...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Ministerstwo Finansów pracuje nad rozszerzeniem ulgi dla klasy średniej

21 stycznia 2022 roku Ministerstwo Finansów ogłosiło pracę nad zmianami w ustawach podatkowych związanych z Polskim Ładem.

Tadeusz Kościński potwierdził w wystąpieniu projekt ustawy podnoszący do rangi ustawowej rozwiązania z wydanego 7 stycznia rozporządzenia, który został przyjęty przez rząd (Polski Ład). Kościński wskazał, że przeniesienie tego rozporządzenia do wspomnianej ustawy ,, to konieczność”. Dodaje, że stosowanie aktualnych rozwiązań Polskiego ładu może  doprowadzić przedsiębiorcę do odpowiedzialności karnej.

Minister finansów podkreślił, że nie zgadza się z taką oceną, ale by wyeliminować ewentualne wątpliwości, zdecydowano się na przyjęcie ustawy.
Ministerstw Finansów 

Polski Krach i jego poszkodowani

Kontynuując swoją wypowiedź szef resortu, wspomniał także o zmniejszonych pensjach w grudniu 2021 roku, które otrzymały określone grupy zawodowe, tj.: nauczyciele, mundurowi. To właściwe oni są pierwszymi poszkodowanymi przez sztandarowy program rządu.

Intensywnie pracujemy nad rozszerzeniem Polskiego Ładu o nowe rozwiązania. Ulgą dla klasy średniej zostaną objęci m.in. emeryci i renciści. Osoby na zleceniach oraz w szerszym zakresie nauczyciele akademiccy. Korzystanie z ulgi będzie możliwe również przy zbiegu różnych umów. W efekcie więcej osób zarabiających do 12.8 tys. zł skorzysta z Polski Ładzie lub reforma będzie dla nich neutralna. 

Tadeusz Kościński

Projekt ustawy zostanie zaprezentowany już niedługo. Szef MF dodał także, że z powodu niedopracowanego Polskiego Ładu może ktoś jeszcze otrzymać niższą pensję jeszcze pod koniec stycznia bieżącego roku.

Może się zdarzyć, że ktoś pod koniec stycznia otrzyma niższą pensję niż jeszcze w grudniu. Jeśli taka sytuacja będzie miała miejsce, to pracodawcy są zobowiązania do jak najszybszego wyrównania. W takich sytuacjach zachęcamy do kontaktu z nami telefonicznie czy też poprzez formularz.

Tadeusz Kościński

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Poradnik reklamy wideo online. Pobierz najnowszą publikację Grupy Roboczej Audiowideo IAB Polska

Eksperci Grupy Roboczej Public Relations IAB Polska przygotowali wspólną publikację "Poradnik reklamy audio wideo". Publikacja porusza m.in. takie zagadnienia jak: podział, typy i formaty, pomiar i modele rozliczeniowe reklamy wideo online, czy Programmatic Video.

Film to fascynująca technologia, która już od początków powstania budziła niezwykłe emocje. Spełniała rolę rozrywkową, informacyjną, badawczą czy dokumentalną. Jak żadna inna znana nam technika jest w stanie połączyć przekaz informacyjny z ładunkiem emocjonalnym. Podobnie jest z reklamą wideo, która mimo swego celu, dzięki formie i pracy twórców potrafi rozbawiać do łez, wywołać płacz, strach czy radość widzów. Reklama wideo, a w szczególności ta najnowsza, to już nie tylko krótkie i treściwe przekazy reklamowe, ale coraz częściej ciekawe historie, wartościowe porady, ale także emocje, które ukryte są pod płaszczem skojarzeń i sugestii.

Poniższy Poradnik reklamy wideo online nie stanowi kompendium wiedzy o wideo online. Jest to, bowiem dziedzina tak rozległa, iż próba zebrania jej w krótkim poradniku spisana byłaby na oczywistą porażkę. Niemniej jednak jest to bardzo duża dawka wiedzy, która będzie pomocna zarówno dla początkujących oraz jako poszerzenie, jak i uszeregowanie wiedzy dla osób obeznanych już z tą tematyką. Stanowi on zbiór wiedzy wypracowanej przez wieloletnich specjalistów z tej dziedziny reklamy.

Poradnik, stworzony przez Grupę Roboczą działającą przy IAB Polska, jest próbą ustrukturyzowania wiedzy w zakresie reklamy wideo online. Znaleźć w nim można podstawowe informacje, takie jak: podział na formy reklamy, standardy, sposoby oceny jakości reklam czy omówienie kwestii prawnych. Z drugiej strony opisuje on także zagadnienia bardziej złożone, współczesne procesy, które zmieniają tę część rynku reklamowego. Wśród nich wymienić warto zagłębienie się w modelu programmatic wideo, obszerny opis zagadnienia adressable TV, tajniki reklamy content marketingowej oraz szeroko potraktowane zagadnienie multiscreeningu. Ponadto na licznych wykresach w obrazowy i precyzyjny sposób przedstawiliśmy zmiany zachodzące w obszarze wideo online, jak i contentowym.

Rafał Jung, Marketing Product Manager, Polska Press Sp. z. o.o., koordynator projektu Poradnik reklamy wideo


Poradnik jest obszernym wprowadzeniem od poziomu początkującego do poziomu eksperckiego. Polecam go serdecznie każdemu, kto pracuje z reklamą wideo online. Zarówno osobom dobrze znającym podstawy, a chcącym zgłębić jedynie wybrane zagadnienia oraz osobom początkującym w zakresie reklamy wideo. Jestem pewien, że każdy zainteresowany tematyką znajdzie tam coś ciekawego i wartego uwagi.

Rafał Jung, Marketing Product Manager, Polska Press Sp. z. o.o., koordynator projektu Poradnik reklamy wideo

Pobierz poradnik 


Źródło: IAB Polska

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Dariusz Brodnicki nowym Dyrektorem Departamentu Marketingu i Brand Managementu w Volkswagen Financial Services

Od początku stycznia 2022 roku Dariusz Brodnicki awansował na stanowisko Dyrektora Departamentu Marketingu & Brand Managementu w Volkswagen Financial Services. Brodnicki zastąpił Darię Zielaskiewicz, która objęła funkcję Dyrektor Marek Seat i Cupra w Polsce (Volkswagen Group Polska).

Na nowym stanowisku Dariusz Brodnicki będzie odpowiadał za wizerunek marki i strategiczny rozwój działań marketingowych spółki współtworzącej rynek nowoczesnej mobilności w Polsce. Do jego obowiązków należy również m.in. planowanie działań marketingowych, bliska współpraca oraz nadzór nad pracami zespołu marketingowego, działaniami Public Relations i współpracą z partnerami zewnętrznymi. Brodnicki od czerwca 2015 roku pełnił funkcję Dyrektora Działu Sprzedaży ŠKODA.

Ogromnie cieszę się z tego, że doświadczenie zdobywane w pracy przy marce ŠKODA będzie mogło zaowocować na nowym etapie mojej kariery, zwłaszcza w branży, która ulega tak widocznej transformacji. Objęcie funkcji Dyrektora Departamentu Marketingu & Brand Managementu jest dla mnie osobistym wyróżnieniem i możliwością rozwinięcia zarówno dotychczasowych, jak i zupełnie nowych kompetencji. Światy mobilności i finansów są bardzo silnym barometrem zmian społecznych związanych z mobilnością i cieszę się, że będę mógł odpowiadać za wizerunek marki, która odgrywa na tym polu kluczową rolę.

Dariusz Brodnicki

Nowo obrany Dyrektor Departamentu Marketingu & Brand Managementu w Volkswagen Financial Services jest absolwentem Politechniki Poznańskiej. Dariusz Brodnicki ukończył liczne kursy managerskie, m.in. Akademię Managera czy Przywództwo w Biznesie, a także Executive Coaching by Lilipad w Stanach Zjednoczonych. Miłośnik sportów samochodowych, w przeszłości uczestnik rajdów. W czasie wolnym próbuje swoich sił w kitesurfingu i bierze udział w triathlonach.

Volkswagen Financial Services jest firmą zapewniającą usługi finansowe dla wszystkich marek samochodowych Grupy Volkswagen. Obejmuje rozwiązania finansowe dotyczące kupna i eksploatacji samochodów: leasing, bankowość elektroniczną i ubezpieczenia. VWFS działa na 51 rynkach świata, obsługując klientów indywidualnych i biznesowych.


Źródło: Volkswagen

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Nowy rzecznik prasowy Poczty Polskiej

Daniel Witkowski były działacz młodzieżówki PiS i Kukiz 15 został nowym rzecznikiem prasowym Poczty Polskiej.

Poczta Polska ogłosiła w komunikacie zmiany, jakie wprowadziła w obszarze komunikacji i marketingu z początkiem bieżącego roku. Nowym rzecznikiem prasowym spółki został Daniel Witkowski, który obejmie niniejsze stanowisko za Justynę Siwek.  Co więcej, jak informuje spółka – była rzeczniczka pozostanie w strukturze firmy i będzie odpowiadać za dział komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej.

 

Zapowiedziane zmiany zostały wprowadzone na celu dostosowania komunikacji spółki do aktualnych trendów, jak i konsolidację dotychczasowych, rozproszonych zadań z zakresu PR-owego w jednostce organizacyjnej.

Poczta Polska przechodzi proces intensywnej transformacji, której celem jest dostosowanie profilu działalności Spółki do realiów cyfryzującego się świata. Realizujemy obecnie wiele strategicznych projektów, o których pragniemy rzetelnie informować opinię publiczną, a docelowo — naszych Klientów. To oni bowiem będą beneficjentami zmian, jakie wprowadza Poczta.

Daniel Witkowski

Wprowadzone modernizacje organizacyjne poskutkowały również podziałem funkcji kierownika działu komunikacji i rzecznika prasowego. Biurze Ładu Korporacyjnego, czyli jednostce odpowiedzialnej za kontakt z mediami przekazano kompetencje z zakresu marketingu wizerunkowego, narodowego operatora pocztowego.

Zmiany w obszarze PR i marketingu korporacyjnego jest częścią reorganizacji centrali Spółki, która ma na celu integrację dotychczas rozproszonych funkcji i kompetencji. Połączenie obszaru komunikacji z całym spektrum zadań z zakresu promocji marki wpłynie pozytywnie na budowanie wizerunku Poczty, jako firmy z tradycjami, ale śmiało wchodzącej w obszar nowych technologii, coraz nowocześniejszej, przechodzącej transformację cyfrową i zaangażowanej społecznie.

Aleksandra Paulska, zastępca dyrektora biura ładu korporacyjnego ds. komunikacji Poczty Polskiej

Kim jest Daniel Witkowski?

Daniel Witkowski jest absolwentem nauk politycznych na UW (Uniwersytecie Warszawskim). W 2017 roku pełnił funkcję szefa klubu młodych w partii Kukiz 15. Dwa lata później przeszedł do warszawskich struktur forów Młodych PiS. Poza tym pracował między innymi w: Telewizji Polskiej oraz w Państwowej Agencji Atomistyki, gdzie zajmował się kierownictwem zespołu ds. Informacji i Komunikacji. Na tym stanowisku pracował jako rzecznik prasowy.


Źródło: Poczta Polska/ Wirtualne Media

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

PGE planuje emisję akcji

Po zamknięciu giełdowej sesji zarząd PGE poinformował o planach emisji akcji serii E, w ramach uchwały w sprawie rozpoczęcia procesu dokapitalizowania spółki w związku z planowanymi projektami inwestycyjnymi. Grupa chce pozyskać od inwestorów ponad 3 mld. zł. na zielone inwestycje.

W komunikacie PGE poinformowano, że wpływy z emisji akcji mają wesprzeć inwestycję w obszarze dystrybucji  oraz odnawialnych źródeł energii. Proces ten ma także rozwinąć ich niskoemisyjność.

Ogłoszenie wypuszczenia akcji największej grupy energetycznej w Polsce nie zostało dobrze przyjęte przez giełdowych akcjonariuszy i inwestorów. Wszystko przez notowania, które rozpoczęto 19 października 2021 roku. Według nich akcje PGE mocno tanieją, co nie zachęca wielu osób do inwestycji.

Około godzinny 10:40  spadki sięgnęły 6,30 procent. Jak wskazują ekonomiści, było to czwarte w kolejności wielkość spadków tego dnia.  W ocenie ekspertów parametry emisji, wskazują, że najprawdopodobniej zostanie ona przekazana do podmiotów państwowych. Warto przypomnieć, że największym udziałowcem spółki PGE (57,39 procent) jest właśnie skarb państwa.

Założenia emisji i uchwały grupy energetycznej

Podjęta (we wtorek) uchwała PGE zakłada: obniżenie kapitału zakładowego w drodze zmniejszenia wartości nominalnej akcji. Jednocześnie podwyższenie kapitału zakładowego w drodze emisji akcji serii E (w trybie subskrypcji prywatnej) i zniesienia w całości praw akcjonariuszy do wszystkich akcji tej serii.

Obecnie Polska Grupa Energetyczna dysponuje 41- procentowym udziałem rynku produkcji energetycznej oraz  18 % udziałów w energii cieplnej w Polsce. PGE uważa, że ich udział w rynku energii źródeł odnawialnych sięga obecnie 10 procent.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Składka zdrowotna w górę o kilka tysięcy złotych w skali roku. Jak zmieniają się obciążenia dla przedsiębiorców?

Pomimo systemu podatkowego uznawanego pod kątem skomplikowania za 10. na świecie i 2. w Europie, w Polsce przybywa jednoosobowych działalności gospodarczych. Ich liczba przekroczyła już 2,6 mln. 1 stycznia 2022 roku weszły w życie przepisy podatkowe Polskiego Ładu, które na pewno nie ułatwiają przedsiębiorcom życia. W związku z nimi niemal co trzeci przedsiębiorca ankietowany przez firmę inFakt deklarował, że będzie chciał zmienić formę opodatkowania.

Aż 86% właścicieli jednoosobowych działalności gospodarczych przewidywało, że zmiany podatkowe i dotyczące składek ZUS wprowadzone przez Polski Ład będą dla nich niekorzystne. Przedsiębiorcy byli też przekonani, że dotknie ich podwyżka świadczeń – wskazało tak 88% z nich.

Kto i ile straci?

Aby zilustrować zmiany dla podatników rozliczających się według różnych form opodatkowania, można posłużyć się kilkoma przykładami:

  • Karta podatkowa. Właścicielka zakładu kosmetycznego w 2021 roku opłacała składkę zdrowotną w kwocie 381,81 zł. Jednak 328,78 zł mogła odliczyć od podatku ustalonego przez Naczelnika Urzędu Skarbowego. Do zapłaty pozostawało więc około 53 zł. Natomiast od 2022 r. składka zdrowotna wynosi dla niej 270,90 zł bez możliwości odliczenia podatku. Zapłaci więc z tego tytułu ok. 220 zł miesięcznie więcej.
  • Ryczałt ewidencjonowany. Lekarz dentysta rozliczający się wg ryczałtu płacił 381,81 zł składki zdrowotnej, ale mógł odliczyć od podatku 328,78 zł. Płacił więc rzeczywiście około 53 zł. Od stycznia 2022 roku składka zdrowotna dla ryczałtowców wynosi 9%, a jej podstawą jest 60% przeciętnego wynagrodzenia dla osiągających rocznie przychody do 60 tys. zł, 100% przeciętnego wynagrodzenia dla przychodów nieprzekraczających rocznie 300 tys. zł, a powyżej tej wartości – 180% przeciętnego wynagrodzenia. W zależności od tego, jaka jest podstawa obliczenia składki, dentysta z naszego przykładu w Polskim Ładzie zapłaci od 305 do 915 zł składki zdrowotnej miesięcznie, a więc przynajmniej o 260 zł miesięcznie więcej.
  • Skala podatkowa. W 2021 roku właścicielka niewielkiej działalności osiągała dochody na poziomie 84 tys. zł rocznie. Składka zdrowotna była dla niej obliczana tak samo jak w poprzednich przykładach. Po zmianach Polskiego Ładu stawka składki zdrowotnej wynosi dla niej 9% od dochodu, a więc za miesiąc będzie to 630 złotych. Zapłaci miesięcznie o 580 zł więcej niż obecnie. Dzięki podwyżce kwoty wolnej oraz drugiego progu podatkowego w skali roku straci „tylko” 1300 zł.
  • Podatek liniowy. Przedsiębiorca, który się rozliczał liniowo i osiągał roczne przychody w wysokości 100 000 zł, w 2021 roku z tytułu składki zdrowotnej zapłacił rocznie ok. 636 zł. Od 2022 roku składka zdrowotna wynosi dla niego 4,9% dochodu, a więc 4908 zł rocznie. Różnica na składce wyniesie więc ponad 4200 zł w skali roku.

Czeka nas migracja na ryczałt?

Już w listopadzie 31% ankietowanych przez inFakt przedsiębiorców deklarowało, że będzie chciało zmienić formę opodatkowania w związku z Polskim Ładem. Główną motywacją do takiej zmiany była wysokość składki zdrowotnej po zmianach (64% wskazań). Co ważne, przedsiębiorcy muszą dokonać wyboru do 20 dnia miesiąca miesiąc po miesiącu, w którym osiągną pierwszy przychód. W związku z tym pierwszym terminem jest 20 lutego. Natomiast ponad połowa (54%) badanych nie wiedziała, co zrobić i zapowiadała, że będzie szukać wsparcia u swoich księgowych.

Wśród tych, którzy są zdecydowani na zmianę sposobu rozliczania z fiskusem, dominuje chęć przejścia na ryczałt ewidencjonowany. Taką wolę wyraziło 80% z nich. W tym gronie 77% rozliczało się liniowo, a 21% według zasad ogólnych.

Warto podkreślić, że obniżki ostatecznie dotyczą tylko dwóch stawek ryczałtu. Zmiana z 17% na 14% nastąpiła dla branży budowlanej, zawodów medycznych oraz zawodów technicznych. Natomiast dla branży IT stawka 15% zmieniła się na 12%. Od 1 stycznia 2022 r. stawek ryczałtu jest łącznie dziewięć, od 17% do 2%.

Metodologia badania

Badanie zostało zrealizowane w listopadzie 2021 roku na grupie 1142 osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Płatne staże dla uchodźców w Polsce od IKEA

Polska fundacja Ocalenie we współpracy z sieciami sklepów IKEA uruchamia płatne staże dla uchodźców. Program ten ma pomóc im w odnalezieniu się na rynku pracy w Polsce oraz adaptacja w trudnej rzeczywistości.

Jak informuje Fundacja Ocalenie, już w marciu 2022 roku dziesięć osób ,,z doświadczeniem uchodźczym” rozpocznie pełnopłatne staże w sieci sklepów IKEA. Pierwszy etap programu rozpocznie się na warszawskim Targówku i potrwa 6 miesięcy.
W trakcie programu, jego uczestnicy będą mogli swobodnie korzystać z pełnego pakietu świadczeń, oferowanych przez IKEA. Dodatkowo Fundacja Ocalenie oferuje uchodźcom bezpłatne wsparcie w zakresie nauki języka polskiego, porad psychologicznych i prawnych.  Przygotowano także specjalną formę pomocy ze strony mentorów i mentorek kulturowych, którzy na co dzień pracują w Warszawskim Centrum Pomocy Cudzoziemcom.Fundacja Ocalenie ma świadomość, że ,,słaba znajomość języka i lokalnego rynku pracy jest dużym wyzwaniem dla ówczesnego uchodźcy”. Dodatkowo trudne doświadczenia uchodźcze mogą okazać się problematyczne w poszukiwaniu pracy na obczyźnie. Dlatego dzięki nawiązanej współpracy powstał program, który ma pomóc uchodźcom w odnalezieniu i ustabilizowaniu się w trudnej rzeczywistości.

https://www.facebook.com/FundacjaOcalenie/posts/5091159090917945

IKEA uważa, że jednym z najważniejszych czynników utrudniający ty osobom zbudowanie bezpiecznego życia w Polsce, jest trudność w znalezieniu stabilnego zatrudnienia.:

Jednym z najważniejszych czynników utrudniających uchodźczyniom i uchodźcom zbudowanie dobrego, bezpiecznego życia w Polsce są trudności w znalezieniu stabilnego zatrudnienia. Wynika to często z braku doświadczenia zawodowego na lokalnym rynku pracy i słabej znajomości języka polskiego.

IKEA

Co więcej, obawy pracodawców oraz kontrowersyjne stereotypy na temat uchodźców, krążące w społeczeństwie mogą być dodatkowym czynnikiem, które staje się kolejną przeszkodą w poszukiwaniach. Te osoby często potrzebują jedynie wsparcia w wejściu na rynek pracy i znalezieniu na nim swojego miejsca. Stworzony dla nich program stażowy może być dobrą formą pomocy.

Misja programu

Najważniejszym celem programu stażowego, jest pomoc uchodźcom w podniesieniu kompetencji zawodowych i językowych oraz zwiększenie szans na podjęcie stałej pracy. Stabilne zatrudnienie pomoże tym osobom wesprzeć finansowo swoich bliskich, a także zintegrować się ze społeczeństwem. Po odbyciu krótkiego zatrudnienia uczestnicy zostaną zaproszeni do aplikowania na istniejące miejsca pracy.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Kara 44 miliony dla Santander Consumer Bank

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył karę w wysokości 44 milionów zł na bank Santander Consumer Bank. Powód? Naruszenie zdrowych interesów konsumenckich.

W poniedziałek Prezes UOKiK wydał decyzje w sprawie Santander Consumer Bank. Wskazał w niej dwie niepokojące praktyki banku, w tym naruszanie zdrowych interesów klientów oraz wprowadzanie ich w błąd.

Niedopuszczalne praktyki Santander Consumer Bank

Jak wskazuje urząd, pierwszą uwzględnioną w decyzji praktyką, jest wyliczanie składki z tytułu dodatkowej usługi ubezpieczenia do całkowitej kwoty kredytu. Klient banku, który zawiera kredyt konsumencki z dodatkowym ubezpieczeniem, może użyczyć jego koszt. Co ciekawe, (zdaniem UOKiK) bank bezprawnie wlicza koszt składek ubezpieczeniowych, które zaliczają się do całkowitej kwoty kredytu.

Art. 5 pkt 6 i 7 ustawy o kredycie konsumenckim mówi wyraźnie, że bank powinien uwzględnić składkę z tytułu dodatkowej usługi ubezpieczenia, jako koszt kredytu. Jeżeli tego nie zrobi to całkowity koszt kredytu, będzie mniejszy i bardziej atrakcyjny, a jego kwota wypłacana klientowi będzie znacznie wyższa. W ocenie UOKiK-u bank nie wypłaca większej kwoty kredytu, ponieważ (według zasad banku) do zapłaty jest również składka na ubezpieczenie, a ogólna kwota kredytu jest niższa o kwotę składki.

Bank, prezentując informacje na temat całkowitej kwoty kredytu, wprowadzał konsumentów w błąd co do proporcji między całkowitą kwotą kredytu, a jego kosztem. W ten sposób jego oferta wydaje się konsumentowi korzystniejsza niż, jest w rzeczywistości, a także lepsza od ofert innych kredytodawców, którzy podają rzetelne informacje o koszcie kredytu. 

Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK

Dezinformacja

Kolejną praktyką, którą znajduje się w decyzji, jest wprowadzanie klientów banku SCB w błąd. Bank wysyłał do potencjalnych klientów specjalną korespondencję z informacją o możliwości wzięcia kredytu na atrakcyjnych dla nich zasadach. W treści listu bank zagwarantował konsumentowi, że taki rodzaj kredytu będzie dostępny od ręki. Pomimo wielokrotnych interwencji sądowych Santander Bank utrzymywał swoją praktykę, nie informując o tym swoich klientów.

Klient Santander Consumer Banku na podstawie wprowadzających w błąd informacji może — porównując ofertę tego banku z ofertami innych instytucji finansowych, zdecydować się na pozornie tylko korzystny dla niego kredyt. Czego nie zrobiłby, gdyby miał prawidłowe informacje o proporcji między kosztem, a całkowitą kwotą kredytu udzielanego w Santander Consumer Banku.

Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK

Okazało się, że w oddziałach banku konsumenci mogą zaciągać oferowany listownie kredyt. Po interwencji urzędu Santander zaniechał tej praktyki, którą stosował od stycznia 2015 roku do września 2018 roku. Poniżej podajemy treść korespondencji otrzymanej przez klientów banku:

„Szanowna Pani […], specjalnie dla Pani z tej okazji przygotowaliśmy kredyt gotówkowy do 5.000 zł, a z nim: 0 proc. prowizji, niskie oprocentowanie”.

„Szanowny Panie […], właśnie zakończył Pan spłatę kredytu gotówkowego w naszym banku. Bardzo dziękujemy za okazane zaufanie. Doceniając naszą współpracę, przygotowaliśmy dla Pana nową propozycję lekkiego kredytu gotówkowego”.

Treść listu od Stantader Consumer Bank

Ostatecznie prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył na Santander Bank Polska wspomnianą karę w wysokości 44,2 mln złotych. Cała kwota obejmuje: 38,2 mln za wyliczanie składki dodatkowe z tytułu ubezpieczenia kwoty całkowitej kredytu. 5,9 mln zł za wprowadzanie konsumentów banku w błąd. Decyzja nie jest prawomocna. Bankowi przysługuje odwołanie do sądu. Wysokość kwoty nałożonej na SCB ma wpływ na fakt, iż bank zdawał sobie sprawę z prowadzonej przez nich praktyki, która nie jest stosowana przez nikogo na rynku usług bankowych.

Santander stanowczo sprzeciwia się decyzji UOKiK

Bank wydał oficjalne oświadczenie, w którym stanowczo protestuje przeciwko nałożonej na nich karze finansowej. W ich ocenie opisanie przez UOKiK praktyki nie naruszyły ogólnych, zdrowych interesów konsumentów. Co więcej, były one w pełni zgodne z panującym w kraju prawem.

W całym toku postępowania, które toczyło się od 2016 roku. Santander Consumer Bank na każdym jego etapie aktywnie współpracował z UOKiK, proponując rozwiązania, które wychodziły naprzeciw oczekiwaniom UOKiK. Tak, aby osiągnąć porozumienie satysfakcjonujące prezesa UOKiK. Dlatego bank jest zaskoczony zarówno samą decyzją, jak i nałożonymi przez prezesa Urzędu sankcjami.

Santander Consumer Bank 

Santander a kredyty frankowe 

W 2021 roku Santander Bank zanotował blisko 150% przyrost spraw frankowych – w porównaniu do końcówki 2020 roku. Dodatkowo jak wynika z nieoficjalnych statystyk aż 99% postępowań wszczętych przez frankowiczów przeciwko temu bankowi zakończyło się wygraną kredytobiorców.  
Generalnie rzecz biorąc, sprawy frankowe w sądach w zdecydowanej większości przypadków kończą się wyrokiem korzystnym dla frankowiczów. Coraz więcej posiadaczy kredytów CHF decyduje się na wejście na ścieżkę sądową. To, ile można zyskać wygrywając w sądzie z bankiem można oszacować za pomocą kalkulatora kredytu frankowego Frankomat

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Czterodniowy tydzień pracy w Japonii

Japoński koncern elektroniczny - Panasonic poinformował w rozmowie dla japońskiego magazynu NIKKEI o zerwaniu z kulturą pracoholizmu i wprowadzeniu czterodniowego tygodnia pracy.

Japonia słynie z intensywnej kultury pracy. Od najmłodszych lat każdemu obywatelowi wpajano szacunek do pracy i pieniądza, który jest niezwykle ważny dla tego narodu. Po ukończeniu stosownych szkół młody Japończyk wkracza na ścieżkę zawodową, która niejednokrotnie może okazać się zabójcza dla jego zdrowia. Lokalne media alarmowały swoich czytelników i władze kraju kwitnącej wiśni o niepokojącym wzroście zgonów wśród pracowników korporacyjnych.

Jak pokazują oficjalne statystyki, w Japonii z powodu przepracowania, umiera co 3 pracownik, a z powodu presji społecznej życie odbiera sobie co czwarty z nich.  Ten niepokojące zjawisko Japończycy nazywają ,,Karoshi”, czyli śmierć z przepracowania.

Japonia zrywa z pracoholizmem

Japoński rząd zdaje sobie sprawę z tego, że mimo utworzenia perfekcyjnego systemu pracy poziom niezadowolenia młodych obywateli rośnie, a coraz częściej wprowadzany w ostatnim czasie czterotygodniowy tydzień pracy może okazać się obiecującym krokiem w zerwaniu z nękającym kraj pracoholizmem. Dlatego od kilku lat rząd stara się dążyć do wprowadzenia optymalnej równowagi pomiędzy pracą a życiem prywatnym, modernizując ten kontrowersyjny dla Europejczyków model pracy (cztery dni pracy, trzy odpoczynku).

Rząd wprowadza realne zmiany

W czerwcu 2021 roku rząd Japonii zalecił korporacjom i firmom, aby umożliwiły swoim pracownikom wybór czterodniowego tygodnia pracy, jako stały model pracy. Jednak jeszcze rok temu tylko osiem procent japońskich spółek oferowało więcej niż dwa dni wolne od pracy w tygodniu. Jedną z takich firm jest największy producent i dystrybutor elektroniki na świecie – Panasonic.

Panasonic w dążeniu do elastycznego modelu pracy

W rozmowie dla serwisu Nikkei dyrektor generalny Panasonic Yuki Kusumi ogłosił, że w trosce o swoich pracowników firma wprowadza czterodniowy tydzień pracy. Nowy system ma za zadanie wesprzeć dobre samopoczucie pracowników.

Musimy wspierać dobre samopoczucie naszych pracowników

Yuki Kusumi

Wprowadzając tę zmianę korporacja dąży do bardziej elastycznego modelu pracy. Firma planuje także wprowadzić dość nietypowy pomysł, który może zadziwić niejednego europejskiego pracownika. Mowa tutaj o możliwości wyboru przez osobę zatrudnioną czy chce przenieść się w związku z podjętą pracą do miasta bez rodzin.

Jakiś czas temu tego typu polityka była nieodpuszczalna, jednak idąc z duchem czasu Panasonic, odkrył, że przenoszenie bezpytania o zgodę z miasta do miasta swoich pracowników może okazać się męczącym procesem, który wpłynie na jego dobre samopoczucie i kontakt z rodziną.

Polska też chce czterodniowego tygodnia pracy

Z najnowszego badania Personnel Service, wynika, że już 68 procent polskich pracowników uważa, że wprowadzenie popularnego czterodniowego tygodnia pracy pozytywnie wpłynęłoby na samopoczucie, jak i zdrowie zatrudnionych. Badacze wskazują, że 53% wypowiadających się zaliczają się do grupy wiekowej od 25 lat do 34 lat. Z kolei pozostałe 45% to osoby w wieku 35-44 lat.

Eksperci uważają, że tego typu zmiany popiera coraz więcej osób. Doświadczenie pochodzące z innych krajów tj.: Islandia, Norwegia, USA, Kanada,  gdzie taki model pracy funkcjonuje już od kilku miesięcy, wskazuje, że czterodniowy tydzień pracy faktycznie pozytywnie wpływa na funkcjonowanie pracownika.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Najnowsze dane dotyczące bezrobocia w UE

W listopadzie 2021 roku stopa procentowa bezrobocia w Polsce wyniosła 3 procent i zajęła trzeci najlepszy wynik w Unii Europejskiej – podał Europejski Urząd Statystyczny.

Według danych Europejskiego Urzędu Statystycznego (Eurostat), w listopadzie 2021 roku stopa bezrobocia w Polsce utrzymała się na tym samym poziomie, co miesiąc temu i wyniosła 3 procent, a niższy wskaźnik zanotowały tylko dwa państwa członkowskie UE – Czechy (2,2 proc.) i Holandia (2,7 proc.).

Liczba bezrobotnych w Polsce wyniosła 512 tysięcy w listopadzie wobec 515 tysięcy miesiąc wcześniej. 

Eurostat

Resort wskazuje, że w całej Unii Europejskiej stopa bezrobocia w tym ujęciu wyniosła w listopadzie 6,5 proc. W październiku było to 6,7 proc. W tym czasie bez pracy było 15,6 mln obywateli UE. Co ciekawe, w samej strefie euro zanotowano zmniejszenie wskaźnika z 7,3 procent do 7,2 procent.

Polska młodzież nie chce pracować

Znacznie gorzej na tle innych krajów członkowskich wypadliśmy, jeśli chodzi o bezrobocie wśród osób młodych (poniżej 25 roku życia). Dane Eurostatu wskazują, że polska młodzież nie chce pracować i woli utrzymywać status bezrobotnego, niż aktywnie poszukiwać pracy. W tej grupie zanotowano w listopadzie wzrost z 10,8 procent do 11,6 procent. Z kolei w październiku 2021 roku bez pracy pozostało 125 tysięcy młodych.

Różnice wyliczeń GUS-u i Eurostatu

Wyliczenia Eurostat różnią się od danych GUS-u. Europejski resort uwzględnia osoby, które nie pracują, ale poszukują zatrudnienia. Główny Urząd Statystyczny z kolei podaje ogólną liczbę osób zarejestrowanych w urzędach pracy, która jest zarejestrowana w systemie, nie poszukuje pracy lub pracuje na czarno.

Według danych GUS-u stopa bezrobocia za listopad o 0,1 punktu niżej w stosunku do poprzedniego miesiąca. Natomiast w urzędach pracy zarejestrowanych było aż 898,8 tys. bezrobotnych. Eksperci prognozują, że w 2022 roku stopa bezrobocia rejestrowanego spadnie do poziomu 5 proc.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF