Czym jest UX Automation?

UX Automation

Czym właściwie jest UX Automation i dlaczego jest to ostatni dzwonek, aby się tego dowiedzieć?

O User Experience powiedziano już wiele – po co, czemu i z jakim skutkiem? Ze świecą szukać produktowca czy świadomego przedsiębiorcy, który odrzuci dbanie o doświadczenia użytkowników, budując swoją markę czy produkt. Coraz ciężej również znaleźć tych, którzy uważają, że dane i analiza nie przynoszą efektów. Co łączy jednych i drugich? UX Automation.

O ile dane ilościowe – przychodzące do nas choćby z Google Analytics – zakorzeniły się już w naszej świadomości, o tyle wciąż nie wiemy jak (a czasem nawet czy w ogóle) analizować zachowania. A to właśnie w analizie behawioralnej użytkowników wchodzących w interakcje z naszą stroną, produktem cyfrowym czy aplikacją ukryte są emocje, które ostatecznie zadecydują o naszym sukcesie biznesowym.

Widok Google Analytics
W Google Analytics zobaczysz spadek liczby użytkowników odwiedzających Twoją witrynę, jednak nie poznasz odpowiedzi na pytanie „dlaczego tak się dzieje?”

Z pomocą przychodzi właśnie UX automation – analityczny proces rozpoznawania wzorców zachowań i doświadczeń użytkowników, wyciągania wniosków i wprowadzania na ich podstawie ulepszeń. Brzmi strasznie? Zupełnie bezzasadnie! UX automation ma za zadanie wyręczyć nas w czasochłonnej, często niezrozumiałej analizie danych i wspomóc nas w wyciąganiu szybkich i logicznych wniosków. Któż nie chciałby, aby jego dane same układały się w sensowne rozwiązania i pozwalały wprowadzać natychmiastowe ulepszenia produktu?

Budując pierwsze narzędzie do automatyzacji UX – cux.io – udało się odkryć sposób, jak dane o zachowaniach i emocjach użytkowników przekładają się na doświadczenia klientów, jak zbieranie tych najważniejszych danych można zautomatyzować i jak najtrafniej odfiltrować tylko te dane, które mają znaczenie dla naszego biznesu.

Dzięki ciągłym badaniom poznajemy coraz to nowe zachowania, które mówią nam o negatywnych emocjach użytkowników. Już teraz wykrywanie rage clicków, rage k-pressów, chaotycznych ruchów myszą, częstych i kompulsywnych odświeżeń strony, czy zoomowania na urządzeniach mobilnych, pomaga marketerom od ręki znajdować rozwiązania, które drobnymi krokami, bez wielkich i zasobochłonnych zmian podnoszą motywacje klientów, polepszają ich doświadczenia, a w konsekwencji zwiększają sprzedaż, nawet gdy nic innego już nie pomaga.

cux.io – Experience Metrics
Narzędzia UX Automation – takie jak cux.io – są w stanie rozpoznawać wzorce zachowań użytkowników oraz wyłapywać ich frustracje związane z Twoją stroną. Dzięki nagraniom wizyt szybko dowiesz się, dlaczego liczba użytkowników spada, np. ponieważ zirytował ich niedziałający formularz na Twojej stronie.

Jest to możliwe właśnie dzięki wdrożeniu działań UX Automation, które są w stanie rozpoznawać miejsca problematyczne na stronie, miejsce powodujące frustrację czy determinujące pozytywne doświadczenia. Działania te – niemalże z definicji – zwiększają efektywność projektowania doświadczeń użytkownika, a także wspierają proces podnoszenia współczynników konwersji, jednocześnie eliminując dla wielu przykrą i czasochłonną samodzielną analizę danych.

U podstaw UX automation leży założenie, iż możliwie jak najlepsze dopasowanie produktu oraz jego komunikacji do dokładnie sprecyzowanej grupy docelowej przynosi lepsze efekty niż stosowanie standardowych i ogólnie przyjętych praktyk wykorzystywanych w obszarze UX. I to się sprawdza! T-mobile dzięki obserwacji frustracji użytkowników był w stanie zwiększyć poziom konwersji o 68%, a producent oczyszczaczy powietrza – przyglądając się zachowaniom klientów w procesie płatności – zmniejszył niepożądane działania userów o 37%!

cux.io Heatmapa
Heatmapy (tzw. mapy ciepła) to również element UX Automation – dają ci informacje o miejscach na stronie/aplikacji, które są najbardziej atrakcyjne dla Twoich odbiorców.

Automatyzacja UX to nowa kategoria analityczna, która powstała w 2020 roku, jednak jej rosnąca popularność i znaczenie w 2021 to fakt. Pandemia niesamowicie przyspieszyła tempo digitalizacji i sprawiła, że konkurencja w obszarze produktów cyfrowych jest dzisiaj ogromna. Wydarzenia ostatniego roku pokazały nam wyraźnie, że w każdej dziedzinie życia liczy efektywność i warto skupiać się jedynie na tym, co faktycznie ma dla nas znaczenie. A wprowadzenie UX Automation do codzienności swojej firmy może okazać się niezbędnym elementem budowania obecności rynkowej.


Autorka:

Kamila Kotowska – PR & Marketing Manager, cux.io

 

CUX to pierwsze na świecie narzędzie do UX Automation, wykrywające wzorce zachowań i doświadczeń użytkowników na stronach. Wykorzystując machine learning do predyktywnej analizy jakościowej, pomaga firmom nie tylko zaoszczędzić czas do tej pory poświęcany na samodzielną analizę danych, ale także utrzymać wzrost sprzedaży, przewidując, które zachowania klientów będą hamować konwersję. Dzięki ich rozwiązaniu umożliwiającemu szybkie znajdowanie i likwidowanie frustracji klientów T-Mobile zwiększył konwersję kampanii e-mailowej o 68%, jedna z wiodących księgarni wysyłkowych pozbyła się problemów z walidacją formularza, zyskując 26% szczęśliwych kupujących, a producent specjalistycznych oczyszczaczy powietrza odkrył insight dotyczący preferencji w sposobie płatności jego grupy docelowej, co pozwoliło podnieść liczbę transakcji bezobsługowych aż o 30%!

CUX

Analityka w czasie rzeczywistym pomoże firmom szybciej reagować na zmiany nawyków konsumentów

informatyk analizuje dane na komputerze

Trwający kryzys pandemii COVID-19 spowodował znaczące zmiany w przepływie strumieni finansowych. Część klientów straciła pracę, niektórym zredukowano wynagrodzenie. Wpłynęło to na ich nawyki związane zarówno z oszczędzaniem, jak i wydawaniem pieniędzy. Firmy muszą podejmować szybkie decyzje, aby odpowiadać na potrzeby zmieniającego się rynku. O tym, jak systemy analityczne mogą pomóc zrealizować ten cel, dyskutować będą przedstawiciele nauki i biznesu podczas wirtualnej konferencji Advanced Analytics and Data Science 2020.

Trudno określić, które zmiany w zachowaniach konsumentów pozostaną z nami na dłużej, a które ustąpią po zakończeniu pandemii. Długoterminowymi skutkami koronawirusa są zwiększenie się ryzyka kredytowego kontrahentów, jak również zwiększający się odsetek klientów windykowanych. Oznacza to, że instytucje finansowe muszą szybko przeorganizować procesy pożyczkowe i wdrożyć bardziej restrykcyjne polityki scoringowe. To z kolei może prowadzić do zbyt częstego kwalifikowania klientów jako niewiarygodnych. Takie działanie skutkuje decyzją odmowną o przyznaniu kredytu, stratą przychodu dla banku i niezrealizowaną inwestycją organizacji czy osoby, która ubiegała się o pożyczkę. W szerszej perspektywie oznacza to negatywny wpływ na poszczególne firmy, a także na gospodarkę całego państwa.

Szybkie analizy w niepewnych czasach

Firmy codziennie analizują ogromną ilość zewnętrznych i wewnętrznych informacji o klientach. Dzięki jednolitym platformom automatyzującym wszystkie etapy cyklu życia modeli analitycznych, takim jak SAS Viya, obecnie procesy te zajmują znacząco mniej czasu niż kiedyś. Samo modelowanie również uległo skróceniu dzięki postępowi technologicznemu, np. dostępności technologii in-memory, polegającej na przetwarzaniu danych w szybkiej pamięci RAM. W efekcie biznes może szybko przejść od fazy projektowej do praktycznego wykorzystania efektów procesów analitycznych.

Szybkość podejmowania decyzji zawsze odgrywała kluczową rolę w każdej branży. Obecnie analiza danych w czasie rzeczywistym jest jeszcze ważniejsza. Zachowania konsumentów stają się coraz mniej przewidywalne. Firmy muszą błyskawicznie określać możliwości pozyskania i utrzymania klienta, a także oceniać jego wiarygodność i szacować ryzyko wystąpienia nadużyć. Z pomocą przychodzi analityka, w tym również algorytmy Artificial Intelligence.

Łukasz Libuda, Principal Business Solutions Manager w SAS Polska

Procesy analityczne cechuje duża złożoność. Współpraca wielu użytkowników niejednokrotnie wiąże się z tym, że korzystają oni z różnych systemów czy języków programowania. Mając to na uwadze, SAS dostosował swoje rozwiązania do potrzeb współpracy np. z programistami czy twórcami modeli analitycznych, korzystającymi z narzędzi open source czy interaktywnych kreatorów no-code/low-code. W projekty z zakresu analityki zaangażowane są osoby o różnym stopniu zaawansowania. Część z nich nie ma odpowiedniej wiedzy, aby móc samodzielnie tworzyć i udoskonalać modele analityczne. System SAS oferuje wsparcie technologiczne podpowiadając użytkownikowi, jakie kroki powinien wykonać, dysponując określonym zestawem danych. Nie oznacza to oczywiście, że narzędzia analityczne same podejmują decyzje biznesowe.

Kompetencje analityczne wciąż poszukiwane

Firmy muszą budować wewnętrzne kompetencje w obszarze zaawansowanej analityki. Dlatego bardzo ważna jest współpraca biznesu z uczelniami wyższymi w zakresie kształcenia kadr i rozwijania odpowiednich kompetencji, zwłaszcza w obszarach analitycznych wykorzystujących sztuczną inteligencję, która jest dziedziną podlegającą nieustannym zmianom i ciągłej ewolucji.

Uczelnie wyższe muszą na bieżąco reagować na rozwój technologii oraz wynikające z tego zmiany rynkowe i dostosowywać programy nauczania do aktualnych potrzeb przedsiębiorstw. Specjaliści na stanowiskach data scientist, których kształcimy w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie, między innymi na kierunku Analiza Danych – Big Data odgrywają coraz większą rolę w swoich organizacjach.

Ewa Frątczak, Profesor SGH, kierownik Zakładu Metod Statystycznych i Analiz Biznesowych w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie

Jaka będzie nowa cyfrowa normalność w biznesie?

Analityka w czasie rzeczywistym wspierana przez sztuczną inteligencję to ważne narzędzie w rękach decydentów działających w realiach cyfrowej ekonomii. Szybkość decyzji zwiększa konkurencyjność na niezwykle rozproszonych i szybkozmiennych rynkach. Jednocześnie wszyscy chcą tworzyć długoterminowe strategie działania w sytuacji, gdy o przyszłości wiadomo bardzo niewiele. Organizacje, które wykorzystują systemy scenariuszowe czy też stress testowe, mogą przygotować się na nadchodzące miesiące i w bardziej trafny sposób zaplanować działania w perspektywie długoterminowej. W tym celu firmy wykorzystują zaawansowane modele analityczne, budują eksperckie reguły biznesowe oraz analizują wszelkie możliwe ścieżki rozwoju.

W realiach tak zwanej nowej normalności firmy potrzebują wsparcia technologii i wiedzy płynącej z danych w coraz szerszym zakresie. Wychodząc naprzeciw tym potrzebom, w bieżącym roku akademickim na kierunku Analiza Danych – Big Data wprowadzamy nowy przedmiot kierunkowy „Real Time Analytics”, który łączy nowoczesne technologie z zaawansowaną analityką biznesową. Pracujemy też nad otwarciem nowej generacji studiów podyplomowych. Naszym celem jest wykształcenie kolejnych pokoleń analityków, którzy posiadają niezbędną wiedzę i kompetencje w zakresie modelowania i analizy danych w czasie rzeczywistym.

Ewa Frątczak, Profesor SGH, kierownik Zakładu Metod Statystycznych i Analiz Biznesowych w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie

Spotkanie ekspertów

Na temat roli analityki na zmieniających się rynkach dyskutować będą przedstawiciele sektora nauki, biznesu i technologii podczas wirtualnej konferencji Advanced Analytics and Data Science. Spotkanie organizuje Szkoła Główna Handlowa w Warszawie we współpracy z SAS. Tematem przewodnim siódmej edycji wydarzenia, które odbędzie się 14 września 2020 r., będzie Real-Time Analytics & Cybersecurity.
Patronat honorowy nad wydarzeniem objął Rektor Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie – profesor Piotr Wachowiak. W programie znajdą się między innymi: wnioski z globalnych doświadczeń dotyczących wykorzystania technologii AI i machine learning w biznesie oraz najlepsze praktyki w zakresie zastosowania Real-Time Analytics w obszarach takich jak: risk management, credit scoring, customer intelligence czy fraud detection. Zaprezentowane zostaną także najnowsze narzędzia i rozwiązania oraz praktyczne przykłady ich zastosowania w różnych branżach.

Program konferencji i formularz rejestracyjny znajdują się TUTAJ.


Źródło: informacja prasowa SAS

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF