...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Spotify ma apetyt na kolejny segment

spotify findaway

Pomimo posiadania około trzydziestu procent udziałów na rynku streamingu Spotify walczy o więcej.

Ambicją Spotify jest zostanie miejscem docelowym dla wszystkich rzeczy związanych z audio, zarówno dla słuchaczy, jak i twórców. Przejęcie Findaway przyspieszy obecność Spotify w przestrzeni audiobooków i pomoże nam szybciej zrealizować tę ambicję.

Gustav Söderström Dyrektor do spraw rozwoju dla Spotify

Poza muzyką na platformie najbardziej promowanymi treściami są podcasty. Możliwe, że zmieni się to już niedługo. Wszystko za sprawą przejęcia jednego z największych dystrybutorów audiobooków. Findway powstało w 2004 roku i od tego czasu udało się im zbudować ogromną sieć partnerstw oraz wiele usług dodatkowych. Spotify przejął całość firmy razem z wszystkimi markami, takimi jak Findaway Voices – platformą pozwalającą na połączenie autorów z narratorami.

Audiobooki na Spotify nie pojawią się jednak po raz pierwszy. W styczniu bieżącego roku w ramach testowania formatu w wybranych krajach pojawiły się pierwsze tego typu treści. Były to klasyczne powieści takie jak „Frankenstein” czy też „Perswazje” autorstwa Jane Austen. Ciekawym eksperymentem była również wersja pierwszej książki z serii Harry Potter czytana przez Daniela Radcliffe’a. W maju natomiast ogłoszone zostało partnerstwo z platformą Storytel. Dzięki niemu m.in. w Stanach Zjednoczonych korzystać można było z zasobów Storytel przez aplikację Spotify.

Na ten moment nie jest jeszcze znany sposób, w jaki audiobooki zasilą platformę Spotify oraz czy wywoła to zmiany w abonamentach.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

„Tygodnik Powszechny” i Audioteka łączą siły. Bo najlepsze teksty powinno być słychać!

mezczyzna w rozowej koszuli slucha muzyki w sluchawkach

„Tygodnik Powszechny” we współpracy z Audioteką przygotował wyjątkową wersję audio wydania specjalnego „Święto Spotkania”. A to dopiero początek dobrych wiadomości: w styczniu 2021 r. pojawi się bowiem zupełnie nowy wspólny audio projekt „Tygodnika” i Audioteki. Marcin Beme i Błażej Kukla, twórcy Audioteki są laureatami 2. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

Audioteka dla każdego

Audioteka znana z zamiłowania do dobrych historii wciąż szuka inspiracji i nawiązuje współpracę z najlepszymi twórcami. „Tygodnik Powszechny” od lat wyróżnia się czułym i obiektywnym spojrzeniem na rzeczywistość, oferując swoim Czytelnikom rzetelne i wnikliwe dziennikarstwo.

Podkast Powszechny, czyli pierwszy podkast realizowany przez redakcję „Tygodnika Powszechnego”, cieszy się niezmiennie sporą popularnością wśród słuchaczy Audioteki – znajduje się w gronie dziesięciu najchętniej słuchanych podkastów w aplikacji!

Na święta „Tygodnik Powszechny” postanowił połączyć siły z Audioteką, aby przygotować wyjątkowe audio wydanie świątecznego numeru specjalnego „Tygodnika Powszechnego” – „Święto spotkania”.

„Tygodnik” zawsze chce towarzyszyć swoim Czytelnikom, a dzięki wersji do słuchania – najpierw podkasty, teraz także wybór artykułów i audiobookowe wydania specjalne – może Państwu towarzyszyć także przy tych wszystkich czynnościach, które zajmują nam czas, ale głowę pozostawiają wolną: od przemieszczania się po zmywanie. „Tygodnik” w wersji audio to nasza odpowiedź na zabieganie i brak czasu, którego wszyscy doświadczamy – a może nawet po trosze bunt przeciwko temu. Ale nie tylko o wygodę tu chodzi – także o wszystkich Państwa, którzy nie mogą czytać z powodu choroby czy problemów ze wzrokiem. Wreszcie, słowo mówione jest najbardziej naturalną dla ludzi formą komunikacji – pozwalającą znajdować wspólny język, budować zrozumienie i więzi. Cieszymy się, że technologia pozwala nam wreszcie towarzyszyć Państwu także i w ten sposób.

Michał Kuźmiński, zastępca redaktora naczelnego „Tygodnika”

Ponad 14-godzinne wydanie specjalne będzie dostępne w Audiotece od środy 23 grudnia, bezpłatnie dla subskrybentów Audioteka Klub i w cenie 22 zł dla pozostałych słuchaczy.

To dla nas wielka przyjemność wspierać „Tygodnik Powszechny” w docieraniu do szerszego grona odbiorców i współuczestniczyć w nagrywaniu tak wartościowych treści. Podkast „Tygodnika” cieszy się dotychczas dużym zainteresowaniem słuchaczy Audioteki. Jestem przekonany, że gdy zaoferujemy kolejne nagrania, dostępne wyłącznie w naszej aplikacji, one także przyciągną uwagę naszych użytkowników. Zarówno „Tygodnik Powszechny”, jak i Audioteka tworzą treści najwyższej jakości, dlatego cieszymy się że ta współpraca pomiędzy naszymi redakcjami tak dobrze się rozwija.

Arkadiusz Seidler, członek zarządu ds. wydawniczych w Audiotece

Na początku 2021 r. Audioteka i Tygodnik Powszechny wspólnie zaproponują słuchaczom i czytelnikom zupełnie nowy format – wybór najciekawszych artykułów z wydania drukowanego w wersji audio.

Wybór ten będzie dostępny wyłącznie w aplikacji Audioteki, bezpłatnie dla subskrybentów Audioteka Klub. Pierwsze odcinki publikowane będą od stycznia 2021 r.


Źródło: informacja prasowa Tygodnika Powszechnego 

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Czy audiomarketing jest skuteczny? Kampanie programatyczne w sektorze reklam audio

audiomarketing

Coraz większe zainteresowanie audycjami radiowymi streamowanymi w Internecie sprawia, że rośnie popularność kampanii programatycznych w sektorze reklam audio. Czy są one faktycznie skuteczne?

Jak wskazują analizy Southeastern University, aż 78% słuchaczy akceptuje reklamy w trakcie podcastów, a aż 63% dokonało pod ich wpływem zakupu. Gdy dodamy, że radio jest intymną formą kontaktu z użytkownikiem z reklamami odpornymi na Adblock, otrzymamy możliwość przeprowadzenia wyjątkowo skutecznych kampanii i efektywnego budowania lojalności klientów. Sporym wyzwaniem dla właścicieli stacji radiowych, emitujących sygnał za pośrednictwem tradycyjnych odbiorników, jest dokładne określenie grupy odbiorców. I właśnie dlatego takie stacje radiowe z reguły kierują swoją ofertę do klientów masowych.

Zainteresowanie podcastami, czyli programami radiowymi rozpowszechnianymi w Internecie, spowodowało, że szybko zaczęły powstawać wąsko sprofilowane stacje online. Masowe stacje radiowe, które są obecne w sieci, mogą „przyjmować” reklamy marek, które nie są masowe. I tu w grę wchodzą kampanie programatyczne.

Kampania może być bowiem ustawiona tak, by docierała tylko do użytkowników z wybranej grupy docelowej, np. tych, którzy mają więcej niż 45 lat, mieszkają w wybranym mieście i interesują się motoryzacją. Tym samym właściciel lokalnej firmy może reklamować swój biznes w ogólnopolskiej stacji, docierając tylko do klientów mieszkających blisko jego przedsiębiorstwa.

Dla stacji radiowych korzyścią jest generowanie zysku na treściach umieszczanych w Internecie, a dla reklamodawców większa skuteczność kampanii i ich mierzalność w czasie rzeczywistym, bowiem reklamodawca widzi statystyki swojej kampanii na bieżąco, na swoim koncie dedykowanej platformie, przez siedem dni w tygodniu w każdym wybranym momencie.

Radio jest bardzo intymną, osobistą formą kontaktu nadawcy z użytkownikiem. Łatwo utrzymać lojalność, a to wpływa na dużą responsywność reklam. Przykładem skutecznej kampanii audio była kampania zrealizowana dla klienta z branży pożyczkowej. W tym przypadku, słuchacze kampanii radiowej online, którzy odwiedzili stronę reklamodawcy, złożyli około 150 zapytań o pożyczkę, a konwersja z odwiedzin strony internetowej przez słuchaczy na wykonane akcje wyniosła prawie 34%.

Michał Marcinik, prezes AdTonos, platformy specjalizującej się w audiomarketingu

Skuteczność działania

Dla przykładu, kampania dla internetowej platformy wymiany walut, która obsługuje 350 tysięcy klientów i realizuje 115 tysięcy transakcji wymiany walut miesięcznie, działając na komputerach i urządzeniach mobilnych, trwała tylko 11 dni, a za skuteczne odsłuchanie uznawano tylko pełne przesłuchanie reklamy. Według tych reguł wyemitowanych zostało 280 tysięcy spotów audio, które zaowocowały 2100 wizytami na stronie reklamodawcy i wygenerowały 264 leady w postaci unikalnych logowań do systemu transakcyjnego.

Programmatic audio znajduje zastosowanie nie tylko w przypadku kampanii audio dla firm finansowych. Branża modowa również sięga po te rozwiązanie w celu wygenerowania nowych leadów. Mogą być one rozliczane w momencie włożenia przez klienta produktu do koszyka. Działania, trwające na przykład tylko cztery dni, pozwalają dotrzeć nawet do ponad 350 tysięcy unikalnych słuchaczy, a konwersja osiągnąć poziom 5%. Dzięki temu możliwe jest dotarcie do sprofilowanej grupy słuchaczy i emisja reklamy audio zgodnie z kryteriami przyjętymi dla danej kampanii. Reklamy dla wielu różnych branż – e-commerce, motoryzacja, FMCG, sektor finansowy, sieci handlowe lub usługowe – mogą być targetowane między innymi pod względem płci, wieku, zainteresowań, geolokalizacji czy urządzeń, z których korzystają użytkownicy.


Źródło: Informacja prasowa Platforma AdTonos

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Mariusz Smolarek redaktorem naczelnym Chillizet

Mariusz Smolarek redaktor naczelny Chilizet

Od 13 stycznia br. Mariusz Smolarek będzie redaktorem naczelnym Chillizet, zastępując na tym stanowisku Iwonę Kostkę-Kwiatkowską, która rozstaje się ze stacją. Chilizet jest partnerem 10. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

Smolarek pozostaje jednocześnie redaktorem naczelnym Antyradia. Z Grupą Eurozet związany jest od 2004 roku, a od 2016 kieruje Antyradiem jako redaktor naczelny i dyrektor programowy.

Iwona Kostka-Kwiatkowska pracowała w Chillizet od maja 2017 roku. Wcześniej była związana m.in. Radiem Kampus, a także odpowiadała za strategię programową i budowanie wizerunku marki Programu IV Polskiego Radia.

Mariusz od zawsze związany jest z radiem i zna to medium od podszewki. Zaczynał w lokalnej rozgłośni, a dziś zarządza największą i najbardziej znaczącą stacją rockową w Polsce. Antyradio rośnie i realizuje kolejne stawiane przed nim cele. Stacja ta jest patronem wszystkich największych i najważniejszych imprez rockowych w kraju, ale też za granicą. Umiejętność budowania zespołu i sprawne nim zarządzanie, a także osiągane efekty dają mi pewność, że Mariusz jest również doskonałym menadżerem, który w sposób profesjonalny podchodzi do tego co robi. Chillizet jest stacją z ogromnym potencjałem wzrostu i słuchaczem, który ma jasno określone oczekiwania wobec tego medium, jego przekazu i muzyki, i jestem przekonany, że Mariusz wie, jak ten potencjał wykorzystać.

Andrzej Matuszyński, Prezes Eurozet

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Grupa LEGO wprowadza program pilotażowy: instrukcje dla osób z upośledzeniem wzroku – LEGO® Audio & Braille Instructions

Zainspirowana niewidomym przedsiębiorcą Matthew Shifrinem, Grupa LEGO stworzyła nowe instrukcje w formie audio, które mają pomóc dzieciom z upośledzeniem wzroku budować i uczyć się poprzez zabawę klockami LEGO.

Wszystko zaczęło się od pomysłu kilku przyjaciół z obrzeży Bostonu w USA, a dziś, z wykorzystaniem najnowocześniejszej technologii, która przenosi do rozszerzonej rzeczywistości, projekt jest wprowadzany na całym świecie, by doświadczenia płynące z zabawy klockami LEGO były dostępne również dla dzieci z zaburzeniami wzroku. Ma on nazwę LEGO® Braille & Audio Building Instructions.

Pomysłodawcą jest Matthew Shifrin, niewidomy od urodzenia. W dzieciństwie rozwinęła się w nim silna pasja zabawy klockami LEGO, jednak zawsze potrzebował pomocy przy korzystaniu z instrukcji budowania.

Miałem przyjaciółkę Lilyę, który zapisywała dla mnie wszystkie kroki budowania, abym mógł wgrać je do systemu, który pozwoli mi na czytniku Braille’a czytać instrukcje palcami. Specjalnie dla mnie nauczyła się alfabetu Braille’a, aby wspierać moją pasję. Spędzała niezliczone godziny, tłumacząc instrukcje LEGO na język Braille’a – mówi Matthew Shifrin.

Shifrin długo pracował nad niestandardowymi instrukcjami, by móc tworzyć skomplikowane modele, takie jak LEGO® Creator Expert Sydney Opera House czy LEGO® Creator London Tower Bridge. Instrukcja budowania do tego ostatniego liczy ponad 850 stron. W końcu, po raz pierwszy był w stanie samodzielnie zbudować zestawy LEGO, nie będąc od nikogo zależnym.

To niezwykle ważne dla niewidomych dzieci, ponieważ nieczęsto mogą powiedzieć: Mamo, tato, sam to zbudowałem! Dzieci niewidome nie mają dostępu do wielu rzeczy, które dla dzieci widzących są oczywiste. Klocki LEGO pozwalają poznać środowisko, w którym żyjemy, zobaczyć świat. To bardzo ważne, ponieważ niewidome dzieci są wykluczane z wielu zajęć, szczególnie w szkole podstawowej. A budowanie z klocków LEGO to jedna z tych rzeczy, które mogą robić – dodaje Shifrin.

Gdy Lilya zmarła w 2017 roku, Matthew pragnął uhonorować jej pracę. Chciał, aby z jej pomysłu tworzenia instrukcji skorzystały też inne dzieci – niewidome lub z zaburzeniami wzroku. Dzięki znajomemu z MIT (Massachusetts Institute of Technology) pomysł został przedstawiony w Creative Play Lab w Grupie LEGO. Zespół rozwijał ideę wraz z Austrian Research Institute for Artificial Intelligence, który opracował nowe oprogramowanie AI do tłumaczenia danych LXFML (LEGO Exchange Format Mel Script) z wizualnych instrukcji budowania na opisy tekstowe. 

Historia Matthew pokazuje moc zabawy klockami LEGO, która łączy ludzi, pomaga budować zaufanie i pobudza kreatywność. Praca z Matthew była dla mnie zaszczytem, jego pasja i energia są naprawdę inspirujące. Ale co najważniejsze, jego projekt pomoże niewidomym dzieciom na całym świecie doświadczyć tej samej radości budowania i dumy z tworzenia, którą odczuwają wszyscy nasi fani – mówi Fenella Blaize Charity, Creative Director w Grupie LEGO.

Pierwsze cztery instrukcje dla zestawów LEGO® Classic, LEGO® City, LEGO® Friends i LEGO® Movie 2™. będą dostępne bezpłatnie w języku angielskim za pośrednictwem strony internetowej www.legoaudioinstructions.com. Konsumenci będą mogli wybrać, czy chcą odsłuchać instrukcje dźwiękowe czy je przeczytać za pomocą czytnika brajlowskiego. Do końca 2019 roku Grupa LEGO będzie zbierać opinie na temat czterech pilotażowych instrukcji, by docelowo wprowadzić ich więcej w pierwszej połowie 2020 roku.

Audio instrukcje są wielką innowacją, jednak nadal pozostaje wiele do zrobienia, jeśli chodzi o dalszy rozwój oprogramowania AI. Celem długofalowych działań Grupy LEGO jest doprowadzenie do zwiększenia liczby języków i dodania ich do wszystkich przyszłych zestawów, by zapewnić wszystkim dzieciom radość i naukę poprzez zabawę. Program pilotażowy LEGO® Braille & Audio Building Instructions startuje zaledwie cztery miesiące po ogłoszeniu klocków LEGO® Braille Bricks – inicjatywy mającej na celu wsparcie dzieci niewidomych i z zaburzeniami widzenia. Oba projekty są finansowane przez LEGO Foundation.

Gdy buduję zestaw, bardziej czuję, jak budowla wygląda, jak jest zaprojektowana i skonstruowana.  Dla osób niewidomych zestawy LEGO działają jak miniaturowe trójwymiarowe zamienniki rzeczywistych budynków zamiast dwuwymiarowych fotografii. Klocki LEGO pozwalają mi zobaczyć rzeczy, których nie można dotknąć np. łuki pałacu Middle Eastern lub wieże londyńskiego Tower Bridge. Chciałbym, aby każda niewidoma osoba mogła pobrać instrukcje, kupić zestaw, poprosić widzącego o posortowanie elementów i poczuć się na równi z widzącym budowniczym. Chcę, aby każdy niewidomy poczuł, że to, co kiedyś było niemożliwe, teraz jest możliwe, że sam może zbudować miniaturowy świat LEGO – mówi Matthew Shifrin.

Pracę Matthew Shifrina można zobaczyć na stronie www.legoaudioinstructions.com. Warto zaznaczyć, że instrukcje są rekomendowane dla zawansowanych budowniczych.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Mieszkańcy Warszawy i turyści odwiedzający miasto mogą już korzystać z nowatorskiej aplikacji City Talks

Mobilna aplikacja City Talks, dostępna na urządzeniach z systemami Android i iOS, to wirtualny przewodnik po Warszawie – proste w obsłudze narzędzie, które umożliwia samodzielne wędrowanie po mieście i aktywne zwiedzanie przez odsłuchiwanie krótkich historii na temat miejsc i ludzi związanych z daną lokalizacją.  Technologia dała nam możliwości, dzięki którym miasto naprawdę do nas przemówiło. Aplikacja City Talks […]

Mobilna aplikacja City Talks, dostępna na urządzeniach z systemami Android i iOS, to wirtualny przewodnik po Warszawie – proste w obsłudze narzędzie, które umożliwia samodzielne wędrowanie po mieście i aktywne zwiedzanie przez odsłuchiwanie krótkich historii na temat miejsc i ludzi związanych z daną lokalizacją. 

Technologia dała nam możliwości, dzięki którym miasto naprawdę do nas przemówiło. Aplikacja City Talks umożliwia usłyszenie tego głosu – oddajemy więc nasze narzędzie w ręce, uszy i serca mieszkańców Warszawy oraz turystów – powiedziała dr Paulina Codogni, jedna ze współzałożycielek City Talks. Warszawskie opowieści to łącznie ponad 75 godzin nagrań. Planujemy rozwój projektu w innych miastach Polski i Europy – dodaje dr Paulina Codogni.

W momencie udostępnienia aplikacja oferuje nagrania audio i zdjęcia o prawie trzech tysiącach punktów na terenie Warszawy – można swobodnie przemieszczać się po mieście zgodnie z własnymi preferencjami i odsłuchiwać informacje o miejscach, które się zwiedza. Użytkownik ma także do wyboru ponad 60 gotowych spacerów tematycznych i tras związanych z poszczególnymi dzielnicami miasta – w tym trybie zwiedzania porusza się on wytyczoną trasą odwiedzając punkty wybrane zgodnie z programem wycieczki. Może udać się śladami przedwojennej i okupacyjnej Warszawy, odwiedzić miejsca związane z żydowskimi mieszkańcami miasta i ich kulturą, poznać historię barwnego, warszawskiego życia artystycznego i kulturalnego, obejrzeć miejsca związane z historią PRL lub poznać mrożące krew w żyłach historie z półświatka. Liczne dodatkowe funkcje aplikacji to np. własny plan spaceru, dowolne filtrowanie zawartości  oraz wybór punktów według własnych preferencji. 

 Warszawa to piękne miasto, kipiące energią mieszkańców i turystów. Ma za sobą długą historię, momentami wspaniałą, momentami tragiczną – ale na pewno wartą poznania i zachowania, ponieważ jest to również fundament jej tożsamości i podstawa jej przyszłości. Nasza praca pozwoliła na odtworzenie przedwojennej topografii miasta. Bazując na starych fotografiach i materiałach wskrzesiliśmy miejsca, których nie znajdziemy na współczesnej mapie stolicy. City Talks pomaga odkrywać, zrozumieć i pogłębiać wiedzę o małych ojczyznach – od poziomu domu, czy ulicy, aż po poznanie i zrozumienie miasta jako całości. Chcemy, by poznawanie jego przeszłości stało się pasją – komentuje dr Paulina Codogni.

Aplikacja City Talks dostępna jest w modelu freemium. Podstawowe funkcje są bezpłatne, odpłatne jest korzystanie z gotowych spacerów oraz selekcja spacerów według własnych preferencji. Twórcy aplikacji chcą, aby żyła ona nie tylko ze sprzedaży spacerów, ale także dzięki aktywności użytkowników, którzy będą tworzyli własne historie i dodawali je do mapy miasta. 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Rozrywka, nauka i newsy – Polska odkrywa potencjał nieograniczonego świata podcastów

Inwestycje czasu, funduszy i kreatywne podejście do podcastów opłaca się mediom i twórcom. Polska jest jednym z rynków globalnych, w którym sektor podcastów najszybciej rozwija się. Według firmy Voxnest, Spotify jest wiodącą platformą podcastów w Polsce, a społeczność ich słuchaczy rośnie o 300% w skali rok do roku.

Z ponad 217 milionami użytkowników w 79 krajach Spotify jest obecnie jedną z największych na świecie platform streamingowych z treściami audio, zawierającą bogaty katalog utworów i podcastów. Niedawno potwierdziliśmy, że już ponad 20 000 zespołów kreatywnych na całym świecie publikuje tysiące serii podcastowych na różnorodne tematy: od kultury, informacji i ekonomii, przez psychologię i sport, po cykle fabularne i komediowe.

Format podcastów ewoluuje w zawrotnym tempie i choć w Polsce nadal jest w fazie wczesnego rozwoju, dostrzegamy w nim ogromny potencjał wzrostów – tylko w ostatnim roku liczba słuchaczy podcastów na Spotify w Polsce wzrosła o 300%. Według danych Voxnest – właściciela jednej z największych platform hostingowych dla podcastów, Spreaker – Polska jest w pierwszej dziesiątce najszybciej rozwijających się rynków dla tego formatu na świecie! Wzrosty sięgają 40% w skali miesiąc do miesiąca. Wyprzedzają nas Chile, Argentyna, Peru, Meksyk i Chiny. Według danych Voxnest Spotify jest obecnie platformą #1 w Polsce jeśli chodzi o streaming podcastów.

Wraz ze wzrostem liczby słuchaczy, rośnie również katalog dostępnych tytułów. Obecnie na Spotify znajdziecie ponad 250.000 różnych podcastów. Spotify skupia sią na rozwoju lokalnych produkcji.

Chcemy dać polskim słuchaczom kompleksowe doświadczenie słuchania treści i udostępniać różnorodne formaty i gatunki podcastów. Właśnie dlatego z zaangażowaniem wspieramy lokalnych twórców w promowaniu formatu podcastów w Polsce. – komentuje Przemek Pluta odpowiedzialny za strategię rozwoju Spotify w Europie Wschodniej i Południowej

Coraz więcej krajowych wydawców i redakcji rozszerza swoje portfolio o podcasty, od mediów informacyjnych, takich jak Onet i Puls Biznesu, po tytuły tematyczne, poświęcone technologii czy kulturze, jak Niebezpiecznik i Newonce. Kolejni twórcy internetowi zaczynają publikować podcasty i w ten sposób wzmacniać relacje z fanami, weźmy za przykład chociażby Radka Kotarskiego z Polimatów czy Kasię Czajkę i Pawła Opydo i ich serię ZVZ.

Spotify dąży do zbudowania całego uniwersum treści audio, które będzie motorem do dyskusji, angażowania społeczności, tworzenia nowych kontekstów. Spotify się to udaje, ponieważ oferujemy powszechny dostęp do platformy i treści audio na żądanie na różnorodnych nośnikach i w każdej lokalizacji – na smartfonie, w domu, w samochodzie, gdziekolwiek chcemy. – dodaje Przemek Pluta ze Spotify

Ale kto właściwie słucha podcastów?

Ponad 50% słuchaczy podcastów w Polsce ma mniej niż 30 lat. Według statystyk Spotify ponad 90% czasu spędzanego z podcastami odbywa się za pośrednictwem smartfonów. Co może zaskakiwać, podcastów słuchamy nie tylko rano i wieczorem. Najwięcej streamów notujemy w ciągu dnia, popołudniami.

Komedia, kryminały a może polityka?

Jeśli przyjrzymy się ulubionym gatunkom podcastów słuchanych przez Polaków na czele zestawienia najpopularniejszych kategorii znajduje się Sztuka i rozrywka, a dalej Edukacja oraz Komedia. Jeśli chodzi o najczęściej słuchane tytuły, na pierwszym miejscu znajduje się seria Kryminatorium, którego prowadzącym jest Marcin z kanału YT Niediegetyczne, a tuż za nim plasuje się Karol Paciorek i jego seria Imponderabilia. Podium uzupełnia seria Dwóch Typów Podcast, którego prowadzącymi są dwaj youtuberzy: GargamelVlog oraz Generator Frajdy. Innym ciekawym przykładem jest edukacyjna seria Strefa Psyche, przygotowywana przez Uniwersytet SWPS. Krajowe zestawienia zmieniają się cyklicznie, ponieważ coraz więcej redakcji, twórców i instytucji decyduje się na stałe publikowanie swoich podcastów na Spotify.

Najczęściej streamowane gatunki podcastów w Polsce: 

  1. Sztuka i rozrywka
  2. Edukacja
  3. Komedia
  4. Zdrowie i styl życia
  5. Wiadomości i polityka

Najczęściej streamowane podcasty w Polsce: 

  1. Kryminatorium
  2. Imponderabilia
  3. Dwóch typów podcast
  4. Polimaty 2
  5. 7 metrów pod ziemią
  6. Strefa Psyche Uniwersytetu SWPS
  7. Ja i moje przyjaciółki idiotki
  8. Speak English now Podcast through Mini Stories
  9. Zabójcze opowieści
  10. WNOP: Więcej niż oszczędzanie pieniędzy

Ranking najpopularniejszych gatunków i tytułów podcastów w kwietniu 2019

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF