...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

TikTok walczy z dezinformacją i publikuje najnowszy Raport Egzekwowania Zasad Społeczności

Warszawa, 29 września 2022 r. – TikTok to przestrzeń pełna kreatywności i pozytywnych doświadczeń, w której użytkownicy mogą dzielić się swoją wiedzą i pasją z innymi. Aby dbać o bezpieczeństwo społeczności, TikTok stale doskonali swoje procesy moderacji treści i na bieżąco usuwa materiały niezgodne z zasadami obowiązującymi na platformie. Działania podjęte w drugim kwartale 2022 roku opisane zostały 
najnowszym Raporcie Egzekwowania Zasad Społecznośc.

 

Dezinformacja nie jest nowym zjawiskiem, jednak ciągle pojawiają się jej nowe formy i kanały. TikTok zdaje sobie sprawę z jej wpływu na poziom zaufania do instytucji zdrowia publicznego, polityków czy środowiska naukowego. Dlatego platforma stale podejmuje działania, które mają na celu walkę z rozprzestrzenianiem się dezinformacji i edukuje użytkowników w zakresie cyfrowego dobrostanu.

Najważniejsze działania podjęte przez TikToka w tym roku w ramach dalszego doskonalenia procesu wykrywania i usuwania nieprawdziwych informacji: 

  • Usprawnianie modeli uczenia maszynowego w celu sprawniejszego dostosowywania się do dynamicznego charakteru dezinformacji.
  • Zwiększenie efektywności wykrywania znanych, wprowadzających w błąd materiałów graficznych i audio w celu zmniejszenia liczby zmanipulowanych treści.
  • Wdrożenie bazy danych zawierającej sprawdzone twierdzenia dotyczące faktów (fact-checking) jako pomoc dla moderatorów w podejmowaniu szybkich i trafnych decyzji.
  • Uruchomienie programu fact-checkingowego, w ramach którego zbierane
    i sprawdzane są nowe twierdzenia pojawiające się w sieci. Pozwala to na szybsze wyszukiwanie haseł wprowadzających w błąd na platformie i usuwanie ewentualnych naruszeń. Od rozpoczęcia tego programu w pierwszym kwartale 2022 roku TikTok zidentyfikował 33 nowe stwierdzenia zawierające dezinformację, co poskutkowało usunięciem z platformy 58 tysięcy filmów.

 

Podjęte działania usprawniły proces wykrywania i usuwania nieprawdziwych treści. Naruszenia Zasad Integralności i Autentyczności stanowią mniej niż 1% wszystkich filmów usuniętych z platformy. 

Zasady TikToka

Zasady dotyczące integralności i autentyczności stanowią część Zasad Społeczności TikToka. Ich celem jest wspieranie autentyczności i wiarygodności na platformie. Zasady dotyczące szkodliwej dezinformacji zabraniają umieszczania treści, które mogłyby wprowadzać w błąd społeczność w zakresie procesów obywatelskich, zdrowia publicznego lub bezpieczeństwa. Na przykład, TikTok zabrania przekazywanie nieprawdziwych informacji na temat szczepionek lub COVID-19 czy głosowania.

Z założenia zasady te mogą być stosowane do różnego rodzaju treści, które stale się zmieniają, często w oparciu o aktualne wydarzenia na świecie. Oprócz usuwania treści, które mogą być nieprawdziwe i szkodzić społeczności, TikTok usuwa również konta, które próbują wprowadzać użytkowników w błąd lub wykorzystują platformę do nieuczciwego wpływu na opinię publiczną. 

Technologia, specjaliści i niezależni partnerzy w walce z dezinformacją

W bieżącym egzekwowaniu Zasad Społeczności oraz Warunków Świadczenia Usług pomaga zarówno technologia, jak i tysiące specjalistów ds. bezpieczeństwa. Aby robić to skutecznie przy tak wielkiej skali, TikTok stale inwestuje w rozwój technologii do automatycznego wykrywania naruszeń i moderacji treści.

Dezinformacja stanowi specyficzne zagadnienie z obszaru moderacji treści, w którym dla konsekwentnego egzekwowania zasad kluczowa jest znajomość kontekstu i sprawdzanie faktów. Aby usprawnić proces wykrywania potencjalnie nieprawdziwych treści, TikTok korzysta z technologii uczenia maszynowego, ale przypadki naruszeń są później weryfikowane przez zespół regularnie szkolonych moderatorów. Ci zaś są w stałym kontakcie z organizacjami wyspecjalizowanymi w weryfikowaniu faktów (fact-checking).

TikTok współpracuje z kilkunastoma organizacjami zajmującymi się fact-checkingiem, weryfikującymi treści w ponad 30 językach. Każdy z partnerów jest akredytowany przez Międzynarodową Sieć Fact-Checkingowej (International Fact-Checking Network). Co ważne, treści, które w danym momencie są sprawdzane pod kątem wiarygodności nie są dostępne
w zakładce Dla Ciebie na TikToku. 

Partnerstwa wspierające walkę z dezinformacją

Aby jeszcze skuteczniej walczyć z dezinformacją TikTok podejmuje szereg partnerstw
z ekspertami. Platforma regularnie współpracuje z naukowcami, organizacjami pozarządowymi i ekspertami w dziedzinie korzystania z mediów. Współpraca ta nie tylko pomaga wzmocnić politykę i wiedzę na temat trendów i problemów, ale także umożliwia edukację użytkowników na platformie. 

Przykładowo TikTok, wspólnie z ekspertami z MediaWise i National Association of Media Literacy Education, stworzył Centrum Bezpieczeństwa, które zawiera treści, pomagające użytkownikom w ocenie filmów, które oglądają. 

Aby promować uczciwość wyborczą, TikTok tworzy Centra Wyborcze, które zapewniają dostęp do wiarygodnych informacji na temat głosowania i wyborów lokalnych. Dzięki hashtagom PSA i etykietom na filmach użytkownicy mają stały dostęp do zweryfikowanych przez WHO informacji o COVID-19 czy ospie małpiej. 

Szczegółowe dane dotyczące raportu dostępne są pod tym linkiem w wersji anglojęzycznej. Natomiast Raport w języku polskim dostępny będzie od dzisiaj pod tym adresem. 

Więcej informacji o działaniach TikToka na rzecz bezpieczeństwa na platformie znaleźć można w Centrum Bezpieczeństwa. 

O TikTok

TikTok jest czołową platformą krótkich filmów nagrywanych za pomocą urządzeń mobilnych. Naszą misją jest inspirowanie, pobudzanie kreatywności i sprawianie radości. TikTok posiada globalne biura w Los Angeles, Nowym Jorku, Londynie, Paryżu, Berlinie, Polsce, Izraelu, Dubaju, Bombaju, Krajach Nordyckich, Singapurze, Dżakarcie, Seulu i Tokio. https://www.tiktok.com/pl/ 

Sebastian Nowak

Niepodzielnie rządzi TikTok, z Clubhouse Polacy dopiero się oswajają

Obie aplikacje, z których jedna opiera się na kreatywnych filmikach, a druga na treściwych rozmowach, choć celują w odbiorców w innym przedziale wiekowym, są w swoich kręgach bardzo popularne.

Trendy w mediach społecznościowych szybko się zmieniają, a ostatnio na popularności zyskały dwa zupełnie różne typy aplikacji. Podczas gdy TikTok stawia na krótkie, kreatywne treści wideo, Clubhouse obsługuje tylko dźwięk i umożliwia uczestnictwo w długich rozmowach i prezentacjach. Wykorzystując analizę treści tekstowych online z ostatnich 3,5 miesiąca, Neticle zbadał postrzeganie obu aplikacji w Polsce i kierunek, w jakim zmierza dyskurs internetowy na ich temat.

Temat TikToka, który jest dostępny znacznie dłużej niż Clubhouse, przewinął się w blisko 95 tysiącach publicznych wzmianek. Były one rozpowszechniane na różne sposoby, na różnych platformach internetowych. Ponieważ Neticle zbiera wzmianki na podstawie treści tekstowych, zarówno filmy z YouTube, jak i TikTok zostały uwzględnione tylko wtedy, gdy w opisie filmu zostało zawarte słowo TikTok (lub jego synonim, np. #Tiktok).

wzmianki o TikToku

Można zauważyć, że największy odsetek wzmianek pochodzi z mediów społecznościowych, na portalach informacyjnych było ich zdecydowanie mniej. Charakter treści różni się w zależności od tego, na jakiej platformie się pojawia: w mediach społecznościowych najczęściej ponownie udostępnia się filmy własne lub innych, pierwotnie stworzone na TikTok. Posty wywołujące najwięcej interakcji (tj. polubienia/reakcje, komentarze i udostępnienia) bez wyjątku należą do tej kategorii.

Znamienne jest, że użytkownicy reklamują swój własny profil na TikToku, pod zdjęciem lub filmem niezwiązanym z aplikacją. Jest to szczególnie częste w przypadku YouTuberów, którzy prawie zawsze uwzględniają w opisach swoich filmów inne platformy, na których są obecni. Popularność TikToka dobrze ilustruje fakt, że hashtagi #tiktok, #tiktokers, #tiktokerszone itp. są używane w wielu postach na Instagramie, nawet jeśli dany post nie ma z TikTokiem nic wspólnego. Nazwa aplikacji pełni funkcję tzw. buzzword i użycie związanych z nią hashtagów może skutkować zwiększeniem liczby obserwujących.

Z drugiej strony na portalach informacyjnych i forach wiadomości i dyskusje faktycznie dotyczyły samego TikToka – występowały w nich na przykład przypadki niepokojących zachowań nieletnich użytkowników jak i nowe funkcje aplikacji. 25 stycznia burzę wywołała informacja na temat śmierci 10-letniej dziewczynki z Sycylii, która umarła w wyniku tzw. „blackout challenge” – kuriozalnego wyzwania polegającego na podduszaniu się do utraty przytomności. W następstwie tragedii Włochy zagroziły, że zablokują aplikację, jeśli nie zostaną usunięte profile tych użytkowników, których wiek nie został zweryfikowany. Limit wieku do rejestracji to oficjalnie 13 lat, ale przepis ten łatwo jest obejść.

W marcu miały miejsce dwa inne głośne wydarzenia: 9 września w sieci zawrzało na temat TikToka, ponieważ aplikacja zakazała hashtagu #superstraight, który zawierał już 103 miliony postów. 18 marca na Twitterze rozeszła się wiadomość, że TikTok próbował zataić wiadomość o strzelaninie w Atlancie, w której zginęło osiem osób pochodzenia azjatyckiego. W poniższej tabeli przedstawiono kluczowe tematy prasy.

wzmianki TikTok
Wśród tematów kluczowych nowe funkcje i niepokojące wieści

Clubhouse jest młodszą aplikacją i ze względu na swoją ekskluzywność mniej powszechną, dlatego w badanym okresie na jej temat zebrano znacznie mniej wzmianek. W polskim internecie pojawiła się łącznie 2336 razy w okresie od 1 stycznia do 15 kwietnia, w zdecydowanej większości w pozytywnym kontekście – wzmianki o negatywnym zabarwieniu stanowiły tylko 11 procent. Większość internautów wciąż jeszcze rozeznaje się w temacie, na czym dokładnie platforma ta polega, czy warto się na nią rejestrować. Na razie w większości podkreśla się pozytywne aspekty, takie jak możliwość uczenia się.

Dostępność i ekskluzywne pokoje to powtarzające się tematy w dyskusjach o Clubhouse

Najpopularniejsze posty związane z Clubhouse pojawiły się na YouTube-ie i Instagramie. Youtuber Kuba Klawiter, w swoich filmach z cyklu Tech Week, mówił o innowacjach związanych z Clubhouse, takich jak na przykład fakt, że aplikacja wkrótce udostępni opcję płatności bezpośrednich, wspierającej twórców. Również na Instagramie blogerzy i fotografowie lajfstajlowi podzielili się swoimi przemyśleniami na temat nowej aplikacji, ukazując, że Clubhouse jest właściwie podobny do już dobrze znanego i popularnego formatu podcastów i można się z niego wiele nauczyć.

Porównując TikTok i Clubhouse, widać wyraźnie, że grupy docelowe obu aplikacji są bardzo różne, między nimi nie ma większego pokrycia, a ich drogi rozwojowe zmierzają w odmiennych kierunkach. Ciekawie będzie obserwować, jak TikTok poradzi sobie po licznych kontrowersjach, oraz czy aplikacji Clubhouse uda się, obok swojej elitarności, zachować pozytywny wizerunek w oczach polskich użytkowników.

Zsófia od 10 lat pracuje jako dziennikarz, blogger, copywriter oraz account manager w obszarze komunikacji i marketingu. Jest autorką wielu publikacji w takich branżach jak turystyka, telekomunikacja, bankowość a nawet budownictwo. Pomimo wykształcenia socjologicznego i kilku projektów z tym związanych w okresie studiów, przez ostatnie dwa lata związana była z jednym z największych węgierskich banków gdzie pracowała jako Data Miner/Text Analyst. Aktualnie wykorzystuje swoją wiedzę i doświadczenie w Neticle, gdzie zajmuje się analizami mediów.

Zsófia Antal