...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Odważnym się nie jest, odważnym się bywa [BADANIE]

odwaga Polaków

Odwaga postrzegana jest przez Polaków jako ważny aspekt życia – jest potrzebna i użyteczna. Ułatwia osiąganie sukcesów i może przyczyniać się do większego poczucia szczęścia.

Dominika MaisonZ jednej strony Polacy uważają, że w dzisiejszych czasach odwaga jest szczególnie ważna. Chcieliby czuć się odważni, by móc w pełni wykorzystać szanse i możliwości, które im się nadarzają i osiągnąć w życiu więcej. Nie chcą żałować straconych okazji, uważają też, że aby osiągnąć sukces należy być odważnym. Z drugiej, mają poczucie, że odwaga jest raczej rzadko spotykana niż bardzo powszechna.

prof. dr hab. Dominika Maison, autorka badania, Uniwersytet Warszawski

Infografika odwaga
Źródło: Grupa ANG

Odwaga – motywatory i demotywatory

Największymi barierami w byciu odważnym, które wskazali respondenci biorący udział w badaniu „Polacy o odwadze” są lęk przed niepowodzeniem oraz obawa utraty stabilizacji. Do odwagi motywuje Polaków przede wszystkim chęć ochrony najbliższych. Istotną motywacją do zachowania, które rozumiane jest jako akt odwagi, jest również chęć postępowania zgodnie z własnym sumieniem. Ważne jest także udowadnianie samemu sobie własnej sprawczości oraz chęć pomocy innym osobom. Co drugi Polak wskazuje, że czuje się odważny w obszarze relacji rodzinnych. Na przeciwległym biegunie znajdują się zaś finanse – tu odważnych bądź zdecydowanie odważnych jest jedynie ponad 30 proc. badanych.

Artur Nowak-GocławskiPandemia była i jest swoistym sprawdzianem odwagi – zarówno w odniesieniu do kwestii prywatnych, zawodowych, jak i sprawdzianem odwagi cywilnej. Można wręcz powiedzieć, że dzisiejsza sytuacja, nie tylko w związku z pandemią, wymusza na nas zachowania, które świadczą o męstwie, stawaniu w obronie własnych przekonań. Odwaga jest wręcz konieczna, abyśmy my – począwszy od jednostki przez społeczeństwo po biznes – mieli szansę rozwijać się i starać czynić ten świat i nasze życie lepszymi. Niemniej w tej całej polemice na temat odwagi nie można zapomnieć, że nie istnieje ona bez lęku. Dlatego szczególnie ważną dziś rolą firm i ich liderów jest wsparcie swoich zespołów w tzw. oswajaniu pandemicznej rzeczywistości, by pomóc współpracownikom zniwelować obawy o przyszłość, dać im poczucie bezpieczeństwa poprzez stworzenie przewidywalnego środowiska pracy i „wyposażyć” ich w motywatory do odważnych decyzji. Odwagą firm jest zatem wzięcie odpowiedzialności nie tylko za dziś, ale przede wszystkim za przyszłe losy współpracowników.

Artur Nowak-Gocławski, prezes Grupy ANG SA

„Polacy o odwadze” – informacje o badaniu

Badanie „Polacy o odwadze” zostało zrealizowane na zlecenie Grupy ANG SA przez butik badawczy Maison & Partners. Jego celem było zrozumienie postaw i zachowań Polaków związanych z odwagą. Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI na panelu badawczym Ariadna, na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie losowo-kwotowej (reprezentatywność ze względu na: płeć, wiek, wielkość miejscowości zamieszkania) dorosłych Polaków, N=1093. Realizacja – pierwszy kwartał 2021 roku.


Źródło: Grupa ANG

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Krótki opis zamiast CV, chat zamiast spotkania na żywo – czyli jak mały przedsiębiorca szuka pracownika [RAPORT]

rekrutacja trendy

Mali i średni przedsiębiorcy stanowią w Polsce 98% wszystkich biznesów, jest ich ponad 2 mln. To potężny rynek pracy. Jobflow, pierwsza na rynku aplikacja mobilna do rekrutacji społecznościowej, zrealizowała badanie pt.: Mali i średni przedsiębiorcy szukają pracowników. Jak robić to skutecznie? Celem badania było sprawdzenie, jak z rekrutacją i budowaniem marki pracodawcy radzą firmy z sektora MŚP.

Czas i środki ograniczone

Z badania wynika, że za rekrutację w firmach z sektora MŚP najczęściej odpowiadają właściciele (75%) lub wyznaczeni pracownicy (67%). Pokazuje to, że rekrutacja jest zadaniem kluczowym w każdej firmie, ale z drugiej strony jest też kolejnym wyzwaniem dla prowadzących firmy, którzy w znakomitej większości sądzą, że wszystko muszą zrobić sami. Tylko w 15% firm za rekrutację odpowiada rekruter, a w 16% zewnętrzny podmiot.

Ta sytuacja ma zapewne związek z niskimi budżetami, jakie firmy z sektora MŚP przeznaczają na proces rekrutacji. 13% badanych odpowiada, że nie posiada środków na rekrutację. 65% z nich dysponuje funduszami od 50 do 500 złotych na jednego pracownika. Jedynie 14% firm może pozwolić sobie na wydatki od 1000 zł w górę, na osobę.

Szybka rekrutacja, szybka reakcja

Szczególnie w obszarze prac niewymagających doświadczenia obie strony procesu rekrutacji stawiają na szybkie jego zakończenie. Odkryciem prezentowanego badania jest więc informacja, że 46% badanych nie oczekuje bezwzględnie CV od kandydatów. 15% respondentów deklaruje, że wystarczy im krótki opis doświadczeń kandydata. Tylko 5% badanych oczekuje od aplikującego listu motywacyjnego.

Wciąż najbardziej preferowanym kanałem kontaktu z kandydatami jest spotkanie osobiste. 64% wskazuje ten sposób poznania drugiego człowieka jako najważniejszy. Ciekawe jednak jest to, że 50% respondentów dopuszcza telefon jako narzędzie rekrutacji, a 45% komunikator i chat.
Gdy już dojdzie do zawarcia umowy zdecydowanie najpopularniejszym sposobem zatrudniania jest umowa B2B i umowa zlecenia. Pierwszą wybrało 63% badanych, a drugą 59%. Umowę o pracę wskazało także dużo, ale jednak mniej badanych – 53%.

Pracodawca + pracownik – duet nieidealny

Pracodawcy mają swoje wnioski z procesu rekrutacji. 51% ankietowanych twierdzi, że potencjalnych kandydatów cechuje brak determinacji do podjęcia pracy. Kiedy już dojdzie jednak do zawarcia umowy, pracodawcy dość krytycznie oceniają także samych siebie. Aż 54% przebadanych pracodawców szczerze mówi, że nie jest w stanie zaproponować pracownikom ścieżki rozwoju. Kolejne 52% jest przekonana, że nie jest w stanie zwiększyć im wynagrodzenia, a Ci odchodzą do większych organizacji, które mają środki na reklamowanie swoich miejsc pracy. Ten brak zaangażowania i budowania strategii employer brandingu zauważają pracownicy. Aż 58% z nich uważa, że firmy z sektora MŚP są gorszymi pracodawcami niż duże podmioty.

Obecnie pracodawcy szczególnie powinni skupić się na budowaniu bezpiecznego i przewidywalnego środowiska pracy. Chodzi o stworzenie takiej przestrzeni, w której pracownicy będą mieli okazję nie tylko rozwijać się zawodowo, realizować swoje pasje i czuć radość z bycia częścią organizacji, co jest oczywiste, ale mieć poczucie bezpieczeństwa zatrudnienia, wynagrodzenia, akceptowalności różnorodności, własnego zdania. Powinni też mieć poczucie, że firma zrobi wszystko, by to bezpieczeństwo było przewidywalne w dłuższej perspektywie. Oczywiście, uwzględniając specyfikę czasów, w których żyjemy. By tak się stało, firma powinna rozwijać się w sposób zrównoważony, na pierwszym miejscu stawiając człowieka i jego potrzeby. To wyraz nie tylko wzięcia odpowiedzialności za tu i teraz, ale przede wszystkim za wspólną przyszłość.

Artur Nowak-Gocławski, Grupa ANG SA

POBIERZ PEŁEN RAPORT

O trendach w rekrutacji, employer brandingu, znaczeniu różnorodności w miejscu pracy oraz dobrostanie pracowników rozmawiamy podczas wydarzeń w ramach programu Dream Employer.

Zapraszamy na spotkanie 30 marca o 10:00, na którym będziemy szczegółowo omawiać wyniki raportu i rozmawiać o tym, jak rekrutować skutecznie.

Webinar: Przedsiębiorcy MŚP szukają pracownika. Jak to robić skutecznie? 

ZAPISZ SIĘ!

 

 

BĄDŹ NA BIEŻĄCO – DOŁĄCZ DO GRUPY NA Facebook’u


Źródło: Jobflow

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF