...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Nowoczesna aplikacja mobilna jako centrum zarządzania codziennością – o niebankowych usługach w aplikacjach bankowych

Bank-Millennium_Brief_Transport

Bilet do kina czy na autobus to nie jedyne atrakcje, które znajdziemy w bankowych aplikacjach. Banki wzbogacają oferty o usługi spoza obszaru podstawowej działalności, by sprostać oczekiwaniom użytkowników, którzy chcą mieć wszystko dostępne pod ręką najlepiej w jednej aplikacji.

Banki już dawno zdały sobie sprawę, że przyszłość nowoczesnych instytucji finansowych wiąże się z udostępnianiem usług pozabankowych. Tzw. VASy (Value Added Services), czyli usługi dodane, wzbogacają obecnie większość aplikacji bankowych. Ich celem nie jest zwiększenie sprzedaży, ale budowanie lepszej relacji z klientem, utrzymanie jego zainteresowania i lojalności. Wpływają na doświadczenie i komfort klienta, który wszystkie potrzebne usługi może mieć w zasięgu jednej aplikacji na swoim smartfonie. Banki walczą zatem, by to właśnie ich aplikacja znalazła się na pulpicie klienta. By tak się stało, muszą zaoferować mu jak najciekawsze i wyróżniające się na rynku usługi.

Dodatkowo rozwój usług stymulują możliwości, które dała dyrektywa PSD2. Umożliwia ona wymianę informacji o finansach klienta pomiędzy bankami i podmiotami trzecimi, jeśli klient wyrazi taką wolę. Stwarza to klientowi możliwość wyboru „aplikacji pierwszego kontaktu”, która może, jak w przypadku usługi Finanse 360O Banku Millennium, stać się integratorem informacji na temat rachunków w różnych bankach, a nawet umożliwiać inicjowanie z nich przelewów z poziomu jednej aplikacji. Przy okazji stanowi to wyzwanie dla projektantów. Aplikacja – agregator mimo mnóstwa funkcji i dostępu do informacji z różnych źródeł, powinna być przejrzysta i intuicyjna.

Oczekiwania klientów i regulacje powodują zatem, że banki eksplorują nowe obszary i zaczynają wychodzić poza swój podstawowy zakres działalności. Taka sytuacja tworzy dobre podłoże do współpracy banków z fintechami, szczególnie w obszarach, w których bank się nie specjalizuje.

Korzyści dla banku z wprowadzania usług dodanych są oczywiste – wyższe zaufanie i satysfakcja klienta przekładają się wprost na większą skłonność do polecania usług rodzinie i znajomym. Usługi dodatkowe, często bezpłatne, z reguły generują zysk w innym miejscu. Kluczowy jest dobór usług w taki sposób, by zaspokajały realne potrzeby klienta i ułatwiały mu codzienne czynności. Ulokowanie ich w aplikacji mobilnej powoduje, że interakcja jest możliwa natychmiast, zawsze kiedy potrzebuje tego klient i zgodna z kontekstem, w którym się znajduje.

Aplikacja na każdą okazję

W niektórych krajach aplikacje bankowe oferujące doradztwo w zakresie nieruchomości, zmiany dostawcy usług komórkowych czy rezerwowaniu wakacji to standard. Polska, ze względu na bardzo otwartych na innowacje klientów, również dynamicznie rozwija się w tym zakresie. Jakie jeszcze usługi ułatwiające codzienne życie znajdziemy w aplikacjach bankowych? Można je podzielić na kilka kategorii:

Sprawy urzędowe

W Polsce aplikacje bankowe dają dostęp do wielu usług e-administracji publicznej. Pozwalają wyrobić w swoich kanałach Profil Zaufany oraz autoryzować wnioski do setek usług rządowych, jak np. wymiana dowodu czy zamówienie karty EKUZ. Dodatkowo umożliwiają dostęp do wielu serwisów administracji publicznej z wykorzystaniem loginów i haseł do bankowości elektronicznej banku. Dzięki temu by sprawdzić m.in. liczbę punktów karnych czy odebrać elektroniczne recepty na Internetowym Koncie Pacjenta, nie trzeba tworzyć nowych kont ani loginów czy pamiętać dodatkowych haseł do logowania. Mało tego, niektóre wnioski, np. o świadczenia rodzinne, można złożyć bezpośrednio z poziomu bankowości elektronicznej. W systemie internetowym lub mobilnym można też np. zarejestrować kartę SIM. Usług tego typu w naszym kraju nieustannie przybywa. Za granicą bywają one jeszcze bardziej zaawansowane. W ofercie banków skandynawskich znajdziemy np. doradztwo i pomoc w procesowaniu spraw urzędowych, sprzedaży nieruchomości, a nawet rozwoju kariery zawodowej.

Zakupy i rozrywka

Poza wieloma funkcjami pozwalającymi mobilnie płacić za zakupy czy podsumowywać wydatki, od wielu już lat aplikacje bankowe umożliwiają przechowywanie kart lojalnościowych do sklepów i punktów usługowych. Dzięki temu nie musimy nosić ich w portfelu, by korzystać ze zniżek za zakupy w ulubionych miejscach. Poza tym udostępniają programy rabatowe czy oferty specjalne np. w galeriach handlowych oraz wirtualne skarbonki pomagające odkładać resztę, która zostanie z zakupów. Umożliwiają też wygodne doładowanie konta telefonu na kartę. W aplikacji mobilnej Banku Millennium znajdziemy też usługi pomocne w organizowaniu „czasu po godzinach”. Można w niej bowiem np. kupować bilety do kin Helios.

Transport i wakacje

W aplikacjach bankowych znajdziemy też funkcje pozwalające kupować bilety komunikacji miejskiej, opłacić parking czy przejazd autostradą. Można też sprawdzić składkę i wykupić polisę ubezpieczeniową OC/AC pojazdu, jak np. w aplikacji Banku Millennium. Podobnie ubezpieczenia turystyczne. Niektóre aplikacje oferują również usługi związane z rezerwowaniem lotu, hotelu czy wynajęciem samochodu. Jeśli lot się spóźnia, w jednej z aplikacji istnieje możliwość wygenerowania kodu QR umożliwiającego wstęp do saloników prasowych na lotnisku.

Jesteśmy ogólnopolskim, nowoczesnym bankiem oferującym usługi wszystkim segmentom rynku poprzez kanały elektroniczne, sieć placówek oraz indywidualnych doradców. Łączymy najnowocześniejsze technologie i najlepsze tradycje bankowe, z powodzeniem konkurując we wszystkich segmentach rynku finansowego. Stale wprowadzamy innowacyjne i spersonalizowane rozwiązania w zakresie bankowości internetowej i mobilnej. Jesteśmy też liderem w dziedzinie obsługi klienta. Nasze osiągniecia doceniane są przez rzeszę zadowolonych klientów oraz liczne wyróżnienia przez niezależnych ekspertów na rynku zarówno polskim jak i zagranicznym. Więcej informacji na www.bankmillennium.pl

Bank Millennium

Bilety do kin Helios w aplikacji mobilnej Banku Millennium

bilety do kina w aplikacji banku Millennium

Bank Millennium, jako pierwszy bank w Polsce, udostępnił w aplikacji mobilnej możliwość zakupu biletów do kina we współpracy z Heliosem, największą siecią kin w Polsce. To pierwsza pełna integracja systemu kinowego z bankowym. Dzięki niej klienci Millennium mogą wygodnie i szybko sprawdzić w aplikacji repertuar kina, wybrać miejsca i kupić bilety oraz udostępnić je znajomym.

Zgodnie z obietnicami dotyczącymi kierunku rozwoju naszej aplikacji mobilnej, udostępniamy klientom kolejną niebankową usługę ułatwiającą codzienne życie. Tym razem jest to możliwość zakupu biletów do kina bezpośrednio w aplikacji. Z badań wiemy, że klienci kupujący bilety w internecie poszukują rozwiązań, które mogą przyśpieszyć proces zakupowy. W naszej aplikacji, z której i tak codziennie korzystają, mogą to robić wygodniej i szybciej. Cieszę się, że po raz kolejny, jako pierwszy bank w Polsce, zaproponowaliśmy klientom tak innowacyjne i przydatne rozwiązanie.

Halina Karpińska, Dyrektor Departamentu Bankowości Elektronicznej w Banku Millennium

Partnerem projektu jest sieć kin Helios. Aplikacja posiada dostęp do listy wszystkich 49 kin Helios w Polsce, dlatego potrafi podpowiedzeć, gdzie znajduje się najbliższe kino, jakie filmy są w nim wyświetlane, które sale, godziny i rodzaje seansów są dostępne. Pokazuje również projekcje w salach Helios Dream, które są unikatowym konceptem spółki Helios, dostępnym w wybranych multipleksach sieci. Kameralne sale wyposażone są w skórzane, rozkładane fotele oraz fantastycznej jakości system dźwięku Dolby ATMOS i obrazu Christie 4K. Ponadto warszawskie kino Helios, jako pierwsze w Polsce, oferuje widzom projekcje w innowacyjnej technologii laserowej Christie RealLaser.

Jesteśmy liderem rynku, między innymi dlatego, że nieustannie szukamy kolejnych kanałów komunikacji z widzem. Wspólnie z Bankiem Millennium stworzyliśmy zupełnie nowy model sprzedaży biletów, który jest nowatorski dla obu naszych branż. Głęboko wierzymy, że ergonomia tego rozwiązania sprawi, iż dotrzemy do kolejnej grupy widzów, a zakup biletów online stanie się jeszcze prostszy.

Marcin Jamróz, Dyrektor Sprzedaży Korporacyjnej Helios SA

Zakup biletu do kina sieci Helios w aplikacji mobilnej Banku Millennium jest bardzo prosty. Wystarczy wybrać z menu opcję Płatności > Bilety do kina, a następnie:

  • wybrać film, datę i godzinę seansu w wybranym kinie (seanse odbywające się w salach Helios Dream o podwyższonym komforcie są specjalnie zaznaczone);
  • wskazać miejsca korzystając z widoku sali (można go przybliżać i oddalać).

Płatność realizowana jest automatycznie ze wskazanego konta lub karty kredytowej, a klient od razu widzi swoje bilety. W każdej chwili może je znaleźć w Menu > Płatności > Bilety do kina. Może je też łatwo wysłać znajomym i rodzinie np. przez Messengera, pocztę elektroniczną lub SMS/MMS. Po przyjściu do kina wystarczy pokazać pracownikowi kina bilet elektroniczny w aplikacji banku.

Helios to największa pod względem liczby obiektów sieć kin w Polsce. Po ponad 25 latach działalności zarządza niemal 50 multipleksami w ponad 40 miastach. Jest liderem wśród operatorów kinowych pod kątem rozwoju i inwestycji w nowe kina, a także wyznaczania wysokich standardów odbioru filmów w kinach.

Z badania #finanseprzyszlosci przeprowadzonego przez IBRiS na zlecenie Banku Millennium wynika, że dla większości Polaków bankowe aplikacje mobilne staną się w przyszłosci ważnym centrum usług nie tylko bankowych. Scalając różnego rodzaje usługi i produkty staną się platformą nieograniczonego kontaktu klienta z bankiem. Zdaniem ponad 90 proc. badanych kupowanie biletów, funduszy inwestycyjnych i ubezpieczeń, płacenie za buty czy wypożyczenie roweru będzie w mobilnym banku oczywistością*.

Według badania Deloitte poświęconego niebankowym usługom dodanym (value added services, w skrócie VAS), Polacy już dziś powszechnie korzystają z licznych usług cyfrowych – ponad 80% badanych skorzystało z ponad trzech takich usług w ciągu 12 miesięcy, przy czym ponad 60% irytuje koniecznośc zakładania wielu kont do różnych portali/aplikacji. Niemal połowa obawia się o prywatność. Jednocześnie prawie 70% respondentów ufa, że banki lepiej dbają o prywatność niż firmy technologiczne. Polacy oczekują VAS–ów – ponad 50% chciałoby mieć w kanałach bankowych takie usługi jak śledzenie przesyłek, możliwość kupna biletów komunikacji miejskiej, biletów do kina i teatru czy możliwość rezerwacji wizyty u lekarza**.

Do niedawna, by zrealizować proste zadanie, potrzebowaliśmy kilku aplikacji. Większość z nich zaprojektowano jako aplikacje jednofunkcyjne (np. do komunikowania się, sprawdzania ocen restauracji, szukania wydarzeń kulturalnych czy zamawiania taksówki). Obecnie, dysponując nowoczesnymi telefonami i technologiami, możemy tworzyć aplikacje łączące kilka funkcji. Jestem przekonana, że w ten sposób będą wyglądały bankowe aplikacje przyszłości, a aplikacja Banku Millennium wyznacza trend w tym zakresie.

Iwona Jarzębska, Dyrektor Departamentu Public Relations Banku Millennium

* Badanie przeprowadzone przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS na zlecenie Banku Millennium w dniach 27 listopada – 1 grudnia 2017 r. na reprezentatywnej, 1000-osobowej, ogólnopolskiej próbie Polaków w wieku 18 do 60 lat deklarujących posiadanie konta bankowego. Technika badawcza: CATI.

** Badanie Deloitte poświęcone usługom dodanym (VAS) przeprowadzone zostało na próbie reprezentatywnej aktywnych użytkowników bankowości internetowej w Polsce (n=1000). Badanie prowadzone metodą CAWI w maju 2019 r.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF