...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Polacy chcieliby wrócić do kin i na koncerty

kultura

Kultura to jeden z obszarów, który istotnie ucierpiał podczas pandemii. Zamknięte zostały kina, teatry, odwołane imprezy masowe, czyli również koncerty. Z badania ARC Rynek i Opinia wynika, że Polacy chcieliby powrotu do tych aktywności, zwłaszcza że sezon letni sprzyja wszelkim imprezom kulturalnym, na przykład na świeżym powietrzu.

odczuwanie braku wydarzeń
Źródło: ARC Rynek i Opinia, dane z raportu Sponsoring Monitor, maj-czerwiec 2020

Najbardziej pożądane wśród Polaków są wyjścia do kina czy na koncert. Rzadziej tęsknimy za imprezami sportowymi, meczami czy wyjściami do teatru, być może też dlatego, że również poza okresem pandemii mniej osób w nich uczestniczy.

Gotowość do korzystania z wydarzeń kulturalnych i sportowych

gotowość do udziału w wydarzeniach
Źródło: ARC Rynek i Opinia, dane z raportu Sponsoring Monitor, maj-czerwiec 2020

Podczas pandemii wysoką aktywnością w Internecie wyróżniali się artyści: nagrywali utwory muzyczne, angażowali się w zbiórki pieniężne na walkę z koronawirusem, wystawiali sztuki. Połowa Polaków doceniła te starania.

ocena postawy ludzi
Źródło: ARC Rynek i Opinia, dane z raportu Sponsoring Monitor, maj-czerwiec 2020

Zdecydowanie najbardziej popularnym sposobem na kontakt z kulturą podczas pandemii było czytanie książek oraz oglądanie filmów i seriali na platformach streamingowych. Co piąty badany deklaruje, że oglądał transmisje na żywo prowadzone przez twórców. 14% Polaków zwiedzało wirtualnie muzea.

korzystanie z kultury/sztuki
Źródło: ARC Rynek i Opinia, dane z raportu Sponsoring Monitor, maj-czerwiec 2020

Czas pandemii paradoksalnie może zwiększyć zainteresowanie Polaków kulturą. To, co dotychczas było na wyciagnięcie ręki, na co często nie było czasu, okazało się niedostępne, mimo iż czasu mieliśmy więcej. Ponadto, stęskniliśmy się za ludźmi, dlatego, mimo popularności platform streamingowych Polacy deklarują, że pójdą do kina. Czy stanie się tak rzeczywiście? Zgodnie z decyzją rządu w Polsce kina mogą być już otwarte, jednak obostrzenia sanitarne są dość surowe: tylko połowa miejsc może być zajęta, a widzowie i personel muszą nosić rękawiczki i maseczki. I tutaj pojawia się pytanie, na ile te obostrzenia zniechęcą Polaków do korzystania z imprez w zamkniętych pomieszczeniach?

Agnieszka Doktorska, autorka badania, Senior Project Manager z ARC Rynek i Opinia

Informacja o badaniu

Sponsoring Monitor to największe kompleksowe badanie na temat sponsoringu w sporcie i kulturze w Polsce. Realizowane przez ARC Rynek i Opinia od kilkunastu lat, pozwala na obserwowanie trendów w powyższych obszarach. Badanie Sponsoring Monitor 2020 jest realizowane w trybie ciągłym w ramach comiesięcznych fal metodą ankiet internetowych (CAWI). Struktura próby odzwierciedla strukturę populacji Polski ze względu na: płeć, wiek, województwo i wielkość miejscowości zamieszkania. Blok pytań dotyczący kultury i sportu w czasie pandemii został zrealizowany na przełomie maja i czerwca 2020 roku na próbie N=938.


Źródło: Informacja prasowa ARC Rynek i Opinia

Martyna Pacholak

Polacy boją się o dochody i ograniczają wydatki

ograniczanie wydatków

Co trzeci Polak (32%) twierdzi, że bardzo ograniczył wydatki na artykuły poza spożywcze, czyli np. na ubrania, wyposażenie wnętrz, zaś 43% z nas trochę ograniczyło. Główna przyczyna to obawa o dochody (49%). Jednocześnie aż co trzeci badany (30%) uznał, że w trakcie pandemii uświadomił sobie, jak dużo rzeczy posiada i uznał, że nie są mu potrzebne kolejne. Co piąty badany (19%) przyznaje, że ogranicza wyjścia do galerii handlowych i dużych sklepów ze względu na ryzyko zakażenia.

Z czego rezygnujemy w pierwszej kolejności? Z wyjść do restauracji (81%), do galerii handlowych i dużych sklepów (79%), z długich pobytów w galeriach (76%) oraz z przypadkowych zakupów (72%).

Z kolei jedna trzecia badanych częściej niż przed pandemią zamawia jedzenie z dowozem (34%), co pokazuje, że nie chcemy rezygnować z potraw przygotowywanych przez restauracje, ale wybieramy bardziej bezpieczną opcję.

Jednocześnie duża część Polaków (47%) przyznaje, że częściej niż przed pandemią decyduje się na zakupy online. Nie dziwi najwyższy odsetek wśród osób młodych (56%), jednak warto zauważyć spory wzrost w najstarszej badanej grupie wiekowej (45-65 lat) – 43% przedstawicieli tej grupy deklaruje częstsze dokonywanie zakupów online.

zmiany zwyczajów konsumenckich

Wyniki naszego badania pokazują, że Polacy są obecnie mniej skłonni wydawać pieniądze na produkty inne niż spożywcze. Pierwszy zasadniczy powód to obawa związana z niepewnością związaną z dochodami. Do tego dochodzi czynnik, który nie jest tak oczywisty, a mianowicie czas spędzony w domu spowodował przewartościowanie podejścia do kupowania i wiele osób zaobserwowało, jak dużo rzeczy posiada i jak mało z nich w pełni wykorzystuje. Pojawiła się refleksja, że być może nie mają potrzeby gromadzenia większej ilości rzeczy. Oczywiście, zgodnie z danymi rynkowymi, wzrosła sprzedaż elektroniki, co wydaje się naturalne, gdyż nagle wielu Polaków musiało sobie lub swoim domownikom zorganizować miejsce pracy, zaopatrzyć się w laptopy, być może nośniki pamięci czy w skanery. Wyraźnie widać również tendencję dokonywania zakupów online. Z pewnością wygoda i bezpieczeństwo tutaj wygrały i osoby, które dotychczas okazjonalnie dokonywały takich zakupów lub w ogóle nie dokonywały, częściej się na nie decydowały, co nie oznacza, że w ogóle kupowały więcej niż dotychczas, zmieniły jedynie miejsce dokonywania zakupów.

dr nauk ekonomicznych Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia

Informacja o badaniu

Badanie zostało przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia metodą CAWI na panelu ePanel.pl w dniach 3-10 czerwca 2020 roku, próba N=1066, reprezentatywna ze względu na płeć, wiek, wykształcenie, region zamieszkania i wielkość miejscowości.


Źródło: Informacja prasowa ARC Rynek i Opinia Sp. z o.o.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Audyt jakości – jak go przeprowadzić, aby przyniósł firmie wymierne korzyści finansowe?

audyt jakości

Z pomocą w określeniu strategii tworzenia standardów jakościowych oraz podnoszenia poziomu jakości przychodzą do przedsiębiorców firmy audytowe. Każda z ów firm ma za zadanie w sposób najbardziej efektywny zbadać poziom jakości, przyjrzeć się standardom obowiązującym w firmie i wskazać błędy. Jak jednak wybrać najlepszą metodę badania tego segmentu? Dla mnie jako osoby pracującej kilka lat jako specjalista do spraw audytu jakościowego odpowiedź może być tylko jedna: podejście holistyczne. Nie jest możliwym wskazanie ścieżki prawidłowego rozwoju w obszarze jakości bez kompleksowego podejścia do tematu. Aby lepiej zrozumieć zagadnienie, skupimy się na konkretnym przykładzie. Weźmy tutaj za wzór firmę XY, która posiada sieciowe punkty sprzedaży biżuterii w całej Polsce. Ma ona produkt wysokiej jakości, ale nie udaje jej się znacząco zwiększać liczby klientów. Na tym przykładzie postaram się pokazać Państwu, w jaki sposób przeprowadzony powinien zostać audyt jakościowy.

W danym przeze mnie przykładzie musimy skupić się przede wszystkim na jakości obsługi klienta, standardach pracy i ujednoliceniu ich, reklamie wizualnej punktów handlowych, konkurencyjności produktowej oraz zbadaniu opinii klientów marki XY. Każdy poprawnie skonstruowany audyt musi rozkładać się w czasie, musi potrwać, niemożliwe bowiem jest wykonanie tak ważnego i złożonego zadania w tydzień. Ustalić należy liczbę audytów obsługi klienta, której ilość uzależniamy od ilości pracowników. W jaki sposób kontrolować? Metoda tajemniczego klienta jest tutaj zdecydowanie formą niezawodną. Jeśli znamy już poziom jakości obsługi, musimy poznać najbliższą konkurencję; produkt, cena, obsługa. Po przygotowaniu właściwych analiz i zastosowaniu odpowiedniej metody, możemy przejść do przeprowadzania badań opinii klienta. Wyniki tego typu działań przynoszą zazwyczaj najwięcej odpowiedzi na nurtujące markę pytania. Warto przyjrzeć się również samej reklamie marki, estetyce sklepów oraz brandingowi. Seria działań wykwalifikowanych audytorów powinna zakończyć się nie tylko profesjonalnym przygotowaniem wyników, ale też stworzeniem planu poaudytowego. To ważna kwestia, ponieważ bez tego trudne może stać się wprowadzenie w życie wymaganych zmian. Warto w planie wdrożeniowym uwzględnić szkolenia personelu. Należy pamiętać, że to właśnie obsługa doprowadza bądź nie do finalizacji rozmowy zakupowej.

Całość przeprowadzonych działań ma dać firmie zlecającej audyt jakościowy konkretny instruktaż podniesienia poziomu jakości, a co za tym idzie również konkurencyjności marki. Samo wdrożenie zaś planu audytowego ma po czasie stabilizacji wskazać konkretny przyrost wartości finansowych. Nasza firma XY powinna odnotować widoczny wzrost liczby klientów i zauważyć zwiększającą się liczbę stałych odbiorców marki.

Czy zatem audyt jakościowy to wszystko, co możemy zrobić, aby poprawić odbiór marki wśród klientów? Zdecydowanie nie i dlatego w kolejnym wpisie zajmiemy się rolą mediów społecznościowych.


Autor:

AT Concept

Barbara Marszałek-Barnaś, specjalista ds. zarządzania zasobami ludzkimi oraz koordynator ds. audytu w firmie A&T Concept.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Wzrost znaczenia audytu jakościowego – nowe wyzwanie dla innowacyjnych firm

Wzrost znaczenia audytu jakościowego- nowe wyzwania dla innowacyjnych firm.

Audyt jakościowy jest formą kontroli segmentów teoretycznie niemierzalnych, a które w znaczący sposób wpływają na odbiór marki przez klientów. Wartości takie jak jakość obsługi klienta, jakość produktu, spójność wizerunkowa czy podejście pro-klient, są zmiennymi trudno uchwytnymi, ale kluczowymi w tworzeniu bazy stałych i wiernych odbiorców  marki. W zależności od podejścia danej firmy audytowej sposób przeprowadzania badań jest inny. Najtrafniejsze może okazać się tworzenie praktycznych narzędzi badawczych oraz holistyczne podejście do tematu jakości jako klucza do podniesienia wskaźników finansowych. Kontrola jakości ma firmie zlecającej dać jasne wskazówki mówiące o poziomie jakości obsługi klienta w tym umiejętności zastosowania technik sprzedażowych personelu, przedstawić opinie klientów o produktach i prowadzonej strategii marketingowej, pokazać konkretne błędy czy uchybienia. Audyt jakościowy skonstruowany poprawnie ma też przedstawić konkretny plan poprawy standardów, a czasem skonstruowania ich od podstaw.

Poprawienie jakości obsługi oraz odbioru marki wśród klientów, zwiększa prawdopodobieństwo pozytywnej decyzji zakupowej w dużej mierze zależącej od umiejętności sprzedażowych personelu. Przeprowadzanie kompleksowych działań audytowych, wpływa bezpośrednio na ilość osób powracających jako stali klienci, a co za tym idzie, znacznie podnosi poziom obrotów. Profesjonalny audyt jakościowy daje praktyczne narzędzia do zwiększenia kontroli wewnętrznej oraz rozwiązania mające przynieść mierzalny wzrost sprzedaży.

Audyt jakości -> Analiza i opracowanie wyników -> Plan poaudytowy -> Szkolenia personelu -> Wprowadzenie narzędzi audytowych -> Podniesienie poziomu jakości = Wzrost wskaźników sprzedaży

Jak zatem podejść do tematu wyboru konkretnego planu audytowego tak, aby przynosił on jak największe korzyści? W jaki sposób wybrać firmę, która proponuje nam dane rozwiązania badań ewaluacyjnych i jakościowych? O tym dowiecie się Państwo w kolejnym materiale.


Autor:

AT Concept

Barbara Marszałek-Barnaś, specjalista ds. zarządzania zasobami ludzkimi oraz koordynator ds. audytu w firmie A&T Concept.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Przepełnione nadmorskie kurorty ulubionym kierunkiem na wakacje

62% badanych przyznaje, że podczas wakacji lubi odkrywać nowe miejsca, w których nie ma dużo turystów. Ponad połowa (59%) z kolei przyznaje, że wakacje spędza najczęściej w Polsce. Polacy zazwyczaj organizują swoje wyjazdy samodzielnie (57%). Co piąty badany (22%) lubi na wakacje jeździć w te same sprawdzone miejsca.

Zdecydowanie najmodniejszym miejscem na spędzenie urlopu w Polsce są znane kurorty nad polskim morzem, szczególnie Sopot, Hel i Kołobrzeg. Wiele osób wybiera też Tatry, w szczególności Zakopane oraz znane kurorty na Mazurach, w szczególności Mikołajki. Na czwartym miejscu wśród najmodniejszych destynacji wakacyjnych znalazły się Bieszczady. Niemal połowa badanych uważa, że jednym z modniejszych miejsc jest własna działka.

 

Odp. na pytanie: Oceń w skali od 1 do 5 poniższe miejsca wakacyjne w Polsce jako modne lub niemodne Twoim zdaniem w tym roku (1 oznacza niemodne a 5 modne)

Źródło: ARC Rynek i Opinia, czerwiec 2017

 

Wśród najmodniejszych polskich kurortów królują miejscowości nadmorskie. Wyjątek stanowi Zakopane, które po Sopocie i Helu znalazło się na trzecim miejscu w rankingu.

 

Oceń w skali od 1 do 5 poniższe miejscowości w Polsce jako modne lub niemodne na wakacje w tym roku (1 oznacza niemodne a 5 modne)

Źródło: ARC Rynek i Opinia, czerwiec 2017

 

Polacy pytani o skojarzenia z poszczególnymi destynacjami wakacyjnymi przyznali, że kurorty nadmorskie kojarzą im się przede wszystkim z przepełnionymi plażami, wysokimi cenami oraz tłumem i hałasem. Jednocześnie uważają, że oferują one szeroką bazę noclegową i są dobrym miejscem na rodzinne wakacje.

 

Źródło: ARC Rynek i Opinia, czerwiec 2017

 

Wakacje w polskich górach to przede wszystkim aktywny wypoczynek – tak uważa 81% ankietowanych. Dodatkowo wypoczynek w górach to gwarancja dobrej oferty noclegowej oraz relaksu. 40% respondentów narzeka na przepełnione szlaki.

Źródło: ARC Rynek i Opinia, czerwiec 2017

 

Patrząc na skojarzenia respondentów z wypoczynkiem nad polskimi jeziorami wyraźnie widać, że główne skojarzenia są pozytywne – w porównaniu z innymi destynacjami w Polsce, pojezierza wydają się nie być zatłoczone.

 

Źródło: ARC Rynek i Opinia, czerwiec 2017

 

– Mimo iż skojarzenia Polaków z nadmorskimi kurortami wydają się być najbardziej negatywne, to właśnie one uznawane są za najmodniejsze destynacje w Polsce do spędzenia wakacji. Co ciekawe, w tym samym czasie 62% respondentów przyznaje, że lubi jeździć w miejsca rzadziej odwiedzane przez turystów i odkrywać nowe miejsca. Widoczna jest tutaj pewna rozbieżność, być może wynikająca z tego, że Polacy chcieliby jeździć w nowe, mniej znane miejsca, jednak w chwili podejmowania decyzji przeważa aspekt praktyczny i wybierają destynacje gwarantujące choćby dobrą bazę noclegową oraz takie, gdzie każdy członek rodziny znajdzie coś dla siebie. Z kolei pojezierza, które, z wyjątkiem Mazur, są na dalszych miejscach w rankingu oferują, zdaniem badanych, same zalety. Być może jest to sygnał dla osób zajmujących się marketingiem miejscowości zlokalizowanych na pojezierzach, że bardziej intensywna promocja regionów oraz szersza oferta atrakcji dla całej rodziny mogłyby przyciągnąć większą liczbę turystów – komentuje Michał Piechocki, online research manager z ARC Rynek i Opinia.

Spośród kierunków zagranicznych, europejskich najmodniejsze są: Hiszpania, Chorwacja, Włochy i Grecja. Turcja, która swego czasu była jedną z ulubionych destynacji Polaków już nie jest uważana za modną – ze względu na bezpieczeństwo (62% respondentów uważa, że jest to kraj niebezpieczny). Za kraje niebezpieczne na wyjazd wakacyjny w Europie uważane są również Francja (50%) oraz Wielka Brytania (44%).

Oceń w skali od 1 do 5 poniższe miejsca wakacyjne w Europie jako modne lub niemodne w tym roku (1 oznacza niemodne a 5 modne)

Źródło: ARC Rynek i Opinia, czerwiec 2017

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF