...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Kocie roboty na stacji Shella w Polsce

Stacja Shell stawia na nowoczesną technologię rodem z dobrego filmu sci-fi. Już teraz mieszkańcy i okoliczny przejezdni, odwiedzający stację Shell w miejscowości Września w woj. wielkopolskim mogą wejść w interakcje z prawdziwymi, robotycznymi pracownikami stacji. Jeżdżące roboty witają gości, informują o aktualnych promocjach oraz dostarczają ciepłe posiłki. Robot może dostarczyć posiłki 4 osobom jednocześnie i zachęcać do skorzystania z części gastronomicznej na stacji.

Nowi pracownicy Stacji Shell

Bella Bot i Kitty to innowacyjne roboty dostawcze, stworzone przez chińską korporację – Shenzhen Pudu Technology CO LTD.  Głównym zadaniem skonstruowanego robota, jest obsługa oraz dostawa ciepłych posiłków gościom znajdujących się w restauracji, tak jak ma to miejsce na stacji Shell we Wrześni.

Roboty wyposażone są w specjalne sensory: VisualSlam i Laser Slam (Simultaneous Localisation and Mapping). Dzięki nim mogą bez przeszkód poruszać się po sklepie, a zaimplementowana kamera głębi 3 RGBD zapewnia silne postrzeganie trójwymiarowości. Co więcej, robot potrafi dokładnie wykrywać przeszkody i zatrzymywać się odpowiednio wcześnie w przypadku ich napotkania. Czas reakcji wynosi zaledwie 0,5 sekundy.

 

Interakcja i reakcja

Roboty wyposażone są w specjalny system świetlny, który pozwala na bieżąco monitorować jego stan pod względem technicznym. Jeżeli robot działa poprawnie – światła świecą się na niebiesko. Z kolei w przypadku jakiegokolwiek uszkodzenia system wyświetli kolor czerwony.

 

Rozbudowana Mimika

Zarówno Kitty, jak i Bella skonstruowano nie tylko z myślą o obsłudze gości, ale także o bezpośredniej interakcji z nimi. Przeuroczy wygląd urządzenia przypominający kotka oraz specjalny system głosowy wywołują pozytywne reakcje nie tylko wśród najmłodszych klientów, ale również wśród tych starszych.

Roboty i zielona energia

Roboty zasilane są czystą energią, która gromadzona i produkowana jest na terenie stacji Shell. Urządzenia przeszły specjalne testy wytrzymałościowe w zakresie dystansu. Ładowanie obu urządzeń zajmuje około 4,5-godziny, co pozwala na użytkowanie ich przez 1-2 dni.

Cloud System

Najciekawszą funkcją obu urządzeń jest system inteligentnego zarządzania zapisu w chmurze. Dzięki nim urządzenia mogą gromadzić ogromną ilość danych, w postaci różnych schematów, przepisów  i informacji, które zapisują się bezpośrednio na wirtualnym dysku. Co ciekawe ta technologia może w przyszłości rozwinąć wiele ciekawych innowacji jak chociażby: uczenie maszynowe robotów.

Shell naczej Royal Dutch Shell – to największa firma paliwowa na świecie, zajmująca się głównie wydobywaniem gazu ziemnego i ropy naftowej. Dodatkowo firma zajmuje się przesyłem, przetwórstwem sprzedażą i dystrybucją wydobytego surowca. W Polsce firma istnieje na rynku od 1992 roku i jest czwartym pod względem wielkości operatorem stacji paliw. W 2020 roku firma zarządzała siecią 423 stacji w Polsce.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Ćwierć miliarda dolarów na autonomiczne rozwiązania transportu

RR.AI

RR.AI jako oddział Robotic Research od lat zajmuje się rozwojem technologii pozwalającej na autonomiczny transport dóbr i ludzi. Ich rozwiązania obejmują samochody ciężarowe, autobusy i pojazdy logistyczne. Wśród dotychczas zaprezentowanych przez firmę rozwiązań znajduje się między innymi system AutoDrive. Pozwala on na autonomiczną jazdę pojazdów ciężkich zarówno po drogach, jak i placach i magazynach.

Inwestorzy wierzą w rentowność rozwiązań dzięki zdecydowanie łatwiejszemu procesowi komercjalizacji rozwiązań niż ma to miejsce w przypadku transportu osobowego.
Dzięki zastosowaniu technologii 360° oraz lidarów systemy firmy nie wymagają połączenia GPS, oraz radzą sobie w terenach nieoznakowanych takich jak place budowy.

„Naszym zdaniem technologia pojazdów autonomicznych ma potencjał, aby zmienić sposób przemieszczania się towarów i ludzi.”

„Robotic Research może pochwalić się osiągnięciami w działalności w sektorze komercyjnym oraz budową wyróżniających się rozwiązań autonomicznych poprzez zorientowanie się na konkretne, generujące przychody możliwości. Z przyjemnością zostaniemy partnerem finansowym i zapewnimy zasoby niezbędne do przyspieszenia komercjalizacji rozwiązań Robotic Research”

Akshay Naheta, starszy wiceprezes SoftBank Group Corp

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Sztuczna inteligencja objęta prawem UNESCO

Dlatego światowa Organizacja UNESCO postanowiła objąć AI szeregiem zasad, które wskazują jak, należy bezpiecznie jej używać.

UNESCO twierdzi, że najważniejszą zadaniem ludzkości, jest utworzenie odpowiedniej technologii, która będzie działa tak, aby przynieść ludziom odpowiednie zyski i nie będzie stwarzała zagrożenia dla społeczeństwa. Korzystanie z AI ma również nie naruszać niczyjej prywatności. Tak stwierdził dyrektor organizacji -Audrey Azoulay:

Świat potrzebuje zasad dotyczących sztucznej inteligencji, żeby ta przyniosła korzyści ludzkości. Zalecenia w sprawie jej etyki stanowią ważne informacje w tym zakresie. Ustanawiają pierwsze globalne ramy normatywne, jednocześnie nakładając na państwa odpowiedzialność za stosowanie ich na swoim poziomie. Będziemy wspierać wszystkich członków organizacji w ich wdrażaniu, prosząc jednocześnie o regularne raportowanie postępów i praktyk.

Dokument, który reguluje temat sztucznej inteligencji, został podpisany przez 193 kraje świata, które dołączyły do światowej organizacji. Jednym z nich jest oczywiście Polska. Ważne jest, aby AI podlegała prawu, które gwarantuje obywatelom bezpieczeństwo i świadome korzystanie z dostępnej technologii.

Widzimy zwiększone uprzedzenia ze względu na płeć i pochodzenie etniczne, znaczące zagrożenia dla prywatności, rozwój masowej inwigilacji oraz zawierzanie ai spraw związanych z prawem. Do tej pory nie istniały żadne uniwersalne standardy, które rozstrzygałyby te kwestie. Audrey Azoulay

W tej sprawie głos zabrała także Gabriela Ramos, zastępca dyrektora generalnego ds. nauk humanistycznych. Ramos uważa, że wprowadzenie określonych regulacji w dziedzinie sztucznej inteligencji może przyczynić się do osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju na całym świecie:

Wiążące decyzje mające wpływ na miliony ludzi powinny być sprawiedliwe, przejrzyste i zaskarżalne. Nowe technologie muszą pomóc nam stawić czoła głównym wyzwaniom w naszym dzisiejszym świecie, takim jak rosnące nierówności i kryzys środowiskowy, a nie je pogłębiać.

AI jest jeszcze bardzo młodą technologią, którego postęp możemy już obserwować. Podczas wielkiej rewolucji technologicznej świat podzielił się na dwa obozy — ci, którzy uważają, że AI ułatwi ludziom życie i ci, którzy twierdzą, że sztuczna inteligencja może odebrać pracę milionom ludzi na świecie.

Oczywiście każdy, kto choć trochę monitoruje rozwój sztucznej inteligencji, wie, że faktycznie ta technologia może zastąpić setki ludzkich zawodów na świecie, ale jednak w zamian powstają już nowe miejsca pracy, które opierają się o produkcję podzespołów, części i innych urządzeń. W tym procesie ludzkie ręce są niezastąpione i raczej długo się to nie zmieni.

Pod tym linkiem możemy zapoznać się z całą treścią oświadczenia UNESCO oraz wprowadzonych zasada na samo AI.

https://en.unesco.org/artificial-intelligence

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Opracowano miniaturowy aparat fotograficzny wielkości ziarnka soli

Miniaturowy aparat fotograficzny posiada tzw. technologię metapowierzchni (ang. metasurface). Co więcej, urządzenie pozwala rejestrować kolorowe zdjęcia  jakości podobnej do jakości zdjęć wykonywanych za pośrednictwem profesjonalnych obiektywów. Czyli około pół miliona razy większych niż ten konkretny aparat.

 

Ziarnko soli służące ludziom

Urządzenie o niewielkim rozmiarze może znaleźć również wiele zastosowań w sektorach zawodowych i naukowych, np.: medycynie, robotyce, badaniach laboratoryjnych itp.

W poruszanym miniaturowym aparacie wspomniana metapowierzchnia zastąpiła zwykłe plastikowe lub szklane soczewki obiektywów. Szerokość tego innowacyjnego materiału wynosi zaledwie pół milimetra i pokryty jest szeregiem 1 600 000 cylindrycznych, mikroskopijnych słupków. Każdy z nich został zaprojektowany tak, aby uchwycić praktycznie każdy detal znajdujący się przed obiektywem.

Miniaturowy aparat nie mógłby robić tak spektakularnych zdjęć, gdyby nie sztuczna inteligencja, a dokładnie technologia uczenia maszynowego, która pozwala urządzeniu redukować rozmycia, zniekształcenia i odbarwienia gromadzące się przed kamerą o tak małym rozmiarze.

Rewolucja na wyciągnięciu ręki

Specjalnie zaprogramowane algorytmy mogą być użyte nie tylko do poprawienia jakości uchwyconego obrazu, ale również do automatycznego wykrywania wszelakich obiektów, np.: śladów chorób na ludzkim ciele, przebarwień skórnych itp.

Niewielki rozmiar aparatu rysuje także ciekawą przyszłość dla rynku smartfonów i tabletów, które wkrótce mogą stać się jeszcze mniejsze i szybsze w stosunku do tegorocznych mobilnych urządzeń. Z pewnością tego typu urządzenia będą w przyszłości wyglądały zupełnie inaczej.

Współautor projektu miniaturowego aparatu — Felix Heide z Uniwersytetu Princeton powiedział, że tego typu miniaturowa technologia ma zastąpić wielkie aparaty, które są używane w nowych smartfonach, np.: iPhone 13.

Moglibyśmy zamieniać całe powierzchnie w aparaty o ultra wysokiej rozdzielczości. Nie potrzebowałbyś zatem trzech kamer z tyłu swojego smartfonu, gdyż całe jego plecy mogłyby być jednym, wielkim aparatem.

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Gyfted uzyskało 10 milionów finansowania

Gyfted

Gyfted to startup założony przez Michała Kosińskiego, Roberta Kowalskiego i Adama Szefera. Chcą oni stworzyć narzędzie pozwalające zautomatyzować i usprawnić rekrutacje w firmach. Ma ona pomóc zarówno pracownikom, jak i pracodawcom.

Jak wspominają twórcy procesy rekrutacji nie zmieniły się od dziewiętnastego wieku. Aktualne technologie wykorzystywane są jedynie do zwiększenia zasięgu ogłoszeń, ale nie zmiany sposobu.

„Dostępne na rynku narzędzia, takie jak LinkedIn, job boardy czy platformy do rekrutacji, nie mają na celu jak najszybszego dopasowania kandydata do firmy, lecz przedłużanie użytkowania ich usług. Płacimy za proces, a nie rezultat, więc tym biznesom opłaca się, by proces trwał jak najdłużej”

Robert Kowalski, co-founder Gyfted

Pod tym względem Gyfted jest czymś nowym. Dzięki przejściu jednej rozmowy kwalifikacyjnej i uzupełnieniu profilu system będzie w stanie ocenić kandydata. System opiera się przede wszystkim nie na CV czy edukacji a na wynikach testów osobowościowych i predyspozycyjnych. Na ich podstawie sztuczna inteligencja będzie w stanie ocenić otwarte pozycje, do których użytkownik pasuje. Dzięki temu zamiast dziesiątek spotkań i rozmów kwalifikacyjnych całość operacji skrócona zostanie do minimum. Pozwoli to zaoszczędzić czas nie tylko potencjalnego pracownika, ale i pracodawcy.

Start up pochwalić się może właśnie pozyskanym wsparciem inwestorów w postaci 10 milionów złotych. Zakwalifikował się również do jednego z najbardziej uznanych akceleratorów świata StartX przy Stanford University. Tym samym dołącza do grona takich firm jak Lime, Patreon czy Bolt.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Sztuczna inteligencja napisze twoje maile

flowrite gmail

Flowrite działa dzięki wykorzystaniu GPT-3 największego otwartego silnika sztucznej inteligencji tworzącego treści pisane. Algorytm działa tak, że większość ludzi nie jest w stanie rozróżnić czy tekst został napisany przez człowieka, czy maszynę.

Dzięki temu pomysłodawca projektu Aaro Isosaari był w stanie stworzyć narzędzie, które po otrzymaniu kilku krótkich instrukcji jest w stanie odpisać na maila za nas.

Pomysł powstał, kiedy Aaro w poprzedniej pracy spędzał kilka godzin dziennie na odpisywaniu na takie same schematyczne wiadomości. Postanowił stworzyć rozwiązanie, które pozwoli komunikować się szybciej i prościej.
Na ten moment projekt jest w fazie testów zamkniętej bety, która obsługuje jedynie odpisywanie przez Gmail. Oficjalny start usługi wraz z obsługą większej ilości platform mailingowych przewidywany jest na połowę 2022 roku. Wtedy też spodziewać się możemy monetyzacji projektu.

Co ważne przy korzystaniu z wtyczki nasze maile nie stracą na autentyczności dzięki temu, że Flowrite może uczyć się naszego stylu pisania na bazie poprzednich wiadomości.

flowrite

 

W zeszłym miesiącu firmie udało uzyskać się pierwszych inwestorów oraz fundusze zalążkowe w postaci 4.4 mln dolarów. Mają one pozwolić na rozwój projektu oraz małego kilkuosobowego zespołu. W tym momencie dla twórców kluczowe jest wsparcie dla wszystkich poczt email oraz udostępnienie narzędzia dla wszystkich. A w przyszłości rozbudowanie go o wsparcie dla innych języków niż angielski.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Czy sztuczna inteligencja ma dobry gust?

sztuczna inteligencja

Sztuczna inteligencja jest w stanie dokładnie przeanalizować styl danego artysty czy przedstawiciela określonego kierunku w sztuce, a następnie stworzyć dzieło, kopiując określone techniki. W 2016 r. wykorzystano AI do analizy ogromnej liczby obrazów Rembrandta. W kolejnym kroku maszyna stworzyła swoje dzieło, które miało imitować prace holenderskiego mistrza. Inny przykład wykorzystania sztucznej inteligencji w kulturze stanowi choćby „I AM AI”, pierwsza w historii płyta w całości wyprodukowana przez sztuczną inteligencję, czy program DeepBach tworzący utwory naśladujące twórczość Jana Sebastiana Bacha. AI stworzyła również „nowe” utwory Metalliki, Nirvany czy Amy Winehouse – na podstawie analizy wcześniejszych piosenek artystów.

 Agnieszka PiechockaWarto pamiętać, że w produkcji tak zwanej muzyki użytkowej systemy komputerowe uczestniczą już od dawna. AI wspiera ludzkich kompozytorów w tworzeniu reklamowych jingli, komponuje muzykę, którą słyszymy w supermarketach czy melodie towarzyszące programom telewizyjnym, znacząco obniżając koszty powstania tych utworów.

Agnieszka Piechocka, Customer Advisor w SAS

Gustem AI można manipulować

Eksperci SAS podkreślają, że sztuczna inteligencja stworzyła powyższe dzieła dlatego, że została w ten sposób zaprogramowania, a nie dlatego, że uznała je za wybitne. Nie były one efektem wypracowanego gustu AI, tylko analizy zestawu danych, które sprawiły, że maszyna doszła do określonych wniosków.

Agnieszka PiechockaGustem sztucznej inteligencji można w łatwy sposób manipulować, dostarczając określone dane. Pierwsze pakiety informacji są przygotowywane przez człowieka, który już na początku może zdecydować, w jakim kierunku będzie ewoluował system. Przykładowo, jeżeli chcemy wykorzystać algorytmy do skomponowania muzyki i w zestawie analizowanych danych umieścimy głównie piosenki, w których ktoś gra jazz na trąbce, nowopowstały utwór będzie z tego samego gatunku i zostaną w nim wykorzystane podobne instrumenty.

Agnieszka Piechocka, SAS

Gust sztucznej inteligencji jest wyuczony, tymczasem „żywi” artyści eksperymentują – w końcu najbardziej doceniane dzieła to te, które w jakiś sposób zaskakują, są czymś nowym i odkrywczym. Naukowcy twierdzą jednak, że przeceniamy wagę natchnienia czy twórczej inwencji. Jak pisze brytyjski matematyk Marcus du Sautoy, autor książki The Creativity Code: Art and Innovation in the Age of A.I., „Wiele naszych twórczych działań ma swoją strukturę i wzór, własne algorytmy i logikę”. Specjaliści SAS przekonują, że maszyna może poznać ich schemat, jeżeli algorytmy sztucznej inteligencji zostaną w odpowiedni sposób wytrenowane.

Ile kosztują dzieła AI

Dzieła stworzone przez sztuczną inteligencję traktowane są raczej jako ciekawostka niż nowy nurt w sztuce. Nie zmienia to jednak faktu, że obraz namalowany przez AI może osiągnąć wysokie kwoty na aukcjach. „Portret Edmonda De Belamy” paryskiego kolektywu artystycznego Obvious, który wykorzystał inteligentne algorytmy został sprzedany za ponad 430 tys. USD. Należy przy tym zaznaczyć, że był to pierwszy taki projekt w historii sztuki. Przeciętni odbiorcy kultury niekoniecznie docenią dzieła stworzone przez maszynę.

Specjaliści KUL i Uniwersytetu Łódzkiego przeprowadzili badanie, którego uczestnicy mieli za zadanie oszacować wartość obrazu namalowanego przez człowieka i AI. Gdy respondenci dowiedzieli się, że dzieło zostało namalowane przez maszynę, oceniali je jako mniej wartościowe niż to stworzone przez malarza. Okazuje się zatem, że element artyzmu wykreowany przez człowieka ma wciąż duże znaczenie w odbiorze sztuki.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Według Unii, 3/4 firm w Polsce ma wdrożyć do 2030 roku rozwiązania na bazie Big Data, AI i chmury

Globalnie wydatki na sztuczną inteligencję rosną. Według danych z bieżącego roku budżety 74% ankietowanych firm przeznaczone na ten cel przekroczyły wartość 500 tys. USD3. Jednak niezbędnym warunkiem sukcesu każdego wdrożenia AI jest solidny fundament w postaci danych dostępnych cyfrowo. Nie dziwi więc, że 9 na 10 firm deklaruje zwiększenie intensywności wydatków w tych obszarach4, a inwestycje w transformację cyfrową i zrównoważony rozwój mogą potencjalnie zaowocować około 5,7 milionem nowych miejsc pracy w Europie do końca dekady5.

Czy polskie firmy są gotowe?

Osiągnięcie ambitnych celów postawionych przez Komisję Europejską z pewnością będzie stanowić wyzwanie dla polskich przedsiębiorców. Pod względem innowacyjności, na tle innych krajów Unii Polska zajmuje dopiero 4 miejsce od końca, jak wynika z European Innovation Scoreboard6. Przyczyny tego stanu rzeczy są różne – najczęściej są to koszty związane z innowacjami, brak odpowiedniego wsparcia albo niedostatek wiedzy w temacie7.

Polska przoduje w obszarze otwartości konsumentów na innowacje i transformację cyfrową, o czym świadczą wzrosty w sektorze finansów. Jest również pierwsza w regionie Europy Środkowo-Wschodniej i siódma w Unii Europejskiej pod względem liczby ekspertów pracujących nad rozwojem lub wdrażaniem technologii na bazie sztucznej inteligencji8. Jednak przed pandemią nie przekładało się to na intensywniejsze podejście lokalnych firm do innowacji.

Marcin Somla, Country Manager Grupy SER w Polsce

Co polskie firmy mogą zrobić, aby sprostać tym oczekiwaniom?

Wdrożenie opisanych przez Unię rozwiązań wymaga w pierwszej kolejności digitalizacji danych biznesowych, a następnie ich przechowywania w sposób zorganizowany i możliwy do przeszukiwania. Główną przeszkodą jest to, że większość danych korporacyjnych jest nieustrukturyzowana. Wiadomości e-mail, umowy lub faktury – to przykłady dokumentów, których nie można skutecznie zorganizować w systemie rekordów w sposób taki jak ustrukturyzowane dane w systemach ERP. Oznacza to, że duże przedsiębiorstwo, które codziennie ma do czynienia z milionami dokumentów, musi zastosować bardziej zaawansowane podejście do zarządzania treścią.

Rozwiązania Enterprise Content Management (ECM) pozwalają firmom na cyfryzację i automatyzację przepływów pracy, a dzięki temu znacznie sprawniejsze wyodrębnianie cennych informacji oraz metadanych z dokumentów i innych rodzajów treści. Najbardziej zaawansowane systemy ECM robią to za pomocą sztucznej inteligencji, a dokładniej: algorytmów uczenia maszynowego i deep learning. Rozwiązania te mogą być stosowane zarówno lokalnie, w chmurze, jak i hybrydowo, a dla firm zajmujących się dokumentami na dużą skalę są wręcz koniecznością.

Przy analizie raportów z różnych branż można zaobserwować, że wprawdzie niektóre firmy rozpoczęły procesy cyfryzacji swoich biznesów, ale wciąż mają nadzieję, że wraz z zakończeniem pandemii uda im się wrócić do normalnego działania w starym trybie. I chociaż nowo założona mała firma może od samego początku być całkowicie zdigitalizowana i operować bez papieru, duże przedsiębiorstwo, mające codziennie do czynienia z milionami dokumentów, będzie potrzebowało elastycznego, innowacyjnego rozwiązania z zakresu Enterprise Content Management. W takiej sytuacji przestarzałe archiwa i monolityczne rozwiązania muszą stać się przeszłością. Właśnie w tym segmencie potrzebne są takie rozwiązania jak Doxis4 firmy SER Group.

Marcin Somla, Country Manager Grupy SER w Polsce

Aby sprostać oczekiwaniom Unii Europejskiej, polskie firmy musiałyby przyjąć długofalową wizję swojej strategii zarządzania informacją. Trendy wskazują, że cyfryzacja jest już częścią nowej rzeczywistości w najbardziej rozwiniętych firmach. Wdrożenie systemów ECM w polskich przedsiębiorstwach umożliwiłoby im dalsze unowocześnianie przepływów pracy. Obejmuje to możliwość analizowania danych, automatycznego wydobywania cennych informacji oraz usprawnienia przepływów pracy i procesów biznesowych za pomocą automatyzacji. Wszystkie te funkcje wykorzystują możliwości sztucznej inteligencji, przy jednoczesnym zachowaniu zgodności i bezpieczeństwa przez cały czas – zarówno lokalnie, jak i w chmurze.

1 European Commission, Digital Decade for Europe: Commission sets direction to create a digital Europe by 2030, 2021
2 Future.Company & Kantar Polska, The state of digital transformation in Poland, 2021
3 Appen, The State of AI and Machine Learning, 2021
4 Accenture, Europe’s new dawn. Reinventing industry for future competitiveness, 2021
5 Accenture, Europe’s new dawn. Reinventing industry for future competitiveness, 2021
6 European Commission, European Innovation Scoreboard, 2021
7 Future.Company & Kantar Polska, The state of digital transformation in Poland, 2021
8 Digital Poland, The State of Polish AI, 2021


 Źródło: SER Group

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

GfK wprowadza na rynek gfknewron – platformę market intelligence wspomaganą przez sztuczną inteligencję

Spotkanie_biznesowe

W ramach platformy gfknewron abonenci mogą przeglądać swoje wyniki biznesowe poczynając od walidacji rynków ze względu na dopasowanie asortymentu do potrzeb konsumentów, po oceny przyszłego potencjału biznesowego wybranych rynków. Platforma umożliwia bezpośredni dostęp do danych w dowolnym momencie, jednoczesną pracę wielu użytkownikom, daje możliwość rozwiązywania złożonych problemów biznesowych pomiędzy działami pracującymi przy użyciu tego samego zestawu danych. Pozwala także na symulacje scenariuszy rynkowych identyfikujących na wczesnych etapach problemy biznesowe oraz na związane z nimi planowanie strategicznie.

Informacje na platformie gfknewron pogrupowane są w trzech modułach: gfknewron Market, gfknewron Consumer, gfknewron Predict.

1. gfknewron Market (zakres analiz: produkt, miejsce i cena zakupu)

Moduł gfknewron Market zasilany przez dane z Panelu Handlowego GfK pozwala klientom korzystać z rzeczywistych danych transakcyjnych do pomiaru efektywności portfolio produktów w stosunku do benchmarków rynkowych, opracowywać skuteczne strategie go-to-market, identyfikować zmiany rynkowe i potencjały wzrostu, opracowywać odpowiednie strategie reagowania.

2. gfknewron Consumer (zakres analiz: konsument, miejsce i powód zakupu)

Moduł gfknewron Consumer to kolejna wersja narzędzia Consumer Insight Engine (CIE). Pomaga szczegółowo analizować grupy docelowe: kto kupuje, które produkty, za pośrednictwem których kanałów, jakie inne marki są atrakcyjne dla grupy docelowej klienta. Dzięki CIE marki mogą identyfikować szanse i zagrożenia na ich wczesnych etapach oraz dostosowywać strategie do zmieniających się zachowań konsumentów.

3. gfknewron Predict (zakres analiz: prognozy i rekomendacje)

Moduł gfknewron Predict zapewnia firmom wsparcie na poziomie prognoz opartych na technologiach AI oraz konkretnych rekomendacji dotyczących działań w procesach podejmowania decyzji opartych na danych. Dzięki modułowi gfknewron Predict firmy są w stanie symulować scenariusze rynkowe i prognozować ich wpływ na biznes, planować bardziej efektywnie, optymalizować strategie cenowe i promocyjne, zwiększać współczynniki konwersji i przychody.

W GfK wiemy, iż aby wygrać w dzisiejszym intensywnym i szybko zmieniającym się środowisku biznesowym, nasi klienci potrzebują czegoś więcej niż czystych danych. Potrzebują nas do zapewnienia strategicznych rekomendacji i prognoz rynkowych zakorzenionych w danych. Platforma Business Intelligence gfknewron została zaprojektowana tak, aby dostarczać wszystkie potrzebne informacje w sposób intuicyjny, w jednym miejscu, z wykorzystaniem mocy sztucznej inteligencji. Nasz cel to umożliwienie naszym klientom pracy znacznie bardziej skoncentrowanej i powiązanej z danymi. Wprowadzenie gfknewron to również kamień milowy w transformacji GfK w kierunku firmy analitycznej i konsultingowej opartej na sztucznej inteligencji, dostarczającej wiedzę poprzez kompletną infrastrukturę w modelu Software as a Service.

Peter Feld, CEO GfK

Wielu naszych klientów z sektora Tech & Durables potwierdza, jak gfknewron zmienia sposób postrzegania i rozumienia ich rynków, obserwowania jak zmieniają się nastroje konsumentów, jak korzystać z prognoz i mocy AI. GfK jest jedynym dostawcą na rynku, który oferuje producentom urządzeń z kategorii TCG (technical consumer goods) zintegrowaną platformę z wymienionymi funkcjonalnościami. Ponadto dbamy o to, aby ta oparta na chmurze platforma oprogramowania stale ewoluowała. Planujemy już kolejne moduły, a także włączenie dodatkowych danych rynkowych.

Sean O’Neill, Chief Product Officer GfK

Oficjalna premiera gfknewron

Nowa platforma gfknewron zostanie oficjalnie uruchomiona dzisiaj, 7 września, o godzinie 14:00 w trakcie wirtualnego wydarzenia. Aby wziąć udział, kliknij ten link. Nagranie z wydarzenia będzie dostępne od 8 września pod tym linkiem.

Więcej informacji:

www.gfk.com/products/gfknewron


Źródło: GfK

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Watson na tropie nierówności. Superkomputer powstrzyma seksizm w reklamie internetowej?

biurko w biurze

Amerykańska firma jest jedną z najstarszych w branży komputerowej, ale to nie oznacza, że bez walki ustępuje pola młodym startupowym wilczkom. Wręcz przeciwnie, IBM wykorzystał zaawansowaną technologię, aby przekształcić branże takie jak opieka zdrowotna, usługi finansowe i handel detaliczny. Natomiast IBM Watson Advertising doświadczenia “firmy matki” przekuwa w poszukiwanie sposobów na optymalizowanie reklamy cyfrowej z wykorzystaniem sztucznej, która ma pomóc marketingowcom w dotarciu do nowych odbiorców w coraz trudniejszym środowisku internetowym.

Nowoczesne rozwiązania mają pomóc markom przygotować się na wstrząsy na rynku przed przyszłością bez plików cookies i innych technologii, ułatwiających śledzenie użytkowników i późniejsze profilowanie reklam.

Michał Chlewiński, współtwórca Linkhouse, popularnej platformy content marketingu i link buildingu

Przypomnijmy, że Google zamierza zrezygnować z udostępniania stronom trzecim “ciasteczek”, czyli plików śledzących w przeglądarce Chrome do końca 2023 roku, a Apple i inne firmy już wycofały się z tego rozwiązania, aby zapewnić większą anonimowość użytkownikom internetu.

Dwieście procent normy

Jak podkreśla IBM w ciągu ostatniej dekady 30 tys. firm wykorzystało oprogramowanie Watson do stworzenia dokładnych prognoz, automatyzacji decyzji czy optymalizacji czasu pracy, aby pracownicy mogli skupić się na pracy o wyższej wartości. Dane IBM wskazują jednak, że mniej niż 25% globalnych firm wykorzystuje w pełni możliwości jakie daje im sztuczna inteligencja i m.in. dlatego firma chce wykorzystania tej technologii w mediach i marketingu.

Amerykańska korporacja wprowadziła na rynek pakiet usług i produktów – Watson Advertising AI – oparty na sztucznej inteligencji i zapewniający zaawansowaną analizę, podejmowanie decyzji w czasie rzeczywistym, łagodzenie uprzedzeń i przewidywanie intencji konsumentów,

Reklama oparta na sztucznej inteligencji może rozpoznawać wzorce, przewidywać i uczyć się w czasie, co skutkuje wykładniczo szybszymi i dokładniejszymi decyzjami opartymi na intencjach konsumentów.

Michał Chlewiński, współtwórca Linkhouse

IBM idzie jednak dalej i rozpoczyna projekt badawczy, którego celem będzie “wygładzenie” sztucznej inteligencji w sprawach wrażliwych takich jak płeć, pochodzenie czy rasa. W 2020 r. IBM opublikował dane, z których wynika, że 74% specjalistów ds. sztucznej inteligencji uważa, że ​​różnorodność w reklamach nie uległa poprawie, ale twierdzą oni jednocześnie, że branża musi podążać w tym kierunku, aby osiągnąć swój potencjał.

W teorii przeciwdziałamy dyskryminacji, a jak jest w praktyce?

Co ciekawe dość często za stronniczość reklam odpowiada sam człowiek, a nie maszyna. IBM powołał się na badania z 2021 roku, które dotyczą uprzedzeń związanych z płcią w reklamach w mediach społecznościowych w kontekście karier STEM (nauka, technologia, inżynieria i matematyka). Wyniki sugerują, że algorytmy reklamowe nie są stronnicze ze względu na płeć, ale “siły ekonomiczne” mogą prowadzić do niezamierzonych i nierównych wyników, bo sztucznie doprowadzają reklamy do neutralności.

Według badania cytowanego przez IBM strategia neutralna pod względem płci ma mniejsze szanse na dotarcie do kobiet, ponieważ to kobiety częściej reagują na reklamy. Kampanie reklamowe kierowane do kobiet są jednak też droższe, więc często firmy “podświadomie” wprowadzają element wyrównawczy.

Chociaż – zdaniem autorów badania – jednym z potencjalnych rozwiązań jest prowadzenie oddzielnych kampanii dla kobiet i mężczyzn, to przepisy antydyskryminacyjne w wielu krajach nie pozwalają firmom kierować ogłoszeń o pracę tylko do jednej płci.

Ogromne nierówności widoczne są również w tym, jak konsumenci reagują na kreacje reklamowe. Banery przedstawiające mężczyzn charakteryzują się 4 razy wyższą konwersją niż te zawierające wizerunki kobiet – wynika z badania Rocket Fuel przeprowadzonego na próbie ponad 38 tys. reklam wykorzystanych w ponad 2 tys. kampani reklamowych przez okres sześciu miesięcy.

Rynkiem reklamy rządzi pieniądz. To warunki brutalnego kapitalizmu, w których inkluzywność czy równość schodzą na drugi plan. Im większy zwrot z inwestycji, tym klient bardziej zadowolony, więc jeśli jakaś reklama nie sprzedaje lub robi to gorzej niż pozostałe, zmienia się kreację lub optymalizuje targetowanie. Doskonałą alternatywą jest np. content marketing. Umieszczając sponsorowane treści na wyselekcjonowanych portalach mamy pewność, że dotrą one do ich statystycznych użytkowników. Należy wybierać takie tytuły medialne, których czytelnicy zróżnicowani są pod względem płci. Nowoczesne platformy content marketingowe uwzględniają tego typu informacje, ułatwiając jednocześnie dystrybucję treści.

Michał Chlewiński, współtwórca Linkhouse

O skuteczności działań proponowanych przez Chlewińskiego świadczą twarde dane. Według badania Content Marketing Institute, aż 72 proc. marketerów przyznaje, że marketing treści zwiększył zaangażowanie odbiorców i przyczynił się do wzrostu liczby tzw. leadów sprzedażowych.


Źródło: Linkhouse

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF