...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Jak zwiększyć efektywność komunikacji w świecie wielu ekranów?

"Efektywność komunikacji marek w świecie wielu ekranów" to nowy raport z badania zrealizowanego wspólnie przez SAR, Google i Kantar. Jakie główne wnioski płyną z niego dla marketerów? Poniżej 10 kluczowych wniosków dotyczących wieloekranowej efektywności komunikacji reklamowej.

Opisywane wynik badania były prezentowane przez jego autorów Michała Protasiuka – Market Insights Manager CEE w Google oraz Michała Zajdla – Head of Media & Digital w Kantar Polska, podczas tegorocznego Forum IAB, Konferencji YouTube Broadcast oraz XXII Kongresie Badaczy organizowanym przez Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii, na którym otrzymali pierwszą nagrodę w plebiscycie publiczności. Ich wystąpienie można zobaczyć w internecie.

zwycięzcy Kongresu Badaczy
Fot. PTBRiO

 

Cały raport jest dostępny tutaj. Poniżej kluczowe wnioski jakie z niego płyną:

Wniosek 1

Telewizja jest skutecznym kanałem, aby dotrzeć do konsumenta z komunikatem reklamowym oraz zbudować świadomość reklamowanej marki, ale przy niskiej częstotliwości kontaktów trudno osiągnąć dobre efekty na dolnych poziomach funnelu

Wniosek 2

Pojedyncza impresja reklamy w środowisku digitalowym charakteryzuje się większą skutecznością w porównaniu do telewizji

Wniosek 3

Wspieranie komunikacji w TV za pomocą wideo online zwiększa efektywność komunikacji

Wniosek 4

Połączenie TV z reklamą na YouTubie bardzo dobrze sprawdza się przede wszystkim w przypadku górnych poziomów funnelu, gdzie widać wyraźny efekt synergii

Wniosek 5

Aby skutecznie wpłynąć na dolne poziomy funnelu, najbardziej efektywna jest reklama na YouTubie wykorzystująca dłuższe formaty oraz kombinacja TV z VOD

Wniosek 6

Krótkie formaty reklamowe dedykowane dla kanałów digital, same lub w połączeniu z telewizją, są skutecznym narzędziem do podnoszenia świadomości marki

Warto  inwestować w dostosowanie kreacji do formatu i kontekstu, ponieważ to przełoży się w jeszcze większym stopniu na skuteczność kopii.

Michał Zajdel, Head of Media & Digital, Kantar

Wniosek 7

Możliwe do pominięcia po 5 s reklamy na YouTubie działają na świadomość nawet wtedy, kiedy są pomijane

Wniosek 8

Inaczej działają te same reklamy na desktop i mobile. Lekka przewaga desktopu w obszarze budowania świadomości, podczas gdy mobile jest bardziej skuteczny we wzmacnianiu dolnych poziomów funnelu

Wniosek 9

Długość kontaktu konsumenta z reklamą przekłada się na efektywność komunikatu reklamowego

Wniosek 10

Kontekst, w jakim reklama jest wyświetlana, ma znaczenie

Na koniec chcieliśmy zwrócić uwagę na jeszcze jedną, palącą kwestię. W raporcie piszemy dużo na temat efektów synergii pomiędzy mediami. Jednak jeśli wiemy na przykład, że nasz spot najlepiej działa w telewizji wzmocniony emisją na YouTubie, to samo reklamowanie się w obu mediach może nie wystarczyć. Potrzebujemy jeszcze wiedzy, że docieramy z komunikatem do tych samych konsumentów, a nie do dwóch oddzielnych, nienakładających się zbiorów osób

Michał Protasiuk, Market Insights Manager CEE, Google

Badanie SAR, Kantar oraz Google zostało zrealizowane w schemacie eksperymentalnym.

Raport o efektywności komunikacji
Fot. SAR, Google, Kantar

Strategy Business Director w Kantar Polska. Wiceprezes Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii. Adiunkt w Zakładzie Marketingu Wartości w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Doktor nauk społecznych - socjolog. Absolwent 25-lecia Uniwersytetu SWPS w kategorii Biznes. Wykładał na SGH, UKSW, APS oraz Uniwersytecie SWPS. Autor wielu publikacji, prelekcji (otrzymał nagrodę publiczności i nagrodę 25-lecia PTBRiO za najlepiej ocenione wystąpienie w historii Kongresów Badaczy) i wystąpień medialnych (ponad 80 wystąpień w TV). Autor książki „Brzydkie słowa, brudny dźwięk. Muzyka jako przekaz kształtujący styl życia subkultur młodzieżowych” (Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2015) oraz współautor i redaktor książek: „Data driven decisions. Jak odnaleźć się w natłoku danych?” (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018), „Badanie rynku. Jak zrozumieć konsumenta?” (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2021), "Modern leisure society - consumer behavior" (SGH Publishing House 2021). Specjalizuje się w ilościowych badaniach innowacji, procesach strategicznych i pozycjonujących marek, analizach mikrotrendów, tribe’ów i nisz kulturowych. Badawczo i warsztatowo wspierał w przeciągu ostatnich lat wiele marek we wprowadzaniu innowacji na rynki europejskie.

dr Michał Lutostański

Jak pandemia wpłynęła na czas wolny różnych pokoleń Polaków

Czas wolny jest bardzo ważnym elementem z perspektywy współczesnego marketingu. Nasza uwaga i czas stały się zasobami, o które konkurują marketerzy. Z jednej strony właśnie wtedy konsumenci wydają najwięcej pieniędzy, z drugiej to moment, kiedy różne rynki rozrywki starają się wpasować w zachowania swoich konsumentów.

Firma Kantar Polska opublikowała raport „Generacje. Jak odnaleźć porządek w chaosie”, w którym opisuje zachowania różnych generacji w czasach zarazy na podstawie ciągłego badania Target Group Index realizowanego w Polsce od ponad 20 lat. Poniżej najważniejsze wnioski płynące ze zmian w spędzaniu czasu wolnego. Jak więc zmienił się sposób spędzania wolnego czasu w pokoleniach Baby Boomers, X, Y i Z pod wpływem pandemii?

Generacja Z (ur.1996-2005)

Zetki, czyli najmłodsza analizowana generacja, z największą łatwością „żonglują” różnymi formami mediów – zarówno internetowych jak i tradycyjnych – znajdując te, które w najwyższym stopniu odpowiadają ich aktualnym potrzebom. Pandemia zmotywowała Zetki do poszukiwania zróżnicowanych treści. Z jednej strony obserwujemy wzrost popularności podcastów i serwisów streamingowych, ale również wzrost oglądania klasycznej TV. W ostatnim czasie na polskim rynku pojawiły się radia internetowe dostosowane formatem do młodych. Obserwujemy wzrost ich popularności kosztem tradycyjnego radia.

Pokolenie Z
fot. Kantar Polska

 

Praktycznie nie czytam. Jedną książkę, nawet cienką potrafię czytać kilka miesięcy. Wolę oglądać filmy. Nie mam cierpliwości, denerwuję się czytaniem. Wolę widzieć niż czytać.

Przedstawiciel pokolenia Z

Generacja Y (ur.1981-1995)

Generacja Y szybko przystosowała się do nowej rzeczywistości. Słuchają nieco więcej muzyki przez internet czy podcastów, nieco spadło czytanie prasy drukowanej i słuchanie radia. Jednak millennialsi najbardziej zachowali swój profil zwyczajów mediowych sprzed pandemii. Igreki docenią dalszą personalizację treści i dostęp do wybranych przez siebie materiałów na życzenie – w trakcie pandemii zastępowali tradycyjne radio internetowym, chętniej słuchali podcastów oraz korzystali z serwisów streamingowych.

Pokolenie Y
fot. Kantar Polska

 

Facebook żyje, Instagram założyłam, którego nie miałam. To dużo bardziej funkcjonuje u mnie, portale społecznościowe, przeglądanie tych portali co się u kogo dzieje. To odkryłam podczas pandemii, wcześniej nie miałam ochoty tam wchodzić aż tak często.

Przedstawicielka pokolenia Y

Generacja X (ur.1965-1980)

Generacja X otworzyła się na podcasty i serwisy streamingowe. Wyraźnie mniej korzystała z mediów tradycyjnych jak prasa, radio, telewizja czy czytanie książek. Rezygnowali oni też z VoD. Wyraźnie widać, że zainteresowanie Iksów zwróciło się ku słuchaniu przez internet – muzyki, radia czy podcastów. W Generacji X wysokie zasięgi od zawsze notują media tradycyjne. W okresie pandemii Iksy doceniły jednak różne internetowe formy dostępu do wiadomości, treści, rozrywki czy kontaktów społecznych. Nie wydaje się, aby chętnie zrezygnowali z tych platform czy mediów. Warto zatem dostrzec zachodzącą zmianę nawyków w tej generacji polskich konsumentów.

Pokolenie X
fot. Kantar Polska

 

Teraz więcej przeglądam facebooki, instagramy. Kiedyś też tyle się nie rozmawiało, był tylko Skype, a teraz tyle jest komunikatorów. Mam zainstalowaną też Gazetę. Teraz gazet się nie kupuje, to przeżytek. Kupować codziennie gazetę, która kosztuje 4 złote, a za internet zapłacę 50 złotych i mam go do bólu, przeczytam to samo w internecie, co jest w gazecie.

Przedstawiciel pokolenia X

Generacja Baby Boomers (ur.1945-1965)

Baby Boomersi rezygnowali z mediów tradycyjnych jak czytanie gazet i czasopism, oglądanie telewizji czy VOD, które dotychczas nabywali i odbierali stacjonarnie. Boomersi zaczęli poszukiwać form dostępu do mediów internetowych, takich jak serwisy społecznościowe czy podcasty, choć nie jest to zmiana znaczna. Warto śledzić zachowania tej generacji w sieci. Najstarsza generacja wychodzi bowiem ze strefy komfortu odnajdując nie tylko korzyści, ale i przyjemność w internetowych zakupach, nawet jeśli wymuszonych nieco przez pandemię, to przyjętych z niespodziewaną łatwością. W przyszłości będziemy zapewne częściej spotykać się z nimi w internecie.

Baby Boomers
fot. Kantar Polska

Gram w szachy. Przedtem grałem na laptopie, a teraz zainstalowałem sobie tę aplikację na telefonie i w wolnej chwili gram, więcej niż przed pandemią. Miałem przedtem stary telefon i grałem na laptopie, syn mnie namówił na telefon dotykowy, a myślałam, że się nie nauczę.

Przedstawiciel pokolenia Baby Boomers

Co zmieniła pandemia COVID-19?

Generalnie pandemia nie zmieniła tak wiele jakby się mogło wydawać. Była jednak zapalnikiem, który przyspieszył niektóre trendy i zmiany w naszych zachowaniach. Wyrównała również między sobą pokolenia, otwierając np. Baby Boomersów na media społecznościowe. Ewidentnie wpłynęła negatywnie na tradycyjne metody spędzania czasu wolnego jak czytanie książek, prasy papierowej, oglądanie telewizji czy słuchanie radia. Największym zwycięzcą zmian pandemicznych są jednak podcasty oraz muzyka słuchana przez internet. Można powiedzieć, że w dobie zagęszczenia się czasu wolnego Polacy wybrali nowe formy umożliwiające im multitasking i mocniejsze wykorzystanie kurczących się zasobów.

 

Strategy Business Director w Kantar Polska. Wiceprezes Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii. Adiunkt w Zakładzie Marketingu Wartości w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Doktor nauk społecznych - socjolog. Absolwent 25-lecia Uniwersytetu SWPS w kategorii Biznes. Wykładał na SGH, UKSW, APS oraz Uniwersytecie SWPS. Autor wielu publikacji, prelekcji (otrzymał nagrodę publiczności i nagrodę 25-lecia PTBRiO za najlepiej ocenione wystąpienie w historii Kongresów Badaczy) i wystąpień medialnych (ponad 80 wystąpień w TV). Autor książki „Brzydkie słowa, brudny dźwięk. Muzyka jako przekaz kształtujący styl życia subkultur młodzieżowych” (Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2015) oraz współautor i redaktor książek: „Data driven decisions. Jak odnaleźć się w natłoku danych?” (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018), „Badanie rynku. Jak zrozumieć konsumenta?” (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2021), "Modern leisure society - consumer behavior" (SGH Publishing House 2021). Specjalizuje się w ilościowych badaniach innowacji, procesach strategicznych i pozycjonujących marek, analizach mikrotrendów, tribe’ów i nisz kulturowych. Badawczo i warsztatowo wspierał w przeciągu ostatnich lat wiele marek we wprowadzaniu innowacji na rynki europejskie.

dr Michał Lutostański

Badania rynku przyszłości

Data

Pod koniec października 2021 roku odbył się XXII Kongres Badaczy Rynku i Opinii, który zgromadził blisko 500 osób z ponad 200 firm. Co płynie z 46 prelekcji przedstawicieli marketingu i branży badawczej w Polsce? Jak będą wyglądały badania rynku przyszłości?

RETHINK>RESEARCH>RESTART

Tegoroczny Kongres organizowany przez Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii oraz Organizację Firm Badania Opinii i Rynku odbył się pod hasłem Rethink > Research > Restart. Słuchacze mieli okazje wysłuchać aż 46 wystąpień zawierających najnowsze insighty, trendy, zjawiska i metody. Wśród prelegentów znalazło się wiele znakomitych przedstawicieli biznesu, nauki i mediów. W sesjach plenarnych mogliśmy posłuchać m. in. Pawła Sołtysa z Radia 357, rozmowy Roberta Zydla z Państwowego Muzeum Etnograficznego z prof. Małgorzatą Bombol ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, czy Rozmowy Doroty Cudnej-Sławińskiej z Kantara z Dorotą Haller dyrektorką marketingu, komunikacji i e-commerce w Huawei CBG Polska.

Key Notes Kongresu Badaczy
fot. PTBRiO

Nie zabrakło też wyjątkowych mówców w sesjach dotyczących empowerment, klimatu, aktywizmu, społeczeństwa, mediów nowego świata, zmiany, zasobów ludzkich czy cyfrowego znaku czasu. Swoje wystąpienia prezentowali m.in. Natalia Hatalska (infuture.institute), Krzysztof Polak (Semiotic Solutions), Jacek Wasilewski (Narrative Impact\Uniwersytet Warszawski), Barbara Frątczak-Rudnicka (4P), Marta Majchrzak (Herstories.pl), Zofia Smełka-Leszczyńska (Hill+Knowlton Strategies) czy Marek Rosłan (Saatchi&Saatchi).

XXII Kongres Badaczy
fot. PTBRiO

PRZYSZŁOŚĆ BADAŃ

Najważniejsza z perspektywy przyszłości branży badawczej była jednak sesja „Przyszłość badań – badania przyszłości”, w której wystąpiło aż 9 prelegentów.

fot. PTBRiO

Sesję otworzyło wystąpienie zarządzających największymi ad-hocowymi agencjami badawczymi w Polsce: Kamila Michalskiego (Kantar) i Anny Karczmarczuk (IPSOS). Zarysowali oni filary badań przyszłości. Będzie to automatyzacja procesów, a co za tym idzie większa szybkość i zwinność ich realizacji, dopasowana do dynamicznie zmieniającego się świata. Istotnym filarem zdobywania wiedzy o rynku i konsumencie będą wciąż ludzie – bo żaden automat, sztuczna inteligencja czy algorytm ich nie zastąpi. Drugim wystąpieniem w sesji było „Dziękujemy za uwagę!” Michała Protasiuka (Google) i Michała Zajdla (Kantar). Pokazali oni wyniki bardzo ciekawego projektu realizowanego wspólnie z SAR dotyczącego pomiaru uwagi użytkowników mediów. Połączyli oni dane behawioralne, z deklaratywnymi i eksperymentalnymi, co rzuciło nowe światło na pomiary mediów. Następnie Rafał Treichel, Dawid Wiener i Krystyna Radzewicz (Cogision) pokazali opinie twórców platform do zbierania danych w kategorii usług. Na końcu Marcin Pawilno-Pacewicz (Kantar) i Maciej Sobczyński (VMLY&R/Brand Fibres) pokazali nowe metody mierzenia wpływu „digitalu” na markę. Wszystkie wystąpienia uzupełniały się tworząc jeden spójny obraz przyszłości badań, ale też badań przyszłości. Będą one zdecydowanie szybsze i zwinniejsze, a tym samym dopasowane do dynamicznych decyzji podejmowanych przez biznes. Szybkość nie jest jednak możliwa bez automatyzacji i wykorzystywania przez branżę nowych technologii. Nie oznacza to jednak, że badacze rynku przestaną być potrzebni. Zmienia się jednak ich rola – od zbieraczy danych do ich integratorów, interpretatorów i konsultantów. Podczas wspólnej dyskusji wszyscy prelegenci tej sesji byli zgodni, że przyszłość jest już DZIŚ!

Rada Kongresu Badaczy
fot. PTBRiO

BADANIE INSIGHT MAP

Na końcu przedstawiono jeszcze wyniki badania Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii z 260 przedstawicielami odbiorców badań w Polsce. Okazało się, że 91% przedstawicieli przebadanych firm deklaruje, że w swojej pracy korzysta z badań marketingowych. Co więcej deklarują wzrost liczby realizowanych badań w przyszłości. 25% powiedziało, że wzrośnie liczba projektów realizowanych przez zewnętrznych dostawców, a 29%, że wzrośnie liczba projektów realizowanych wewnętrznie z częściowym udziałem dostawców zewnętrznych. Jak więc wygląda branża badań według zebranych danych? Następuje z jednej strony centralizacja dostawców badań, na co wskazało pytanie otwarte o znane firmy dostarczające danych do biznesu, gdzie widać zdecydowaną dominację czterech największych firm: Kantara, Ipsosa, GfK i Nielsena, z drugiej jednak fragmentaryzacja dostawców i pojawianie się nowych podmiotów (w sumie w badaniu wymieniono 163 firmy). Drugi wniosek to realizowanie coraz większej liczby badań in-house po stronie zleceniodawców. No i w końcu badań w przyszłości ma być jednak więcej. Wymaga to jednak od badaczy konsultanckiego patrzenia na dane i wyciągania z nich użytecznych rekomendacji.

Badanie Insight Map
fot. PTBRiO

Strategy Business Director w Kantar Polska. Wiceprezes Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii. Adiunkt w Zakładzie Marketingu Wartości w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Doktor nauk społecznych - socjolog. Absolwent 25-lecia Uniwersytetu SWPS w kategorii Biznes. Wykładał na SGH, UKSW, APS oraz Uniwersytecie SWPS. Autor wielu publikacji, prelekcji (otrzymał nagrodę publiczności i nagrodę 25-lecia PTBRiO za najlepiej ocenione wystąpienie w historii Kongresów Badaczy) i wystąpień medialnych (ponad 80 wystąpień w TV). Autor książki „Brzydkie słowa, brudny dźwięk. Muzyka jako przekaz kształtujący styl życia subkultur młodzieżowych” (Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2015) oraz współautor i redaktor książek: „Data driven decisions. Jak odnaleźć się w natłoku danych?” (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018), „Badanie rynku. Jak zrozumieć konsumenta?” (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2021), "Modern leisure society - consumer behavior" (SGH Publishing House 2021). Specjalizuje się w ilościowych badaniach innowacji, procesach strategicznych i pozycjonujących marek, analizach mikrotrendów, tribe’ów i nisz kulturowych. Badawczo i warsztatowo wspierał w przeciągu ostatnich lat wiele marek we wprowadzaniu innowacji na rynki europejskie.

dr Michał Lutostański

„Gamification” Protasiuka i Gorączki wyróżniona w konkursie „Książki dla trenera”

Książka "Gamification. Jak wygrać zaangażowanie respondenta?" Michała Protasiuka i Anny Gorączki otrzymało wyróżnienie dla polskich autorów w kategorii "Książki dla trenera" przyznawanej przez Polskie Towarzystwo Trenerów Biznesu.

Wydana w 2020 roku przez Wydawnictwo Naukowe PWN, przy współpracy z Polskim Towarzystwem Badaczy Rynku i Opinii, książka autorstwa Michała Protasiuka (pisarza, badacza rynku, zawodowo związanego z firmą Google, trenera PTBRiO) oraz Anny Gorączki (badaczki rynku, zawodowo związanej z firmą Żabka, trenerki PTBRiO) została doceniona przez członków Polskiego Towarzystwa Trenerów Biznesu. Książka porusza ważny dla marketerów i badaczy rynku temat zastosowania metod znanych z gier, w celu zwiększenia zaangażowania respondentów.

Gamification
fot. Wydawnictwo Naukowe PWN

 

Tytułowa gamifikacja (grywalizacja) to wykorzystywanie schematów i mechanizmów znanych z gier poza kontekstem gier, zwłaszcza w różnych działaniach grupowych, w celu zwiększenia zaangażowania osób wykonujących określone zadania. Należy potraktować tę książkę jako zaproszenie do dyskusji i dalszych prac nad rozwojem gamification w praktyce badawczej. To nowatorska publikacja na naszym rynku wydawniczym.

prof. dr hab. Małgorzata Bombol – recenzentka

Według autorów książki obecnie jednym z największych problemów w badaniach marketingowych to zdobycie respondenta i utrzymanie jego uwagi. Gamification pozwala na zaangażowanie respondenta i uzyskanie lepszych wyników badań. „Gamification. Jak wygrać zaangażowanie respondenta?” to pierwsza publikacja na ten temat. Autorzy, którzy mają na swoim koncie kilkanaście dużych projektów badawczych z wykorzystaniem gamification, dzielą się doświadczeniem i wiedzą. „Gamification. Jak wygrać zaangażowanie respondenta?” to praktyczna i niezbędna lektura dla specjalistów zajmujących się badaniami marketingowymi i konsumenckimi, agencji badawczych, marketingowców oraz studentów socjologii, marketingu, informatyki.

Bitwa współczesnego marketingu toczy się przede wszystkim o uwagę konsumenta. Do opisu nowej rzeczywistości stworzono pojęcie „attention economy”, zakładające, że uwaga jest zasobem rzadkim i to o nią należy przede wszystkim rywalizować. A jest to zadanie coraz trudniejsze (…). W jaki sposób my – badacze marketingowi – nadążamy za zmianami? Czy używane przez nas narzędzia są dobrze dopasowane do wyzwań współczesnego świata i błyskawicznie zmieniającego się respondenta? Czy potrafimy modyfikować swoje podejście i instrumenty badawcze, którymi się na co dzień posługujemy?

Michał Protasiuk i Anna Gorączka we wstępie do swojej książki

Wyróżniona książka jest częścią wspólnej serii wydawniczej PWN i PTBRiO pod tytułem „Zrozumieć rynek i konsumenta” składającej się jeszcze z wydanej w 2018 roku „Data Driven Decisions. Jak odnaleźć się w natłoku danych?” zbierającej wiedzę o różnych źródłach danych 8 ekspertów oraz ich rozmów z 12 praktykami marketingu oraz liczącej ponad 700 stron, wydanej w 2021 roku „Badanie rynku. Jak zrozumieć konsumenta?” autorstwa 50 praktyków z branży badawczej.

Zrozumieć rynek i konsumenta
fot. Wydawnictwo Naukowe PWN

Strategy Business Director w Kantar Polska. Wiceprezes Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii. Adiunkt w Zakładzie Marketingu Wartości w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Doktor nauk społecznych - socjolog. Absolwent 25-lecia Uniwersytetu SWPS w kategorii Biznes. Wykładał na SGH, UKSW, APS oraz Uniwersytecie SWPS. Autor wielu publikacji, prelekcji (otrzymał nagrodę publiczności i nagrodę 25-lecia PTBRiO za najlepiej ocenione wystąpienie w historii Kongresów Badaczy) i wystąpień medialnych (ponad 80 wystąpień w TV). Autor książki „Brzydkie słowa, brudny dźwięk. Muzyka jako przekaz kształtujący styl życia subkultur młodzieżowych” (Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2015) oraz współautor i redaktor książek: „Data driven decisions. Jak odnaleźć się w natłoku danych?” (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018), „Badanie rynku. Jak zrozumieć konsumenta?” (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2021), "Modern leisure society - consumer behavior" (SGH Publishing House 2021). Specjalizuje się w ilościowych badaniach innowacji, procesach strategicznych i pozycjonujących marek, analizach mikrotrendów, tribe’ów i nisz kulturowych. Badawczo i warsztatowo wspierał w przeciągu ostatnich lat wiele marek we wprowadzaniu innowacji na rynki europejskie.

dr Michał Lutostański

5 zasad skutecznej komunikacji

komunikacja

Na podstawie 10 tys. reklam przetestowanych przez firmę Kantar na świecie w 2020 roku badacze postanowili wyznaczyć pięć zasad skutecznej komunikacji, a więc takiej, która zarówno buduje krótkoterminowe wzrosty sprzedaży, jak i wartość marki w dłuższym okresie.

Według Katarzyny Lewińskiej i Zuzanny Jędrzejewskiej z Kantara najlepszymi reklamami w Polsce w 2020 roku były kopie marek: Desperados, Lidl, Otomoto, Rexona, Żubr, E. Wedel, Pepsi i Tyskie. Na świecie były to reklamy takich firm, jak Heineken, Bosch, Burger King, Shea Moisture czy Samsung. Na ich sukces składało się pięć podstawowych zasad.

Wszyscy wiemy, że nie ma jednej recepty na idealną reklamę (a właściwie – całe szczęście, że takowa nie istnieje), jednak analizując najbardziej efektywne kreacje, możemy wyróżnić 5 kluczowych zasad, które decydują o ich sukcesie

Katarzyna Lewińska, Creative Domain Lead Kantar

Po pierwsze: Wyróżnij się!

Żyjemy w coraz większym natłoku informacji. Przebicie się do uwagi konsumenta staje się coraz trudniejsze. Już nie tylko chodzi o wyróżnienie się spośród komunikatów w ramach swojej kategorii. W dobie multiscreeningu i multitaskingu trzeba walczyć o wyróżnienie się z całości długich bloków reklamowych i przykucie uwagi widzów zajętych innymi czynnościami. Można się wyróżnić, odważnie przełamując stereotypy lub też odwagą formy. Ciekawym przykładem przełamywania stereotypów płciowych w lekiej, pozytywnej formie jest reklama marki Heineken z USA.

Po drugie: Pokaż swoją markę!

Niby oczywiste, ale nie zawsze efetywnie dowożone. Wielokrotnie mamy do czynienia z pięknymi reklamami lub wzruszającymi historiami, po których jesteśmy w stanie przypomnieć sobie konkretne klatki, ale zupełnie nie możemy przywołać w pamięci reklamowanej marki, a czasem nawet kategorii. Komunikacja musi mieć silny branding. Jak pokazują badania, nie ma znaczenia długość ekspozycji marki czy forma. Chodzi o to, aby marka była dobrze wkomponowana w komunikat, czy to stając się częścią historii, czy za pomocą brand cues lub też brand heroes. Od lat liderem w tej kategorii jest marka Żubr.

Po trzecie: Powiedz coś istotnego dla odbiorcy!

Silne marki zaspokajają nie tylko funkcjonalne, ale również emocjonalne i społeczne potrzeby konsumentów w danej kategorii, równocześnie demonstrując swoją wyjątkowość. Z jednej strony mogą to być wyższe CSR-owe cele, jak w powyższej reklamie Żubra. Czasem jednak wystarczy wsłuchać się w głos swoich klientów, okazać im zrozumienie i być blisko nich. Tak zrobiła marka Otomoto.

Po czwarte: Wzbudzaj prawdziwe emocje!

Jeśli twoja reklama bawi, wzrusza, intryguje, innymi słowy trafia do serca, a nie umysłu konsumenta, to ma większe szanse na sukces. W dwóch systemach podejmowania decyzji 1 (intuicja) i 2 (racjonalność) to ten pierwszy jest pod większym wpływem reklam. Co więcej, pozytywne emocje, jakie wzbudza reklama, mogą być przenoszone również na markę. Można grać na bardzo różnych uczuciach. Poniżej znajdują się dwa przykłady. Pierwszy to Niemiecka reklama marki Bosch o krótkim i prostym przekazie w reklamie poziomicy: „Wystarczy przymocować, wyrównać, zmierzyć”. Funkcjonalna nuda, jednak emocjonalnie wzruszająca niczym reklamy Allegro sprzed kilku lat.

W reklamach coraz większe znaczenie od kilku lat zaczęła odgrywać muzyka. Bo to czasem dzięki niej jesteśmy gotowi podnieść oczy znad smartfona lub odwrócić się od kuchenki, przy której gotujemy obiad. I tak jest w przypadku reklamy Desperadosa. Nieskrępowana wolność, swoboda, zastrzyk pozytywnych emocji z chwytliwym, świetnie dopasowanym utworem w tle.

Po piąte: Wysłuchaj swojego konsumenta!

Warto słuchać swoich konsumentów, klientów czy użytkowników. Nieważne, czy nazwiemy ten podpunkt Data Driven Decisions, Evidence Based Marketing czy Consumer Centric Design. Nazw ma wiele. Chodzi o to, aby dobrze zrozumieć osoby, do których kierujemy przekaz. Następnie konsekwentnie go budować, ale gdy te potrzeby się zmieniają – nie bać się zmienić siebie. Przykładem marki, która zmieniała swoje platformy komunikacyjne, ale za każdym razem trafia dobrze do odbiorców, jest marka Tyskie. Jako przykład poniżej znajduje się reklama świateczna tej marki z 2020 roku. Jak się okazuje, to wcale nie musi być ciężarówka ze słodkim napojem gazowanym. Może to być pociąg z piwem, obudowany spójnym hasłem platformy „Przejdźmy na Ty”. Ona idealnie adresuje potrzebę jedności w podzielonym i coraz bardziej skupionym na sobie anonimowym społeczeństwie.

Co jeszcze?

To co jeszcze łączy najlepsze reklamy w Polsce i na świecie, to odejście od komunikowania świata wyidealizowanego na rzecz autentyczności, akceptacji i inkluzyjności. Nie trzeba już być idealnym. Trzeba dać sobie i widzom prawo do błędów, akceptacji siebie, niedoskonałości i różnorodności. Oczywiście jako marka lepiej, żebyśmy nie pozwalali sobie na zbyt wiele błędów – szczególnie jeśli chodzi o spójność przekazu. Jak pokazują powyższe przykłady, budowanie platform komunikacyjnych trafia do widzów. W trudnych czasach pandemii miodem na skołatane serca konsumentów był też lekki humor i ogólna swoboda przekazu.

No i „last, but not least” – prostota. W natłoku informacji czasem trudno nam wyłapać wszystkie niuanse. Jeśli w reklamie przekażemy jeden kluczowy benefit – łatwiej go będzie zdekodować. Pokusa opowiedzenia w komunikacji wszystkiego o naszej firmie czy produktach jest zapewne duża. Ale czy nie lepiej powiedzieć jedną rzecz, którą ludzie rzeczywiście zapamiętają, niż wiele, z których większość im umknie?

Jak pewnie łatwo zauważyć podane przykłady reklam adresują więcej niż tylko jedną z podanych zasad. Warto implementować jak najwięcej z nich, a najlepiej wszystkie, aby naj najefektywniej wykorzystać budżety marketingowe.

Strategy Business Director w Kantar Polska. Wiceprezes Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii. Adiunkt w Zakładzie Marketingu Wartości w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Doktor nauk społecznych - socjolog. Absolwent 25-lecia Uniwersytetu SWPS w kategorii Biznes. Wykładał na SGH, UKSW, APS oraz Uniwersytecie SWPS. Autor wielu publikacji, prelekcji (otrzymał nagrodę publiczności i nagrodę 25-lecia PTBRiO za najlepiej ocenione wystąpienie w historii Kongresów Badaczy) i wystąpień medialnych (ponad 80 wystąpień w TV). Autor książki „Brzydkie słowa, brudny dźwięk. Muzyka jako przekaz kształtujący styl życia subkultur młodzieżowych” (Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2015) oraz współautor i redaktor książek: „Data driven decisions. Jak odnaleźć się w natłoku danych?” (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018), „Badanie rynku. Jak zrozumieć konsumenta?” (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2021), "Modern leisure society - consumer behavior" (SGH Publishing House 2021). Specjalizuje się w ilościowych badaniach innowacji, procesach strategicznych i pozycjonujących marek, analizach mikrotrendów, tribe’ów i nisz kulturowych. Badawczo i warsztatowo wspierał w przeciągu ostatnich lat wiele marek we wprowadzaniu innowacji na rynki europejskie.

dr Michał Lutostański

Badanie marketingowe – wprowadzasz nowy produkt na rynek?

badania marketingowe

Chcesz mieć pewność, że twój produkt odpowie na realne zapotrzebowanie konsumentów? Chcesz zyskać przewagę nad konkurencją? Sprawdź jak badanie marketingowe pozwoli uniknąć ryzyka biznesowego.

Czy mój produkt jest potrzebny?

Continue reading „Badanie marketingowe – wprowadzasz nowy produkt na rynek?”

BioStat® to komercyjna jednostka naukowa posiadająca status Centrum Badawczo-Rozwojowego. Interdyscyplinarny zespół, w skład którego wchodzą naukowcy, analitycy, biotechnolodzy, menadżerowie i innowatorzy IT zajmujący się zagadnieniami praktycznego zastosowania innowacyjnych rozwiązań badawczych w biznesie. Specjalizujemy się m.in. w badaniach oraz oprogramowaniu medycznym. Transfer wiedzy ze świata nauki do świata biznesu. To nasza przewaga. Pracujemy rzetelnie od 15 lat. Realizujemy projekty badawcze i multichannelowe skierowane do środowisk naukowych, biznesowych i medycznych w oparciu o nasze systemy takie jak: eCRF.biz™, SurvGo™, Cati-system czy Medfile® oraz dedykowane autorskie rozwiązania dostosowane do indywidualnych potrzeb. Kompleksowo wspieramy naszych Partnerów w cyfryzacji i optymalizacji procesów biznesowych oraz realizacji strategii sprzedażowych. Nasi eksperci: Rafał Piszczek - Statystyk. Autor publikacji naukowo badawczych i referatów z zakresu data mining w analizach ekonomicznych i branży farmaceutycznej. Specjalizuje się w komercjalizacji wiedzy naukowej w praktyce biznesowej oraz transferze wiedzy naukowej do celów biznesowych. Ekspert ds. elektronicznej dokumentacji medycznej i telemedycyny. dr inż. Ewa Tkocz-Piszczek - Matematyk. Autorka publikacji naukowych z zakresu matematyki stosowanej. Wykładowca Instytutu Matematyki Politechniki Śląskiej, pracę doktorską broniła na AGH w Krakowie. dr Monika Jaremków - Ekspert ds. Badań, doktor nauk o Ziemi w zakresie geografii społecznej. Autorka kilkunastu artykułów naukowych, współautor publikacji książkowych. dr Marian Płaszczyca - Statystyk, doktor nauk biologicznych. Wieloletni pracownik Polskiej Akademii Nauk i Uniwersytetu Sztokholmskiego oraz autor publikacji naukowo-badawczych z dziedziny inżynierii genetycznej, bioinformatyki i fizjologii roślin. dr Małgorzata Płaszczyca - Absolwentka kierunku biologia Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Doktorat uzyskała na Wydziale Fizjologii Roślin Uniwersytetu Sztokholmskiego. Posiada wieloletnie międzynarodowe doświadczenie naukowe i dydaktyczne uzyskane podczas pracy w szwedzkim uniwersytecie. Jest współautorem publikacji zamieszczanych w renomowanych czasopismach naukowych. Gosia pracę w BioStat® rozpoczynała od tworzenia analiz statystycznych na potrzeby raportów medycznych opracowywanych dla wiodących firm farmaceutycznych. dr Sebastian Musioł - Doktor nauk ekonomicznych, wieloletni pracownik Wydziału Informatyki i Komunikacji Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, a wcześniej wykładowca Uniwersytetu Śląskiego, GWSP w Chorzowie, WSFiP w Bielsku-Białej. Specjalizuje się w badaniach jakościowych, ekspertyzach i konsultacjach strategicznych. Posiada doświadczenie w badaniach rynkowych i marketingowych oraz w realizacji kampanii wizerunkowych, promocyjnych i informacyjnych. Autor publikacji naukowych w zakresie marketingu i ekonomii. Bartosz Olcha - Absolwent politologii na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Analityk, metodolog, autor opracowań i ekspert w już ponad 400 projektach badawczych. Specjalizuje się w kompleksowej realizacji badań rynku pracy, społeczno-gospodarczych oraz badań wizerunku marki pomocnych w tworzeniu strategii marketingowych. Zrealizował również szereg projektów dotyczących zachowań i preferencji konsumentów oraz badań satysfakcji klientów przedsiębiorstw prywatnych i instytucji publicznych. W swojej karierze zawodowej współpracował m. in. z: Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Miastem Łódź. A także Mazowiecką Izbą Rzemiosła i Przedsiębiorczości, Uniwersytetem Ekonomicznym w Krakowie, Shell, Vivus Finance oraz z kilkudziesięcioma powiatowymi i wojewódzkimi urzędami pracy. www.biostat.com.pl haloDoctor - nowa usługa telemedyczna łączy pacjenta z lekarzem | Lekarz online | e-Wizyty | e-Recepta

Biostat

“Badanie rynku. Jak zrozumieć konsumenta?” – największe zbiorowe dzieło badaczy w Polsce już w sprzedaży

Właśnie do sprzedaży trafiła nowa książką Wydawnictwa Naukowego PWN pod redakcją Michała Jana Lutostańskiego, Agnieszki Łebkowskiej i Michała Protasiuka, która odkrywa przed czytelnikiem, jak złożonym analizom rynkowym podlega świat konsumenta - człowieka, który sięga po produkty, klienta korzystającego z usług, osoby robiącej zakupy, użytkownika.

„Badanie rynku. Jak zrozumieć konsumenta?” to kompendium wiedzy autorstwa pięćdziesięciu ekspertek i ekspertów działający w ramach Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii, tworzących na co dzień branżę badań marketingowych w Polsce. Zajmują się zbieraniem danych, przeprowadzaniem analiz, wnioskowaniem i budowaniem praktycznych rekomendacji. Na bazie wieloletniego doświadczenia stworzyli użyteczny przewodnik porządkujący aktualną wiedzę o badaniach rynku i opisujący dobre praktyki, które warto stosować.

Kim są autorzy książki „Badanie rynku”?

Książka już na etapie przedsprzedaży trafiła do kategorii bestsellerów. Wśród autorów znajdziemy przedstawicieli największych agencji badawczych: Kantar, Nielsen, GfK, IPSOS, 4P, ARC, s360, Difference, Smartscope, MASMI, Neuroidea, Semiotic Solutions, Maison & Partners, Narrative Impact, Visual & Narrative Institute, ABM, Research Eye, Research Collective i Minds & Roses. W gronie praktyków zaangażowanych w powstanie książki są również reprezentanci firm: Citi, Deloitte, Philips, Google, Facebook, Centrum Analiz Strategicznych KPRM, Kompania Piwowarska, Maspex, Żabka, Lata Dwudzieste, T-Mobile i Play. W książce nie mogło też zabraknąć autorów pracujących na uczelniach wyższych: Uniwersytecie Warszawskim, Uniwersytecie Wrocławskim, Akademii Leona Koźmińskiego i Uniwersytecie SWPS.

Badanie Rynku
Fot. PTBRiO

O czym jest książka?

Książka daje możliwość zapoznania się z metodami i technikami badawczymi w licznych obszarach biznesu. Została podzielona na kilka części. Pierwsza zawiera opis elementów procesu badawczego od briefu po prezentację wyników. Druga część to praktyczny przewodnik po metodach badawczych – zarówno tych standardowych, jak i bardziej specjalistycznych. W trzeciej części znalazły się badawcze odpowiedzi na konkretne pytania biznesowe zleceniodawców. Na końcu umieściliśmy słownik, wyjaśniający kluczowe pojęcia. Rozdziały zostały wzbogacone o cytaty ekspertów, przykłady empiryczne oraz ćwiczenia praktyczne.

Redaktorzy i Autorzy skutecznie podjęli wysiłek kompleksowego zestawienia nie tylko samego procesu wraz z metodami badań konsumentów, ale także umiejętnie powiązali je z różnorodnymi aspektami prowadzenia współczesnego biznesu. (…) Jako badacz i naukowiec – widzę w niej kompendium wiedzy pozwalające na usystematyzowanie współczesnej metodyki badań dla wszystkich uczestników procesu rozpoznawania zachowań konsumentów. Wartością samą w sobie jest aktualność podnoszonych kwestii i ukazanie ich w sposób jasny i przejrzysty. Dzięki temu książka będzie interesującą pozycją dla praktyków zlecających badania – pozwoli im lepiej zrozumieć stronę „zleceniobiorców” – badaczy, ale także będzie inspiracją do własnych przemyśleń nad otrzymanymi wynikami.

prof.  Małgorzata Bombol o książce „Badanie rynku. Jak zrozumieć konsumenta?”

Kontynuacja serii wydawniczej „Zrozumieć rynek i konsumenta”

Książka jest już trzecią z serii „Zrozumieć rynek i konsumenta” będącej owocem współpracy PTBRiO i Wydawnictwa Naukowego PWN. W 2020 roku ukazała się „Gamification. Jak wygrać zaangażowanie respondenta?” autorstwa Anny Gorączki i Michała Protasiuka. Serię rozpoczęło wydanie w 2018 roku książki „Data Driven Decisions. Jak odnaleźć się w natłoku danych?” pod redakcją Michała Jana Lutostańskiego, Mateusza Galicy i Michała Protasiuka.

Zrozumieć Rynek i Konsumenta
Fot. Wydawnictwo Naukowe PWN

Ujęcie tematu powoduje, że książka jest nowatorska i uzupełnia ważną lukę na polskim rynku. Każdy z autorów ma wieloletnią praktykę w działaniach marketingu, w których musiał podejmować decyzję, opierając się na różnych źródłach danych, lub w firmach badawczych, które ich dostarczały. Pozycję wyróżnia również niezwykła aktualność poruszanych w książce zagadnień. Omawiane są w niej zjawiska bardzo aktualne, z którymi na co dzień spotykają się pracownicy działów marketingu – dlatego to książka bez wątpienia na czasie.

prof. Dominika Maison  o książce „Data Driven Decisions. Jak odnaleźć się w natłoku danych?”

PTBRiO zapowiada rozwijanie serii wspólnie z PWN i wydawanie kolejnych książek mających na celu zwiększenie wiedzy o badaniach i konsumentach w Polsce.

 

Strategy Business Director w Kantar Polska. Wiceprezes Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii. Adiunkt w Zakładzie Marketingu Wartości w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Doktor nauk społecznych - socjolog. Absolwent 25-lecia Uniwersytetu SWPS w kategorii Biznes. Wykładał na SGH, UKSW, APS oraz Uniwersytecie SWPS. Autor wielu publikacji, prelekcji (otrzymał nagrodę publiczności i nagrodę 25-lecia PTBRiO za najlepiej ocenione wystąpienie w historii Kongresów Badaczy) i wystąpień medialnych (ponad 80 wystąpień w TV). Autor książki „Brzydkie słowa, brudny dźwięk. Muzyka jako przekaz kształtujący styl życia subkultur młodzieżowych” (Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2015) oraz współautor i redaktor książek: „Data driven decisions. Jak odnaleźć się w natłoku danych?” (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018), „Badanie rynku. Jak zrozumieć konsumenta?” (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2021), "Modern leisure society - consumer behavior" (SGH Publishing House 2021). Specjalizuje się w ilościowych badaniach innowacji, procesach strategicznych i pozycjonujących marek, analizach mikrotrendów, tribe’ów i nisz kulturowych. Badawczo i warsztatowo wspierał w przeciągu ostatnich lat wiele marek we wprowadzaniu innowacji na rynki europejskie.

dr Michał Lutostański

Ankiety online – jak zyskać przewagę nad konkurencją za pomocą badań rynku?

ankiety online BioStat

Ostatnie miesiące trwającej pandemii pokazały, jak ważne jest zrozumienie zachodzących na rynku zmian i zrozumienie potrzeb klienta. Gwałtownie zmieniające się potrzeby klientów oraz sytuacja ekonomiczna wymusza poszukiwanie nowych nisz na rynku i poprawę oferty oraz jakości obsługi klienta.

Za pomocą ankiety online szybko i tanio odkryjesz swoje słabe strony na rynku oraz udoskonalisz strategię marketingową.

 

Dlaczego warto badać rynek za pomocą ankiet online?

Badanie rynku za pomocą ankiet online to nie tylko możliwość poznania opinii klienta o naszej marce lub oferowanym produktach. Umiejętnie poprowadzone badanie ankietowe to okazja do poznania sposobu podziału rynku oraz tego, jak przebiega jego rozwój. Identyfikacja potencjalnych nabywców, a także ich zachowań w stosunku do oferowanego przez nasz produktu lub usługi, to klucz do zlokalizowania najbardziej zyskownych segmentów rynku. Badanie rynku to nie tylko weryfikacja poszczególnych instrumentów marketingowych jak odbiór reklamy czy zainteresowanie produktem.

 

Realizacja badania rynku za pomocą ankiet online to solidna podstawa do oparcia o jej wyniki swojej strategii marketingowej. Jednak co ważne, zadziała ona tylko wtedy, gdy jest właściwie wykonana. Wykorzystanie tego narzędzia badawczego może przyczynić się do zwiększenia efektywności wykorzystania nakładów na działalność marketingową. A więc na sprzedaż oferowanych produktów i usług.

 

Dlatego realizując badania ankietowe przekierujesz swoje nakłady na marketing, który przynosi spodziewane efekty. Ważną zaletą tego typu badań realizowanych ekspresowo online jest również fakt, że umożliwiają one na zidentyfikowanie alternatywnego sposobu wykorzystania naszego produktu lub dywersyfikację usług w zmieniającej się sytuacji rynkowej.

Jakie informacje uzyskam dzięki ankiecie online?

Ankiety online są niezastąpionym narzędziem dla każdego działu marketingu. Prostota ich tworzenia i automatyczny dostęp do wyników w programie do ankiet online SurvGo™ pozwala zrealizować badanie w kilka dni, a czasem nawet w dobę. Za ich pomocą można zrealizować:

 

  • Badanie świadomości marki,
  • Badanie konceptów opakowań,
  • Badanie oceny produktu,
  • Badanie zadowolenia z usług,
  • Badanie efektywności reklamy,
  • Badanie preferencji klientów.

 

Korzystając z ankiet online, możemy uzyskać informację w szerokim obszarze. Począwszy od segmentów grupy docelowej, czyli weryfikując udzielone opinie na podstawie specyfiki grupy docelowej w ujęciu na dane demograficzne, psychograficzne oraz socjoekonomiczne kończąc na sprawdzeniu rynku, pod względem jego wielkości.

Ankiety online – jak samodzielnie stworzyć?

Kwestionariusz do swojego badania można stworzyć w wielu programach ankietowych. Te najlepsze, jak SurvGo™ umożliwiają skorzystanie z gotowych szablonów ankiet. Ogranicza to poświęcony czas na tworzenie narzędzia oraz umożliwia oparcie się o profesjonalnie stworzony kwestionariusz. Niezależnie od metody tworzenia własnej ankiety należy pamiętać o kilku ważnych regułach:

 

  1. Po pierwsze, zacznij od celu

Większość osób źle tworzy swoje narzędzie badawcze nie dlatego, że nie potrafi obsługiwać danego programu ankietowego, ale dlatego, że zabiera się od razu do tworzenia samego kwestionariusza ankiety. Kluczowym jednak krokiem jest ustalenie celu badania, czyli odpowiedzenie sobie na pytanie „Jakie informacje chcę uzyskać?”. To pomoże dobrać Ci metodologię badania we właściwy sposób i otrzymać dane potrzebne do dalszej analizy.

 

  1. Po drugie, od ogółu do szczegółu

Gdy rozplanowujesz swój kwestionariusz ankiety, zwróć uwagę, żeby pytania w niej zawarte zaczynały się od pytań ogólnych (najlepiej pytań zamkniętych) i przechodziły do pytań szczegółowych. Tak stworzona ankieta pozwala na uzyskanie głębszej wiedzy i jest bardziej ustrukturyzowana.

 

  1. Więcej nie znaczy lepiej

Pamiętaj, że ankieta online nie powinna być za długa. Przy długich ankietach spada response rate, czyli zwiększa się liczba porzuconych ankiet. Należy zachować balans w długości kwestionariusza ankiety i jeśli potrzebujemy uzyskać większy zakres informacji, warto badanie podzielić na etapy. Ponadto, realizując badanie ankietowe nie powinno się pytać o wiele zagadnień, a skupić się na jednym wyznaczonym obszarze badawczym. Pozwala to na uzyskanie dokładniejszych i bardziej miarodajnych danych do dalszej analizy.

 

  1. Pytania muszą być mierzalne

Warto pytać klientów w sposób otwarty o ich opinię i ocenę. Jednakże, w badaniach ankietowych nie powinno się w tym również przesadzać. Kluczowym aspektem każdej profesjonalnie sporządzonej ankiety online jest jej mierzalność, tzn. zadane pytania powinny w konkretny sposób pozwolić respondentowi wyrazić swoją opinię. Dlatego w SurvGo™ możesz skorzystać z takich widgetów pytań jak wskaźnik NPS, skale ocen czy lista rankingowa.

 

  1. Nie sugeruj odpowiedzi

Pytania w ankiecie powinny być neutralne zarówno w samej treści pytania, jak i kafeterii dostępnych odpowiedzi. Warto również zastosować neutralną odpowiedź w postaci „trudno powiedzieć” czy „neutralne”.

 

Jak przeprowadzić badanie ankietowe w panelu konsumenckim?

Stworzenie dobrej ankiety, realizując badanie, to niejedyna zagwozdka badacza lub marketingowca. Nasze opracowane narzędzie trzeba jeszcze gdzieś przeprowadzić, czyli uzyskać dostęp do naszej grupy docelowej. W tym celu korzysta się z paneli konsumenckich (zwanych również panelami badawczymi). Najlepsze programy do ankiet są już zintegrowane z panelami badawczymi i pozwalają na natychmiastową realizację badania. Wybierając panel, w którym przeprowadzimy ankietyzację warto zwrócić uwagę na jego możliwości.

 

Poza wielkością bazy respondentów kluczowym elementem jest dostępna segmentacja grupy docelowej. W programie do ankiet SurvGo™ możemy zdecydować do kogo trafi nasza ankieta online ze względu na płeć, wiek, wielkość miejscowości, status rodzinny, czy dochody gospodarstwa. Umożliwia to nam nie tylko na precyzyjne dotarcie do grupy docelowej, ale również na poznanie zależności pomiędzy nimi.

 

Ważnym elementem jest również dostępny moduł wyników, ponieważ to on determinuje dalsze możliwości analizy uzyskanych danych. Profesjonalny program do ankiet zawiera dostęp do przeglądu odpowiedzi, rozkładu odpowiedzi, możliwości krzyżowania pytań, czy nawet zautomatyzowanych raportów badawczych w postaci zestawień tabelarycznych z wykresami. W programie SurvGo™ wszystkie opcje dostępne są w czasie rzeczywistym, więc możliwe jest śledzenie postępów badania w trakcie jego trwania.

 

Niezależnie od wybranej formy własnego badania, ankiety online dają możliwość ekspresowej realizacji w niskiej cenie. Pomimo swojej prostoty umożliwiają uzyskanie szerokiego i wartościowego spectrum informacji, co bezpośrednio przekłada się na uzyskanie przewagi konkurencyjnej na rynku.

 

Zobacz także:

Wzrost znaczenia ankietyzacji online CAWI i zmiany na rynku badawczym

Jak samodzielnie przeprowadzić badanie marketingowe?

Jak przeprowadzić badania marketingowe? – case study

Buduj silną markę wykorzystując analizy rynku

Jak skutecznie przeprowadzić badanie ankietowe i uzyskać wartościowe dane?


 

Rafał Piszczek Biostat

Rafał Piszczek
CEO w CBR Biostat®

www.biostat.com.pl

CEO w Centrum Badawczo-Rozwojowym Biostat®, statystyk. Autor kilkudziesięciu publikacji naukowo-badawczych i referatów z zakresu zastosowania data mining/metod ilościowych w analizach ekonomicznych, marketingowych oraz branży farmaceutycznej. Od kilkunastu lat współpracuje z kluczowymi światowymi koncernami farmaceutycznymi (m.in. Amgen, Novartis, Pfizer, Mabion) w zakresie zarządzania polskimi i międzynarodowymi programami badawczymi, market research dla celów wprowadzenia nowych produktów na rynek oraz wdrażania rozwiązań IT. W roku 2012 został uhonorowany tytułem Człowieka Roku w kategorii Biznes w Rybniku. W spółkach Biostat® i Medfile® odpowiada za długofalową strategię rozwoju oraz wdrażanie innowacyjnych rozwiązań.

 

BioStat® to komercyjna jednostka naukowa posiadająca status Centrum Badawczo-Rozwojowego. Interdyscyplinarny zespół, w skład którego wchodzą naukowcy, analitycy, biotechnolodzy, menadżerowie i innowatorzy IT zajmujący się zagadnieniami praktycznego zastosowania innowacyjnych rozwiązań badawczych w biznesie. Specjalizujemy się m.in. w badaniach oraz oprogramowaniu medycznym. Transfer wiedzy ze świata nauki do świata biznesu. To nasza przewaga. Pracujemy rzetelnie od 15 lat. Realizujemy projekty badawcze i multichannelowe skierowane do środowisk naukowych, biznesowych i medycznych w oparciu o nasze systemy takie jak: eCRF.biz™, SurvGo™, Cati-system czy Medfile® oraz dedykowane autorskie rozwiązania dostosowane do indywidualnych potrzeb. Kompleksowo wspieramy naszych Partnerów w cyfryzacji i optymalizacji procesów biznesowych oraz realizacji strategii sprzedażowych. Nasi eksperci: Rafał Piszczek - Statystyk. Autor publikacji naukowo badawczych i referatów z zakresu data mining w analizach ekonomicznych i branży farmaceutycznej. Specjalizuje się w komercjalizacji wiedzy naukowej w praktyce biznesowej oraz transferze wiedzy naukowej do celów biznesowych. Ekspert ds. elektronicznej dokumentacji medycznej i telemedycyny. dr inż. Ewa Tkocz-Piszczek - Matematyk. Autorka publikacji naukowych z zakresu matematyki stosowanej. Wykładowca Instytutu Matematyki Politechniki Śląskiej, pracę doktorską broniła na AGH w Krakowie. dr Monika Jaremków - Ekspert ds. Badań, doktor nauk o Ziemi w zakresie geografii społecznej. Autorka kilkunastu artykułów naukowych, współautor publikacji książkowych. dr Marian Płaszczyca - Statystyk, doktor nauk biologicznych. Wieloletni pracownik Polskiej Akademii Nauk i Uniwersytetu Sztokholmskiego oraz autor publikacji naukowo-badawczych z dziedziny inżynierii genetycznej, bioinformatyki i fizjologii roślin. dr Małgorzata Płaszczyca - Absolwentka kierunku biologia Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Doktorat uzyskała na Wydziale Fizjologii Roślin Uniwersytetu Sztokholmskiego. Posiada wieloletnie międzynarodowe doświadczenie naukowe i dydaktyczne uzyskane podczas pracy w szwedzkim uniwersytecie. Jest współautorem publikacji zamieszczanych w renomowanych czasopismach naukowych. Gosia pracę w BioStat® rozpoczynała od tworzenia analiz statystycznych na potrzeby raportów medycznych opracowywanych dla wiodących firm farmaceutycznych. dr Sebastian Musioł - Doktor nauk ekonomicznych, wieloletni pracownik Wydziału Informatyki i Komunikacji Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, a wcześniej wykładowca Uniwersytetu Śląskiego, GWSP w Chorzowie, WSFiP w Bielsku-Białej. Specjalizuje się w badaniach jakościowych, ekspertyzach i konsultacjach strategicznych. Posiada doświadczenie w badaniach rynkowych i marketingowych oraz w realizacji kampanii wizerunkowych, promocyjnych i informacyjnych. Autor publikacji naukowych w zakresie marketingu i ekonomii. Bartosz Olcha - Absolwent politologii na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Analityk, metodolog, autor opracowań i ekspert w już ponad 400 projektach badawczych. Specjalizuje się w kompleksowej realizacji badań rynku pracy, społeczno-gospodarczych oraz badań wizerunku marki pomocnych w tworzeniu strategii marketingowych. Zrealizował również szereg projektów dotyczących zachowań i preferencji konsumentów oraz badań satysfakcji klientów przedsiębiorstw prywatnych i instytucji publicznych. W swojej karierze zawodowej współpracował m. in. z: Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Miastem Łódź. A także Mazowiecką Izbą Rzemiosła i Przedsiębiorczości, Uniwersytetem Ekonomicznym w Krakowie, Shell, Vivus Finance oraz z kilkudziesięcioma powiatowymi i wojewódzkimi urzędami pracy. www.biostat.com.pl haloDoctor - nowa usługa telemedyczna łączy pacjenta z lekarzem | Lekarz online | e-Wizyty | e-Recepta

Biostat

Wzrost znaczenia ankietyzacji online CAWI i zmiany na rynku badawczym

CAWI

Pandemia Covid-19 pokazała, jak zmieniają się preferencje zakupowe konsumentów oraz w jak ogromnym stopniu nadchodzi cyfrowa rewolucja w biznesie. Dzięki ankietom online CAWI możesz samodzielnie realizować badania rynkowe i zyskać przewagę na rynku w tych trudnych czasach!

 Jak pandemia zmieniła biznes oraz branże badawczą?

Pandemia podobnie jak każdy kryzys to nie tylko zagrożenie dla firm i widmo plajty, ale również możliwość rozwoju i przejęcia rynku. Czy są możliwe wzrosty sprzedaży sięgające kilkuset procent, powiększanie zespołów, czy nawet wdrażanie z sukcesem nowych produktów na rynek? Okazuje się, że tak i nie są to tylko przedsiębiorstwa związane z szeroko rozumianą medycyną. To rzeczywistość firm, które potrafiły zauważyć przewagę świata online nad tradycyjnymi kanałami sprzedaży i komunikacji z klientami. Umiejętne wykorzystanie narzędzi, jakie oferuje internet, sprawiło możliwość znaczącego wzrostu dla wielu przedsiębiorstw w Polsce i zagranicą. Zawirowania biznesowe z początku pandemii powoli się kończą, a na horyzoncie dostrzegalna jest coraz mocniej nowa rzeczywistość zwłaszcza ta biznesowa. Głównym ich powodem są znaczące zmiany w zachowaniach konsumentów oraz priorytetów, jakie wyznaczają ich decyzje zakupowe. Wśród preferencji konsumenckich zmieniło się praktycznie wszystko. Począwszy od codziennych decyzji zakupowych, po model sprzedaży mieszkań.

 

Rynek badawczy w Polsce

W świecie konkurencyjnej gospodarki, w której zachodzą tak gwałtowne zmiany, potrzebna są dwa niezbędne elementy w każdej firmie. Przygotowanie i umiejętne korzystanie z możliwości, jakie oferuje świat online oraz znajomość zmian zachodzących na rynku. Te drugie bada się za pomocą odpowiednich technik badawczych, które jak nigdy wcześniej wpływają na możliwość przetrwania produktów i usług na rynku.

 

Epidemia koronawirusa znacząco wpłynęła również na rynek badawczy w Polsce. Agencje i jednostki badawcze, które od dłuższego czasu inwestowały w narzędzia i techniki badawcze online, są dziś przygotowane do świadczenia wysokospecjalistycznych usług dla swoich klientów. Podczas gdy inne podmioty czeka stagnacja w badaniach o tradycyjnej formie realizacji, opartej o bezpośredni kontakt np. z respondentem badania. Związku ze sytuacją epidemiologiczną badania fokusowe FGI przestały praktycznie istnieć, podobnie jak ankietyzacja tradycyjna oparta o zbieranie opinii bezpośrednio od ankietowanych w domach – stwierdza Rafał Piszczek, Prezes Centrum Badawczo – Rozwojowego BioStat®.

 

Wzrost rynku badań CAWI i ich znaczenia dla biznesu

Eksperci z branży badawczej wskazują na znaczący wzrost znaczenia badań CAWI podczas kryzysu. Badania CAWI nie tylko umożliwiają realizację badań w obecnych trudniejszych warunkach, ale przede wszystkim gwarantują szybką realizację i niższe koszty. To stanowi ich niezaprzeczalny atut, zwłaszcza teraz, gdy liczy się szybkie działanie i dostosowywanie się do zmieniających się reguł na rynku. Szacuje się, że w najbliższych latach rynek badań CAWI zwiększy się co najmniej o połowę – zauważa Monika Jaremków, Dyrektor ds. badań w BioStat®.

 

Udział mieszkańców Polski w korzystaniu z internetu rokrocznie zwiększa się. Obecnie stanowi to ponad 70%, a w przypadku młodszych grup docelowych stanowi wręcz nieodzowną część ich życia, która w dużym stopniu jest determinantem ich wyborów. Bez danych o konsumentach firmom trudno będzie podejmować racjonalne decyzje w swojej strategii biznesowej. W obecnych czasach badania CAWI są najlepszym wyborem – dodaje Sebastian Musioł, Ekspert ds. metodologii badań w BioStat®.

 

Czy ankiety online to przyszłość rynku badawczego?

W okresie od marca ankiety online były dla większości projektów badawczych jedyną formą poznania opinii konsumentów w badaniach. Dlatego siłą rzeczy budżety wielu badań zaktualizowano o metodę badań CAWI. Co warto podkreślić, nie w każdym badaniu metoda badań ankietowych wypełni swoją rolę, jednakże w zdecydowanie większości stanowi narzędzie umożliwiające uzyskanie cennych informacji z rynku. Zauważalny jest trend rosnącej świadomości klientów odnośnie korzyści, jakie oferują badania CAWI. Można stwierdzić, że będą one równie chętnie wykorzystywane po zakończeniu pandemii. Efekt koronawirusa to rewolucja online, jaka dokonała się prawie w każdej branży. Co warto podkreślić badania CAWI to możliwość szybkiej i prostej realizacji w niskiej cenie. Pozwala to ograniczyć koszta badania i przyspieszyć możliwość reagowania na zmieniającą się dynamicznie sytuację, a to obecnie stanowi kluczowy element dla każdej firmy – podkreśla Rafał Piszczek, Prezes BioStatu.

 

Ankiety online – zwiększone zainteresowanie

Zainteresowanie badaniami ankietowymi online będzie z roku na rok dalej się zwiększać, zarówno wśród głównych branż korzystających z badań, jak i nowych gałęzi gospodarki. Zauważalny jest znaczący wzrost badań satysfakcji klienta. Trudne czasy wymagają większej rozwagi. Dlatego istotnym z jednej strony jest zadbanie o obecnych klientów, jak i poszukanie nowych nisz na rynku. Badania CAWI pozwalają to uzyskać, nie wydając dużych środków finansowych, a wyniki badań dostępne są praktycznie natychmiast po zakończeniu badania. Rynek online w Polsce jest jednym z najszybciej rozwijających się w Europie. Rośnie liczba użytkowników smartfonów, internetu, czy kart płatniczych. Wbrew pozorom to polski rynek jest prekursorem wielu trendów e-commerce na świecie. Przykładem tego mogą być globalne rozwiązania monitorujące opinie o markach w internecie, narzędzia marketingowe, czy popularyzacja nowych metod płatności online.

 

Jako kraj jesteśmy w światowej czołówce przechodzenia ze świata offline do świata online i firmy o tym doskonale wiedzą. Cyfrowa rzeczywistość wpływa również na same narzędzia badawcze. To popularyzacja paneli badawczych sprawiła, że badania ankietowe online umożliwiają na szybkie i precyzyjne dotarcie do grup docelowych klientów.

 

Korzyści badania CAWI

Pieniądze nie są w życiu najważniejsze, ale mają kolosalne znaczenie w biznesie. Niewątpliwą zaletą ankiet online jest ich niski koszt realizacji. Przy użyciu programu do ankiet SurvGo™ nie ma potrzeby drukowania kwestionariuszy, nie ma również potrzeby zatrudniania ludzi do badania.

Program do ankiet pozwala na:

  • samodzielne stworzenie kwestionariusza ankiety na dowolny temat,
  • wysłania zaproszeń do badania,
  • analizowanie wyników w czasie rzeczywistym.

 

To sprawia, że badania ankietowe online to kusząca alternatywa dla tradycyjnych metod badawczych – stwierdza Krzysztof Czyżycki, Specjalista ds. badań i analiz w BioStat®.

 

Drugą niezaprzeczalną korzyścią badania CAWI jest ich bardzo duży zasięg oraz szybkość realizacji badania. Prawie 3/4 Polaków korzystać dzisiaj z internetu, stanowiąc znaczną grupę odbiorców, do których warto skierować swoje pytania badawcze. Spektrum możliwości badań ankietowych jest szerokie i pozwala:

 

  • Poznać opinię klientów;
  • Sprawdzić zainteresowanie produktem;
  • Zweryfikować skuteczność konceptów reklamowych;
  • Odkryć nisze na rynku;
  • Zbadać opinie społeczne;
  • Udoskonalić wdrażany produkt;
  • Poznać potrzeby i preferencje konsumentów;
  • Zweryfikować postrzeganie marki na tle konkurencji.

 

Wartą podkreślenia jeszcze jedną zaletą jest uniwersalność i elastyczność badania ankietowego. Jest ono narzędziem umożliwiającym zarówno na realizacje badań o charakterze rynkowym, jak i badania satysfakcji. Pozwala poznać opinie praktycznie na każdy temat, wraz z segmentacją wyników dla poszczególnych grup docelowych badania. Korzystając z programu do ankiet, nie trzeba posiadać własnej bazy respondentów. Duża część z dostępnych rozwiązań na rynku, jak np. SurvGo™ posiada panel badawczy, w którym możemy skierować badanie do konsumentów, szczegółowo określając również ich profil socjodemograficzny (np. proporcje płci i wieku respondentów).

 

Jak samodzielnie przeprowadzić badanie CAWI?

Dynamiczny wzrost rynku badań CAWI sprawił, że dziś badania ankietowe można realizować nie tylko poprzez pomoc specjalistycznej agencji badawczej, ale również samodzielnie w programie ankietowym. Nie trzeba posiadać również własnej bazy respondentów, ponieważ dostępny jest panel badawczy. I może dla osoby niedoświadczonej brzmieć to skomplikowanie na pierwszy raz, ale samodzielna realizacja badania CAWI jest prosta, szybka i jeszcze tańsza niż realizacja badania z pomocą agencji badawczej. Samodzielna realizacja badania ankietowego pozwala na zebranie opinii z rynku nawet małym firmom, dla których dotychczasowy koszt badania był zbyt wysoki – zauważa Rafał Piszczek, Prezes BioStatu.

 

W programie do ankiet badanie zrealizujesz samodzielnie w 3 prostych krokach:

  • tworząc ankietę,
  • wysyłając zaproszenia do badania,
  • analizując wyniki, które możesz przeglądać w czasie rzeczywistym!

Niepotrzebne jest również doświadczenie w tworzeniu ankiet. W każdej chwili można skorzystać z gotowych wzorców ankiet, co znacząco ułatwia zadanie. Gdy posiadamy już gotowy kwestionariusz naszej ankiety online, musimy zdecydować, na jakiej grupie respondentów będzie realizować badanie CAWI:

 

  • Na własnej grupie respondentów – wysyłając zaproszenia do badania w formie e-mail lub SMS;
  • Korzystając z panelu badawczego – w którym określimy charakterystykę respondentów.

 

Analiza wyników

Finalnie zostaje najważniejsza rzecz – analiza wyników. Dla większości klientów agencji badawczych, opracowanie raportu z badania jest istotną kwestią. Dzięki nim możemy zrozumieć procesy, jakie zachodzą w badaniu oraz wyciągnąć odpowiednie rekomendacje. Opracowanie raportu badawczego zajmuje trochę czasu i wymaga przygotowania odpowiednich zestawień i wykresów. Ale co jeśli można to mieć w dużej części od razu i na wyciągnięcie ręki? Taką opcję umożliwia program do ankiet. W programie do ankiet dostępne są zautomatyzowane raporty badawcze z zestawieniami tabelarycznymi oraz wykresami w formacie pliku Word. Dzięki czemu można samodzielnie opracować raport z przeprowadzonego badania. W rozbudowanych statystykach znajduje się również możliwość krzyżowania pytań, rozkład odpowiedzi, czy możliwość pobrania bazy odpowiedzi do pliku Excel. To wszystko sprawia, że realizacja badania ankietowego online może być ekspresowa, tania i profesjonalna!

 

Zobacz także:

Jak przeprowadzić badania marketingowe? – case study

Jak samodzielnie przeprowadzić badanie marketingowe?

Buduj silną markę wykorzystując analizy rynku

Jak skutecznie przeprowadzić badanie ankietowe i uzyskać wartościowe dane?

BioStat® to komercyjna jednostka naukowa posiadająca status Centrum Badawczo-Rozwojowego. Interdyscyplinarny zespół, w skład którego wchodzą naukowcy, analitycy, biotechnolodzy, menadżerowie i innowatorzy IT zajmujący się zagadnieniami praktycznego zastosowania innowacyjnych rozwiązań badawczych w biznesie. Specjalizujemy się m.in. w badaniach oraz oprogramowaniu medycznym. Transfer wiedzy ze świata nauki do świata biznesu. To nasza przewaga. Pracujemy rzetelnie od 15 lat. Realizujemy projekty badawcze i multichannelowe skierowane do środowisk naukowych, biznesowych i medycznych w oparciu o nasze systemy takie jak: eCRF.biz™, SurvGo™, Cati-system czy Medfile® oraz dedykowane autorskie rozwiązania dostosowane do indywidualnych potrzeb. Kompleksowo wspieramy naszych Partnerów w cyfryzacji i optymalizacji procesów biznesowych oraz realizacji strategii sprzedażowych. Nasi eksperci: Rafał Piszczek - Statystyk. Autor publikacji naukowo badawczych i referatów z zakresu data mining w analizach ekonomicznych i branży farmaceutycznej. Specjalizuje się w komercjalizacji wiedzy naukowej w praktyce biznesowej oraz transferze wiedzy naukowej do celów biznesowych. Ekspert ds. elektronicznej dokumentacji medycznej i telemedycyny. dr inż. Ewa Tkocz-Piszczek - Matematyk. Autorka publikacji naukowych z zakresu matematyki stosowanej. Wykładowca Instytutu Matematyki Politechniki Śląskiej, pracę doktorską broniła na AGH w Krakowie. dr Monika Jaremków - Ekspert ds. Badań, doktor nauk o Ziemi w zakresie geografii społecznej. Autorka kilkunastu artykułów naukowych, współautor publikacji książkowych. dr Marian Płaszczyca - Statystyk, doktor nauk biologicznych. Wieloletni pracownik Polskiej Akademii Nauk i Uniwersytetu Sztokholmskiego oraz autor publikacji naukowo-badawczych z dziedziny inżynierii genetycznej, bioinformatyki i fizjologii roślin. dr Małgorzata Płaszczyca - Absolwentka kierunku biologia Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Doktorat uzyskała na Wydziale Fizjologii Roślin Uniwersytetu Sztokholmskiego. Posiada wieloletnie międzynarodowe doświadczenie naukowe i dydaktyczne uzyskane podczas pracy w szwedzkim uniwersytecie. Jest współautorem publikacji zamieszczanych w renomowanych czasopismach naukowych. Gosia pracę w BioStat® rozpoczynała od tworzenia analiz statystycznych na potrzeby raportów medycznych opracowywanych dla wiodących firm farmaceutycznych. dr Sebastian Musioł - Doktor nauk ekonomicznych, wieloletni pracownik Wydziału Informatyki i Komunikacji Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, a wcześniej wykładowca Uniwersytetu Śląskiego, GWSP w Chorzowie, WSFiP w Bielsku-Białej. Specjalizuje się w badaniach jakościowych, ekspertyzach i konsultacjach strategicznych. Posiada doświadczenie w badaniach rynkowych i marketingowych oraz w realizacji kampanii wizerunkowych, promocyjnych i informacyjnych. Autor publikacji naukowych w zakresie marketingu i ekonomii. Bartosz Olcha - Absolwent politologii na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Analityk, metodolog, autor opracowań i ekspert w już ponad 400 projektach badawczych. Specjalizuje się w kompleksowej realizacji badań rynku pracy, społeczno-gospodarczych oraz badań wizerunku marki pomocnych w tworzeniu strategii marketingowych. Zrealizował również szereg projektów dotyczących zachowań i preferencji konsumentów oraz badań satysfakcji klientów przedsiębiorstw prywatnych i instytucji publicznych. W swojej karierze zawodowej współpracował m. in. z: Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Miastem Łódź. A także Mazowiecką Izbą Rzemiosła i Przedsiębiorczości, Uniwersytetem Ekonomicznym w Krakowie, Shell, Vivus Finance oraz z kilkudziesięcioma powiatowymi i wojewódzkimi urzędami pracy. www.biostat.com.pl haloDoctor - nowa usługa telemedyczna łączy pacjenta z lekarzem | Lekarz online | e-Wizyty | e-Recepta

Biostat

Jak przeprowadzić badania marketingowe? – case study

badanie marketingowe

Każda istniejąca na rynku branża podlega nieustannym, dynamicznym zmianom. Poszczególne firmy konkurują między sobą o odbiorcę oferowanych przez siebie usług – zabiegają o uwagę konsumenta, reagują na zmieniające się preferencje i usiłują ukształtować jego przywiązanie do brandu oraz lojalność wobec marki.

Aby trafnie zdiagnozować obowiązujące trendy należy sięgnąć po sprawdzone metody pozyskiwania informacji. Badania marketingowe zrealizowane przez ekspertów z Centrum Badawczo – Rozwojowego BioStat pozwalają zgromadzić niezbędne dane służące poznaniu i zrozumieniu branży, a ich profesjonalna analiza umożliwia stworzenie skutecznych rozwiązań strategicznych.

 

Przeprowadzone badania marketingowe – klient

Przykładowy case study badania marketingowego przedstawiony poniżej opisuje badanie marketingowe zrealizowane dla czołowego producenta chemii gospodarczej. Do wykonania badania marketingowego posłużono się techniką badania ankietowego CAWI. Wyselekcjonowano reprezentatywną grupę 1000 respondentek z całego kraju – kobiet w przedziale wiekowym 25-44 lat, będących największym segmentem grupy docelowej konsumentów. Ankietyzacja uczestników badania została przeprowadzona w panelu badawczym Badanie-Opinii.pl, posiadającym bazę ponad 150 tys. konsumentów.

 

Główny cel badania marketingoweg0

Nasz klient zamierzał zidentyfikować poziom czytelności informacji zawartych na opakowaniach środków piorących. Jak również zweryfikować swoją wiedzę dotyczącą formy i sposobu zapisu treści przekazywanej konsumentowi. Ponadto badanie marketingowe miało na celu określenie wśród konsumentów m.in.:

  • Na jakie oznaczenia na opakowaniach zwracają uwagę?
  • Jakiego rodzaju oznaczenia na opakowaniach uznawane są za lepsze?
  • Czy prawidłowo rozpoznają oznaczenia i symbole na środkach piorących?
  • Czy miewają trudności ze zrozumieniem oznaczeń na opakowaniach?
  • Na jakie zależności zwracają uwagę wybierając środki piorące?

 

Realizacja badania marketingowego

Z badania marketingowego proszków do prania wynika, że w 85,9% dominują respondentki posiadające jedno dziecko (47,2% z nich) lub dwoje (40,3%), a w prowadzeniu gospodarstwa domowego towarzyszy im partner. Dzieci samotnie wychowuje 5,5% ankietowanych, natomiast 4,5% mieszka przy rodzinie. 3,1% ankietowanych dzieli lokum z drugą osobą i nie posiada potomstwa. Udział w badaniu wzięły głównie kobiety z wykształceniem wyższym (56,1%) oraz średnim (40,0%). Dochody na jedną osobę w wysokości od 1001 do 2000 zł zadeklarowało 43,4% uczestniczek wypełniających internetowy kwestionariusz. Natomiast 33,7% wskazało na przedział 2001-3000 zł, a 18,2% zaznaczyło sumę przekraczającą 3000 zł.

 

Przebieg badania marketingowego

Popyt na różne rodzaje środków piorących kształtuje się na bardzo podobnym poziomie, jednak z lekką przewagą kapsułek (81,3%). Proszku (79,2%) lub płynu bądź żelu (79,2%) używa z kolei taka sama liczba respondentek. Za zdecydowanie najważniejszą informację o produkcie zamieszczoną na opakowaniu 81,9% ankietowanych uważa jego przeznaczenie do jednego z dwóch głównych rodzajów odzieży – ubrań białych lub kolorowych. Marka oraz nazwa liczą się dla 70,9% badanych kobiet. 62,8% pod uwagę bierze wydajność, a dla 59,3% istotne są również waga produktu bądź pojemność opakowania. Więcej niż co druga uczestniczka badania marketingowego wyboru zakupowego dokonuje w oparciu o informację o producencie. Zbliżone pozycje zajmują zakres temperatur, jaki powinien być zachowany podczas prania (38,8%) oraz dozowanie sugerowane przez producenta (37,8%). Na ostrzeżenie – zapis o możliwych skutkach niewłaściwego zastosowania artykułu – zwraca uwagę 22,2% kobiet uczestniczących w badaniu marketingowym. A dla nieco mniej niż 1/5 respondentek ważna jest wzmianka o kraju, z którego pochodzi środek piorący.

 

Środki piorące – taktyki

Wśród form przekazu treści dotyczących produktu grafika wiedzie zdecydowany prym (37,5%). Dane liczbowe przypadły do gustu 22,5% respondentek. Oznaczenia symboliczne preferuje 20,1% ankietowanych, natomiast co piąta kobieta za najczytelniejszą uznaje formułę tekstową. Ponad połowa uczestniczek (54,4%) badania z grupy zarabiającej najmniej zadeklarowała, że oznaczenia i symbole są dla nich czytelne i zrozumiałe. Na poziomie 63,8% ukształtowały się odpowiedzi ankietowanych z przedziału 2001 – 3000 zł, a najlepszy wynik został osiągnięty przez kobiety dysponujące największymi środkami finansowymi (68,1%). Powyższe zależności zidentyfikowano za pomocą testu Pearsona. Respondentki stwierdziły zgodnie (99,3%), że środek piorący stworzony na polski rynek jego producent powinien opisać w języku polskim. 1/5 ankietowanych nie widzi jednocześnie problemu w odczytywaniu treści po angielsku, a jedna na dwadzieścia kobiet po niemiecku.

 

Producenci chemii gospodarczej stosują powszechnie taktykę, która polega na wytwarzaniu podobnie oznakowanych środków piorących o zmienionym składzie na różne rynki zbytu. Praktyki tej wyraźnie nie akceptuje 38,2% respondentek, a 20,9% jej nie pochwala. Nie jest w tej kwestii zdecydowana co piąta uczestniczka badania marketingowego. Z kolei 16,8% raczej nie widzi problemu, a 4,6% owa praktyka odpowiada. Zauważalny wpływ na rodzaj zaznaczonych odpowiedzi ma zdobyte wykształcenie. Zdanie stanowczo negatywne wyraziło 43,0% respondentek z wykształceniem wyższym oraz co trzecia ankietowana posiadająca wykształcenie średnie, natomiast wykształcenie podstawowe lub zawodowe zdeterminowało już tylko 17,9% tego rodzaju odpowiedzi.

 

Rezultaty badania marketingowego

Rezultaty badania marketingowego wykazały, iż cechami produktu, na które kobiety zwracają uwagę najczęściej, są jego przeznaczenie, marka oraz wydajność. Grafikę uznano za najskuteczniejszy sposób przekazywania ważnych informacji, a blisko 3/5 uczestniczek badania marketingowego skrytykowało praktykę zmienianego przez producenta składu środka piorącego względem kraju, do którego jest on przeznaczony.

 

Najważniejsze liczby

 

81,3% Preferuje kapsułki
79,2% Używa proszku, płynu lub żelu
81,9% Stosuje środek piorący zgodnie z jego przeznaczeniem
37,5% Wybiera grafikę jako środek przekazu informacji
99,3% Za najwłaściwszy uznaje opis w języku polskim
59,1% Nie odpowiada taktyka zmienianego składu środka piorącego

 

Dlaczego warto przeprowadzić badanie marketingowe?

Przytoczone powyżej badanie marketingowe pozwoliło zidentyfikować preferencje konsumentów omawianego produktu. A także określić, który ze sposobów przekazywania informacji o nim jest najodpowiedniejszy. Diagnoza potrzeb odbiorcy usług to nie jedyny atut zrealizowanego badania. Jego metodologia może być z powodzeniem rozbudowywana o skuteczne techniki pozyskiwania i uzupełniania danych – takie jak chociażby desk research. Dzięki badaniu marketingowemu przedsiębiorstwo otrzymuje zbiór przeanalizowanych i uporządkowanych informacji o wymiarze praktycznym. Zdobywa wiedzę o tym, na jakie cechy jego produktów konsument zwraca szczególną uwagę oraz które z nich przywiązują odbiorcę usług do marki. Wśród pozostałych korzyści badania marketingowe warto zaznaczyć możliwość:

 

  • Uzyskania aktualnych informacji o trendach na rynku
  • Dostosowania komunikatów reklamowych do odbiorców
  • Identyfikacji nisz rynkowych
  • Poznanie cech produktu, które determinują wybory konsumentów
  • Dostrzeżenia postrzegania marki na tle konkurencji
  • Opracowania skutecznej strategii marketingowej
  • Dostosowania oferty do dojrzałości rynku

 

Badania marketingowe pozwalają wyznaczyć kierunek, w jakim rozwinąć się powinna firma. Stanowi to niewątpliwą inspirację dla ważnych rozwiązań strategicznych oraz skutecznych kampanii reklamowych. Co w perspektywie długoterminowej przekłada się na większe zyski przedsiębiorstwa i zyskanie przewagi rynkowej nad konkurencją!

 

 

Poznaj zastosowania statystyki w biznesie!

 

Zobacz także:

Jak samodzielnie przeprowadzić badanie marketingowe?

Jak dokonać segmentacji rynku w badaniach marketingowych online?

Badania marketingowe podczas pandemii COVID-19

Badania marketingowe – sztuka zadawania pytań


 

Rafał Piszczek Biostat

Rafał Piszczek
Prezes Zarządu Biostat®, Ekspert Medfile®

www.biostat.com.pl

Statystyk. Autor publikacji naukowo badawczych i referatów z zakresu data mining w analizach ekonomicznych i branży farmaceutycznej. Specjalizuje się w komercjalizacji wiedzy naukowej w praktyce biznesowej oraz transferze wiedzy naukowej do celów biznesowych. Ekspert ds. elektronicznej dokumentacji medycznej i telemedycyny.

BioStat® to komercyjna jednostka naukowa posiadająca status Centrum Badawczo-Rozwojowego. Interdyscyplinarny zespół, w skład którego wchodzą naukowcy, analitycy, biotechnolodzy, menadżerowie i innowatorzy IT zajmujący się zagadnieniami praktycznego zastosowania innowacyjnych rozwiązań badawczych w biznesie. Specjalizujemy się m.in. w badaniach oraz oprogramowaniu medycznym. Transfer wiedzy ze świata nauki do świata biznesu. To nasza przewaga. Pracujemy rzetelnie od 15 lat. Realizujemy projekty badawcze i multichannelowe skierowane do środowisk naukowych, biznesowych i medycznych w oparciu o nasze systemy takie jak: eCRF.biz™, SurvGo™, Cati-system czy Medfile® oraz dedykowane autorskie rozwiązania dostosowane do indywidualnych potrzeb. Kompleksowo wspieramy naszych Partnerów w cyfryzacji i optymalizacji procesów biznesowych oraz realizacji strategii sprzedażowych. Nasi eksperci: Rafał Piszczek - Statystyk. Autor publikacji naukowo badawczych i referatów z zakresu data mining w analizach ekonomicznych i branży farmaceutycznej. Specjalizuje się w komercjalizacji wiedzy naukowej w praktyce biznesowej oraz transferze wiedzy naukowej do celów biznesowych. Ekspert ds. elektronicznej dokumentacji medycznej i telemedycyny. dr inż. Ewa Tkocz-Piszczek - Matematyk. Autorka publikacji naukowych z zakresu matematyki stosowanej. Wykładowca Instytutu Matematyki Politechniki Śląskiej, pracę doktorską broniła na AGH w Krakowie. dr Monika Jaremków - Ekspert ds. Badań, doktor nauk o Ziemi w zakresie geografii społecznej. Autorka kilkunastu artykułów naukowych, współautor publikacji książkowych. dr Marian Płaszczyca - Statystyk, doktor nauk biologicznych. Wieloletni pracownik Polskiej Akademii Nauk i Uniwersytetu Sztokholmskiego oraz autor publikacji naukowo-badawczych z dziedziny inżynierii genetycznej, bioinformatyki i fizjologii roślin. dr Małgorzata Płaszczyca - Absolwentka kierunku biologia Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Doktorat uzyskała na Wydziale Fizjologii Roślin Uniwersytetu Sztokholmskiego. Posiada wieloletnie międzynarodowe doświadczenie naukowe i dydaktyczne uzyskane podczas pracy w szwedzkim uniwersytecie. Jest współautorem publikacji zamieszczanych w renomowanych czasopismach naukowych. Gosia pracę w BioStat® rozpoczynała od tworzenia analiz statystycznych na potrzeby raportów medycznych opracowywanych dla wiodących firm farmaceutycznych. dr Sebastian Musioł - Doktor nauk ekonomicznych, wieloletni pracownik Wydziału Informatyki i Komunikacji Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, a wcześniej wykładowca Uniwersytetu Śląskiego, GWSP w Chorzowie, WSFiP w Bielsku-Białej. Specjalizuje się w badaniach jakościowych, ekspertyzach i konsultacjach strategicznych. Posiada doświadczenie w badaniach rynkowych i marketingowych oraz w realizacji kampanii wizerunkowych, promocyjnych i informacyjnych. Autor publikacji naukowych w zakresie marketingu i ekonomii. Bartosz Olcha - Absolwent politologii na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Analityk, metodolog, autor opracowań i ekspert w już ponad 400 projektach badawczych. Specjalizuje się w kompleksowej realizacji badań rynku pracy, społeczno-gospodarczych oraz badań wizerunku marki pomocnych w tworzeniu strategii marketingowych. Zrealizował również szereg projektów dotyczących zachowań i preferencji konsumentów oraz badań satysfakcji klientów przedsiębiorstw prywatnych i instytucji publicznych. W swojej karierze zawodowej współpracował m. in. z: Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Miastem Łódź. A także Mazowiecką Izbą Rzemiosła i Przedsiębiorczości, Uniwersytetem Ekonomicznym w Krakowie, Shell, Vivus Finance oraz z kilkudziesięcioma powiatowymi i wojewódzkimi urzędami pracy. www.biostat.com.pl haloDoctor - nowa usługa telemedyczna łączy pacjenta z lekarzem | Lekarz online | e-Wizyty | e-Recepta

Biostat