...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Kandydata 50+ pilnie zatrudnię, czyli dlaczego Silversi mają szansę podbić rynek pracy

pokolenie silvers

Dzięki rozwojowi medycy i techniki żyjemy coraz dłużej. Ma to wpływ na demografię – Europa bardzo szybko się starzeje, a Polska nie jest w tym przypadku wyjątkiem. Osoby w wieku 50+ stanowią dziś niemal 40 proc. naszego społeczeństwa i szacuje się, że do 2040 r. ponad połowa z nas będzie należała do tej grupy¹.

Czy to oznacza, że zamienimy się w kraj narzekających emerytów? Niekoniecznie. Rządzić będzie pokolenie aktywnych „młodszych seniorów”, świadomych konsumentów i osób chcących spełniać swoje marzenia, czyli Silversów. Będą także rządzić na rynku pracy. Już w tym momencie są poszukiwani pracownikami przez coraz więcej firm. Dlaczego? Silversi posiadają szereg kompetencji, których młodsze pokolenia mogą im tylko pozazdrościć. W czym wygrywają z 20, 30-latkami? W jakich zawodach mogą odnaleźć się osoby w wieku 50+, które szukają nowych wyzwań? Przeczytaj! Obowiązkowe dla każdego Silversa, któremu daleko do wizji emerytury spędzonej w kapciach przed telewizorem i każdego pracodawcy, który ma wątpliwości, czy zatrudnić pracownika po 50-tce!

Silvers, czyli kto?

Kiedy przez media przetoczyły się dyskusje na temat Baby Boomersów, Millenialsów czy Zetek, teraz wszyscy skupiają uwagę na Silversach? Kto to? To osoby, które ukończyły 50. rok życia. Najczęściej mają dawno ustabilizowane życie prywatne – własne cztery kąty, odchowane dzieci, a w związku z tym więcej czasu na hobby, na spełnianie marzeń i robienie tego, na co nie mogli sobie pozwolić dwadzieścia lat temu. O Silversach mówi się również, że są „Best Agers”, bo to dobrze wykształceni, lojalni, zmotywowani i bardzo często paradoksalnie o wiele zdrowsi pracownicy niż ci z młodszych pokoleń. Siwe włosy (stąd nazwa – silver, z ang. srebny) nie jest jedyną cechą, która ich łączy. Silversi to osoby czynne zawodowo, które nie myślą o przejściu na emeryturę.

Motywacje tych osób do pozostania na rynku pracy są różne. Cześć Silversów to osoby, które dopiero całkiem niedawno odkryły, czego chcą od życia. Po wielu latach pracy w jednym miejscu postanawiają kompletnie zmienić profesję lub dopiero teraz znajdują czas, by się dokształcać i zdobywać nowe kompetencje, dzięki czemu robią karierę po 50-tce. W naszym kraju nie brakuje również osób, które chcą pozostać na rynku pracy jak najdłużej, bo wiedzą, że z przyczyn finansowych nie mogą pozwolić sobie na szybkie przejście na emeryturę. Są to jednostki ambitne, które chcą konkurować z młodszymi pokoleniami i nieźle im to wychodzi. Należy jeszcze wspomnieć o tych, którzy myśleli, że wcześniejsza emerytura to jest to, czego pragnęli, ale szybko odkryli, że się tylko na niej męczą. Nic dziwnego – dzisiejszy 50-, 60-latek ma zupełnie inne podejście do życia i możliwości niż jego odpowiednik dwie, trzy dekady temu.

Agnieszka Surowiec, Dyrektor HR i Komunikacji w Intrum

Bez względu na to, do której ze wspomnianych grup należą, nie wszyscy Silversi zdają sobie sprawę ze swojej przewagi na rynku pracy i atutów, które mogą zaprezentować swoim obecnym lub przyszłym pracodawcom.
Dlatego Silversie, przeczytaj uważnie poniższą listę!

Srebrne tsunami, czyli kompetencje Silversów pilnie poszukiwane!

1. Doświadczenie

Przyjmując, że wkroczyłeś na rynek pracy w drugiej dekadzie życia, masz już za sobą przynajmniej trzydzieści lat doświadczenia zawodowego. To wartość pracownika nie do przecenienia, na którą młode pokolenie dopiero pracuje. Długie doświadczenie na rynku pracy to nie tylko praktyczna wiedza zdobywana latami, ale także posiadanie cech
i umiejętności, które są poszukiwane u każdego pracownika, a młodsi dopiero muszą się ich uczyć. Chodzi m.in.
o: konsekwencję w działaniu, umiejętność organizacji czasu pracy, opanowanie, czyli nieuleganie niepotrzebnym emocjom i racjonalne ocenianie sytuacji kryzysowych.

Jako doświadczony pracownik w swoim życiu zawodowym na pewno zetknąłeś się z wieloma sytuacjami stresującymi. Wiesz, jak na nie reagować, by nie cierpiały na tym Twoje obowiązki. W zespole możesz być osobą, która rozładowuje napięcie i pozytywne wpływa na innych. Zastanów się – ilu młodych pracowników z powodzeniem wprowadziłeś w obowiązki? Inteligencja emocjonalna to Twoja siła! Jako dojrzała osoba, która sprostała już wielu wyzwaniom, nie „spalasz” się emocjonalnie tak szybko i nie tracisz energii, gdy trafiają się niepowodzenia, bo wiesz,
że to naturalny element pracy. Cechuje Cię empatia i wyrozumiałość.

2. Odpowiedzialność

Niestety, często zdarza się, że reprezentanci młodszych generacji, osoby będące tuż po studiach i dopiero szukające swojej ścieżki, traktują pierwsze, ale też kolejne miejsca pracy jako przejściowe. Stają się one „trampoliną” do dalszych etapów kariery. Nie ma w tym nic złego, co więcej – to czasem jedyny sposób, by przekonać się, co chcemy robić
w życiu. Jednak inaczej na tę kwestię patrzą pracodawcy, którzy coraz częściej poświęcają wiele czasu oraz pieniędzy, by szkolić i wdrażać w obowiązki młodych, niedoświadczonych pracowników. Jako Silvers, dojrzały pracownik budowanie takiej tożsamości zawodowej masz już za sobą. Wybór pracodawcy jest więc w Twoim wypadku bardziej przemyślany. Jeżeli szukasz nowego zatrudnienia po 50-, 60-tce, to znak dla pracodawcy,
że chcesz pracować. Z takim pracownikiem pracodawca może konsekwentnie budować wartość swojej marki.

Chodzi nie tylko o odpowiednie podejście do pracodawcy i jego potrzeb, ale także do wykonywania samych obowiązków. Masz bogate doświadczenie na rynku pracy, więc zapewne wiesz, jakie konsekwencje może nieść
ze sobą nieprzykładanie się do realizacji powierzonych zadań. Na starcie kariery zdarzyło Ci się to pewnie niejednokrotnie, prawda? Takich błędów dawno już nie popełniasz. Plus dla Ciebie.

3. Zaangażowanie

Ustabilizowane życie rodzinne, dorosłe dzieci, czyli mniejsza liczba obowiązków domowych, a do tego dobra organizacja – to wszystko sprawia, że Silversi mają jak najlepsze warunki do tego, by w pełni zaangażować się w swoje obowiązki służbowe. Czy można to powiedzieć o wszystkich pracownikach z generacji Z czy nawet o Millennialsach? Niekoniecznie… To młodzi chętniej uczą się nowych rzeczy, chcą zdobywać nowe kwalifikacje i ze względu na wiek mają do tego lepsze predyspozycje. To prawda. Ale Silversi z otwartymi głowami i w dodatku zaprzyjaźnieni z nowymi technologiami też chcą się rozwijać! W realizacji tego celu nie „rozprasza” ich konieczność łączenia pracy zawodowej ze studiami, opieką nad małymi, czyli wymagającymi dziećmi, itp. Silvers czegoś nie zna, nie umie? Pracodawco, daj mu chwilę, a Cię zaskoczy!

Kompetencje pracowników 50+ docenili też ankietowani badania przeprowadzonego przez Pracuj.pl. Wskazując na liczne zalety Silversów, wymienili przede wszystkim: wysoki poziom wykonywanej pracy (58 proc.), otwartość
i gotowość do dzielenia się wiedzą oraz doświadczeniem z młodszymi pracownikami (57 proc.), znaczącą lojalności wobec obecnych pracodawców (54 proc.)².

Silvers pilnie potrzebny

Zmiany demograficzne przyniosły także zmiany na rynku pracy. Czasy, gdy osobom po pięćdziesiątce proponowano jedynie takie stanowiska, jak portier czy pracownik porządkowy, które nie spełniały ambicji większości z nich, na szczęście minęły. Dziś pracodawcy szukają w tej grupie wiekowej pracowników – specjalistów, którzy posiadają konkretne kwalifikacje.

W jakich branżach poszukiwane są kompetencje Silversów? W każdej! Młodszy seniorzy napotykają na swojej drodze coraz mniej ograniczeń i spotykają się z docenieniem. Jednak szczególne kompetencje i cechy Silversów, takie jak: zaangażowanie, odpowiedzialność, opanowanie, cierpliwość i bycie empatycznym procentują zdecydowanie
w przypadku stanowisk wymagających kontaktu z drugą osobą, z klientami. Zauważyli to rekruterzy poszukujący kandydatów do pracy typu front-desk, w bezpośredniej obsłudze klienta, także we wszelkich w contact center.
Jedną z firm, która chętnie zatrudnia pracowników 50+ jest Intrum – lider rynku zarządzania wierzytelnościami.

Z naszego doświadczenia wynika, że osoby z pokolenia Silversów mają znakomite predyspozycje w zakresie tzw. umiejętności miękkich. Doskonale wyczuwają emocje, potrafią słuchać. Wynika to nie tylko z ich doświadczenia zawodowego, ale i prywatnego. To pracownicy, którzy są rodzicami, nierzadko dziadkami. To wszystko ma ogromne znaczenie, jeżeli chodzi prezentowanie empatycznej postawy. A empatia w przypadku takiej firmy jak Intrum, to zdecydowanie najbardziej pożądana cecha u kandydatów, szczególnie, gdy chodzi o osoby, które pracują w naszych contact center. Na co dzień kontaktujemy się z osobami zadłużonymi i naszym zadaniem jest wspierać je w drodze do wyjścia z długów. Konsumenci opowiadają nam o swoich dramatach, nierzadko zwierzają się z poważnych problemów Trzeba odpowiednio reagować na takie sytuacje. Dlatego chętnie zapraszamy do pracy w naszym zespole osoby „50+”, których opanowanie, empatyczne podejście nakierowanie na szukanie rozwiązań dobrze wpływają na zadłużonych konsumentów, którzy się z nami kontaktują.

Kamil Kozłowski, HR Business Partner w Intrum we Wrocławiu

Kierowanie ofert pracy do Silversów wynika również z polityki firmy.

Działamy według zasady zrównoważonego. rozwoju. Oprócz dbania o minimalizowanie naszego negatywnego wpływu na środowisko, dzielenia się naszym know-how i niesienia pomocy firmom oraz zadłużonym konsumentom, dbamy również o zrównoważone budowanie naszego zespołu, także pod względem wieku naszych pracowników. Kompetencje i umiejętności młodych osób, zaraz po studiach i u progu kariery zawodowej oraz doświadczonych Silversów doskonale się uzupełniają. Te grupy uczą się od siebie nawzajem, na czym korzysta cała firma.

Kamil Kozłowski, HR Business Partner w Intrum

A jak na takie możliwości patrzą sami Silversi?

Kiedy zaczęłam pracować w Intrum, byłam w wieku, który dla wielu zahaczałby już o wiek senioralny. Nie byłam traktowana specjalnie ze względu na moją sytuację, co mi się od razu spodobało. Zostałam wprowadzona w nowe obowiązki jak każdy inny, także młodszy pracownik. Zostałam przygotowana do ciągłego kontaktu z klientami. Mam dostęp do tych samych benefitów, co wszyscy. Tam, gdzie jest to możliwe, korzystam na co dzień z mojego wcześniejszego doświadczenia zawodowego. Korzystają z niego również moje Koleżanki oraz moi Koledzy z zespołu, co mnie cieszy, bo lubię pomagać. Dlatego znalazłam się w Intrum.

Dorota Mierzyńska, Ekspert ds. Windykacji Telefonicznej, Intrum we Wrocławiu

Pracownicy w wieku 50+ teraz stanowią ok. 15% wszystkich pracujących w naszym kraju³. Wraz z dalszymi, nieuniknionymi zmianami demograficznymi już całkiem niedługo staną się istotną grupą w naszym społeczeństwie, także na rynku pracy. Dlatego pracodawcy, którzy jeszcze tego nie zrobili, powinni się liczyć z Silversami i szykować dla nich miejsca w swoich firmach.

¹ Dane: GUS.
² Pracuj.pl, „Zawodowy styl życia. Oblicza pracy Polaków”, 2020.
³ Dane: GUS.


Źródło: Intrum 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Zrozumieć Milenialsów. W co następnie zainwestują?

Inwestycje millenialsow

Podczas gdy pandemia spowodowała znaczące zmiany w gospodarce – od krachu na giełdzie i późniejszego odbicia po boom cen nieruchomości w Polsce i niedobór siły roboczej – wpłynęła ona również na takie obszary jak osobiste oszczędzanie i trendy inwestycyjne.

Milenialsi (urodzeni w latach 1981-1996) najbardziej zmienili swoje nawyki inwestycyjne z pojawieniem się pandemii wirusa „Covid-19”. Według globalnego badania przeprowadzonego przez Natixis/Statista, 23% milenialsów zainwestowało więcej podczas pandemii, w porównaniu do 21% pokolenia X i 15% pokolenia Baby Boomers.

Dla 32% milenialsów oznaczało to zwiększenie aktywności handlowej bezpośrednio lub za pośrednictwem platform internetowych, co dotyczyło 24% przedstawicieli pokolenia X i 16% Baby Boomers. W międzyczasie, 24% milenialsów zwiększyło swoją aktywność inwestycyjną korzystając z usług doradcy, w porównaniu do 18% pokolenia X i tylko 13% Boomersów. W sondażu TD Ameritrade/Harris przeprowadzonym wśród Amerykanów, 17% milenialsów potwierdziło, że otworzyło nowy rachunek inwestycyjny, aby przenieść swoje plany finansowe w pierwszych miesiącach pandemii, w porównaniu do 12% osób z pokolenia X i zaledwie 2% osób z pokolenia Boomersów.

Wzrost liczby inwestorów wśród milenialsów może mieć niemal tyle samo wspólnego z „dojrzewaniem” tego pokolenia, co z pandemią.

Mimo to, nasuwa się pytanie:

Gdzie płyną pieniądze milenialsów?

Jak każda inna grupa, milenialsi inwestują swoje pieniądze w różnych miejscach, od nieruchomości po fundusze inwestycyjne. Nie da się dokładnie określić, ilu milenialsów dokonało określonego rodzaju inwestycji, a wiele ankiet badających ten problem, może wypaczyć prawdziwe dane z powodu nieobiektywnej próby (np. ankiety internetowe częściej przyciągają osoby obeznane z internetem, które mogą być bardziej skłonne do dokonywania pewnych inwestycji). Jednak, z pewnością istnieją trendy, które można określić wyciągając wnioski z badań nad nawykami oszczędzania i inwestowania. Należą do nich:

Zrównoważone inwestycje

Choć inne pokolenia nadrabiają teraz zaległości, to właśnie milenialsi są liderami w dziedzinie świadomego społecznie inwestowania. Około jedna trzecia milenialsów często lub wyłącznie dokonuje inwestycji z uwzględnieniem czynników „środowiskowych, społecznych i ładu korporacyjnego” (ESG), w porównaniu z 16% pokolenia X, 2% pokolenia Baby Boomers i 19% młodszego pokolenia Z – jak wynika z najnowszego sondażu Harrisa dla CNBC. Często oznacza to inwestowanie w portfele, które w szczególności wykluczają „złe” inwestycje w ropę i gaz, tytoń i broń.

Milenialsi są również bardziej zainteresowani „impact investing” (tworzeniem portfeli przynoszących korzyści społeczeństwu lub środowisku, a także generujących zyski finansowe), z 64% zainteresowaniem, wyprzedzając 50% przedstawicieli pokolenia X i 34% pokolenia Baby Boomers. Od dawna wyrażają również chęć, aby ich emerytury były przeznaczone na etyczne inwestycje.

Meme stocks

Akcje meme mogą być dowolnymi akcjami, które cieszą się dużym zainteresowaniem w sieci i przyciągają inwestorów. Częstym źródłem jest Reddit i forum, takie jak WallStreetBets, które wywołały bezprecedensowy short squeeze na GameStop. Według niedawno przeprowadzonego badania Fidelity ponad jedna trzecia inwestujących milenialsów – 38% – korzysta z mediów społecznościowych, aby uzyskać wskazówki rynkowe, chociaż to mniej niż wśród młodszego pokolenia Z, gdzie 41% inwestorów korzysta z mediów społecznościowych.

Akcje wzrostowe i dywidendowe

Chociaż inwestujący milenialsi mogą być zainteresowani akcjami meme i inwestycjami etycznymi bardziej niż inne pokolenia, nie stanowią one większości ich inwestycji. W niedawnym badaniu przeprowadzonym przez Motley Fool, akcje wzrostowe były najpopularniejszymi inwestycjami millenialsów i pokolenia Z (58%), przy czym akcje meme i ESG posiadało tylko 30%. Milenialsi uznali historyczną stabilność akcji za najważniejszą przy podejmowaniu decyzji o inwestowaniu, podczas gdy uzależnione od TikToka pokolenie Z przywiązywało nieco większą wagę do informacji z mediów społecznościowych.

Kryptowaluty

Nie jest chyba zaskoczeniem, że szybko zmieniający się, czasami niezrozumiały świat kryptowalut jest bardziej atrakcyjny dla młodszych grup demograficznych, jak na przykład kontrowersyjny Dogecoin, który zaczął się jako żart.

Ostatnie badanie przeprowadzone przez Piplsay wykazało, że 49% milenialsów posiada kryptowaluty, w porównaniu do 38% pokolenia X i 13% pokolenia Z. Inna ankieta, przeprowadzona przez Motley Fool, podaje inną liczbę, z 39% milenialsów twierdzących, że posiada kryptowaluty. Wyprzedza ich jednak pokolenie Z, gdzie 47% stwierdziło, że posiada kryptowaluty. Tymczasem badanie przeprowadzone przez magazyn online Sophisticated Investor wykazało, że 12% milenialsów uważa kryptowalutę za najbezpieczniejszą inwestycję na 2021 rok, w porównaniu z 9% respondentów ogółem.

NFT

Zainteresowanie niewymienialnymi tokenami (NFT) – cyfrowymi aktywami opartymi na blockchain, które inwestorzy, kolekcjonerzy sztuki i inni mogą nabyć na wyłączność – eksplodowało w ciągu ostatniego roku. Najnowsze badanie przeprowadzone przez Morning Consult wykazało, że milenialsi (zwłaszcza mężczyźni) byli najbardziej chętni do nabywania NFT, przy czym 23% millenialsów dokonało inwestycji w NFT w porównaniu do 8% pokolenia X i 4% pokolenia Z.

W co następnie zainwestują milenialsi?

Metale szlachetne

Chociaż milenialsi mogą napędzać inwestycje w aktywa kryptowalutowe, badanie przeprowadzone w 2021 r. przez The Royal Mint (Brytyjską Mennicę Królewską) wykazało, że 53% inwestorów z pokolenia Z i pokolenia Z nie zarobiło na nich tyle, na ile mieli nadzieję, lub wręcz straciło na nich pieniądze. Badanie wykazało, że wielu z tych młodych ludzi – w rzeczywistości 68% – konsekwentnie rozważa aktywa o niższym ryzyku, takie jak złoto i inne metale szlachetne. Ponadto Mennica odnotowała również 430% wzrost inwestujących milenialsów w złoto za pośrednictwem swojej platformy DigiGold w 2020 roku.

Akcje

Według analityków Morgan Stanley, tylko 6,5% aktywów milenialsów jest ulokowanych w akcjach – ale jest to około 6%, które Boomersi posiadali w wieku 40 lat (obecny wiek najstarszych milenialsów). „W kolejnych latach alokacja pokolenia Baby Boomers w akcje wzrosła do ponad 25%, co oznacza, że mogą pojawić się dalsze napływy z giełdy”, mówi Daniel Skelly, dyrektor ds. badań rynkowych i strategii w Morgan Stanley Wealth Management. DailyFX ujawnił, że w USA najpopularniejsze akcje milenialsów to NIO, Apple, Tesla, Plug Power, Aphria – udowadniając, że obawy ESG nie zawsze są prawdziwe – Marathon Oil.

Ryzykowne inwestycje

W drugim kwartale 2021 roku 70% inwestorów z pokolenia milenialsów i pokolenia Z zgłosiło wzrost swojej tolerancji na ryzyko, w porównaniu z 51% w zeszłym roku. Według ostatniego badania ETRADE , 72% inwestorów z pokolenia milenialsów i pokolenia Z jest pewnych swoich decyzji dotyczących portfela, w porównaniu do 56% przed pandemią.

Wraz z dalszą stabilizacją globalnej gospodarki i rynków akcji, milenialsi prawdopodobnie wykażą się jeszcze większym zaufaniem do swoich portfeli i ich apetyt na ryzyko będzie rosnąć. Może to oznaczać inwestycje w aktywa takie jak kryptowaluty i NFT, ale również mogą się oni otworzyć na szersze możliwości inwestycyjne, wraz z ich rosnącą bazą wiedzy.

Jonathan Merry, CEO platformy porównującej kursy walut MoneyTransfers.com

Fundusze zarządzane

Ostatni raport Barclays podkreśla, że w Wielkiej Brytanii ponad 80% majątku gospodarstw domowych jest w posiadaniu osób powyżej 45 roku życia. Oczekuje się, że w ciągu najbliższych 30 lat majątek ten będzie przekazywany między pokoleniami w formie spadków lub prezentów w ramach „Wielkiego Transferu Bogactwa” („The Great Wealth Transfer” – majątek pokolenia Baby Boomers urodzonych w latach 1940-60 przejdzie w ręce ich spadkobierców, w główniej mierze milenialsów).

Jonathan Merry z MoneyTransfers.com mówi: „Chociaż wielu odbiorców spadków prawdopodobnie przeznaczy je na aktywa takie jak nieruchomości, z których prawdopodobnie pochodziła większość odziedziczonego majątku, inni mogą zechcieć zainwestować spadek, ale czują, że brak wiedzy. Może to oznaczać, że zwrócą się w stronę zdywersyfikowanych funduszy długoterminowych banku lub do funduszy zarządzanych, gdzie wymagane jest mniej decyzji i badań.”

Aplikacje maklerskie

Aplikacje do handlu akcjami, takie jak Robinhood, E*Trade, Stash i SoFi Invest, rozkwitły podczas pandemii, częściowo dlatego, że ludzie, którzy utknęli w domu, szukali ekscytujących wyzwań. Skupiając się na użyteczności i niskich opłatach, przyciągnęły one również wielu początkujących inwestorów; połowa z 3 milionów nowych użytkowników Robinhood w 2020 roku była inwestorami po raz pierwszy, a średni wiek użytkowników platformy wynosi około 30 lat. Liczne raporty pokazują, że milenialsi chcą zarządzać swoim życiem finansowym za pomocą telefonów komórkowych, dlatego też wydaje się, że tendencja do inwestowania w oparciu o aplikacje wśród tej grupy demograficznej raczej nie zwolni, zarówno w przypadku opcji dla początkujących inwestorów, jak i oferty bardziej uznanych instytucji finansowych.

Cem Eyi, współzałożyciel Beanstalk, aplikacji inwestycyjnej oferującej akcje i udziały junior ISA, mówi, że dwie trzecie jej użytkowników to milenialsi, którzy wykazują różne wzorce oszczędzania i inwestowania.

Młodsi użytkownicy są o 35% bardziej skłonni do korzystania z naszej funkcji zaokrąglania codziennych płatności, która pomaga im oszczędzać mało i często, podczas gdy starsi użytkownicy preferują ustawienie regularnej składki w formie polecenia zapłaty. Milennialsi również częściej wysyłają linki, aby zaprosić dziadków i innych członków rodziny do wniesienia własnego wkładu.

Cem Eyi, współzałożyciel Beanstalk

„Ponieważ millenialsi mają dzieci, oczekują oni wygody i elastyczności, jeśli chodzi o produkty pomagające im oszczędzać na przyszłość”.


Źródło: MoneyTransfers.com

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Marketerze, gdzie znajdziesz Silversów? Co 3. jest aktywnym użytkownikiem mobile gamingu

Silversi

Według Washington Post osoby 60+ to obecnie najszybciej rosnąca grupa konsumentów w e-commerce. Jedno z najnowszych badań pokazało, że Pokolenie Silver, czyli inaczej baby boomers w 2020 roku wydało blisko o połowę więcej na zakupy online niż rok wcześniej. Rozwój nowych technologii oraz wzrost popularności mediów społecznościowych przyczynił się do zmian zwyczajów zakupowych oraz preferencji w tej grupie wiekowej. Jak wynika z raportu AdColony w Polsce ok. 99 proc. respondentów - Silversów korzysta ze sklepów internetowych i taki sam procent z usług bankowości internetowej, a 36 proc. gra w gry mobilne.

Spośród wszystkich krajów UE polskie społeczeństwo starzeje się najszybciej. Grupa osób 50+ liczy aktualnie 14 mln osób, czyli 37 proc. wszystkich Polaków. Ma ona wzrosnąć do 18 mln, co oznacza ponad połowę całej populacji. Z kolei grupa wiekowa 65+ wynosi obecnie 6,3 mln, czyli ponad 16 proc. ogółu. Kim jest pokolenie Silver i jak marki powinny wykorzystać ich potencjał?

Silver Power, czyli złoty czas dla baby boomersów

Kim dokładnie są przedstawiciele pokolenia Silver? To konsumenci 55+, nazywani również generacją baby boomers, czyli pokoleniem wyżu urodzonym w latach powojennych. WHO prognozuje, że w latach 2015-2050 odsetek populacji w wieku powyżej 60 lat może się podwoić, co oznacza, że liczba osób starszych na świecie może do tego czasu wzrosnąć do 2 miliardów. Jeśli porównamy to z około 900 milionami przedstawicieli pokolenia baby boomers w 2015 roku, przyrost ten robi wrażenie.

Silver gaming w natarciu – jakie gry lubi srebrne pokolenie?

Według raportu AdColony „Gen Z Effects In Today’s Digital World” 62% baby boomers twierdzi, że marki powinny dostarczać lekkich i zabawnych treści, aby bawić ludzi. GlobalWebIndex wskazuje, że ok. ¼ dorosłych Polaków, grających w gry mobilne to osoby w wieku 45+. Z kolei 36 proc. graczy to Silversi, a do ich ulubionych gatunków należą przede wszystkim gry karciane – 37%, puzzle – 32%, akcji – 31% czy strzelanki i symulacje, odpowiednio 26% i 25%. W zestawieniu nie zabrakło również gier sportowych – 22% czy gier strategicznych – 21%. Dodatkowo jak wynika z badania Mexad Games i Mobile Institute przeprowadzonego w 2019 roku – 58 proc. graczy w wieku 55+ stanowią kobiety, a 1/3 wszystkich osób uważa gry za hobby, rozrywkę w wolnym czasie i relaks.

Multiscreening coraz popularniejszy wśród Silversów

Znaczna liczba baby boomers (55-64 lata) 41 proc. nadal używa swoich urządzeń mobilnych jako drugiego ekranu i spodziewać się można, że ten udział będzie rósł w miarę przyzwyczajania się do wielozadaniowości z mediami.
Badania pokazują jakie zainteresowania towarzyszą Silverom korzystającym z sieci. Są to m.in. poszukiwanie informacji na temat indywidualnej opieki zdrowotnej (ponad 70%), podróże (ponad 55%), żywność i napoje, nowe technologie, łapanie okazji zakupowych, media społecznościowe i gry rozrywkowe. Ta grupa demograficzna spędza najczęściej około 30 minut i więcej (do 2-3 godzin) dziennie przeglądając treści w swoim telefonie komórkowym.

Michał GieraCo ważne, wszyscy respondenci aktywnie korzystali z przeglądarki, 99 proc. korzystało z usługi bankowości elektronicznej, tyle samo seniorów odwiedziło witrynę lub sklep online. Blisko 89 proc. badanych szukało produktu lub usługi w sieci, a 88 proc. kupiło produkt przez internet. Świadomi i dojrzali przedstawiciele pokolenia baby boomers to zdecydowanie rosnąca grupa e-konsumentów, którą marki niektórych branż już dostrzegli.

 Michał Giera, Mobiem Polska

Era oldvertisingu, czyli Silversi w reklamie

Kilka lat temu poruszenie wywołała kampania jednej z polskich marek modowych, która zaprosiła do udziału Helenę Norowicz, ponad 80-letnią aktorkę i modelkę. W ten sposób rozpoczęła się era oldvertaisingu w Polsce. Globalne brandy takie jak Zalando, Allegro, Dove czy L’oreal nie boją się angażować przedstawicieli pokolenia Silver do promowania swoich produktów i marek. W kampaniach reklamowych odchodzą od stereotypowego wykorzystywania wizerunku seniorów. Pokazują ich jako ludzi aktywnych, zaangażowanych, chcących się rozwijać. Ponadto w mediach społecznościowych rośnie grono tzw. Silver Influencerów. Na jednej z platform dziennie publikowanych jest ponad 13 tys. postów z hashtagiem „silver power”. Doskonałym przykładem działających w social mediach infuencerów po 50 są: Elwira Kołodziejczyk, Ela Hübner oraz Jan Adamski.

Od lat współpracuję z jedną z topowych marek modowych, ale również dostaję propozycje niezwiązane z modą, jak np. producentów alkoholi czy banków. Korzystanie z urządzeń mobilnych to codzienność każdego blogera.

Jan Adamski, autor bloga o stylu i modzie męskiej (instagram: @janadamskieu)

Postęp technologiczny idzie razem ze mną i odkąd pojawił się na rynku pierwszy komputer, odtąd jestem zainteresowana wszystkimi urządzeniami – telefonami czy nowymi oprogramowaniami np. do księgowości. Mam na myśli również banki, karty. Taki jest teraz świat i trzeba się do niego dostosować, wiek tu nie ma nic do rzeczy. Jeśli chodzi o rozrywkę to gram w gry mobilne, najczęściej logistyczne i coraz częściej w szachy.

Elwira Kołodziejczyk (instagram: @ostatnie_podrygi_50plus)

Mam 55 lat, a z Internetu korzystam od dobrych kilkunastu. Z nowych technologii i mediów społecznościowych korzysta również wielu moich znajomych po 60, 70, a nawet w okolicach 80! Smartfona używam najczęściej do rozmów, smsów, korzystam z Whatsappa i innych aplikacji sklepowych.

  Ela Hübner, blogerka lifestylowa (instagram @fajna_baba_nie_rdzewieje)

Michał GieraPrzestrzeń mobilna oceniana jest przez ekspertów rynku e-commerce i marketingu jako jeden z najlepszych kanałów dotarcia do użytkowników i budowania zaangażowania konsumentów dla marek z wielu branż. Mówimy tutaj o aplikacjach mobilnych, których na co dzień używają klienci, w tym ci najstarsi internauci. Według prognoz do 2050 roku liczba przedstawicieli polskiego pokolenia Silver wzrośnie do 13,7 milionów, czyli do 40 proc. Na koniec 2018 roku mieliśmy już ponad 9,5 miliona Polaków w wieku 60 lat i więcej. To znaczy, że blisko 25 proc., czyli ¼, jest w tej grupie wiekowej. A za około 20 lat już blisko 1/3 polskich obywateli będzie po 60-tce. Z tą różnicą, że będą oni jeszcze bardziej świadomymi użytkownikami świata online niż do tej pory. Jest zatem o co walczyć, jeśli chodzi o zaangażowanie marek wśród „srebrnowłosych” klientów, którzy poszukują przyjemnej rozrywki w internecie, coraz częściej sięgając między innymi po aplikacje i gry mobilne.

Michał Giera, Mobiem Polska

Silversi w świecie online

Baby boomersi przyzwyczajeni są do tradycyjnych form przekazu, przede wszystkim swoją uwagę skupiają na telewizji, natomiast jak wskazują badania przedstawiciele tej grupy wiekowej, coraz odważniej korzystają z nowych technologii, urządzeń mobilnych, mediów społecznościowych oraz platform zakupowych. To część populacji będąca dojrzałymi konsumentami, która jest gotowa wydać pieniądze w sieci, jest dostępna w kanałach społecznościowych i korzysta z bankowości elektronicznej.

Ten trend widzimy również w naszej branży. Coraz więcej osób po 60. roku życia zostaje „klientami” pośredników finansowych. Dane demograficzne pokazują, że na emeryturze żyjemy dziś 20, nawet 30 lat, a to oznacza, że niektórzy Silversi poszukują dodatkowych źródeł finansowania, by realizować swoje marzenia, na które mają czas dopiero właśnie na emeryturze. Można powiedzieć nawet więcej – osoba ze starszego pokolenia doskonale radząca sobie w świecie bankowości elektronicznej, np. potrafiąca wykonać podstawowe transakcje płatnicze online to obecnie „normalny” widok. Dziś osoby w wieku 60, 70 lat zupełnie nie przypominają naszych dziadków. Chcą być na bieżąco z technologią i z tym, co dzieje się w cyberprzestrzeni. Trzeba jednocześnie zaznaczyć, że na pokoleniu Silver pewne zachowania dodatkowo wymusiła również pandemia. W czasie korona-kryzysu Internet stał się jedynym tak szerokim oknem na świat. Także w kwestii finansów osobistych.

 Leszek Zięba, ekspert Związku Firm Pośrednictwa Finansowego, mFinanse

Krajowy Instytut Gospodarki Senioralnej przytacza wyniki badań, które pokazują, że w grupie wiekowej 55-75 lat 85 proc. ludzi korzysta z poczty, 70 proc. z usług bankowych online, a 65 proc. badanych porównuje ceny w wyszukiwarce internetowej.

Silverzy to coraz bardziej świadomi użytkownicy internetu i urządzeń mobilnych, którzy coraz częściej korzystają z narzędzi mobilnych i aplikacji. Według AdColony aż 41 proc. osób w wieku 55-64 lat używa swoich urządzeń mobilnych jako drugiego ekranu i spodziewamy się, że ten udział będzie wzrastał wraz z przyzwyczajeniem Silversów do wielozadaniowości z mediami. Pokolenie baby boomers obecne jest w mediach społecznościowych, robi zakupy online i gra w gry mobilne. Z pewnością warto uważnie śledzić jego rosnącą obecność w internecie i platformach rozrywkowych seniorów.

Michał Giera, Mobiem Polska


Źródło: Mobiem

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Różnice między pokoleniami coraz bardziej widoczne. Co nas różni najbardziej? [RAPORT]

Różnice międzypokoleniowe

Z badania „Future of Aging” autorstwa Havas Group wynika, że różnice między pokoleniami rosną, a pandemia jeszcze je pogłębia. Z raportu wynika m.in., że aż 48 proc. młodych ludzi uważa, że w ramach walki z pandemią i dla ochrony starszych poświęciliśmy zbyt wiele. To nie jedyna oś różniąca funkcjonujące dziś pokolenia. Jak deklarują badani, różnice nie dotyczą wyłącznie kwestii obyczajowych i dyskusji, o tym co wypada, a co nie wypada. Dziś widoczne są przede wszystkim trzy główne osie różnic międzypokoleniowych: klimat, podejście do pandemii i technologia.

Klimat nas łączy – dzieli nas podejście

W ciągu ostatnich lat problem zmian klimatycznych stał się priorytetem dialogu na arenie międzynarodowej. Jednak troska o środowisko wzbudza obawy przede wszystkim wśród młodych ludzi, którzy podejmują odważne kroki chcąc walczyć o lepszą przyszłość dla siebie i dla planety. Zmiany klimatyczne stają się powodem, dla którego strajkują oraz wychodzą na ulice. Dla młodych ekologia to przede wszystkim wybór konsumencki, dlatego 40 proc. millenialsów (18-34) oskarża baby boomersów (55+) o beztroski konsumpcjonizm minionych dekad, który wyczerpuje nasze zasoby. Z drugiej strony, 59 proc. badanych powyżej 55 roku życia twierdzi, że lepiej żeby młodzi ludzie siedzieli w szkole. Starsze pokolenia rozumieją problem, ale nie podpisują się pod radykalnymi akcjami, które inicjują młodzi.

Ten radykalizm działań podejmowany przez młodych jest wynikiem obawy o przyszłość, która jest dużo silniejsza w młodszych pokoleniach. Aż 71 proc. młodych martwi się o swoją przyszłość. Te obawy dotyczą zarówno zmian klimatycznych, ale również poczucia niepewności ekonomicznej, wzmocnionej tylko przez pandemię.

Jan Barański, Senior Strategic Planner z Havas Warsaw

Zbyt wiele poświęceń

Pandemia koronawirusa doprowadziła do pogłębienia się kryzysu gospodarczego na całym świecie. Ciągle utrzymujące się ograniczenia wiążą się z kolejnymi wyzwaniami, przed którymi staje przede wszystkim młode pokolenie. Ile fal pandemii nas czeka, jak duże będą, do jak głębokiej recesji doprowadzi kryzys – to jedne z licznych pytań, na które wciąż nie znamy odpowiedzi. To poczucie niepewności doprowadziło do tego, że wyrazy troski o starszych, bardzo silne na początku pandemii, teraz ustąpiły obawom o pogłębiający się kryzys gospodarczy. 48 proc. prosumentów w grupie wiekowej 18-34 twierdzi, że aby chronić starszych przed wirusem poświęcono zbyt dużo: wzrost ekonomiczny i stabilność finansową.

Technologia osią sporu

Globalnie tylko 17 proc. internautów ma ponad 55 lat. Kultura nie jest już transmitowana wyłącznie w głównych środkach masowego przekazu. Wszystko przenosi się do social mediów. W związku z tym, starsze pokolenia przestają rozumieć odniesienia do kultury, czy celebrytów pojawiających się w nowych platformach.

Pandemia jeszcze bardziej te różnice pogłębiła. Osoby starsze straciły dostęp do dóbr kultury takich jak teatr, kino czy opera, które nagle przeniosły się do świata online. Starsi potrzebują więcej czasu, żeby przystosować się do cyfrowej rzeczywistości niż młodsze pokolenie, dla którego to naturalne środowisko. Z drugiej strony zauważamy również, jak pozornie nowe medium, czyli Facebook notuje odpływ młodych użytkowników w kierunku TikToka czy Instagrama. Rozwój nowych platform przyczynia się do pogłębienia przepaści między pokoleniami. 90 proc. użytkowników tych portali społecznościowych to młodzi ludzie, którzy tworzą kulturę, do której pokolenie 50-60 latków nie ma dostępu.

Paweł Tamioła, consultant, Havas PR Warsaw

W wielu obszarach, np. moda, media, czas wolny, technika, to młode pokolenie zyskuje pozycje eksperta. Napływ informacji z social mediów zagłusza dialog międzypokoleniowy, który jest szkodliwy dla dobra ogółu. Zdecydowana większość (90 proc. 55+ i 83 proc. 18-34) rozumie, że społeczeństwo odnosi korzyści, gdy więzi między generacjami są silne.

Link do raportu: https://dare.havas.com/insights-trends/future-of-aging/


Źródło: Havas Group

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Black Friday w Polsce: jak będą kupować pokolenia?

domodi.pl

2020 rok bezsprzecznie przyspieszył rewolucję technologiczną sprawiając, że zdecydowana większość pokolenia Baby Boomers (osoby urodzone w latach 1946-1964) skutecznie przeniosła swoje nawyki zakupowe do online’u. Q4 jest najważniejszym dla handlu, bowiem znajdują się w nim 3 bardzo istotne peaki zakupowe - Święta, poświąteczne wyprzedaże oraz Black Friday. W związku z tym ostatnim Grupa Domodi przeprowadziła badanie, w którym sprawdzono w jaki sposób różne pokolenia planują realizować zakupy podczas zbliżającego się Czarnego Piątku.

Promocje jak zawsze kuszące

Z ankiety wynika, że 47% badanych już dziś wie, że na pewno weźmie udział w BF, natomiast 43% – pozostaje w tej kwestii niezdecydowanych. 10% deklaruje w tym temacie brak zainteresowania tym dniem. Na pytanie, dlaczego Black Friday jest idealną okazją do zrobienia zakupów internauci odpowiadali, że obok niskiej ceny i oczywiście rabatów cenią także możliwość kupienia większej liczby rzeczy oraz dostępność darmowej dostawy. Wśród wymienianych korzyści, istotną okazuje się także zakup rzeczy markowych w atrakcyjnych cenach.

planowane zakupy
źródło: Grupa DOMODI

Według badanych, optymalny czas trwania Black Friday to weekend – wskazało tak 51% osób. Dla 36% – idealnym jest tydzień, a tylko 6% uważa, że 1 dzień celebrowania jest wystarczającym. To ważna wskazówka dla sklepów i marek, które planują swoje sprzedażowe działania.

Dlatego w tym roku, podobnie jak w poprzednim, zdecydowaliśmy się na akcję sprzedażową “Black Week”, która będzie trwała 7 dni. Nasze doświadczenia sprzedażowe pokazują, że to optymalny czas na podejmowanie decyzji zakupowych przez konsumentów.

Martyna Głowińska, marketing i PR manager w Grupie Domodi

Nawyki zakupowe Polaków

55% badanych deklaruje, że rok temu ich aktywność zakupowa w trakcie Black Friday skupiała się głównie na kanale online’owym. Przemawia za tym fakt szybkości znalezienia produktu, wysokość rabatów i brak kolejek w sklepach. 14% ankietowanych wybierało głównie kanały offline’owe w tym czasie, gdyż lubią sprawdzić produkt przed zakupem. Natomiast 24% ankietowanych korzysta z miksu kanałów – przeplatając ze sobą sklepy internetowe ze stacjonarnymi.

Black Friday
źródło: Grupa DOMODI

Pomimo sytuacji związanej z pandemią, aż 73% badanych deklaruje, że w tym roku ich nawyki zakupowe związane z Black Friday nie ulegną zmianie, z czego: 45% skupi się głównie na sklepach online, 5% zrealizuje swoje potrzeby w sklepach stacjonarnych, 16% – postawi na miks kanałów, a 7% deklaruje całkowitą rezygnację z zakupów w tym czasie. Wśród najmniej skorych do zmian zachowań znalazły się osoby w wieku 25-34 lata.

Czarny piątek
źródło: Grupa DOMODI

20% badanych wskazuje, że ich nawyki zmienią się, stawiając głównie na zakupy internetowe. Wśród odpowiadających za zmianą najwięcej jest przedstawicieli pokolenia y oraz x, czyli odpowiednio osób w przedziałach wiekowych 35-44 i 45-55.

Natomiast zdecydowana większość pokolenia Baby Boomers do tej pory kupowała offline. W ankiecie jednak deklarują oni zmianę zachowań i przeniesienie się do internetu.

W przypadku najmłodszej z badanych grup, czyli pokolenia z ( przedział wiekowy 16-24) w dużej mierze deklarują oni chęć zobaczenia produktu na żywo przed zakupem, dlatego też w tym roku chętniej postawią na miks kanałów online i offline.

Koszyk zakupowy na Black Friday

W top3 najchętniej wskazywanych kategorii w trakcie nadchodzącego Black Friday znalazły się: odzież i obuwie, kosmetyki oraz wyposażenie wnętrz. Poza podium znalazły się sprzęty RTV i AGD czy elektronika.

kategorie TOP3
źródło: Grupa DOMODI

Polacy nie planują także oszczędzać w tym dniu. Na pytanie odnośnie planowanych wydatków 30% badanych wskazało, że zmieści się w przedziale 100-299 zł. Dla 29% – kwota ta nie przekroczy 300-499 zł, a w tym przedziale cenowym najwięcej wydadzą osoby w wieku 16-24 i 45-55. Natomiast 19% -wyda 700 zł i więcej, a 8% – 500-699 zł.

Najwięcej Baby Boomers’ów wyda w trakcie Black Friday przeznaczy na zakupy od 100 zł do 299 zł, a niewiele mniej badanych w tym przedziale wiekowym – wyda 700 zł i więcej.

Szczegóły badania

Badanie w formie anonimowej ankiety Grupa Domodi przeprowadziła wraz z użytkownikami swoich trzech serwisów: Domodi.pl, Allani.pl oraz Homebook.pl w dniach od 22-28 września 2020. Wzięło w nim udział 86% kobiet i 14% mężczyzn. Przekrój wiekowy był bardzo zróżnicowany, co pozwala przedstawić pełne spektrum obecne na Polskim rynku.

szczegóły badania
źródło: Grupa DOMODI

Źródło: Informacja prasowa Grupa DOMODI

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Specjaliści 50+ w pracy [RAPORT]

50+ na rynku pracy

Sytuacja pracowników 50+ na rynku pracy to ważny temat, zasługujący na szczególną uwagę - zwłaszcza w obliczu konsekwencji pandemii koronawirusa. Zespół Pracuj.pl zbadał dwa zjawiska związane z tą grupą: jej wizerunek w oczach współpracowników oraz kluczowe kwestie, których szuka ona w życiu zawodowym. Jak się okazuje, 54% badanych Polaków uważa specjalistów 50+ za najbardziej lojalnych pracowników, a blisko 6 na 10 - że dbałość o tę grupę jest cechą dobrego pracodawcy. Sprawdziliśmy także, jak według rekruterów pandemia wpłynie na szanse 50+ na rynku pracy.

Najważniejsze dane:

  • 6 na 10 badanych uważa, że pracownicy 50+ są cennym zasobem dla firm.
  • 6 na 10 badanych twierdzi, że ta grupa powinna być bardziej doceniana.
  • Według 54% respondentów grupa 50+ to najbardziej lojalni pracownicy.
  • Najstarsze pokolenie ceni w pracy dobrą atmosferę i stabilizację.
  • W obliczu zmian grupa 50 + woli się przekwalifikować niż zmienić pracę.

Ważna rola wsparcia dla 50+

6 na 10 respondentów Pracuj.pl przed pandemią koronawirusa uważało, że pracodawcy powinni bardziej dbać o pracowników po 50. roku życia, niż robią to obecnie. Opinia ta obrazuje świadomość panującą wśród większości badanych Polaków, dotyczącą trudnej sytuacji osób zbliżających się do wieku emerytalnego na rynku pracy. Wybuch pandemii koronawirusa mógł być czynnikiem dodatkowo pogłębiającym wyzwania zawodowe pracowników 50+. A jednocześnie ponad połowa respondentów uważa, że zatrudnianie pracowników ze starszych pokoleń dobrze świadczy o firmie jako pracodawcy.

co sadzisz o grupie 50+ na rynku pracy

50+: lojalni i niechętni zmianom

Jakie są największe zalety pracowników 50+? Badani Polacy najczęściej wskazywali na wysoki poziom wykonywanej pracy (58%), a także gotowość do dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z młodszymi pracownikami (57%). Często wskazywaną cechą była także duża lojalność osób w starszym wieku wobec obecnych pracodawców (54%). Warto zwrócić szczególną uwagę na ten ostatni aspekt.

opinie o pracownikach 50+

Jak zauważa dr Paula Pustułka, socjolog z Uniwersytetu SWPS, pracownicy 50+ to w wielu wypadkach osoby pragnące zawodowej stabilizacji i bezpieczeństwa, unikające zmian pracy nawet kosztem lepszych zarobków czy awansów.

Znajdując się w momencie tak zwanej późnej dorosłości oraz wkraczania w fazę starości, respondenci z grupy tzw. baby boomers zdają się już być „w blokach startowych” sprintu do emerytury. To właśnie oni najczęściej pragną zawodowej stabilizacji i bezpieczeństwa, a także unikają zmian pracy nawet kosztem lepszych zarobków czy awansów. Na tym etapie życia respondenci starają się minimalizować stres zawodowy przez dbałość o dobrą atmosferę i relacje.

dr Paula Pustułka, socjolog i wykładowca Uniwersytetu SWPS

Stabilizacja i dobra atmosfera to priorytet

Cechy te, w obliczu coraz większej mobilności zawodowej osób młodych, urastają w ostatnich latach do ważnego atutu, niedostatecznie jednak docenianego przez pracodawców. Według badań Pracuj.pl pokolenie baby boomers (56+) jako jedyne przedkładało dobrą atmosferę w firmie (ważne dla 72%) nad wysokie wynagrodzenie (65%). Baby boomersi zdecydowanie częściej od generacji Z (18-24 lat) uważali stabilność zatrudnienia za jeden z kluczowych aspektów życia zawodowego (56%). Pod tym względem niejako wyprzedzali rynkowy trend poszukiwania w pracy silnych fundamentów i bezpieczeństwa, który w związku z turbulencjami na rynku pracy można było zaobserwować wśród ogółu pracowników po wybuchu pandemii koronawirusa.

Świadomi zmian, ale lojalni

Współczesny rynek pracy coraz szybciej się zmienia. Zazwyczaj twierdzimy, że to młodzi pracownicy są bardziej świadomi tej ewolucji. Badania Pracuj.pl tylko częściowo potwierdzają tę tezę. Dlaczego? To właśnie baby boomers najczęściej uznają, że technologie będą mieć kluczowy wpływ na kariery i awanse pracowników w najbliższej przyszłości – uważa tak 56% badanych z tej grupy. To także oni najczęściej spodziewają się, że rozwój technologii doprowadzi do sytuacji, w której w przyszłości w wielu dziedzinach zastąpi ona pracę człowieka. Sądzi tak aż 69% baby boomers badanych przez Pracuj.pl.

czy technologia zastapi prace czlowieka

Różnorodne wyzwania 50+ w obliczu pandemii

Według danych GUS w I kwartale 2020 roku aktywnych zawodowo było 60% Polaków w wieku 50-64 lat. Stopa bezrobocia w tej grupie w pierwszych trzech miesiącach roku wynosiła zaledwie 2,5%, co stanowiło jeden z najlepszych wyników w Unii Europejskiej. Jak pandemia rozwijająca się w II i III kwartale roku może wpłynąć na te liczby? Jak zauważa Aleksandra Skwarska, ekspertka Grupy Pracuj, z deklaracji rekruterów badanych przez Pracuj.pl po wybuchu pandemii wynika, że obecna pozycja osób 50+ na rynku pracy jest często zależna od specjalizacji.

Wyzwania biznesowe związane z pandemią dodatkowo podkreśliły znaczenie dla pracodawców doświadczonych ekspertów, gotowych do szybkiego wsparcia firmy w kluczowych projektach – m.in. w branży IT, sprzedaży czy finansach. W wielu z tych branż to młodsi pracownicy, mający mniejszą wiedzę, mogą mieć w niektórych rekrutacjach większe problemy ze znalezieniem zatrudnienia. Z kolei w przypadku stanowisk o mniej specjalistycznym charakterze, w których doświadczenie odgrywa mniejszą rolę osoby 50+ mogą mieć spore trudności w rekrutacji.

Aleksandra Skwarska, ekspertka Grupy Pracuj

POBIERZ PEŁNY RAPORT ZAWODOWY STYL ŻYCIA. RÓŻNE OBLICZA PRACY POLAKÓW  

O kwestiach wielopokoleniowości będziemy również rozmawiali w ramach właśnie startującego programu Dream Employer.

Inauguracja programu odbędzie się w formie debaty online 10 sierpnia 2020 o godzinie 15:00.

Nowa rzeczywistość w relacjach pracodawca-pracownik. Czego oczekują pracownicy i co mogą zrobić pracodawcy, by tworzyć angażujące organizacje?

W debacie wezmą udział eksperci:
👉 Paulina Mazur
👉 Adrian Martinez
👉 Karolina Karwowska
👉 Monika Domańska
👉 Jolanta Piątkowska
👉 Agnieszka Zawadzka-Jabłonowska
👉 Maciej Hassa


Źródło: informacja prasowa Pracuj.pl 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF