...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Eksperci N Energia przeprowadzili audyt farmy słonecznej z Cyberpunk 2077

Audyt wirtualnej elektrowni słonecznej można przeprowadzić po przyjęciu pewnych założeń. Po pierwsze, wzięliśmy pod uwagę obecny stan rozwoju technologii fotowoltaicznej, aktualne ceny prądu oraz poziom jego zużycia przez współczesne urządzenia elektryczne. Po drugie, zdecydowaliśmy się przybliżyć nasze wyliczenia do polskich warunków.

  dr inż. Michał Modzelewski, dyrektor techniczny N Energia

Mniejszy zwrot, ale gwarantowany

Farma fotowoltaiczna osadzona w Cyberpunk 2077 składa się z blisko 2800 konstrukcji, z których każda zbudowana jest z 16 modułów PV. “Załóżmy, że każdy moduł ma moc 500 W, jedną z największych dostępnych obecnie na rynku. To znaczy, że cała farma posiada moc ok. 22,4 MW.

dr inż. Michał Modzelewski, dyrektor techniczny N Energia

Przy aktualnych polskich warunkach instalacja taka będzie produkowała 22 400 MWh energii rocznie, co zadowoli potrzeby średnio 15 tysięcy jednoosobowych gospodarstw domowych lub 6 tysięcy gospodarstw czteroosobowych, a zatem potrzeby małego miasteczka, w żadnym razie nie gigantycznego Night City.

Gdyby obecnie zainwestować w instalacje fotowoltaiczną o podobnej mocy gdzieś na Pomorzu lub Śląsku to koszt takiej inwestycji wyniósłby około 67,2 mln zł. Przy obecnych cenach prądu produkowanego przez farmy PV okres zwrotu wyniósłby 10-15 lat. Po 30 latach eksploatacji farmy dochód inwestora przekroczyłby 112 milionów złotych.

A co gdyby CD Projekt Red wydał na budowę farmy fotowoltaicznej wszystkie pieniądze zainwestowane dotychczas w Cyberpunk 2077? Według raportów CD Projekt Red łączny koszt produkcji i marketingu gry wyniósł 522,7 mln zł. Elektrownia zbudowana takim kosztem miałaby moc ok. 174 MW, a zysk po 30 latach, przyjmując powyższe założenia, wyniósłby blisko 800 mln zł.

Zwrot z inwestycji w energię słoneczną jest mniejszy i dłuższy niż w przypadku gier AAA. Fotowoltaika jest jednak nieporównanie bardziej stabilnym i przewidywalnym biznesem a inwestycja opłaca się niemal w każdym przypadku. Słońce świeci dla wszystkich tak samo, emituje w kierunku każdego z nas nieskończony i niewyczerpany strumień energii i w najbliższym czasie na pewno nie zgaśnie.

dr inż. Michał Modzelewski, dyrektor techniczny N Energia

Według Michała Modzelewskiego na korzyść fotowoltaiki przemawia również jej egalitarność. Koszt standardowej prywatnej instalacji fotowoltaicznej wynosi obecnie tyle, że okres zwrotu w postaci oszczędności na pobieranym z sieci prądzie, z uwzględnieniem aktualnych ulg i dotacji, wyniesie nie więcej niż kilka lat.

Farma też ma “bugi”

O sukcesie inwestycji w fotowoltaikę, zupełnie jak i w przypadku gier komputerowych, decyduje nie tylko jej jakość, ale przede wszystkim poprawność projektowa i montażowa. Farma z Cyberpunk 2077 ma kilka nieścisłości technicznych. Największą jest to, że w instalacjach okrągłej formy część modułów jest niekorzystnie skierowana na północ.

Istnieje przekonanie, że moduły fotowoltaiczne bezwzględnie muszą być skierowane na południe. Nie jest ono prawdziwe Projektujemy różne instalacje, w zależności od warunków przestrzennych oraz profilu zużycia energii przez inwestora i często racjonalnym rozwiązaniem jest konfiguracja w układzie: “wschód-zachód”. Taka instalacja ma mniejszy pik produkcji w południe, ale produkuje więcej energii w godzinach porannych i popołudniowych. Nigdy natomiast nie zaleca się kierowania modułów fotowoltaicznych na północ. Konfiguracja, którą widzimy w Solar Arrays znacznie zmniejsza produkcję energii elektrycznej przez elektrownię.

dr inż. Michał Modzelewski, dyrektor techniczny N Energia

Dodatkowo w Night City można spotkać instalacje fotowoltaiczne, na które w ogóle nie pada promieniowanie słoneczne jak na poniższym zdjęciu. Taka instalacja po prostu nie ma racji bytu.

fotowoltaika Cyberpunk
Źródło: N Energia

Oczywiście, w wyimaginowanym świecie nie obowiązują wszystkie zasady techniczne, jednak detale zawsze mają znaczenie. Kibicując największemu polskiemu producentowi gier jesteśmy gotowi zaoferować CD Projekt Red nasze konsultacje w zakresie energetyki przyszłości podczas dalszych prac nad Cyberpunk 2077

Dyrektor techniczny N Energia


Źródło: N Energia

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Tajemniczy klient – najlepsze rozwiązanie dla firm usługowo-handlowych

Podstawowym warunkiem prawidłowego funkcjonowania pracownika w strukturach firmy są standardy pracy. Dzięki nim możemy we właściwy sposób zarządzać tak organizacją w przedsiębiorstwie jak i zasobami ludzkimi. Standardy pracy wbrew niektórym opiniom nie ograniczają możliwości, a stanowią solidny fundament w stabilnym rozwoju przedsiębiorstwa. Pomagają także w sprawny sposób przeprowadzać procesy szkolenia i kontroli pracy pracowników. Niemożliwe jest bowiem dla firm działających sieciowo, efektywne zarządzanie bez usystematyzowania zasad pracy i wymogów stawianych pracownikom. Kiedy firma już dopasuje stworzone indywidualnie standardy, kolejnym krokiem powinno być opracowanie narzędzi kontrolujących ich przestrzeganie. Jakie to narzędzia? Dla mnie jako osoby z kilkuletnim doświadczeniem w branży, odpowiedź jest prosta- audyt jakościowy. Uszczegóławiając, dla punktów usługowo-handlowych będzie to audyt na zasadach „mystery shopping”.

Kim jest „tajemniczy klient” i dlaczego to najlepsze rozwiązanie?

„Mystery shopping” to usługa, która ma na celu sprawdzenie jakości obsługi klienta, a w tym; wiedzy produktowej personelu, znajomości standardów oraz wizji marki, umiejętności sprzedażowych, podejścia pro klient, a także kontroli samego punktu usługowo-handlowego. Firma audytująca starannie wybiera i przeprowadza gruntowne szkolenia osobom, które jako potencjalny klient, odwiedzać będą dany punkt. Wizyta audytora musi oczywiście mieć anonimowy charakter, aby w sposób najbardziej rzetelny sprawdzić poziom pracy obsługi. Raport z takiej wizyty pomaga ocenić poziom jakości pracy, jaki reprezentują przed klientami nasi pracownicy. Im większa ilość takowych badań w danym czasie, tym bardziej satysfakcjonujące wyniki, które dają odpowiedź na pytanie o dalszy kierunek działań firmy w relacji sprzedawca-klient. Bardzo często stosowanie kontroli poprzez „tajemniczego klienta” przynosi zaskakująco dobre rezultaty. Wynikiem bowiem analiz audytowych ma być poprawa jakości obsługi, a co za tym idzie i technik sprzedażowych więc wzrost wskaźników finansowych.

Bardzo ważny jest moment wyboru firmy zajmującej się tego typu audytami. Warto zwracać uwagę na kompleksowość działań. Ciekawym i bardzo efektywnym rozwiązaniem jest połączenie ze sobą audytu jakości, audytu produktu oraz w jego efekcie przeprowadzenie poaudytowych szkoleń personelu. Koncepcję taką, a więc innowacyjność w tematyce audytowej, wprowadziła krakowska firma A&T Concept i osobiście stałam się ogromnym zwolennikiem i popularyzatorem takiej metody pracy dla znaczącego wzrostu efektywności działań. Najważniejsze to pamiętać o tym, iż pracownicy reprezentują przed klientami naszą wizję i produkt, działajmy więc tak, aby pracował dla nas najlepszy team!


Autor:

AT Concept

Barbara Marszałek-Barnaś, specjalista ds. zarządzania zasobami ludzkimi oraz koordynator ds. audytu w firmie A&T Concept

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Marka w mediach społecznościowych – jak działać, aby skutecznie gromadzić coraz większe grono odbiorców?

Prowadzenie profesjonalnego profilu nie jest prostą sprawą i wymaga przemyślanego planu działania i dbałości o wiele szczegółów. Istnieje jednak grono osób i poradników, które w sposób rzeczowy przeprowadzą nas przez tajniki efektywnego budowania marki na profilu społecznościowym. Należy bowiem pamiętać, że nasz fanpage będzie wyglądał bardziej profesjonalnie, jeśli zdecydujemy się na pomoc wyspecjalizowanego doradztwa. Warto pamiętać także o tym, że strategia marketingowa prowadzona w sieci nie może być stałą i niezmienną. Konieczne jest ewaluowanie zgodnie z wymogami rynku, a co za tym idzie zmiennymi wymaganiami klienta. Pamiętać więc należy o okresowej kontroli standardów działania w szczególności, kiedy nasze profile prowadzone są przez firmy zewnętrzne. Oczywiście jeśli sami zajmujemy się tworzeniem naszych kont na profilach społecznościowych, owa kontrola nie może nas ominąć. Mamy i naprawdę warto o tym pamiętać, skłonność do idealizowania własnych poczynań i tracenia obiektywizmu. Profesjonalne spojrzenie z zewnątrz jest zawsze najlepszym wyjściem.

Audyt mediów społecznościowych – co nam daje i dlaczego warto się mu okresowo poddawać?

Audyt kont w mediach społecznościowych musi pokazać nam szczegółowo, w jaki sposób i z jakim rezultatem działamy w sieci. Przedstawić nam konkretne odniesienie oraz wnikliwą analizę wraz z raportem, na jakim poziomie utrzymuje się jakość naszych kontaktów z wirtualnym klientem. W końcu stworzona w sieci więź z odbiorcą naszego produktu,  przekładać się będzie na realne i bardzo mierzalne wskaźniki, zwłaszcza te finansowe. Pamiętajmy o wyborze firmy, która kompleksowo zajmie się zleceniem audytu pod kontem wizualnym, treści oraz parametrów. Co powinno znaleźć się w konspekcie przeprowadzanego audytu? Wiele tutaj zależy od konkretnego konta i rodzaju portalu społecznościowego. Indywidualizacja jest na pewno wskazana, ale pewne schematyczne działania powinny być zachowane. Konkretnie zatem audyt powinien poruszać tematykę; cover photo, video, zdjęcia, slajdy, sekcje, kategorie, tagi, grafikę oraz spójność wizualną, oraz tekstową. Obowiązkowo należy zwrócić uwagę także na statystyki, opinie i checkiny. Nie jest to oczywiście całość działań, jakie wykonują firmy audytowe, a tylko niektóre z obowiązkowych części składowych.

Zawsze warto kontrolować, sprawdzać i na bieżąco podnosić jakość prezentowaną przez naszą markę w sieci. Dlaczego? Powód jest właściwie bardzo prosty- powinniśmy jako ambitna marka chcieć stawać się coraz lepszymi, a co za tym idzie jeszcze bardziej konkurencyjni.


Autor:

AT Concept

Barbara Marszałek-Barnaś, specjalista ds. zarządzania zasobami ludzkimi oraz koordynator ds. audytu w firmie A&T Concept.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Audyt jakości – jak go przeprowadzić, aby przyniósł firmie wymierne korzyści finansowe?

Z pomocą w określeniu strategii tworzenia standardów jakościowych oraz podnoszenia poziomu jakości przychodzą do przedsiębiorców firmy audytowe. Każda z ów firm ma za zadanie w sposób najbardziej efektywny zbadać poziom jakości, przyjrzeć się standardom obowiązującym w firmie i wskazać błędy. Jak jednak wybrać najlepszą metodę badania tego segmentu? Dla mnie jako osoby pracującej kilka lat jako specjalista do spraw audytu jakościowego odpowiedź może być tylko jedna: podejście holistyczne. Nie jest możliwym wskazanie ścieżki prawidłowego rozwoju w obszarze jakości bez kompleksowego podejścia do tematu. Aby lepiej zrozumieć zagadnienie, skupimy się na konkretnym przykładzie. Weźmy tutaj za wzór firmę XY, która posiada sieciowe punkty sprzedaży biżuterii w całej Polsce. Ma ona produkt wysokiej jakości, ale nie udaje jej się znacząco zwiększać liczby klientów. Na tym przykładzie postaram się pokazać Państwu, w jaki sposób przeprowadzony powinien zostać audyt jakościowy.

W danym przeze mnie przykładzie musimy skupić się przede wszystkim na jakości obsługi klienta, standardach pracy i ujednoliceniu ich, reklamie wizualnej punktów handlowych, konkurencyjności produktowej oraz zbadaniu opinii klientów marki XY. Każdy poprawnie skonstruowany audyt musi rozkładać się w czasie, musi potrwać, niemożliwe bowiem jest wykonanie tak ważnego i złożonego zadania w tydzień. Ustalić należy liczbę audytów obsługi klienta, której ilość uzależniamy od ilości pracowników. W jaki sposób kontrolować? Metoda tajemniczego klienta jest tutaj zdecydowanie formą niezawodną. Jeśli znamy już poziom jakości obsługi, musimy poznać najbliższą konkurencję; produkt, cena, obsługa. Po przygotowaniu właściwych analiz i zastosowaniu odpowiedniej metody, możemy przejść do przeprowadzania badań opinii klienta. Wyniki tego typu działań przynoszą zazwyczaj najwięcej odpowiedzi na nurtujące markę pytania. Warto przyjrzeć się również samej reklamie marki, estetyce sklepów oraz brandingowi. Seria działań wykwalifikowanych audytorów powinna zakończyć się nie tylko profesjonalnym przygotowaniem wyników, ale też stworzeniem planu poaudytowego. To ważna kwestia, ponieważ bez tego trudne może stać się wprowadzenie w życie wymaganych zmian. Warto w planie wdrożeniowym uwzględnić szkolenia personelu. Należy pamiętać, że to właśnie obsługa doprowadza bądź nie do finalizacji rozmowy zakupowej.

Całość przeprowadzonych działań ma dać firmie zlecającej audyt jakościowy konkretny instruktaż podniesienia poziomu jakości, a co za tym idzie również konkurencyjności marki. Samo wdrożenie zaś planu audytowego ma po czasie stabilizacji wskazać konkretny przyrost wartości finansowych. Nasza firma XY powinna odnotować widoczny wzrost liczby klientów i zauważyć zwiększającą się liczbę stałych odbiorców marki.

Czy zatem audyt jakościowy to wszystko, co możemy zrobić, aby poprawić odbiór marki wśród klientów? Zdecydowanie nie i dlatego w kolejnym wpisie zajmiemy się rolą mediów społecznościowych.


Autor:

AT Concept

Barbara Marszałek-Barnaś, specjalista ds. zarządzania zasobami ludzkimi oraz koordynator ds. audytu w firmie A&T Concept.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Wzrost znaczenia audytu jakościowego – nowe wyzwanie dla innowacyjnych firm

Audyt jakościowy jest formą kontroli segmentów teoretycznie niemierzalnych, a które w znaczący sposób wpływają na odbiór marki przez klientów. Wartości takie jak jakość obsługi klienta, jakość produktu, spójność wizerunkowa czy podejście pro-klient, są zmiennymi trudno uchwytnymi, ale kluczowymi w tworzeniu bazy stałych i wiernych odbiorców  marki. W zależności od podejścia danej firmy audytowej sposób przeprowadzania badań jest inny. Najtrafniejsze może okazać się tworzenie praktycznych narzędzi badawczych oraz holistyczne podejście do tematu jakości jako klucza do podniesienia wskaźników finansowych. Kontrola jakości ma firmie zlecającej dać jasne wskazówki mówiące o poziomie jakości obsługi klienta w tym umiejętności zastosowania technik sprzedażowych personelu, przedstawić opinie klientów o produktach i prowadzonej strategii marketingowej, pokazać konkretne błędy czy uchybienia. Audyt jakościowy skonstruowany poprawnie ma też przedstawić konkretny plan poprawy standardów, a czasem skonstruowania ich od podstaw.

Poprawienie jakości obsługi oraz odbioru marki wśród klientów, zwiększa prawdopodobieństwo pozytywnej decyzji zakupowej w dużej mierze zależącej od umiejętności sprzedażowych personelu. Przeprowadzanie kompleksowych działań audytowych, wpływa bezpośrednio na ilość osób powracających jako stali klienci, a co za tym idzie, znacznie podnosi poziom obrotów. Profesjonalny audyt jakościowy daje praktyczne narzędzia do zwiększenia kontroli wewnętrznej oraz rozwiązania mające przynieść mierzalny wzrost sprzedaży.

Audyt jakości -> Analiza i opracowanie wyników -> Plan poaudytowy -> Szkolenia personelu -> Wprowadzenie narzędzi audytowych -> Podniesienie poziomu jakości = Wzrost wskaźników sprzedaży

Jak zatem podejść do tematu wyboru konkretnego planu audytowego tak, aby przynosił on jak największe korzyści? W jaki sposób wybrać firmę, która proponuje nam dane rozwiązania badań ewaluacyjnych i jakościowych? O tym dowiecie się Państwo w kolejnym materiale.


Autor:

AT Concept

Barbara Marszałek-Barnaś, specjalista ds. zarządzania zasobami ludzkimi oraz koordynator ds. audytu w firmie A&T Concept.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF