...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Najciekawsze akcje promocyjne z e-sportu i gamingu w 2021

illuminar x mercedes

Czy jakakolwiek akcja promocyjna z gamingu i e-sportu zapadła wam w pamięć?

BMW – A year in rivarly

 

W tym roku BMW stało się partnerem wielu silnych organizacji związanych z League of Legends. Cały projekt został ukazany w bardzo ciekawym spocie reklamowym, zawierającym fajne efekty wizualne. „A year in rivarly” to na pewnie jedna z lepszych tegorocznych akcji promocyjnych w e-sporcie.

bmw a year in rivarly
źródło: BMW

Mercedes-Benz z Illuminar Gaming

Drugi sponsor związany z branżą motoryzacyjną wspierał projekty e-sportowe już kilka lat. Jeden z głównych partnerów Worlds 2021 wyprodukował między innymi pierścienie dla zwycięzców prestiżowego turnieju. Jednak w tym roku firma pokazała, że potencjał widzi również i na polskiej scenie, zawierając umowę z Illuminar Gaming. Mercedes-Benz poza wspieraniem drużyny, stał się także ważnym partnerem lokalu ESPORT SPOT w Warszawie. Z pewnością, jest to najważniejsza współpraca na polskiej scenie e-sportowej w tym roku.

illuminar x mercedes
źródło: Nowy Marketing

Adidas i partnerstwo z G2

G2 poza współpracą z BMW rozpoczęła także współpracę z Adidasem. Bardzo ciekawa reklama, w której wystąpiły ważne dla organizacji postacie.  Adidas za jej pośrednictwem potwierdził, że stanie się partnerem technicznym drużyny w tym roku. Tym samym koszulki i wszelkie gadżety europejskiej drużyny bardzo zyskał w oczach fanów.

adidas x g2
źródło: G2

Pudzianowski reklamuje czołgi

W tym roku, w promocji World of Tanks pomogło kilku znanych celebrytów. Jednak my przyjrzymy się jednemu, który swój udział miał na polskim kanale World of Tanks Blitz. Wywiad z Mariuszem Pudzianowskim i związana z nim grafika to bardzo fajny materiał, jak na produkt mający zainteresowanie głównie na rynku gier mobilnych.

pudzianowski
źródło: Wargaming

Wiedźmińskie eliksry do kupienia

Wiedźmińskie eliksiry to przedmioty dobrze znane w popkulturze gamignowej. Teraz dostępne są także do kupienia. Być może ich eliksir „Kot” nie sprawi, że będziemy widzieć w ciemności jak Geralt, ale na pewno się nawodnimy.

oshee wiedźmin
źródło: Oshee

Adam Daniluk

Największe kolaboracje – giganci promują się poprzez esport

Fnatic

W świat sportów elektronicznych wchodzą już naprawdę duże marki. Warto mieć to na uwadze, że popularność esportu wzrosła do takich rozmiarów, że niektóre znane organizacje, czy też całe turnieje, potrafią zebrać wokół siebie naprawdę ciekawych sponsorów. To kilka jednorazowych kolaboracji, czy też długotrwałych współprac, o których usłyszeć mogli nawet fani niezwiązani z esportem.

Fnatic x Gucci

Źródło: https://www.gucci.com/pl/en_gb/st/capsule/gucci-fnatic-watches-collection

Kolaboracja największej esportowej marki z jednym z najbardziej znanych domów mody opierała się na jednym przedmiocie. Limitowany zegarek z logiem i kolorystyką Fnatic można było nabyć za 1350 funtów. Zostało wyprodukowane zaledwie 100 sztuk, a nakład zszedł po ok. 48 godzinach.

Poza kolaboracją z luksusową marką, Fnatic dało fanom coś znacznie bardziej casualowego. Mowa tu o bluzach z odzieżową marką Champion. Również były to limitowane przedmioty, a ich cena wynosiła ok. 120$

BMW w e-sporcie

BMW w esporcie
Źródło: https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0307496EN/%E2%80%9Cunited-in-rivalry%E2%80%9D-%E2%80%93-bmw-teams-up-with-world%E2%80%99s-leading-esports-teams?language=en

W kwietniu 2020 miała miejsce informacja, która mogła zaskoczyć nawet osoby ze środowiska esportowego. BMW, będącą bardzo szanowaną marką motoryzacyjną ogłosiła współpracę z Cloud9 (USA), G2, Fnatic (Europa) oraz FunPlus Phoenix (Chiny) i T1 (Korea). Umowa zakładała, że zawodnicy będą jeździć na mecze pojazdami spod szyldu BMW, będą mieli ich logo na koszulkach, oraz będą dodawać posty sponsorowane.

G2 x adidas

G2 x Adidas
Źródło: https://g2esports.com/blogs/news/adidas-partnership-announcement

Adidas stał się głównym sponsorem G2 w 2021 roku. Drużyna podpisała z nimi dwuletnią umowę, a teraz, na wzór drużyn piłkarskich, na ich oficjalnych koszulkach widnieje logo. Dodatkowo, nowy merch jest dostępny także dla fanów. W oficjalnym sklepie pojawiła się bluza i spodnie z logiem g2 x adidas. Niestety nie posiadam informacji ile obecnie sprzedano sztuk.

Nike i kolekcja WORLDS 2020

Oficjalny sponsor na koszulkach drużyn z chińskiej ligi League of Legends LPL, model butów Air Force 1 z motywem League of Legends, a także cała kolekcja poświęcona Mistrzostwom Świata 2020. Nike chce inwestować w esport i pokazał to już właśnie zeszłoroczną kolekcją. Najlepiej oglądany turniej esportowy był świetnym momentem by wejść w tę branżę.

Illuminar x LODIS

Lody_Illuminar
Źródło: Illuminar Gaming

Pierwsza kolaboracja z rodzimych stron w zestawieniu, to lody promowane marką Illuminar. Promocja odbyła się na łamach PLE, gdzie pierwsze osoby mogły spróbować smaku nowych lodów, a wśród nich znalazły się takie osobistości jak Marcin Gortat czy Piotr “Izak” Skowyrski (a także wielu innych!). Sama kampania promocyjna przyniosła ogromne korzyści w postaci zasięgów: posty zobaczyło ok. 135 tys osób, a o akcji pisały takie portale jak Interia (Esporter) oraz Onet (Esportmania).


Autor: Adam Daniluk

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Jak Puma, Adidas, Nike, Kappa, Levi’s i inne marki odzieżowe inwestują w esport?

Sprzedaż odzieży, która jest tak bardzo popularna w świecie sportu tradycyjnego, zaczyna coraz śmielej pojawiać się również w esporcie. Kolejni giganci branży ubrań decydują się na wspieranie drużyn esportowych. Czy to kolejny wielki trend w esporcie?

W ostatnich latach niemal wszystkie znaczące globalne firmy  z segmentu sportowych ubrań zdecydowały się na wsparcie drużyn esportowych. Marki zgodnie przyznają, że jest to dla nich inwestycja w przyszłość i próba zyskania sympatii młodszego pokolenia, które obok wzorców tradycyjnych sportowców ceni również gwiazdy sportów wirtualnych. Sprzedaż esportowej odzieży rośnie, a wraz z tym pojawiają się coraz ciekawsze kolekcje.

PUMA

Fot. x-kom AGO, kolekcja lifestyle

Puma wspiera wiele organizacji esportowych na całym świecie. Na polskim rynku od 2019 roku została sponsorem technicznym AGO Esports, z którą to organizacją opracowała specjalną linię dedykowanej odzieży. Poza strojami meczowymi, stworzyli również lifestyle’ową kolekcje. Globalnie, Puma w ostatnim czasie podpisała porozumienie z organizacją Gen.G Esorts posiadającą jeden z najlepszym drużyn League of Legends na świecie. Puma jest również sponsorem jednej z najlepszych drużyn Counter-Strike – Cloud9, a także australijskiej organizacji Order.

Fot. Gen.Z.

Ciekawostką są przygotowane przez Pumę specjalne skarpetki dla graczy. „Przyszłość wydajności w grach” – tak Puma promuje swoje nowe skarpetki, „Active Gaming Footwear”. Stworzone, we współpracy z zawodowymi graczami, skarpety będą miały trzy tryby „pracy”: SEEK mode; ATTACK mode; CRUISE and DEFENCE mode. Na oficjalnej stronie podano, że zostały „stworzone z myślą o graczach konsolowych i zaprojektowane do użytku wewnątrz i na arenie”.

Fot. Puma

 

Adidas

Fot. Ninja

Zdecydowanie najgłośniejszą współpracą Adidasa ze światem esportu i gamingu było rozpoczęcie współpracy z popularnym streamerem 'Ninja’, który firmuję jedną z ich linii ubrań. Nie można jednak zapominać o pozostałych kluczowych kooperacjach, takich jak z zespołem Counter-Strike – North, gdzie Adidas jest kluczowym partnerem technicznym.

Fot. North

Innym kluczowym partnerem jest organizacja Vitality, posiadając jedne z najlepszych na świecie drużyn w Counter-Strike, czy League of Legends.

Nike

Fot. Nike

Nike jako sponsor najwyższej ligi rozgrywkowej League of Legends w Chinach (League of Legends Pro league – LPL), we współpracy z czołowymi drużynami, wypuścił całą linię koszulek – dla wszystkich zespołów biorących udział w lidze. To przełomowy przykład sektorowego partnerstwa z danym rynkiem i mocna próba zaznaczenia swojej obecności.

Kappa

Fot. Riot Games, Levi’s

Włoska marka Kappa weszła we współpracę z hiszpańską marką MAD Lions. Zamierzają tworzyć produkty sportowe i life-style dla graczy i fanów esportu. To kolejna drużyna po brytyjskiej Vexed Gaming, czy chińskiej Royal Never Give Up, z którą Kappa nawiązuje współpracę.

W Kappa uważamy, że esport to rozrywka teraźniejszości i przyszłości. Porozumienie z MAD Lions stanowi naturalny postęp w naszej historii. Podzielamy te same wartości i ducha przedsiębiorczości. W ramach tego partnerstwa będziemy dumni z tego, że możemy ubrać zespoły z pasją leżącą u podstaw naszej działalności. 

Philippe Sachet, dyrektor generalny Kappa Sport Iberia

Levi’s

Fot. Levi’s Prime League

Marka Levi’s z kolei nawiązała współpracę z Prime League, czyli czołową ligą League of Legends w regionie DACH (Niemcy, Austria, Szwajcaria). To pierwsze działanie marki w tematyce esportu, które będzie skupiać się głównie na promocji w digitalu.

Jack&Jones, Reebok, 4F, Hummel

Astralis, najlepsza duńska drużyna Counter-Strike podpisała kontrakt z marką Jack&Jones, z kolei swoje pierwsze kroki w esporcie stara się czynić Reebok. Z tyłu nie zostaje polska marka 4F, która ma za sobą pierwsze pojedyncze akcje z Illuminar Gaming, czy z K1CK Esports. Z kolei w latach 2016-2018 na polskim rynku esportu obecna była marka Hummel, będąca wtedy sponsorem m.in. AGO Esports, czy PACT. Niestety marka wycofała się z rynku sponsoringu, co tylko pokazuje, że jest to rynek trudny i wymagający.

Wymienione w tekście przykładowe kooperacje, stanowią jedynie wierzchołek góry lodowej. Podobnych przykładów można mnożyć dziesiątki. Największym wyzwaniem drużyn esportowych jest obecnie monetyzacja ich merchendise. Branża jest bardzo dynamiczna, uczy się bardzo szybko – stąd też bardzo pozytywne prognozy w tym obszarze na przyszłość i chęć współpracy największych globalnych firm. Z pewnością przychody ze sprzedaży ubrań i gadgetów dedykowanych dla graczy i ich ulubionych drużyn będą się zwiększać. Największe marki doskonale to wiedzą.

Redaktor Prowadzący sekcji Brief Esports. Business Consultant z ponad 15 letnim doświadczeniem w branży esportu i gamingu. Organizator ponad 20 esportowych wydarzeń i turniejów dla profesjonalistów i amatorów. Pracował z najważniejszymi organizacjami esportowymi w Polsce takimi jak Pride, Team Kinguin, AGO Esports, czy Illuminar Gaming jako manager drużyny, dyrektor ds. esportu i dyrektor ds. rozwoju. Doświadczenie biznesowe zdobywał m.in. w McKinsey & Company. Regularny mówca na konferencjach poświęconych tematyce gamingu i esportu w Polsce. Doradca Esports Associations w temacie Narodowej Drużyny Esportu i strategii rozwoju esportu w Polsce.

Jarosław Śmietana

adidas wypuścił aplikację mobilną z wykorzystaniem technologii rozszerzonej rzeczywistości

W ramach kampanii promującej nowy model Nite Jogger po hasłem “Nigdy nie jest zbyt późno”, marka adidas wykorzystała technologię rozszerzonej rzeczywistości, łącząc ją z pracami graficznymi artystów. W efekcie powstała aplikacji CreatorsByNite, dzięki której można zobaczyć prace 3D Augustynki, Nawera i Oesu w przestrzeni miejskiej. Za koncept kreatywny oraz egzekucję projektu odpowiedzialna jest agencja Labcon (Group One), prowadząca komunikację marki adidas od stycznia 2019.

adidas od dawna stawia kreatywność i oryginalność jako fundament swojej komunikacyjnej strategii. Dlatego do działań angażuje wyjątkowe osobowości ze świata mody, muzyki i sztuki. Tym razem zaproszono do współpracy troje grafików: Anię Augustynowicz (@augustynkaa), Łukasza Habierę (@n_nawer) oraz Oskara Podolskiego (@oesuone). Po raz pierwszy jednak marka zdecydowała się na tak nowatorskie rozwiązanie w lokalnej kampanii nowego produktu.

Model Nite Jogger, bo o niego właśnie chodzi, komunikowany był przez influencerów i media. Teraz przyszła kolej na artystów. Augustynka, Nawer i Oesu zainspirowani hasłem ‘Nigdy nie jest zbyt późno’, przyświecającym całej kampanii, stworzyli innowacyjne grafiki 3D w wirtualnej rzeczywistości. Zaprojektowali je za pomocą Google Tilt Brush – aplikacji VR do tworzenia modeli 3D, która umożliwia zastosowanie przeróżnych technik malarskich i graficznych, wybór struktur, tekstur i kolorów oraz prostych animacji.

Zamiast standardowo stosowanych przez nich narzędzi, zostali wyposażeni w gogle HTC Vive oraz dwa kontrolery. W efekcie powstały trzy interpretacje claimu It’s never too late: kolaż z wykorzystaniem zdjęć ambasadorów marki – Maffashion i Żabsona, streetartowy but 3D, oraz typograficzny kubik z butem. Proces tworzenia grafik został zarejestrowany i zmontowany w formie krótkiego wideo składającego się z ujęć POV (podglądu z gogli VR), materiału z wykorzystaniem techniki greenbox oraz animowanych modeli 3D.  

Po raz pierwszy grafiki zostały zaprezentowane w wirtualnej galerii sztuki podczas kwietniowego eventu newonce by Nite połączonego z otwarciem newonce.bar. Teraz można je zobaczyć w każdym miejscu dzięki aplikacji CreatorsByNite, przygotowanej specjalnie na potrzeby kampanii Nite Jogger. Dzięki niej możliwe jest wyświetlenie wszystkich grafik dokładnie tam gdzie chcemy. Marka wykorzystała do tego technologię rozszerzonej rzeczywistości.

Dodatkowo adidas przygotował konkurs, którego szczegóły komunikowało troje artystów i influencerzy związani z marką m.in.: @dziarmadziarma, @porcjafrytek, @romekgelard i @teamhypetalk. Za koncepcję kreatywną oraz egzekucję projektu odpowiedzialna jest agencja Labcon, prowadząca komunikację marki adidas od stycznia 2019.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Marki Adidas, Visa, Biedronka i Lotos osiągnęły największe wzrosty znajomości podczas MŚ 2018

Agencja mediowa Starcom, na zakończenie piłkarskich Mistrzostw Świata w Rosji, zbadała znajomość marek, które Polakom kojarzą się z mundialem i polską reprezentacją w piłce nożnej. W badaniu znajomości spontanicznej największe wzrosty, w stosunku do badania przed mistrzostwami, osiągnęły marki Adidas, Visa, Biedronka i Lotos. Odsetek osób, które nie potrafiły wskazać żadnej marki spadł poniżej 60 proc.

Po czterech tygodniach trwania Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej w Rosji odsetek osób, które nie potrafiły spontanicznie wskazać żadnej marki kojarzącej się z MŚ 2018, spadł z 61 proc. do 51 proc. W odpowiedzi na pytanie o marki kojarzące się z finałami Mistrzostw, najwięcej wskazań otrzymały: Coca-Cola (14 proc.), Adidas (11 proc.) Visa (8 proc.) i Biedronka (7 proc.). Te trzy ostatnie marki osiągnęły również najwyższy wzrost znajomości – każda z nich urosła o 4 p.p. w stosunku do wyników badania zrealizowanego przed rozpoczęciem mistrzostw. Coca-Cola, Adidas i Visa to oficjalni partnerzy FIFA, a Biedronka jest partnerem Reprezentacji Polski w Piłce Nożnej, podobnie jak Lotos, który również w tym zestawieniu odnotował wzrost o 4 p.p.   

Wykres 1. Spontaniczna znajomość marek związanych z MŚ 2018

Podobnie jak przed Mundialem najwyższe wyniki w badaniu znajomości wspomaganej osiągnęły marki Coca-Cola (55 proc. wzrost o 5 p.p.),  Adidas (51 proc. + 5 p.p.) i Visa (48 proc. + 9 p.p.). Oprócz Visy wysokie wzrosty odnotowały także marki Wanda (+13 p.p.) , Quatar Airways (+11 p.p.) , Gazprom (+ 8 p.p.)  i Hyundai (+8 p.p.).

Wykres 2. Wspomagana znajomość marek związanych z MŚ 2018

W części badania dotyczącej znajomości marek kojarzących się respondentom z Reprezentacją Polski w Piłce Nożnej spontanicznie najczęściej wymieniane były marki Biedronka, Lotos i Orlen. Biedronka odnotowała wzrost o 6 p.p., Lotos o 5 p.p., a znajomość marki Orlen, który nie jest sponsorem reprezentacji o 2 p.p.

Wykres 3. Spontaniczna znajomość marek związanych z reprezentacją Polski w Piłce Nożnej

W badaniu znajomości wspomaganej, w porównaniu do wyników przed MŚ 2018, na pozycję lidera weszła Biedronka (59 proc. wzrost o 7 p.p.), która wyprzedziła Lotos (53 proc.). Istotne wzrosty odnotowały trzy marki będące oficjalnymi partnerami reprezentacji: Blachotrapez (+ 9 p.p.), Fakro (+ 4 p.p.) i Wiśniowski  (+ 5 p.p.).

Wykres 4. Wspomagana znajomość marek związanych z reprezentacją Polski w piłce nożnej

– Wyniki badania znajomości marek kojarzonych z MŚ 2018, zrealizowanego przez nas tuż przed zakończeniem mundialu, zestawione z analizą aktywności reklamodawców w telewizji podczas mistrzostw, potwierdzają, że zaangażowanie w marketing sportowy ma sens wyłącznie w perspektywie długofalowej, a po drugie wymaga inwestycji w komunikację, szczególnie podczas dużych imprez, budzących największe zainteresowanie widzów. Warte odnotowania są stosunkowo wysokie wzrosty marek takich jak Wanda czy Gazprom, współpracujących z FIFA, które Polacy z dużą częstotliwością widzieli nie w regularnych spotach reklamowych lub billboardach sponsorskich, ale na bandach wokół boisk, podczas transmisji meczy – powiedziała Magda Kolenkiewicz, dyrektor generalna Starcomu.

Badanie agencji Starcom z serii HX Study zostało przeprowadzone w Ogólnopolskim Panelu Badawczym Ariadna,  na reprezentatywnej dla populacji Polski grupie internautów, mieszkańców całej Polski, w wieku 18+, Pre-test Maj 2018 N=1075, Post-test Lipiec 2018 N=1042

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Adidas, Posterscope i Clear Channel Poland zrealizowały kreatywną kampanię DOOH w real-time

Marka adidas promując nowe modele korków Blue Blast przeprowadziła niestandardową akcję w sklepie Intersport mającą na celu aktywizację klientów.

W sklepie ustawiona została automatyczna fotobudka z ekranem dotykowym, która po zrobieniu zdjęcia szparuje postać z „greenbox’a” i umieszcza ją na layoucie razem z atrybutem marki – piłką nożną, którą klient może przesuwać w dowolne miejsce na layoucie. Aplikacja daje również możliwość udostępniania zdjęcia. Po wykonaniu zdjęcia użytkownik otrzymuje kod rabatowy do sklepów Intersport na buty z nowej kolekcji Blue Blast.

Jednocześnie po wykonaniu zdjęcia, jest ono automatycznie wyświetlane w witrynie sklepu Intersport z zachęceniem do wejścia i wzięcia udziału w akcji, oraz na digitalach Clear Channel Poland w Centrum Handlowym Arkadia.

Kampania to wykorzystanie kreacji i kreatywnej technologii, a także ciekawe i angażujące wykorzystanie możliwości jakie oferuje Digital OOH w postaci działań real-time.

Za kreację, realizację i zakup mediów odpowiada Posterscope Polska, we współpracy z Isobar oraz Carat.

Więcej informacji TUTAJ.

::

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF