W 2022 roku polskie prawo sięgnie kosmosu

prawo kosmiczne

Trzeba wyznaczyć granicę Polski w kosmosie. Uzgodnić, kto ubezpieczy stłuczki, a także uregulować, kto i jak może zarobić na przestrzeni kosmicznej. Trwają prace nad pierwszą polską ustawą o działalności kosmicznej. Regulacji możemy się spodziewać już w tym roku. – Światowi gracze korzystają z usług polskich firm i instytucji naukowych. Mamy zasoby kadrowe i edukację techniczną na wysokim poziomie. Krajowe prawo kosmiczne będzie naszą dźwignią rozwoju – mówi ekspertka Centrum Studiów Kosmicznych z Akademii Leona Koźmińskiego.

Spójne polskie prawo kosmiczne ma zapewnić nie tylko szybszy rozwój rodzimych firm, ale też przyciągnąć zagranicznych inwestorów. Uregulowane przepisy to szansa na stabilizację i pewność inwestycji.

dr hab. Katarzyna Malinowska, szefowa Centrum Studiów Kosmicznych Akademii Leona Koźmińskiego, ekspertka od prawa kosmicznego.

Malinowska wraz z zespołem ekspertów pracują nad projektem polskich uregulowań w zakresie działalności kosmicznej.

Granica Polski w pionie to pierwsze wyzwanie

Prawo danego kraju obowiązuje na należącej do niego powierzchni. Dlatego w przypadku prawa kosmicznego pierwszą kwestią do rozstrzygnięcia jest wytyczenie granicy kosmicznej poszczególnych państw. Pomocna jest tu tzw. linia Karmana, czyli znajdująca się na wysokości 80-100 km umowna linia między atmosferą Ziemi a przestrzenią kosmiczną. Powyżej tej linii odbywają się jedynie loty suborbitalne, które nie są jednoznacznie regulowane przez międzynarodowe umowy i konwencje.

Wiele europejskich, ale też polskich firm kosmicznych nie ma rodzimego, branżowego kodeksu przepisów, który może regulować ich działalność w przestrzeni kosmicznej. Te przepisy są potrzebne, by wskazywać prawa, ale też obowiązki poszczególnych podmiotów zaangażowanych w kosmiczną grę. Przykładowym problemem do rozstrzygnięcia jest na przykład odpowiedzialność za szkody wyrządzone przez śmieci kosmiczne, które pojawiają się w kosmosie w wyniku działalności człowieka i postępu techniki.

dr hab. Katarzyna Malinowska z Akademii Leona Koźmińskiego

Ubezpieczenie za stłuczkę w kosmosie

Eksperci zwracają też uwagę na potrzebę upowszechnienia ubezpieczeń w sektorze kosmicznym, do czego konieczne są zachęty ustawodawcze. Chodzi o rozstrzygnięcie, kto będzie odpowiadał za jakąkolwiek szkodę, do której dojdzie w przestrzeni kosmicznej lub suborbitalnej – na przykład producent, inwestor czy Skarb Państwa. Działalność kosmiczna jest uznana za szczególnie niebezpieczną, a to może wyłączać czynnik odpowiedzialności człowieka za powstałe szkody.

Satelity czy innego rodzaju obiekty kosmiczne to „materie” trudne do ubezpieczenia. Dotyczy to także nas, choć nie jesteśmy jeszcze państwem wypuszczającym. W naszym ustawodawstwie powinniśmy się skupić na tym, co dla nas istotne. Przemysł kosmiczny w Polsce jest w dużej mierze oparty na prywatnych firmach, start-upach oraz naukowcach, którzy współpracują z agendami międzynarodowymi – powinniśmy się skupić na ochronie ich własności intelektualnej oraz dokonań i osiągnięć.

dr hab. Katarzyna Malinowska

Marketing i górnictwo, czyli kto zarobi na przestrzeni kosmicznej

Twórca SpaceX Elon Musk kilka miesięcy temu zapowiedział, że jego firma będzie pierwszą, która wykorzysta przestrzeń kosmiczną do ogólnoświatowego marketingu. Na orbicie ma się znaleźć pierwszy w historii baner reklamowy widziany z powierzchni planety. Podobnie jest z prawem do wydobycia surowców, na przykład na Księżycu. Gdy na tego typu osiągnięcia składają się wysiłki i prace naukowców z całego świata, w tym także z Polski, szczególnie istotne jest ustalenie prawa własności i podziału potencjalnych zysków.

Poruszamy tutaj wątek etyczny, ale też ochrony środowiska. Zadajemy sobie pytanie, kto będzie miał prawo i jakie regulacje będą go dotyczyły, gdy możliwe będzie na przykład wykorzystanie surowców mineralnych znajdujących się na Księżycu i innych ciałach niebieskich. Podobnie jest z odpowiedzialnością za przedmioty umieszczane w przestrzeni kosmicznej. To kolejny z powodów, dla których rodzime przepisy prawa kosmicznego powinny zostać stworzone możliwie najszybciej.

dr hab. Katarzyna Malinowska

Regulacje przeciw nadmiernej komercjalizacji

Międzynarodowe regulacje prawne dotyczące przestrzeni kosmicznej funkcjonują od 1967 roku, czyli pojawiły się już 10 lat po wystrzeleniu pierwszego na świecie satelity. Tzw. traktat o przestrzeni kosmicznej podpisali przedstawiciele rządów Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Związku Radzieckiego. W tamtym czasie nie było jednak mowy o podbijaniu kosmosu przez prywatne firmy, a to główny z powodów, dla których zdaniem ekspertów z Centrum Studiów Kosmicznych Akademii Leona Koźmińskiego ustawodawstwo międzynarodowe wymaga aktualizacji. Obecne nie odpowiada na realne problemy przedsiębiorców i obywateli. Mowa o odpowiedzialności, zarządzaniu ryzykiem, ochronie środowiska czy bezpieczeństwie militarnym. Niezależnie od globalnych rozwiązań istnieje potrzeba wypracowania regulacji krajowych.

Polski przemysł kosmiczny, choć nie może się równać z osiągnięciami USA, Rosji czy Chin, już znajduje się w międzynarodowej „grze o kosmos”. Światowi giganci korzystają z naszych usług, wiedzy, doświadczenia. Mamy szanse na granty i z powodzeniem je realizujemy. Najważniejsze jest to, że są zasoby kadrowe, edukacja techniczna jest na wysokim poziomie. To, czego nam brakuje, to uruchomienie krajowego programu kosmicznego oraz stworzenie prawa kosmicznego. Te dwa czynniki mogą pozwolić na uwolnienie energii w tym sektorze w naszym kraju.

dr hab. Katarzyna Malinowska

Polska ustawa z długą historią

Prace nad krajowym prawem kosmicznym trwają od 2012 roku. Pierwszy projekt Ustawy o działalności kosmicznej oraz Krajowym Rejestrze Obiektów Kosmicznych trafił do Rządowego Centrum Legislacji w 2017 roku. Proces legislacyjny zatrzymał się na konsultacjach publicznych w 2018 roku. Eksperci mają nadzieję, że w tym roku ustawa ujrzy światło dzienne. Podstawowym zadaniem będzie zapewnienie zgodności regulacji krajowych ze zobowiązaniami międzynarodowymi, m.in. traktatem o przestrzeni kosmicznej, konwencją o międzynarodowej odpowiedzialności za szkody wyrządzone przez obiekty kosmiczne i konwencją o rejestracji obiektów wypuszczonych w przestrzeń kosmiczną.


Źródło: Akademia Leona Koźmińskiego 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Milionerzy z 3D. Awatary są tak samo wiarygodne jak realni celebryci

awatar

Komputerowe animacje, takie jak Miquela, Blawko czy Shudu, gromadzą setki tysięcy obserwujących na Instagramie, zarabiają nawet milion dolarów za post, choć są jedynie wirtualnymi postaciami. Pomimo sztucznej natury wzbudzają zaufanie użytkowników, a to, co robią, wygląda atrakcyjnie i profesjonalnie. Badaczki z Akademii Leona Koźmińskiego mówią, że fikcyjne postacie mogą dziś nie tylko oddziaływać na tłumy, ale też być sposobem na skuteczny marketing.

Miquela Sousa, znana jako Lil Miquela, to fikcyjna dziewiętnastolatka wykreowana komputerowo w 2016 roku przez amerykański start-up z Los Angeles. Lil Miquela występuje w teledyskach na YouTube, a nawet ma swoją playlistę w Spotify i sklep odzieżowy. Do tego współpracuje z markami takimi jak Gucci, Calvin Klein, Prada, Supreme, Diesel czy Pat McGrath.

Lil Miguela
Źródło: https://www.instagram.com/lilmiquela/

Blawko jest w pewnym sensie młodszym bratem Miqueli – został stworzony przez tę samą firmę w 2019 roku. W odróżnieniu od idealnych modeli Blawko prowokuje tatuażami, zgoloną głową, rockowym spojrzeniem i zawsze zakrytą częściowo twarzą. W sieci też chętnie pokazuje się w towarzystwie innej wirtualnej gwiazdy – Bermudy. Oficjalnie są ze sobą… w związku.

Blawko
Źródło: https://www.instagram.com/blawko22/

Z kolei Shudu to pierwsza na świecie cyfrowa supermodelka. Została stworzona przez brytyjskiego fotografa mody Camerona-Jamesa Wilsona w 2017 roku. Na swoim koncie ma współpracę z prestiżowymi markami modowymi – Ellesse i Ballmain.

Shudu
Źródło: https://www.instagram.com/shudu.gram/

Miquela, Blawko i Shudu są wytworem technologii 3D. To postacie urodzone w internecie. W Polsce również mamy wykreowaną „z sieci” influencerkę Sarę Kosmos. Na Instagramie pojawiła się we wrześniu 2019 r. W swoim biogramie otwarcie przyznaje się do inspiracji Lil Miquelą.

Sara Kosmos
Źródło: https://www.instagram.com/sara.kosmos/

Łącznie te awatary mają ponad 3 miliony obserwatorów na Instagramie. – Trzeba wziąć pod uwagę, że od 10 do 25 proc. obserwujących, w zależności od analizowanej wirtualnej postaci, to podejrzane konta, które mogą być fikcyjne. Faktem jest jednak to, że wymienionych celebrytów obserwuje ponad milion osób – zaznaczają dr Jolanta Tkaczyk i Dagmara Plata-Alf z Katedry Marketingu Akademii Leona Koźmińskiego.

Takie awatary są niezależnymi bytami. Zostały stworzone albo na potrzeby promocji jednej konkretnej marki, albo jako niezależny projekt, który finalnie współpracuje z wieloma markami. Mają własną osobowość i profil w mediach społecznościowych, za których pomocą komunikują się z obserwującymi.

dr Jolanta Tkaczyk, Katedra Marketingu Akademii Leona Koźmińskiego

 

Chciałyśmy zrozumieć, dlaczego sztucznie stworzone postacie stały się na tyle wpływowe w mediach społecznościowych, że mogą oddziaływać na swoich odbiorców równie dobrze jak realni celebryci pokroju Roberta i Anny Lewandowskich.

Dagmara Plata-Alf, Katedra Marketingu Akademii Leona Koźmińskiego

Wirtualni celebryci pozyskują fanów dzięki ciekawym treściom
Naukowczynie przeprowadziły eksperyment badawczy z udziałem 246 młodych osób, które podzieliły na dwie grupy. Obie grupy otrzymały zdjęcie czarnoskórej supermodelki Shudu i zostały poproszone o ocenę jej profilu. Jednym powiedziano, że jest to postać nieprawdziwa, podczas gdy drudzy nie mieli o tym pojęcia.

Okazuje się, że dla odbiorcy nie ma większej różnicy, czy influencer istnieje naprawdę. Jego „sztuczność” jest kwestią drugorzędną. Nie zaobserwowałyśmy znaczących różnic w ocenie Shudu. Ponad 60 proc. badanych z obu grup zgodziła się co do tego, że jest ona atrakcyjna, budzi zaufanie i zna się na modelingu. Ważniejsze od tego, czy postać jest prawdziwa i jak wygląda, są interesujące treści, które przekazuje na swoim profilu.

dr Jolanta Tkaczyk

Dla jednych marek to szansa, dla innych zagrożenie
Badaczki podkreślają, że na rosnącej popularności wirtualnych influencerów już aktywnie korzystają światowej klasy marki modowe. Balmain, Prada, Versace to tylko niektóre z nich. – Taka postać nie potrzebuje czasu wolnego, nie skarży się na warunki współpracy, zawsze wygląda perfekcyjnie, a pracować może bez przerwy. Współpracujące z nimi firmy nie muszą się martwić również kryzysami wizerunkowymi i błędami ludzkimi, gdyż cyfrowy model zrobi wszystko tak, jak chce tego jego twórca.

Dodają równocześnie, że influencerzy stworzeni w rzeczywistości wirtualnej przyciągają uwagę, gdyż nie ma ich zbyt wielu. – Należy jednak podkreślić, że awatar czy model wyglądający podobnie, lecz nie identycznie, jak człowiek może wywoływać nieprzyjemne odczucia u obserwujących go ludzi. To tzw. efekt doliny niesamowitości. Im jest bardziej zbliżony do człowieka, tym większy dyskomfort może u niego wywołać – tłumaczą. Ich zdaniem wzmacnianie kultu kanonów piękna czy urody, które są nie do osiągnięcia przez człowieka, jest jednym z najważniejszych zagrożeń dla marek wykorzystujących takie postacie.

Okazuje się również, że konsumenci nieświadomi, że mają do czynienia z awatarem zamiast prawdziwą osobą, mogą się czuć rozczarowani i wprowadzeni w błąd.

Granica między rozróżnieniem tego, czy za danym profilem i jego aktywnością stoi realny użytkownik, czy wirtualny influencer, staje się prawie niezauważalna. W sieci gra toczy się o zaufanie klienta, dlatego wskazanie wyraźnie, z kim się ma do czynienia, jest kluczowym zadaniem rosnącego w siłę rynku e-commerce.

 dr Jolanta Tkaczyk


Źródło: pro science

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Ewolucja strategii rynkowych. III Międzynarodowa konferencja „Komunikowanie Międzynarodowe w Społeczeństwie Sieciowym” [BRIEF PATRONUJE]

Ewolucja-strategii-rynkowych

Kolegium Zarządzania Akademii Leona Koźmińskiego i Instytut Studiów Międzynarodowych Uniwersytetu Wrocławskiego, we współpracy z sekcją badawczą Komunikacja Międzykulturowa i Komunikowanie Międzynarodowe Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej, zapraszają na międzynarodową konferencję naukową „Ewolucja strategii rynkowych – media, korporacje, instytucje”. Wydarzenie odbywa się w ramach drugiej edycji konferencji „Komunikowanie międzynarodowe w społeczeństwie sieciowym".

Zmiany technologiczne wywołane rozwojem Internetu i technologii cyfrowych powodują przemiany strukturalne podmiotów rynku medialnego, ale także szeroko rozumianej sfery biznesu, jak i instytucji społecznych. Pełny obraz zmian można zaobserwować w procesie konwergencji, który w szerokim ujęciu opiera się na przenikaniu się technologii typowych dla innych sektorów medialnych, takich jak elektronika, telekomunikacja czy informatyka. Dynamika tego procesu skutkuje pojawieniem się nowych usług medialnych, a także nowych platform dystrybucyjnych. Proces ten, w dużej części, zgodnie z wpływowym dzisiaj podejściem konstruktywistycznym do analizy technologii, odbywa się w kontekście społeczno-kulturowym, podkreślając rolę społeczeństwa i jego kultury w powstawaniu i rozwoju nowych technologii. Z drugiej strony zachęca inne podmioty, nawet spoza branży medialnej, do wejścia na rynek mediów. Niemniej jednak zmiany w funkcjonowaniu mediów związanych z telekomunikacją i informatyką, głównie te, które są następstwem konwergencji, dotyczą w równym stopniu technologii, otoczenia rynkowego, konsumentów, jak i zachowania podmiotów międzynarodowych.

Organizacje medialne, wchodząc w świat nowych technologii i wielu platform, muszą zdywersykować swoją ofertę, dostosowując ją do różnych rodzajów kanałów i formatów, aby w miarę możliwości dotrzeć do wszystkich segmentów odbiorców, wszędzie tam, gdzie jest to możliwe. Jednakże zmiana technologiczna dotyczy nie tylko samych organizacji medialnych, które wdrażają innowacje. Również szeroko rozumiane podmioty biznesu, jak również instytucje społeczne, doświadczają technologicznej rewolucji, częściowo także po to, by dopasować się do warunków funkcjonowania w trakcie pandemii koronawirusa SARS-COV-2 i po przezwyciężeniu różnorakich sytuacji kryzysowych wywołanych pandemią. Istotnym wątkiem jest to, w jaki sposób komunikują o kryzysie i jakie strategie informacyjne przyjmują.

Nowa epoka rozwoju mediów i technologii niesie ze sobą nowe źródła niepewności, ale też optymizmu. Motorem tej ewolucji mediów jest konwergencja i pewne jest już, że te zmiany okażą się głębokie i trwałe. Jeszcze kilka lat temu wielu obserwatorów było pesymistycznie nastawionych do takich zmian i ich wpływu na model biznesowy mediów. Zmiany technologiczne, które zacierają dotychczasowe – wydawało się – trwałe granice między mediami, telekomunikacją i IT wymusiły przedeniowanie dotychczasowej polityki regulacyjnej w zakresie mediów elektronicznych.

Kluczowymi celami konferencji jest poszukiwanie odpowiedzi na pytanie, jak zmiany technologiczne wpływają na przemysł medialny, w jaki sposób ewoluuje model biznesowy mediów i jakie pojawiają się tego konsekwencje, wreszcie jakie wyłaniają się nowe możliwości dla graczy medialnych i podmiotów międzynarodowych już w nowej epoce mediów. Organizatorzy konferencji są otwarci również na badania ilustrujące wpływ nowych technologii na sferę stosunków międzynarodowych i dyplomacji.

Gościem specjalnym konferencji będzie prof. Hartmut Koenitz z HKU University of the Arts Utrecht, kierujący EU COST Action 18230 INDCOR (Interactive Narrative Design for Complexity Representations) – siecią badaczy i profesjonalistów z 36 krajów badających wykorzystanie interaktywnych narracji, m.in. na temat globalnego ocieplenia czy pandemii COVID-19, prezes ARDIN (Association for Research in Digital Interactive Narratives). Prof. Hartmut Koenitz jest współredaktorem książki pt. Interactive Digital Narrative. History, Theory and Practice, Routledge 2015 i autorem przygotowanej do wydania książki pt. Understanding Interactive Digital Narratives, Routledge 2021.

Konferencja odbędzie się pod patronatem Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej.

Weź udział w wydarzeniu

PROGRAM RAMOWY

27 MAJA 2021 R. (CZWARTEK)

09.00-09.15

Otwarcie konferencji prof. dr hab. Grzegorz Mazurek (ALK), dr hab. Gavin Rae, prof. ALK (ALK), prof. dr hab. Przemysław Wiszewski (UWr), dr hab. Magdalena Ratajczak, prof. UWr (UWr)

09.15-10.15

Keynote speaker: prof. Hartmut Koenitz (HKU University of the Arts Utrecht)
„Representations of Complexity – Interactive Digital Narrative Enabling Discourse for the 21st Century”

Narratives have an essential role in recording, communicating and comprehending human existence. As the world around us becomes increasingly complex, traditional narrative forms are no longer adequate for this task. The discrepancy between our complex reality and a discourse still dependening on the newspaper article and the TV newscasts opens up opportunities for political extremism. What is needed instead are narrative representations of complexity. This means to re-invent narrative by using the opportunities afforded by digital media to create representations that contain competing perspectives, offer choices and show the resulting consequences while allowing for repeat experiences.

10.30-12.00

I panel: Media cyfrowe – platformy i algorytmy (prowadzenie: prof. Stanisław Jędrzejewski, ALK)

prof. dr hab. Tomasz Goban-Klas (WSIiZ Rzeszów), AAA – Alexa Anioł Amazona
prof. dr hab. Jan Kreft, (Politechnika Gdańska), Dlaczego Facebook i Google powinny upaść. W uścisku władzy algorytmów dr hab. Kazimierz Krzysztofek, prof. USWPS , Społeczeństwo 5.0: zbędny czy potrzebny szyld. Reeksje socjologa dr hab. Magdalena Ratajczak, prof. UWr (UWR), Dyplomacja cyfrowa – nowe narzędzia komunikowania międzynarodowego

12.00-12.15 przerwa

12.30-14.30

II panel: Media cyfrowe – dane (prowadzenie: dr hab. Magdalena Ratajczak, prof. UWR)

prof. dr hab. Dariusz Jemielniak (ALK), Społeczeństwo współpracy: jak technologia wzmacnia nasze naturalne dążenia do współpracy
dr hab. prof. UMCS Piotr Celiński (UMCS), Zobaczyć świat w ziarenkach piasku. O dynamice kultury danych prof. dr hab. Włodzimierz Gogołek (UW), Big data w mediach. Identykacja i monitoring treści
dr hab. Wojciech Skrzydlewski, prof. UAM (UAM), Wirtualne symfonie dla każdego – muzyka w cyberprzestrzeni – perspektywa medioznawcy
dr hab. Magdalena Szpunar, prof. UJ (UJ), Kwantykacja życia społecznego

14:30-15.00 Lunch break

15.00-16.30

III panel praktyków: Strategie cyfrowe w mediach (prowadzenie: dr Krzysztof Kuźmicz, ALK; dr Bartłomiej Łódzki, UWR)

dr Robert Stalmach (Newspoint)
red. Marcin Bąkiewicz (Antyradio)
red. Michał Broniatowski (Politico-Onet)
red. Magdalena Jethon (Radio Nowy Świat)
red. Grzegorz Kiszluk (Brief.pl)
red. Stanisław Wryk (Polsat News, UAM)

16.30-17.00 Podsumowanie (dr Justyna Arendarska, UWr)

28 MAJA 2021 R. (PIĄTEK)

09.00-10.30

IV panel praktyków: Strategie cyfrowe w korporacjach i instytucjach (prowadzenie: dr hab. Marta Ryniejska-Kiełdanowicz UWr; dr Justyna Arendarska UWr)

dr Dariusz Gulczyński (Komisja Europejska)
dr Anna Warchoł-Kęsicka (Dyrektor Departamentu Pacjenckiego, Neuca)
Michał Karbowiak (Concordia Design Community Manager Wrocław)
Katarzyna Karpa-Świderek (Doradca Zarządu ds. Kontaktów z Mediami, Fundacja WWF Polska)
Mariusz Wawer (Governmental Relations Leader for Poland & East Europe Region, 3M Poland)
Konrad Weiske (Chief Executice Officer, Spyrosoft)

10.30-17:00

Panele tematyczne w języku polskim i angielskim, w tym panel studencki

Proponujemy następujące bloki tematyczne:

  • Zmiany rynkowe i regulacje prawne (struktura rynku medialnego, podmioty na rynku)
  •  Audytoria mediów cyfrowych (wpływ nowych technologii i konsekwencje)
  • Rynek mediów cyfrowych i rozrywki medialnej (wirtualna rzeczywistość VR, rzeczywistość rozszerzona AR, serwisy Streamingowe OTT, reklama internetowa, e-sport i gry wideo)
  • Zarządzanie w mediach: nowe modele, strategie i narzędzia biznesowe (Big Data, Data Science, Articial Intelligence, Machine Learning)
  • Employer Branding i Digital Public Relations w branży medialnej
  • Praktyki Interactive Digital Narratives w procesie produkcji, projektowaniu i reakcji odbiorców ˇ Analizy integracji działań Interactive Digital Narratives z istniejącymi praktykami dziennikarskimi ˇ Dziennikarstwo cyfrowe (nowe technologie; redagowanie, monitorowanie; źródła wiedzy)
  • Media cyfrowe w komunikowaniu międzynarodowym (e-dyplomacja, komunikowanie się podmiotów międzynarodowych) ˇ Strategie informacyjne rządowych i pozarządowych organizacje międzynarodowe
  • Firmy technologiczne i ich zmieniające się otoczenie
  • Komunikacja przedsiębiorstw

17.00-17.30 Podsumowanie konferencji

Wystąpienia w panelach: I, II, III, IV wygłaszane w języku polskim będą tłumaczone symultanicznie na język angielski.

Partnerzy medialni: BRIEF, Newspoint 

Więcej informacji na stronie konferencji
 

Weź udział w wydarzeniu

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Znamy marki, którym najbardziej ufają przedsiębiorcy

Marka Godna Zaufania_MCP_2021

Orlen, PGNiG, DPD, Lenovo, HP, Orange, mBank, Visa, PZU – to tylko niektóre marki, którym ufają polscy przedsiębiorcy. Redakcja „My Company Polska” po raz szósty ogłosiła zwycięzców badania Marka Godna Zaufania. W tym roku badanie na jej zlecenie przeprowadziła agencja badawcza Kantar Polska, a zwycięzców w każdej z 25 kategorii – czyli marki godne zaufania – wskazali przedsiębiorcy.

Przedstawiciele biznesu wybierali, komu w danej kategorii najbardziej ufają. Wszystkie pytania dotyczące marek były pytaniami otwartymi. Każda miała równe szanse, niezależnie od wielkości i zasięgu, a odpowiedzi ankietowanych bazowały na ich osobistej wiedzy i doświadczeniu. Respondentami byli przedstawiciele sektora MSP reprezentujący stanowiska od prezesów po dyrektorów i właścicieli firm. Ankieta została wysłana do 22 tysięcy przedsiębiorców.

Nagrody zostały wręczone podczas gali, która odbyła się w dniu wczorajszym (29 kwietnia 2021 r.). Relacja z wydarzenia dostępna jest stronie www.MyCompanyPolska.pl , www.MarkaGodnaZaufania.pl oraz  mediach społecznościowych.

Dla nas jest to wyjątkowa nagroda, dlatego, że zwycięzców wskazują sami przedsiębiorcy. Myślę, że dla nagrodzonych to jest bardzo istotne, to przecież głos z rynku mówiący „tak, właśnie wam ufamy”. Czego można chcieć więcej w tak trudnych czasach pandemii i lockdownów.

Grzegorz Sadowski, redaktor naczelny „My Company Polska”

Nie pytamy czy, tylko jak

W tych trudnych dla wszystkich czasach kluczem do przetrwania były odpowiednio ułożone finanse firmy. W kategorii „Bank oferujący konto firmowe” świetnie wypadł ING (31,7 proc. głosujących). Z kolei w kategorii „Systemy płatnicze służące do realizowania płatności elektronicznych” zwycięzcą okazała się Visa z wynikiem 29,9 proc. mBank wygrał kategorię „Bank oferujący kredyty/pożyczki dla firm” (18,6 proc. wskazań), a Santander Leasing był liderem w kategorii „Firma leasingowa” (26,2 proc. głosów).

Każda kolejna podpisana umowa to dowód na to, że klienci nam ufają. Czuję wtedy, że wspieranie przedsiębiorców w rozwoju i dawanie im możliwości wyboru odpowiednio przygotowanego finansowania ma sens, niezależnie od kondycji świata, który nas otacza.

Tomasz Jąder, prezes zarządu Santander Leasing

Świetnie poradziła sobie w tym roku także firma faktoringowa Bibby Financial Services, wyprzedzając konkurentów o całą długość (21,3 proc., bo kolejny gracz ma zaledwie 4,5 proc.).

Od początku staramy się budować z naszymi klientami partnerskie relacje. Niestety na rynku wciąż zamiast dogłębnego zrozumienia potrzeb częściej spotyka się szablonowe podejście i algorytmy. My przygotowując ofertę finansowania, nie pytamy „czy da się to zrobić?”, tylko „jak?”. Chcemy w taki sposób ustrukturyzować transakcję, by przedsiębiorca otrzymał wsparcie dla swojego biznesu.

Ewa Gawrońska-Micuń, dyrektor zarządzający, członek zarządu Bibby Financial Services

Podobnie bardzo dobry wynik osiągnęło PZU, które wygrało w kategorii „Firma ubezpieczeniowa”. Największy polski ubezpieczyciel uzyskał 40,3 proc., podczas gdy najbliższy konkurent tylko 9,4 proc.

Słuchać przedsiębiorców

Pandemia była także trudnym sprawdzianem dla firm logistycznych i transportowych. Niedostarczona paczka, spóźniona dostawa… Wszystko to mogło się zemścić utratą zaufania. Z tego pojedynku z czasem obronną ręką wyszła np. marka DPD, na którą wskazało aż 43 proc. pytanych przedsiębiorców. Jak mówi prezes DPD, najważniejsze to słuchać klienta.

Od kilku lat DPDgroup publikuje badania rynkowe Barometr E-shopper przedstawiające preferencje internautów, co stanowi uzupełnienie informacji zwrotnych uzyskanych od przedsiębiorców i pozwala kształtować ofertę zgodnie z oczekiwaniami klientów i odbiorców paczek. Dzięki tym działaniom, a przede wszystkim staraniom całej społeczności DPD Polska, kolejny raz otrzymaliśmy zaszczytny tytuł Marka Godna Zaufania.

Rafał Nawłoka, prezes DPD Polska

Podobnie w głos klientów wsłuchuje się Volkswagen Samochody Dostawcze, zwycięzca kategorii „Samochód dostawczy dla firm” (26,7 proc. wskazań).

Przyznanie tytułu Marka Godna Zaufania to dla nas ogromne wyróżnienie, bo zaufanie klienta to czynnik, na który marki pracują całymi latami. By je zdobyć, skupiać się trzeba nie tylko na produktach, ale również, a może przede wszystkim, na uważnym wsłuchiwaniu się w potrzeby klienta. Przypomnę, że to właśnie z dialogu z klientem 70 lat temu zrodził się pierwszy i najbardziej kultowy z naszych modeli – Volkswagen Transporter T1.

Piotr Łakomy, dyrektor Marki Volkswagen Samochody Dostawcze

Nowe kategorie

Niektóre kategorie uległy zmianie w stosunku do poprzedniego badania. „My Company Polska” postanowiło sprawdzić, które firmy uchodzą dziś za najbardziej innowacyjne. I tu wygrał InPost, którego wskazało 9,5 proc. ankietowanych. Redakcja zapytała też przedsiębiorców, które firmy wykazały się największą solidarnością w czasie kryzysu związanego z pandemią. Najlepiej w oczach polskich przedsiębiorców wypadła Żabka, którą wskazało 10 proc. głosujących.

Żabka chce być firmą godną zaufania nie tylko dla swoich klientów, ale także całego otoczenia firmy. Wiarygodność opieramy na odpowiedzialności za swoje decyzje, działania wobec współpracowników, franczyzobiorców, klientów, partnerów biznesowych oraz środowisko naturalne.

Anna Grabowska, wiceprezeska zarządu Żabka Polska ds. Strategii Konsumenckich/EVP

Nową kategorią jest „Edukacja biznesu”. I tu zwycięzcą jest Akademia Leona Koźmińskiego, która zebrała 19 proc. głosów. Rektor akademii mówi, że uczelnia także musi się wsłuchiwać w to, co mają do powiedzenia jej studenci.

Dobry, potwierdzony akredytacjami program kształcenia, wybitni profesorowie, bezpieczne miejsce do studiowania to fakty, ale przecież nie budujemy programów w oparciu o naszą nieomylność, a właśnie wsłuchując się w oczekiwania pracodawców, śledząc najnowsze trendy w technologii, zapraszając do współpracy innowacyjne instytucje. W naszym przypadku jest to gwarancja solidnej bazy narzędziowej, wiedzy, ale też elastyczności, podążania za zmieniającym się światem.

prof. Grzegorz Mazurek, rektor Akademii Leona Koźmińskiego

Ostatni rok był dla wielu czasem trudnym, ale była to też okazja do zmiany i weryfikacji swojej strategii biznesowej. Jak mówi Maciek Sokołowski, Partner Zarządzający Attention Marketing – firmy doradczej która jest partnerem Marki Godnej Zaufania – zmiany zaszły wszędzie i jeśli się do nich jeszcze nie dostosowaliśmy, możemy dużo stracić.

Bez odpowiednio opracowanej komunikacji oraz wiedzy, co dokładnie kształtuje relacje z klientami i pracownikami, szczególnie przy ostatnio dynamicznie zmieniających się postawach konsumenckich i niepokojach pracowników, sporo ryzykujemy zaniedbując tą sferę funkcjonowania firmy. Coraz istotniejszą rolę w tym procesie ma wielokanałowa forma komunikacji. W tym aspekcie to właśnie marketing i PR odgrywa wiodącą rolę w skutecznym dotarciu do naszych grup docelowych oraz pełnienia funkcji doradcy na każdym etapie „podróży” naszych klientów.

Maciek Sokołowski, Partner Zarządzający Attention Marketing

Pełne zestawienie firm na stronie markagodnazaufania.pl.


Źródło: MyCompany 

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Brief.pl został partnerem studiów I i II stopnia na kierunku zarządzanie – socjologia biznesu i mediów

BriefPl - nowe partnerstwo

W ramach współpracy eksperci z Brief.pl wezmą udział w zajęciach dla studentów socjologii biznesu i mediów, a także zaproszą ich na wizytę studyjną do swojej redakcji.

Krzysztof Kuźmicz

Projektując program kierunku zarządzanie – socjologia biznesu i mediów otworzyliśmy się na media, organizacje oraz instytucje funkcjonujące w ich otoczeniu, by połączyć teorię z praktyką. Współpraca z portalem brief.pl stwarza możliwość zdobywania wiedzy i umiejętności zarówno od kadry akademickiej, jak doświadczonych praktyków dziennikarstwa. Taka kooperacja to także okazja doskonalenia warsztatu dziennikarskiego i możliwość współpracy z profesjonalnymi zespołami redakcyjnymi.

dr Krzysztof Kuźmicz, kierownik studiów zarządzanie – socjologia biznesu i mediów

Studenci ALK mogą również odbywać praktyki i staże w redakcji brief.pl. Jeden ze studentów Koźmińskiego, Piotr Radzimirski, odbył już praktyki, po których został przyjęty na etat. Obecnie pracuje jako redaktor działu e-sport.

Piotr Radzimirski

Media zawsze były w obszarze moich zainteresowań, szczególnie teraz, kiedy tyle znaczą w naszym życiu. W ALK dowiedziałem się o tym, jak było i czego można spodziewać się w przyszłości, jeśli chodzi o wykorzystywanie technologii i wiedzy. W brief.pl natomiast widzę to, co media mogą zaoferować nam wszystkim, jak również ja sam mogę być ich częścią. To świetny, a wręcz modelowy przykład teorii popartej praktyk.

Piotr Radzimirski

Grzegorz Kiszluk

W czasie 21-letniej historii Briefu studenci i młodzi przedsiębiorcy zawsze stanowili bardzo istotną grupę docelową. Dla nich, jako czytelników Briefu, przygotowujemy wiele materiałów oraz wydarzeń na uczelniach. Z wielką radością też podejmujemy współpracę z kołami naukowymi i we współpracy z nimi przygotowujemy materiały specjalne. Korzyści płynące z naszej współpracy zawsze były obustronnie. My dostawaliśmy inspirujące pytania oraz sugestie dotyczące tematów, a studenci – użyteczne artykuły i wywiady przygotowywane przez naszych dziennikarzy i ekspertów. Cieszę się bardzo na współpracę z Akademią Koźmińskiego i wierzę, że będzie ona owocna dla obu stron.

Grzegorz Kiszluk, redaktor naczelny Brief.pl

Ponadto, w ramach współpracy studenci z Koła Przedsiębiorczości Sukces planują serię debat oksfordzkich z udziałem członków koła oraz ekspertów z Brief.pl. Pierwsza debata odbędzie się pod koniec kwietnia. Więcej informacji na stronie koła na Facebooku.

Studia objęte partnerstwem:


Źródło: Akademia Leona Koźmińskiego 

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Jak skutecznie przekonywać? [BRIEF PATRONUJE]

Jak skutecznie przekonywac

Serdecznie Państwa zapraszamy na wykład pt. „Jak skutecznie przekonywać?”, który poprowadzi prof. Jolanta Jabłońska-Bonca. Prelekcja będzie dotyczyć retoryki oraz sztuki wymowy i negocjacji, jednocześnie będącą zapowiedzią cyklu debat oksfordzkich oraz współpracą z portalem Brief.pl. Serie debat oksfordzkich z udziałem członków koła oraz ekspertów branżowych rozpoczniemy końcem kwietnia - więcej informacji o reaktywacji Koła Przedsiębiorczości Sukces już wkrótce.

W trakcie spotkania będziemy mieć okazję poznać kilka sprawdzonych technik ertystycznych, dzięki którym nasza wypowiedź będzie bardziej atrakcyjna dla odbiorcy. Dowiemy się jak umiejętnie utrzymać uwagę słuchaczy na tym co mówimy. Prof. Jabłońska- Bonca w pierwszej części (ok. 25 min) podzieli się z nami kilkoma praktycznymi wskazówkami. Druga część to czas na swobodną dyskusję i zadawanie pytań. Jeśli macie swoje przemyślenia i pomysły na prowadzenie lepszej wypowiedzi i ciekawszej dyskusji, będziecie mogli skonfrontować je z wiedzą i doświadczeniem naszego gościa prof. Jolanty Jabłońskiej-Boncy. Im więcej waszej aktywności, tym wydarzenie będzie ciekawsze.

prof. Bonca

Prof. dr hab. Jolanta Jabłońska-Bonca jest profesorem nauk prawnych. Na Akademii im. Leona Koźmińskiego w Warszawie pełni funkcję prorektora ds. studiów prawniczych oraz dyrektora Kolegium Prawa. Obszar działalności naukowej prof. Jolanty Jabłońskiej-Boncy obejmuje oprócz teorii i filozofii prawa także dziedzinę retoryki oraz sztuki wymowy i negocjacji. W ramach aktywności zawodowej profesor zasiadała również w Komitecie Nauk Prawnych PAN oraz pełniła funkcję eksperta Państwowej Komisji Akredytacyjnej. Jest członkiem założycielem Towarzystwa Legislacji oraz Uniwersyteckiej Komisji Akredytacyjnej.

ZAPISZ SIĘ! 

 


Źródło: Akademia Leona Koźmińskiego

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Polskie uczelnie wzorem transformacji cyfrowej w sektorze edukacji

transformacja cyfrowa edukacja

Akademia Leona Koźmińskiego, Politechnika Łódzka, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie i Uniwersytet Jagielloński to uczelnie o różnych profilach kształcenia, które łączy modelowe wykorzystanie cyfrowych narzędzi w działalności naukowej, administracyjnej i badawczej. Wszystkie cztery uczelnie jako pierwsze w Polsce zostały wyróżnione w programie dla najbardziej innowacyjnych szkół wyższych i otrzymały tytuł „Uczelnia w Chmurze Microsoft”.

Współpraca Microsoft z uczelniami w Polsce była inspiracją do wyróżnienia liderów, którzy w obszarze zarządzania, nauczania i badań naukowych z powodzeniem wykorzystują najnowsze technologie Microsoft. W ten sposób powstał projekt „Uczelnia w Chmurze Microsoft” – program dla uczelni przyszłości, które nie tylko nauczają „tu i teraz”, ale także podejmują wyzwanie nowoczesnego kształcenia kolejnych pokoleń. To wyróżnienie dla kadry akademickiej, dla której podnoszenie kompetencji cyfrowych jest odpowiedzialnością i misją.

„Uczelnia w Chmurze Microsoft” to również prestiżowe grono innowatorów, których łączą rozwiązania technologiczne. Celem Microsoft jest stworzenie miejsca inspiracji i dobrych praktyk, odpowiadanie na bieżące potrzeby wykładowców i całej kadry akademickiej oraz wspieranie ich w planach rozwoju i wytyczaniu nowych ścieżek na uczelni.

Microsoft wspiera i wyposaża młodych ludzi w cyfrowe narzędzia, które pozwalają im zdobywać wiedzę i umiejętności niezbędne do wykorzystania ich potencjału w przyszłości zawodowej. Koncepcja modelowego wykorzystania technologii chmury obliczeniowej przez uczelnię, która usprawnia funkcjonowanie instytucji na wszystkich poziomach i wspiera studentów w nauce, to jeden z elementów szerokiego planu obejmującego cały sektor edukacji. Jest ona określona zbiorem praktycznych rekomendacji, dotyczących tworzenia całościowej strategii transformacji cyfrowej na podstawie wizji i celów uczelni – Microsoft Education Transformation Framework. Modelowe wykorzystanie chmury to kompleksowe podejście uczelni do wyzwań, jakie przed nią stoją – od zapewnienia zasobów technologicznych, rozwoju kompetencji cyfrowych studentów i pracowników aż po wsparcie działalności dydaktycznej i prac naukowo-badawczych w trosce o najwyższą jakość kształcenia.

Akademia Leona Koźmińskiego przygotowuje studentów do wyzwań przyszłości

W Akademii Leona Koźmińskiego kwestia inwestowania w nowe technologie nigdy nie budziła wątpliwości. Niespełna dziesięć lat temu placówka przeniosła do chmury Microsoft usługi komunikacyjne i obieg dokumentów. Z czasem migracja objęła całą infrastrukturę informatyczną Uczelni, a ta, jako jedna z pierwszych w Polsce, zaczęła korzystać z chmury obliczeniowej w procesie dydaktycznym, wytyczając drogę modelowego wdrożenia rozwiązań cloud computing w szkolnictwie wyższym.

Migracja ALK do chmury stanowiła pierwsze całościowe wdrożenie pakietu Microsoft Office 365 Education w szkole wyższej w Polsce. Dziś narzędzia Microsoft są w Akademii Leona Koźmińskiego powszechnie używane przez uczelnianą społeczność. Mają do nich dostęp wszyscy studenci, słuchacze studiów podyplomowych, pracownicy naukowi oraz administracyjni – w sumie ponad 10 000 osób. Ze względu na posiadany zbiór aplikacji i usług w postaci Microsoft 365, użytkownicy mają możliwość pobrania oprogramowania na wiele urządzeń – komputerów, tabletów czy smartfonów – również prywatnych. Niektóre narzędzia, np. oprogramowanie pobrane z Azure for Students jest dla nich dostępne również w ramach prowadzonych zajęć dydaktycznych do dalszego pogłębiania wiedzy z domu.

Nową realia, jakie narzuciła uczelni pandemia, okazały się dla Akademii Leona Koźmińskiego dodatkowym bodźcem do tworzenia „nowej szkoły na nowe czasy” i zaangażowania całego zespołu pracowników – zarówno naukowych, dydaktycznych, jak i administracyjnych – w szeroko rozumianą zmianę cyfrową.

Na przestrzeni ostatnich lat świat zmienił się szybciej niż kiedykolwiek wcześniej i transformacja cyfrowa stała się kluczowym elementem strategii naszego rozwoju.

prof. dr hab. Grzegorz Mazurek, Rektor Akademii Leona Koźmińskiego

Uczelnia w chmurze- Akademia Leona Koźmińskiego
Od lewej: dr Maciej Madziński, Chief Operating Officer w Akademii Leona Koźmińskiego; prof. dr hab. Grzegorz Mazurek, Rektor Akademii Leona Koźmińskiego; Cecylia Szymańska, Dyrektor Rynku Edukacyjnego, Microsoft; Kacper Zubrzycki, Industry Executive, Microsoft

Politechnika Łódzka łączy chmurę z tradycją

Politechnika Łódzka jest jedną z najlepszych uczelni technicznych w Polsce. Posiada 75-letnią tradycję i doświadczenie w kształceniu inżynierów. Technologie chmurowe są obecne we współpracy uczelni z biznesem, wspierając sukcesy Politechniki Łódzkiej na tym polu. Uczelnia współpracuje z największymi firmami w kraju i za granicą, prowadzi badania naukowe na najwyższym europejskim poziomie, jak również tworzy i rozwija nowe technologie oraz patenty przy współpracy z najbardziej cenionymi ośrodkami naukowymi na całym świecie. Korzystanie z chmurowych narzędzi to także wsparcie w internacjonalizacji politechniki, która stanowi jeden z fundamentów strategii Politechniki Łódzkiej w zakresie badań, edukacji, jak również innych działań realizowanych we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym. Międzynarodowy i innowacyjny charakter politechniki mają kluczowe znaczenie dla podnoszenia kompetencji zawodowych jej pracowników i innowacyjnego podejścia do zarządzania placówką.

Technologia Microsoft zapewnia wszechstronne możliwości wymiany informacji pomiędzy naukowcami, nauczycielami, studentami, kooperantami oraz władzami Politechniki Łódzkiej. Obecnie z usług chmurowych korzysta 17 tys. studentów, 2,5 tys. pracowników i jest to 100% społeczności akademickiej Politechniki Łódzkiej. Platforma Microsoft 365 została wdrożona kompleksowo i wykorzystywanie jej w procesie studiowania oraz wykonywania obowiązków służbowych jest regulowane wewnętrznymi aktami normatywnymi uczelni. Zarówno pracownicy jak i studenci mają dostęp do narzędzi Office365 także do użytku prywatnego.

Wykorzystanie platformy chmurowej Microsoft365 przyniosło Politechnice Łódzkiej szereg wymiernych korzyści. Jedną z nich jest zwiększenie efektywności prowadzenia procesów kształcenia i zarządzania uczelnią. Rozwiązania chmurowe ułatwiając komunikację zdalną pomiędzy grupami badawczymi, pozwoliły zwiększyć także efektywność naukową związaną między innymi z realizowaniem innowacyjnych projektów bez ograniczeń miejsca. Ważne jest dla nas także wprowadzenie jednolitych standardów komunikacji wewnątrz uczelni oraz w komunikacji z partnerami biznesowymi. Korzystanie z najnowszych rozwiązań udostępnionych przez firmę Microsoft jest również spełnieniem oczekiwań pracowników, studentów oraz doktorantów w zakresie powszechnej dostępności narzędzi niezbędnych do skutecznej pracy grupowej i wymiany informacji. Tytuł „Uczelnia w chmurze Microsoft” to dla nas istotne wyróżnienie. Cieszę się ze współpracy z tak uznaną firmą technologiczną.

prof. Krzysztof Jóźwik, Rektor Politechniki Łódzkiej

Uczelnia w chmurze- Politechnika Łódzka
Od lewej: Cecylia Szymańska, Dyrektor Rynku Edukacyjnego, Microsoft; prof. Krzysztof Jóźwik, Rektor Politechniki Łódzkiej

 

Szkoła Główna Handlowa w Warszawie – modelowa uczelnia w chmurze

Szkoła Główna Handlowa w Warszawie to najstarsza uczelnia ekonomiczna w Polsce oraz jeden z wiodących uniwersytetów ekonomicznych w Europie. Aby prowadzić działalność akademicką na najwyższym poziomie, SGH łączy ponad stuletnie doświadczenie z wykorzystaniem najnowszej technologii. Celem uczelni jest rozwijanie twórczego potencjału intelektualnego i kształcenie liderów w odpowiedzi na wyzwania przyszłości. Wyrazem wprowadzania tej misji w życie jest długa współpraca SGH z Microsoft, w trakcie której zrealizowano wiele wspólnych projektów. Przeniesiono całą pocztę elektroniczną do Exchange Online, a studenci i pracownicy otrzymali dostęp do platformy Office 365. Z rozwiązań tych korzysta dziś ponad 15 000 studentów, 4 200 osób w ramach studiów podyplomowych oraz ponad 1 150 słuchaczy na studiach doktoranckich i ponad 1 200 pracowników, w tym około 720 nauczycieli akademickich.

W Szkole Głównej Handlowej w Warszawie wdrożono także aplikację Power BI oraz przeprowadzono aktualizację systemów operacyjnych użytkowników do najnowszych wersji pakietów Windows i Office. Dla instytucji bardzo ważne jest zapewnienie cyfrowego bezpieczeństwa, które zostało zagwarantowane w chmurze na najwyższym poziomie dzięki rozwiązaniom takim jak Microsoft Cloud App Security, Data Loss Prevention, Office 365 Advanced Threat Protection oraz Microsoft SCCM i Azure Active Directory. Dziś można śmiało stwierdzić, że SGH jest w czołówce polskich uczelni, jeśli chodzi o zastosowanie technologii chmurowych. Szkoła Główna Handlowa w Warszawie wybiera rozwiązania, które identyfikuje jako niezbędne do tego, aby lepiej zarządzać uczelnią, spełniać najwyższe standardy bezpieczeństwa i zapewniać infrastrukturę pomagającą w kształtowaniu przyszłych liderów. Wdrażane rozwiązania są spójną, zaprojektowaną przez władze SGH koncepcją zmian prowadzących do utrzymywania pozycji lidera wśród uczelni wyższych i nadawania tonu na rynku.

Nazwa przyznanego wyróżnienia – „Uczelnia w Chmurze” – doskonale odzwierciedla dzisiejszy sposób funkcjonowania Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Narzędzia i technologie Microsoft, w tym technologie chmurowe, są wykorzystywane przez nas już od wielu lat – zarówno do realizacji codziennych czynności administracyjnych, jak i prowadzenia zaawansowanych projektów naukowych, coraz szerzej wspierały również dydaktykę oraz współpracę studentów i kadry. W roku 2020 z technologii wspierających stały się technologiami, bez których jakiekolwiek działanie – czy to w sferze dydaktycznej, naukowej, czy administracyjnej – w ogóle nie byłoby możliwe. Dzięki bogatym doświadczeniom z chmurowymi rozwiązaniami Microsoft, SGH niezwykle szybko i sprawnie przeniosła całość dydaktyki oraz większość innych działań do sfery zdalnej, co pozwoliło na nieprzerwane funkcjonowanie mimo trudnej sytuacji zewnętrznej. Rzeczywistość pandemii potwierdziła, że obrana już wcześniej przez SGH droga intensywnej transformacji cyfrowej z jednej strony była słusznym wyborem, z drugiej stała się katalizatorem dalszych procesów innowacyjnych – dla wielu osób impulsem do jeszcze szerszego wykorzystywania tak bardzo ułatwiającej pracę Chmury.

prof. Piotr Wachowiak, Rektor Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie

Uczelnia w Chmurze- Szkoła Główna Handlowa
Od lewej: Cecylia Szymańska, Dyrektor Rynku Edukacyjnego, Microsoft; prof. Piotr Wachowiak, Rektor Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie; dr Marcin Dąbrowski, Kanclerz Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie; Kacper Zubrzycki, Industry Executive, Microsoft.

Uniwersytet Jagielloński – czternastowieczny, a nowoczesny

Uniwersytet Jagielloński, choć jest uczelnią z wieloletnią tradycją, nie boi się podejmować wyzwań współczesności. Migracja do chmury obliczeniowej i wdrożenie usług Microsoft pozwalają najstarszej polskiej szkole wyższej realizować swoją misję w cyfrowych czasach, a studentom zapewnią pomyślny start na rynku pracy.

Początek cyfrowej transformacji Uniwersytetu Jagiellońskiego datuje się na 2014 rok. Właśnie wtedy uczelnia sięgnęła po „chmurę”, a zrealizowane wdrożenie Office 365 Education było największym w obszarze edukacji w Europie. Obecnie wszyscy studenci, pracownicy, absolwenci i doktoranci mają konta w Microsoft Office 365 i korzystają z poczty chmurowej, a Microsoft Teams staje się podstawową platformą ich komunikacji. Dziennie odbywa się ponad 6 000 spotkań grupowych oraz wiele rozmów wideo jeden do jednego. Technologie Microsoft pozwalają również realizować niecodzienne cele, takie jak udział w wyborach rektora, prowadzonych drogą elektroniczną, czy prace i dyskusje nad nowym statutem Uniwersytetu.

Mija rok od dnia, kiedy UJ został zmuszony przez pandemię koronawirusa do zmiany trybu pracy. Jestem przekonany, że trudny egzamin przejścia do wirtualnego świata zarządzania uczelnią, kompleksowej obsługi procesów dydaktycznych, dzięki zastosowaniu chmurowych platform do zdalnej komunikacji, zdaliśmy bardzo dobrze. Postęp obserwuję na co dzień i jestem dumny, że w Uniwersytecie Jagiellońskim dokonała się realna transformacja technologiczna. Obecnie wszyscy pracownicy, studenci i doktoranci mają konta w Microsoft Office 365 i korzystają z poczty chmurowej, dziennie realizowanych jest ponad 6 000 spotkań z wykorzystaniem Microsoft Teams, aplikacja Microsoft Forms umożliwiła nam zgromadzenie deklaracji dotyczących chęci uczestnictwa pracowników w szczepieniach przeciw COVID-19, Microsoft Teams i Microsoft Forms wykorzystywane są jako narzędzia dla organizacji posiedzeń ciał statutowych UJ – Senatu, Rady Wydziałów czy Kolegiów Rektorskich. To tylko kilka przykładów obrazujących skok technologiczny skutkujący, co niezwykle ważne, podniesieniem kompetencji zawodowych wszystkich naszych pracowników i studentów. Mając nadzieję, że już niedługo powrócimy do bezpośrednich kontaktów jestem przekonany, że niektóre z nowoczesnych form zdalnego kształcenia i zarządzania Uniwersytetem zostaną z nami na stałe.

prof. Jacek Popiel, Rektor Uniwersytetu Jagiellońskiego

Uczelnia w. Chmurze- Uniwersytet Jagielloński
Od lewej: mgr Iwona Gajda, Kierownik Działu Usług Informatycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego; prof. dr hab. Jacek Popiel, Rektor Uniwersytetu Jagiellońskiego; prof. dr hab. Armen Edigarian Prorektor ds. dydaktyki Uniwersytetu Jagiellońskiego; mgr inż. Lucjan Stalmach, Dyrektor Centrum Informatyki Uniwersytetu Jagiellońskiego.

To dopiero początek

Microsoft liczy na to, że historie pierwszych wyróżnionych tytułem uczelni zainspirują również inne szkoły wyższe do wdrażania i powszechnego stosowania technologii chmurowych w nauczaniu, procesach administracyjnych i prowadzeniu badań naukowych, dzięki czemu ich grono będzie się systematycznie powiększać.

Wykorzystanie nowoczesnych narzędzi przez uczelnie wyższe w Polsce to nie tylko usprawnienie procesów dydaktycznych i administracyjnych zwłaszcza w tak niepewnym czasie. To również niezwykle istotny czynnik decydujący o sukcesie młodych ludzi na ciągle zmieniającym i cyfryzującym się rynku pracy. To także szansa dla nauczycieli akademickich na poszerzanie swoich horyzontów i zdobywanie nowej wiedzy. Mamy nadzieję, że sukcesy pierwszych wyróżnionych szkół wyższych – Uniwersytetu Jagiellońskiego, Politechniki Łódzkiej, Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oraz Akademii Leona Koźmińskiego – ich rozwiązania wspierające dydaktykę, projekty badawcze oparte na najnowszych technologiach, jak również zaawansowane rozwiązania infrastrukturalne, będą inspirowały inne uczelnie do działania i transformacji cyfrowej. Zapraszamy kolejne uczelnie do współpracy i udziału w programie.

Cecylia Szymańska, Dyrektor Rynku Edukacyjnego, Microsoft.

Rozwiązania chmurowe jako innowacyjna i łatwa do zaadoptowania technologia, zmieniły sposób, w jaki infrastruktura IT może być dostarczana i zarządzana. Usługi dostępne przez Internet od lat odgrywają kluczową rolę w rozwoju edukacji. Dzięki technologii chmury obliczeniowej, uczelnie mogą skoncentrować się na programie nauczania i działalności badawczej, a nie na infrastrukturze IT.

Podobne korzyści z migracji do chmury odczuwają inne organizacje i branże, w których w przyszłości pracować będą absolwenci tych uczelni. Korzystanie z jej coraz to nowszych narzędzi i funkcji będzie ich dniem powszednim po zakończeniu edukacji. Do 2030 roku 77% studentów będzie potrzebowało nowych kompetencji technologicznych, natomiast do 2022 roku na rynku pojawi się 6,2 mln stanowisk wymagających znajomości technologii chmurowych.[1] Dlatego dziś, nauka praktycznego wykorzystania technologii cyfrowych jest dla młodych ludzi nie tylko szansą, ale i koniecznością, by z sukcesem wejść na rynek pracy.

Więcej informacji na temat programu „Uczelnia w Chmurze Microsoft” dostępnych jest na stronie: https://aka.ms/uczelniawchmurze

[1] https://www.microsoft.com/pl-pl/education/higher-education/edu-skills


Źródło: Microsoft

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Nowa normalność po pandemii

nowa normalnosc

21 naukowców z Akademii Leona Koźmińskiego zabrało głos w sprawie konsekwencji pandemii koronawirusa dla społeczeństwa, gospodarki i polityki. Ich wypowiedzi zostały zamieszczone w publikacji „Nowa normalność. Rzeczywistość w czasie globalnej pandemii COVID-19?”. pod redakcją prof. Marioli Ciszewskiej-Mlinarič.

Refleksje dotyczą zarówno negatywnych skutków COVID-19: „skoro wydarzył się ogromny kataklizm, to znaczy, że może się wydarzyć jeszcze większy i na ten jeszcze większy trzeba zacząć uwzględniać w swoich planach”, jak i pozytywnych impulsów: „Matka Natura nie zmienia nic, dopóki absolutnie nie musi. I podobnie społeczna potrzeba inercji jest tak wielka, że trzeba prawdziwych kryzysów, wojen i wielkich katastrof, aby coś naprawdę zmienić”. Zachowanie równowagi pomiędzy nimi wymaga jednak „swoistej neutralizacji negatywnych konsekwencji turbulencji poprzez akumulację kapitału społecznego i intelektualnego. Dla pierwszego podstawowe znaczenie mają rządy prawa, dla drugiego – edukacja i nauka”.

Szybka podróż do przyszłości

Jakie zmiany wywołane pandemią staną się naszą nową normalnością? Udzielone odpowiedzi to zarys futurystycznej, ale całkiem nieodległej przyszłości. Biurowce opustoszeją na dłużej. „Całkowite i połowiczne zamknięcie biur postawiło pod znakiem zapytania przyszłość wynajmu powierzchni biurowych i inwestycji budowlanych”. Trzeba będzie na nowo napisać podręczniki ekonomii, bo „makroekonomiści mają poważny problem – ich dogmaty takie jak twierdzenie, że inflacja jest zawsze zjawiskiem monetarnym albo krzywa Philipsa już nie znajdują potwierdzenia w rzeczywistości”.

W miejsce wielu rozwiązań komercyjnych pojawi się ekonomia społeczna. „Pandemia wymusiła redefinicję roli biznesu w społeczeństwie. W ciągu kilku tygodni powstały tysiące inicjatyw, zwykle w postaci partnerstw, które zapewniały wsparcie placówkom służby zdrowia, lekarzom, pacjentom, ale także pracownikom, ich rodzinom, klientom, dostawcom. W wielu miejscach pojawiła się samopomoc”. Spopularyzują się też nowe produkty i usługi: „wirtualne podróże do dalekich miejsc, wirtualny handel detaliczny oraz wirtualne eventy”, „automatyzacja pracy biurowej, sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe czy rozszerzona rzeczywistość”.

Zmiany społeczne i organizacyjne

Ludzie przyzwyczają się do komunikowania się wyłącznie lub niemal wyłącznie online, co osłabi relacje w realu. Wzrastać może także alienacja w miejscu pracy – pracownicy mogą stawać się bardziej wyobcowani”. Wygląda na to, że już nieodwracalnie „praca będzie miała charakter hybrydowy lub rotacyjny”, a „czas pracy stanie się bardziej płynny i elastyczny”. Ma to też swoje dobre strony, bo „zdalne, a więc w praktyce mniej kontrolowane świadczenie usług dla jednego pracodawcy będzie zachęcać do rozszerzenia kręgu potencjalnych odbiorców usług. W efekcie różnice między >>przedsiębiorcami bez pracowników<< a >>przedsiębiorczymi pracownikami<< będą się zacierać w kierunku ukształtowania szerokiej grupy wolnych strzelców.” Pandemia z pewnością wymusi więcej zmian organizacyjnych, bowiem „pokazała nam, jak ogromna jest skala zebrań całkowicie zbędnych. Nawet największe dinozaury i technofobi przekonali się, że bardzo wiele spraw da się załatwić e-mailem, wspólnie edytowanym tekstem lub w ostateczności wideokonferencją”. „Wiele koncepcji >>odchudzonego<< zarządzania stanie przed próbą, bowiem te organizacje, które miały pewien zapas zasobowy (ang. organizational slack), łatwiej przeszły kryzys unikając radykalnych redukcji lub zawieszenia bądź zaprzestania działalności”.

Kryzys zaufania

Tym razem ucierpią nauki przyrodnicze i medyczne”. Nie pomoże im nawet to, że „big data dają lepsze oszacowania niż tradycyjne statystyki zbierane przez służby publiczne, a AI zaprzęgnięta do badań medycznych daje nadzieję na szybki przełom. Nawet jeżeli to tylko nadzieje i przełom nie nastąpi albo będzie pochodził od >>starych<< struktur – to ten kryzys przeniesie nas do świata cyfrowego”. „Pandemia pokazuje też egoizmy państwowe, np. na tle produkcji szczepionki”. Jednak „największe zagrożenie jest w tym, że cyfrowy świat z perspektywy człowieka jeszcze bardziej wpłynie na powszechną i dzięki technologiom tak dostępną obsesję kontroli, wyrażającą się ciągłą optymalizacją działań, zwiększaniem efektywności przez planowanie i mierzenie każdej aktywności i sekundy życia”. A przecież w gruncie rzeczy tęsknimy za tą starą, choć nową normalnością. „Zaczęliśmy się zastanawiać nad swoim zachowaniem, często konsumpcyjnym – szybko, dużo, bez empatii do innego człowieka, bo przecież najważniejszy byłem >>ja<<. I nagle okazało się, że wcale nie chcemy tak żyć. Chcemy pomagać, czuć się potrzebnym”.

Autorami przytoczonych w tekście cytatów są:

  • prof. dr hab. Andrzej K. Koźmiński
  • prof. ALK dr hab. Mariola Ciszewska-Mlinarič
  • prof. dr hab. Grzegorz Mazurek
  • prof. dr hab. Krzysztof Obłój
  • prof. dr hab. Lechosław Garbarski
  • prof. dr hab. Jerzy Cieślik
  • prof. dr hab. Dorota Dobija
  • prof. ALK dr hab. Aneta Hryckiewicz-Gontarczyk
  • prof. dr hab. Dariusz Jemielniak
  • prof. dr hab. Stanisław Jędrzejewski
  • prof. ALK dr hab. Paweł Korzyński
  • prof. dr hab. Dominika Latusek-Jurczak
  • prof. dr hab. Witold Morawski
  • prof. ALK dr hab. Aleksandra Przegalińska-Skierkowska
  • prof. ALK dr hab. Krzysztof Przybyszewski
  • prof. ALK dr hab. Gavin Rae
  • prof. ALK dr hab. Robert Rządca
  • prof. ALK dr hab. Bolesław Rok
  • dr Patrycja Sznajder
  • prof. ALK dr hab. Jacek Tomkiewicz
  • dr Piotr Wójcik

 

Czytaj więcej na DREAMEMPLOYER.pl

POBIERZ PUBLIKACJĘ NOWA NORMALNOŚĆ. RZECZYWISTOŚĆ W CZASIE GLOBALNEJ PANDEMII COVID-19


Źródło: informacja prasowa Akademii Leona Koźmińskiego

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Startupy Pozytywnego Wpływu 2020 [RAPORT]

Startupy Pozytywnego Wpływu

Raport „Startupy Pozytywnego Wpływu 2020” zainicjowany został przez Kozminski Business Hub (KBH) i opisuje 16 startupów, w tym organizację Planet Heroes, działającą pod skrzydłami Samsung Inkubator.

  • Startupy pozytywnego wpływu to organizacje nastawione na działania na rzecz wspólnego dobra, odpowiadające na wyzwania określone w 17 Celach Zrównoważonego Rozwoju ONZ.
  • Firma Samsung wspiera rozwój odpowiedzialnego biznesu, czego przykładem jest program Samsung Inkubator.
  • W gronie wyróżnionych startupów znalazł się Planet Heroes.

Postępujące zmiany klimatyczne znacząco wpłynęły na rozwój gospodarki. Widoczne stało się, że ciągły wzrost ekonomiczny prowadzi do degradacji środowiska naturalnego. Dlatego potrzeba pozytywnych zmian oraz chęć pomocy innym stały się inspiracją dla startupów odpowiedzialnych społecznie. To wciąż rozwijające się na rynku przedsiębiorczości zjawisko. Powstały rok temu Samsung Inkubator Białystok w partnerstwie z UNEP/GRID-Warszawa i Białostockim Parkiem Naukowo-Technologicznym to pierwsze tego typu miejsce na świecie, gdzie w bezpłatnej przestrzeni, przedsiębiorcy mogą rozwijać swoje pomysły skupione wokół 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ. Oznacza to, że inkubowane startupy pracują tam nad rozwiązaniami z zakresu wyrównywania szans społecznych, wspólnej konsumpcji i ekonomii współdzielenia, zrównoważonego transportu czy ochrony środowiska.

Żyjemy w czasach przełomu i jednocześnie wielkiej niepewności. Nie wiemy jak będzie wyglądał świat, gospodarka i społeczeństwo za kilka lat, a nawet za kilka miesięcy. W obliczu nadchodzących zmian powinniśmy znacznie lepiej zadbać przynajmniej o cztery filary w biznesie: o pasję – która musi towarzyszyć wszelkim poszukiwaniom nowej odporności organizacyjnej; o pozytywny wpływ – bo tylko to uzasadnia i uwiarygadnia teraz działalność biznesu; o głębokie innowacje – niezbędne na poziomie modeli, procesów i systemów; wreszcie o odpowiedzialność – która niczym kompas moralny zapewni właściwy kierunek.

prof. Bolesław Rok z Akademii Leona Koźmińskiego, inicjator raportu

Raport zawiera wypowiedzi ekspertów dotyczące polskiego ekosystemu pozytywnego wpływu, szczegółowe opisy działalności 16 najciekawszych startupów oraz informacje odnośnie 6 inicjatyw wspierających ten ruch w Polsce. W raporcie opisane zostały także trendy, jakie można zaobserwować w 10 branżach – od budownictwa przez edukację i zrównoważoną modę aż do zdrowia i odpowiedzialnej turystyki.

Jako partner tegorocznego raportu i inicjator programu Samsung Inkubator staramy się wspierać młodych przedsiębiorców, którzy chcą zmienić świat na lepsze. Startupy odpowiedzialne społecznie mogą okazać się kluczowym nośnikiem zmian, dlatego dostrzegamy ich pomysły, pobudzamy kreatywność i stwarzamy dogodne warunki do rozwoju.

Magdalena Olborska, CSV and Partnership Manager w Samsung Electronics Polska

W tym roku organizatorzy postanowili przyznać także wyróżnienia w dwóch kategoriach: Scaleupy Pozytywnego Wpływu oraz Startupy Pozytywnego Wpływu. W gronie nagrodzonych w tej drugiej kategorii startupów znalazł się Planet Heroes, działający pod skrzydłami Samsung Inkubator Białystok. Misją przedsiębiorców jest posprzątanie naszej planety i w tym celu stworzyli aplikację i platformę webową, dzięki której każdy może stać się superbohaterem.

Jestem dumny, że w Samsung Inkubator możemy wspierać takie start-upy jak Planet Heroes, które są wyróżniane poprzez obecność w prestiżowych raportach. Przedsięwzięcia, które mają pozytywny wpływ na naszą planetą warto stawiać w pierwszej linii, ponieważ ich pomysły i rozwiązania mają lub będą miały wpływ na naszą przyszłość i świat, w jakim przyjdzie nam żyć.

Warto zachęcać start-upy, zwłaszcza te, które odpowiadają na wyzwania określone w 17. Celach Zrównoważonego Rozwoju ONZ, do promowania własnych idei, pomysłów czy przedsięwzięć w takich raportach jak Startupy Pozytywnego Wpływu 2020 czy Rankingach 50. Kreatywnych w Biznesie. Dzięki temu ich sukcesy przenikają do mainstreamu, z przekazem, że to co robią, jest ważne dla nas wszystkich.  

SPECJALNIE DLA BRIEF Olaf Krynicki, Rzecznik Prasowy, Samsung Electronics Polska Sp. z o.o.

Do internetowej bazy Startupów Pozytywnego Wpływu zakwalifikowało się 7 pozostałych startupów rozwijających projekty w Samsung Inkubatorze Białystok – Maizo, Powear.me, Broomee Technologies, Ekologiczny patrol, Nextplease, Assosiated Apps, GlobalX Solutions.

Partnerami raportu są Firma Samsung, Bank BNP Paribas i Orange Polska. Inicjatywa KBH jest integralną częścią Ekosystemu Pozytywnego Wpływu stworzonego dwa lata temu przy okazji prezentacji Rankingu Odpowiedzialnych Firm i Startupów Pozytywnego Wpływu.

Raport „STARTUPY POZYTYWNEGO WPŁYWU. RADYKALNA INNOWACJA SPOŁECZNA” oraz bazę najciekawszych firm na polskim rynku podążających dokładnie w tym kierunku można znaleźć na stronie: www.raportspw.kozminskihub.com


Źródło: Informacja prasowa Samsung Electronics Polska Sp. z o.o.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Jak nie zostać „wirtualnym zombie” – 7 rad, jak nie dać się hackerom

jak nie dać się hakerom

SMS-y na temat szczepień przeciwko koronawirusowi z obietnicą zwrotu 70 zł czy wiadomości z informacją o zajęciu oszczędności i przekazaniu ich do rezerw NBP z gwarancją zachowania 1000 zł po kliknięciu w link. To tylko niektóre przykłady fałszywych informacji, które pojawiają się na ekranach telefonów komórkowych Polaków. Ich źródłem są cyberprzestępcy.

Mgr Karolina Małagocka, ekspertka w dziedzinie cyberbezpieczeństwa i prywatności w sieci z Katedry Marketingu Akademii Leona Koźmińskiego podpowiada, na co szczególnie uważać w sieci i jak zabezpieczyć się przed oszustwami.

  1. Uważaj na SMS-y z informacjami o koronawirusie.
    Wiarygodne źródła to instytucje państwowe (jak ministerstwa), Policja oraz oficjalne strony firm czy organizacji. Jeżeli SMS zawiera informację, która dotyczy np. ostrzeżenia o zajęciu środków na koncie czy ograniczeniach w ruchu, sprawdź informacje na stronach urzędów lub stacjach TV czy sprawdzonych serwisach internetowych, które na bieżąco informują o zmianach i decyzjach władz. Wszystkie SMS-y z alertami można też dodatkowo sprawdzić na stronie Rządowego Centrum Bezpieczeństwa.Falszywy_sms_a_pandemia_COVID19
  2. Unikaj klikania postów w mediach społecznościowych, które zawierają linki do filmów bądź grafik o koronawirusie.
    Szczególną ostrożność należy zachować, jeżeli po kliknięciu w link trzeba się ponownie zalogować albo pobrać dodatkowe oprogramowanie w celu obejrzenia materiału. W sieci krąży dużo niesprawdzonych informacji czy zwykłych plotek o epidemii. Jeżeli źródło informacji nie jest znane (nawet jeśli udostępnione przez znajomego), nie powinno się takiej informacji przesyłać dalej bez uprzedniego sprawdzania. Jest to najprostsza metoda do ograniczenia zasięgu fałszywych informacji.
  3. Nigdy nie podawaj danych osobowych niesprawdzonym podmiotom.
    W 2019 roku w Polsce doszło do wycieku ok. 3,5 miliona rekordów z ok. 50 portali (lista). W większości były to dane użytkowników, które umożliwiają ich bezproblemową identyfikację. Pamiętajmy, że urzędy, ministerstwa i inne instytucje państwowe prawie nigdy nie przesyłają informacji wymagających kliknięcia w link i podawania danych osobistych. Przede wszystkim zwróć uwagę na konstrukcję linku. Pamiętaj, że strony rządowe mają domenę gov.pl i nie korzystają z żadnych innych domen.
  4. Sprawdź, czy Twoje dane nie wyciekły do internetu.
    Szczególnie w obecnej sytuacji jest istotne, aby nie podawać prywatnego lub służbowego adresu e-mail w sklepach i na portalach, które często stają się źródłem wycieku danych. Jeśli wiemy, że nasze dane już wyciekły do internetu, należy zmienić hasła do e-maila oraz usług, gdzie służył on do logowania. Aby się dowiedzieć, czy dane nie znalazły się przypadkiem w niewłaściwych rękach, można skorzystać z jednego z bezpłatnych narzędzi: https://www.f-secure.com/en/home/free-tools/identity-theft-checker lub https://www.avast.com/hackcheck. Sprawdzą one, czy nasz adres e-mail znajduje się w najświeższych bazach wycieków, które sprzedają hackerzy w deep i dark necie.
  5. Zachowaj czujność w przypadku wiadomości e-mail dotyczących sprzedaży maseczek lub zwrotu kosztów za nieodbyte podróże.
    Najprawdopodobniej są to ataki phishingowe, za którymi często stoją nieistniejące firmy. Po otrzymaniu takiej wiadomości nie należy klikać w zawarte w niej linki, ani odpowiadać nadawcy, nawet jeżeli celem ma być przekazanie negatywnej opinii o takim działaniu. Wysyłając odpowiedź, jednocześnie potwierdzany jest adres e-mail. Dla spammerów informacja o aktywności użytkownika po drugiej stronie jest cenna. Najlepiej jest zadzwonić do takiej instytucji i sprawdzić ją na białej liście płatników VAT.
  6. Bądź ostrożny w przypadku aukcji internetowych.
    W sieci pojawia się mnóstwo produktów (tj. amulety, herbatki czy nawet kadzidła), które mają rzekomo „chronić” przed wirusem. Skuteczność ich działań nie jest potwierdzona. Co więcej, wchodząc w transakcję z nieuczciwymi sprzedawcami, można stracić pieniądze i udostępnić swoje dane przypadkowym osobom. O próbie sprzedaży przez internet „leków” na wirus SARS-CoV-2 należy poinformować Policję. W ten sposób chronimy siebie i innych przed działaniami oszustów.
  7. Korzystaj ze sprawdzonych i wiarygodnych źródeł.
    Rzetelne treści na temat COVID-9 znajdziesz na specjalnej stronie rządu poświęconej koronawirusowi (www.gov.pl/koronawirus), na stronie Rządowego Centrum Bezpieczeństwa (www.rcb.gov.pl) oraz Ministerstwa Zdrowia (www.gov.pl/zdrowie).

Akademia Leona Koźmińskiego przygotowała specjalny zestaw porad dla wszystkich, którzy będą zainteresowani, jak uniknąć zastawionych przez hackerów pułapek w sieci. Więcej informacji na stronie: https://www.kozminski.edu.pl/cybersecurity/.


Karolina_Malagocka_

Karolina Małagocka, ekspertka w dziedzinie cyberbezpieczeństwa i prywatności w sieci z Katedry Marketingu Akademii Leona Koźmińskiego 

Karolina Małagocka ma blisko 15-letnie doświadczenie w realizacji działań z zakresu cyberbezpieczeństwa oraz komunikacji dotyczącej tematyki ochrony prywatności w internecie. Na co dzień zajmuje się tworzeniem i realizacją strategii marketingowych dla rozwiązań z zakresu zabezpieczeń urządzeń mobilnych, danych prywatnych i Internetu Rzeczy. Współpracuje z zespołem etycznych hakerów i laboratoriów zajmujących się zwalczaniem najnowszych zagrożeń cybernetycznych. Jest absolwentką programu bezpieczeństwa narodowego na Daniel Morgan Graduate School of National Security w Waszyngtonie DC oraz doktorantką w Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. Prowadzi zajęcia z cyfrowej transformacji, roli danych i technologii, cyberbezpieczeństwa oraz mediów społecznościowych.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF