...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

YouGov Recommend 2021: najczęściej rekomendowane marki w Polsce

najchętniej rekomendowane marki

Międzynarodowa firma YouGov zajmująca się badaniami rynku i analizą danych przygotowuje co roku ranking YouGov Recommend, w którym pokazane są najchętniej polecane marki na całym świecie. Firma Inquiry sprawdziła razem z YouGov, które marki są najczęściej rekomendowane przez klientów w Polsce.

W ciągu roku YouGov zbiera dane z milionów ankiet realizowanych dla kilku tysięcy marek w wielu krajach na całym świecie, w tym w USA, Chinach, Japonii, Niemczech i Wielkiej Brytanii. Ranking YouGov Recommend 2021 powstał na podstawie danych z badania YouGov BrandIndex, w którym zadawane są pytania o m.in. chęć polecania marek. W tym roku po raz pierwszy opublikowany został ranking YouGov Recommend dla marek monitorowanych w naszym kraju. Kategorie monitorowane w Polsce obejmują handel spożywczy, drogerie, modę, handel specjalistyczny, ubezpieczenia, usługi finansowe, gastronomię oraz e-commerce.

Pierwsze miejsce w rankingu YouGov Recommend 2021 w Polsce zajmuje Cukiernia Sowa – wskaźnik rekomendacji dla tej marki (wśród klientów) wynosi ponad 85%. Słodkim przyjemnościom niewiele ustępuje Allegro, zaś na trzecim miejscu znalazł się internetowy sklep rossmann.pl. Kolejne marki w zestawieniu Top 10 to pyszne.pl , 4F, Zara, Rossmann, AXA, Lidl oraz empik.com.

Najchętniej rekomendowane marki w Polsce
Źródło: Inquiry

W osobnym rankingu wyróżnione zostały te firmy, które osiągnęły najwyższy wzrost wyników w stosunku do ubiegłego roku (Top Improvers). W ciągu ostatniego roku w Polsce największy wzrost indeksu zanotowały sieci Netto, OBI oraz H&M; na dalszych miejscach znalazły się Carrefour, kik, Dino i Żabka. Listę Top Improvers zamykają Biedronka, Aldi i McDonald’s.

Najchętniej rekomendowane marki w Polsce
Źródło: Inquiry

Agnieszka GórnickaNa liście YouGov Recommend Top 10 znajdują się nie tylko wielkie marki, ale też lokalne firmy, które cały czas pracują nad relacją z klientami. Widzimy też, że mimo pandemii wiele firm zdołało znacząco poprawić swoje wyniki.

Agnieszka Górnicka, prezes Inquiry


Źródło: Inquiry

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Mamy dość noszenia maseczek. Co dalej?

kwarantanna mezczyzna bol glowy

Pandemiczna rzeczywistość, z całym zestawem różnych obostrzeń i ograniczeń, trwa już ponad rok. Nie ma takiego obszaru naszego życia, na który COVID nie miałby wpływu, a co za tym idzie wszyscy w znacznym stopniu odczuwamy tę sytuację, na ogół negatywnie.

W jaki sposób ograniczenia i zmienione zasady funkcjonowania wpływają na nasze zdrowie i nastrój? Z jakimi problemami obecnie borykamy się częściej niż przed pandemią? Poniżej przedstawiamy najnowsze badanie agencji Inquiry, w którym odpowiadamy na te pytania.

Zapytani o to, czego im najbardziej brakuje, Polacy najczęściej wskazywali na kwestię przemieszczania się bez maseczki – aż 70% osób chciałoby powrotu do normalności pod tym względem. Co ciekawe, jest to najczęściej wskazywana rzecz niezależnie od wieku, płci, wykształcenia, wysokości dochodów oraz miejsca zamieszkania. Można powiedzieć, że dyskomfort związany z obowiązkiem noszenia maseczki połączył wszystkich Polaków.

Na kolejnych miejscach w rankingu covidowej deprywacji znalazły się podróże i wycieczki (58% wskazań), spotkania ze znajomymi (57%), dostęp do lekarzy (52%) oraz wyjścia do restauracji i kawiarni (50%). Obecną sytuację w większym stopniu odczuwają kobiety, podobnie jak osoby bardzo młode (w wieku 18-24 lata).

Zapytaliśmy Polaków także o ocenę obecnego nastroju i poczucia stresu w porównaniu z czasami sprzed pandemii. Aż 70% osób odpowiedziało, że obecnie odczuwają gorszy nastrój niż wcześniej (przy czym co trzecia osoba udzieliła odpowiedzi „zdecydowanie gorszy”). Ponownie, to kobiety w większym stopniu niż mężczyźni odczuwają negatywne skutki sytuacji (73% z nich ma gorszy nastrój, w przypadku mężczyzn odsetek ten wynosi 66%). Podobnie jest w przypadku oceny poziomu stresu – niemal 2/3 osób czuje się teraz bardziej zestresowana niż przed wybuchem pandemii.

Gorsze samopoczucie ma też konsekwencje dla naszego zdrowia, szczególnie psychicznego. W wyniku pandemii wzrosła podatność na różne dolegliwości – poczucie zmęczenia i stres (po 46% wskazań), uczucie niepokoju i strachu (44%), brak energii do działania (44%), przygnębienie (42%) oraz rozdrażnienie (42%). We wszystkich tych przypadkach kobiety doświadczają takich dolegliwości znacznie częściej niż mężczyźni.

Pandemiczne ograniczenia, a w szczególności masowe przejście pracowników biurowych na tryb pracy zdalnej, ma także negatywny wpływ na ilość ruchu, co odbija się na sylwetce. Aż 36% respondentów przyznaje, że przytyli wciąg u ostatniego roku (częściej kobiety niż mężczyźni – 39% vs 32%), średnio o ok. 5 kg.

W wyniku pandemii częściej pojawiają się też najrozmaitsze problemy związane z codziennym życiem: najpoważniejsze z nich to problemy finansowe. Ich częstsze występowanie deklaruje prawie połowa kobiet (45%) i co trzeci mężczyzna (32%). Nasilają się też ogólne problemy ze zdrowiem, co deklaruje 1/3 kobiet i 1/4 mężczyzn.

Pandemia i związane z nią ograniczenia dają się nam mocno we znaki. Mimo to wciąż 23% rodaków nie zamierza się szczepić przeciwko koronawirusowi, głównie w obawie o bezpieczeństwo. To zdecydowanie za dużo, byśmy szybko wrócili do normalnego życia.

Agnieszka Górnicka, prezes Inquiry

Badanie zostało zrealizowane w dniach 15 marca – 4 kwietnia 2021 r. na reprezentatywnej próbie N=2128 dorosłych Polaków metodą CAWI (sondaż online na panelu YouGov).


Źródło: Inquiry 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Polacy będą mniej zachowawczy w tegoroczną Wielkanoc niż rok temu [BADANIE]

Wielkanoc 2021

Niemal równo rok temu przygotowywaliśmy się do Świąt Wielkanocnych w nowej pandemicznej rzeczywistości. Chyba nikt wtedy nie przypuszczał, że w następne święta sytuacja nie ulegnie poprawie, a wręcz się pogorszy. Jednak obecnie jesteśmy oswojeni z epidemią, a ogólny stosunek do ciągle trwających obostrzeń również jest inny niż wiosną 2020. Jak w tym kontekście Polacy planują spędzić najbliższą Wielkanoc? Czy sami przygotują świąteczne potrawy czy skorzystają z coraz popularniejszego cateringu? Poniżej przedstawiamy najnowsze badania Inquiry, w którym odpowiadamy na te i inne pytania.

Na początku warto zauważyć, że dzisiaj Polacy obawiają się koronawirusa znacznie mniej, niż to miało miejsce rok temu. Obecnie nieco ponad połowa z nas (55%) deklaruje, że boi się zarażenia (suma odpowiedzi „bardzo się boję” i „raczej się boję”). Z kolei rok temu aż 71% osób odpowiedziało, że boi się zarażenia. Oznacza to bardzo wyraźny spadek obaw przed COVID-19, co niewątpliwie ma wpływ na dokonywane przez Polaków wybory, również w kontekście najbliższych Świąt Wielkanocnych.

Nadal większość z nas planuje spędzić święta tylko w gronie najbliższej rodziny w obrębie jednego gospodarstwa domowego – 63% osób deklaruje brak odwiedzin rodziny i najbliższych w tym czasie, jednak rok temu aż 83% osób zamierzało zostać w domach.

Wielkanoc 2021
Źródło: Inquiry

Połowa spośród osób, które z okazji świąt nie zobaczą się z rodziną brak najbliższych jest postrzegany jako dotkliwy, jednak jest to o 9 punktów procentowych mniej niż w zeszłym roku. Prawdopodobnie wynika to z faktu, że obecnie większość osób odwiedza swoją rodzinę przynajmniej od czasu do czasu, a rok temu, kiedy byliśmy na etapie rozwoju pandemii, na pewien czas większość z nas faktycznie była odizolowana od części rodziny. Tak jak poprzednio, brak najbliższych podczas świąt jest bardziej negatywnie odczuwany przez kobiety niż przez mężczyzn oraz przez osoby w wieku 55+ w porównaniu z młodszymi.

Chęć Polaków do powrotu do „normalności” widać również w odpowiedziach dotyczących sposobu przygotowania Wielkanocy. Wyraźnie więcej osób niż roku temu deklaruje, że przygotuje „takie same Święta jak zazwyczaj” (35% vs 18%), a całkowita rezygnacja z obchodzenia świąt wielkanocnych jest rzadsza (12% vs 19%). Co interesujące, takie osoby zdecydowanie rzadziej niż w 2020 roku opowiadają, że powodem braku obchodzenia świąt jest obecna sytuacja, w której ciężko lub nawet nie powinno się świętować.

Wielkanoc 2021
Źródło: Inquiry

Nie zmienia się postawa Polaków wobec samodzielnego przygotowywania potraw – dokładnie tak jak rok temu 65% osób zamierza przygotować wszystkie posiłki w domu, a 35% respondentów część jedzenia zamówi. Zamawianie części potraw jest szczególnie popularne wśród najmłodszej grupy osób w wieku 18-24 lata, wśród których aż 45% osób planuje skorzystać z takiego rozwiązania. Częściej decydują się na to mężczyźni niż kobiety (42% vs 24%). Ważną motywacja do zakupu części potraw jest wsparcie lokalnych firm

Polskie społeczeństwo dostosowało się do życia w czasie pandemii, a w wielu wypadkach wielkanocne tradycje wygrywają z poczuciem zagrożenia. Dla wielu osób nie będą to jednak wesołe święta, a na pewno inne niż zwykle.

Agnieszka Górnicka, prezes Inquiry


Źródło: Inquiry

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Rok 2020 w handlu – komunikat Inquiry [BADANIE]

Rok 2020 w handlu - komunikat Inquiry [BADANIE]

Trwająca niemal od roku pandemia koronawirusa miała ogromny wpływ na działalność sieci handlowych oraz gastronomicznych. Znaczący spadek przychodów odnotowały przede wszystkim branże, które były czasowo zamknięte. Jednak nawet sklepy, które były cały czas otwarte, musiały się mierzyć z wieloma wyzwaniami. Nie dla wszystkich rok 2020 był całkiem stracony.

Na podstawie prowadzonego w sposób ciągły badania YouGov BrandIndex możemy powiedzieć, które sieci pomimo trudności wywołanych pandemią zdołały wzmocnić wizerunek i pozycję na rynku. Na blisko ok. 120 monitorowanych marek sieci handlowych, 16 wyraźnie poprawiło wskaźniki wizerunkowe w roku 2020 w porównaniu do 2019. Dla tych marek widzimy wzrost syntetycznego wskaźnika BrandIndex, który obejmuje opinie dotyczące satysfakcji klientów, reputacji marki, jakości oferowanych produktów lub usług, stosunku jakości do ceny, skłonność do polecania marki oraz ogólną opinię o marce.

Największy wzrost indeksu w porównaniu do 2019 r. odnotowano dla sieci Żabka, dobrze wypadła też Żabka Café; ponadto wśród sieci spożywczych wyraźna poprawa wystąpiła w przypadku Biedronki, a wśród drogerii – dla sieci Hebe. W gastronomii najlepiej wypadły marki oferujące jedzenie z dostawą (Telepizza, pyszne.pl) oraz McDonald’s.

Pod względem wizerunku dobrze sobie radzą najsilniejsze marki sklepów z odzieżą i obuwiem, takie jak CCC, Deichmann, Pepco, H&M czy Reserved. Duży wzrost zanotowała także inna marka z grupy LPP, Sinsay. Okres pandemii wykorzystały ponadto niektóre sieci z kategorii DIY, przede wszystkim Castorama i OBI, a także sieć RTV Euro AGD.

Rok pandemii w handlu
Źródło: Inquiry

Silna marka pomaga przetrwać trudny okres, ale bardzo dobre wyniki osiągnęły niektóre marki o słabszym wizerunku. Wszystkie omawiane tu marki wykonały ogromną pracę, by – pomimo pandemii – podtrzymać i wzmocnić relacje z klientami.

Agnieszka Górnicka, prezes agencji Inquiry

O badaniu YouGov BrandIndex

Badanie YouGov BrandIndex to jedyny w Polsce syndykatowy tracking pozycji marek, realizowany w trybie ciągłym metodą CAWI na próbie do 9000 osób rocznie (sondaż online na panelu YouGov).

O Inquiry

Inquiry jest polską agencją badań rynku. Od 2019 r. Inquiry współpracuje z międzynarodową firmą YouGov, będąc jej wyłącznym przedstawicielem w Polsce.


Źródło: Informacja prasowa Inquiry

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Allegro, AliExpress, Amazon i przyszłość polskiego handlu: raport Inquiry

zakupy online

Od lat obserwujemy w Polsce wzrost sprzedaży detalicznej przez internet. Szczególnie popularne są zakupy na platformach sprzedażowych, które przez lata wypracowały silną pozycję na polskim rynku e-commerce. Do ekspansji w naszym kraju przygotowuje się też międzynarodowy gigant sprzedaży detalicznej – Amazon. Czy wywoła to rewolucję w sektorze e-commerce, a być może w całej branży handlowej? Agencja Inquiry pisze o starciu gigantów w najnowszym raporcie „Allegro, AliExpress, Amazon i przyszłość polskiego handlu”.

W wielu krajach Amazon jest najsilniejszym graczem nie tylko w e-commerce, ale w całym handlu. Ponad połowa konsumentów z Niemiec, Wielkiej Brytanii i Francji deklaruje, że w ostatnim czasie robiła zakupy właśnie na Amazonie, co daje marce 1. miejsce wśród wszystkich firm handlowych. W Polsce Amazon jest marką dość dobrze znaną, a od czterech lat Polacy korzystają z polskojęzycznej wersji strony amazon.de. Obecnie 65% Polaków robiących zakupy przez internet zna markę Amazon, a co 7 osoba w tej grupie dokonała kiedykolwiek zakupów za pośrednictwem tej platformy.

Najbardziej popularną platformą internetową działającą na polskim rynku jest niewątpliwie Allegro – to marka znana praktycznie wszystkim osobom, które kupują za pośrednictwem internetu. Na drugim miejscu plasuje się platforma ogłoszeń lokalnych OLX, rozpoznawana przez 85% osób. Kolejne miejsca należą do Zalando i empik.com, zaś Amazon pod względem znajomości znajduje się na 6. pozycji, za Aliexpress. Co więcej, w opinii klientów Allegro zdecydowanie wygrywa w zestawieniu z gigantami, głównie dzięki dobrej jakości i obsłudze, niskim cenom, szybkiej dostawie oraz ogólnemu zaufaniu do marki.

Jak zmieni się polski rynek e-commerce?

Spośród osób, które znają markę Amazon, już ponad 40% wie o planach rozpoczęcia działalności w Polsce, a ponad połowa deklaruje chęć korzystania ze strony amazon.pl. Innym słowy, ponad 1/3 ogółu Polaków kupujących w internecie jest zainteresowana zakupami na amazon.pl, a ich stosunek do marki jest zdecydowanie pozytywny. Polskie firmy e-commerce szykują się na walkę o rynek, czego dowodem jest choćby debiut Allegro na warszawskiej giełdzie.

Agnieszka Górnicka, prezes Inquiry

Więcej informacji: „Allegro, AliExpress, Amazon i przyszłość polskiego handlu” – raport Inquiry, październik 2020. Badanie zrealizowane metodą CAWI na panelu YouGov, na próbie 1886 osób kupujących w internecie.

zakupy Ecommerce
źródło: Inquiry

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Tylko połowa Polaków traktuje pandemię poważnie

koronawirus

Już od niemal roku świat zmaga się z epidemią wywołaną wirusem SARS-CoV-2. Epidemia koronawirusa wpływa na każdy aspekt naszego życia, zmieniając je nie do poznania. Dodatkowo codziennie jesteśmy zasypywani doniesieniami mediów o coraz to większej liczbie odnotowanych przypadków zachorowań. Jaki jest stosunek Polaków do wprowadzanych obostrzeń? Jak odnajdują się w chaosie informacyjnym? Poniżej najnowsze wyniki badania Inquiry, w którym odpowiadamy na te pytania.

Pod koniec września br. tylko ok. połowa Polaków deklarowała, że pandemia koronawirusa stanowi dla nas nadal zagrożenie i należy ją traktować poważnie, a wszyscy powinni stosować się do nakazu noszenia maseczek oraz utrzymywania dystansu społecznego. Jest to postawa reprezentowana w szczególności przez osoby będące w grupach podwyższonego ryzyka, a więc osoby powyżej 55. roku życia. Widać też wyraźnie, że pandemia odcisnęła większe piętno na dużych miastach niż na wsi czy w mniejszych miejscowościach. Jednocześnie tylko 6% badanych uważa, że pandemia stanowi zagrożenie wyłącznie dla osób starszych, a młodsi mogą się nie przejmować.

Bez wątpienia COVID-19 jest tematem nr 1 ostatniego półrocza, zarówno w tradycyjnych mediach, jak w internecie i mediach społecznościowych. Mnogość informacji nie idzie jednak w parze z ich jakością, bo aż 43% respondentów twierdzi, że media nie informują nas rzetelnie o panującej sytuacji, a 48% jest już zmęczona tematem pandemii i chciałaby móc więcej o tym nie myśleć. Niemal czwarta część badanych to grupa sceptyków, która uważa pandemię za sztucznie wywołaną przez media panikę, na której zarabiają jedynie wielkie firmy. Takie przekonanie dominuje głównie wśród osób młodych. Niepokojący jest też niski poziom akceptacji dla szczepionki – obecnie tylko 26% badanych deklaruje, że na pewno z niej skorzysta, gdy szczepionka przeciwko koronawirusowi będzie dostępna.

Kwiecień i maj 2020 były czasem zamrożenia gospodarki, które miało na celu maksymalne ograniczenie rozprzestrzeniania się wirusa. Zamknięte szkoły, restauracje, kina, praca zdalna – to obraz tzw. „lock-down”, kiedy polskie społeczeństw zastosowało się do zaleceń i pozostało w domach, by zwiększyć swoje bezpieczeństwo i zatrzymać rozwój pandemii. W tym czasie kraje zachodnie: Włochy, Hiszpania, Wielka Brytania nie wprowadziły obostrzeń tak szybko i skutecznie jak Polska, zbierając żniwo tych decyzji w postaci gigantycznych przyrostów osób zakażonych wirusem. Być może właśnie na skutek początkowego sukcesu niemal 40% Polaków uważa, że zamrożenie gospodarki przyniosło więcej szkód niż pożytku. Jedynie 22% badanych zgadza się ze zdaniem, że zamrożenie gospodarki na początku pandemii uratowało Polskę przed czarnym scenariuszem.

Nasze badanie pokazało, że znaczna część Polaków uważają koronawirusa za realne zagrożenie dla zdrowia. Niestety powszechnym zjawiskiem kwestionowanie wprowadzonych obostrzeń, co może wynikać zarówno z niechęci do działań rządu, jak i z braku wiarygodnych informacji na temat pandemii. Sytuacja zagrożenia sprzyja niestety teoriom spiskowym, często zupełnie nieprawdopodobnych.

Agnieszka Górnicka, prezes Inquiry

postawy polaków
źródło: Inquiry

Źródło: Informacja prasowa Inquiry

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF