...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Najlepsze Miejsca Pracy™ na świecie 2022. Znamy już 25 globalnych liderów rynku pracy

13 października Great Place to Work® ogłosił listę World’s Best Workplaces™ 2022. 25 laureatów tego rankingu to najlepsi z najlepszych pracodawców w skali świata. Na pierwszym miejscu znalazła się firma kurierska DHL Express. Drugie miejsce należy do sieci hoteli Hilton, a na trzecim miejscu uplasowała się informatyczna spółka Cisco. To ogromne osiągnięcie tych firm, tym bardziej że święciły one swój sukces na podium także w ubiegłorocznym rankingu, zamieniając się w tym roku jedynie pozycjami na 2. i 3. miejscu. W maju DHL Express, Hilton i Cisco znalazły się również wśród laureatów rankingu Najlepsze Miejsca Pracy™ Polska 2022, co oznacza, że polskie oddziały miały udział w globalnym sukcesie swoich firm.

Tegoroczni zwycięzcy zostali wybrani spośród ponad 11 tysięcy firm, zatrudniających 15 milionów pracowników ze 146 państw na 6 kontynentach. Aby zakwalifikować się na listę światową, firmy muszą dać się wcześniej poznać jako wyjątkowe miejsca pracy w swoim regionie. W praktyce oznacza to obecność na co najmniej pięciu listach Najlepszych Miejsc Pracy™ w Azji, Europie, Ameryce Łacińskiej, Afryce, Ameryce Północnej lub Australii w 2021 lub na początku 2022 roku. Dodatkowym warunkiem jest posiadanie co najmniej 5000 pracowników na całym świecie, z czego nie mniej niż 40% powinno być zatrudnionych poza krajem macierzystym.

W podziale branżowym najliczniej reprezentowany jest sektor IT (28%). Drugie miejsce zajmują firmy świadczące usługi profesjonalne (20%). A trzecie pod kątem liczebności są spółki działające w obszarze farmacji i ochrony zdrowia (16%).W podziale na kraje najliczniejszą reprezentację ma w tym roku Wielka Brytania (15 spółek), USA, Meksyk i Chiny (po 13 spółek) oraz Brazylia (12 spółek).

 

Jakość ponad granicami: Great Place to Work® For All™

Tym co wyróżnia firmy nagradzane przez Great Place to Work® jest umiejętność tworzenia świetnych miejsc pracy i wywierania pozytywnego wpływu na ludzi i społeczności w jak największej liczbie krajów, bez względu na szerokość geograficzną ich położenia i związane z tym zróżnicowanie kulturowe. Zwycięzca tegorocznego rankingu – DHL Express, został wcześniej wyróżniony na listach Najlepszych Miejsc Pracy™ aż w 50 krajach. Hilton został uznany za Najlepsze Miejsce Pracy™ w 29 krajach, a Cisco sięgnęło po laur laureata w 25 krajach.

„Dla firm zatrudniających kadry na całym świecie stworzenie środowiska pracy pozytywnie ocenianego przez każdego pracownika jest wyjątkowo trudne i tym bardziej imponujące” — mówi Michael Bush, dyrektor generalny Great Place to Work®. „Pomimo wielu wyzwań stojących aktualnie przed globalnie działającymi firmami, na pierwszym miejscu konsekwentnie stawiają one dobro swoich pracowników. Ich sukces jest dowodem na to, że gdy firma dba o swoich ludzi, żaden problem nie jest zbyt wielki, by nie można było go pokonać”.

Polska reprezentacja wśród najlepszych z najlepszych

W Polsce powody do dumy w związku z ogłoszeniem tegorocznej listy Najlepszych Miejsc Pracy™ na świecie mają lokalne oddziały 6 międzynarodowych firm. Oprócz wspomnianych już spółek z pierwszej trójki, czyli DHL Express, Hilton i Cisco, są to Stryker (10. miejsce), Cadence (19. miejsce) oraz Bristol-Myers Squibb (25. miejsce). Wszystkie te firmy to laureaci Najlepszych Miejsc Pracy™ w Polsce, ogłoszonej w maju tego roku. Swój wkład w finalny ranking miały także 3 inne oddziały z Polski, które co prawda nie znalazły się u nas na liście krajowej, ale z sukcesem ukończyły badania, uzyskując certyfikację. Są to: SC Johnson, Teleperformance i Sopra Steria.

Więcej informacji o laureatach na www.greatplacetowork.pl

O Great Place to Work®

Great Place to Work® jest światowym autorytetem w dziedzinie kultury miejsca pracy. Od 1992 roku przeprowadziliśmy badania ankietowe z udziałem ponad 100 milionów pracowników na całym świecie. Dzięki tak pokaźnej bazie danych i pogłębionym analizom zdefiniowaliśmy, co leży u podstaw świetnego miejsca pracy: jest to zaufanie. Za pomocą sprawdzonej metodologii Great Place to Work® pomaga organizacjom mierzyć kulturę firmy, rozwijać zaufanie w organizacji i osiągać lepsze wyniki biznesowe. Dzięki programom certyfikacji i bogatym danym benchmarkowym co roku Great Place to Work® wyróżnia wybitne miejsca pracy i tworzy listy najlepszych miejsc pracy: krajowe, regionalne oraz listę światową. Wszystko, co robimy jest napędzane przez misję budowania lepszego świata poprzez wspieranie każdej organizacji w tym, aby stała się świetnym miejscem pracy dla Wszystkich.

Sebastian Nowak

Polacy rezygnują z dóbr luksusowych. Wyniki badań konsumentów e-commerce

Zwiększający się poziom inflacji, a co za tym idzie – rosnące ceny w sklepach wpływają na zawartość portfeli Polaków oraz ich decyzje zakupowe. Klienci sklepów internetowych w największym stopniu rezygnują z zakupu dóbr luksusowych, jak np. biżuteria, zegarki czy sprzęty elektroniczne. To wniosek z badania konsumenckiego „Prognozy zakupowe w e-commerce na najbliższe miesiące”.

Jak kupują Polacy?

Obecna sytuacja gospodarcza nie napawa konsumentów optymizmem. Według badania „Finanse Polaków w czasach postpandemicznych” przeprowadzonego przez Blue Media – w obliczu rosnących kosztów życia połowa respondentów przyznała, że w ostatnim czasie została zmuszona sięgnąć po swoje oszczędności, a jeszcze więcej osób (57 proc.) przewiduje taką konieczność w najbliższej przyszłości1.

Ten trend potwierdzają również wyniki badania konsumenckiego „Prognozy zakupowe w e-commerce na najbliższe miesiące”, przeprowadzonego przez analityków DHL Parcel2. Wciąż rosnąca inflacja uszczuplająca zawartość portfeli Polaków powoduje, że klienci sklepów internetowych są gotowi ograniczyć swoje zakupy w średnio 4 kategoriach na 13 badanych. Nawet 65% konsumentów planuje ograniczać zakupy online w co najmniej 1 kategorii.

Wśród kategorii, które obejmowało badanie znalazły się m.in: odzież i obuwie, suplementy diety i leki, sprzęt elektroniczny, sprzęt sportowy i rekreacyjny, biżuteria, upominki oraz artykuły dla dzieci i zabawki.

W największym stopniu konsumenci są skłonni zrezygnować, ograniczyć lub odłożyć w czasie zakupy dóbr luksusowych, które choć sprawiają przyjemność, nie są niezbędne do codziennego funkcjonowania. Mowa w tym przypadku o e-zakupach w kategoriach takich jak: biżuteria i zegarki (ograniczenie ich zakupów w najbliższych 3 miesiącach zakłada 43% ankietowanych), rękodzieło i upominki (43%), artykuły dla dzieci i zabawki (38%), artykuły motoryzacyjne (38%), sprzęt sportowy (38%) czy sprzęt RTV, AGD i elektronika (33%).

– Przed nami tzw. szczyt paczkowy, czyli czas, w którym klienci kupują więcej, a my obsługujemy więcej przesyłek. Paczki z kategorii e-commerce stanowią już ponad 60 proc. wszystkich obsługiwanych przez nas przesyłek. Co roku podczas szczytu paczkowego wzrost obsługiwanego wolumenu w czasie „peak’u” sięga nawet 100 proc. O tym jak deklaracje o rezygnacji z zakupów dóbr wyższego rzędu wpłyną na zawartość świątecznych koszyków przekonamy się już niedługo. Bo choć konsumenci rezygnują z zakupów luksusowych, zauważamy wzrost w innych grupach zakupowych. Klienci sklepów internetowych szukają tańszych zamienników w sieci, bo to tutaj otrzymują bardziej atrakcyjne ceny

– wyjaśnia Joanna Bandera – Sikorska, Menedżer ds. Analiz Marketingowych w DHL Parcel.

Online szukamy tańszych alternatyw

Konsumenci planujący ograniczać zakupy online chcą przede wszystkim kupować tańsze produkty (47%). Dlatego pomimo powszechnego trendu szukania oszczędności w związku z inflacją, e-kupujący planują zwiększenie swoich zakupów w kilku kategoriach takich jak: artykuły dla zwierząt, żywność, kosmetyki, suplementy diety, leki, artykuły biurowe, odzież i obuwie.

Są to podstawowe kategorie, z zakupu których trudno byłoby zrezygnować, a planowany wzrost wiąże się przede wszystkim z przenoszeniem zakupów stacjonarnych do Internetu, gdzie oferowane są niższe ceny. Jednak szukając oszczędności prawie co trzecia osoba zmniejszy liczbę jednorazowo kupowanych produktów.

Sebastian Nowak

Onet najbardziej opiniotwórczym medium 2021 roku [RAPORT]

rozne media

Najbardziej opiniotwórczym medium 2021 roku jest Onet, na który dziennikarze innych redakcji powoływali się prawie 51 tys. razy. Z wynikiem niemal 45 tys. cytowań na miejscu drugim uplasowała się stacja RMF FM, a podium ze wzrostem o dwa oczka w porównaniu do roku 2020 zamyka redakcja WP, mając ponad 43 tys. wzmianek w innych tytułach mediowych-podaje Instytut Monitorowania Mediów, IMM.

W TOP 15 najczęściej cytowanych mediów 2021 roku największy udział ma prasa – 33%, którą w rankingu reprezentują Rzeczpospolita, Gazeta Wyborcza, Dziennik Gazeta Prawna, Super Express i Fakt. Portale internetowe stanowią 27% udziału w głównym zestawieniu najbardziej opiniotwórczych mediów w kraju i są to kolejno Onet, WP, Interia oraz branżowy portal o tematyce finansowej Money. Po 20% przypada zarówno nadawcom telewizyjnym w kolejności TVN24, Polsat News, TVPInfo, jak i radiowym RMF FM, Radio ZET i Polskie Radio 24.

wykres media w polsce

Onet numerem jeden najbardziej opiniotwórczych mediów w kraju

Pierwsze miejsce głównego zestawienia, podobnie jak w roku 2020, zajmuje redakcja Onet, na którą dziennikarze innych tytułów w Polsce powoływali się prawie 51 tys. razy. Duże zainteresowanie innych mediów wzbudziły informacje publikowane między innymi w lutym. Portal donosił o rezygnacji z pracy 162 ratowników medycznych w Wojewódzkim Pogotowiu Ratunkowym w Katowicach. W portalu ukazał się również wywiad z immunologiem dr. Pawłem Grzesiowskim, który wypowiadał się o zakwalifikowaniu do tzw. „pierwszej grupy” dodatkowych grup zawodowych na szczepienie przeciwko COVID-19. Często cytowano także doniesienia dotyczące wyników badania w sprawie niesprawności karabinków „Grot” przeznaczonych dla Wojska Polskiego. Miejsce drugie zajęła stacja RMF FM, której materiały cytowano w innych mediach niemal 45 tys. razy. Podium zajął portal WP, którego pozycja wzrosła o dwa oczka w stosunku do roku 2020. Duży wzrost cytowań odnotowała również Interia, której miejsce w rankingu TOP 15 zmieniło się z dziesiątego na ósme. Radio ZET także było częściej wzmiankowane w 2021 niż w roku poprzednim – stacja zajęła dziesiąte miejsce ze wzrostem liczby materiałów o około 25% i zmianą pozycji o jedno oczko w górę. W zestawieniu głównym na miejscu piętnastym ze wzrostem o trzy oczka uplasowało się Polskie Radio 24 – cytowania redakcji zwiększyły się aż o 54% rok do roku.

ranking-ogolny

 

Rzeczpospolita opiniotwórczym liderem tytułów prasowych 2021

W kategorii najczęściej cytowanych tytułów prasowych 2021 pierwsze miejsce niezmiennie zajmuje Rzeczpospolita, na której artykuły inne media powoływały się w ubiegłym roku 31,3 tys. razy. Najwyższy skok cytowań nastąpił w sierpniu 2021 – wówczas dziennikarze dotarli do zarzutów ukrywania majątku przez prezesa Najwyższej Izby Kontroli i byłego polityka PiS, Mariana Banasia, a sprawę opisali na łamach gazety. Licznie wzmiankowano dziennik również w marcu, kiedy prof. Andrzej Horban, doradca premiera ds. walki z COVID-19 w rozmowie z redakcją wyraził opinię, iż w Polsce powinna obowiązywać godzina policyjna. Drugie miejsce w rankingu zajmuje Gazeta Wyborcza z liczbą 23,6 tys. powołań w innych tytułach mediowych. Trzecie miejsce zaś ze wzrostem o jedno oczko w stosunku do 2020 roku zajął Dziennik Gazeta Prawna, do którego w ubiegłym roku inne media odnosiły się ponad 19 tys. razy. Największe wzrosty natomiast należą do tygodników Sieci i Wprost – oba tytuły uplasowały się w rankingu kolejno na miejscach dziewiątym i ósmym.

tytuły-prasowe

Na podium zestawienia za rok 2021: TVN24, Polsat News i TVPinfo

Podium najbardziej opiniotwórczych stacji telewizyjnych otwiera TVN24, cytowany w 2021 roku łącznie 34,3 tys. razy. Na nadawcę najczęściej powoływano się w styczniu – między innymi na rozmowy z Szymonem Hołownią na temat kryzysu w założonym przez siebie ruchu Polska 2050. Redakcja informowała również o grupowych zwolnieniach w spółce Polskie Linie Lotnicze LOT – pracę miało stracić nawet 300 osób. Na drugim miejscu zestawienia znalazł się Polsat News z wynikiem prawie 25 tys. wzmianek, podium zamyka TVP Info, które uzyskało wynik 13,2 tys. powołań w innych mediach. O dwie pozycje wyżej w porównaniu do roku 2020 znalazła się telewizja TVP Sport i TV Republika. Do rankingu za rok 2021 zakwalifikowała się również stacja Canal+ z liczbą 1,8 tys. wzmianek z całego roku.

stacje-tv

 

RMF FM liderem roku – inne media cytowały stację prawie 45 tys. razy

Najbardziej opiniotwórczą stacją radiową w kraju jest RMF FM, na którą w 2021 roku dziennikarze innych redakcji powoływali się prawie 45 tys. razy. Najwięcej wzmianek na temat informacji pochodzących z RMF FM odnotowano w styczniu – wówczas redakcja donosiła o pierwszych poluzowaniach obostrzeń w związku z panującą pandemią COVID-19. Często powoływano się również na omawiane na antenie założenia dotyczące kar dla firm za wznawianie działalności, mimo wprowadzonych zakazów oraz związanych z nimi rekomendacjami Rządowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego. Na drugim miejscu Radio ZET z wynikiem 18,7 tys. odwołań a podium zamyka Polskie Radio 24 z liczbą ponad 12 tys. cytowań. O jedno oczko wzrosła również pozycja Radia Plus i Radia Maryja, które kolejno występują w rankingu na miejscach piątym i siódmym. W rankingu nie zabrakło również miejsca na rozgłośnie regionalne – miejsce dziewiąte zajęło Radio Wrocław z wynikiem prawie 1,7 tys. cytowań w innych mediach i wzrostem aż o trzy oczka w stosunku do roku 2020, a tuż za nim uplasowało się Radio Kraków.

stacje-rmf

Onet, WP, Interia – najbardziej opiniotwórcze portale 2021

Na czele kategorii najbardziej opiniotwórczych portali internetowych występuje Onet, a za nim kolejno WP i Interia. Na miejscu piątym ze wzrostem o dwa oczka i większą aż o 56% liczbą odwołań w stosunku do roku 2020 znalazł się portal branżowy Wirtualnemedia – cytowany w 2021 roku ponad 10 tys. razy. Z miejsca dziesiątego na dziewiąte zmieniła się także pozycja serwisu o tematyce biznesowej-Businessinsider.

portale-internetowe

Wprost opiniotwórczym tygodnikiem roku

Pierwsze miejsce kategorii najbardziej opiniotwórczych tygodników i dwutygodników w Polsce zajął Wprost ze wzrostem o jedno oczko w stosunku do roku 2020 i łączną liczbą 3,8 tys. cytowań. Na redakcję najczęściej powoływano się w styczniu, kiedy dziennikarze tygodnika opisywali między innymi sprawę dotarcia do wiadomości e-mail dotyczących szczepień przeciw COVID-19, którą wysyłała do aktorów dyrektorka Fundacji Krystyny Jandy Na Rzecz Kultury. Na miejscu drugim uplasował się społeczno-polityczny tygodnik Sieci, którego pozycja wzrosła o dwa miejsca. Podium zamyka tytuł Gazeta Polska, czwarte miejsce należy do tygodnika Do Rzeczy, a ranking zamyka Newsweek.

tygodniki

Forbes otwiera ranking 2021 wśród miesięczników i dwumiesięczników

Numerem jeden 2021 roku w kategorii najbardziej opiniotwórczych miesięczników i dwumiesięczników jest Forbes, na który dziennikarze innych mediów powoływali się ponad 3 tys. razy. Do tytułu najczęściej odnoszono się w materiałach z lutego w związku z publikacją popularnego Rankingu Najbogatszych Polaków. Miejsce drugie ze wzrostem o jedno oczko w stosunku do roku 2020 należy do magazynu Press. Miesięcznik Perspektywy zajął pozycję czwartą, na piątym miejscu znajduje się Twój Styl, a ranking zamyka popularnonaukowe pismo Focus.miesieczniki

Najbardziej opiniotwórcze media prasowe o tematyce biznesowej

Na podium najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych w kategorii mediów ekonomicznych i biznesowych znalazła się Rzeczpospolita, a za nią Dziennik Gazeta Prawna. Miejsce trzecie podobnie jak w roku 2020 zajmuje Puls Biznesu, czwarte należy do Forbes, a zestawienie zamyka gazeta Parkiet.

eko biznes

Najbardziej opiniotwórcze media internetowe o tematyce biznesowej

Ranking najbardziej opiniotwórczych portali ekonomicznych i biznesowych otwiera Money z wynikiem ponad 12 tys. cytowań. Na informacje portalu najczęściej powoływano się w styczniu, gdy redakcja między innymi donosiła o licznie realizowanych szczepieniach publicznych osób poza kolejnością. Drugie miejsce należy do Businessinsider (4,4 tys. cytowań), a podium zamyka Bankier, na który inne media powoływały się 3,1 tys. razy. Wzrost o jedno oczko w rankingu zanotował portal WNP. Ranking zamyka zaś portal 300Gospodarka.

eko biznesportale

Radio Wrocław najbardziej opiniotwórczym medium regionalnym w 2021 roku

Pierwsze miejsce kategorii najbardziej opiniotwórczych mediów regionalnych zajmuje Radio Wrocław, którego liczba cytowań wzrosła aż o 56% rok do roku – skok o siedem w stosunku do 2020 roku. Na rozgłośnie w 2021 roku inne media powoływały się prawie 1,7 tys. razy – najczęściej w lipcu. Stacja gościła wtedy w Rozmowach Dnia między innymi ministra zdrowia Adama Niedzielskiego, którego pytano o sytuację szczepień w kraju. Program ten jest najczęściej cytowany przez innych dziennikarzy. Drugie miejsce w rankingu zajęła Gazeta Krakowska, której pozycja wzrosła aż o trzy oczka w stosunku do roku 2020. Na publikowane przez redakcje materiały inne media powoływały się ponad 1,3 tys. razy. Podium zamyka Radio Kraków z wynikiem 1,2 tys. cytowań w innych tytułach. Miejsce czwarte ze wzrostem o jedno oczko i liczbą ponad 1 tys. wzmianek należy do Dziennika Zachodniego, a zestawienie zamyka kolejny tytuł z repertuaru Polska Press – Głos Wielkopolski.

regionalne

Analizę częstotliwości cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie 565 771 przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji, oraz portali internetowych, w których pojawiały się nazwy mediów prasowych; portali internetowych; stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1.01 – 31.12 2021 roku.

POBIERZ PEŁNY RAPORT


Źródło: IMM

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Boże Narodzenie kiedyś i dziś. Jak przez 20 lat technologia zmieniła nasze święta?

Batmaid

Zaczęło się nieco ponad dwie dekady temu od życzeń przesyłanych SMS-ami. Od tego czasu zarówno przegotowania do Świąt, jak i sposób ich obchodzenia, uległy w Polsce ogromnej przemianie. Najnowsza odsłona zmian: choinki z internetu, żywność i catering zamawiane online oraz przedświąteczne sprzątanie zlecane w aplikacji mobilnej

Święta to tradycja. Ale nawet w nią coraz śmielej wdzierają się nowe technologie, szczególnie te mobilne. Choć z pozoru może wydawać się, że podstawowa oprawa świąt Bożego Narodzenia jest stała – Wigilia, opłatek, choinka, pasterka, Święty Mikołaj – to w rzeczywistości skala zmian zaskoczyłaby każdego, kto cofnąłby się w czasie o dwie dekady.

To mniej więcej wtedy zaczął się upowszechniać zwyczaj wysyłania życzeń za pomocą SMS-ów, które od tamtych czasów zdążyły wyprzeć zwykłe życzenia składane telefonicznie, nie mówiąc już wysyłaniu bożonarodzeniowych kartek. Z tym zastrzeżeniem, że od paru lat same SMS-y są już wypierane przez MMS-y i komunikatory.

Przedświąteczna triada: zakupy, gotowanie, sprzątanie. Smartfon i sieć na wszystko

Składanie życzeń to już początek obchodów Świąt. Jednak gigantyczna zmiana zaszła przede wszystkim – i zachodzi nadal – na samym etapie przygotowań. Przede wszystkim jeśli chodzi o zakupy, w tym nabywanie upominków: jak pokazuje badanie „Zakupy świąteczne 2021”, przeprowadzone przez Deloitte, niemal co drugi Polak prezenty pod choinkę kupuje dziś online¹. Ale na prezentach się nie kończy. Obecnie online robimy już także zakupy spożywcze, w tym nabywamy składniki na wigilijne dania – wiadomo już, że ten rok pod względem zakupów żywności w sieci będzie rekordowy. Jak wynika z badania przeprowadzonego dla PayPal², ponad 40 proc. Polaków zamierza kupić część żywności przez internet. Chyba że – co przez dekady było nie do pomyślenia – dania te zamówimy w zewnętrznej firmie cateringowej, poprzez jej stronę internetową. Łatwa dostępność ofert w sieci i możliwość ich porównania powodują, że staje się kolejną coraz częstszą praktyką.

Najnowszym zjawiskiem w przygotowaniach jest natomiast zamawianie za pomocą kilku kliknięć – przez internet lub aplikację – także sprzątania mieszkania przed świętami. Tę innowacyjną usługę online wprowadził jesienią tego roku w Warszawie szwajcarski startup Batmaid.

Przygotowania do tradycyjnych polskich świąt kojarzone są ze sprzątaniem, gotowaniem i zakupową gorączką. Zakupy nam ułatwił e-commerce i automaty paczkowe. Kwestię gotowania rozwiązuje w razie potrzeby oferta zewnętrznego cateringu, łatwo dostępna w sieci. Pozostało sprzątanie. Teraz je również możemy z marszu zamówić online, jako profesjonalną usługę home wellness, z której, jak widzimy, klienci coraz chętniej korzystają.

Piotr Majdan, General Manager w Batmaid Polska

Choinka z sieci? Google Trends nie zostawia złudzeń

Nawet zamawianie przez aplikację sprzątania w mieszkaniu nie kończy jednak technologicznych przemian, zachodzących wokół Świąt. Czy rodzinne wyprawy po choinkę zastąpi kupowanie świątecznego drzewka online? Wiele wskazuje, że, przynajmniej częściowo, tak właśnie będzie – profesjonalnych ofert sprzedaży choinek w sieci przybywa, a analiza popularności zapytań w wyszukiwarce Google pokazuje, że hasło „choinka online” budzi w Polsce coraz większe zainteresowanie.

Do tego dochodzą oczywiście wszechobecne gadżety i digitalizacja. Kolędy puszczane bezprzewodowo na głośnik z playlisty na smartfonie nie dziwią już chyba nikogo. Aranżacje na choince z lampkami o zmieniającym się natężeniu i barwie, podłączonymi do domowego systemu Internetu Rzeczy (IoT) i sterowanymi również ze smartfona, są jeszcze znacznie rzadsze – ale i to jest prawdopodobnie tylko kwestią czasu.

Polacy, mimo przywiązania do tradycji, są ciekawi nowinek technologicznych i chętnie eksperymentują. A do nowoczesnych usług, dających oszczędność czasu, takich jak np. zamawianie online sprzątania, przekonujemy się coraz częściej przed dużymi wydarzeniami. W ten sposób technologia robi to, do czego została stworzona: uwalnia nasz czas, który możemy poświęcić bliskim, by celebrować chwile spędzone razem.

Piotr Majdan, Batmaid Polska

¹ https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/consumer-business/articles/zakupy-swiateczne-2021.html

² https://inwestycje.pl/gospodarka/41-polakow-chce-kupic-online-przynajmniej-czesc-zywnosci-na-swieta 


źródło: Batmaid

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

IAB Europe: Szersze znaczenie socjoekonomiczne i kulturowe reklamy ukierunkowanej w Europie [RAPORT]

raport

Kiedy w Europie wybuchła pandemia COVID-19, ekonomiści przewidywali najgorsze załamanie wydatków na reklamę od czasu wielkiej recesji z 1929 r. Do załamania jednak nie doszło – wydatki na reklamę cyfrową wzrosły o 6,3%. Jak podkreśla dr Daniel Knapp, główny ekonomista IAB Europe i autor najnowszego raportu, miniony rok był eksperymentem na żywym organizmie. W bardzo trudnych warunkach okazało się, że reklama cyfrowa ma nie tylko zasadnicze znaczenie dla gospodarki europejskiej, ale również dalej idącą wartość społeczną i kulturową, którą często się pomija i której nie uwzględnia się w konwencjonalnych statystykach.

Raport IAB Europe podkreśla, że reklama jest filarem wolnego i otwartego internetu, a dla dostawców treści i usług online zwiększenie przychodów z reklam jest niezbędne. Ponad dwie trzecie przychodów z reklamy cyfrowej w Europie zależy od targetowania behawioralnego, a reklamodawcy płacą średnio 2,68 razy więcej za reklamy kierowane w ten sposób.

Raport IAB Europe analizuje trzy główne zagadnienia w kontekście reklamy ukierunkowanej:

  1. Reklama cyfrowa umożliwia rozwój małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), które Komisja Europejska nazwała „kręgosłupem europejskiej gospodarki”. Dotyczy to także sektorów, które mają szczególną wartość kulturową i szerszy pozytywny wpływ na regionalne struktury społeczne.
  2. Europa próbuje znaleźć swoje miejsce w nowym cyfrowym świecie, a motorem tego procesu są szeroko zakrojona polityka przemysłowa i europejscy czempioni. Reklama cyfrowa jest jednym z najważniejszych instrumentów, które pomogą w realizacji tej przemiany.
  3. Reklama cyfrowa jest głęboko związana z pluralistyczną „czwartą władzą” w Europie, której podstawowym wyrazem są wolne media.

W czasie, gdy Parlament Europejski przygotowuje się do rozważenia poprawek do projektu ustawy o usługach cyfrowych, najnowszy raport IAB Europe stwierdza, że ogólny zakaz reklamy targetowanej zaszkodziłby europejskim mediom, rozwojowi małych i średnich przedsiębiorstw, kulturze i globalnej pozycji Europy. Co więcej, reklama ukierunkowana ma coraz większe znaczenie dla europejskich wydawców w miarę przechodzenia przez nich na modele biznesowe oparte na technologii cyfrowej, a jakikolwiek zakaz pogłębiłby przepaść cyfrową między obywatelami Europy, którzy mają środki finansowe, aby płacić za wiadomości wysokiej jakości, a tymi, którzy ich nie mają.

Dodatkowo, reklama ukierunkowana jest szczególnie ważna dla europejskich MŚP, z których wiele zostało zmuszonych do przejścia na cyfrowe strategie marketingowe przez ograniczenia wywołane pandemią COVID-19. Komisja Europejska uznaje, że MŚP wspierają „spójność społeczną”, rozpowszechniają innowacje i są fundamentem planowania przyszłości Europy. Rok 2020 spowodował jednak nagły rozdźwięk między obietnicami a praktyką. Pandemia była dla europejskich MŚP sporym ciosem. Ponad 50% z 2200 MŚP przebadanych przez firmę McKinsey we Francji, Niemczech, Włoszech, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii obawia się, że będzie zmuszone zakończyć działalność w ciągu najbliższych 12 miesięcy.

Autor analizy podkreśla, że silny, pluralistyczny i niezależny ekosystem medialny ma zasadnicze znaczenie dla Unii Europejskiej, jej obywateli, konsumentów, przedsiębiorstw i demokracji. Jest motorem spójności społecznej i promocji wartości europejskich, a także forum rzeczowej debaty. Musi jednak być ekonomicznie opłacalny: wolność gospodarcza sprzyja wolności mediów. Reklama cyfrowa jest tego niezbędnym fundamentem, między innymi dlatego, że finansuje bezpłatne źródła internetowe. W 2017 r. 66% przychodów z reklamy cyfrowej w Europie wykorzystywało ukierunkowywanie behawioralne. Reklama pozbawiona jakiejkolwiek formy personalizacji „od użytkowników opt-out” powoduje spadek przychodów wydawców o 40,3%.

 

pobierz pełny raport


Źródło: IAB Polska

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Piwik PRO – alternatywa dla Google Analytics od dziś dostępna bez ograniczeń

narzędzie analityczne

Wrocławska firma Piwik PRO wprowadza do stałej oferty plan Core. Dzięki niemu dostęp do platformy Piwik PRO Analytics Suite otrzyma każdy zainteresowany bezpieczną analizą ruchu na stronach internetowych i w aplikacjach mobilnych. Opcja Core jest bezpłatna, a spółka deklaruje, że w przyszłości nie będzie pobierać opłat za korzystanie z niego. W pierwszej połowie roku rozwiązanie przetestowały osoby zapisane na listę oczekujących i posiadacze kodów.

Zwiększanie ochrony prywatności danych to trend globalny. Według prognoz Gartnera, do 2023 roku regulacje obejmą aż 65 proc. populacji na świecie. Dla właścicieli stron, również w Polsce, oznacza to konieczność dostosowania swoich działań do nowych wymogów prawnych.

Sprostanie wymaganiom regulacji będzie szczególnie trudne dla firm korzystających z Google Analytics. Mająca 85 proc. udziału w rynku platforma wysyła dane o użytkownikach bez ich zgody poza Europejski Obszar Gospodarczy, w tym do Stanów Zjednoczonych. Narusza tym samym wymogi RODO i postanowienia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w zakresie transferu danych osobowych z Unii Europejskiej do USA.
Darmowa i szanująca prywatność alternatywa dla Google Analytics

Do tej pory właściciele stron nie mieli szerokiej alternatywy, która chroniłaby prywatność, a przy tym dawała dostęp do szczegółowych raportów i wysokiej jakości danych. Polska firma zapełnia tę lukę bezpłatnym planem platformy Piwik PRO Analytics Suite.

Maciej_ZawadzinskiOd samego początku stawialiśmy na poszanowanie prywatności i ochronę danych osobowych. Praca włożona w rozwój naszego produktu sprawiła, że Analytics Suites oferowany przez Piwik PRO stał się prawdziwą alternatywą dla Google Analytics, przede wszystkim w Europie i w innych regionach objętych restrykcyjnymi regulacjami, np. Brazylii, Singapurze czy Stanach Zjednoczonych. Bezpłatny plan to dla nas szansa na dalszą ekspansję na światowe rynki.

Maciej Zawadziński, CEO Piwik PRO

Piwik PRO nie opiera swojego modelu biznesowego na wykorzystywaniu informacji o użytkownikach. Firma zarabia na sprzedaży płatnych planów oprogramowania do analizy ruchu na stronach internetowych z większym wyborem modułów, sposobów hostingu i limitów danych. Bezpłatny plan Core daje dostęp do m.in. standardowych i zaawansowanych raportów analitycznych oraz Tag Managera. Użytkownicy korzystają również z hostingu w Niemczech i modułu do zbierania zgód na przetwarzanie danych osobowych w zgodzie z RODO.

Przemysław DanowskiZgodnie z naszą strategią inwestycyjną, skupiamy się przede wszystkim na rozwiązaniach z rynku B2B, które automatyzują i zwiększają efektywność procesów biznesowych. Bardzo cieszy nas duża liczba zapisów do wczesnej wersji Piwik PRO Core – zarówno wśród Polaków, jak i użytkowników na całym świecie. To dla nas dowód na rosnącą świadomość w dziedzinie prywatności danych i ogromny potencjał drzemiący w tym sektorze. Wierzymy, że po oficjalnej premierze plan Core spotka się z jeszcze większym zainteresowaniem.

Przemysław Danowski, Managing Partner w Warsaw Equity Group, inwestor Piwik PRO

Dowodów na koniunkturę sprzyjającą Piwik PRO i firmom rozwijającym pokrewne produkty jest zresztą więcej. Według ośrodka badawczego Fortune Business Insights, do 2028 rynek technologii związanych z prywatnością danych urośnie ponaddziesięciokrotnie, osiągając wartość blisko 18 miliardów dolarów. Z samego Piwik PRO Analytics Suite korzysta obecnie ponad dwustu klientów z całego świata, w tym LinkedIn, Crédit Agricole, DKMS, ŠKODA Auto i Komisja Europejska.


Źródło: Piwik PRO

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Indywidualny program MBA. Rozwiń praktyczne umiejętności biznesowe [BRIEF PATRONUJE]

indywidualny program MBA

Większość książek mających stanowić alternatywę dla studiów MBA stara się odtwarzać program nauczania najpopularniejszych uczelni. W przypadku książki Indywidualny program MBA jest inaczej. Jej celem jest przedstawienie w jasny i zrozumiały sposób najważniejszych pojęć ze świata biznesu oraz rozprawienie się z wszelkimi błędnymi przekonaniami na temat przedsiębiorczości. Zbiera ona w jednym tomie nowoczesne koncepcje i konkretne narzędzia pozwalające podejmować dobre decyzje i w pełni wykorzystywać swoje umiejętności.

Aby nauczyć się prowadzenia firmy albo pozyskać nowe kompetencje zawodowe, nie trzeba kończyć specjalistycznych studiów biznesowych. Zdecydowana większość współczesnych ludzi biznesu opiera się w swojej działalności jedynie na zdrowym rozsądku, prostej arytmetyce i znajomości kilku ważnych zasad. Josh Kaufman za główny cel postawił sobie pokazanie w jasny i zrozumiały sposób tych najważniejszych pojęć ze świata biznesu w możliwie jak najmniej czasochłonny sposób.

Jego książka Indywidualny program MBA to kompleksowy i przejrzysty przegląd wszystkich ważnych tematów biznesowych – takich jak przedsiębiorczość, rozwój produktu, marketing, sprzedaż, negocjacje, księgowość, finanse, produktywność, komunikacja, przywództwo, projektowanie systemów, analiza i zarządzanie operacyjne – a wszystko to zawarte w jednym tomie.

Znajdziesz w niej 271 prostych pojęć, nowoczesne koncepcje i konkretne narzędzia, dzięki którym nauczysz się myśleć o biznesie w nowy, przydatny sposób. Wśród najważniejszych zagadnień znajdziesz m.in.:

  • Pięć elementów każdej firmy. Możesz zrozumieć i ulepszyć każdą firmę, dużą lub małą, koncentrując się na pięciu podstawowych kwestiach. Czy wiesz, na jakich obszarach danej organizacji trzeba się przede wszystkim skupić?
  • Dwanaście form wartości. Produkty i usługi to tylko dwa z dwunastu sposobów kreowania wartości dla klientów. Jakie są pozostałe?
  • Cztery metody zwiększania przychodów. Istnieją tylko cztery sposoby, aby firma mogła zarobić więcej pieniędzy. Czy je znasz?

Połącz lekturę tej książki ze swoim praktycznym doświadczeniem i już dziś zacznij efektywniej pracować, podejmować dobre decyzje i wykorzystywać w pełni swoje umiejętności, zdolności i dostępne okazje – bez względu na to, w jaki sposób zarabiasz (lub chciałbyś zarabiać) na życie. Z pomocą tej książki założysz rentowną firmę, uzyskasz ważny awans albo w istotny sposób poprawisz swoje życie osobiste i zawodowe.

***

Moim celem jest ułatwienie czytelnikom dogłębnego zrozumienia działalności biznesowej od podstaw, bez względu na wyjściowy poziom wiedzy lub doświadczenia w tym zakresie.

(…) Dzięki zrozumieniu tych fundamentalnych zasad zyskasz zestaw narzędzi pozwalających podejmować dobre decyzje. Jeżeli zainwestujesz czas i energię w opanowanie omówionych koncepcji, wejdziesz do elitarnego grona jednego procenta ludzkiej populacji, który wie:

  • jak działają przedsiębiorstwa;
  • jak założyć własną firmę;
  • jak udoskonalić istniejącą firmę;
  • jak osiągać osobiste cele za pomocą umiejętności ze świata biznesu.

Traktuj tę książkę jak filtr. Zamiast próbować przyswajać wszystkie dostępne informacje na temat świata biznesu – a jest ich naprawdę dużo – naucz się, które mają największe znaczenie, a potem skup się na tym, co naprawdę ważne: na skutecznym działaniu.

[fragment]

***

Skarbiec przydatnych pomysłów i praktycznych wyjaśnień. Każdy przedsiębiorca powinien mieć swój egzemplarz.

James Clear, autor książki Atomowe nawyki

 

Tę książkę należałoby skatalogować pod hasłem »Koniec wymówek«. Po jej przeczytaniu przestaniesz słuchać ludzi, którzy powtarzają ci przy każdej okazji, że nie jesteś dość inteligentny, dość przenikliwy ani dość dobrze wykształcony, żeby robić ważne rzeczy. Josh zabiera czytelników w niezwykłą podróż po najistotniejszych koncepcjach w biznesie.

Seth Godin, autor bestsellera To jest marketing!

 

Arcydzieło – wprowadzenie do biznesu dla każdego, kto interesuje się tymi zagadnieniami. Niesamowity przegląd wszystkich tematów, które należy opanować. Zawiera całą niezbędną wiedzę, oczyszczoną z modnych sloganów i wodolejstwa. Jedna z najbardziej inspirujących książek, jakie czytałem w ostatnich latach.

Derek Sivers, autor bestsellera Co tylko zechcesz

 

Bez względu na to, czy chodzi o napisanie biznesplanu, organizację pracowni pisarskiej, zaplanowanie dnia, czy przyjęcie systematycznego podejścia do identyfikowania i rozwiązywania problemów, trudno byłoby mi wskazać inną książkę, która miałaby tak pozytywny wpływ na moją całkowitą produktywność i zadowolenie z życia.

Daniel Joshua Rubin, dramatopisarz i autor książki 27 Essential Principles of Story

***
JOSH KAUFMAN jest autorem poczytnych książek na temat biznesu, zdobywania umiejętności, psychologii stosowanej oraz różnego rodzaju wiedzy praktycznej, takich jak Indywidualny program MBA, The First 20 Minutes i How to Fight a Hydra, a także twórcą strony PersonalMBA.com.


Źródło: Wydawnictwo MT Biznes 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Jakie eventy będą realizowane po zakończeniu pandemii? „Digital Event” [RAPORT]

digital event konferencja

Eventy online szturmem weszły do kanonu działań event marketingowych w 2020 roku. Na ich rozkwit wpłynęła pandemia Covid-19 i fakt, że organizacja wydarzeń offline została ograniczona z uwagi na reżim sanitarny. Co wiemy o eventach online? Czy spełniły cele biznesowe w 2020 roku? Czy pozostaną z nami na dłużej? Na te i inne pytania odpowiada raport „Digital Event”, który bierze pod lupę zmiany, jakie w minionym roku zaszły w branży event marketingu zarówno w formacie offline, jak i online.

W raporcie została przedstawiona perspektywa organizatorów wydarzeń po stronie zleceniodawcy, którzy w ramach badania podsumowali mijający rok pod kątem działań eventowych, a także odnieśli się do planów na przyszłość. Wynika z niego, że aż blisko 90 proc. badanych rozważa w swoich planach wpisanie formatu eventów online w ramach strategii działań w przyszłości – nawet w przypadku zniesienia obostrzeń i powrotu tradycyjnych wydarzeń. Potwierdza to tylko fakt, że branża eventów weszła w nową rzeczywistość, a tzw. eventy 2.0, które są połączeniem świata wirtualnego, offline oraz produkcji telewizyjnej – na stałe zagoszczą w planach firm na kolejne lata.

Skok w wirtualną rzeczywistość

Technologia od dawna pukała do drzwi eventów, ale dopiero pandemia Covid-19 sprawiła, że zawitała ona u nich na dobre. Od ponad roku klienci i agencje przeszły szybki kurs digitalizacji i przeniesienia wydarzeń do przestrzeni wirtualnej. Wiele wskazuje na to, że nie była to jednorazowa inwestycja, bo nawet w przypadku powrotu tradycyjnych eventów, zleceniodawcy bardzo poważnie biorą pod uwagę perspektywę pozostania w wirtualnym środowisku. Według raportu większość, bo 80 proc. pytanych, w przyszłości skłania się do wykorzystywania obu formuł – online i offline, a 10 proc. zdecyduje się je łączyć (formuła hybrydowa). Zaledwie 9 proc. badanych chciałoby organizować jedynie eventy offline.

Z perspektywy globalnej organizacja eventów hybrydowych jest dużym wyzwaniem. Bardzo trudno jest połączyć te dwie formuły i zrobić to w sposób profesjonalny i dostarczyć odpowiednią jakość, nie wspominając już o skorelowaniu stref czasowych. Natomiast, kiedy rozdzieliliśmy eventy online i offline, dopasowaliśmy do nich grupy docelowe oraz wyciągnęliśmy wnioski z organizacji wydarzeń w obu formatach, okazało się, że nasz kalendarz eventowy jest bardzo przejrzysty.

Magdalena Gawlak, global marketing and communications manager, IPMA Global

Event hybrydowy nie ma przyszłości, bo łączy dwa zupełnie różne formaty. Event offline musi być zupełnie inaczej skonstruowany niż event online. Połączenie tych dwóch w hybrydę jest czymś, co nie spełnia swojej roli. Zostaną z nami natomiast eventy online oraz eventy offline i będziemy z nich korzystać w zależności od celu, jaki będziemy chcieli osiągnąć.

Dariusz Maciołek, CMO, dyrektor zarządzający pionu marketingu, komunikacji i zaangażowania społecznego BNP Paribas

Wszystkie wydarzenia w formacie online

Jak pokazuje badanie, do wirtualnej rzeczywistości przeniosły się niemal wszystkie typy eventów, ale największą popularnością cieszyły się: webinary, szkolenia, konferencje i spotkania z kluczowymi klientami, co może skutkować pozostaniem tych eventów w formacie online, również po wygaszeniu pandemii. W sytuacji, gdy dochodzi do transferu wiedzy, a przekazanie treści jest kluczowym czynnikiem, zleceniodawcy cenią możliwości, jakie dają wirtualne spotkania. Blisko 56 proc. respondentów chce spotkania o charakterze edukacyjnym na stałe przenieść do kanału online. Średnio dla jednej piątej badanych klientów event online jest narzędziem wystarczającym do realizacji zadań w komunikacji marketingowej.

Gdy przekazujemy wiedzę i są to w np. eventy dla marketerów to przekazywana merytoryka jest najistotniejsza i te wydarzenia, które miały już wybudowaną markę przed pandemią są przez nas obecnie kontynuowane w formacie online, a ich efektywność jest nawet większa niż przed pandemią. Myślę więc, że w przypadku eventów, których celem jest transfer wiedzy – zostaniemy przy formule online. Jednak rocznie organizujemy ponad 100 eventów. Obecnie zauważamy, że nasi klienci dużo bardziej doceniają fakt, że mają wybór i mogą decydować, w jakim formacie eventu chcą uczestniczyć – to sprawia, że partycypacja zarówno w eventach offline, jak i online jest na dużo wyższym poziomie niż w momencie, w którym oferowaliśmy jedynie eventy offline.

Katarzyna Gaweł-Brudkiewicz, group communications manager, Ringier Axel Springer Polska

Nowa rola agencji eventowych

Nowy format organizacji wydarzeń sprawił, że zmieniła się rola agencji eventowych. Eventy online dla większości klientów to nowa materia, z którą mierzą się często po raz pierwszy. Biorąc to pod uwagę, znamienita większość (92 proc.) mówi o zamiarze skorzystania z pomocy agencji, (47 proc. jest pewna) albo rozważa taką pomoc jako jedną z opcji (45 proc.). Jedynie 9 proc. pytanych osób zadeklarowało, że przy organizacji najbliższych wydarzeń online będzie polegać tylko na sobie i swoich kompetencjach.

Obecnie zleceniodawcy oczekują od agencji, aby te stały się hubami edukacyjnymi, które transferują wiedzę, inspirują, edukują na temat nowych technologii i w dużo większym stopniu niż dotychczas biorą na siebie odpowiedzialność za efekt końcowy wspólnych projektów.

Eventy online a czwarta fala

Choć nastroje społecznie związane z przedłużającą się pandemią są negatywne, to warto podkreślić, że nie byłoby technologii w eventach na taką skalę, gdyby nie lockdown i konieczność poszukiwania alternatywnych rozwiązań. Wszystko wskazuje na to, że digital event nie jest u nas „w zastępstwie” i na stałe wpisze się w scenerię event marketingu. Tendencję sięgania po nowe rozwiązania potęguje fakt niepewności.

Mimo realizowanego programu szczepień i coraz większej wiedzy na temat koronawirusa nie można jednoznacznie wykluczyć kolejnych fal zachorowań, a w konsekwencji zwiększenia obostrzeń czy widma kolejnego lockdownu. Klienci są świadomi tych zagrożeń, dlatego chętnie sięgają po format eventów online, który jest wytrychem w tej sytuacji. Staje się on pewnym i bezpiecznym sposobem na realizację komunikacji z klientami, partnerami oraz pracownikami.

pobierz pełny raport


Źródło: MeetingPlanner.pl

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Cztery scenariusze rozwoju przyszłości. Jak będzie wyglądał rynek ubezpieczeń w 2030 roku? [RAPORT]

Ubezpieczenia_2030

Jak będzie wyglądał rynek ubezpieczeń za 10 lat? Jak rozwiną się kanały sprzedaży, oferta produktowa czy sposób obsługi klienta? Próby odpowiedzi na te pytania podjęło się Europa Ubezpieczenia, opracowując wspólnie z ekspertami z branży finansowej i technologicznej raport Foresight – Ubezpieczenia 2030.

Raport został przygotowany w oparciu o trzy panele eksperckie poświęcone tematom związanym z rynkiem ubezpieczeń. Tematami paneli były: kanały sprzedaży i produkty ubezpieczeniowe; wpływ technologii na branżę ubezpieczeniową oraz ochrona czasu wolnego. Na podstawie informacji zebranych podczas pogłębionej dyskusji przygotowano kwestionariusz zawierający 30 tez badawczych. Następnie eksperci ocenili je pod kątem ich prawdopodobieństwa w perspektywie najbliższej dekady. Na podstawie 7 najbardziej i 7 najmniej prawdopodobnych tez badawczych opracowano scenariusze rozwoju przyszłości branży.

Pierwszy scenariusz – nazwany Data-Driven Insurance – przewiduje dynamiczny rozwój narzędzi big data, który będzie wpływał na profesjonalizację dostępu do wiedzy na temat zachowań klientów oraz daleko idącą personalizację produktów ubezpieczeniowych, szytych na miarę potrzeb przedstawicieli nowych zawodów i klientów identyfikujących się przez pryzmat nowych ról społecznych. Według tego scenariusza, wskutek zmian demograficznych, na rynku pojawi się też wiele produktów dostosowanych do potrzeb pokolenia silver.

Według drugiego scenariusza(Re)Ewolucji Hybrydowej – pomimo dynamicznego rozwoju technologii nadal dominującym kanałem sprzedaży pozostaną pośrednicy ubezpieczeniowi, a w szczególności agenci. Zmieni się jednak ich naturalny ekosystem. Coraz rzadziej będziemy spotykać tradycyjnych agentów, obsługujących klientów wyłącznie za biurka. Z rynku będą ich wypierać cyfrowi pośrednicy, którzy postawią na rozwój własnych zdalnych kanałów komunikacji z klientem.

Pandemia dla ubezpieczeń jest katalizatorem przemian – wiele procesów i trendów, o których od dawna branżowo rozmawialiśmy, stało się w ostatnich miesiącach rynkową rzeczywistością. Niewątpliwie dzięki ograniczeniom w prowadzeniu biznesu z powodu COVID-19 przyśpieszyła cyfryzacja i absorpcja nowych technologii. Dwa główne trendy, o których warto powiedzieć, są związane z technologią. Z jednej strony ubezpieczenia będą w coraz większych stopniu korzystały z możliwości, jakie daje big data i analiza olbrzymich ilości danych, produkowanych przez klientów. Z drugiej strony postępująca digitalizacja sprawi, że kanały sprzedaży czy obsługi w ubezpieczeniach będą coraz bardziej zdalne. Nie oznacza to zmiany struktury sprzedażowej. Nadal głównym kanałem będą pośrednicy.

Marat Nevretdinov, prezes Europa Ubezpieczenia

Trzeci scenariuszInsurances On Demand – przewiduje dynamiczny rozwój tzw. gig economy. Zgodnie z nim na rynku ubezpieczeniowym pojawi się szeroka oferta krótkoterminowych produktów z elastyczną składką – dostosowanych do potrzeb giggersów. Dolną granicą okresu ochrony ubezpieczeniowej staną się już nie godziny, a minuty poświęcone na aktywność rekreacyjną, turystyczną czy rozrywkę. Klienci będą mieli pełną dowolność co do metody płatności. Proces zakupu produktów ubezpieczeniowych na żądanie, sprzedawanych powszechnie za pomocą aplikacji mobilnych, będzie nieinwazyjny i zostanie ograniczony do maksymalnie kilkudziesięciu sekund, a możliwe, że zostanie nawet w pełni zautomatyzowany.

Oczekuję, że w perspektywie najbliższej dekady – w ślad za sektorem bankowym – na rynku pojawi się więcej rozwiązań mobilnych, które zyskają masowe zasięgi i będą umożliwiały dostęp do ochrony ubezpieczeniowej. Dzięki tym zmianom produkty ubezpieczeniowe będą dostępne w sytuacji kiedy są potrzebne, w sposób dopasowany do preferencji kupującego, a przy tym szybki i prosty.

Dominik Marzec, ekspert ds. e-commerce w Europa Ubezpieczenia

Tworząc raport Europa Ubezpieczenia, pochyliła się także na nad jednym wybranym segmentem rynku: ubezpieczeniami podróżnymi. Ostatni scenariuszTurysta Pod Ochroną – nawiązuje do przewidywanych zmian w podejściu do wypoczynku i czasu wolnego. Zgodnie z tą predykcją, mimo świeżych doświadczeń epidemicznych, szybko wrócimy do tradycyjnych wyjazdów związanych z letnim urlopem czy weekendowych city-breaków. Globalne skracanie czasu pracy zapewni konsumentom więcej czasu na podróżowanie, uprawianie sportu i aktywność fizyczną. Ze względu na rosnącą świadomość ubezpieczeniową klientów, będzie pojawiać się coraz większe zapotrzebowanie na krótkookresowe ubezpieczenia.

Szybki postęp technologiczny i wynikające z niego zmiany cywilizacyjne powodują, że przez dekadę może dojść do wielu istotnych zmian na rynku czy w życiu społecznym. Jednak w przypadku turystyki spodziewam się tylko jednego: wzrostów. Coraz chętniej i coraz więcej będziemy podróżować, a pandemia COVID-19 tylko na chwilę sprawiła, że nasza globalna wioska została w domach. Na to nałoży się gigantyczna zmiana w podejściu do stylu życia. Dla młodszych pokoleń bardzo ważna jest aktywność fizyczna, zdrowa dieta czy zachowania równowagi między pracą a życiem prywatnym. Dlatego sposób, w jaki będziemy spędzali czas wolny, chyba jeszcze nigdy nie była dla nas tak ważny. W efekcie czeka nas rozkwit szeroko rozumianego segmentu ekonomii czasu wolnego. Dla branży ubezpieczeniowej będzie to oznaczało rosnące zapotrzebowania na ochronę podczas zagranicznego urlopu czy wyprawy za miasto na łono natury ze znajomymi.

Janusz Molus, ekspert rynku ubezpieczeń turystycznych w Europa Ubezpieczenia

pobierz pełny raport


Źródło: Europa Ubezpieczenia

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Handel transgraniczny polskiego e-commerce [ANALIZA]

statystyki

Pandemia nie tylko przyspieszyła rozwój e-commerce, ale przede wszystkim przyspieszyła internetowy handel transgraniczny. Na czym zyskują polskie e-sklepy - wynika z analizy PromoTraffic i Selly.

E-handel, to jedna z tych dziedzin gospodarki, która w ostatnim roku zyskała pod każdym względem. Z powodu pandemii COVID-19, konsumenci ruszyli na zakupy do sieci, a e-sprzedawcy dynamicznie dywersyfikowali swoje kanały sprzedaży. Wielu z nich także zdecydowało się na e-ekspansję.

Nowe kraje stanowią wyzwanie, jednak odpowiedni dobór technologii, a także profesjonalne działania reklamowe skutecznie wspierają w tym procesie rodzime e-biznesy. Sukcesy międzynarodowe takich polskich e-sklepów jak Sneakerstudio, Mintishop, Puccini czy Unitrailer są tego najlepszym dowodem.

Robert Stolarczyk, prezes PromoTraffic, agencji digitalowej specjalizującej się w kampaniach SEO/PPC dla polskich e-sklepów

Według raportu PwC z września 2019 roku, sprzedaż eksportowa z Polski do innych krajów UE z wykorzystaniem stron internetowych i aplikacji rośnie. Jej wartość, według danych za 2016 rok, wynosiła 27,5 mld zł, jednak sam odsetek firm prowadzących e-eksport pozostał niewysoki – na poziomie 4%, podczas gdy średnia europejska jest niemal dwukrotnie wyższa (7%).

Ostatni rok przyniósł sporo zmian w e-eksporcie, jednak na pełne wyniki przyjdzie jeszcze poczekać. Z danych Selly, personalizowanej platformy do prowadzenia sklepu internetowego i hurtowni internetowej, już teraz wynika, że liczba i wartość zamówień w sklepach realizujących sprzedaż transgraniczną regularnie rośnie. A ostatni rok jest rekordowy. Porównując pierwszy kwartał 2021 do analogicznego okresu sprzed roku, wynika że liczba zamówień spoza Polski wzrosła o 69%, a ogólna wartość zamówień o 54%.

Wzrost znaczenia handlu transgranicznego potwierdza PromoTraffic, agencja wspierająca duże i średnie polskie e-sklepy w sprzedaży za granicą.

 Robert_StolarczykZ roku na rok sprzedaż międzynarodowa sklepów, dla których pracujemy rośnie. Dziś pytaniem jest nie czy – tylko kiedy oraz od którego rynku i dlaczego zacząć. Dzięki dużej ilości danych, doświadczeniu zdobytym na ponad 20 rynkach jesteśmy w stanie efektywnie odpowiedzieć na takie pytania oszczędzając sporo czasu i pieniędzy.

Robert Stolarczyk, prezes PromoTraffic

Kierunki e-ekspansji

Z wyżej wymienionego raportu PwC wynika, że polscy e-przedsiębiorcy najczęściej wybierali w sprzedaży cross-border rynek niemiecki (78%) i brytyjski (39%). W dalszej kolejności wskazane były takie kraje, jak Francja (28%), Słowacja (26%) i Czechy (23%).

Dane ze sklepów internetowych Selly, pokazują, że najbardziej intensywna pod względem wzrostów liczby zamówień była e-sprzedaż do takich krajów jak: Czechy, Ukraina, Niemcy, Hiszpania czy Węgry. Natomiast wartość zamówień najwyraźniej wzrosła w handlu z Ukrainą, Włochami, Francją czy Węgrami.

PromoTraffic
Źródło: PromoTraffic

Mariusz_PolowczukZagregowane dane wyraźnie obrazują efekt Brexitu i zmiany w zakresie regulacji celnych. Zarówno w liczbie zamówień, jak i ich wartości jest wyraźny spadek. Kierunek przestaje być atrakcyjny dla polskich e-biznesów.

Mariusz Połowczuk, właściciel Selly

Wskaźniki dla sprzedaży międzynarodowej

O powodzeniu dywersyfikacji rynków sprzedaży decyduje dobre przygotowanie do takiego etapu rozwoju e-biznesu. Znaczenie ma nie tylko kierunek jaki sprzedawca internetowy wybiera, ale i branża, w której działa. Stąd tak istotne jest wykonanie odpowiedniego researchu i zwrócenie uwagi na kluczowe wskaźniki. Nawet jeśli informacje mają spory stopień ogólności pozwalają zorientować się w zakresie ogólnych preferencji i nawyków konsumenckich. To daje szansę na odpowiednie przygotowanie sklepu pod kątem rozwiązań preferowanych przez konsumentów i dobranie skutecznych działań marketingowych.

PromoTraffic wykres
Źródło: PromoTraffic

Jak zdobywać rynki?

Sklep internetowy to narzędzie, które pozwala wyjść ze sprzedażą bardzo szeroko. Jednak nawet jeśli dany e-commerce doskonale radzi sobie na rodzimym rynku, to nie jest to gwarancja sukcesu na arenie międzynarodowej. Najważniejszą kwestią jest odpowiednie przygotowanie.

Oznacza to dostosowanie sklepu do lokalnego rynku zarówno od strony formalnej (uzyskanie certyfikatów bezpieczeństwa, tłumaczenia, regulaminy, lokalne modele płatności czy dostaw), oraz reklamowej (strategia, dobór mediów, podział kompetencji na linii sklep- agencja SEO/PPC, standard raportowania, analiza użytkowników, dobór technologii). .

Robert_StolarczykDobre przygotowanie należy rozumieć jako dobór mediów, zaplanowanie działań zarówno wizerunkowych jak i sprzedażowych, efektywne wykorzystanie zasobów zespołu klienta i agencji. Zanim zaczniemy emisję jakichkolwiek reklam sprawdzamy sezonowość, konkurencję, stawki CPC, dopracowanie stron docelowych do oczekiwań lokalnych użytkowników. Musimy mieć świadomość, że lokalni użytkownicy są inni i trzeba się do nich dopasować, jeśli chodzi o dobór formatów reklamowych, komunikację, kierowanie, ofertę. Ilość informacji, które trzeba przeanalizować jest bardzo duża.

Weźmy choćby przykład kosztów związanych z pozyskiwaniem klienta. W Niemczech będzie on wyższy niż gdzie indziej ze względu na jedną z najwyższych stóp zwrotu w całej Europie. Z kolei w Rumunii e-konsumenci mają nawyk porównywania cen – zatem podstawą będzie obecność w najpopularniejszych porównywarkach.

Robert Stolarczyk, prezes PromoTraffic

Pełna analiza PromoTraffic i Selly “Handel transgraniczny polskiego e-commerce” dostępna na stronie: https://promotraffic.pl/blog/handel-transgraniczny-polskiego-e-commerce


Źródło: PromoTraffic

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF