli, 13 czerwca, do godz. 11:00, aplikując poprzez formularz. Osoby, które okażą się najlepsze w wyszukiwaniu i ocenianiu kontrowersyjnych doniesień internetowych, mogą liczyć na nagrody pieniężne: 6 tys. za pierwsze miejsce, 4 tys. za drugie i 2 tys. zł za trzecie.

Zmaganiom internautów towarzyszył w piątek i w sobotę cykl debat i wywiadów, prowadzonych przez zespół redakcyjny FakeHunter PAP, czyli przez dziennikarzy, którzy na co dzień weryfikują pojawiające się w cyberprzestrzeni coraz częściej i na ogromną skalę fałszywe informacje.

W transmitowanych na portalu fakehunter.pap.pl rozmowach wzięli udział m.in. kardiochirurg Grzegorz Religa, profesor WSH w Radomiu dr Leszek Mellibruda, pracujący w NASA naukowiec Artur Chmielewski, profesor matematyki, specjalista od sztucznej inteligencji Andrzej Kisielewicz, ekspert ds. patologii nauki, profesor na Akademii Kaliskiej Marek Wroński, prezes Instytutu Jagiellońskiego Marcin Roszkowski, dyrektor Departamentu Energii Jądrowej w ministerstwie klimatu Tomasz Nowacki, przewodniczący Rady ds. Cyfryzacji Józef Orzeł, publicysta Grzegorz Kuczyński oraz przedstawiciele biznesu – Play i PGNiG.

Zapisy wideo rozmów – poświęconych najczęściej spotykanym fałszywym informacjom oraz poradom, jak się przed nimi bronić – dostępne są pod adresem fakehunter.pap.pl/agendaIII#frames.


Źródło: PAP

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Innowacja dzięki edukacji – 3500 godzin szkoleń o 5G dla startupów i zakładów przemysłowych

5G Ericsson

Technologia 5G umożliwi rozwój nowych usług, ekosystemów i nowych źródeł przychodów dla polskich firm. Jednak jeśli chcemy innowacji, na początek potrzebna jest wiedza. W ramach S5 – Akceleratora Technologii 5G, Ericsson dostarczy dla 40 startupów oraz 5 partnerów przemysłowych blisko 3500 godzin szkoleniowych. W rezultacie, dzięki transferowi wiedzy w środowisku funkcjonującej infrastruktury 5G, powstanie ponad 20 produktów i usług gotowych do wdrożenia w biznesie.

Polscy przedsiębiorcy nie chcą przegapić szansy rozwoju jaką daje 5G. Według badania przeprowadzonego przez firmę Ericsson, 71,5% firm uważa, że technologia 5G zwiększy konkurencyjność polskiej gospodarki wobec innych krajów Unii Europejskiej. Dodatkowo niemal jedna piąta (18%) deklaruje, iż strategia ich firmy na najbliższe lata uwzględnia wykorzystanie technologii 5G, a ponad połowa z nich (53%) planuje wprowadzić rozwiązania wykorzystujące 5G w ciągu 2-3 lat.

Dlatego tak ważna jest współpraca i międzysektorowa edukacja. W 2018 r. Łódź została wybrana miastem pilotażowym 5G w Polsce, a jeszcze w tym samym roku stworzyliśmy dwa dedykowane programy Transferu Wiedzy 5G dla Urzędu Komunikacji Elektronicznej oraz dla zarządu i pracowników Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Stało się to katalizatorem do powołania w ramach ŁSSE S5 – Akceleratora Technologii 5G, czyli pierwszego w Polsce programu wspierającego rozwój innowacyjnych rozwiązań wykorzystujących w sposób znaczący technologię 5G.

Ewelina Grabowska, szefowa Europejskiego Działu Usług Edukacyjnych z firmy Ericsson

Startupy rozwijają funkcjonalności 5G

Program S5 pełni funkcję realnego ekosystemu przemysłowego, w którym bierze udział 40 startupów oraz pięciu partnerów przemysłowych – Polkomtel, Miele, PGE, Indigo i Wielton. Program składa się z 2 etapów – inkubacji i akceleracji. Z pierwszego etapu, do fazy akceleracji, czyli tworzenia realnych rozwiązań wykorzystujących 5G, wdrożonych zostanie około 20 projektów, z których każdy otrzyma do 550 tys. zł. Uwzględniając fazę inkubacji budżet Programu to 14 mln zł przyznanych Łódzkie Specjalnej Strefie Ekonomicznej przez Marszałka województwa łódzkiego.

Mamy wieloletnie doświadczenie w łączeniu startupów z biznesem. W programie S5 budujemy model akceleracji oparty o pilotażowy wertykał technologiczny 5G, co wiąże się już nie tylko z poszukiwaniem i rozwojem innowacji, ale również budową infrastruktury 5G w warunkach produkcyjnych i walidacją pierwszych przemysłowych use case’ów 5G z jej wykorzystaniem.

Agnieszka Sygitowicz, Wiceprezes Zarządu ŁSSE S.A.

Mamy zaplanowanych w sumie około 3500 godzin szkoleniowych. Transfer wiedzy w ramach programu jest procesem dwukierunkowym. Z jednej strony startupy oraz partnerzy przemysłowi czerpią z doświadczeń firmy Ericsson wiedzę na temat technologii 5G, z drugiej strony my poznajemy ich potrzeby i oczekiwania związane z digitalizacją określonych procesów. Łączymy aktywności teoretyczne, które pozwalają na usystematyzowanie terminologii związanej z 5G, ze współpracą na poziomie eksperckim, która pozwala na wdrożenie konkretnych rozwiązań dzięki naszym specjalistom z działu R&D.

Ewelina Grabowska, szefowa Europejskiego Działu Usług Edukacyjnych z firmy Ericsson

Udział w projekcie S5 to wsparcie, dzięki któremu możemy osadzić naszą koncepcję w ramach biznesowych, uzupełniamy wiedzę technologiczną od dedykowanych nam mentorów, a nasze działania poddane są krytycznej ocenie przez przedstawicieli dojrzałego biznesu. Dzięki temu nasza aplikacja nieustannie ewoluuje i zyskuje na wartości.

Firuza Piechucka, Omniview

Wiedza oparta na badaniach i doświadczeniu

Polska jest ważnym krajem na mapie światowych badań i rozwoju technologii 5G. Nad oprogramowaniem, które pozwala światu na mobilną komunikację, pracują właśnie inżynierowe w Polsce. W centrum R&D w Krakowie i Łodzi przygotowują między innymi różne funkcjonalności sieci 5G, zapewniają odpowiednią stabilność i przepustowość łączy dla największych operatorów na świecie. Polskie centrum badawcze zatrudnia blisko 2000 osób i jest drugim największym tego typu ośrodkiem firmy Ericsson po macierzystej placówce w Szwecji.

Polska u progu 5G

W Polsce jesteśmy już na drodze do upowszechnienia komunikacji w sieciach 5G, które dzięki dużej przepustowości łącza i praktycznie zerowym opóźnieniom otworzą przed biznesem nowe możliwości. Sprzęt firmy Ericsson jest gotowy do pracy w sieci 5G już od 2015 roku. Jest to możliwe dzięki aktualizacji do 5G za pomocą zdalnej instalacji oprogramowania. Do tej pory do operatorów na całym świecie wysłanych zostało ponad 5 milionów anten 5G. Komisja Europejska oczekuje, że do 2025 r. kraje członkowskie będą posiadać szerokie pokrycie siecią 5G.

Ericsson jest aktywnym promotorem rozwiązań 5G w Polsce – wdrożył pierwszą komercyjną sieć 5G w Polsce z firmą Polkomtel, 5G w sieci Play, sieć testową w Warszawie z Orange oraz kampus 5G na Politechnice Łódzkiej. Firma współpracuje z operatorami, ośrodkami badawczo-rozwojowymi, środowiskiem akademickim oraz ze startupami i przemysłem.

Ericsson posiada obecnie ponad 134 komercyjnych umów 5G, z których 83 to aktywne sieci działające w ponad 40 krajach. Ericsson jest również liderem w standaryzacji 5G, z większością udziałów dla 4G i 5G. Biorąc pod uwagę deklaracje zgłoszone do Europejskiego Instytutu Norm Telekomunikacyjnych (ETSI), stosując filtr niezbędności, Ericsson jest na szczycie wyścigu patentowego 5G. Według analizy firmy prawnej Bird & Bird, Ericsson posiada największą liczbę znaczących patentów SEP (standard-essential patent) związanych z 5G na świecie (15,8%).


Źródło:  Ericsson

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Seniorzy stopniowo niwelują cyfrową lukę pokoleniową

Seniorzy a technologia

Umiejętności cyfrowe stopniowo przestają być atrybutem młodego pokolenia. Kiedy w 2007 roku na rynku pojawił się pierwszy smartfon, seniorzy początkowo pozostawali w tyle za młodymi. Jednak z biegiem lat stopniowo nadrabiali te zaległości. W rzeczywistości zbliżyli się nawet do zamknięcia cyfrowej luki pokoleniowej. Jednak wybuch pandemii spowolnił dotychczasowy trend, mimo iż jak wynika z badania Ericsson Consumer Lab, seniorzy w ostatnich latach wyraźnie rozbudowali swoje cyfrowe kompetencje i częściej korzystali ze smartfonów, które w najbliższym czasie będą coraz częściej działać w sieciach 5G.

Jednym z powodów, dla których seniorzy zaczęli doganiać młodsze pokolenia jest fakt, że każdego roku do tej grupy dołączają nowe, bardziej doświadczone cyfrowo osoby. Jednocześnie najmłodsi w gronie seniorów łatwiej przyswajają nowe nawyki internetowe, co wynika z ich stosunkowo dużego doświadczenia cyfrowego. Z drugiej strony, częstym stymulantem rozwoju umiejętności w obszarze nowych technologii jest rodzina i przyjaciele, którzy zachęcają seniorów do korzystania z urządzeń i aplikacji ułatwiających komunikację, dostarczających informacji lub po prostu służących rozrywce.

W czasie kryzysu Covid-19 i u progu popularyzacji technologii 5G zaskakuje fakt, że pokoleniowa luka cyfrowa przestała się zmniejszać. Nie dlatego, że seniorzy mniej korzystają z internetu – wręcz przeciwnie, zaczęli częściej używać tego kanału komunikacji. Jednak w tym samym czasie, młodsze pokolenia jeszcze intensywniej zaczęły wykorzystywać wszelkie cyfrowe narzędzia, co wyhamowało niwelowanie międzypokoleniowych różnic.

Marcin Sugak, ekspert firmy Ericsson

Seniorzy coraz lepiej wykorzystują możliwości internetu

W porównaniu 2016 i 2020 roku, seniorzy posiadający smartfony zwiększyli swoje wykorzystanie we wszystkich sześciu badanych aktywnościach internetowych. To główne wnioski zebrane przez Ericsson Consumer Lab na grupie tzw. „młodych seniorów” w wieku 65-69 lat. W 2016 roku połowa z nich przeglądała internet codziennie, obecnie robi to aż 81 proc. Co więcej, tylko połowa używała wtedy komunikatorów i korzystała codziennie z mediów społecznościowych, dziś stale korzysta z tych narzędzi 70% seniorów.

Seniorzy wykres 3

Luka wewnątrzpokoleniowa

Najbliższe lata pokażą, czy cyfrowa przepaść między pokoleniami pozostanie, czy też będzie się zmniejszać po kryzysie Covid-19. Dodatkowo obecnie obserwujemy również wzrost innego rodzaju luki. Jest to luka wewnątrz grupy seniorów. Analiza danych pozwoliła na wyodrębnienie pięciu różnych segmentów seniorów, głównie na podstawie sposobu korzystania z urządzeń cyfrowych oraz internetu.

Marcin Sugak, firma Ericsson

Dwa z tych segmentów seniorów zostały zidentyfikowane jako stosunkowo powolne w przyswajaniu urządzeń i korzystaniu z aktywności internetowych. To „starzy tradycjonaliści” i „zabiegani emeryci”, którzy są bardziej narażeni na samotne życie niż przeciętny senior, często też mają więcej problemów zdrowotnych lub ograniczeń finansowych, które wpływają na jakość ich życia. Kolejnym segmentem seniorów są „towarzyscy dziadkowie”, stanowiący 25 procent młodych seniorów. Częściej niż poprzednie dwie grupy żyją w związku małżeńskim oraz są bardziej aktywni towarzysko.

Z kolei dwie kolejne grupy najczęściej korzystają z cyfrowych narzędzi. Pierwszy z tych segmentów nazywamy „koneserami dojrzałego życia”. Częściej definiują siebie jako osoby dobrze wykształcone i posiadające ponadprzeciętne dochody. Ostatnią grupą są „starzejący się fani technologii”. Ten segment korzysta z urządzeń cyfrowych oraz internetu nie w celach użytkowych, a ich głównym motorem jest zainteresowanie samą technologią. Stosunkowo często są dobrze wykształceni, aktywni, częściej zarabiają na swoim hobby, więcej konsumują, częściej spotykają się z przyjaciółmi.

Seniorzy wykres

Różnice w wykorzystywaniu narzędzi cyfrowych w obrębię tych grup są ogromne. Wyjątkowi są starzejący się fani technologii, którzy najczęściej korzystają z dobrodziejstw internetu, a zaraz za nimi plasuje się grupa koneserów. Pozostałe trzy segmenty seniorów sporadycznie korzystają z usług internetowych.

Nie ulega wątpliwości, że musimy poprawić sposób, w jaki seniorzy korzystają z narzędzi internetowych. W końcu wszyscy powinni mieć do tego równe prawo. Należy zmniejszać ryzyko wykluczenia cyfrowego – tu główną rolę mogą spełnić najbliżsi starszych osób pomagając im zrozumieć nowe technologie. Na przykład, wyjaśnić czym jest sieć 5G i jakie korzyści przyniesie seniorom w wymiarze prywatnym czy wraz z dalszą cyfryzacją sektora medycznego.

Specjalista Ericsson

Seniorzy wykres 2

Inną kwestią związaną z luką technologiczną wśród seniorów jest to, że mają oni różne podejście do technologii przyszłości. To prawdopodobnie sprawi, że będą mieli również różne warunki do korzystania z przyszłych rozwiązań technologicznych, które mogłyby poprawić jakość ich życia.

W badaniu 47 procent starzejących się fanów technologii wyraziło ekscytację AI, podczas gdy 52 procent stwierdziło, że są zafascynowani możliwościami, jakie może przynieść nowa technologia mobilna 5G. Wśród tradycyjnych seniorów było to tylko 23 procent, a wśród seniorów 25 procent.

Polska u progu 5G

W Polsce jesteśmy już na drodze do upowszechnienia komunikacji w sieciach 5G, które dzięki dużej przepustowości łącza i praktycznie zerowym opóźnieniom otworzą przed światem nowe możliwości. Sprzęt firmy Ericsson jest gotowy do pracy w sieci 5G już od 2015 roku. Jest to możliwe dzięki aktualizacji do 5G za pomocą zdalnej instalacji oprogramowania. Do tej pory do operatorów na całym świecie wysłanych zostało ponad 5 milionów anten 5G. Komisja Europejska oczekuje, że do 2025 r. kraje członkowskie będą posiadać szerokie pokrycie siecią 5G.

Ericsson jest aktywnym promotorem rozwiązań 5G w Polsce – wdrożył pierwszą komercyjną sieć 5G w Polsce z firmą Polkomtel, 5G w sieci Play, sieć testową w Warszawie z Orange oraz kampus 5G na Politechnice Łódzkiej. Firma współpracuje z operatorami, ośrodkami badawczo-rozwojowymi, środowiskiem akademickim oraz ze start-upami i przemysłem.

Ericsson posiada obecnie ponad 127 komercyjnych umów 5G, z których 79 to aktywne sieci działające w 40 krajach. Ericsson jest również liderem w standaryzacji 5G, z większością udziałów dla 4G i 5G. Biorąc pod uwagę deklaracje zgłoszone do Europejskiego Instytutu Norm Telekomunikacyjnych (ETSI), stosując filtr niezbędności, Ericsson jest na szczycie wyścigu patentowego 5G. Według analizy firmy prawnej Bird & Bird, Ericsson posiada największą liczbę znaczących patentów SEP (standard-essential patent) związanych z 5G na świecie (15,8%).

*Wyniki badań firmy Ericsson „Seniors and technology during Covid-19: the latest insights” można znaleźć Tutaj


Źródło: Ericsson

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Trendy technologiczne według Cisco na rok 2021 i kolejne lata

Trendy technologiczne 2021

W mijającym roku technologie przyszłości stały się naszą codziennością szybciej, niż ktokolwiek mógł się spodziewać. Zastanawiając się, jak będzie wyglądał rok 2021, musimy brać pod uwagę, że trendy prognozowane nawet na odległą przyszłość mogą się ziścić szybciej, niż nam się wydaje.

Niezliczone innowacje i inicjatywy technologiczne stanowią zapowiedź wielkich zmian w nowym roku. Pandemia COVID-19 uświadomiła nam, że gotowość na nieoczekiwane jest kluczowa. W biznesie wymaga to niezwykle odpornej, skalowalnej infrastruktury IT, zapewniającej bezpieczeństwo i elastyczność, które umożliwią organizacjom stawienie czoła wyzwaniom, ale i korzystanie z nadążających się okazji.

Wraz z rozwojem pandemii, pracowaliśmy z naszymi klientami nie tylko nad zapewnieniem im ciągłości biznesowej, ale przede wszystkim zwinności w tych trudnych czasach. Pomagaliśmy firmom, które korzystają z rozwiązań Cisco dostarczać aplikacje i poprawiać wrażenia użytkowników, którzy z nich korzystają. Biorąc pod uwagę nasze doświadczenia, opracowaliśmy 6 trendów, które naszym zdaniem wyznaczą przyszłość branży nowych technologii na najbliższe lata.

Przemysław Kania, dyrektor generalny Cisco Polska

Trend 1: Zasypanie cyfrowej przepaści dzięki 5G i Wi-Fi 6

Dla osób, które mają to szczęście, że posiadają dostęp do sieci, w 2020 roku była ona podstawą kontaktów społecznych, zawodowej aktywności czy ekonomicznej codzienności – zakupów, organizacji spraw administracyjnych, etc. Do grupy tej zalicza się jednak zaledwie połowa światowej populacji. W krajach rozwijających się jedynie 35% osób ma dostęp do sieci, w porównaniu z 80% w krajach rozwiniętych ekonomicznie. W niemal każdym kraju różnice w dostępie do technologii miały szczególnie negatywny wpływ na mieszkańców obszarów wiejskich oraz osoby niezamożne.

zasypanie cyfrowej przepaści dzięki 5G i WI-FI
źródło: Cisco

Dziś dostęp do sieci stanowi jeden z fundamentów funkcjonowania społeczeństwa i ekonomii, w której uczestniczyć, uczyć się i rozwijać mogą wszyscy obywatele. Dlatego też ogromne nadzieje pokłada się w nowej generacji technologii bezprzewodowych, w tym 5G i Wi-Fi 6. Poprawią one przepustowość, szybkość i przyczynią się do zmniejszenia przestojów sieci. Zwiększą również dostęp do niej wszędzie tam, gdzie zbudowanie infrastruktury przewodowej jest zbyt kosztowne. Korzyści z tych technologii odniosą między innymi pracownicy mobilni, lekarze udzielający teleporad, przedstawiciele branży wytwórczej oraz nauczyciele i wykładowcy. Eksperci Cisco postrzegają postęp w bezprzewodowym dostępie do sieci jako sposób zasypania cyfrowej przepaści, ponieważ technologie te napędzają rozwój i innowację, z których skorzystają miliony ludzi.

Według badań PwC uzyskanie dostępu do sieci przez tych, którzy go obecnie nie mają sprawiłoby, że do gospodarki światowej trafiłoby dodatkowe 6,7 bilionów USD, a kolejne 500 milionów ludzi wyszłoby z ubóstwa.

Trend 2: Hybrydowa przyszłość pracy

Na początku pandemii, kiedy zaczęły obowiązywać ograniczenia dotyczące kontaktów społecznych, biznes musiał dostosować się do wymogów pracy zdalnej. Jak wynika z raportu Cisco: Workforce of the Future, pracownicy pragną utrzymania wielu pozytywnych zmian, jakie niesie ze sobą nowy sposób wykonywania obowiązków. Przed lockdownem, tylko 5% uczestników badania przez większość czasu pracowała zdalnie. Obecnie aż 83% respondentów z Polski chce mieć możliwość decydowania o miejscu wykonywania obowiązków. Chcą również samodzielnie zarządzać czasem pracy, nawet gdy biura będą otwarte.

Hybrydowa przyszłość pracy hybrydowa przyszłość pracy
Źródło: Cisco

A co z osobami, ktόre nie pracują w środowisku biurowym – czyli ponad 60% populacji zatrudnionych?

W handlu detalicznym trend przeniesienia działalności z przestrzeni offline do online utrzymuje się już od jakiegoś czasu, a COVID-19 jedynie te zmiany przyspieszył. Dla osób zatrudnionych w tym sektorze może to oznaczać zmianę profilu pracy. Praca online wymaga kompetencji administracyjnych, potrzebnych do obsługi zamówień, klientów czy zarządzania stanami magazynowymi lub dostawami. Przyszłość służby zdrowia także wykracza poza zdalne konsultacje. Technologie takie jak 5G, sztuczna inteligencja czy wirtualna lub rozszerzona rzeczywistość nadal się rozwijają. Wizja operacji wykonywanych zdalnie może w końcu stać się rzeczywistością. W zakładach produkcyjnych czy przemyśle paliwowym konserwacja zapobiegawcza i predykcyjna stają się powszechnie stosowaną praktyką, gdzie część zadań może być wykonana zdalnie.

Choć tempo zachodzenia zmian w takich sektorach jak transport, przemysł czy rolnictwo nie będzie tak duże, jak przy przejściu z pracy w biurze do pracy zdalnej, to długofalowy wpływ tych zmian na ekonomię prawdopodobnie będzie znaczący.

Trend 3: Aplikacje zwiększające elastyczność i odporność biznesu

We wczesnych miesiącach pandemii wysoce nieprzewidywalne zmiany wymusiły na firmach zdolność do szybkiego przystosowywania się. Chmura była kluczowym narzędziem, które to umożliwiało. Dla wielu firm była to jedyna droga do nabycia nowych zdolności, umożliwiających wyjście naprzeciw gwałtownie zmieniającym się wymaganiom klientów i pracowników.

Dziesięć miesięcy po wybuchu pandemii, aplikacje stanowiące rdzeń biznesu są w powszechnym użyciu. Pracownicy stali się mobilni bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. A obciążenia jakim poddawane są systemy IT nie mają precedensu.

Przyszłość, i to całkiem niedaleka, wymusi na zespołach IT jeszcze większą elastyczność. Korzystając z rozwiązań zapewniających wgląd w infrastrukturę IT, pozwoli im przejść od monitorowania wszystkiego, do monitorowania jedynie kluczowych danych. W miarę postępujących przemian, wgląd i automatyzacja staną się podstawą dla przyszłego wzrostu, możliwości konkurowania i odporności na wyzwania w danej branży.

aplikacje zwiększające elastyczność i odporność biznesu
Źródło: Cisco

Według badania „Cisco 2021 CIO and IT Decision Makers Trends Pulse”, 68 proc. CIO i decydentów IT w Polsce pragnie lepiej niż dotychczas wykorzystywać w biznesie informacje pochodzące z analizy działania aplikacji.

Trend 4: Satysfakcja klienta to za mało

Ogromny wzrost popularności inteligentnych i mobilnych urządzeń zmienił sposób w jaki żyjemy. Dziś, za pomocą aplikacji mobilnych można zrobić zakupy, wykonać przelew, uczyć się czy zadbać o swoje zdrowie. Ostatnio, stały się one kluczowym narzędziem do monitorowania kontaktów międzyludzkich co stanowiło skuteczny sposób do analizy rozprzestrzeniania się koronawirusa. Aplikacje mobilne umożliwiły również organizacjom z sektora prywatnego i publicznego nawiązywanie kontaktu z użytkownikami w sposób, który był nie do pomyślenia jeszcze kilka lat temu. Większość procesów biznesowych również działa w oparciu o aplikacje.

Najbardziej zaawansowane z nich pozwalają na nawiązanie spersonalizowanych relacji z klientem, a także umożliwiają natychmiastowe odpowiedzi na zapytania. Aby to było skuteczne, biznes musi nabyć zdolność szybkiego przekuwania ogromnej ilości informacji pochodzących z sieci w wiedzę, która będzie stanowiła podstawę dalszych działań. Dzięki temu firmy są w stanie nawiązać kontakt z klientem zanim pojawi się problem. Do tego celu niezbędne jest połączenie zaangażowania, inteligentnej personalizacji i doskonałych doświadczeń kupującego, który z czasem zacznie czuć ekscytację i stanie się lojalny wobec marki.

satysfakcja klienta to za mało
Źródło: Cisco

56 proc. CIO z Polski, którzy wzięli udział w badaniu „Cisco 2021 CIO and IT Decision Makers Trends Pulse” zgodziło się ze stwierdzeniem, że dobre doświadczenia klienta to coś więcej niż tylko jego satysfakcja – to coraz częściej przyjemność wynikająca z kontaktu z marką.

 Trend 5: Cyberbezpieczeństwo bez haseł

Mobilność, praca w rozproszonym środowisku i rosnące wykorzystanie usług w chmurze umożliwiły firmom zarówno skalowalność, jak i ograniczenie kosztów. Jednak konieczność zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa w tej nowej rzeczywistości postawiła przed biznesem nowe wyzwania.

Polityka zero-trust umożliwia stawienie im czoła. Ukradzione lub utracone dane do logowania wciąż stanowią narzędzie w rękach cyberprzestępców, którzy wykorzystują masowe przejście na model pracy zdalnej. Obecnie skuteczną techniką uwierzytelniania jest weryfikacja tożsamości. Użytkownik otrzymuje dostęp do urządzania lub aplikacji na podstawie wizerunku twarzy, zapisu linii papilarnych czy obrazu tęczówki – lub w jeszcze inny sposób, który pozwala w stu procentach potwierdzić jego tożsamość, np. poprzez uwierzytelnianie dwuskładnikowe.

Dostawcy usług z zakresu bezpieczeństwa pracują nad rozwojem biometrii, która niebawem stanie się wszechobecna zarówno w biznesie, jak i wśród użytkowników prywatnych. Organizacje muszą rozpocząć przygotowania do tej zmiany. Niezbędne jest dostosowanie rozwiązań do wymogów nowych sposobów uwierzytelniania, które nie opierają się na haśle.

Cyberbezpieczeństwo bez haseł
Źródło: Cisco

Jak wynika z raportu „2020 Cisco Duo Trusted Access”, 80 proc. służbowych urządzeń umożliwia logowanie za pomocą cech biometrycznych, odsetek ten wzrósł o 12 proc. w ciągu 5 lat.

Trend 6: Nowe modele konsumpcji technologii

Organizacje przez długi czas inwestowały w uniwersalne rozwiązania technologiczne. W praktyce oznaczało to potrzebę płacenia za funkcje, z których nigdy nie skorzystają. Model software as a service umożliwia organizacjom zakup tylko tych elementów usługi, na których najbardziej im zależy i rozbudowę zakresu świadczeń wraz z rozwojem firmy.

Zmiany w modelu konsumpcji usług IT będą postępować, w szczególności biorąc pod uwagę fakt, że coraz więcej z nich jest dostępne za pośrednictwem aplikacji działających w oparciu o infrastrukturę firmową lub chmurę. Elastyczność i możliwość redukcji kosztów dzięki opłatom tylko za wykorzystane usługi sprawiają, że powrót do starych modeli rozliczeń wydaje się być niemożliwy.

Nowe modele konsumpcji technologii
Źródło: Cisco

Ponad 81 proc. polskich CIO uczestniczących w badaniu Cisco zgodziła się ze stwierdzeniem, że możliwość przewidywania jaka będzie skala wydatków IT i zarządzenie nimi, dzięki chmurze i elastycznym modelom konsumpcyjnym, jest ważna dla ich biznesu (a dla 40 proc. bardzo ważna).


Źródło: informacja prasowa Cisco

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

5G nie jest już pieśnią przyszłości

ludzie w restauracji ogladaja na smartfonie

Sieć 5G w Polsce jest zapowiadana od dłuższego czasu. Planowane wdrożenie spotkało się z różnymi opiniami i emocjami. Wiele z nich wynikało z braku wiedzy, domysłów i reakcji na fake newsy. Dzisiaj jednak możemy z dumą powiedzieć: w Polsce mamy sieć 5G i chcemy pracować nad jej rozwojem.

W 2018 roku Orange Polska przedstawił plan dojścia do 5G.

Dzisiaj możemy obserwować pierwsze efekty wdrożenia w postaci #hello5G.

Prace nad 5G w Polsce

Orange jako pierwsza sieć w Polsce rozpoczęła testy sieci 5G w paśmie 3,5 GHz poza laboratorium. Dziś testuje również działanie sieci w paśmie 26 GHz. Wszystkie terenowe próby mają finalnie przygotować operatora do wdrożenia komercyjnego 5G w tych pasmach.

Z powodu pandemii aukcja częstotliwości pod 5G została odwołana. Orange postanowił więc nie zwlekać i udostępnić swoim klientom sieć 5G na paśmie 2100 MHz równolegle wykorzystywanym przez LTE. W przyszłości posłuży ono rozwijaniu tej technologii, m.in. jako wspieracie działania wewnątrz budynków.

Kolejne miesiące to praca nad kształtem sieci 5G w takim standardzie, jak została zaprojektowana i przewidziana do wdrożenia na poziomie Unii Europejskiej. Urząd Komunikacji Elektronicznej zapowiada alokację pierwszego z pasm, na którym ma być w Europie budowane 5G, na początku 2021 roku.

Technologia 5G, mimo iż budzi w wielu osobach gorące emocje, bardzo zmieni jakość naszego życia. Wraz z kolejnymi etapami rozwoju, będziemy zyskiwać większe możliwości.

Badania pokazują, że sieć 5G jest bezpieczna. Testy bezpieczeństwa sieci komórkowych prowadzone są od dekad, w ostatnich latach zostały poszerzone o zakres sieci 5G. Nie dalej jak w marcu Międzynarodowa Komisja ds. Ochrony przed Promieniowaniem Niejonizującym, czyli instytucja opracowująca wytyczne dotyczące bezpieczeństwa nadajników sieci komórkowych, opublikowała nowy dokument, uwzględniający 5G. Aktualizację przeprowadzono po siedmiu latach badań i obejmuje ona technologię 5G, w tym fale o milimetrowej długości. W Polsce badania nad tym zagadnieniem prowadzi Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zdaniem ekspertów, nie ma naukowych dowodów na negatywny wpływ sieci 5G na zdrowie człowieka.

Co tak naprawdę kryje się pod hasłem “superszybki mobilny internet”?

dziewczynka uczy sie grac na pianinie przez internet

Tak naprawdę, to w przypadku sieci 5G nie mówimy już tylko o Internecie mobilnym. Pierwsze skojarzenie konsumenta to po prostu możliwość korzystania z szybszego łącza w smartfonie i urządzeniach przenośnych.
W dużej mierze to się zgadza. Dzięki tej technologii zyskamy dostęp do szybkiego przesyłu danych, co oznacza, że będziemy mogli oglądać filmy praktycznie bez buforowania, prowadzić videorozmowy bez zacinania i utraty jakości dźwięku i obrazu, zyskamy łatwiejszy dostęp do rozwiązań chmurowych czy po prostu dostęp do sieci na stałym, wysokim poziomie. By jeszcze bardziej ułatwić i uprzyjemnić swoim klientom korzystanie z Internetu mobilnego 5G, Orange oferuje usługę Video Pass, dostępną w Planie Mobilnym 75, dedykowanym dla usług 5G. Dzięki niej można oglądać video w najpopularniejszych serwisach bez pomniejszania limitu GB.

Kluczowe jest jednak to, że technologia 5G pozwoli na doskonalenie komunikacji między maszynami. Znacząco wpłynie to na robotyzację i automatyzację wielu procesów naszej codzienności. Co za tym idzie – na komfort i bezpieczeństwo naszego życia.

smart home

Wprowadzenie docelowego standardu sieci 5G jest gwarancją postępu technologicznego i wprowadzenia rozwiązań, o których dyskutuje się już od wielu lat. Będzie możliwe zwiększenie bezpieczeństwa na drogach poprzez wprowadzenie lepszej synchronizacji świateł reagującej na aktualną sytuację na drogach czy samochodów autonomicznych, reagujących na pojawiające się zagrożenie. 5G umożliwi pracę nad rozwiązaniami zdalnej medycyny, która okazuje się niezbędna, co pokazał nam przykład pandemii – będą możliwe zdalne operacje i wykorzystywanie sztucznej inteligencji do polepszenia opieki nad seniorami. Technologia 5G pozwoli również na rozwój koncepcji inteligentnych domów i działanie urządzeń wykorzystujących internet rzeczy (IoT). Sieć 5G znajdzie wiele zastosowań w prawie każdej dziedzinie naszego życia i w wielu branżach np. w logistyce i transporcie czy produkcji.

swiatla ulicy w nocy Warszawa

Ta technologia w docelowej postaci 100-krotnie zoptymalizuje zużycie energii na każdy przesłany gigabajt danych, co powoduje, że jest o wiele bardziej przyjazna środowisku niż dotychczasowe rozwiązania.

#hello5G

#hello5G jest dostępne od 1 lipca w 370 miejscowościach dla 6 milionów osób. Można z niej korzystać m.in. w Warszawie, Łodzi, Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu, Rzeszowie, Kielcach i miastach Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. Orange oferuje ponad 20 urządzeń przystosowanych do działania technologii 5G.

Aby móc korzystać w technologii 5G w Orange, konieczne jest urządzenie współdziałające z nią z aktualnym oprogramowaniem, odpowiednia karta SIM (4G LTE – USIM lub eSIM) i co najważniejsze – być w zasięgu sieci 5G. Można to sprawdzić na stronie Orange przy pomocy mapy zasięgu.

Uruchomienie oferty #hello5G jest pierwszym krokiem w stronę ultraszybkiego internetu mobilnego.

Więcej na www.orange.pl.

 

 

 

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Tak wyglądała dyskusja na temat 5G w internecie

„Super szybkie, pochodzi z Chin, i być może jest szkodliwe dla zdrowia – co to?” – mogłaby brzmieć dobrze oddająca sytuację zgadywanka. Jeśli chodzi o instalację sieci 5G, pod względem technologicznym Polska zdecydowanie prowadzi wśród krajów europejskich, jednak opinie na ten temat na portalach społecznościowych, są delikatnie mówiąc podzielone.

W ostatnich miesiącach 5G było jednym z najgorętszych tematów w Europie i Polska nie jest tu wyjątkiem. Według danych zajmującego się analizą mediów online i tekstu Neticle, sieć 5G od 1 kwietnia wygenerowała w kraju ponad 55 tysięcy wzmianek. Najaktywniejszym miesiącem był maj, kiedy to dzienna ilość wzmianek często przekraczała 1500.

Nie był to przypadek, wszak od 11 maja sieć komórkowa Plus – jako pierwsza w Polsce – udostępniła technologię 5G w siedmiu dużych miastach. W ten sposób 900 tysięcy klientów Plusa uzyskało dostęp do sieci w Warszawie, Gdańsku, Katowicach, Łodzi, Poznaniu, Szczecinie i Wrocławiu.

W kwietniu i maju o 5G mówiło się znacznie częściej niż w miesiącach letnich

Skrajne emocje po wprowadzeniu 5G

Szczyt wzmianek przypadł na 9-ego maja, głównie za sprawą mediów społecznościowych. Głównym tematem tweetów, postów i komentarzy była wieść o wprowadzeniu sieci 5G. Mimo że największa część wzmianek była neutralna i miała charakter informacyjny, a we wzmiankach o wydźwięku negatywnym żądano powstrzymania siejących przestrach fake newsów, duża część użytkowników wyrażała obawę o swoje zdrowie. Znacząca część tego rodzaju postów wiązała sieć 5G z rozprzestrzeniającą się pandemią koronawirusa, a nawet ze zwiększoną liczbą zachorowań na choroby nowotworowe.

Tematy kluczowe: koronawirus na długo przed rozwojem

W internecie zawrzało po wywiadzie udzielonym przez amerykańską ambasador 12 maja: Georgette Mosbacher stwierdziła, że instalacja sieci 5G „porównywalna jest do umieszczenia w domach kamer”. Wypowiedź ambasador wygenerowała mnóstwo tweetów, artykułów i komentarzy. Również w tej sytuacji zauważalny jest konflikt między Chinami i Ameryką, którego to sceną stała się Polska, po tym jak do wybudowania sieci 5G użyto tańszej technologii Huawei, mimo że w zeszłym roku, jeden z pracowników chińskiej firmy został przyłapany na szpiegostwie.

Choć wciąż bardzo dużo było komentarzy wyrażających obawę o zdrowie, równocześnie pojawiały się posty o zabarwieniu satyrycznym. W artykułach o pozytywnym wydźwięku testowano już prędkość sieci, podano też do wiadomości, że każdy ma możliwość sprawdzenia na mapie, czy według miejsca zamieszkania może korzystać już z nowej technologii.

27 maja światło dzienne ujrzała wiadomość, że w Łodzi spróbowano podpalić wieżę 5G. Politycy nie pozostali obojętni na te wieści. Według lewicowej posłanki Hanny Gil-Piątek, wieże 5G zostały postawione, zanim mieszkańcom upłynąłby okres na złożenie petycji w ich sprawie, a inwestorzy przedsięwzięcia dostali za dużą władzę. Tymczasem wiceminister cyfryzacji Wanda Buk zaprzeczyła doniesieniom, jakoby rząd nie przestrzegał wymogów ochrony środowiska oraz oskarżyła posłankę o szerzenie nieprawdziwych informacji.

Mniej wzmianek = bardziej pozytywny nastrój

Jeśli chodzi o interakcje (lajki, komentarze, udostępnienia) możemy zauważyć ich pojedynczy wzrost, spowodowany głównie facebookowym postem Plusa na temat instalacji sieci z 8 maja, ale do ich dużej liczby tego dnia przyczyniło się też kilka popularnych tweetów.

Na wielokrotnie zwiększoną liczbę interakcji wpłynął post Plusa

Mimo że w kwietniu i maju, w internecie przeważały wzmianki o wydźwięku negatywnym (np. 27-ego kwietnia), a dominującym w nich uczuciem był strach, latem nastrój online stał się już weselszy. Równocześnie spadła ilość dzienna wzmianek i interakcji.

Duże amplitudy w osądzie kontrowersyjnego tematu

Zamiast wiadomości dominują media społecznościowe

Biorąc pod uwagę powyższe analizy, nie zaskakuje fakt, że zdecydowanie większą część dyskusji na temat 5G prowadzono w mediach społecznościowych, a nie w prasie online. Niespełna 16% wzmianek o 5G pochodziło z artykułów, podczas gdy ponad 67% z Twittera i Facebooka.

Liczba wzmianek na różnych platformach zmniejszyła się w drugiej połowie lipca, ale w historii sieci 5G możemy spodziewać się kolejnych rozdziałów.

 

Zachęcamy do przeczytania również do innych badań sieci od Neticle.

Wielkie premiery gier: Valorant vs Warzone w sieci. Analiza

Zsófia od 10 lat pracuje jako dziennikarz, blogger, copywriter oraz account manager w obszarze komunikacji i marketingu. Jest autorką wielu publikacji w takich branżach jak turystyka, telekomunikacja, bankowość a nawet budownictwo. Pomimo wykształcenia socjologicznego i kilku projektów z tym związanych w okresie studiów, przez ostatnie dwa lata związana była z jednym z największych węgierskich banków gdzie pracowała jako Data Miner/Text Analyst. Aktualnie wykorzystuje swoją wiedzę i doświadczenie w Neticle, gdzie zajmuje się analizami mediów.

Zsófia Antal