BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.
Nowy rok, to nowe wyzwania wiąże się z nimi umiejętne łączenie kreatywności, znajomości technologii oraz strategii biznesowych.
Na przełomie 2022 i 2023 rozmawiam z ekspertami z różnych dziedzin związanych z biznesem, z marketingiem, z komunikacją marketingową…
Piotr Piętka, CEO Publicis Groupe w Polsce, w Ukrainie i Krajach Nadbałtyckich.
● Rok 2021 był rokiem odbicia po kryzysie okresu covidowego, natomiast rok 2022 był kontynuacją odbudowywania biznesu również w naszej branży.
● Doświadczenia związane z zarządzaniem ręczo Publicis z Ukrainie zdominowane są oczywiście, walnął i kryzysem który ta wojna wywołała wielu sferach życia obywateli tego kraju.
● Biznes, reklama w Ukrainie radzi sobie bardzo dobrze jak na warunki wojenne. Pomaga w tym również polityka pomocowa naszej korporacji. Wspieramy również naszych przyjaciół z Ukrainy tu w Polsce.
● Szybki rozwój sztucznej inteligencji może mieć wpływ i będzie miał taki wpływ na aktywności oferowane przez agencje reklamowe swoim klientom
● Dawno skończyły się czasy, kiedy reklamodawcy traktowali agencje reklamowe, jako wyłącznie specjalistów od komunikacji marketingowej. Dziś agencje są już partnerami we wspieraniu całych strategii biznesowych.
● Nowy rok, to nowe wyzwania wiąże się z nimi umiejętne łączenie kreatywności, znajomości technologii oraz strategii biznesowych.
W którym polskim mieście zlokalizowanych jest najwięcej agencji reklamowych? Jak wygląda struktura zatrudnienia w przeciętnej firmie? W czym najczęściej specjalizują się polskie agencje, jak wytypować do współpracy tę najlepszą i czy nowe technologie mogą usprawnić ten wybór? Między innymi na te pytania odpowiada najnowszy raport opracowany przez platformę brief4U.com. Marcin Chyliński, założyciel platformy brief4U.com i marketer z ponad 15 letnim doświadczeniem w obszarze komunikacji marketingowej, mówi o widocznych trendach w zakresie specjalizacji agencji, a także o ich coraz śmielszej ekspansji na zagraniczne rynki.
Lokalizacja agencji reklamowych w Polsce – które miasto na podium?
Według danych pochodzących z raportu brief4U.com, blisko połowa polskich agencji reklamowych zlokalizowana jest w Warszawie. Drugim miastem, pod względem liczby tych podmiotów jest Kraków, w którym możemy znaleźć aż 10 proc. wszystkich agencji reklamowych, a podium zamyka Poznań – z bazą 8 proc. agencji. Pozostałe firmy na swoją siedzibę również wybrały duże miasta, takie jak: Wrocław (6 proc.), Trójmiasto (5 proc.) oraz Łódź (4 proc.).
Większość dużych, międzynarodowych firm i koncernów, które najczęściej współpracują z zewnętrznymi agencjami, znajduje się w dużych miastach, w szczególności w Warszawie, dlatego z pewnością ta strategia lokalizacyjna agencji nie jest przypadkowa. I chociaż stolica jest zdecydowanym zagłębiem agencji reklamowych, warto wziąć pod uwagę fakt, że ponad 50 proc. podmiotów zlokalizowanych poza Warszawą, stanowi równie potężną grupę konkurencyjnych usługodawców, niejednokrotnie wysoko wyspecjalizowanych, których również warto brać pod uwagę, realizując projekty marketingowe.
Marcin Chyliński, Founding Partner brief4U.com
Nowy trend: ekspansja zagraniczna polskich agencji reklamowych
Z informacji zgromadzonych na platformie brief4U.com wynika, że polskie firmy z powodzeniem działają nie tylko w kraju, ale coraz częściej decydują się na zmianę strategii i wyjście ze swoimi usługami również na rynki międzynarodowe. Już co trzecia agencja zajmująca się komunikacją marketingową oferuje swoje usługi poza granicami naszego kraju. I tutaj zdecydowanym liderem są takie rynki jak Niemcy (23 proc.) i Wielka Brytania (17 proc.). Co ciekawe, kraje Europy Centralnej nie cieszą się już taką samą popularnością, co Europa Zachodnia. Zaledwie 12 proc. polskich agencji reklamowych deklaruje, że świadczy usługi w Czechach, 9 proc. na Słowacji i 8 proc. na Węgrzech.
To ważny aspekt, na który należy zwrócić uwagę, choćby ze względu na fakt, że wiele międzynarodowych korporacji centralizuje swoje działania marketingowe w ramach regionu CEE i poszukuje usługodawców, którzy mają doświadczenie właśnie na rynkach tego obszaru. Z jednej strony to ważna informacja dla marketerów, którzy przygotowują projekty o skali regionalnej, a z drugiej strony dla agencji reklamowych, które mogą w ten sposób zbudować przewagę konkurencyjną rozwijając swoje kompetencje na rynkach CEE.
Marcin Chyliński, brief4U.com
Agencje reklamowe: struktura zatrudnienia, a budżety projektów
Blisko 90 proc. firm z sektora komunikacji marketingowej w Polsce to małe i średnie przedsiębiorstwa, z czego 51 proc. agencji reklamowych zatrudnia od 11 do 50 pracowników, a 38 proc. to podmioty mikro zatrudniające do 10 osób. Porównując lokalizację siedziby agencji ze strukturą zatrudnienia, możemy zauważyć, że istnieje zależność pomiędzy jej wielkością a miastem, w którym ma swoją siedzibę. Duże agencje, powyżej 100 pracowników, których na naszym rynku jest zaledwie kilka procent, prawie dwa razy częściej decydują się na prowadzenie swojej działalności w stolicy, niż w pozostałych częściach kraju. Z kolei mikro podmioty zlokalizowane są najczęściej w miastach poza stolicą.
Z zebranych przez nas danych wynika, że wielkość projektów, jakich podejmują się agencje reklamowe jest ściśle powiązana z wielkością zatrudnienia. W przypadku małych podmiotów dominują projekty o wartości do 50 tys. zł. Z kolei najwięksi gracze w dużej mierze wykluczają realizację mikroprojektów i deklarują szczególne zainteresowanie kampaniami wysokobudżetowymi. To kolejna cenna wskazówka dla każdego marketera, by dobierać agencję adekwatną do posiadanego budżetu. Dlaczego? Mała firma może nie poradzić sobie ze złożonym projektem, z kolei niewielki projekt w dużej agencji może nie zostać potraktowany priorytetowo.
Marcin Chyliński, brief4U.com
Trend: przyszłość agencji reklamowych to specjalizacja?
W Polsce przeciętna firma zajmująca się komunikacją marketingową deklaruje doświadczenie i kompetencje w ramach pięciu specjalizacji. Umiejętność tworzenia strategii, działanie w obszarze digital i social media to najczęściej wskazywane z nich. Analizując wielkość agencji w zestawieniu z deklarowanym doświadczeniem, w ramach poszczególnych profili komunikacji marketingowej, można zaobserwować wysoki poziom specjalizacji głównie w mniejszych firmach. Co ciekawe, wśród największych graczy odsetek podmiotów o wąskiej specjalizacji jest równie wysoki.
Zauważalnym trendem w Polsce jest powstawanie podmiotów wysoko wyspecjalizowanych w jednym obszarze, tzw. agencji niszowych. Przykładem może być znaczny przyrost firm zajmujących się wyłącznie influencer marketingiem, które w ostatnim czasie zwróciły uwagę polskich marketerów, m.in. poprzez działania agencji Get Hero, stojącej za sukcesem projektu #EKIPA dla marki Koral. Dynamicznie rozwijają się również agencje, które oferują usługi wyłącznie w obszarze SEO/SEM czy technologii 3D AR/VR, które stanowią już znaczący odsetek agencji rejestrujących się w serwisie w ostatnim okresie.
Marcin Chyliński, brief4U.com
Nowe technologie pomogą w wyborze tej najlepszej agencji reklamowej
Przeciętny marketer wybiera agencję zazwyczaj spośród zaledwie kilku znanych mu firm, co stanowi niecały 1 proc. rynku, na którym obecnie działa ponad 1200 podmiotów. Warto, by w tak dynamicznie zmieniającej się przestrzeni, jaką jest strefa komunikacji marketingowej, posiadać aktualną wiedzę na temat podmiotów działających na rynku reklamowym oraz ich kompetencji i skuteczności w działaniu. Pomagają w tym nowe technologie, takie jak platforma brief4U.com, która pozwala na wybranie najlepszych usługodawców pod kątem specyfiki prowadzonych projektów marketingowych, jednocześnie nie ograniczając się do wąskiego grona agencji, które już znamy.
Wiedza na temat tego dość złożonego rynku nie jest gwarancją sukcesu, ale z pewnością pozwoli marketerom świadomie poruszać się po nim i znacznie trafniej dobierać partnerów biznesowych. Do tej pory brakowało narzędzi pozwalających na szersze spojrzenie na tę branżę i usprawniającego wybór usługodawcy. Stąd pomysł na platformę brief4u.com, która nie tylko usprawnia codzienną pracę marketerów, ale przede wszystkim, pozwala na wymianę wiedzy i doświadczeń pomiędzy marketerami właśnie w tym dynamicznie zmieniającym się sektorze.
Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.
W polskim sektorze komunikacji marketingowej funkcjonuje ponad tysiąc agencji reklamowych, jest więc z czego wybierać – pytanie jak to zrobić, by wybór agencji nie okazał się chybiony? W jaki sposób marketerzy poszukują tej „jedynej”? Według badań przeprowadzonych przez platformę brief4U.com wynika, że nadal najczęściej opieramy się na własnym doświadczeniu lub też prosimy o rekomendacje znajomych z branży, którzy już korzystali z usług danej agencji. Rzadziej do tego celu używamy wyszukiwarki internetowej. Czy słusznie? O tym, jakie kluczowe elementy każdy marketer powinien wziąć pod uwagę przy poszukiwaniach najlepszej agencji, a także dlaczego jednostkowe rekomendacje to nie zawsze dobry sposób na podjęcie decyzji o wyborze tak ważnego partnera biznesowego, mówi Marcin Chyliński, z brief4U.com.
Rynek agencji z obszaru komunikacji marketingowej w Polsce stale się rozwija. Nowe kanały dotarcia do odbiorców i potencjalnych klientów oferują nam niezwykłe możliwości, z których grzechem byłoby nie skorzystać. Postępująca digitalizacja i dynamicznie zmieniające się potrzeby rynku powodują, że firmy ewoluują i często zmieniają lub rozszerzają profil swojej działalności. Dlatego szczególnie ważne jest, by każdy marketer miał kompletną wiedzę na temat usługodawców, których chciałby zaprosić do współpracy. Od czego więc zacząć?
Wybór najlepszej agencji reklamowej to często loteria. Spraw, żeby tak nie było
Agencja od wszystkiego, to agencja od niczego? Niekoniecznie, ale pierwszy krok, jaki powinniśmy zrobić podczas poszukiwań właściwego usługodawcy to zastanowienie się jakiej agencji tak naprawdę potrzebujemy? Czy zależy nam na kompleksowej realizacji kampanii w formacie 360 czy też może poszukujemy firmy specjalizującej się w konkretnym obszarze, jak np. social media, PR czy influencer marketing. W Polsce agencje 360 to nadal tylko wycinek rynku, zdecydowanie większa część firm to specjaliści w konkretnych dziedzinach marketingu i reklamy. Warto zastanowić się zatem, jakich kompetencji poszukujemy u potencjalnego zleceniodawcy i zanotować najważniejsze z nich.
Precyzyjne określenie, jakiej dokładnie agencji poszukujemy pozwoli nam uniknąć sytuacji, kiedy rozpoczynamy współpracę z usługodawcą, który podejmuje się zadania nie mając często wymaganych kompetencji i doświadczenia w danym obszarze marketingowym. Na tym etapie bardzo łatwo można uniknąć nieporozumień jasno określając, w czym idealna dla nas agencja powinna się specjalizować. Większe podmioty dostępne na rynku znacznie częściej oferują usługi z zakresu marketingu 360 i zatrudniają specjalistów z wielu dziedzin, mniejsze agencje raczej specjalizują się w wybranych obszarach. Dlatego jeśli chcemy zrealizować kampanię tylko w obszarze PR – warto czasem zawęzić poszukiwania do firm, które doskonale odnajdują się w tym obszarze i mogą pochwalić się bogatym portfolio, a jeśli zależy nam na efektywnym marketingu w wyszukiwarce – warto rozejrzeć się za agencją specjalizującą się w SEO/SEM i wysoko ocenianą za działania w tej dziedzinie.
Marcin Chyliński, brief4U.com
Oprócz zdefiniowania profilu działalności, kluczowe jest też zastanowienie się nad kwestią doświadczenia agencji w danej branży. Wiele podmiotów posiada obszerne portfolio klientów, jednak największe doświadczenie zdobywa często w jednym lub kilku sektorach, jak np. bankowość i finanse, nieruchomości, FMCG czy nowe technologie i IT. Warto to wziąć pod uwagę szczególnie jeśli planujemy kampanię w zupełnie innej branży niż ta, w której agencja się specjalizuje.
Dogłębna analiza wszystkich informacji na temat poszczególnych agencji reklamowych na własną rękę to często żmudny i długotrwały proces, dlatego warto tutaj skorzystać z dostępnych dla marketerów rozwiązań technologicznych, które ten proces znacznie upraszczają. W jaki sposób? Dzięki platformie przetargowej dla usług reklamowych już na początkowym etapie poszukiwania odpowiedniej agencji, marketer może bardzo precyzyjnie zdefiniować zarówno profil działalności poszukiwanej agencji, jak i branżę, w której powinna się ona specjalizować. Dodatkowo, może, a nawet powinien, uwzględnić inne kryteria takie jak budżet przeznaczony na planowany projekt marketingowy oraz termin, w którym się on odbędzie, dzięki czemu już na początku swoich poszukiwań marketer łatwo i szybko wyeliminuje te podmioty, spośród prawie 500 agencji zarejestrowanych na platformie przetargowej, które nie posiadają zarówno kompetencji i doświadczenia, jak i zasobów czasowych i osobowych, aby podjąć się realizacji danego projektu marketingowego .
Marcin Chyliński, brief4U.com
Agencja z polecenia – oszczędność czasu czy strata pieniędzy?
Zdaniem Marca Zuckerberga, nic nie ma większego wpływu na ludzi niż rekomendacja zaufanego przyjaciela. Rekomendacje w sektorze komunikacji marketingowej, ale i nie tylko, to bardzo często jeden z najczęstszych sposobów na stworzenie „short” listy i wyłonienie usługodawców, którzy najprawdopodobniej posiadają właściwe kompetencje do realizacji danej kampanii marketingowej. Ale czy na pewno jest to dobre rozwiązanie? Może się zdarzyć, że pojedyncze osoby, które rekomendują nam daną agencję patrzą zupełnie innymi kategoriami i zwracają uwagę na inne parametry usługi, niż my. Dodatkowo, dana agencja mogła się sprawdzić np. w obsłudze kampanii PR, ale nadal brakuje jej doświadczenia w kampaniach płatnych w obszarze social media.
Takie wąskie podejście w wyborze przyszłego usługodawcy może bardziej przypominać loterię, niż świadomy wybór partnera biznesowego, który będzie dopasowany do naszych potrzeb i oczekiwań. Dlatego zachęcamy marketerów, żeby spojrzeli szerzej na cały proces poszukiwania agencji reklamowych i nie ograniczali się tylko i wyłącznie do jednostkowych rekomendacji, a korzystali również z rozwiązań technologicznych, które obecnie oferuje im rynek. Na platformie przetargowej brief4U.com, dostępny jest szereg kluczowych parametrów, które już na samym początku naszych poszukiwań pozwalają precyzyjnie określić, czego oczekujemy od agencji. W następnym kroku bardzo sprawnie i szybko możemy zaprosić wybrane firmy do przetargu i przesłać im przygotowany wcześniej na platformie profesjonalny brief, aby później łatwo porównać przesłane przez nie oferty ze sobą i wybrać najlepszą z nich. To znacznie ułatwia poszukiwania “idealnej” agencji oraz pozwala w jednym miejscu mieć wszystkie niezbędne informacje zarówno o usługodawcach, jak i przygotowanych przez nich ofertach oraz samym procesie przetargowym.
Marcin Chyliński, brief4U.com
Brief marketingowy – przejrzysty test dla agencji
Kiedy wyłonimy już TOP5 agencji reklamowych, które chcemy lepiej poznać i sprawdzić ich możliwości, kolejnym etapem jest przygotowanie odpowiedniego dokumentu w formie briefu marketingowego. To, z pozoru proste zadanie, ma bardzo kluczowe znaczenie w procesie wyłaniania najlepszej agencji. Dlaczego? Ponieważ źle przygotowany dokument znacznie utrudnia agencji zrozumienie Twojej marki i tego, czego od niej oczekujesz, a w rezultacie może zaważyć na sukcesie całej kampanii.
Z naszych najnowszych badań wynika, że brak zrozumienia briefu jest jednym z najczęstszych problemów na linii marketer-agencja reklamowa. Dlatego również i ten proces zdecydowaliśmy się maksymalnie ułatwić i sprofesjonalizować poprzez przygotowanie dla marketerów autorskiego szablonu briefu zarówno dla dużych projektów marketingowych, jak i mniejszych zleceń. Jak to wygląda w praktyce? Profesjonalny formularz dostępny jest po zalogowaniu się na platformie przetargowej i zawiera wszystkie kluczowe informacje, które trzeba uwzględnić, aby brief marketingowy był kompletny. Platforma cały czas prowadzi marketerów przez ten proces i podpowiada jakie informacje w danym miejscu należy podać, aby agencja w pełni zrozumiała naszą markę, oczekiwania i potrzeby oraz miała pakiet niezbędnych informacji, które stanowią istotę dokumentu, jakim jest brief marketingowy.
Marcin Chyliński, brief4U.com
Najlepsza agencja reklamowa – oceny i rankingi online
Na koniec pozostaje nam jeszcze kwestia ocenienia ofert usługodawców, których zaprosiliśmy do procesu przetargowego. Możemy to zrobić w formie prostego porównania kluczowych parametrów oferty samodzielnie lub skorzystać z opcji dostępnych na platformie przetargowej, aby ocenić jakość przygotowanej oferty przez daną agencję względem przyjętych przez nas kryteriów w briefie i wybrać najlepszą. Ważnym elementem jest ocena współpracy, jakość dostarczonej usługi i jej efekty po zakończeniu projektu. Dzięki temu w bardzo prosty sposób dołączamy do dużego grona nowoczesnych marketerów, którzy dzielą się swoją profesjonalną wiedzą na temat usługodawców, z którymi współpracują tworząc przy tym bardzo transparentny obraz rynku agencji reklamowych dla pozostałych marketerów korzystających z platformy przetargowej.
Z możliwości szerokiego dzielenia się swoimi doświadczeniami ze współpracy z usługodawcami bardzo często korzystamy w branży turystycznej, dzięki platformom booking.com, AirBnB czy Tripadvisor. Najwyższy czas, abyśmy również zaczęli to robić w tak dynamicznej przestrzeni, jaką jest obszar komunikacji marketingowej. Na tym rynku aktualna wiedza na temat potencjalnych partnerów biznesowych oraz ich rzeczywistych kompetencji i umiejętności jest kluczowa i może znacznie podnieść efektywność naszych działań i poziom zwrotu z inwestycji w naszą markę.
Marcin Chyliński, brief4U.com
Rankingi najlepszych agencji reklamowych dostępne w Internecie to nie jedyne źródło wiedzy na temat jakości usług oferowanych przez firmy z branży marketingowej. Warto korzystać też z rozwiązań, które gromadzą szerokie dane na temat tych podmiotów uzupełniane o oceny marketerów z całej Polski, którzy współpracowali z danymi agencjami i mogą się wypowiedzieć na temat jakości oferowanych przez nie usług. Ta ogromna dawka informacji podana w przystępny i prosty sposób, pozwala znacznie efektywniej poruszać się po rynku usługodawców, oszczędzać czas zarówno agencji jak i marketerów i co najważniejsze, podnosić efektywność inwestycji w markę.
Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.
AdWorldMasters.com, platforma łącząca 11 000 agencji w 160 krajach z marketerami, opublikował listę najlepszych marketerów i marek na całym świecie. MOTYs i BOTYs, odpowiednio, „Marketers Of The Year” i „Brands Of The Year”, to wyróżnienie nagradzanie do 5 marketerów i 5 marek na kraj.
Współpracownicy z branży mieli szansę nominować do tytułu marki i marketerów, a panel analityków z firmy wybrał marki i marketerów którzy otrzymają wyróżnienia.
Historia celebrowania branży kreatywnej: Ad World Masters wykorzystywał swoje dane i unikalną technologię, aby nagradzać agencje na podstawie ich wyniku agencji – miernika od 0 do 10 oceniającego potencjał agencji – obliczanego przez algorytmy AI, biorąc pod uwagę 160 punktów danych dla każdej agencji.
Jeśli chodzi o MOTY i BOTY, ostateczna lista obejmuje osoby i marki z 59 krajów. Łączna liczba to 139 marketerów i 186 marek. Lista marketerów nagradza różnorodnych marketerów i działaczy o różnych horyzontach, mieszankę wpływowych i karierowiczów. Nagrodzone marki są zazwyczaj markami konsumenckimi i reprezentują różne typy, od marek regionalnych po młode firmy technologiczne i marki globalne.
Jednym z bardziej interesujących odkryć, jakie możemy wyciągnąć z nominacji, było to, że ujawnia on silną „glokalną” dynamikę w grze o wschodzące marki i talenty w branży.
Thomas Lavernhe, dyrektor generalny i współzałożyciel Ad World Masters
Celem marketingu jest pomoc markom i firmom w uzyskaniu większej widoczności i zmobilizowaniu odbiorców do podjęcia działań. Konkurs ma na celu nagrodzenie pretendentów i wiodących marek, które pchają branżę do przodu.
Panel postanowił nagrodzić marki i profesjonalistów z całego świata. Opublikowano listę dla 59 krajów. Konkurs rzuca światło na specyfikę rynków lokalnych i regionalnych, a jury i metodologia selekcji skupiają się nie tylko na liderach, ale także na wykonawcach – ludziach zaangażowanych w pracę firm i ich marek, oraz zespołach z doświadczeniem w pracy na tych rynkach.
Ludzie nominowani do nagrody MOTY:
Darek Maciołek – BNP Paribas
Izabela Skonieczna – Free Now
Murat Yatağan – Brainly
Marki nominowane do nagrody BOTY:
Żywiec
Żabka
Tymbark
OLX
3M
Polska ma dynamiczną i rozwijającą się branżę reklamową. Po Rosji ma drugie co do wielkości wydatki na reklamę w Europie Środkowo-Wschodniej. Telewizja to chyba najbardziej wpływowe medium w Polsce. Reklama radiowa, kinowa i zewnętrzna stale zajmują niewielką, ale godną uwagi część rynku, podczas gdy udział reklamy w prasie znacznie się zmniejszył. Sektor reklamy telewizyjnej radzi sobie dobrze – zarówno przychody, jak i wydatki nadal rosną, pomimo coraz większej konkurencji ze strony internetu. W Polsce wpływy z reklam wyniosły 2,16 mld zł w styczniu 2021 r.
Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.
Rada Reklamy zaprasza do korzystania z usługi Copy Advice™ służącej ocenie przekazów reklamowych przed ich emisją.
Współczesny rynek reklamy przypomina pole minowe. Reklamowe miny-pułapki to kwestie etyczne, prawne, merytoryczne i estetyczne. Agencje reklamowe i reklamodawcy muszą poruszać się po nim z najwyższą ostrożnością i uwagą, ponieważ odbiorcy reklamy i konkurencja często wyłapują najdrobniejsze potknięcie i odstępstwo od obowiązujących norm. Oczywistym dowodem na to jest liczba skarg, zastrzeżeń i protestów wnoszonych do Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy przeciwko kampaniom nie spełniającym najwyższych norm etycznych.
Europejska branża reklamowa od lat korzysta z komfortowej usługi jaką jest tzw. copy advice. Copy Advice to skuteczne narzędzie wykrywające potencjalne nieścisłości czy też ewentualne zagrożenia płynące z przekazu reklamowego, zanim ten dostanie się na rynek. Korzystają z niego reklamodawcy, agencje reklamowe i marketingowe, nadawcy i dostawcy usług medialnych, a w niektórych krajach jest to wręcz obowiązkowe.
Copy Advice™ na rynku polskim to usługa polegająca na możliwości zgłoszenia do Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy informacji nt. treści planowanych działań reklamowych na dowolnym etapie kreacji przed ich emisją, celem ich weryfikacji co do zgodności z Kodeksem Etyki Reklamy. Pozwala uzyskać merytoryczną opinię dot. ewentualnych zmian niezbędnych do dostosowania reklamy do obowiązujących lokalnie norm i przepisów etycznych.
Szczególnie w sytuacjach, kiedy przekaz reklamowy dotyka kwestii wrażliwych, kontrowersyjnych lub może w niezawiniony sposób prowadzić do narażenia na negatywne reakcje czy problemy reputacyjne reklamowaną markę czy firmę, Copy Advice™ jest rekomendowaną usługą dostępną dla członków Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy, jaki i dla wszystkich uczestników rynku reklamowego w Polsce.
Agnieszka Kępińska-Sadowska, prezes Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy
Rada Reklamy jako pierwsza organizacja w Polsce opracowała i wprowadziła na rynek usługę Copy Adviceᵀᴹ korzystając z profesjonalnych wzorców europejskich, w tym doradztwa The European Advertising Standards Alliance EASA, którego jest aktywnym członkiem.
Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy powołał komisję Copy Adviceᵀᴹ, w której zasiadają profesjonaliści łączący wysokie kompetencje naukowe i doświadczenie biznesowe. Ich wiedza, umiejętności i doświadczenie gwarantują rzetelną analizę i ocenę projektów reklam.
Usługa ma charakter poufny – wszystkie informacje przekazane Radzie Reklamy dot. przekazu reklamowego są traktowane jako ściśle poufne.
Dla kogo Copy Advice™
Członkowie Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy
Firmy lub organizacje nie będące członkami Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy planujące kampanie reklamowe, które chciałyby zweryfikować zgodność przekazu reklamowego z ogólnymi normami etycznymi i Kodeksem Etyki Reklamy
Agencje reklamowe, domy mediowe i nadawcy na etapie projektowania przekazów reklamowych i planowania kampanii
Korzyści z usługi Copy Advice™
Bezstronna, rzetelna ocena projektu przekazu reklamowego pod kątem jego zgodności z Kodeksem Etyki Reklamy
Oszczędność kosztów produkcyjnych i emisji w przypadku, gdy reklama naruszałaby zapisy Kodeksu Etyki Reklamy
Zmniejszenie ryzyka zaskarżenia reklamy przez konsumentów czy inne firmy po jej emisji, w zakresie naruszeń zasad etycznych
Copy Adviceᵀᴹ w zgodzie z najwyższymi europejskimi standardami działa od dziś na polskim rynku, pomagając w identyfikacji możliwych problemów w przekazie.
Zapobiega wejściu na minę, minimalizując ryzyko zaskarżenia reklamy, kolizji z zasadami etycznymi, Kodeksem Etyki Reklamy i narażenia wizerunku i reputacji.
Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.