eTOLL, czyli nowy viaTOLL – co zrobić, by uniknąć dotkliwych kar?

rzede wszystkim – zalogować się. Z danych CEPIK wynika, że do systemu eTOLL, który w październiku 2021 r. zastąpił viaTOLL, powinno obowiązkowo zarejestrować się około 3 milionów pojazdów ciężarowych, autobusów, busów oraz samochodów dostawczych o DMC powyżej 3,5 tony, wyjeżdżających na autostrady w Polsce. Tymczasem, jak podaje Krajowa Administracja Skarbowa, na początku stycznia 2022 w systemie zarejestrowało się ponad 1 mln 620 tys. pojazdów, w tym ponad 1 mln 320 tys. pojazdów powyżej 3,5 tony.

eTOLL – jak się zalogować do systemu?

Rejestracja w systemie poboru opłat drogowych eTOLL jest stosunkowo prosta. Można jej dokonać online, w stacjonarnej sieci Miejsc Obsługi Klienta albo za pośrednictwem wybranego dostawcy kart flotowych. W każdym z przypadków, do rejestracji nie potrzeba więcej niż dowód osobisty lub firmowe dokumenty poświadczające prawo do jej reprezentowania. Dlaczego więc do systemu eTOLL nie zapisało się wciąż tak wielu kierowców?

Niezarejestrowanie się w systemie nie ma większego sensu, ponieważ potencjalne kary są wyższe niż ceny za wjazd na autostrady. Wspomniana „eTOLLOWA dziura” może wynikać z tego, że w bazach CEPIK istnieją dłużej nieużywane pojazdy lub ciężarówki, które nie miały jeszcze okazji zjechać do bazy z zagranicy, ponieważ na stałe wykonują przewozy kabotażowe czy cross-trade.

Tomasz Czyż, ekspert technologiczny TSL, Grupa Inelo.

Jeśli dane CEPIK odzwierciedlają faktyczny stan rejestracji, brak zainteresowania systemem może wynikać z jego złej sławy. Na samym początku funkcjonowania aplikacji eTOLL, użytkownicy narzekali na nagminnie wyskakujące błędy jak np. zła lokalizacja pojazdów czy znikające wpłaty na konto. Teraz sytuacja się poprawiła. Jak ocenia Czyż, coraz rzadziej słychać o problemach z funkcjonowaniem strony internetowej. Na jakie kary muszą przygotować się kierowcy, którzy mimo to zrezygnują z rejestracji? Opłaty za niestosowanie się do przepisów wynoszą w tym wypadku od 250 do 1500 zł.

eTOLL a mandaty i kontrole: KAS cały czas na posterunku

Mandaty egzekwowane są przez Krajową Administrację Skarbową, która przeprowadza kontrole za pośrednictwem Służby Celno-Skarbowej oraz Inspekcji Transportu Drogowego. Kontrole są wykonywane przez srebrne Fordy Focus, wyposażone w nietypowe biało-przezroczyste koguty. Pojazdy mogą dokonywać kontroli, stojąc na poboczu lub podczas jazdy. Wykorzystują do niej wbudowany system bocznych, tylnych i frontowych kamer oraz czujników. Zgodnie z przepisami, kierowca powinien opłacić mandat w ciągu dwóch tygodni. Jeżeli jednak transportowiec wykona przelew do siedmiu dni od otrzymania kary, będzie ona wynosiła o 100 zł mniej. To jednak niewielka oszczędność. Co zatem robić, żeby nie dać się złapać?

eTOLL a zakrywanie numerów – za naruszenie przepisu jest 1500 zł kary

Sprytni kierowcy, którzy sądzą, że niewidoczne numery uniemożliwią ich lokalizację w systemie poboru opłat drogowych eTOLL są w błędzie. Za zakrycie tablic zapłacą najwyższą stawkę w taryfikatorze, czyli 1500 zł. Dla inspektorów ukryte z premedytacją numery są równoznaczne z niezarejestrowaniem się w systemie i nieopłaceniem trasy, za co mandat w przypadku ciężarówek wynosi także 1500 zł. Nieco łaskawszym okiem patrzy KAS na tych, którzy nie zaktualizują danych pojazdu w systemie. Zapłacą oni „tylko” 1000 zł.

eTOLL a wprowadzanie prawidłowych danych posiadacza pojazdu i dbanie o odwzorowania cyfrowe

Nieprawidłowe dane posiadacza w systemie to kara w wysokości 500 zł. Tyle samo zapłacą kierowcy, którzy nie dołączą do rejestru odwzorowań cyfrowych – dokumentów potwierdzających dane pojazdu samochodowego (o ile nie zostały zgłoszone do centralnej ewidencji pojazdów) i potwierdzenia złożenia zabezpieczenia w formie pieniężnej lub dokumentu, świadczącego o złożeniu zabezpieczenia (w przypadku rozliczania płatności w trybie z odroczoną płatnością).

eTOLL a używanie urządzeń i aplikacji mobilnych

Jeśli urządzenie pokładowe, które odpowiada za naliczanie opłat, jest wykorzystywane nieprawidłowo i powoduje, że kierowca płaci za przejazd mniej, mandat karny wyniesie 750 zł. Dlatego właśnie warto wyposażyć się w różne opcje.

Niezależnie od tego, czy zdecydowaliśmy się na ZSL (zewnętrzny system lokalizujący) czy OBU (on-board unit) warto awaryjnie wyposażyć kierowcę w aplikację na telefon i zarejestrować ją jako urządzenie wspomagające dla ZSL lub OBU. W przypadku awarii któregokolwiek z urządzeń można szybko zmienić sposób nadawania danych na aplikację i dzięki temu uniknąć potencjalnych kar. Trzeba jednak pamiętać, że sama aplikacja dla kierowcy nadal zbiera średnie recenzje, wymaga sporo uwagi i odpowiednich ustawień telefonu – dodaje Tomasz Czyż i dodaje, że istnieje jeszcze trzecia możliwość – skorzystanie z systemu telematycznego, w ramach którego kierowca będzie dostawał powiadomienia o prawidłowym nadawaniu do systemu eTOLL bezpośrednio do aplikacji na telefon, która jest powiązana zarówno z ZSL, jak i OBU. – W przypadku awarii urządzenia kierujący dostanie stosowne ostrzeżenie. Taki system nie wymaga również obserwowania koloru diody, jak w innych rozwiązaniach dostępnych na rynku, przez co kierowca może skupić się na bezpiecznej jeździe

Tomasz Czyż, ekspert technologiczny TSL, Grupa Inelo.


Źródło:Inelo

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Autopay – automatyczna płatność za autostradę bez czekania na bramkach w aplikacji Santander Bank Polska

santander_autopay_baner_

Santander Bank Polska uruchomił automatyczne płatności za przejazd autostradami. Autopay można aktywować w najnowszej wersji aplikacji mobilnej banku. Santander Bank Polska jest partnerem 11. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

Autopay to usługa, która umożliwia opłacanie przejazdu autostradą na podstawie identyfikacji tablic rejestracyjnych, bez konieczności zatrzymywania się na bramkach.

Obecnie przy użyciu Autopay można zapłacić na A11, na odcinku Toruń – Gdańsk oraz na A4, na odcinku Katowice-Kraków. Zaletą tego rozwiązania jest możliwość przejazdu przez bramki z automatycznym odczytem tablic i pobraniem płatności, a co za tym idzie, bez oczekiwania. Na autostradzie A1 wszystkie bramki oznaczone są symbolem „AmberGO”, co oznacza, że można wybrać dowolny pas. Natomiast na A4 należy skierować się na lewy skrajny pas ze znakiem czarnej kamery na żółtym tle.

W obu przypadkach system w ciągu kilku sekund odczytuje tablice rejestracyjne, zapala zielone światło i automatycznie podnosi szlaban, umożliwiając sprawny przejazd. Płatność pobierana jest z konta w Santander Bank Polska.

Stale poszukujemy i wprowadzamy w naszej aplikacji mobilnej nowe funkcjonalności, które ułatwiają klientom realizowanie płatności i bankowanie na co dzień. Autopay to bez wątpienia niezwykle praktyczne rozwiązanie, pozwalające szybko, wygodnie i bezdotykowo płacić za przejazd autostradą, szczególnie podczas rozpoczynających się wakacji.

  Sebastian Radzimowski, odpowiedzialny za płatności mobilne w Santander Bank Polska

Z autostrad korzystamy często także w czasie pandemii

Analiza zarówno liczby, jak i wartości transakcji kartowych klientów Santander Bank Polska wskazuje, że obecnie2 średnie tygodniowe wartości transakcji kartami Santander Bank Polska związane z opłatami za autostrady są o około 50% wyższe niż w analogicznym okresie minionego roku i ponad 90% wyższe niż dwa lata wcześniej. W tym roku jedynie lockdown, z przełomu marca i kwietnia, spowodował chwilowe spadki. Jednak zaraz po nim liczba tego typu transakcji rosła i w czerwcu była o 65% wyższa niż jeszcze rok wcześniej.

Uruchomienie Autopay zajmuje kilka minut

Usługę Autopay w Santander Bank Polska można aktywować w aplikacji mobilnej w module Bilety, Parkingi, Taxi w zakładce Autostrady. Wystarczy wybrać opcję „Autopay”, a następie podać dane kontaktowe (telefon, e-mail oraz PESEL), zaakceptować regulamin, umowy i wyrazić zgodę na przetwarzanie danych oraz na obciążenie konta. W kolejnym kroku należy podać dane pojazdu: numer rejestracyjny, markę, model, kraj rejestracji pojazdu oraz jego typ. Klient akceptuje regulaminy i podaje dane jednorazowo, a przy przejeździe przez bramkę autostradą nie trzeba już niczego podawać.

Więcej szczegółów na: https://www.santander.pl/klient-indywidualny/karty-platnosci-i-kantor/autopay

1  AmberOne Autostrada A1
2  Dane własne banku za okres 24.05-14.06., na podstawie transakcji w terminalach POS, realizowanych kartami Santander Bank Polska


Źródło: Santander Bank Polska

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF