...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

O 7 profilach marek na Instagramie, których nie znasz, a znać powinieneś

Z jednej strony to pamiętnik, osobisty zbiór zdjęć (naszych pupili, domów, selfie czy kubków z kawą), z drugiej - największe na świecie narzędzie marketingowe. Nie istnieją już wpływowe marki, których nie ma Instagramie. Z uwagi na ogromną popularność tego medium i liczbę użytkowników (stały wzrost od 2010 roku), coraz trudniej jest stać się jego znaczącym użytkownikiem. Jakim markom udaje się jednak utrzymać naszą rozproszoną na ogół uwagę? Kilka słów o profilach, przy których warto nie tylko kliknąć follow, ale przede wszystkim podejrzeć, jak dobrze projektować komunikację na Instagramie.

W obecnie panującym dyskursie medialnym dużo mówi się o negatywnym wpływie Instagrama na nasze zdrowie fizyczne. Wiele badań (między innymi to przeprowadzone przez brytyjską fundację Royal Society for Public Health) wskazuje na to, że, jest to medium najbardziej niebezpieczne dla naszego zdrowia – powoduje depresję i stany lękowe, wpływa negatywnie na postrzeganie własnego ciała. Z drugiej strony jednak nie ma wątpliwości, że obecnie jest to najlepsze narzędzie do skutecznej promocji marki, osoby czy produktu. Dlatego jeśli już spędzamy niezliczone godziny na scrollowaniu pięknych wnętrz kolejnej kawiarnii, fotorelacji znajmego z ostatniej podróży do Tajlandii czy perfekcyjnej sylwetki ulubionej influencerki, warto do tego medium podchodzić w sposób świadomy, selektywny i wyciągnąć dla siebie coś więcej. Na przykład to, jak dzięki Instagramowi w genialny sposób można budować wizerunek firmy czy nawet własnej osoby, sprzedawać produkty czy w końcu po prostu rozszyfrować mechanizmy marketingowe oferowane przez tę platformę.

 

Sprawdź, jakie marki warto obserwować i czego możemy się od nich nauczyć w kontekście projektowania komunikacji na Instagramie.

 

 

  1. Silniki samolotowe też mogą być sexy

 

General Electric (@Generalelectric)

Komunikowanie branży lotniczej z pozoru może wydawać się dosyć nudne na takim medium, jakim jest Instagram – no bo co innego oprócz zdjęcia silnika możemy pokazać? Jak się okazuje – o wiele więcej. General Electric w fenomenalny sposób zaprasza do dialogu także osoby niezwiązane z branżą transportową. Zdjęcia przykują uwagę każdego laika – nieoczywiste, wręcz artystyczne kadry, wysoka jakość wszystkich prezentowanych fotografii sprawiają, że dysze paliwowe z łatwością można pomylić z awangardową rzeźbą.

 

  1. Być szczęśliwym – jak gruszka

The Happy Pear (@thehappypear)

The Happy Pear to jedna z największych irlandzkich marek z branży żywnościowej, którą na Instagramie obserwują użytkownicy z całego świata. Szczęśliwa gruszka (a w zasadzie szczęśliwe gruszki), czyli bracia bliźniacy – entuzjaści zdrowego odżywiania i stylu życia zaczynali od małego sklepu z warzywami, obecnie wydali już trzy książki kucharskie i tak na dobrą sprawę mogliby też spokojnie pokusić się o poradnik tworzenia autentycznych przekazów w mediach społecznościowych. Ich pasja i entuzjazm ma swoje odzwierciedlenie na Instagramie, gdzie bawią się treścią – a czasem bardziej dosłownie – także i jedzeniem. Nie tyle zachęcają swoich odbiorców do dobrego odżywiania się, co pokazują swoją radość z takiego trybu życia, która jest po prostu naturalnie zaraźliwa. Uwaga: podobnie udzielać się może Wam ich alternatywne zastosowanie warzyw – np. jako okrycie wierzchnie czy deskorolka.

 

  1. Storytelling przy pomocy Instagram Stories

NASA (@nasa)

Nie ma co ukrywać – bardziej unikalnych zdjęć na Instagramie nie znajdziecie. Zaczynając od widoków z samej orbity, kończąc na filmach z zorzą polarną obserwowaną z kosmosu – cóż, po prostu żadna marka tego nie przebije. Jednak w przypadku profilu NASA godne uwagi jest również ich podejście do wykorzystywania Instagram Stories. Często stanowią one ciekawe uzupełnienie do postów publikowanych w feedzie – to tam rozwijają temat, prezentują badania, jakie stoją za daną ciekawostką z kosmosu, a także publikują wywiady z ekspertami. Za pomocą Instagram Stories opowiadają głębszą historię, którą ciężko byłoby zawrzeć w kwadratowym zdjęciu i w 2200 znakach.

 

  1. Konsekwencja przede wszystkim

Glossier (@glossier)

Konto przemyślane i zaplanowane od A do Z, ale w sposób nienachalny i nieoczywisty. Sam claim marki umieszczony w BIO Skin first. Makeup second pojawia się na każdej płaszczyźnie. Czy to w jasnych i żywych zdjęciach, które podkreślają istotę pielęgnacji skóry czy w całej kompozycji feedu, który w idealny sposób oddaje istotę produktów Glossier – rozświetlające i promienne. Odczucie prawie jak po użyciu jednego z ich nawilżającego kremu.

 

  1.  Chcesz sprzedać produkt? Nie pokazuj go!

GoPro (@gopro)

Podejście GoPro do projektowania komunikacji na Instagramie nie jest specjalnie skomplikowane. Na swoim profilu dzielą się zdjęciami i przeżyciami swoich obserwatorów. Udostępnianie zdjęć followersów ma same korzyści: pozwala chociażby zaoszczędzić wiele czasu i pieniędzy. Jest jednak jeden haczyk – jest to strategia dobra pod warunkiem, że masz taki produkt jak GoPro, którym ciężko jest zrobić po prostu złe zdjęcie, a dodatkowo Twoi obserwatorzy to zapaleni fani sportów ekstremalnych czy niekoniecznie bezpiecznych wycieczek.

 

 

  1. Influencer marketing na najwyższym poziomie

Adidas Originals (@adidasoriginals)

Adidas Originals czyli lifestyle’owa linia kultowej marki sportowej to z kolei przykład profilu, który bazuje głównie na influencer marketingu. W ubraniach z trzema paskami zobaczycie znanych piosenkarzy i raperów takich jak Pharell Williams, Snoop Dogg, Rita Ora, Kanye West, Stormzy czy ASAP Ferg, a także najbardziej popularnych instagramowych influencerów np. Kylie Jenner czy Kendall Jenner. Jednak promocja Adidas Originals na Instagramie marki odbywa się jeszcze poza jej własnym feedem. Adidas zbudował sieć influencerów z całego świata, którzy tworzą własne treści promując markę na swoich profilach, oznaczają ją, a także siebie nawzajem. To dobra taktyka zwłaszcza przy promocji kampanii czy przy wprowadzaniu nowego produktu na rynek.

 

  1. Rezerwacja bambusowej chatki na Bali nigdy nie była prostsza

Airbnb (@airbnb)

Pewnie większość z Was ma ściągniętą aplikację Airbnb, ale czy obserwujecie ich profil na Instagramie? Jeśli nie, to zdecydowanie macie co nadrobić! Airbnb podobnie jak GoPro wykorzystuje głównie treści generowane przez użytkowników. Jednak to oczywiście nie jest takie proste – udostępnianie zdjęć z innych profili nie wystarczy. Uwagę przyciągną piękne zdjęcia z najdalszych zakątków świata, ale utrzymać ją może tylko unikalna opowieść o każdym z tych miejsc. Airbnb dodatkowo wykorzystuje Instagram w celu wsparcia procesu rezerwacji – klikając w link w BIO przekieruje nas bezpośrednio do możliwości zamawiania wszystkich pokoi i domków prezentowanych na ich profilu. Tym sposobem nie tylko zaoszczędzimy sobie trochę czasu, ale i od razu dowiemy czy miejsce, w którym się zatrzymamy będzie wyglądać ładnie w naszym feedzie (#instagrammableplaces).

A miało być tak pięknie…

Nie istnieje jeden właściwy przepis na to, jak dobrze projektować komunikację na Instagramie. Nie znajdziemy go w żadnej książce o social mediach, na żadnym podcaście, czy w wystąpieniu na TEDx. Zaprezentowane w tym zestawieniu firmy należą do zupełnie różnych kategorii, co dowodzi, że zaangażowanie użytkowników i przykucie uwagi na Instagramie jest możliwe do osiągnięcia w przypadku praktycznie każdej branży. Niemniej jednak będzie się to wiązało z wykonaniem przez nas sporej pracy.

Czy to w przypadku projektowania strategii dla swojej firmy czy prywatnego profilu, kluczowa jest analiza grupy docelowej – tego jak możemy odróżnić się od konkurencji, a także znajomość istniejących trendów. Instagram to narzędzie, które bardzo szybko wprowadza nowe funkcje, więc i my musimy być elastyczni i szybko się do nich dostosowywać. Ale – co najważniejsze –  nie osiągniemy tego bez rzetelnej autoanalizy. Jeśli nie poznamy dość dobrze samych siebie, nie zdefiniujemy kluczowych wartości naszej marki – nie przekonamy do siebie nikogo. Nawet zdjęciami najbardziej #instagrammable miejsc na Ziemi.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF