...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Rośnie dominacja marketplace’ów. Sklepy internetowe muszą zmienić strategię

sprzedaż internetowa

Amazon, chińskie marketplace'y, a nawet polskie Allegro są sporym zagrożeniem dla detalistów w handlu internetowym. To duże platformy handlowe przyciągają coraz więcej klientów. Mniejsze sklepy nie stoją jednak na straconej pozycji.

Allegro wchodzi na międzynarodowy rynek – ta na pozór szokująca informacja zdominowała branże handlu internetowego w Polsce w drugiej połowie lutego. Sensacyjny ton informacji nieco gasi fakt, że Allegro swoja międzynarodową ekspansję dopiero zaczyna i na razie kupujący i sprzedawcy spoza Polski mogą korzystać z tego samego serwisu, który jedynie jest przetłumaczony na angielski. Dodatkowo umożliwiono płatność w euro. Jednak bez wątpienia do blisko 22-milionowej rzeszy polskich konsumentów, którzy są już użytkownikami portalu lub aplikacji tej największej platformy e-commerce w Polsce, dojdą kolejni –  z pozostałych krajów UE, bo to do nich kieruje swoją ofertę Allegro. 

Ten ruch jest całkowicie zrozumiały i świadczy tylko o tym, że dominacja dużych platform do e-handlu będzie tylko się zwiększała. Małe sklepy internetowe będą mogły działać na swoich organicznych portalach i będą one generowały jakąś sprzedaż, ale bez obecności na marketplace’ach nie będzie można tak naprawdę rozwinąć skrzydeł. Dla polskiego sprzedawcy obecność na Allegro, Amazon lub też innych platformach handlowych, które np. specjalizują się w konkretnym asortymencie, to dziś ogromna szansa na świetną dywersyfikację sprzedaży. Klient wybiera miejsca, w których może kupić nie tylko jeden produkt, a zapełnić cały koszyk 

Sascha Stockem, prezes zarządu technologicznej firmy Nethansa, tworzącej inteligentną platformę do zwiększania zysków ze sprzedaży na marketplace’ach

Tylko najnowsza technologia pomoże mniejszym podjąć rękawicę

Raport firmy konsultingowej OC&C pokazuje, jak mocno zmieniły się nawyki konsumentów w ostatnich kilkunastu miesiącach. Sklepy internetowe stają się pierwszym wyborem zarówno dla klientów, jak i dostawców. Pandemia przyspieszyła ten proces, ale poluzowanie obostrzeń nie sprawiło, że nastąpił masowy odpływ klientów do tradycyjnych sklepów. Co więcej, z raportu OC&C wynika, że do 2025 r. sprzedaż internetowa będzie odbywała się głównie za pośrednictwem głównych platform e-commerce, które zdetronizują detaliczne sklepy internetowe. W samym tylko 2020 roku poprzez „targowiska internetowe” sprzedano towary za ponad 40% łącznych wydatków konsumentów w sieci. Według raportu wzrost na zachodnich rynkach będzie utrzymywał się na poziomie 15% rocznie.

Marketplace’y są obecnie najczęściej wybierane przez klientów przy zakupach m.in. książek, elektroniki i odzieży, ale zwiększają również swój udział w branży meblarskiej, a nawet w sektorze usług turystycznych. Jedynie artykuły spożywcze częściej kupowane są w mniejszych sklepach e-commerce

Sascha Stockem, Nethansa

Czy zatem należy porzucić rozwiązanie polegające na zakładaniu własnych e-sklepów i cały ruch przekierować na marketplace? Zdaniem ekspertów niekoniecznie będzie to optymalny wybór.

Kluczową i największą wartością, której jeszcze długo nie będzie posiadał odpowiednio rozwiniętej żaden marketplace, a którą z łatwością może uzyskać właściciel mniejszego e-commerce to zarządzanie relacją z klientem. To bezcenna wartość, która z roku na rok zdobywa na znaczeniu. Rosnąca świadomość konsumentów, rosnące oczekiwania, bogacenie się społeczeństwa powoduje, że cena coraz rzadziej ma dominujące znaczenie w zakupie. Dla konsumentów liczy się od kogo kupują, a nawet to jak firma inwestuje przychody, które od nich otrzymała.

Robert Stolarczyk, prezes zarządu Promotraffic, jednej z czołowych polskich agencji digital marketingowych dla e-commerce i b2c

Dla konsumentów liczą się też wrażenia z samego procesu zakupu, szukają niejednokrotnie partnerów na dłuższy czas, co jest typowe dla niektórych kategorii produktowych, jak produkty spożywcze, akcesoria, karma dla zwierząt.

Uważam, że najlepsza droga to łączenie inwestycji we własny sklep równolegle do platfrom sprzedażowych. Nie należy stawiać biznesu na jednej nodze i narażać się na przemożny wpływ właściciela marketplace, którego monopolistycznie praktyki mogą decydować o tym, jaki procent od przychodu zagarnie za ruch, jaki niewątpliwe dostarcza.

Robert Stolarczyk

Na globalnym rynku, wyłączając Azję, przewagę mają amerykańskie marketplace’y jak np. Amazon i Expedia. Wśród dziesięciu największych, które wypracowują ok. 70% wartości towarów brutto (GMV), aż osiem pochodzi z USA. Europejskie platformy generują zaledwie 5% GMV.

Dlatego największym zagrożeniem dla marketplace’ów z USA, są te pochodzące z Chin, które posiadają trzy z czterech największych platform e-commerce na świecie. Oczekuje się, że do 2030 roku trzej giganci azjatyccy przestaną koncentrować się tylko na swoim regionie, i zwiększą swoją obecność na zachodniej półkuli.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Europejska ekspansja Allegro

Allegro Europa

Największy Polski serwis sprzedażowy po latach decyduje się na ekspansję w Europie.

Gigant na polskim rynku e-commerce ogłosił decyzję o ekspansji na rynkach zagranicznych, która ma pozwolić na dotarcie do ogromnej grupy nowych klientów. Na start zakupy na portalu mają być możliwe na terenie Unii Europejskie. Docelowo platforma przeniesie się na domenę allegro.com, zaoferuje płatności w euro oraz zaproponuje tłumaczenie aukcji na język angielski. Firma zapewnia również iż pracuje nad tym, aby ułatwić proces zakupu-sprzedaży obu stronom transakcji zarówno na poziomie płatnosci jak i dostaw.
W pewnym stopniu na pewno jest to reakcja na wejście Amazona na polski rynek oraz niespecjalnie udane miesiące na giełdzie.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Allegro podwyższa ceny dostaw na 2022 rok. Podano cennik

Najnowszy cennik opublikowany przez portal Allegro wskazuje, że korzystanie z serwisu bez subskrypcji Smart będzie droższe w 2022 r. ze względu na wyższe koszty dostawy towarów.

Kilka dni temu Allegro poinformowało o zmianach w cenniku dostaw. Według niego konsumenci, którzy zdecydują się na popularną usługę Allegro One Punkt, zapłacą do 8,49 zł. Jednak w przypadku wyboru usług Allegro One Box  cena wyniesie 7,99 zł. Podane opłaty dotyczą tylko użytkowników, którzy nie korzystają z popularnej subskrypcji Smart – programu dostaw w abonamencie serwisu.

Cennik obejmuje także zamówienia złożone w okresie 3 stycznia 2022 roku, jak i w późniejszym terminie. Co ciekawe, w przypadku zamówienia, które zostało złożone wcześniej, nie zostanie pobrana żadna opłata, nawet gdyby przesyłka zostałaby wysłana później.

Jak informują dziennikarze portalu cashless.pl – w przypadku gdy w wyniku błędu (który może wystąpić) pieniądze za dostawę zostaną pobrane, to Allegro zobowiązuje się zwrócić je do końca miesiąca.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Automaty paczkowe (i nie tylko) przyszłością logistyki?

automaty paczkowe

Wraz z rozwojem rynku e-commerce ewolucje przejść musiał sposób dostawy paczek. Jak kształtuje się rynek automatów pocztowych i jakie rozwiązania jeszcze na nas czekają?

To już standard

Dziś już każdy przyzwyczaił się do widoku automatów pocztowych na ulicach. Mimo iż jest to stosunkowo nowy wynalazek, to w zaledwie kilka lat podbił on serca Polaków. Według raportu przygotowanego przez Colliers w Polsce znajduje się ponad 18 tysięcy automatów, jest to więcej niż w jakimkolwiek innym kraju na świecie.
Rozwiązanie to zostało bardzo mocno spopularyzowane przez firmę InPost, która rozpoczęła swoją działalność paczkomatową już w 2009 roku. A aktualnie jest zdecydowanym liderem na rynku mającym w swojej sieci blisko 15 tysięcy urządzeń. Poza tym wciąż pojawiają się nowi gracze, najwięksi to Orlen, Pakomatic, SwipBox oraz Allegro.
Ostatni z nich mimo umowy z InPostem postanowił zbudować równolegle własną sieć automatów, która ma ułatwić klientom odbiór paczek.

Nie wykluczamy współpracy z żadnym z operatorów punktów pocztowych. Jeśli będzie interesująca oferta z Orlenu, to nie widzę problemu w podjęciu współpracy z tą firmą. Jesteśmy zainteresowani optymalizacją całego procesu. Potrzeby e-comercu są olbrzymie, miejsce jest dla wszystkich. Jesteśmy bardzo zadowoleni ze współpracy z każdym naszym partnerem, a i tak na końcu chodzi o zadowolenie klienta.

Marcin Gruszka, rzecznik prasowy Allegro

Czy automaty mają wady?

Wraz z rozwojem sieci automatów paczkowych okazało się, że owszem. Coraz więcej maszyn w rezultacie oznacza zaśmiecenie krajobrazu, a niektóre miejsca montażu budzą wątpliwości.

Zdajemy sobie doskonale sprawę, że z czasem na ulicach zaczną ludziom przeszkadzać automaty. Już teraz mamy wiele sugestii, jak te urządzenia mógłby się wpisywać w tkankę danego osiedla, gdzie i w jaki sposób ma być ustawiony automat. Czasami prośby są zaskakujące, ale jak najbardziej sensowne. Bierzemy pod uwagę również możliwość wpisywania ich w projekty samych budynków. Skończył się czas “wolnej amerykanki” w stawianiu urządzeń, teraz mówi się o podjazdach dla dostawców, głośności działania drzwiczek, usytuowania w przestrzeni miejskiej, czy „śmiecenia światłem”. Przed nami i naszymi partnerami jest wiele wyzwań, którym musimy sprostać. Każdą kolejną maszynę staramy się projektować jak najlepiej w opraciu o wiele wymagań stawianych nam, nie przez inne firmy, a przez naszych konsumentów, wladze miejskie, ruchy i organizacje społeczne.

Marcin Gruszka, rzecznik prasowy Allegro

Nad rozwiązaniem części z tych problemów pracuje Pakomatic, oferując rozwiązania w systemie Tetris. Pozwala on na dostosowanie maszyny do wielkości i potrzeb lokali. Co najważniejsze montaż jest możliwy również w wybudowanych już budynkach.

Pakomatic
Jednak zdaniem ekspertów samym problemem nie jest wygląd czy rozmiar automatów, a fakt, iż jego montaż nie wymaga żadnego zatwierdzenia. W efekcie czeka nas coraz większy zalew urządzeń, stojących w wydawałoby się losowych miejscach. Często z negatywnymi skutkami dla pobliskich mieszkańców lub zieleni.

Automaty paczkowe to nie koniec

Poza klasyczną dostawą paczek firmy prześcigają się w wykorzystaniu zautomatyzowanych skrytek w każdym aspekcie naszego życia.
Już teraz możemy obserwować powiększające się portfolio automatów dostawczych. W ofercie InPost znajdziemy urządzenia pozwalające na odbiór świeżej żywności, a nawet mrożonek dzięki lodówkowym skrytkom. Innym wykorzystaniem tego typu urządzeń jest rozwiązanie przez Inchcape pozwalające na bezobsługowe pozostawienie samochodu w serwisie dzięki Kluczykomatom.
Jeszcze inne rozwiązanie proponują twórcy domowych automatów paczkowych. Mają one pozwolić dostawcy zostawić paczkę w naszej przydomowej skrytce, kiedy jesteśmy poza domem.
Również popularne od jakiegoś czasu są skrytki na klucze do mieszkań. Przeważnie wykorzystywane przy krótkoterminowym wynajmie pozwalają przekazać dostęp do domu bez kontaktowo.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Magia świąt zawarta w reklamach! Najciekawsze kampanie świąteczne 2021

Kampania T-mobile

Święta to okres, który każdy chce spędzić z bliskimi osobami.

Allegro – „nie oceniaj książki po okładce”

„Pierwsze wrażenie nie musi być słuszne. Czasem potrzeba chwili, żeby dostrzec w sobie to, co najważniejsze.” – tym stwierdzeniem Allegro promuje magiczny, świąteczny czas. Historia w reklamie pokazuje jak nieprzekonany do chłopaka swojej córki ojciec nie może zaakceptować jego osoby, przez to, że ma on liczne tatuaże na ciele. Podczas okresu świątecznego ostatecznie zrozumiał, że błędnie go postrzegał.

IKEA przeciw marnowaniu jedzenia

Z innej strony do stworzenia swojego spotu podeszła IKEA. Porusza ona temat globalny, bowiem marnowanie jedzenia. Jest to bardzo zauważalne w polskich domach, że nadmiar posiłków przyrządzonych na święta często ląduje w śmietniku. Reklama pokazuje ogrom tego zjawiska i przedstawia alternatywne rozwiązanie  problemu przy użyciu produktu z ich sklepu.

„Czas być razem” Disney’a

Piękną historię zaprezentowało również Disney w animacji przedstawiającej mężczyznę, który zostaje ojcem dwójki dzieci. Kampania pokazuje, że każdy kto nie ma rodziny, kiedyś na pewno taką odnajdzie.

„Prezent musi być większy!”

T-mobile w ciągu 45 sekund potrafił zawrzeć poruszającą historię z pięknym zakończeniem. Warto zobaczyć.

Czy auto też chce spędzić Wigilię z właścicielami?

Samochód, który ma uczucia. Historia tego auta jest jak historia życia człowieka. Słyszeliście kiedyś mit o tym, że zwierzęta w trakcie świąt nabierają cech ludzkich? Może wasze czterokołowe maszyny również? Warto się tym zainteresować!

Adam Daniluk

Allegro z problemami na giełdzie

Francois Nuyts allegro

Polska platforma e-commerce przez wiele lat rosła budując swoją pozycję na rynku. Czy amerykański gigant jest w stanie to zniwelować w kilka miesięcy?

Konto na Allegro ma prawie połowa polaków, a zasięg na rynku e-commerce to blisko 65%. Mimo tak imponujących liczb ceny akcji właśnie zaliczyły historyczne minimum.  Ponad rok temu spółka zadebiutowała na Warszawskiej giełdzie papierów wartościowych i od początku była jedną z największych Polskich firm. Od tego czasu jednak ceny akcji spadły o ponad 50%, a inwestorzy nie przewidują szybkiego odbicia.

wykres allegro

Główny powód spadków upatrywany jest w wejściu Amazon do Polski. Pierwszymi krokami amerykańskiego giganta było uruchomienie polskiej wersję platformy. Od tego czasu tylko zwiększa swoją obecność na rynku, a pod koniec października dostępny jest również abonament prime dla polskich konsumentów.

Pomimo nadal dużej dysproporcji między liczbą użytkowników obu platform, Allegro zwyczajnie nie jest przyzwyczajone do dużej konkurencji. Dotychczas ciężko było szukać na naszym rynku firmy gotowej konkurować z gigantem. Amazon ma zarówno środki, jak i chęci, aby zająć miejsce Polskiego lidera.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Allegro kupuje Mall Group i WE/DO za 881 milinów euro

allegro

Allegro przejmuje 100% udziałów w Mall Group i WE/DO działających w Czechach i Słowacji. Zakup będzie kosztował 881 mln euro.

Jak podaje portal wirtualnemedia.pl, wartości platformy e-commerce Mall Group i firmy logistycznej WE/DO wyceniono na 925 milionów euro skorygowanej o 44 milionów euro. Kwota może wynieść nawet o 50 milionów euro więcej, na podstawie realizacji określonych celów zawartych w umowie.

W roku finansowym kończącym się w marcu 2021 Mall Group osiągnęła sprzedaż wynoszącą 4,3 miliarda złotych. Zasięg grupy obejmuje Europę Środkowo-Wschodnią. Allegro dzięki tej transakcji rozszerzy swoją działalność o kolejne kraje.

Przez dwie dekady Allegro stało się dla konsumentów w Polsce ulubionym miejscem robienia zakupów online. Wspólnie z Grupą Mall będziemy mogli nie tylko podnieść jakość codziennego życia 18 mln klientów, których już obsługujemy, ale także dotrzeć z naszą ofertą do innych części Europy. Kupujący będą mogli liczyć na lepszy wybór, atrakcyjne ceny i większą wygodę, a wspólna baza około 135 tys. sprzedawców pozwoli wystawić ofertę na platformie i sprzedawać w całym regionie.

François Nuyts, prezes Allegro

Firma logistyczna WE/DO specjalizuje się w dostarczaniu przesyłek. Współpracuje obecnie z 300 kurierami, obsługują 1000 punktów odbioru WE/DO i oferuje 100 skrytek pocztowych na terenach Słowacji i Czech.

 

 

Adam Daniluk

Nowe dostawy od Allegro

Zielone automaty Allegro

Z początkiem Listopada startuje nowy, szybki i ekologiczny sposób dostawy od Allegro.

Nowa marka logistyczna One by Allegro odpowiadać będzie za logistykę dostaw do zielonych automatów One Box, punktów odbioru One oraz obsługę zamówień dla sprzedawców w ramach One Fulfillment. Dostawy realizowane będą przy współpracy z UPS.

Na start projektu przygotowane zostało sześćset zielonych automatów, do końca roku według zapowiedzi będzie ich co najmniej trzy tysiące. Usługa na początku zadebiutuje w Warszawie, a w kolejnych dniach dołączać będą następne miasta m.in. Łódź, Poznań, Katowice, Wrocław i Toruń.

Dostawy do automatów One Box w większości realizowane będą już na następny dzień. Na początku z dostawy do nowych punktów skorzystać będzie można jedynie przy wybranych produktach. Znaleźć je można na dedykowanej karuzeli, na stronie Allegro lub w trakcie zakupów korzystając z filtra “Allegro One Box”. Najwygodniejszą formą odbioru paczki jest skorzystanie z aplikacji marki, która pozwoli na otwarcie skrytki z dostawą.

Zielone automaty to nie tylko wygoda dla klientów, ale również wspieranie naszej planety. Przy odebraniu pierwszej paczki, kupujący może nadać w automacie sprzęt elektroniczny, który zostanie poddany recyklingowi i zyska drugie życie. Dodatkowo po każdej dziesiątej odebranej paczce (a do końca bieżącego roku już po trzeciej) platforma posadzi w imieniu klienta drzewko ze spersonalizowaną dedykacja.


Źródło: Allegro

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Agencja Job’n’Joy puszcza oko do przyszłych pracowników Allegro

Allegro Job'n'Joy

W Katowicach, Lublinie, Łodzi, Trójmieście i Wrocławiu, trwa nietypowa, dopasowana do lokalnych klimatów kampania employer brandingowa Allegro.

Ukłon w stronę gospodarza

Dobra komunikacja, to taka, która uwzględnia uwarunkowania kulturowe i mentalność osób, do których ma dotrzeć. Kryteria te spełniają projekty przygotowane przez Job’n’Joy z okazji otwarcia hubów technologicznych  Allegro w nowych lokalizacjach.

Będąc gościem, kimś nowym w otoczeniu, fajnie uhonorować i docenić kulturę i obyczaj gospodarza. Dlatego stawiamy na odniesienia do regionalnych ikon, gwar i skojarzeń. Nasza komunikacja bazuje na cechach charakterystycznych danego miasta, rezygnujemy z powszechnie stosowanego uniwersalnego, jednolitego podejścia w komunikacji.

Tomek Graszewicz, dyrektor kreatywny i strategiczny  Job’n’Joy

Autorzy uwzględnili specyficzną stylistykę w kreacjach, które można oglądać na nośnikach OOH oraz w kanale digital.

W samej kampanii – z przymrużeniem oka – pokazujemy, że czujemy lokalne klimaty. Wiemy, co to Tauzen i trajtek, które miasto ma najwięcej mostów, gdzie jest stolica polskiej kinematografii oraz które z naszych nowych biur będzie robiło daily na…MOLO. 

Mateusz Jabłonowski, odpowiada w Allegro za projektowanie i realizację kampanii employer brandingowych

Kampania trwa od 27.10.2021 i zakończy się w marcu 2022 roku.


Źródło: Job’n’Joy

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Czym wyróżnia się polski e-konsument? [BADANIE]

Globalny rynek e-commerce w ostatnim czasie stał się prawdziwą potęgą. Jak podaje Statista w tym roku aż 2,14 miliarda osób będzie kupować online, a globalny przychód z e-sprzedaży detalicznej w 2022 ma wynieść 5,4 biliony dolarów. Światowy e-commerce nie jest jednak monolitem, można zauważyć sporo różnic na poziomie lokalnym. Jak na tle e-handlowego krajobrazu wypadają konsumenci z Polski?

Zachód i Wschód

Jak zauważają eksperci PostNord w ramach raportu “E-commerce in Europe 2020”, w Europie ogromny wpływ na gospodarkę, a co za tym idzie na technologię, mają historyczne uwarunkowania, czyli podział kontynentu przez Żelazną Kurtynę.

Na Zachodzie we wczesnych latach 90. internet był już powszechnie obecny, podczas gdy w krajach dawnego Bloku Wschodniego (czyli także w Polsce) digitalizacja dopiero się rozpoczynała. Nic dziwnego więc, że e-commerce w Wielkiej Brytanii, Francji czy Niemczech rozwinął się wcześniej – i w przypadku tych państw można mówić o rynkowej dojrzałości i stabilności. Natomiast Europa Centralna i Wschodnia dopiero teraz przeżywa przyspieszony, gwałtowny rozkwit e-handlu. Co ciekawe, choć e-commerce w Polsce rozwija się bardzo dynamicznie, odsetek internautów robiących e-zakupy jest niższy (83 proc.) niż europejska średnia wynosząca powyżej 90 proc. Podobny wynik mają Włosi – 82 proc.

Wykres_PromoTraffic
Źródło: PromoTraffic
Robert_StolarczykZ naszego doświadczenia prowadzenia kampanii w różnych krajach europejskich wynika, że konsumenci różnią się jeśli chodzi o nawyki zakupowe związane z zaufaniem do form reklamowych, komunikacją, preferowanymi metodami płatności., Trzeba pamiętać rozważając ekspansję. Przykładowo, jak wynika z wielu analiz i raportów, m.in PostNord, wśród kupujących z Niemiec odnotowuje się wysoki wskaźnik zwrotów. Planując obecność na innych rynkach dobrze jest uwzględnić odpowiednie rozwiązania w e-sklepie, a także pamiętać o poinformowaniu o tym potencjalnych klientów, np. w działaniach reklamowych.
Robert Stolarczyk, CEO PromoTraffic – agencji digitalowej prowadzącej działania dla e-commerce
E-commerce w krajach Europy Zachodniej ma wysoki udział w całości handlu. Rozwija się w sposób stabilny, równomierny. Tymczasem część państw ze wschodniej części ma sporo do nadrobienia, więc dynamika rozwoju rynku jest znacznie większa. Takim krajem jest np. Rumunia. Co prawda 84 proc. tamtejszych internautów szuka możliwości zakupowych w sieci, ale tylko część z nich (70 proc.) decyduje się dokonać zakupu. Dane z tego rynku pokazują, że Rumunów możemy postrzegać, jako wyjątkowo odpowiedzialnych i ostrożnych. Rumuni kupując online zwracają uwagę na stosunek jakości do ceny i w pierwszej kolejności korzystają z porównywarek.
Robert_StolarczykWiedząc o tych różnicach i preferencjach zakupowych możemy przygotować odpowiednią strategię obecności reklamowej na danym rynku. Dobór form reklamowych, kreacji czy sposób ich kierowania wynikają z lokalnej specyfiki. Ich znajomość a także odpowiednio skonstruowana polityka rabatowa czy też ta dotycząca logistyki i zwrotów sprawi, że nasze działania będą skuteczne i efektywne.
Robert Stolarczyk, CEO PromoTraffic

E-konsument z Polski

Polska jest jednym z najszybciej rozwijających się i największych rynków w regionie. PwC przewiduje, że w ciągu najbliższych pięciu lat wartość brutto polskiego rynku e-commerce będzie na poziomie 162 mld zł.
Robert_StolarczykTym, co wyróżnia rodzimych e-konsumentów na tle innych krajów jest przede wszystkim zainteresowanie lokalnymi rozwiązaniami e-commerce. Najbardziej dobitnym przykładem jest ogromna popularność Allegro, podczas gdy powszechnie w Europie królują globalni giganci, jak Amazon czy eBay.
Robert Stolarczyk, CEO PromoTraffic
Wykres_PromoTraffic
Źródło: PromoTraffic

Robert_StolarczykOwa lokalność jest widoczna również w preferowanych metodach płatności. Z raportu Przelewy24 wiemy, że polski e-konsument najchętniej płaci Blikiem. Nadal jednak Polacy są jedną z najliczniejszych grup na tle innych krajów europejskich korzystających z płatności przy odbiorze, podczas gdy na Zachodzie zdecydowanie dominuje płatność kartą. Wyjątkiem są Niemcy, którzy preferują przelewy bankowe.

Robert Stolarczyk, CEO PromoTraffic

Według raportu “Rynek e-commerce A2020” Gemiusa niekwestionowanym liderem wśród platform zakupowych jest Allegro. Badani wymieniają ten marketplace najczęściej, niemal w każdej kategorii zakupowej. Międzynarodowi potentaci popularni w innych krajach europejskich, jak Amazon czy eBay, przyciągają znacznie mniej użytkowników.
Robert_StolarczykTym, co łączy Polskę z innymi rynkami e-commerce w Europie jest przywiązywanie wagi do ceny produktów, bezpieczeństwa zakupów oraz to, że najchętniej kupujemy w sieci ubrania i buty. Ponadto, tak jak większość Europejczyków cenimy przede wszystkim nasze, lokalne produkty.
Robert Stolarczyk, CEO PromoTraffic
Znajomość grupy docelowej, jej preferencji zakupowych, nawyków jest jednym z kluczowych elementów budowania przewagi konkurencyjnej na rynku – niezależnie od wybranego kierunku rozwoju.

 


Źródło: PromoTraffic

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF