...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Kim jest GIGer?  Pierwsze w Polsce badanie GIGerów

W 2025 roku GIGerzy, stanowić będą 20 proc. pracowników w Polsce. Firma GIGLIKE, prowadzi pierwsze w Polsce badanie GIGerów, czyli niezależnych talentów/współpracowników, freelancerów, przedsiębiorców czy też osób prowadzących działalność gospodarczą. Zapraszamy do wzięcia udziału w badaniu!

KIM JEST GIGer?

GIGer, inaczej niezależny talent, to osoba, prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą i świadcząca swoje usługi na rzecz innej firmy w ramach kontraktu B2B. Ta elastyczna forma współpracy cieszy się coraz większą popularnością szczególnie wśród najlepiej wykwalifikowanych ekspertów. Kto jest zatem GIGerem? Najczęściej to programiści, ludzie świata IT, projektanci, marketingowcy, managerowie wysokiego szczebla, konsultanci, świadczący swoje usługi w ramach konkretnych projektów. GIGerzy to także przedstawiciele wolnych zawodów architekci, dziennikarze, prawnicy

Wyniki badania posłużą do stworzenia raportu o GIGerach i odpowiedzi na pytanie czy polskie firmy są gotowe na nowy ład na rynku pracy.

Pokażemy sylwetkę GIGera i odpowiemy na następujące pytania:

  • Jakich narzędzi, usług czy benefitów potrzebuje do pracy?
  • Jakie korzyści i wyzwania wiążą się z pracą GIGera?
  • Jaki jest poziom satysfakcji GIGera z pracy w tym elastycznym modelu?

Jeśli sam jesteś GIGerem, to zapraszamy Cię do wypełnienia tej kilkuminutowej ankiety. Jeśli znasz innych GIGerów, np. w Twojej firmie lub sieci kontaktów, to nie krępuj się i zachęć ich do wzięcia udziału w tym badaniu. W podzięce za Twój cenny czas i opinię, Ty i osoby biorące udział w badaniu otrzymają jako pierwsze raport podsumowujący.

WYPEŁNIJ ANKIETĘ

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Standard mieszkań na wynajem „po babci” przechodzi do lamusa. Preferencje najemców mieszkań w Polsce [BADANIE]

blok mieszkaniowy

Międzynarodowa firma doradcza Cushman & Wakefield przeanalizowała wyniki ankiety przeprowadzonej przez firmę badawczą SW Research na reprezentatywnej próbie mieszkańców największych polskich miast. Najważniejsze dla najemców są wysokość czynszu oraz standard lokalu.

Kwestionariusz badawczy został przygotowany na podstawie zagadnień dostarczonych przez ekspertów rynku mieszkaniowego Cushman & Wakefield, a badanie zostało przeprowadzone metodą wywiadów on-line (CAWI – Computer-Assisted Web Interview) wśród użytkowników panelu on-line SW Panel w dniach 19.03-24.03.2021 i 09.04-20.04. Analizą objęto grupę 3078 Polaków powyżej 18 roku życia, z sześciu miast (Warszawa, Kraków, Poznań, Łódź, Trójmiasto, Wrocław). Szczegółowe pytania zadano 1031 ankietowanym, którzy wynajmują albo planują wynająć mieszkanie, próba ma strukturę demograficzną zgodną z taką, jaka jest wśród wynajmujących w wielkich miastach.

ankieta preferencji wynajmujących
Źródło: Cushman & Wakefield

Co dalej na rynku najmu mieszkań?

Rynek najmu mieszkań jest obecnie rynkiem najemcy. Odnotowano spadek wysokości czynszów na niemal wszystkich rynkach, a w ogłoszeniach można trafić na prawdziwe okazje.

Karolina_Furmańska_Rynek najmu przeżywa prawdziwą rewolucję. W czasie pierwszych obostrzeń w marcu 2020 r. na rynek trafiło wiele mieszkań, przeznaczonych do tej pory na wynajem krótkoterminowy, co wpłynęło na zwiększenie konkurencji oraz na spadek średnich czynszów. Należy także zaznaczyć, że duża część tych mieszkań charakteryzuje się wysokim standardem, zbliżonym do hotelowego.

Karolina Furmańska, Starszy Analityk Mieszkaniowy w Dziale Doradztwa i Analiz Rynkowych oraz Rynków Kapitałowych w Cushman & Wakefield

Ponadto, na rynku pojawia się coraz więcej mieszkań na wynajem oferowanych przez inwestorów instytucjonalnych – takie mieszkania w nomenklaturze inwestycyjnej nazywa się PRS (Private Rental Sector). Jest to segment, który w Polsce stale się rozwija. Mieszkania od instytucjonalnego inwestora mają wysoki standard wykończenia, a do tego najczęściej wynajmowane są po rynkowych stawkach. Można zatem uznać, że standard mieszkań na wynajem „po babci” przechodzi zupełnie do lamusa.

Niemal połowa ankietowanych uznała, że pandemia wpłynęła na zmianę ich potrzeb mieszkaniowych.  

Najważniejsze elementy oferty – czym można zainteresować najemców?

Posiadanie tarasu, ogrodu lub balkonu, a także bliskość parków, lasów i innych terenów zielonych to dwie bezkonkurencyjne cechy, które wysunęły się na pierwsze miejsca w odpowiedziach najemców. Kolejno także: dostęp do światłowodowego internetu, a także większy metraż mieszkania i dodatkowy pokój do pracy.

Przy problemach na rynku pracy i kłopotach z płynnością w wielu branżach, dla najemców istotne stały się także możliwości renegocjacji wysokości czynszu i terminów płatności oraz elastyczność umowy i możliwość jej rozwiązania. W sytuacji pandemii i spędzania większości czasu w domu szczególnie ważny, poza powierzchnią, stał się także standard lokalu, ale posiadanie siłowni czy basenu w budynku, nie było najważniejsze dla najemców. Dla niespełna 10% respondentów klimatyzacja stała się w czasie pandemii szczególnie istotna.

Karolina Furmańska, Starszy Analityk Mieszkaniowy w Dziale Doradztwa i Analiz Rynkowych oraz Rynków Kapitałowych w Cushman & Wakefield

Interesujący jest fakt, że stosunkowo niewielu respondentów zdecydowałoby się na tańsze mieszkanie w lokalizacji dalej od centrum lub dom poza miastem.

Standard pożądanych mieszkań

Ponad 80% najemców chciałoby się wprowadzić do całkowicie lub częściowo umeblowanego mieszkania, najlepiej z oddzielną kuchnią (50% odpowiedzi), wbrew trendom na rynku deweloperskim. Niemal 30% respondentów, którzy chcą nająć mieszkanie, ceni przede wszystkim elastyczność i mobilność, z tego samego powodu może być ważne dla nich to, żeby nie musieć kupować własnych mebli.

ankieta preferencji wynajmujących
Źródło: Cushman & Wakefield

Co wyjątkowo ciekawe, najemcy szczególnie cenią sobie mieszkania z oddzielną kuchnią. Latami rynek mieszkań zasypywany był przez deweloperów mieszkaniami z aneksem kuchennym. Okazuje się, że 48% najemców preferuje oddzielną kuchnię, a jedynie ¼ ankietowanych zdecydowanie woli mieszkania z aneksem kuchennym połączonym z pokojem dziennym.

Truizmem byłoby pisać, że najważniejsza jest wysokość czynszu, ale nie sposób pominąć tego czynnika w badaniu. Dla 91% badanych bardzo istotnym czynnikiem wyboru mieszkania jest oczywiście wysokość czynszu. Niemal tak samo jednak istotnym jest standard lokalu (87%), posiadanie balkonu lub loggi (77%) i dużego tarasu lub ogródka (52%).

Niezwykle ważna jest dobra dostępność komunikacji miejskiej (85%) i lokalizacja blisko miejsca pracy i nauki (74%). Dla połowy ankietowanych atutem jest mieszkanie w centrum lub blisko centrum. Jeśli weźmiemy pod uwagę sąsiedztwo, ważna jest bliskość sklepów, restauracji (dla 82%), a także bliskość parków lasów i innych terenów zielonych (78%).

Jednocześnie jedynie dla 36% ankietowanych ważne jest to, by w sąsiedztwie był plac zabaw, a dla 42% istotne są szkoły, przedszkola i żłobki w okolicy, co bezpośrednio wiąże się z profilem potencjalnego najemcy.

Bardzo interesujące jest to, że dla ponad 60% ankietowanych bardzo ważna jest zgoda właściciela na możliwość posiadania zwierzęcia. W trakcie pandemii niezwykle wzrosło zainteresowanie zarówno adopcją, jak i kupnem czworonogów, co także przełożyło się na wzrost ich cen (o niemal 30% YoY). Zgoda na mieszkanie ze zwierzakiem może być kluczowym argumentem za wyborem konkretnego lokum przez najemcę.

ankieta preferencji wynajmujacych
Źródło: Cushman & Wakefield

Źródło: Cushman & Wakefield

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Chcemy być lepsi, dla Ciebie!

Droga czytelniczko, drogi czytelniku, dziękujemy, że z nami jesteś!

Zmiany są kluczowe, by się rozwijać. W myśl tej zasady my również chcemy się zmieniać, by lepiej wpasowywać się w Twoje oczekiwania i skuteczniej inspirować do sukcesu w biznesie. Chcemy, by treści, które tworzymy i tematyka naszego serwisu były dla Ciebie interesujące. Dlatego przychodzimy dzisiaj do Ciebie z ankietą, w której zadamy Ci pytania dotyczące naszego newslettera, serwisu i naszych projektów. Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna, więc będziemy wdzięczni jeśli poświęcisz kilka minut, by odpowiedzieć na pytania 🙂

WYPEŁNIJ ANKIETĘ!

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Jak przez ostatni rok zmieniły się potrzeby kompetencyjne w sektorze komunikacji marketingowej?

marketing

Na to pytanie odpowie Sektorowa Rada ds. Kompetencji Sektora Komunikacji Marketingowej na podstawie wyników II edycji badania, którego celem jest poznanie zapotrzebowania na rozwój kompetencji w sektorze.

Ankieta będzie aktywna do 4 maja br.: https://bit.ly/3a4Kf5R

Rok temu odbyła się I edycja badania, która ujawniła braki kompetencyjne i potrzebę ich uzupełnienia w obszarach szczególnie ważnych z punktu widzenia stabilności biznesowej (strategiczne myślenie i umiejętność podejmowania właściwych decyzji, a także kreatywność, innowacyjność, zwinność i elastyczność w działaniu oraz rozwój technologii i digitalizacja procesów) oraz efektywnego radzenia sobie ze skutkami kryzysu teraz i w przyszłości, zarówno od strony pracodawcy, jak i pracownika na rynku pracy.

Wyniki z drugiego cyklu badania naświetlą aktualne potrzeby kompetencyjne w sektorze, a porównanie ich z wynikami z poprzedniej edycji pozwoli stwierdzić, czy predykcje ekspertów co do roli szkoleń i dokształcania zespołów, poczynione na początku kryzysu, sprawdziły się oraz czy pojawiły się nowe potrzeby?

Podobnie jak w pierwszym badaniu, także i teraz grupą docelową badania są pracodawcy oraz pracownicy. Natomiast dodana została nowa grupa respondentów – kandydaci do pracy w sektorze komunikacji marketingowej.

Efekty badania posłużą m.in. do opracowania koncepcji modelowych programów szkoleń oraz programów studiów na potrzeby sektora.

Sektor komunikacji marketingowej definiowany jest w oparciu o Polską Klasyfikację Działalności Gospodarczej z uwzględnieniem następujących kodów:

  • PKD J58.1 – Wydawanie książek i periodyków oraz pozostała działalność wydawnicza,
    z wyłączeniem w zakresie oprogramowania,
  • PKD J59 – Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo, programów telewizyjnych, nagrań dźwiękowych i muzycznych,
  • PKD J60  –  Nadawanie programów ogólnodostępnych i abonamentowych,
  • PKD M.73.1  –  Reklama.

Raport z badania będzie dostępny jeszcze w II kwartale br. na stronie internetowej Sektorowej Rady ds. Kompetencji Sektora Komunikacji Marketingowej: https://radasektorowa-komunikacja.pl/

Badanie realizowane jest przez Sektorową Radę ds. Kompetencji Sektora Komunikacji Marketingowej we współpracy z Ogólnopolskim Panelem Badawczym Ariadna, a dane zebrane w trakcie badania są anonimowe, mają charakter poufny i będą prezentowane jedynie w postaci zbiorczych opracowań statystycznych.


Źródło: Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

BADANIE: W jaki sposób eventy budują zaangażowanie pracowników, klientów oraz partnerów biznesowych? [BRIEF PATRONUJE]

Survey_pixabay

W jaki sposób eventy budują zaangażowanie pracowników, klientów oraz partnerów biznesowych? Antal zdecydował się przeprowadzić badanie mające na celu opisanie roli, jaką spotkania i wydarzenia biznesowe odgrywają w budowaniu zaangażowania pracowników, klientów i partnerów firmy- skąd taka inicjatywa?

BRIEF: Antal zdecydował się przeprowadzić badanie mające na celu opisanie roli, jaką spotkania i wydarzenia biznesowe odgrywają w budowaniu zaangażowania pracowników, klientów i partnerów firmy- skąd taka inicjatywa?

ARTUR SKIBA, prezes Antal: W czasach przed pandemią firmy chętnie organizowały różnego rodzaju wydarzenia: konferencje, szkolenia czy po prostu zebrania zespołu, spotkania potencjalnych klientów bądź partnerów biznesowych. Przez obecną sytuację coraz więcej elementów przeszło w formę zdalną, w tym również eventy. Obecnie wiele przedsiębiorstw przekonało się, że wydarzenia można organizować w różny sposób i każdy z nich może przynieść różne korzyści. Event stanowi narzędzie, które było wykorzystywane w strategii firmy już wcześniej, ale jego popularność w dobie pracy zdalnej zdecydowanie wzrosła. Dziś, choć wydarzenia online stały się koniecznością, nie są jednak przeszkodą a wręcz pomostem do budowania relacji i zaangażowania, z których korzystać może każdy dział w firmie, w tym sprzedażowy, HR-owy czy marketingowy.

Pandemia wymusiła nowe pomysły?

Konsekwencją pandemii było adaptowanie się firm do nowej sytuacji. Organizacje zaczęły korzystać z różnego rodzaju technologii dostępnej na rynku, próbując przełożyć formę offline w online. Spotkania zdalne stały się najlepszym kanałem do realizowania nie tylko celów biznesowych, ale również wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Chcieliśmy zbadać, jakie mocne strony eventów zauważają różne firmy oraz jakie wymieniają wyzwania, które organizacji takich spotkań towarzyszą. Zarówno forma in-person, online jak i hybrydowa pozwala na zrealizowanie większej liczby możliwości, nie tylko jeśli mówimy o pozyskiwaniu danych, ale również o budowaniu zaangażowania pracowników czy klientów. Obecnie mówi się dużo o przyszłości eventów hybrydowych. Dzięki przeprowadzanemu badaniu będziemy w stanie stwierdzić, jak firmy postrzegają przyszłość eventów i jak oceniają zadania, które można w ramach nich realizować.

Dlaczego warto analizować spotkania i wydarzenia prowadzone w organizacji?

W naszym badaniu przeprowadzanym wraz z Eventory chcemy pokazać, że analiza eventów jest ważna, ponieważ poprzez ich organizację firma może efektywnie kształtować swój wizerunek i przyciągać uwagę różnych grup docelowych. Dzięki skutecznie zorganizowanemu spotkaniu można nie tylko zainteresować potencjalnych klientów konkretną marką czy produktem, ale również całą ofertą firmy. Eventy pozwalają na zacieśnienie więzi i integrację zarówno pracowników jak i klientów, ale również partnerów biznesowych. Dzięki badaniu będziemy mogli lepiej dowiedzieć się, jaka forma eventów jest aktualnie najbardziej skuteczna i jakie wyzwania stoją przed różnymi obszarami biznesu.

Dlaczego wg pana zaangażowanie stanowi kluczowy element spotkań i wydarzeń?

Głównym celem organizatorów wydarzenia jest spotkanie się z pozytywnym odbiorem eventu ze wszystkich stron. Żeby ten cel zrealizować konieczne jest nawiązanie relacji, często również w postaci współpracy biznesowej. W obliczu spotkań online problem z zaangażowaniem wzrasta, dlatego tak istotne staje się korzystanie z narzędzi, które umożliwiają efektywną integrację oraz w pełni angażują uczestników. Badanie pozwoli pogłębić wiedzę dotyczącą tego, w jaki sposób firmy budują obecnie zaangażowanie uczestników swoich spotkań i jakie według nich narzędzia są do tego najbardziej korzystne.

BRIEF objął patronatem mediowym badanie.

Do udziału w badaniu zapraszamy przedstawicieli działów marketingu, HR, sprzedaży, szkoleń i PR oraz wszystkie inne osoby, które organizują różnego rodzaju spotkania i wydarzenia w ramach realizowanej strategii biznesowej.

Link do ankiety: https://badania.antal.pl/s3/a094a49bf99e

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Weź udział w 17. Badaniu wykorzystania poczty elektronicznej i zgarnij nagrodę [BRIEF PATRONUJE]

ankieta

Rozpoczęła się 17. edycja Ogólnopolskiego Badania Poczty Elektronicznej. Badanie Poczty przeprowadzane co roku przez SARE w okresie jesiennym, jest już tradycją, a raport publikowany pod koniec roku jest źródłem cennej wiedzy na temat zmian w świecie e-mail marketingu i ciągle rozwijającej się automatyzacji. Ponadto Badanie pozwala poznać polskich Internautów – rozszyfrować ich preferencje i sposoby wykorzystywania kanału e-mail.

Podobnie, jak w ubiegłych latach Badanie Poczty przeprowadzane jest za pomocą modułu ankiet systemu SARE, który umożliwia prowadzenie samodzielnych projektów badawczych oraz za pomocą panelu BioStat® Centrum Badawczo-Rozwojowego. Samo badanie zostało podzielone na dwie części. Pierwsza skierowana jest do wszystkich użytkowników poczty elektronicznej, natomiast druga część, rozbudowana o pytania związane z e-mail marketingiem oraz marketing automation, skierowana jest do marketerów. Ankieta jest dostępna dla respondentów od 15.10.2020 do 30.10.2020.

Przedstawione w ogólnodostępnym raporcie odpowiedzi użytkowników poczty oraz pracowników firm z różnych branż pozwolą nam zebrać wartościowe dane, na podstawie których wiele biznesów może tworzyć swoją strategię marketingową.

Czego dowiemy się w tym roku na temat e-mail marketingu?

  • Jak wpłynęły obostrzenia związane z pandemią na e-mail marketing?
  • Czy chętnie subskrybujemy newslettery?
  • Ile spamu wpada codziennie do naszych skrzynek odbiorczych?
  • Jak wielu marketerów korzysta z marketing automation?

Wyniki badania przeprowadzonego przez SARE i BioStat® Centrum Badawczo-Rozwojowe pozwolą stworzyć wartościowy i bogaty w konkretne dane raport, poruszający takie tematy jak:

  • popularność e-mail marketingu w 2020 roku,
  • połączenia e-mail marketingu z innymi kanałami komunikacji,
  • wymagań współczesnych użytkowników Internetu.

Dodatkowo raport wzbogacą komentarze doświadczonych ekspertów z branży!

W jaki sposób można wziąć udział w badaniu?

Aby wypełnić ankietę, należy wejść na stronę www.sare.pl/ankieta.

Dla osób, które wypełnią ankietę i najlepiej odpowiedzą na pytanie konkursowe, przygotowaliśmy nagrody.

Patronami tegorocznego badania są:
BioStat, Szef Sprzedaży, Brief.pl, Izba Gospodarki Elektronicznej, Marketer+ , Magazyn Tygrysy Biznesu, Nowy Marketing, IAB Polska, Inis, Salelifter, JU: Agencja – prowadzimy w digitalu.


źródło: Informacja prasowe SARE

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Startup Poland bada wpływ pandemii na startupy w Polsce

ankieta

Fundacja Startup Poland, pozostając głosem ekosystemu startupowego w Polsce, planuje w najbliższym czasie prowadzić zintensyfikowane działania w zakresie analizy wpływu Covid19 na rynek startupów oraz monitorować konsekwencje, jakie pandemia wywiera na public policy. Chcemy zwrócić uwagę na bariery, które można lub też należy znieść, aby w Polsce można było łatwiej prowadzić działalność innowacyjną.

Aby to osiągnąć diagnozujemy rynek, prowadząc dogłębne badania jakościowe oraz ilościowe, co pozwala nam trzymać rękę na pulsie i na bieżąco reagować na wszelkie odstępstwa i zmiany w zasadach porządku publicznego.

Pomaga nam w tym ankieta, zatytułowana Polskie Startupy, która już po raz szósty trafiła do naszych respondentów. Badanie powtarzane co roku jest barometrem rynku w Polsce. Na podstawie uzyskanych odpowiedzi, możemy podjąć właściwie działania i przedstawić potrzeby młodych firm technologicznych decydentom.

Dlatego tak istotny jest udział w badaniu jak największej liczby startupów. Każda opinia jest ogromnie ważna. Im jest nas więcej, tym jesteśmy bardziej słyszalni.

Wypełnienie ankiety nie zajmie więcej niż 10 minut, a może naprawdę wiele zmienić.

Ankieta dostępna jest pod linkiem: https://panelariadna.pl/StartupPOLAND_02

Więcej na temat samego badania można dowiedzieć się tutaj: https://www.startups2020.startuppoland.org/


Źródło: Informacja prasowa Startup Poland

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Czy marketing w gamingu działa? Ankieta

Brief Esports wspólnie z Havas Sports & Entertainment organizuje badanie wśród marketerów. Chcemy zebrać opinię o potencjale reklamowym branży.

Wszyscy wiemy, że gaming to gorący temat, a graczy i fanów przybywa lawinowo. Na ile jednak jest to skuteczne narzędzie marketingowe? Czy sponsoring esportu przynosi takie same korzyści dla marki, jak sponsoring sportu? Czy obecność marek jest zauważalna wśród gamerów?

Szukamy odpowiedzi na te pytania, badając zarówno graczy, jak i marketerów. Zapraszamy do wypełnienia ankiety zarówno tych, którzy już w tym obszarze działają, jak i marketerów, którzy mają obawy i z jakichś powodów nie chcą się w gaming angażować.

Chętni, którzy chcą wypełnić ankietę i następnie otrzymać na swój adres mailowy raport z badania, prosimy o wypełnienie formularza POD TYM LINKIEM.

Jeśli natomiast chcieliby wypełnić Państwo samą ankietę, bez zostawiania danych osobowych, to sam kwestionariusz znajduje się POD TYM LINKIEM.

Wyniki badania zostaną zaprezentowane na przełomie sierpnia/września tego roku.

Za wszelkie wypełnione ankiety z góry dziękujemy.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Skutki koronawirusa dla branży gastro i eventowej

67% firm i lokali z branży gastronomicznej i eventowej w Polsce wstrzymało całkowicie funkcjonowanie w wyniku epidemii koronawirusa - wynika z ankiety serwisu Briefly. Trzy najbardziej oczekiwane przez przedsiębiorstwa formy pomocy to: zwolnienie z obowiązku płacenia składek na ZUS, dofinansowanie wynagrodzeń pracowników oraz zwolnienie z opłat za czynsz, media i odpady. Weekendowe zapowiedzi rządu i prezydenta częściowo spełniają te postulaty.

67% firm i lokali z branży gastronomicznej i eventowej w Polsce wstrzymało całkowicie funkcjonowanie w wyniku epidemii koronawirusa, 32% działa w ograniczonym stopniu (np. oferując jedzenie na wynos lub z dowozem), a jedynie 1-2% prowadzi normalną działalność.

Najbardziej oczekiwane formy pomocy przez przedsiębiorstwa z branży horeca to:
  • zwolnienie z obowiązku płacenia składek na ZUS,
  • dofinansowanie wynagrodzeń pracowników
  • zwolnienie z opłat za czynsz, media i odpady
  • “wakacje kredytowe” (odroczenie spłat rat kredytów i leasingu)
  • nieoprocentowane kredyty na zachowanie płynności.

Połowa z ankietowanych firm i przedsiębiorców zadeklarowała skorzystanie z jednorazowej wypłaty ok. 2 tys. zł dla samozatrudnionych i osób na umowie zleceniu.

działalność firm gastronomicznych w pandemii

Niektórzy właściciele lokali postulują wprowadzenie dopłat do czynszów i wynajmu, w przypadku gdy przestrzeń jest własnością prywatną, a nie komunalną.

Jedna z opinii: Naszymi największymi kosztami są koszty pracownicze oraz czynsze za wynajem lokali. Ponieważ są to lokale wynajmowane od firm prywatnych trudno liczyć na zrozumienie z ich strony. Jeśli Państwo mogłoby udzielić bezpośredniego, realnego wsparcia finansowego na przetrzymanie dwóch-trzech miesięcy w postaci np w 80% bezzwrotnej pomocy to może udałoby się zachować płynność.

Pojawiły się głosy, że pomocne byłyby kredyty na poziomie 100-200 tysięcy zł o bardzo niskim oprocentowaniu.

Według właścicieli firm każda rozsądna forma pomocy, która pozwoli przetrwać ten trudny okres bez konieczności zwalniania pracowników i ogłoszenia upadłości jest mile widziana.

oczekiwane formy wsparcia firm gastronomicznych

Trzy czwarte przedsiębiorców życzyłoby sobie, żeby pomoc dla firm z branży horeca była bezwarunkowa. 31% ankietowanych uważa utrzymanie poziomu zatrudnienia w firmie przez 6 miesięcy za akceptowalny warunek otrzymania wsparcia państwowego.

Wśród ankietowanych firm najwięcej, bo połowę stanowiły restauracje, zaś jedną czwartą organizatorzy i firmy obsługujące eventy.

rodzaj działalności firm

70% firm, które wypełniło ankietę zatrudniało do 10 osób przed wybuchem epidemii koronawirusa. Zgodnie z zapowiedziami prezydenta z soboty 21 marca to właśnie osoby prowadzące jednoosobową działalność oraz mikrofirmy (zatrudniające do 9 osób) będą bezwarunkowo zwolnione ze składek ZUS przez 3 miesiące.

Państwowy pakiet wsparcia dla firm i pracowników

18 marca rząd ogłosił składający się z pięciu filarów pakiet przepisów, które mają ułatwić gospodarce przetrwanie skutków epidemii koronawirusa. Pierwsze dwa filary dotyczą ochrona pracowników przed utratą miejsc pracy oraz wsparcia dla przedsiębiorców. Główne założenia wsparcia ogłoszone 18 marca:

  • Firmy o obniżonych obrotach i stratach mogą liczyć na dopłatę do 40 proc. wynagrodzenia przeciętnego dla pracownika, o ile same zapłacą drugie 40 proc.
  • Jednorazowa wypłata ok. 2 tys. zł dla samozatrudnionych i osób na umowie zleceniu.
  • Gwarancje kredytowe, mikropożyczki dla przedsiębiorców do wysokości 5 tysięcy zł
  • Odroczenie o 3 miesiące płatności składek ZUS

W weekend 21-22 marca prezydent oraz rząd ogłosili modyfikację propozycji wsparcia. Zapowiedzieli, że przedsiębiorcy mogą liczyć na dopłatę do wynagrodzeń pracowników i zawieszenie składek na ZUS. Zmodyfikowane i sprecyzowane obietnice władz:

  • Pomoc będzie kierowana do firm w kryzysowej sytuacji (spadek obrotów o 15% rok do roku lub 25% miesiąc do miesiąca) i do tych na postojowym
  • Pracodawca może ograniczyć pracownikom czas pracy do 0,8 etatu i obniżyć pensję do 80 proc. dotychczasowego wynagrodzenia (jednak nie mniej niż pensja minimalna 2600 zł brutto)
  • Firmy, które spełnią kryteria spadku obrotów lub postojowego, a także utrzymają zatrudnienie, mogą liczyć na dopłaty z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych do wynagrodzeń pracowników oraz zawieszenie składek na ZUS
  • Osoby samozatrudnione, na umowie zleceniu i umowie o dzieło otrzymają od państwa jednorazową wypłatę ok. 2 tys. zł
  • Osoby prowadzące jednoosobową działalność oraz mikrofirmy do 9 osób będą zwolnione ze składek ZUS przez 3 miesiące
  • Mikropożyczki dla przedsiębiorców do wysokości 5 tysięcy zł (możliwe umorzenia, jeśli firma utrzyma poziom zatrudnienia)
  • Przedsiębiorcy zostaną zwolnieni z opłat abonamentowych za radioodbiorniki i telewizory
  • Przesunięcie terminu płatności zaliczek na podatek dochodowy od wypłacanych wynagrodzeń w marcu i kwietniu 2020 r. (do 1 czerwca 2020)
  • Firmy, którym spadły obroty, będą mogły wydłużać czas pracy pracownika do 12 godzin

Ostatnie zapowiedzi państwowej pomocy są spójne z oczekiwaniami środowiska firm gastronomicznych oraz eventowych. To, co teraz kluczowe, to aby wnioski umożliwiające otrzymanie państwowej pomocy były w rozsądny sposób uproszczone i szybko rozpatrywane. Pomyślna reaktywacja działalności restauracji, przestrzeni eventowych, firm cateringowych po okresie epidemii zależeć będzie od nastrojów Polaków i przeświadczenia, że epidemia nie wróci, a także od społecznego poczucia, że państwo nikogo nie zostawia bez pomocy: ani firm, ani pracowników.

 Tomasz Szczęśniak, współzałożyciel i prezes Briefly, serwisu ułatwiającego organizację imprez okolicznościowych i firmowych

Branża gastronomiczna oraz eventowa jest jedną z najbardziej dotkniętych przez restrykcje.
Przypomnijmy decyzje, które obowiązują bezterminowo na mocy tzw. specustawy tj. ustawy dotyczącej szczególnych rozwiązań w walce z epidemią koronawirusa:

  • zakaz zgromadzeń powyżej 50 osób o charakterze publicznym, państwowym i religijnym
  • restauracje, kawiarnie, bary mogą sprzedawać jedynie jedzenie na wynos lub z dostawą do klientów
  • lokale gastronomiczne nie mogą serwować posiłków na miejscu
  • zamknięte zostały siłownie, baseny, kluby taneczne, kluby fitness, muzea, biblioteki, kina, boiska oraz inne miejsca rozrywki

Lokale gastronomiczne oraz obiekty rozrywkowe będą zamknięte na przyjmowanie klientów „na miejscu” do czasu uchylenia rozporządzenia przez Ministra Zdrowia. Ministerstwo Zdrowia zapowiedziało, że pod koniec marca przeanalizuje możliwość uchylenia zakazów zgromadzeń oraz otwarcia restauracji, klubów i miejsc rozrywki w przypadku poprawy sytuacji.

Platforma Briefly, pomagająca w organizacji imprez okolicznościowych oraz wydarzeń firmowych, w dniach 19-22 marca przeprowadziła ankietę wśród 120 firm z branży gastronomicznej oraz eventowej. Pytaliśmy o bezpośrednie konsekwencje, jakie wywołała epidemia koronawirusa oraz jakich działań ze strony instytucji publicznych oczekują firmy z branży HORECA (hotele, restauracje, catering, eventy).
Platforma Briefly uruchomiła również serwis specjalny, w którym codziennie aktualizuje informacje ważne dla branży horeca: restauracji, klubów, hoteli, przestrzeni eventowych oraz organizatorów imprez okolicznościowych w związku z epidemią koronawirusa. 

Źródło: informacja prasowa Briefly

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Polacy na tropie urodzinowych prezentów

Urodziny to wyjątkowy dzień w roku. Dla jednych jest to świetna okazja, by spotkać się z najbliższymi, dla innych powód do wręczenia im wymarzonego prezentu. Skąd czerpiemy inspiracje prezentowe? Wolimy je dawać czy otrzymywać? Przedstawiamy wyniki naszego najnowszego badania PAYBACK Opinion Poll, które firma przeprowadziła przy okazji świętowania 10-lecia działalności na polskim rynku.

Dajemy radość innym

Z pewnością każdy z nas lubi uszczęśliwiać swoich najbliższych, tym bardziej w tak szczególny dla nich dzień, jakim są urodziny. Jak wynika z badania, ponad 60% respondentów, woli wręczać prezenty, niż je przyjmować. Najczęściej wręczamy pieniądze (40% wskazań), a co trzeci z nas ubrania oraz dodatki, a także biżuterię lub kwiaty. 

Koszt prezentu urodzinowego zazwyczaj wynosi do 200 zł, tylko 6 proc. Polaków decyduje się na drogie upominki powyżej 500 zł. Są jednak w naszym życiu takie osoby, dla których jesteśmy w stanie wydać większą sumę pieniędzy, by wręczyć im wymarzony prezent. Dla prawie 60% respondentów jest to ich partner, bądź partnerka, a dla 52% – dziecko. 

Cenne inspiracje

Skąd najczęściej czerpiemy inspiracje? Najbardziej oczywistym sposobem jest dopytanie się o preferencje samego solenizanta, co robi 46% ankietowanych. Ponad połowie w dokonaniu wyboru pomagają znajomi, bądź rodzina. Gdy jednak nie mamy takiej możliwości, z pomocą przychodzi nam Internet. Co piąty Polak inspiracji poszukuje na różnorodnych forach, natomiast 15% respondentów w mediach społecznościowych. 

Zakup prezentu – gdzie i kiedy?

Po podjęciu decyzji przychodzi czas na zakupy. Co trzeci respondent kupuje prezent na długo przed urodzinami solenizanta. Dzięki temu wybór upominku jest przemyślany, a w razie nieprzewidzianych zdarzeń mamy czas, by wymienić go na coś innego. Większość Polaków kupuje jednak prezenty na kilka dni przed ich wręczeniem, a co dziesiąty – w ostatniej chwili. 

Gdzie najczęściej kupujemy prezenty? Najwięcej badanych – 40% – decyduje się na sklepy stacjonarne. Jest to najlepsza opcja, by zobaczyć prezent na żywo i wybrać porównując z innymi produktami. Coraz większą popularnością cieszą się jednak sklepy internetowe, które wybiera już 38% Polaków. Z kolei co dziesiąty ankietowany udaje się po prezenty do supermarketu. 

Prezent dla siebie – czemu nie?

Lubimy wręczać prezenty i uszczęśliwiać tym najbliższych, ale kto powiedział, że nie lubimy ich kupować dla siebie czy też dostawać? Najbardziej cenimy prezenty rzeczowe i praktyczne. 40% ankietowanych lubi otrzymywać pieniądze, które mogą następnie wydać na wybrany przez siebie cel. Na dalszym miejscu znalazła się elektronika, książki oraz biżuteria, które lubi dostawać co trzeci z nas. 

Co ciekawe, z naszego badania wynika, że urodziny to także świetny pretekst do kupienia prezentu samemu sobie. Robi tak aż 51% badanych, najczęściej wybierając odzież lub kosmetyki, co dziesiąta osoba decyduje się na wymarzoną wycieczkę. Prezentów jednak wcale nie trzeba kupować – wystarczy sprytnie robić zakupy z kartą PAYBACK w portfelu lub w aplikacji, a potem wymienić zgromadzone punkty na wymarzone nagrody – mówi Katarzyna Grzywaczewska, dyrektor marketingu w PAYBACK Polska.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF