...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Allegro, Nike i Adidas na szczycie rankingu OC&C Retail Proposition Index 2023

Najnowsza edycja rankingu OC&C Retail Proposition Index 2023 ponownie stara się odpowiedzieć na pytanie „czym kierują się klienci wybierając miejsce i sposób robienia zakupów?”. Na podstawie dogłębnych badań wśród konsumentów, raport wyłonił tych detalistów, którzy cieszą się największym uznaniem. Na czele rankingu znalazło się dwóch gigantów: Allegro i Nike, już drugi rok z rzędu zajmują pierwsze dwa miejsca na podium. Co ciekawe, na trzeciej pozycji znalazła się marka Adidas, debiutując w tym zestawieniu z imponującą pozycją. Eksperci OC&C Strategy Consultants na podstawie zebranych danych opracowali cztery kluczowe paradygmaty, które mogą pomóc firmom handlowym w określeniu priorytetów strategicznych na 2024 rok: omnichannel, budowanie lojalności, wyróżniający się model biznesowy oraz uwzględnienie działań na rzecz zrównoważonego rozwoju.

Tegoroczne badanie Retail Proposition Index 2023 jest już 13. edycją światową oraz 11. w Polsce. Przeprowadzono je w obliczu trudnej sytuacji gospodarczej, w której zaobserwowano dużą presję na portfele konsumentów, a w konsekwencji marże sprzedawców, spowodowane rosnącymi kosztami życia oraz obsługi kredytów hipotecznych. Pomimo wielowymiarowych nacisków rynkowo-ekonomicznych, Polacy nadal wykazują chęć do robienia zakupów, aż 4 na 10 ankietowanych w najbliższych miesiącach planuje zwiększyć wydatki na drobne przyjemności, artykuły spożywcze czy fitness. Niemniej jednak, oczekują oni od sprzedawców lepszej jakości usług, opartych na zaufaniu, łatwości zakupów oraz dobrze dopasowanym asortymencie produktów. W tym kontekście kluczową rolę odgrywa umiejętność detalistów w tworzeniu konkurencyjnych propozycji dla klientów. W tegorocznej edycji badania, unikalna oferta produktów jest bardziej istotna niż kiedykolwiek wcześniej, decydując o sukcesie marki.

Jakie sklepy najchętniej odwiedzają Polacy?

W badaniu Retail Proposition Index 2023 wzięło udział ponad 42 tys. konsumentów z 9 krajów na świecie, z czego ok. 2,5 tys. w Polsce. To ich wysokie oceny pozwoliły Allegro drugi rok z rzędu zająć pozycję lidera wśród najlepiej postrzeganych firm handlowych w Polsce. Miejsce wicelidera utrzymała marka Nike, zaś na trzecim miejscu znalazł się Adidas. Różnice pomiędzy tymi trzema brandami były minimalne i wynosiły niewiele ponad 1 pkt w łącznej ocenie poszczególnych sklepów. Na kolejnych miejscach zestawienia znajdują się: Rossmann, Empik, IKEA, Lidl, Hebe i 4F. Tegoroczny TOP 10 rankingu zamyka platforma zakupowa Zalando.

W ostatnich latach obserwujemy, że zestawienie najlepiej ocenianych przez konsumentów marek jest relatywnie stabilne. W obliczu wielu wydarzeń mających miejsce na świecie, które tworzą klimat niepewności, klienci nie szukają rewolucyjnych zmian, ale skupiają się na podstawach. Dzisiaj, wyraźniej niż kiedykolwiek, widzimy, że to zaufanie, bezpieczeństwo, jakość obsługi, ale też dopasowanie ofert są dla kupujących najważniejsze. Sprzedawcy, którzy będą umacniać fundamenty swojego biznesu, zyskają przewagę na konkurencyjnym rynku w najbliższych miesiącach – komentuje Bartek Krawczyk, Partner w OC&C Strategy Consultants.

W obliczu rosnących kosztów pozyskiwania nowych klientów, budowanie lojalności staje się dla sprzedawców coraz ważniejsze. W ostatnich latach wyższa wrażliwość konsumentów na ceny sprawiła, że stały się one nie tylko czynnikiem wpływającym na decyzję o zakupie, ale również wyznacznikiem zaufania do marki. Większe uznanie wśród kupujących zyskała również strategia wielokanałowa. Można zauważyć pewnego rodzaju paradoks, gdyż mimo że Allegro zostało uznane za najlepiej postrzeganą markę w aktualnym rankingu, to jednak w analizie ogółu rynku ci, którzy działają jedynie online, są nieznacznie słabiej oceniani pod kątem bezpieczeństwa niż gracze działający w różnych kanałach sprzedaży. Dlatego liderzy rynku omnichannel stawiają na płynne doświadczenia zakupowe w różnych kanałach, przy czym sklepy stacjonarne odgrywają istotną rolę w budowaniu zaufania do marki i ułatwianiu zakupów w obu światach.

Kluczowe elementy udanej strategii w 2024 roku

W obliczu coraz bardziej konkurencyjnego rynku, unikatowa i zróżnicowana propozycja sprzedażowa staje się kluczowym czynnikiem decydującym o sukcesie marki. W 2024 roku ten aspekt nabiera jeszcze większego znaczenia niż kiedykolwiek wcześniej. Eksperci OC&C Strategy Consultants wyodrębnili cztery paradygmaty, które powinny pomóc ukształtować krótko i średniookresową strategię rozwoju sprzedawców.

 

  1. Omnichannel: zdefiniuj rolę swojego sklepu

Konsumenci nadal przekierowują swoje wydatki w stronę internetu, jednak ich sposób dokonywania zakupów staje się jeszcze bardziej zróżnicowany, hybrydowy. Kupujący korzystają z zalet kanału online, takich jak szukanie inspiracji (45%) czy porównywanie produktów (41%), zachowując jednocześnie lojalność wobec sklepów stacjonarnych, w których najbardziej cenią wygląd i atmosferę przestrzeni. Polacy preferują sprzedawców, którzy potrafią elastycznie odpowiadać na ich potrzeby.

Detaliści działający na wielu frontach są obecnie lepiej w stanie budować zaufanie klientów, co pozwala im cieszyć się lepszym wizerunkiem niż czysto internetowi gracze. W przyszłości sprzedawcy będą musieli klarownie określić rolę, jaką sklepy stacjonarne mają pełnić w ich strategii oraz elastycznie reagować na trendy w tworzeniu wygodnych, przyjemnych i inspirujących doświadczeń zakupowych. Obecnie najlepiej oceniane są sklepy stawiające na nowoczesną estetykę z atrakcyjną ekspozycją, tak jak w salonach 4F (1. miejsce w kategorii wyglądu i atmosfery) oraz Sephora (4. miejsce). Z kolei pod względem łatwości dokonywania zakupów wyróżniają się sklepy eobuwie.pl, które pomijają fizyczną ekspozycję produktów, a zamówione poprzez tablety towary są dostarczane automatycznie do przymierzalni.

Wyniki naszych badań wskazują, że wygląd i atmosfera nowoczesnych sklepów wciąż mają znaczenie w ogólnej ocenie, podobnie jak łatwość znalezienia produktów i wsparcie obsługi. Budując, strategie, sprzedawca nie ma już miejsca na sztywne podziały między kanałami. Przechodzenie z zakupów w sklepie stacjonarnym do internetowych lub odwrotnie powinno być jak najbardziej płynne, aby dostosować się do preferencji zakupowych klientów – dodaje Bartek Krawczyk.

  1. Buduj lojalność konsumentów poprzez atrakcyjną i transparentną propozycję cenową

Niepewność konsumentów oraz wzrost inflacji skłaniają klientów do kierowania się ku sprawdzonym sprzedawcom detalicznym. Aby zwiększyć lojalność wobec swojej marki, detaliści muszą oferować produkty w niezmiennie atrakcyjnych cenach oraz wysokiej jakości. Programy lojalnościowe, które udostepniają regularne i spersonalizowane nagrody, mogą wzmocnić lojalność klientów, dodając wartość za dokonywane zakupy i zapewniając przewagę konkurencyjną.

W poszukiwaniu sposobów na utrzymanie budżetów pod kontrolą, kupujący starają się ograniczyć swoje wydatki poprzez poszukiwanie rabatów, promocji lub przechodzenie na tańsze produkty. Badanie konsumentów wskazuje, że 15% Polaków jako kluczowe kryteria zakupu podaje niskie ceny, a 14% korzystne oferty. Klienci są bardziej skłonni do wstrzymania lub opóźnienia zakupów w przypadku wydatków innych niż na artykuły spożywcze.

– Zgodnie z wynikami naszego badania, obserwujemy minimalnie większą ostrożność w podejściu konsumentów do wydatków w porównaniu z poprzednim rokiem – wzrost o 3 p.p., jednak spodziewamy się odwrócenia tego trendu w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy  – dodaje Bartek Krawczyk.

Programy lojalnościowe odgrywają coraz większą rolę w strategiach sprzedawców działających w kategoriach o wysokiej częstotliwości zakupów, takich jak artykuły spożywcze. Na szczycie rankingu najlepiej ocenianych programów lojalnościowych wyróżniają się dwie marki oferujące artykuły dla zwierząt – Zooplus oraz MaxiZoo, zaś tuż za nimi znalazła się sieć dyskontów Biedronka. W ramach tych programów konsumenci preferują bezpośrednie korzyści finansowe oraz wysoki stopień personalizacji ofert. Program Biedronki (dostępny zarówno w formie fizycznej karty, jak i aplikacji) wyróżnia się możliwością zbierania punktów do wydania w sklepie oraz dostępem do rabatów tylko dla jego członków – spersonalizowane oferty są także oparte na preferencjach zakupowych klientów. Z kolei Sephora (9. miejsce) oferuje program podzielony na dwa poziomy: unlimited i gold. Każdy z nich proponuje różne nagrody i zachęty w zależności od poziomu wydatków i zaangażowania klienta.

 

  1. Określ główne wyróżniające elementy propozycji i modelu biznesowego

Nawet w świetle niedawnych rynkowych perturbacji, kluczowe strategie sprzedażowe pozostają niezmienne. Eksperci OC&C Startegy Consultants wyodrębnili cztery wyróżniki, kluczowe dla modelów strategicznych: Platforma, Rozwiązanie dla Klienta, Marka oraz Zaopatrzenie i Dostawa – ich skuteczność zależy od misji sprzedawcy oraz charakterystyki klienta. Obecnie, bardziej niż kiedykolwiek, istotne jest dokładne przemyślenie sposobu realizacji celów związanych z wybranym modelem sprzedaży.

W minionych latach najlepiej oceniane marki osiągały dobre wyniki we wszystkich badanych wskaźnikach. Jednak obecnie obserwujemy rosnącą specjalizację modeli biznesowych, co prowadzi do koncentracji detalistów na osiąganiu konkretnych celów strategicznych. Ten trend znajduje odzwierciedlenie w nierównomiernych ocenach różnych elementów oferty w porównaniu do rynku – sprzedawcy coraz częściej skupiają się na dostarczaniu wartości w kluczowych obszarach swojej strategii. Przykładowo Allegro (podobnie jak Amazon i Asos) w oczach klientów wygrywa szerokim wyborem produktów, niskimi cenami i korzystnymi ofertami, a marka Adidas osiąga dobre wyniki w jakości produktów, zaufaniu i obsłudze klienta, co można porównać również do innych brandów sportowych: Nike i 4F. Każda z czołowych firm handlowych stawia na specjalizację, która jest jej wizytówką.

Skoncentrowanie się na wzroście poprzez zróżnicowany model biznesowy umożliwia uzyskiwanie nieproporcjonalnie wysokich wyników w kluczowych obszarach, takich jak zapewnienie niskich cen lub bezkompromisowa jakość oferowanych produktów. Jak wskazują eksperci, warto w pierwszej kolejności ocenić swoje kompetencje oraz grupę docelową, aby zrozumieć, który model najlepiej odpowiada realizacji długoterminowych celów. Sposób w jaki prowadzona jest działalność ma kluczowe znaczenie, ponieważ istnieje ryzyko „utknięcia” pomiędzy modelami, co może prowadzić do braku odpowiedniego zróżnicowania pozycji na rynku.

  1. Mądrze ukierunkuj wysiłki na rzecz zrównoważonego rozwoju

Mimo malejącej siły nabywczej, dla niektórych konsumentów, zwłaszcza przedstawicieli młodszych pokoleń, kwestie zrównoważonego rozwoju wciąż mają znaczenie. Choć może się wydawać, że te zagadnienia miały niewielkie znaczenie podczas podejmowania decyzji zakupowych, szczególnie z uwagi na wyższą wrażliwość cenową i chęć ograniczenia wydatków, takie podejście jest raczej krótkowzroczne.

Rzeczywiście, dane pokazują spadek znaczenia czynników zrównoważonego rozwoju, jednak ignorowanie ich może być ryzykowne, a odbudowa pozytywnej percepcji w tej kwestii będzie wymagać dużego wysiłku dla marek lekceważących te aspekty. W najbliższej przyszłości ci, którzy znajdą się po niewłaściwej stronie agendy zrównoważonego rozwoju, mogą być zmuszeni do podjęcia intensywnej walki o zaufanie konsumentów – komentuje Bartek Krawczyk.

Zrównoważony rozwój zajmuje szczególne miejsce w preferencjach zakupowych i ma znaczny wpływ na decyzję o zakupie co czwartego przedstawiciela pokolenia Z oraz millenialsów. Rosnący udział pierwszej z tych grup w społeczeństwie dodatkowo potwierdza, że zaniedbanie obszaru troski o środowisko oraz społeczeństwo przez firmy handlowe może mieć poważne konsekwencje dla ogólnego postrzegania marki w przyszłości.

Dla konsumentów, którzy są świadomi i zaniepokojeni kwestiami zrównoważonego rozwoju, największe znaczenie ma ochrona środowiska naturalnego. Sprzedawcy powinni więc skoncentrować się na zagadnieniach takich jak: redukcja ilości odpadów (39% wskazań respondentów), ograniczenie wykorzystania plastiku i opakowań (37%) oraz podejmowanie działań mających na celu zmniejszenie zużycia energii i emisji dwutlenku węgla (31%). Dzięki temu najlepiej zaspokoją oczekiwania konsumentów i efektywnie wpiszą się w ich preferencje.

 

Jednym z istotnych trendów, pośrednio związanych ze zrównoważonym rozwojem, jest handel produktami z drugiej ręki. Ten nurt zyskał szczególne miejsce w sercach konsumentów, ponieważ łączy on dbałość o środowisko z dostępnością atrakcyjnych cen. Uznanie wśród Polaków w kontekście sprzedaży second hand zyskały takie marki jak: Vinted, Zalando czy Allegro.

Jak wykazało tegoroczne badanie OC&C Retail Proposition Index, coraz więcej konsumentów wybiera hybrydowe podejście w swojej ścieżce zakupowej, łącząc zakupy online z wizytami w sklepach stacjonarnych. Pomimo silnego nacisku na cenę, która w ostatnich dwóch latach była silnie związana z wysoką inflacją, nadal zwracamy uwagę na inne doświadczenia zakupowe w sklepach, zarówno online i stacjonarnie. Budowanie lojalności jest dzisiaj cenniejsze niż pozyskiwanie nowych klientów, a opiera się na uczciwym podejściu, gdzie sprawiedliwe ustalanie cen i nagradzanie zakupów odgrywa kluczową rolę. Jednakże, mimo że ekologia wciąż jest ważna w świadomości Polaków, w trudnych czasach jej znaczenie może schodzić na dalszy plan. Najbliższe miesiące nie przyniosą na rynku rewolucji – klienci tego obecnie nie oczekują. Znacznie bardziej docenią ewolucję w umocnienia podstaw funkcjonowania sklepów.

 

* * *

O OC&C Strategy Consultants:

OC&C Strategy Consultants jest międzynarodową firmą doradztwa strategicznego o ponad trzydziestoletniej historii, z siedzibą główną w Londynie. Poza Europą, posiada biura w Ameryce Północnej, Południowej oraz Azji i Australii. Koncentruje się na branży dóbr konsumenckich, handlu detalicznym oraz sektorach skupionych wokół nowych technologii. W Polsce doradza firmom mającym ambicje bycia o krok przed konkurencją.

O raporcie OC&C Retail Proposition Index 2023:

OC&C Retail Proposition Index jest szerokim badaniem konsumenckim, mierzącym percepcję oraz postawy klientów wobec wiodących sprzedawców detalicznych na świecie. W ramach polskiej edycji ponad 2,5 tysiąca konsumentów zostało poproszonych o ocenę sprzedawców, u których dokonali zakupów w ciągu ostatnich trzech miesięcy, pod względem całości ich propozycji, ale także poszczególnych jej elementów (tj. cena, asortyment, obsługa itd.). Wyniki te zostały następnie wykorzystane do przygotowania rankingu 51 sprzedawców detalicznych w Polsce w podziale na kategorie.

Retail Proposition Index jest publikowany od 2012 roku i od tego czasu zbadał zachowania ponad 25 tysięcy polskich konsumentów, poddając analizie około 2,5 miliona indywidualnych ocen. Po jedenastu latach od pierwszej publikacji stanowi on skuteczne narzędzie do lepszego zrozumienia zmian zachodzących wśród polskich konsumentów oraz w ich otoczeniu, a także do identyfikacji kluczowych, długoterminowych trendów kształtujących handel detaliczny.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Hand Made z komunikacją dla allegro.sk

Agencja reklamowa Hand Made wspiera serwis Allegro w komunikacji wdrażającej markę na rynek słowacki.

Po czeskim sukcesie Allegro rozszerza zasięg swojej platformy w regionie, potwierdzając swoje ambicje bycia najpopularniejszym miejscem zakupów online w Europie. Hand Made odpowiada za opracowanie platformy komunikacji dla ekspansji na platformach META (Facebook i Instagram) – w tym przygotowanie treści oraz materiałów graficznych. Agencja komunikuje zarówno pojawienie się allegro.sk w miejsce MALL.sk, jak i pakiet dostępnych usług (Smart, Protect).

Mamy silną pozycję w Polsce, coraz mocniejszą w Czechach i właśnie startujemy na Słowacji.

Roy Perticucci, Prezes Allegro

 

 

Jako team od lat realizujący działania SoMe dla allegro.pl, a od maja 2023 dla allegro.cz, bardzo cieszymy się z możliwości pracy nad kolejnym rynkiem! Komunikacja kampanii soft launch, hard launch oraz adaptacja działań ongoing na rynek czeski zdecydowanie przetarły nam szlaki. Ogromne znaczenie ma także codzienna współpraca z teamem Allegro, zarówno w Polsce jak i w Czechach.

Marzena Żeber-Towpik, Social Media Manager w Hand Made

Allegro to najpopularniejsza platforma zakupowa w Polsce i jedna z największych firm branży e-commerce w Europie. Marka współpracuje z Hand Made nieprzerwanie od 2018 roku. Agencja odpowiada za strategię komunikacji i promocji w social media, tworzenie dedykowanych kreacji graficznych oraz zarządzanie media planem. Od maja 2023 roku prowadzi również komunikację w mediach społecznościowych dla allegro.cz.

Hand Made od 18 lat projektuje mądre rozwiązania marketingowe we wszystkich kluczowych kanałach. Agencja zapewnia wsparcie strategiczne, kreatywne i produkcyjne w zakresie obsługi full service. Efektywność Hand Made potwierdzają nagrody, raporty branżowe i oceny klientów – w tym czterokrotne wyróżnienie spośród najlepszych polskich agencji reklamowych w raporcie Media & Marketing Polska.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Rośnie dominacja marketplace’ów. Sklepy internetowe muszą zmienić strategię

sprzedaż internetowa

Amazon, chińskie marketplace'y, a nawet polskie Allegro są sporym zagrożeniem dla detalistów w handlu internetowym. To duże platformy handlowe przyciągają coraz więcej klientów. Mniejsze sklepy nie stoją jednak na straconej pozycji.

Allegro wchodzi na międzynarodowy rynek – ta na pozór szokująca informacja zdominowała branże handlu internetowego w Polsce w drugiej połowie lutego. Sensacyjny ton informacji nieco gasi fakt, że Allegro swoja międzynarodową ekspansję dopiero zaczyna i na razie kupujący i sprzedawcy spoza Polski mogą korzystać z tego samego serwisu, który jedynie jest przetłumaczony na angielski. Dodatkowo umożliwiono płatność w euro. Jednak bez wątpienia do blisko 22-milionowej rzeszy polskich konsumentów, którzy są już użytkownikami portalu lub aplikacji tej największej platformy e-commerce w Polsce, dojdą kolejni –  z pozostałych krajów UE, bo to do nich kieruje swoją ofertę Allegro. 

Ten ruch jest całkowicie zrozumiały i świadczy tylko o tym, że dominacja dużych platform do e-handlu będzie tylko się zwiększała. Małe sklepy internetowe będą mogły działać na swoich organicznych portalach i będą one generowały jakąś sprzedaż, ale bez obecności na marketplace’ach nie będzie można tak naprawdę rozwinąć skrzydeł. Dla polskiego sprzedawcy obecność na Allegro, Amazon lub też innych platformach handlowych, które np. specjalizują się w konkretnym asortymencie, to dziś ogromna szansa na świetną dywersyfikację sprzedaży. Klient wybiera miejsca, w których może kupić nie tylko jeden produkt, a zapełnić cały koszyk 

Sascha Stockem, prezes zarządu technologicznej firmy Nethansa, tworzącej inteligentną platformę do zwiększania zysków ze sprzedaży na marketplace’ach

Tylko najnowsza technologia pomoże mniejszym podjąć rękawicę

Raport firmy konsultingowej OC&C pokazuje, jak mocno zmieniły się nawyki konsumentów w ostatnich kilkunastu miesiącach. Sklepy internetowe stają się pierwszym wyborem zarówno dla klientów, jak i dostawców. Pandemia przyspieszyła ten proces, ale poluzowanie obostrzeń nie sprawiło, że nastąpił masowy odpływ klientów do tradycyjnych sklepów. Co więcej, z raportu OC&C wynika, że do 2025 r. sprzedaż internetowa będzie odbywała się głównie za pośrednictwem głównych platform e-commerce, które zdetronizują detaliczne sklepy internetowe. W samym tylko 2020 roku poprzez „targowiska internetowe” sprzedano towary za ponad 40% łącznych wydatków konsumentów w sieci. Według raportu wzrost na zachodnich rynkach będzie utrzymywał się na poziomie 15% rocznie.

Marketplace’y są obecnie najczęściej wybierane przez klientów przy zakupach m.in. książek, elektroniki i odzieży, ale zwiększają również swój udział w branży meblarskiej, a nawet w sektorze usług turystycznych. Jedynie artykuły spożywcze częściej kupowane są w mniejszych sklepach e-commerce

Sascha Stockem, Nethansa

Czy zatem należy porzucić rozwiązanie polegające na zakładaniu własnych e-sklepów i cały ruch przekierować na marketplace? Zdaniem ekspertów niekoniecznie będzie to optymalny wybór.

Kluczową i największą wartością, której jeszcze długo nie będzie posiadał odpowiednio rozwiniętej żaden marketplace, a którą z łatwością może uzyskać właściciel mniejszego e-commerce to zarządzanie relacją z klientem. To bezcenna wartość, która z roku na rok zdobywa na znaczeniu. Rosnąca świadomość konsumentów, rosnące oczekiwania, bogacenie się społeczeństwa powoduje, że cena coraz rzadziej ma dominujące znaczenie w zakupie. Dla konsumentów liczy się od kogo kupują, a nawet to jak firma inwestuje przychody, które od nich otrzymała.

Robert Stolarczyk, prezes zarządu Promotraffic, jednej z czołowych polskich agencji digital marketingowych dla e-commerce i b2c

Dla konsumentów liczą się też wrażenia z samego procesu zakupu, szukają niejednokrotnie partnerów na dłuższy czas, co jest typowe dla niektórych kategorii produktowych, jak produkty spożywcze, akcesoria, karma dla zwierząt.

Uważam, że najlepsza droga to łączenie inwestycji we własny sklep równolegle do platfrom sprzedażowych. Nie należy stawiać biznesu na jednej nodze i narażać się na przemożny wpływ właściciela marketplace, którego monopolistycznie praktyki mogą decydować o tym, jaki procent od przychodu zagarnie za ruch, jaki niewątpliwe dostarcza.

Robert Stolarczyk

Na globalnym rynku, wyłączając Azję, przewagę mają amerykańskie marketplace’y jak np. Amazon i Expedia. Wśród dziesięciu największych, które wypracowują ok. 70% wartości towarów brutto (GMV), aż osiem pochodzi z USA. Europejskie platformy generują zaledwie 5% GMV.

Dlatego największym zagrożeniem dla marketplace’ów z USA, są te pochodzące z Chin, które posiadają trzy z czterech największych platform e-commerce na świecie. Oczekuje się, że do 2030 roku trzej giganci azjatyccy przestaną koncentrować się tylko na swoim regionie, i zwiększą swoją obecność na zachodniej półkuli.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Europejska ekspansja Allegro

Allegro Europa

Największy Polski serwis sprzedażowy po latach decyduje się na ekspansję w Europie.

Gigant na polskim rynku e-commerce ogłosił decyzję o ekspansji na rynkach zagranicznych, która ma pozwolić na dotarcie do ogromnej grupy nowych klientów. Na start zakupy na portalu mają być możliwe na terenie Unii Europejskie. Docelowo platforma przeniesie się na domenę allegro.com, zaoferuje płatności w euro oraz zaproponuje tłumaczenie aukcji na język angielski. Firma zapewnia również iż pracuje nad tym, aby ułatwić proces zakupu-sprzedaży obu stronom transakcji zarówno na poziomie płatnosci jak i dostaw.
W pewnym stopniu na pewno jest to reakcja na wejście Amazona na polski rynek oraz niespecjalnie udane miesiące na giełdzie.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Allegro podwyższa ceny dostaw na 2022 rok. Podano cennik

Najnowszy cennik opublikowany przez portal Allegro wskazuje, że korzystanie z serwisu bez subskrypcji Smart będzie droższe w 2022 r. ze względu na wyższe koszty dostawy towarów.

Kilka dni temu Allegro poinformowało o zmianach w cenniku dostaw. Według niego konsumenci, którzy zdecydują się na popularną usługę Allegro One Punkt, zapłacą do 8,49 zł. Jednak w przypadku wyboru usług Allegro One Box  cena wyniesie 7,99 zł. Podane opłaty dotyczą tylko użytkowników, którzy nie korzystają z popularnej subskrypcji Smart – programu dostaw w abonamencie serwisu.

Cennik obejmuje także zamówienia złożone w okresie 3 stycznia 2022 roku, jak i w późniejszym terminie. Co ciekawe, w przypadku zamówienia, które zostało złożone wcześniej, nie zostanie pobrana żadna opłata, nawet gdyby przesyłka zostałaby wysłana później.

Jak informują dziennikarze portalu cashless.pl – w przypadku gdy w wyniku błędu (który może wystąpić) pieniądze za dostawę zostaną pobrane, to Allegro zobowiązuje się zwrócić je do końca miesiąca.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Automaty paczkowe (i nie tylko) przyszłością logistyki?

automaty paczkowe

Wraz z rozwojem rynku e-commerce ewolucje przejść musiał sposób dostawy paczek. Jak kształtuje się rynek automatów pocztowych i jakie rozwiązania jeszcze na nas czekają?

To już standard

Dziś już każdy przyzwyczaił się do widoku automatów pocztowych na ulicach. Mimo iż jest to stosunkowo nowy wynalazek, to w zaledwie kilka lat podbił on serca Polaków. Według raportu przygotowanego przez Colliers w Polsce znajduje się ponad 18 tysięcy automatów, jest to więcej niż w jakimkolwiek innym kraju na świecie.
Rozwiązanie to zostało bardzo mocno spopularyzowane przez firmę InPost, która rozpoczęła swoją działalność paczkomatową już w 2009 roku. A aktualnie jest zdecydowanym liderem na rynku mającym w swojej sieci blisko 15 tysięcy urządzeń. Poza tym wciąż pojawiają się nowi gracze, najwięksi to Orlen, Pakomatic, SwipBox oraz Allegro.
Ostatni z nich mimo umowy z InPostem postanowił zbudować równolegle własną sieć automatów, która ma ułatwić klientom odbiór paczek.

Nie wykluczamy współpracy z żadnym z operatorów punktów pocztowych. Jeśli będzie interesująca oferta z Orlenu, to nie widzę problemu w podjęciu współpracy z tą firmą. Jesteśmy zainteresowani optymalizacją całego procesu. Potrzeby e-comercu są olbrzymie, miejsce jest dla wszystkich. Jesteśmy bardzo zadowoleni ze współpracy z każdym naszym partnerem, a i tak na końcu chodzi o zadowolenie klienta.

Marcin Gruszka, rzecznik prasowy Allegro

Czy automaty mają wady?

Wraz z rozwojem sieci automatów paczkowych okazało się, że owszem. Coraz więcej maszyn w rezultacie oznacza zaśmiecenie krajobrazu, a niektóre miejsca montażu budzą wątpliwości.

Zdajemy sobie doskonale sprawę, że z czasem na ulicach zaczną ludziom przeszkadzać automaty. Już teraz mamy wiele sugestii, jak te urządzenia mógłby się wpisywać w tkankę danego osiedla, gdzie i w jaki sposób ma być ustawiony automat. Czasami prośby są zaskakujące, ale jak najbardziej sensowne. Bierzemy pod uwagę również możliwość wpisywania ich w projekty samych budynków. Skończył się czas “wolnej amerykanki” w stawianiu urządzeń, teraz mówi się o podjazdach dla dostawców, głośności działania drzwiczek, usytuowania w przestrzeni miejskiej, czy „śmiecenia światłem”. Przed nami i naszymi partnerami jest wiele wyzwań, którym musimy sprostać. Każdą kolejną maszynę staramy się projektować jak najlepiej w opraciu o wiele wymagań stawianych nam, nie przez inne firmy, a przez naszych konsumentów, wladze miejskie, ruchy i organizacje społeczne.

Marcin Gruszka, rzecznik prasowy Allegro

Nad rozwiązaniem części z tych problemów pracuje Pakomatic, oferując rozwiązania w systemie Tetris. Pozwala on na dostosowanie maszyny do wielkości i potrzeb lokali. Co najważniejsze montaż jest możliwy również w wybudowanych już budynkach.

Pakomatic
Jednak zdaniem ekspertów samym problemem nie jest wygląd czy rozmiar automatów, a fakt, iż jego montaż nie wymaga żadnego zatwierdzenia. W efekcie czeka nas coraz większy zalew urządzeń, stojących w wydawałoby się losowych miejscach. Często z negatywnymi skutkami dla pobliskich mieszkańców lub zieleni.

Automaty paczkowe to nie koniec

Poza klasyczną dostawą paczek firmy prześcigają się w wykorzystaniu zautomatyzowanych skrytek w każdym aspekcie naszego życia.
Już teraz możemy obserwować powiększające się portfolio automatów dostawczych. W ofercie InPost znajdziemy urządzenia pozwalające na odbiór świeżej żywności, a nawet mrożonek dzięki lodówkowym skrytkom. Innym wykorzystaniem tego typu urządzeń jest rozwiązanie przez Inchcape pozwalające na bezobsługowe pozostawienie samochodu w serwisie dzięki Kluczykomatom.
Jeszcze inne rozwiązanie proponują twórcy domowych automatów paczkowych. Mają one pozwolić dostawcy zostawić paczkę w naszej przydomowej skrytce, kiedy jesteśmy poza domem.
Również popularne od jakiegoś czasu są skrytki na klucze do mieszkań. Przeważnie wykorzystywane przy krótkoterminowym wynajmie pozwalają przekazać dostęp do domu bez kontaktowo.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Magia świąt zawarta w reklamach! Najciekawsze kampanie świąteczne 2021

Kampania T-mobile

Święta to okres, który każdy chce spędzić z bliskimi osobami.

Allegro – „nie oceniaj książki po okładce”

„Pierwsze wrażenie nie musi być słuszne. Czasem potrzeba chwili, żeby dostrzec w sobie to, co najważniejsze.” – tym stwierdzeniem Allegro promuje magiczny, świąteczny czas. Historia w reklamie pokazuje jak nieprzekonany do chłopaka swojej córki ojciec nie może zaakceptować jego osoby, przez to, że ma on liczne tatuaże na ciele. Podczas okresu świątecznego ostatecznie zrozumiał, że błędnie go postrzegał.

IKEA przeciw marnowaniu jedzenia

Z innej strony do stworzenia swojego spotu podeszła IKEA. Porusza ona temat globalny, bowiem marnowanie jedzenia. Jest to bardzo zauważalne w polskich domach, że nadmiar posiłków przyrządzonych na święta często ląduje w śmietniku. Reklama pokazuje ogrom tego zjawiska i przedstawia alternatywne rozwiązanie  problemu przy użyciu produktu z ich sklepu.

„Czas być razem” Disney’a

Piękną historię zaprezentowało również Disney w animacji przedstawiającej mężczyznę, który zostaje ojcem dwójki dzieci. Kampania pokazuje, że każdy kto nie ma rodziny, kiedyś na pewno taką odnajdzie.

„Prezent musi być większy!”

T-mobile w ciągu 45 sekund potrafił zawrzeć poruszającą historię z pięknym zakończeniem. Warto zobaczyć.

Czy auto też chce spędzić Wigilię z właścicielami?

Samochód, który ma uczucia. Historia tego auta jest jak historia życia człowieka. Słyszeliście kiedyś mit o tym, że zwierzęta w trakcie świąt nabierają cech ludzkich? Może wasze czterokołowe maszyny również? Warto się tym zainteresować!

Adam Daniluk

Allegro z problemami na giełdzie

Francois Nuyts allegro

Polska platforma e-commerce przez wiele lat rosła budując swoją pozycję na rynku. Czy amerykański gigant jest w stanie to zniwelować w kilka miesięcy?

Konto na Allegro ma prawie połowa polaków, a zasięg na rynku e-commerce to blisko 65%. Mimo tak imponujących liczb ceny akcji właśnie zaliczyły historyczne minimum.  Ponad rok temu spółka zadebiutowała na Warszawskiej giełdzie papierów wartościowych i od początku była jedną z największych Polskich firm. Od tego czasu jednak ceny akcji spadły o ponad 50%, a inwestorzy nie przewidują szybkiego odbicia.

wykres allegro

Główny powód spadków upatrywany jest w wejściu Amazon do Polski. Pierwszymi krokami amerykańskiego giganta było uruchomienie polskiej wersję platformy. Od tego czasu tylko zwiększa swoją obecność na rynku, a pod koniec października dostępny jest również abonament prime dla polskich konsumentów.

Pomimo nadal dużej dysproporcji między liczbą użytkowników obu platform, Allegro zwyczajnie nie jest przyzwyczajone do dużej konkurencji. Dotychczas ciężko było szukać na naszym rynku firmy gotowej konkurować z gigantem. Amazon ma zarówno środki, jak i chęci, aby zająć miejsce Polskiego lidera.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Allegro kupuje Mall Group i WE/DO za 881 milinów euro

allegro

Allegro przejmuje 100% udziałów w Mall Group i WE/DO działających w Czechach i Słowacji. Zakup będzie kosztował 881 mln euro.

Jak podaje portal wirtualnemedia.pl, wartości platformy e-commerce Mall Group i firmy logistycznej WE/DO wyceniono na 925 milionów euro skorygowanej o 44 milionów euro. Kwota może wynieść nawet o 50 milionów euro więcej, na podstawie realizacji określonych celów zawartych w umowie.

W roku finansowym kończącym się w marcu 2021 Mall Group osiągnęła sprzedaż wynoszącą 4,3 miliarda złotych. Zasięg grupy obejmuje Europę Środkowo-Wschodnią. Allegro dzięki tej transakcji rozszerzy swoją działalność o kolejne kraje.

Przez dwie dekady Allegro stało się dla konsumentów w Polsce ulubionym miejscem robienia zakupów online. Wspólnie z Grupą Mall będziemy mogli nie tylko podnieść jakość codziennego życia 18 mln klientów, których już obsługujemy, ale także dotrzeć z naszą ofertą do innych części Europy. Kupujący będą mogli liczyć na lepszy wybór, atrakcyjne ceny i większą wygodę, a wspólna baza około 135 tys. sprzedawców pozwoli wystawić ofertę na platformie i sprzedawać w całym regionie.

François Nuyts, prezes Allegro

Firma logistyczna WE/DO specjalizuje się w dostarczaniu przesyłek. Współpracuje obecnie z 300 kurierami, obsługują 1000 punktów odbioru WE/DO i oferuje 100 skrytek pocztowych na terenach Słowacji i Czech.

 

 

Adam Daniluk

Nowe dostawy od Allegro

Zielone automaty Allegro

Z początkiem Listopada startuje nowy, szybki i ekologiczny sposób dostawy od Allegro.

Nowa marka logistyczna One by Allegro odpowiadać będzie za logistykę dostaw do zielonych automatów One Box, punktów odbioru One oraz obsługę zamówień dla sprzedawców w ramach One Fulfillment. Dostawy realizowane będą przy współpracy z UPS.

Na start projektu przygotowane zostało sześćset zielonych automatów, do końca roku według zapowiedzi będzie ich co najmniej trzy tysiące. Usługa na początku zadebiutuje w Warszawie, a w kolejnych dniach dołączać będą następne miasta m.in. Łódź, Poznań, Katowice, Wrocław i Toruń.

Dostawy do automatów One Box w większości realizowane będą już na następny dzień. Na początku z dostawy do nowych punktów skorzystać będzie można jedynie przy wybranych produktach. Znaleźć je można na dedykowanej karuzeli, na stronie Allegro lub w trakcie zakupów korzystając z filtra “Allegro One Box”. Najwygodniejszą formą odbioru paczki jest skorzystanie z aplikacji marki, która pozwoli na otwarcie skrytki z dostawą.

Zielone automaty to nie tylko wygoda dla klientów, ale również wspieranie naszej planety. Przy odebraniu pierwszej paczki, kupujący może nadać w automacie sprzęt elektroniczny, który zostanie poddany recyklingowi i zyska drugie życie. Dodatkowo po każdej dziesiątej odebranej paczce (a do końca bieżącego roku już po trzeciej) platforma posadzi w imieniu klienta drzewko ze spersonalizowaną dedykacja.


Źródło: Allegro

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF