Polacy kochają sport! Wyniki badania

Polacy bardziej zainteresowani sportem

W „roku pandemicznym” odsetek osób zainteresowanych sportem wzrósł o 8 p.p. Obecnie aż 90% Polaków łącznie przyznaje, że bardzo lub choć trochę interesuje się sportem. Wzrósł również odsetek osób, które uważają, że sponsoring ma pozytywny wpływ na rozwój polskiego sportu. Za największe osiągnięcie sportowe ubiegłego roku Polacy uważają zwycięstwo Igi Świątek w turnieju Wielkiego Szlema – wynika z najnowszego raportu Sponsoring Monitor ARC Rynek i Opinia.

Coraz mniejsza jest grupa Polaków twierdzących, że w ogóle nie interesują się sportem, powiększa się za to grupa miłośników sportu.

Zainteresowanie Polaków sportem

Zainteresowanie Polaków sportem
Źródło: Sponsoring Monitor 2020, ARC Rynek i Opinia, styczeń 2021

W porównaniu z ubiegłym rokiem o 3 p.p. wzrosło zainteresowanie piłką nożną, dzięki czemu piłka nożna znowu jest numerem jeden – w ubiegłym roku na pierwszym miejscu najpopularniejszych dyscyplin były skoki narciarskie.

Najbardziej popularne dyscypliny sportowe (2019 versus 2020)

Najbardziej popularne dyscypliny sportowe
Źródło: Sponsoring Monitor 2020, ARC Rynek i Opinia, styczeń 2021

Najważniejsze wydarzenie i znajomość sportowców

Najważniejszym wydarzeniem sportowym, zdaniem Polaków, było zwycięstwo Igi Świątek w tenisowym turnieju Wielkiego Szlema na kortach Rolanda Garrosa – 70% badanych wskazało to osiągnięcie za najważniejsze. Nieco mniej – 67% wskazań miało zdobycie przez Roberta Lewandowskiego nagrody Piłkarza Roku FIFA, trzecim najważniejszym wydarzeniem (66% wskazań) było zwycięstwo Dawida Kubackiego w klasyfikacji końcowej 68. Turnieju Czterech Skoczni.

Którzy sportowcy najbardziej zyskali na znajomości w ubiegłym roku?

Patrząc na znajomość wspomaganą zdecydowanie najwyższy wzrost odnotowała Iga Świątek (skok o 13 p.p. z 20% na 33%). Sportowcem, który również odnotował skok znajomości powyżej 10 p.p. jest Dawid Kubacki (skok o 11 p.p. z 44% na 55%).

Postrzeganie sponsoringu sportu

W porównaniu z ubiegłym rokiem wzrósł również odsetek osób, które uważają, że sponsoring ma pozytywny wpływ na rozwój polskiego sportu. Więcej Polaków, niż jeszcze w ubiegłym roku, przyznaje, że chętniej kupuje produkty firm, które sponsorują sport (45% w 2020 versus 39% w 2019) oraz tych, którzy korzystniej oceniają firmy sponsorujące (55% w 2020 versus 48% w 2019).

Postrzeganie sponsoringu sportu
Źródło: Sponsoring Monitor 2020, ARC Rynek i Opinia, styczeń 2021

Najbardziej znanymi sponsorami sportu (znajomość spontaniczna) są firmy: PKN Orlen, Adidas, Nike, Coca-Cola i Lotos.

Najbardziej znani sponsorzy sportu (2018-2019-2020)

Najbardziej znani sponsorzy sportu
Źródło: Sponsoring Monitor 2020, ARC Rynek i Opinia, styczeń 2021

W roku „pandemicznym” wyraźnie widać większe zainteresowanie sportem wśród Polaków. Może wynikać to z faktu, że przez lockdown czy wszelkie obostrzenia wachlarz możliwości spędzania wolnego czasu się istotnie skurczył. Poza tym, byliśmy zmuszeni dużą część czasu spędzać w domu, gdzie możliwości rozrywki są ograniczone. Wzrósł szczególnie odsetek osób twierdzących, że trochę interesują się sportem, co by oznaczało, że ci, którzy do tej pory nie znajdowali czasu na śledzenie rozgrywek, teraz ten czas znaleźli, być może też pod wpływem osób, z którymi mieszkają. Pozytywną informacją dla sponsorów jest to, że Polacy coraz bardziej doceniają ich zaangażowanie w rozwój polskiego sportu. Ten rok był dla firm z wielu branż niełatwy, być może stąd większe uznanie kibiców w kierunku marek sponsorujących

 Agnieszka Doktorska, ARC Rynek i Opinia, kierowniczka projektu Sponsoring Monitor

Informacja o badaniu
Sponsoring Monitor to badanie realizowane przez ARC Rynek i Opinia od kilkunastu lat, w tym roku zastosowano wyłącznie metodę CAWI. Badanie jest realizowane w trybie ciągłym w ramach comiesięcznych fal. Łączna wielkość próby – N=5167, próba ogólnopolska, reprezentatywna.

ARC Rynek i Opinia już od blisko 30 lat przeprowadza badania marketingowe oraz sondaże opinii publicznej i ma stałe miejsce wśród najlepszych instytutów badawczych w Polsce. Dzięki przynależności do największej międzynarodowej sieci zrzeszającej niezależne agencje badawcze – IriS – realizuje projekty badawcze w Europie i na świecie. Instytut ARC Rynek i Opinia posiada certyfikat jakości pracy ankieterów PKJPA, a wszystkie badania są realizowane w zgodzie ze standardami ESOMAR-u.


Źródło: ARC Rynek i Opinia

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Polacy chcieliby wrócić do kin i na koncerty

kultura

Z badania ARC Rynek i Opinia wynika, że 59% Polaków odczuwało brak wydarzeń kulturalnych z powodu pandemii. Dwie trzecie badanych deklaruje, że pójdzie do kina, jak już będzie taka możliwość, a połowa – chętnie wybierze się na koncert. Pytanie, czy zrobią to w obliczu licznych obostrzeń sanitarnych i konieczności używania maseczek podczas seansu czy imprezy?

Kultura to jeden z obszarów, który istotnie ucierpiał podczas pandemii. Zamknięte zostały kina, teatry, odwołane imprezy masowe, czyli również koncerty. Z badania ARC Rynek i Opinia wynika, że Polacy chcieliby powrotu do tych aktywności, zwłaszcza że sezon letni sprzyja wszelkim imprezom kulturalnym, na przykład na świeżym powietrzu.

odczuwanie braku wydarzeń
Źródło: ARC Rynek i Opinia, dane z raportu Sponsoring Monitor, maj-czerwiec 2020

Najbardziej pożądane wśród Polaków są wyjścia do kina czy na koncert. Rzadziej tęsknimy za imprezami sportowymi, meczami czy wyjściami do teatru, być może też dlatego, że również poza okresem pandemii mniej osób w nich uczestniczy.

Gotowość do korzystania z wydarzeń kulturalnych i sportowych

gotowość do udziału w wydarzeniach
Źródło: ARC Rynek i Opinia, dane z raportu Sponsoring Monitor, maj-czerwiec 2020

Podczas pandemii wysoką aktywnością w Internecie wyróżniali się artyści: nagrywali utwory muzyczne, angażowali się w zbiórki pieniężne na walkę z koronawirusem, wystawiali sztuki. Połowa Polaków doceniła te starania.

ocena postawy ludzi
Źródło: ARC Rynek i Opinia, dane z raportu Sponsoring Monitor, maj-czerwiec 2020

Zdecydowanie najbardziej popularnym sposobem na kontakt z kulturą podczas pandemii było czytanie książek oraz oglądanie filmów i seriali na platformach streamingowych. Co piąty badany deklaruje, że oglądał transmisje na żywo prowadzone przez twórców. 14% Polaków zwiedzało wirtualnie muzea.

korzystanie z kultury/sztuki
Źródło: ARC Rynek i Opinia, dane z raportu Sponsoring Monitor, maj-czerwiec 2020

Czas pandemii paradoksalnie może zwiększyć zainteresowanie Polaków kulturą. To, co dotychczas było na wyciagnięcie ręki, na co często nie było czasu, okazało się niedostępne, mimo iż czasu mieliśmy więcej. Ponadto, stęskniliśmy się za ludźmi, dlatego, mimo popularności platform streamingowych Polacy deklarują, że pójdą do kina. Czy stanie się tak rzeczywiście? Zgodnie z decyzją rządu w Polsce kina mogą być już otwarte, jednak obostrzenia sanitarne są dość surowe: tylko połowa miejsc może być zajęta, a widzowie i personel muszą nosić rękawiczki i maseczki. I tutaj pojawia się pytanie, na ile te obostrzenia zniechęcą Polaków do korzystania z imprez w zamkniętych pomieszczeniach?

Agnieszka Doktorska, autorka badania, Senior Project Manager z ARC Rynek i Opinia

Informacja o badaniu

Sponsoring Monitor to największe kompleksowe badanie na temat sponsoringu w sporcie i kulturze w Polsce. Realizowane przez ARC Rynek i Opinia od kilkunastu lat, pozwala na obserwowanie trendów w powyższych obszarach. Badanie Sponsoring Monitor 2020 jest realizowane w trybie ciągłym w ramach comiesięcznych fal metodą ankiet internetowych (CAWI). Struktura próby odzwierciedla strukturę populacji Polski ze względu na: płeć, wiek, województwo i wielkość miejscowości zamieszkania. Blok pytań dotyczący kultury i sportu w czasie pandemii został zrealizowany na przełomie maja i czerwca 2020 roku na próbie N=938.


Źródło: Informacja prasowa ARC Rynek i Opinia

Martyna Pacholak