Badania opinii i satysfakcji pracowników – jakiej wiedzy mogą nam one dostarczyć?

Badania opinii i satysfakcji pracowników

Przedsiębiorstwo chcące się rozwijać powinno wsłuchiwać się w głosy swoich pracowników. Osoby te mogą dysponować wieloma ciekawymi pomysłami na to, jak powinna funkcjonować ich firma, w jakim kierunku powinna się ona rozwijać, jakie działania należałoby podjąć, by usprawnić jej działanie. Pracownicy, którzy często od wielu lat pracują w danym zakładzie najlepiej mogą wiedzieć, co należałoby na ich stanowisku pracy poprawić czy też zmienić. Należy pamiętać, że pracownicy firmy stanowią zarazem jej kapitał intelektualny – mogą oni wnieść sporo pomysłów odnośnie np. nowych produktów, usług, sposobów ich wytwarzania. Część tych pomysłów po wdrożeniu w życie może zrewolucjonizować działanie przedsiębiorstwa i przynieść mu dodatkowe dochody.

Badania opinii oraz satysfakcji pracowników – wsłuchaj się w wołanie pracownika

Wsłuchiwanie się w opinie pracowników o firmie, monitorowanie ich poziomu satysfakcji może też pomóc wykrywać sytuacje problemowe: konflikty między pracownikami, lub między pracownikami a przełożonymi, zastrzeżenia odnoście warunków pracy czy wynagrodzeń. Wiadomości o takich konfliktach przez długi czas potrafią nie dochodzić do osób kierujących daną firmą. Mają one charakter utajonych i wyciszanych konfliktów, pretensji, które są skrywane przez poszczególne osoby. Trwanie takiego staniu przez dłuży czas może jednak źle skończyć się dla firmy. Pracownicy mogą pracować coraz mniej efektywnie a nawet zacząć odchodzić z pracy. Szczególnie bolesne mogą być rezygnacje z pracy zwłaszcza tych najbardziej doświadczonych pracowników, o wieloletnim doświadczeniu i unikalnych umiejętnościach. Szkolenie nowych osób na ich miejsce może zająć bardzo dużo czasu i pochłonąć znaczną ilość środków. W szczególnych przypadkach odejście jednego, kluczowego pracownika może doprowadzić nawet do załamania się całego funkcjonowania firmy. W związku z powyższym dobrze jest przeprowadzać co jakiś czas badania opinii oraz satysfakcji pracowników.

 

Ilościowe i jakościowe metody badań satysfakcji i opinii pracowników

W badaniu opinii oraz satysfakcji pracowników można zastosować zarówno metody ilościowe, jak i jakościowe. Badania o charakterze ilościowym pozwalają nam badać natężenie danego zjawiska. Przykładowe pytania, na które mogą dostarczyć one odpowiedzi to np.:

  • Jaki procent pracowników jest zadowolony z poziomu swojego wynagrodzenia? Pracownicy na których stanowiskach pracy są najmniej zadowoleni ze swojego wynagrodzenia?
  • Jaki procent pracowników zastanawia się nad zmianą swojej pracy? W jakich komórkach firmy takich pracowników jest najwięcej?
  • Jak pracownicy oceniają system motywacyjny? Ilu spośród nich jest z niego zadowolonych?
  • Jak pracownicy oceniają swoich przełożonych?
  • Jak pracownicy oceniają atmosferę na swoim stanowisku pracy?

 

Badania ilościowe

Najczęściej pytania te mają postać zamkniętą a zadaniem badanych jest zaznaczenie jednej z proponowanych odpowiedzi lub też zaznaczenie oceny na skali. Skala jaką przyjmuje się w tego rodzaju badaniach to zazwyczaj 6-stopniowa skala Likerta. Celem jej zastosowania jest unikanie błędu tendencji centralnej. Oznacza to, iż respondent nie może na takiej skali zaznaczyć odpowiedzi środkowej, tzw. „bezpiecznej” lub „neutralnej”. Musi on dokonać wyboru, czy ocenia on dany element bardziej źle (oceny 1-3), czy bardziej dobrze (oceny 4-6).

Oczywiście, w badaniach, w których podstawowym narzędziem badawczym jest kwestionariusz ankiety, dopuszcza się także udział pytań półotwartych (w takich sytuacjach do kafeterii odpowiedzi dodawany jest wariant „inne” wraz z polem tekstowym) lub pytań otwartych. Ich dodanie do kwestionariusza ankiety pozwala uzyskać dodatkowe informacje. Nie można by ich było zdobyć stosując same tylko pytania zamknięte z narzuconą kafeterią. Należy jednak podkreślić, iż w przypadku badań o charakterze ilościowym liczba pytań o charakterze półotwartym lub otwartym jest ograniczona.

 

Badania jakościowe

Badania jakościowe odpowiadają z kolei na pytanie „dlaczego”? Celem ich przeprowadzania jest uzyskanie pogłębionych informacji odnośnie poszczególnych aspektów funkcjonowania firmy, relacji, które w niej panują. Doskonale nadają się one do pozyskiwania wiedzy na temat opinii i pomysłów pracowników odnośnie swojego miejsca pracy.

 

Wywiad pogłębiony

Techniką badawczą jest w przypadku takich badań indywidualny wywiad pogłębiony. Wywiad pogłębiony może być realizowany zarówno w ramach rozmowy respondenta z badanym „twarzą w twarz”, jak również w formule online, z wykorzystaniem komunikatorów internetowych (Skype, Zoom, Google Meet itd.). W trakcie takich badań rozmówców można zapytać m.in. o to:

  • Co chciałbyś zmienić na swoim stanowisku pracy?
  • Czy masz może jakieś pomysły, które mogłyby usprawnić pracę w Twoim zespole?
  • Czy realizujesz się na stanowisku, na którym obecnie pracujesz? Czy Twoim zdaniem na innym stanowisku Twoja wiedza i umiejętności mogłyby zostać lepiej wykorzystane? Jeśli tak, to w jaki sposób?
  • Jak chciałbyś zmienić swoje stanowisko pracy?
  • Czy masz może pomysł na jakieś nowe usługi, które Twoja firma mogła by świadczyć?

 

W tym miejscu należy zaznaczyć, iż próba w badaniach jakościowych jest zazwyczaj dużo niższa aniżeli w badaniach ilościowych. Celem w tym przypadku nie jest zbadanie natężenia zjawiska, ale uzyskanie jak największej liczby informacji od osoby, która niejako „reprezentuje” cały swój dział, komórkę w danym zakładzie pracy. W zależności od wielkości danego zakładu pracy w tego rodzaju badaniach bierze zazwyczaj kilku lub kilkunastu pracowników. Czasami ta liczba jest zwiększana do kilkudziesięciu jeśli mamy do czynienia z dużą organizacją.

 

Indywidualne wywiady pogłębione

Przeprowadzenie indywidualnych wywiadów pogłębionych idealnie nadaje się do tego, by za ich pomocą próbować badać opinię pracowników na różne tematy związane z funkcjonowaniem firmy. Pracownicy rozmawiając z zewnętrznym badaczem na ogół łatwiej się przed nim „otwierają” wskazując te aspekty funkcjonowania firmy, które ich zdaniem wymagają poprawy. Często tego typu rozmowy pozwalają także zdiagnozować utajone konflikty w poszczególnych zespołach, które mają wpływ na jakość wykonywanej pracy. Ich wykrycie umożliwia wdrożenie działań zaradczych (np. w postaci mediacji) zanim sytuacja zaogni się tak mocno, iż doprowadzi do np. zwalniania się pracowników.

 

Badania opinii i satysfakcji pracowników – przekaż sprawę specjalistom

Specjaliści z Centrum Badawczo-Rozwojowego Biostat mają duże doświadczenie w prowadzeniu badań opinii i satysfakcji pracowników. W zależności od celów badania i informacji, które Zamawiający chce pozyskać pomożemy dobrać odpowiednie metody i techniki badania. Możemy też pomóc w przygotowaniu materiałów, które będą informowały pracowników o badaniu i jego celach. Po realizacji badań dostarczymy Zamawiającemu raport, który będzie zawierał wszystkie najważniejsze wnioski oraz rekomendacje. Wraz z nim możemy także dostarczyć bazę danych (w przypadku badań ilościowych) lub też transkrypcje z przeprowadzonych wywiadów (w przypadku badań jakościowych). Planując zatem badania opinii i satysfakcji pracowników najlepiej powierzyć realizację tego zadania ekspertom z Centrum Badawczo-Rozwojowego Biostat.

 

Zobacz także:

Badania satysfakcji pracowników – dlaczego warto je przeprowadzać?

Badania satysfakcji i zaangażowania pracowników – dlaczego warto je realizować?

Badanie 360 stopni, czyli jak ocenić kompetencje kadry kierowniczej

Jak zatrzymać pracownika w 5 krokach?

Badanie satysfakcji pracowników

Badania kompetencji jako wsparcie procesów rekrutacji


Bartosz Olcha BioStat

Bartosz Olcha
Dyrektor ds. Badań w BioStat®

www.badania-satysfakcji-pracownikow.pl

Absolwent politologii na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Analityk, metodolog, autor opracowań i ekspert w już ponad 400 projektach badawczych. Specjalizuje się w kompleksowej realizacji badań rynku pracy, społeczno-gospodarczych oraz badań wizerunku marki pomocnych w tworzeniu strategii marketingowych. Zrealizował również szereg projektów dotyczących zachowań i preferencji konsumentów oraz badań satysfakcji klientów przedsiębiorstw prywatnych i instytucji publicznych. W swojej karierze zawodowej współpracował m. in. z: Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Miastem Łódź. A także Mazowiecką Izbą Rzemiosła i Przedsiębiorczości, Uniwersytetem Ekonomicznym w Krakowie, Shell, Vivus Finance oraz z kilkudziesięcioma powiatowymi i wojewódzkimi urzędami pracy.

BioStat® to komercyjna jednostka naukowa posiadająca status Centrum Badawczo-Rozwojowego. Interdyscyplinarny zespół, w skład którego wchodzą naukowcy, analitycy, biotechnolodzy, menadżerowie i innowatorzy IT zajmujący się zagadnieniami praktycznego zastosowania innowacyjnych rozwiązań badawczych w biznesie. Specjalizujemy się m.in. w badaniach oraz oprogramowaniu medycznym. Transfer wiedzy ze świata nauki do świata biznesu. To nasza przewaga. Pracujemy rzetelnie od 15 lat. Realizujemy projekty badawcze i multichannelowe skierowane do środowisk naukowych, biznesowych i medycznych w oparciu o nasze systemy takie jak: eCRF.biz™, SurvGo™, Cati-system czy Medfile® oraz dedykowane autorskie rozwiązania dostosowane do indywidualnych potrzeb. Kompleksowo wspieramy naszych Partnerów w cyfryzacji i optymalizacji procesów biznesowych oraz realizacji strategii sprzedażowych. Nasi eksperci: Rafał Piszczek - Statystyk. Autor publikacji naukowo badawczych i referatów z zakresu data mining w analizach ekonomicznych i branży farmaceutycznej. Specjalizuje się w komercjalizacji wiedzy naukowej w praktyce biznesowej oraz transferze wiedzy naukowej do celów biznesowych. Ekspert ds. elektronicznej dokumentacji medycznej i telemedycyny. dr inż. Ewa Tkocz-Piszczek - Matematyk. Autorka publikacji naukowych z zakresu matematyki stosowanej. Wykładowca Instytutu Matematyki Politechniki Śląskiej, pracę doktorską broniła na AGH w Krakowie. dr Monika Jaremków - Ekspert ds. Badań, doktor nauk o Ziemi w zakresie geografii społecznej. Autorka kilkunastu artykułów naukowych, współautor publikacji książkowych. dr Marian Płaszczyca - Statystyk, doktor nauk biologicznych. Wieloletni pracownik Polskiej Akademii Nauk i Uniwersytetu Sztokholmskiego oraz autor publikacji naukowo-badawczych z dziedziny inżynierii genetycznej, bioinformatyki i fizjologii roślin. dr Małgorzata Płaszczyca - Absolwentka kierunku biologia Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Doktorat uzyskała na Wydziale Fizjologii Roślin Uniwersytetu Sztokholmskiego. Posiada wieloletnie międzynarodowe doświadczenie naukowe i dydaktyczne uzyskane podczas pracy w szwedzkim uniwersytecie. Jest współautorem publikacji zamieszczanych w renomowanych czasopismach naukowych. Gosia pracę w BioStat® rozpoczynała od tworzenia analiz statystycznych na potrzeby raportów medycznych opracowywanych dla wiodących firm farmaceutycznych. dr Sebastian Musioł - Doktor nauk ekonomicznych, wieloletni pracownik Wydziału Informatyki i Komunikacji Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, a wcześniej wykładowca Uniwersytetu Śląskiego, GWSP w Chorzowie, WSFiP w Bielsku-Białej. Specjalizuje się w badaniach jakościowych, ekspertyzach i konsultacjach strategicznych. Posiada doświadczenie w badaniach rynkowych i marketingowych oraz w realizacji kampanii wizerunkowych, promocyjnych i informacyjnych. Autor publikacji naukowych w zakresie marketingu i ekonomii. Bartosz Olcha - Absolwent politologii na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Analityk, metodolog, autor opracowań i ekspert w już ponad 400 projektach badawczych. Specjalizuje się w kompleksowej realizacji badań rynku pracy, społeczno-gospodarczych oraz badań wizerunku marki pomocnych w tworzeniu strategii marketingowych. Zrealizował również szereg projektów dotyczących zachowań i preferencji konsumentów oraz badań satysfakcji klientów przedsiębiorstw prywatnych i instytucji publicznych. W swojej karierze zawodowej współpracował m. in. z: Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Miastem Łódź. A także Mazowiecką Izbą Rzemiosła i Przedsiębiorczości, Uniwersytetem Ekonomicznym w Krakowie, Shell, Vivus Finance oraz z kilkudziesięcioma powiatowymi i wojewódzkimi urzędami pracy. www.biostat.com.pl haloDoctor - nowa usługa telemedyczna łączy pacjenta z lekarzem | Lekarz online | e-Wizyty | e-Recepta

Biostat

Badania satysfakcji pracowników – dlaczego warto je przeprowadzać?

Badania satysfakcji pracowników

Zadowoleni pracownicy to bez wątpienia podstawa dobrze funkcjonującej firmy. W zależności od tego, z jaką dokładnością i zaangażowaniem będą oni wykonywali swoje obowiązki często zależy, chociażby jakość wykonywanych produktów (co przekłada się na poziom reklamacji) czy szybkość i jakość obsługi klientów. Osoba, którą będzie np. obsługiwał sfrustrowany pracownik może odnieść bardzo złe wrażenie o całości naszej firmy, które bardzo ciężko będzie później zmienić. Brak zadowolenia pracowników z wykonywanej przez nich pracy może mieć dla firmy także inne, negatywne konsekwencje. Wśród negatywnych zjawisk można wymienić, chociażby postępujący proces odchodzenia z pracy osób z doświadczeniem, czy zwiększoną rotację na poszczególnych stanowiskach pracy. Oznacza to chociażby generowanie dodatkowych kosztów związanych z procesem rekrutacji, a następnie szkolenia nowo zatrudnionych osób. Należy pamiętać, iż nawet długie godziny poświęcone na przyuczanie nowego pracownika nie sprawią jednak, iż w początkowym okresie swojej pracy będzie on tak sprawie wykonywał swoje obowiązki jak osoba, która pracuje na danym stanowisku od lat i wiele czynności wykonuje niejako „automatycznie”. Dbanie o satysfakcję pracowników, choć może generować również pewne koszty, jest zatem ważnym elementem pozwalającym utrzymać stabilność funkcjonowania firmy.

Aspekty badań nad satysfakcją pracowników

Jak można się jednak dowiedzieć, czy nasi pracownicy odczuwają satysfakcję z wykonywanej pracy? Z pomocą przychodzą badania satysfakcji pracowników. Decydując się na ich realizację możemy liczyć na uzyskanie wiedzy m.in. o tym:

  • czy nasi pracownicy są zadowoleni z wykonywanej pracy,
  • jakie czynniki motywują ich do pracy, a jakie zniechęcają,
  • jaka jest ich lojalność względem pracodawcy, czy planują zmienić w najbliższym czasie pracodawcę,
  • jak oceniają warunki swojej pracy,
  • co sądzą o przepływie komunikacji w firmie oraz współpracy ze swoimi przełożonymi,
  • jak oceniają system szkoleń, awansów.

 

Badania satysfakcji pracowników – korzyści dla pracodawcy

Przeprowadzając badania satysfakcji pracowników możemy uzyskać zatem pełny obraz tego, co pracownicy myślą o naszej firmie. Przede wszystkim ich realizacja prowadzi jednak do rozpoznania zarówno mocnych, jak i słabych stron firmy – jako pracodawcy. Dzięki nim możemy nabyć wiedzę odnośnie tych elementów, którymi możemy się chwalić np. w trakcie kampanii reklamowych i informacyjnych (np. „W naszej firmie 100% pracowników jest zadowolonych z poziomu swojego wynagrodzenia”). Równocześnie realizacja tych badań pozwala dostrzec te elementy, nad którymi warto popracować, by nie przerodziły się one w problemy, które z czasem będą powodować coraz większą irytację i rosnące niezadowolenie. Warto też podkreślić, iż badaniom satysfakcji pracowników możemy poddać wszystkie osoby, które są zatrudnione w danym miejscu pracy bądź tylko wybrane ich grupy. W ten sposób możemy sprawdzić, jakie jest zadowolenie w całej naszej firmie lub tylko w tych jej komórkach i działach, w których zaczynamy widzieć pojawiające się problemy.

 

Kwestionariusz ankiety – metoda ilościowa

Badania satysfakcji pracowników realizowane są zazwyczaj przy pomocy metod ilościowych. Oznacza to, iż podstawowym narzędziem badawczym pozostaje kwestionariusz ankiety. Pracownik, odpowiadając na kolejne pytania posługuje się 6 stopniową skalą Likerta. Oznacza to, iż dokonuje on oceny, na ile dany aspekt mu odpowiada i jest z niego zadowolony. Bądź na ile nie jest zadowolony. Zastosowanie takiej właśnie skali pozwala uniknąć zaznaczania przez respondentów odpowiedzi neutralnej. Na przykład gdyby skala była 7 stopniowa, taką odpowiedzią byłoby zaznaczanie oceny „4”.

 

Pytania w badaniach satysfakcji pracowników

Liczba pytań, które pojawiają się w kwestionariuszu ankiety wypełnianej przez pracowników uzależniona jest przede wszystkim od celów, które chce się osiągnąć realizując badanie. Należy jednak pamiętać, iż nie powinna ona przytłoczyć osoby, która będzie wypełniać ankietę. Wypełnienie całości formularza powinno zająć nie więcej niż 10, maksymalnie 15 minut. Zbyt duża liczba pytań może wywołać efekt zniechęcenia. W typowej ankiecie wykorzystywanej w badaniach satysfakcji pracowników zazwyczaj znaleźć można od 30 do 60 pytań o charakterze zamkniętym. Taka ich liczba z jednej strony pozwala zbadać różne aspekty związane z poziomem satysfakcji pracownika i jego obecnością w firmie, z drugiej strony ankieta nie jest wtedy zbyt długa, a jej wypełnianie nie powoduje znużenia.

Odpowiednia liczba pytań w ankiecie jest ważna, jednak zdecydowanie najważniejsza jest ich treść. Pytania te powinny być przede wszystkim napisane zrozumiałym dla naszych pracowników językiem. Ponadto powinny być one sformułowane w precyzyjny i jednoznaczny sposób. Każde pytanie powinno odnosić się tylko do jednego zagadnienia. Nie można prosić pracownika w jednym pytaniu by ocenił np. atmosferę w pracy i życzliwość swojego przełożonego. Są to bowiem całkowicie odrębne od siebie kwestie, które pracownik może oceniać w odmienny sposób.

 

Poniżej znajduje się kilka przykładów dobrze ułożonych pytań, które można znaleźć w licznych kwestionariuszach badań satysfakcji i zaangażowania pracowników.
  • Czy posiadasz jasno określony zakres swoich obowiązków?
  • Czy zamierzasz pracować dla tej samej firmy w najbliższych dwóch latach?
  • Czy jesteś zadowolony z otrzymywanego wynagrodzenia?

Tak skonstruowane pytania nie powinny sprawić żadnej trudności badanym pracownikom niezależnie od stanowiska zajmowanego przez nich w firmie. Charakteryzuje je zwięzłość, konkretność a przy tym brak niejasnych sformułowań.

Aby zwiększyć czytelność kwestionariusza pytania w nim zawarte grupuje się zazwyczaj w kilka bloków tematycznych, takich jak np.:

  • atmosfera w pracy,
  • współpraca i ukierunkowanie zespołowe,
  • lojalność,
  • współpraca z przełożonymi,
  • system ocen pracowniczych,
  • przepływ informacji w firmie i komunikacja,
  • dostępność szkoleń.

Warto podkreślić, iż tematyka poszczególnych bloków jest zawsze ściśle związana z celami samego badania. Czasami akcent badań położony jest stricte na badaniu satysfakcji pracowników, często jednak zdarza się, iż pracodawca chce przede wszystkim dowiedzieć się co pracownicy sądzą o kulturze organizacyjnej, sposobie zarządzania, obowiązujących procedurach, czy wewnętrznej komunikacji. W Internecie można z łatwością odnaleźć wiele przykładów kwestionariuszy wykorzystywanych w trakcie badań satysfakcji pracowników. Warto się z nimi zapoznać po to, by dowiedzieć się o jakie kwestie przede wszystkim warto zapytać pracowników w naszej własnej firmie.

 

Jak zrealizować badania satysfakcji pracowników?

Samo badanie satysfakcji i zaangażowania pracowników można przeprowadzić na kilka różnych sposobów, dostosowując sposób zbierania danych do warunków panujących w danej firmie. Wśród podstawowych technik badawczych można wymienić:

  • technikę CAWI – przy wykorzystaniu tej techniki kwestionariusz ankiety zostaje zamieszczony w internecie, a poszczególni pracownicy podlegający badaniu otrzymują do niego link. Aby zastosować tę technikę konieczne jest jednak, by pracownicy podlegający za jej pomocą badaniu posiadali służbowe adresy e-mail.
  • technikę infokiosków – w przypadku tej techniki elektroniczny kwestionariusz ankiety zamieszczony jest na specjalnym urządzeniu z panelem dotykowym. Do takiego urządzenia w dowolnej chwili może podejść badany i wziąć udział w badaniu. Ta technika nie wymaga tego, by badani posiadali służbowe adresy e-mail. Infokioski świetnie sprawdzają się też w przypadku osób z wadami wzroku, gdyż umożliwiają dostosowanie wielkości czcionki do indywidualnych potrzeb badanego.
  • technikę kodów QR –  kody QR drukowane są na plakatach i ulotkach informacyjnych. Badany może wziąć ulotkę np. do domu, zeskanować zamieszczony na niej kod za pomocą własnego telefonu i w ten sposób uzyskać dostęp do kwestionariusza ankiety. Technika ta znajduje zastosowanie, zwłaszcza wtedy, gdy pracownicy (lub ich część) nie posiada służbowych adresów e-mail, na które można wysłać zaproszenie i link do ankiety.
  • technikę PAPI – respondenci wypełniają papierowe kwestionariusze ankiety, które następnie wrzucają do specjalnie przygotowanych urn. Ta technika sprawdza się szczególnie wtedy, gdy w zakładzie pracy istnieje większa grupa osób. I większość z tych osób ma pewne trudności z obsługą nowoczesnych technologii.

 

Wysoki wskaźnik response rate

W tym miejscu warto wskazać, iż w przypadku prowadzenia badań z wykorzystaniem techniki CAWI, infokiosków oraz kodów QR już w trakcie badania uzyskujemy podgląd do jego cząstkowych wyników. Zaletą elektronicznego kwestionariusza ankiety jest też możliwość wyboru języka, w którym wyświetlane są pytania. Umożliwia to łatwą realizację badania w zakładzie pracy, w których obok obywateli polskich pracuje znaczna liczba pracowników z zagranicy. Należy podkreślić, ze w ramach jednego badania może zostać użytych kilka technik zbierania danych. W ten oto sposób zwiększa się szansa na uzyskanie wysokiego wskaźnika response rate. Response rate tj. liczby osób, które biorą udział w badaniu.

 

Zobacz także:

Badania satysfakcji i zaangażowania pracowników – dlaczego warto je realizować?

Badanie 360 stopni, czyli jak ocenić kompetencje kadry kierowniczej

Jak zatrzymać pracownika w 5 krokach?

Badanie satysfakcji pracowników

Badania kompetencji jako wsparcie procesów rekrutacji


Bartosz Olcha BioStat

Bartosz Olcha
Dyrektor ds. Badań w BioStat®

www.badania-satysfakcji-pracownikow.pl

Absolwent politologii na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Analityk, metodolog, autor opracowań i ekspert w już ponad 400 projektach badawczych. Specjalizuje się w kompleksowej realizacji badań rynku pracy, społeczno-gospodarczych oraz badań wizerunku marki pomocnych w tworzeniu strategii marketingowych. Zrealizował również szereg projektów dotyczących zachowań i preferencji konsumentów oraz badań satysfakcji klientów przedsiębiorstw prywatnych i instytucji publicznych. W swojej karierze zawodowej współpracował m. in. z: Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Miastem Łódź. A także Mazowiecką Izbą Rzemiosła i Przedsiębiorczości, Uniwersytetem Ekonomicznym w Krakowie, Shell, Vivus Finance oraz z kilkudziesięcioma powiatowymi i wojewódzkimi urzędami pracy.

BioStat® to komercyjna jednostka naukowa posiadająca status Centrum Badawczo-Rozwojowego. Interdyscyplinarny zespół, w skład którego wchodzą naukowcy, analitycy, biotechnolodzy, menadżerowie i innowatorzy IT zajmujący się zagadnieniami praktycznego zastosowania innowacyjnych rozwiązań badawczych w biznesie. Specjalizujemy się m.in. w badaniach oraz oprogramowaniu medycznym. Transfer wiedzy ze świata nauki do świata biznesu. To nasza przewaga. Pracujemy rzetelnie od 15 lat. Realizujemy projekty badawcze i multichannelowe skierowane do środowisk naukowych, biznesowych i medycznych w oparciu o nasze systemy takie jak: eCRF.biz™, SurvGo™, Cati-system czy Medfile® oraz dedykowane autorskie rozwiązania dostosowane do indywidualnych potrzeb. Kompleksowo wspieramy naszych Partnerów w cyfryzacji i optymalizacji procesów biznesowych oraz realizacji strategii sprzedażowych. Nasi eksperci: Rafał Piszczek - Statystyk. Autor publikacji naukowo badawczych i referatów z zakresu data mining w analizach ekonomicznych i branży farmaceutycznej. Specjalizuje się w komercjalizacji wiedzy naukowej w praktyce biznesowej oraz transferze wiedzy naukowej do celów biznesowych. Ekspert ds. elektronicznej dokumentacji medycznej i telemedycyny. dr inż. Ewa Tkocz-Piszczek - Matematyk. Autorka publikacji naukowych z zakresu matematyki stosowanej. Wykładowca Instytutu Matematyki Politechniki Śląskiej, pracę doktorską broniła na AGH w Krakowie. dr Monika Jaremków - Ekspert ds. Badań, doktor nauk o Ziemi w zakresie geografii społecznej. Autorka kilkunastu artykułów naukowych, współautor publikacji książkowych. dr Marian Płaszczyca - Statystyk, doktor nauk biologicznych. Wieloletni pracownik Polskiej Akademii Nauk i Uniwersytetu Sztokholmskiego oraz autor publikacji naukowo-badawczych z dziedziny inżynierii genetycznej, bioinformatyki i fizjologii roślin. dr Małgorzata Płaszczyca - Absolwentka kierunku biologia Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Doktorat uzyskała na Wydziale Fizjologii Roślin Uniwersytetu Sztokholmskiego. Posiada wieloletnie międzynarodowe doświadczenie naukowe i dydaktyczne uzyskane podczas pracy w szwedzkim uniwersytecie. Jest współautorem publikacji zamieszczanych w renomowanych czasopismach naukowych. Gosia pracę w BioStat® rozpoczynała od tworzenia analiz statystycznych na potrzeby raportów medycznych opracowywanych dla wiodących firm farmaceutycznych. dr Sebastian Musioł - Doktor nauk ekonomicznych, wieloletni pracownik Wydziału Informatyki i Komunikacji Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, a wcześniej wykładowca Uniwersytetu Śląskiego, GWSP w Chorzowie, WSFiP w Bielsku-Białej. Specjalizuje się w badaniach jakościowych, ekspertyzach i konsultacjach strategicznych. Posiada doświadczenie w badaniach rynkowych i marketingowych oraz w realizacji kampanii wizerunkowych, promocyjnych i informacyjnych. Autor publikacji naukowych w zakresie marketingu i ekonomii. Bartosz Olcha - Absolwent politologii na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Analityk, metodolog, autor opracowań i ekspert w już ponad 400 projektach badawczych. Specjalizuje się w kompleksowej realizacji badań rynku pracy, społeczno-gospodarczych oraz badań wizerunku marki pomocnych w tworzeniu strategii marketingowych. Zrealizował również szereg projektów dotyczących zachowań i preferencji konsumentów oraz badań satysfakcji klientów przedsiębiorstw prywatnych i instytucji publicznych. W swojej karierze zawodowej współpracował m. in. z: Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Miastem Łódź. A także Mazowiecką Izbą Rzemiosła i Przedsiębiorczości, Uniwersytetem Ekonomicznym w Krakowie, Shell, Vivus Finance oraz z kilkudziesięcioma powiatowymi i wojewódzkimi urzędami pracy. www.biostat.com.pl haloDoctor - nowa usługa telemedyczna łączy pacjenta z lekarzem | Lekarz online | e-Wizyty | e-Recepta

Biostat

Badania satysfakcji i zaangażowania pracowników – dlaczego warto je realizować?

Badania satysfakcji i zaangażowania pracowników

Przeprowadzenie badań satysfakcji i zaangażowania pracowników niesie dla pracodawcy wiele korzyści i stanowi ważny element diagnozy przedsiębiorstwa. W tym materiale przedstawimy główne korzyści z realizacji tego rodzaju badań, określimy, jakie zagadnienia mogą być w nich poruszane oraz wskażemy najważniejsze sposoby ich realizacji.

Badania satysfakcji i zaangażowania pracowników – zalety

Na początku warto podkreślić, iż dobrze zrealizowane badania satysfakcji i zaangażowania pracowników mogą dostarczyć pracodawcy sporą ilość niezwykle cennej wiedzy. Wśród najważniejszych – z punktu widzenia firmy – zalet przeprowadzenia tego typu badań można wyróżnić:

  • Uzyskanie obiektywnej oceny poziomu satysfakcji pracowników z wykonywanej pracy oraz poziomu ich motywacji do jej wykonywania.
  • Poznanie szczegółowych potrzeb szkoleniowych pracowników na poszczególnych stanowiskach pracy.
  • Ustalenie relacji, jakie panują w firmie, uzyskanie wiedzy na temat możliwych konfliktów między pracownikami.
  • Poznanie oczekiwań pracowników kierowanych w stronę pracodawcy.
  • Zdiagnozowanie mocnych i słabych stron danej firmy jako pracodawcy oraz wiążących się z tym szans i zagrożeń.
  • Umożliwienie porównania poziomu satysfakcji naszych pracowników na tle konkurencji.

Tego rodzaju badania mogą mieć zarówno charakter jednorazowy, jak i cykliczny. Badania jednorazowe zleca się wówczas, gdy potrzebujemy szybko dokonać bieżącej oceny sytuacji, celem wdrożenia odpowiednich zmian. Dostrzegamy jakiś problem w naszej firmie (np. częstą rotację pracowników na określonym stanowisku) i chcemy dociec jego przyczyny. W takiej sytuacji badania pracowników mogą pomóc nam określić, gdzie leży źródło danego problemu a rekomendacje wskazane w raporcie określą możliwe propozycje jego rozwiązania. Badania cykliczne zleca się natomiast wtedy, gdy interesuje nas stały monitoring satysfakcji pracowników, uchwycenie trendów – np. chcemy się dowiedzieć, jak podejmowane przez nas działania wpływają w perspektywie długofalowej na naszych pracowników, w tym na ich poziom zadowolenia z wykonywanej pracy, motywacji do pracy, zaangażowania w jej wykonywanie.

 

Bloki tematyczne badania satysfakcji i zaangażowania pracowników

Istnieje wiele różnych aspektów, które mogą zostać poruszone w trakcie badań satysfakcji i zaangażowania pracowników. Narzędzie badawcze może zawierać w sobie kilka bloków tematycznych, w których zgrupowane są pytania związane z:

  • atmosferą w pracy,
  • przepływem informacji w firmie,
  • warunkami i sposobem organizacji pracy,
  • dostępnością szkoleń,
  • współpracą z zespole oraz z przełożonymi,
  • lojalnością wobec firmy.

 

Kwestionariusz ankiety a papierowe ankiety

Badania satysfakcji i zaangażowania pracowników prowadzi się zazwyczaj z wykorzystaniem technik ilościowych, w których głównym narzędziem badawczym jest kwestionariusz ankiety. Sposób przeprowadzenia badania dostosowywany jest do indywidualnych potrzeb klienta. Badania te można zrealizować zarówno za pomocą tradycyjnych, papierowych ankiet wypełnianych przez pracowników w miejscu pracy (technika PAPI), jak również przy pomocy internetowego kwestionariusza ankiety (technika CAWI).

 

Technika PAPI

Przy wykorzystaniu techniki PAPI badanie może być realizowane z założeniem obecności w miejscu pracy moderatora. Moderator rozdaje pracownikom ankiety, a następnie czuwa nad ich zwracaniem do specjalnie przygotowanych urn. Takie podejście zapewnia kontrolę nad procesem badania i zapobiega nadużyciom (np. wypełnienie kilku ankiet przez jednego pracownika). Równocześnie badanie może być też realizowane w ten sposób, iż pracownicy sami pobierają ankiety rozłożone w widocznym miejscu, a następnie wrzucają je do urn. Prowadząc w ten sposób badanie zapewnia się pracownikom większy stopień swobody, co może przyczynić się do uzyskania bardziej szczerych odpowiedzi.

 

Technika CAWI

Do zalet badań realizowanych za pomocą techniki CAWI można zaliczyć fakt, iż pracownik może brać w nich udział w dowolnym momencie (w tym po godzinach pracy). Dodatkowo specjalny mechanizm czuwa, by udzielił on odpowiedzi na wszystkie pytania zawarte w kwestionariuszu ankiety. Pracodawca może natomiast w takim wypadku uzyskać dostęp do cząstkowych wyników badania w dowolnym momencie jego trwania. Należy też podkreślić, iż badania prowadzone w ten sposób zabierają zdecydowanie mniej czasu, niż badania prowadzone za pomocą papierowych ankiet. W przypadku większych przedsiębiorstw proponujemy także wykorzystanie kiosków ankietowych, rozstawionych w różnych częściach zakładu pracy. Zaletą ich zastosowania jest możliwość wzięcia udziału w badaniu w dowolnym czasie, uzyskanie odpowiedzi na wszystkie pytania, możliwość wzięcia udziału w badaniu przez osoby z niepełnosprawnościami (np. wadami wzroku), bieżący dostęp do wyników. Nic też nie stoi na przeszkodzie, by w ramach jednego badania posłużyć się zarówno metodą PAPI, CAWI oraz wykorzystać kioski ankietowe. Ich łączne zastosowanie może przyczynić się do zwiększenia odsetka osób biorących udział w badaniu.

 

Realizacja badań – etapy

Proces badań składa się z kilku etapów. Pierwszym z nich jest przekazanie przez pracodawcę informacji pracownikom o zamiarze przeprowadzenia badania. Można, w tym celu posłużyć się specjalnymi materiałami badawczymi (plakaty, ulotki). Na tym etapie warto poinformować pracowników, iż ich udział w badaniu będzie anonimowy. Zapewnienie anonimowości i poufności badania istotnie zwiększa odsetek udziału pracowników w badaniu. Przyczynia się to także do udzielania przez nich szczerych odpowiedzi. Istnieje kilka mechanizmów zapewnienia anonimowości podczas tego typu badań. Przykładowo: mechanizm jednorazowych loginów i haseł, indywidualnych linków, wolnego dostępu do kwestionariusza ankiety. Kolejnym etapem jest zaprojektowanie odpowiedniego kwestionariusza ankiety, który będzie zawierał wszystkie najważniejsze kwestie, o które pracodawca chce zapytać pracowników. Realizacja tego zadania spoczywa na wykonawcy badania, który jednak pozostaje w bieżącym kontakcie z Zamawiającym i uwzględnia jego sugestie. Po wypracowaniu ostatecznej formy narzędzia badawczego przystępuje się do kluczowego etapu, czyli do realizacji samego badania. Po jego zakończeniu Wykonawca poddaje analizie zebrany materiał badawczy. Ostatnim etapem jest opracowanie raportu końcowego zawierającego wyniki badania oraz wypływające z nich wnioski i ewentualne rekomendacje.

 

Badania satysfakcji i zaangażowania pracowników – korzyści

Podsumowując, badanie satysfakcji pracowników to ważny element diagnozy całego przedsiębiorstwa. Warto podkreślić, że zadowolony pracownik będzie na ogół chętniej wykonywał swoją pracę, jest on bardziej efektywny i lojalny wobec swojego pracodawcy. To z kolei może przyczynić się do poprawy wyniku całej firmy oraz zmniejszenia jej kosztów (związanych np. z ciągłą rotacją pracowników). Należy zawsze pamiętać, że pracownik to jeden z najcenniejszych aktywów danej firmy, dlatego warto zadbać o poczucie jego satysfakcji.

Specjaliści z Centrum Badawczo-Rozwojowego BioStat® mają wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu badań satysfakcji i zaangażowania pracowników. Kompleksowe usługi są świadczone na każdym etapie realizacji badania – od jego zaprojektowania, stworzenia metodologii i narzędzi badawczych, poprzez zaprojektowanie i wykonanie materiałów informacyjnych dla pracowników, realizację samego badania, aż po analizę zebranego materiału i opracowanie na jego podstawie raportu zawierającego najważniejsze wnioski i rekomendacje. Na każdym etapie badania gwarantujemy pełną współpracę z Zamawiającym i dostosowanie badania do indywidualnie określonych celów i możliwości. Zastanawiając się nad przeprowadzeniem badań satysfakcji i zaangażowania pracowników warto więc zlecić to zadanie profesjonalnym badaczom z Centrum Badawczo-Rozwojowego BioStat®.

 

Zobacz także:

Badanie 360 stopni, czyli jak ocenić kompetencje kadry kierowniczej

Jak zatrzymać pracownika w 5 krokach?

Badanie satysfakcji pracowników

Badania kompetencji jako wsparcie procesów rekrutacji


Bartosz Olcha BioStat

Bartosz Olcha
Dyrektor ds. Badań w BioStat®

www.badania-satysfakcji-pracownikow.pl

Absolwent politologii na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Analityk, metodolog, autor opracowań i ekspert w już ponad 400 projektach badawczych. Specjalizuje się w kompleksowej realizacji badań rynku pracy, społeczno-gospodarczych oraz badań wizerunku marki pomocnych w tworzeniu strategii marketingowych. Zrealizował również szereg projektów dotyczących zachowań i preferencji konsumentów oraz badań satysfakcji klientów przedsiębiorstw prywatnych i instytucji publicznych. W swojej karierze zawodowej współpracował m. in. z: Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Miastem Łódź, Mazowiecką Izbą Rzemiosła i Przedsiębiorczości, Uniwersytetem Ekonomicznym w Krakowie, Shell, Vivus Finance, a także z kilkudziesięcioma powiatowymi i wojewódzkimi urzędami pracy.

BioStat® to komercyjna jednostka naukowa posiadająca status Centrum Badawczo-Rozwojowego. Interdyscyplinarny zespół, w skład którego wchodzą naukowcy, analitycy, biotechnolodzy, menadżerowie i innowatorzy IT zajmujący się zagadnieniami praktycznego zastosowania innowacyjnych rozwiązań badawczych w biznesie. Specjalizujemy się m.in. w badaniach oraz oprogramowaniu medycznym. Transfer wiedzy ze świata nauki do świata biznesu. To nasza przewaga. Pracujemy rzetelnie od 15 lat. Realizujemy projekty badawcze i multichannelowe skierowane do środowisk naukowych, biznesowych i medycznych w oparciu o nasze systemy takie jak: eCRF.biz™, SurvGo™, Cati-system czy Medfile® oraz dedykowane autorskie rozwiązania dostosowane do indywidualnych potrzeb. Kompleksowo wspieramy naszych Partnerów w cyfryzacji i optymalizacji procesów biznesowych oraz realizacji strategii sprzedażowych. Nasi eksperci: Rafał Piszczek - Statystyk. Autor publikacji naukowo badawczych i referatów z zakresu data mining w analizach ekonomicznych i branży farmaceutycznej. Specjalizuje się w komercjalizacji wiedzy naukowej w praktyce biznesowej oraz transferze wiedzy naukowej do celów biznesowych. Ekspert ds. elektronicznej dokumentacji medycznej i telemedycyny. dr inż. Ewa Tkocz-Piszczek - Matematyk. Autorka publikacji naukowych z zakresu matematyki stosowanej. Wykładowca Instytutu Matematyki Politechniki Śląskiej, pracę doktorską broniła na AGH w Krakowie. dr Monika Jaremków - Ekspert ds. Badań, doktor nauk o Ziemi w zakresie geografii społecznej. Autorka kilkunastu artykułów naukowych, współautor publikacji książkowych. dr Marian Płaszczyca - Statystyk, doktor nauk biologicznych. Wieloletni pracownik Polskiej Akademii Nauk i Uniwersytetu Sztokholmskiego oraz autor publikacji naukowo-badawczych z dziedziny inżynierii genetycznej, bioinformatyki i fizjologii roślin. dr Małgorzata Płaszczyca - Absolwentka kierunku biologia Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Doktorat uzyskała na Wydziale Fizjologii Roślin Uniwersytetu Sztokholmskiego. Posiada wieloletnie międzynarodowe doświadczenie naukowe i dydaktyczne uzyskane podczas pracy w szwedzkim uniwersytecie. Jest współautorem publikacji zamieszczanych w renomowanych czasopismach naukowych. Gosia pracę w BioStat® rozpoczynała od tworzenia analiz statystycznych na potrzeby raportów medycznych opracowywanych dla wiodących firm farmaceutycznych. dr Sebastian Musioł - Doktor nauk ekonomicznych, wieloletni pracownik Wydziału Informatyki i Komunikacji Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, a wcześniej wykładowca Uniwersytetu Śląskiego, GWSP w Chorzowie, WSFiP w Bielsku-Białej. Specjalizuje się w badaniach jakościowych, ekspertyzach i konsultacjach strategicznych. Posiada doświadczenie w badaniach rynkowych i marketingowych oraz w realizacji kampanii wizerunkowych, promocyjnych i informacyjnych. Autor publikacji naukowych w zakresie marketingu i ekonomii. Bartosz Olcha - Absolwent politologii na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Analityk, metodolog, autor opracowań i ekspert w już ponad 400 projektach badawczych. Specjalizuje się w kompleksowej realizacji badań rynku pracy, społeczno-gospodarczych oraz badań wizerunku marki pomocnych w tworzeniu strategii marketingowych. Zrealizował również szereg projektów dotyczących zachowań i preferencji konsumentów oraz badań satysfakcji klientów przedsiębiorstw prywatnych i instytucji publicznych. W swojej karierze zawodowej współpracował m. in. z: Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Miastem Łódź. A także Mazowiecką Izbą Rzemiosła i Przedsiębiorczości, Uniwersytetem Ekonomicznym w Krakowie, Shell, Vivus Finance oraz z kilkudziesięcioma powiatowymi i wojewódzkimi urzędami pracy. www.biostat.com.pl haloDoctor - nowa usługa telemedyczna łączy pacjenta z lekarzem | Lekarz online | e-Wizyty | e-Recepta

Biostat

Badanie 360 stopni, czyli jak ocenić kompetencje kadry kierowniczej

Badanie 360 stopni

Badania pracownicze pomagają w kształtowaniu pozytywnej atmosfery w przedsiębiorstwie. Pozwalają też w pełni wykorzystać posiadane zasoby ludzkie, a co za tym idzie przyczyniają się do sprawniejszego rozwoju instytucji. Badania pracowników można również powtarzać okresowo. Regularne badania pozwalają na stałe kontrolowanie poziomu kompetencji w przedsiębiorstwie oraz planowanie zmian w perspektywie długofalowego rozwoju.

Czym jest badanie 360 stopni?

Zazwyczaj oceną pracownika zajmuje się jego przełożony. Badanie metodą 360 pozwala natomiast na zapoznanie się z opinią wielu innych osób i dzięki temu staje się ono bardziej obiektywne i rzetelne. W ramach badania oceniane są istotne z punktu widzenia działalności przedsiębiorstwa, organizacji bądź konkretnego pracownika kwestie. W badaniu biorą udział wszyscy najbliżsi kooperanci danej osoby – zarówno współpracownicy, podwładni, jak i przełożeni. Osoba oceniana dokonuje natomiast samooceny. Oznacza to, iż już sam proces realizacji badania – ankiety prowadzone z podwładnym, kolegami z działu jak i przełożonymi – wzmacnia kulturę organizacyjną.  

Ze względu na swój charakter badanie najczęściej stosowane jest celem oceny kadry kierowniczej. Dzieje się tak dlatego, iż celem badania 360 stopni jest rozwój przedsiębiorstwa poprzez rozwój poszczególnych pracowników, a to właśnie kadra kierownicza ma istotny wpływ na innych pracowników – może ich zarówno motywować, jak i zniechęcać do pracy.
Badanie 360 stopni może zostać przeprowadzone w różnych wariantach. W zależności od zakresu tematycznego wyróżnia sią oceny:

  • 270 stopni – ocena przełożonego, samoocena oraz ocena współpracowników,
  • 180 stopni – ocena przełożonego oraz samoocena,
  • 90 stopni – ocena przełożonego.

Wyniki badania obrazują w jakim stopniu postrzeganie samego menagera jest zgodne z opinią innych osób. Dzięki badaniom 360 stopni osoba oceniana buduje świadomość swoich mocnych stron i obszarów do rozwoju w zakresie istotnych dla przedsiębiorstwa kompetencji. Na podstawie wyników badania można również wesprzeć pracowników w indywidualnych ścieżkach rozwoju i stawaniu się liderem w swojej dziedzinie.

 

Jak wygląda analiza wyników badania?

Wszystkie oceny są grupowane i powstaje profil, na podstawie którego wykonywana jest analiza. Dzięki temu osoba oceniana nie wie, jak została oceniona przez poszczególnych współpracowników, zna jedynie ogólną opinię w podziale na obszary kompetencyjne oraz cechy osobowości.

Jakie są podstawowe korzyści z przeprowadzonego badania pracowników?

  • Sparametryzowanie informacji zwrotnych na temat poszczególnych pracowników.
  • Budowanie indywidualnych ścieżek rozwoju.
  • Weryfikacja sposobu postrzegania danego kierownika, przez jego najbliższych współpracowników i podwładnych.
  • Wykrycie indywidualnych uzdolnień i ukrytych kompetencji.
  • Wzmocnienie zaangażowania i wypracowanie wspólnych celów dzięki informacji zwrotnej.
  • Kształtowanie kultury miejsca pracy i otwartej komunikacji, które stanowią ważny aspekt w dzisiejszym systemie zarządzania.

Ponadto w przypadku pracowników wyższego szczebla otrzymane wyniki mogą określić ich zdolności organizacyjne i stopień przywództwa w zespole. Badanie 360 stopni można również poszerzyć o oceny klientów czy współpracowników zewnętrznych, jeżeli współpraca z nimi, jest istotnym aspektem funkcjonowania przedsiębiorstwa lub organizacji.

 

Jak zrealizować badanie 360 stopni?

Ze względu na złożoność procesu badania 360 najlepiej zlecić je zewnętrznej instytucji – np. BioStat®, ponieważ ma spore doświadczenie w prowadzeniu i analizie takich badań.

Badanie można również zrealizować samodzielnie, korzystając z gotowych narzędzi, które pozwolą zebrać dane, zestawić je i przeanalizować. Jednym z takich narzędzi jest program do ankiet SurvGo™. Korzystając z tego programu ankietowego można na bieżąco śledzić treść i ilość uzyskanych odpowiedzi. Dzięki SurvGo™ można również urozmaicić respondentom badanie poprzez stworzenie różnych form pytań.

Ponadto jako narzędzie badawcze możesz zarówno wykorzystać przykładowe ankiety proponowane przez ekspertów SurvGo™, jak i skorzystać z usługi dodatkowej – konsultacji merytorycznej ankiety, co pozwoli dostosować badanie do Twoich indywidualnych potrzeb. Możesz również skorzystać z usługi opracowania obliczeń statystycznych w formacie Excel lub zamówić dedykowany raport badawczy.

 

Przykład ankiety:

Szanowni Państwo,
Zapraszamy do udziału w Badaniu 360 stopni.
Za pomocą niniejszej ankiety mają Państwo okazję ocenić pracownika Jan Kowalski. Prosimy o szczere wypełnienie kwestionariusza. Badanie jest anonimowe, a wyniki zostaną opracowane jedynie w formie zbiorczych zestawień, żadna informacja o charakterze indywidualnym nie będzie znana ani rozpowszechniana.

Jak wypełnić kwestionariusz

Wybieraj odpowiedzi, które w największym stopniu odpowiadają Twojej opinii. Ankieta zawiera stwierdzenia, z którymi można się zgodzić w różnym stopniu.
Do wyboru jest 6 możliwości:
    • ZDECYDOWANIE TAK zgadzam się z danym stwierdzeniem w 100%, tak dzieje się zawsze i bez wyjątków
    • TAK zgadzam się z danym stwierdzeniem w 80%, tak dzieje się zawsze lub z nielicznymi wyjątkami
    • RACZEJ TAK zgadzam się z danym stwierdzeniem w 60%, tak dzieje się w ponad połowie przypadków
    • RACZEJ NIE zgadzam się z danym stwierdzeniem w 40%, tak dzieje się od czasu do czasu
    • NIE zgadzam się z danym stwierdzeniem tylko w 20%, tak dzieje się sporadycznie
    • ZDECYDOWANIE NIE nie zgadzam się z danym stwierdzeniem całkowicie, nigdy się tak nie dzieje Serdecznie dziękujemy za udział w badaniu!

 

M1. PROSZĘ WSKAZAĆ SWOJĄ RELACJĘ WZGLĘDEM OCENIANEGO?
1.
Samoocena
2.
Jestem przełożonym ocenianego
3.
Jestem podwładnym ocenianego
4.
Jestem współpracownikiem ocenianego

 

Dla respondentów, którzy w M1 wskazali 1:
Badanie 360 stopni – samoocena
Zdecydowanie
tak
Tak
Raczej
tak
Raczej nie
Nie
Zdecydowanie nie
I. MOTYWACJA
1.  
W pracy jestem pełen/na energii.
2.  
Jestem zaangażowana/y w pracę.
3.  
Jestem zmotywowany/a do pracy.
4.  
Efektywnie wykonuję swoją pracę.
5.  
Posiadam wiedzę i umiejętności w przypisanych mi obowiązkach służbowych.
6.  
Dążę do osiągnięcia celów.
7.  
Dotrzymuję umówionych terminów.
8.  
Potrafię rozpoznać kluczowe zmiany wpływające na nasz rynek.
9.  
Dołożę wszelkich starań, aby moja firma osiągała sukcesy.
10.  
Realizuję cele, które zostały wytyczone przez firmę.
11.  
Przedstawiam oryginalne pomysły na rozwój organizacji.
II. GROMADZENIE WIEDZY I ZARZĄDZANIE WIEDZĄ
12.  
Daję moim podwładnym możliwość uczestniczenia w szkoleniach podnoszących ich kwalifikacje.
13.  
Dzielę się swoją wiedzą i doświadczeniem.
14.  
Daję podwładnym możliwość samodzielnego podejmowania decyzji w obszarze wykonywanej przez nich pracy.
15.  
Nieustannie przedstawiam możliwości udoskonalenia pracy.
16.  
Nie boję się nowych pomysłów.
17.  
Odróżniam informacje istotne od mniej istotnych.
III. KOMUNIKACJA
18.  
Formułuję komunikaty w sposób zrozumiały i jednoznaczny.
19.  
Uważnie słucham innych pracowników.
20.  
Prawidłowo interpretuję otrzymywane informacje.
21.  
Dostosowuję komunikaty do sytuacji i odbiorcy.
22.  
Sprawnie porozumiewam się z osobami na różnych stanowiskach.
23.  
Precyzyjnie odpowiadam na zadanie pytania.
24.  
Radzę sobie z emocjami w sytuacjach zawodowych.
25.  
Jestem asertywny/a.
26.  
Efektywnie komunikuję się na piśmie.
27.  
Efektywnie komunikuję się z wykorzystaniem komunikatorów np. internetowych.
28.  
Odnoszę się do innych pracowników z szacunkiem.
IV. Kultura zarządzania ZESPOŁEM
29.  
Wspieram zespół w codziennej pracy.
30.  
Można na mnie polegać.
31.  
Utrzymuję dobrą atmosferę w miejscu pracy.
32.  
Obiektywnie i sprawiedliwie oceniam oraz udzielam informacji zwrotnej.
33.  
Pomagam innym pracownikom rozwiązywać problemy.
34.  
Konstruktywnie rozwiązuję konflikty.
35.  
Potrafię przyznać się do błędów.
36.  
Jestem otwarty/a na opinię innych.
37.  
Utożsamiam się z zespołem.
38.  
Szanuję czas innych.
39.  
Jestem otwarty/a na informację zwrotną.
40.  
Tworzę klimat zaufania i szacunku.
41.  
Działam w porozumieniu z innymi pracownikami.
42.  
Myślę strategicznie.
43.  
Efektywnie pracuję pod presją czasu, zachowuję spokój w sytuacjach stresowych.
44.  
Ustalam realny harmonogram pracy.
45.  
Nie przypisuję sukcesu dla siebie, uznaję wkład innych w wykonywaną pracę.
V. Współpraca z klientem
46.  
Zmieniam i dostosowuję pracę według potrzeb klienta.
47.  
Wyszukuję i proponuję rozwiązania, które zaspokoiłyby potrzeby klienta.
48.  
Stale szukam nowych usług/produktów dla klientów.
49.  
Utrzymuję wysoki poziom profesjonalizmu podczas obsługi klienta.
VI. dodatkowe pytania
50.  
Trzy moje najmocniejsze strony:
Pytanie otwarte
51.  
Trzy najważniejsze obszary, które czuję, że wymagają poprawy:
Pytanie otwarte
 
 
Dla respondentów, którzy w M1 wskazali 2, 3 lub 4
Badanie 360 stopni – ocena pracowników
Zdecydowanie
tak
Tak
Raczej
rak
Raczej nie
Nie
Zdecydowanie nie
I. MOTYWACJA
1.  
W pracy jest pełen/na energii.
2.  
Jest zaangażowana/y w pracę.
3.  
Jest zmotywowany/a do pracy.
4.  
Efektywnie wykonuję swoją pracę.
5.  
Posiada wiedzę i umiejętności w przypisanych obowiązkach służbowych.
6.  
Dąży do osiągnięcia celów.
7.  
Dotrzymuje umówionych terminów.
8.  
Potrafi rozpoznać kluczowe zmiany wpływające na nasz rynek.
9.  
Dokłada wszelkich starań, aby firma osiągała sukcesy.
10.  
Realizuje cele, które zostały wytyczone przez firmę.
11.  
Przedstawia oryginalne pomysły na rozwój organizacji.
II. GROMADZENIE WIEDZY I ZARZĄDZANIE WIEDZĄ
12.  
Daje podwładnym możliwość uczestniczenia w szkoleniach podnoszących ich kwalifikacje.
13.  
Dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem.
14.  
Daje podwładnym możliwość samodzielnego podejmowania decyzji w obszarze wykonywanej przez nich pracy.
15.  
Nieustannie przedstawia możliwości udoskonalenia pracy.
16.  
Nie boi się nowych pomysłów.
17.  
Odróżnia informacje istotne od mniej istotnych.
III. KOMUNIKACJA
18.  
Formułuje komunikaty w sposób zrozumiały i jednoznaczny.
19.  
Uważnie mnie słucha.
20.  
Prawidłowo interpretuje otrzymywane informacje.
21.  
Dostosowuje komunikaty do sytuacji i odbiorcy.
22.  
Sprawnie porozumiewa się z osobami na różnych stanowiskach.
23.  
Precyzyjnie odpowiada na zadanie pytania.
24.  
Radzi sobie z emocjami w sytuacjach zawodowych.
25.  
Jest asertywny/a.
26.  
Efektywnie komunikuje się na piśmie.
27.  
Efektywnie komunikuje się z wykorzystaniem komunikatorów np. internetowych.
28.  
Odnosi się do mnie z szacunkiem.
IV. KULTURA ZARZĄDZANIA ZESPOŁEM
29.  
Wspiera zespół w codziennej pracy.
30.  
Można na nim/niej polegać.
31.  
Utrzymuje dobrą atmosferę w miejscu pracy.
32.  
Obiektywnie i sprawiedliwie ocenia oraz udziela informacji zwrotnej.
33.  
Pomaga mi rozwiązywać problemy.
34.  
Konstruktywnie rozwiązuje konflikty.
35.  
Potrafi przyznać się do błędów.
36.  
Jest otwarty/a na opinię innych.
37.  
Utożsamia się z zespołem.
38.  
Szanuje czas innych.
39.  
Jest otwarty/a na informację zwrotną.
40.  
Tworzy klimat zaufania i szacunku.
41.  
Działa w porozumieniu z innymi pracownikami.
42.  
Myśli strategicznie.
43.  
Efektywnie pracuje pod presją czasu, zachowuje spokój w sytuacjach stresowych.
44.  
Ustala realny harmonogram pracy.
45.  
Nie przypisuje sukcesu dla siebie, uznaje wkład innych w wykonywaną pracę.
V. Współpraca z klientem
46.  
Zmienia i dostosowuje pracę według potrzeb klienta.
47.  
Wyszukuje i proponuje rozwiązania, które zaspokoiłyby potrzeby klienta.
48.  
Stale szuka nowych usług/produktów dla klientów.
49.  
Utrzymuje wysoki poziom profesjonalizmu podczas obsługi klienta.
VI. dodatkowe pytania
50.  
Trzy najmocniejsze strony pracownika
Pytanie otwarte
51.  
Trzy najważniejsze obszary, które wymagają poprawy:
Pytanie otwarte
VII. METRYKA:
M2. PŁEĆ
1.
Kobieta
2.
Mężczyzna
M3. JAK CZĘSTO SPOTYKA PAN/I OCENIANEGO PRACOWNIKA?
1.
Codziennie
2.
Co najmniej 1 raz w tygodniu
3.
Kilka razy w miesiącu
4.
Sporadycznie
5.
W ogóle

 

 


Bartosz Olcha BioStat

Bartosz Olcha
Dyrektor ds. Badań w BioStat®

www.badania-satysfakcji-pracownikow.pl

Absolwent politologii na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Analityk, metodolog, autor opracowań i ekspert w już ponad 400 projektach badawczych. Specjalizuje się w kompleksowej realizacji badań rynku pracy, społeczno-gospodarczych oraz badań wizerunku marki pomocnych w tworzeniu strategii marketingowych. Zrealizował również szereg projektów dotyczących zachowań i preferencji konsumentów oraz badań satysfakcji klientów przedsiębiorstw prywatnych i instytucji publicznych. W swojej karierze zawodowej współpracował m. in. z: Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Miastem Łódź. A także Mazowiecką Izbą Rzemiosła i Przedsiębiorczości, Uniwersytetem Ekonomicznym w Krakowie, Shell, Vivus Finance oraz z kilkudziesięcioma powiatowymi i wojewódzkimi urzędami pracy.

 

Zobacz także:

Jak zatrzymać pracownika w 5 krokach?

Badanie satysfakcji pracowników

Badania kompetencji jako wsparcie procesów rekrutacji

BioStat® to komercyjna jednostka naukowa posiadająca status Centrum Badawczo-Rozwojowego. Interdyscyplinarny zespół, w skład którego wchodzą naukowcy, analitycy, biotechnolodzy, menadżerowie i innowatorzy IT zajmujący się zagadnieniami praktycznego zastosowania innowacyjnych rozwiązań badawczych w biznesie. Specjalizujemy się m.in. w badaniach oraz oprogramowaniu medycznym. Transfer wiedzy ze świata nauki do świata biznesu. To nasza przewaga. Pracujemy rzetelnie od 15 lat. Realizujemy projekty badawcze i multichannelowe skierowane do środowisk naukowych, biznesowych i medycznych w oparciu o nasze systemy takie jak: eCRF.biz™, SurvGo™, Cati-system czy Medfile® oraz dedykowane autorskie rozwiązania dostosowane do indywidualnych potrzeb. Kompleksowo wspieramy naszych Partnerów w cyfryzacji i optymalizacji procesów biznesowych oraz realizacji strategii sprzedażowych. Nasi eksperci: Rafał Piszczek - Statystyk. Autor publikacji naukowo badawczych i referatów z zakresu data mining w analizach ekonomicznych i branży farmaceutycznej. Specjalizuje się w komercjalizacji wiedzy naukowej w praktyce biznesowej oraz transferze wiedzy naukowej do celów biznesowych. Ekspert ds. elektronicznej dokumentacji medycznej i telemedycyny. dr inż. Ewa Tkocz-Piszczek - Matematyk. Autorka publikacji naukowych z zakresu matematyki stosowanej. Wykładowca Instytutu Matematyki Politechniki Śląskiej, pracę doktorską broniła na AGH w Krakowie. dr Monika Jaremków - Ekspert ds. Badań, doktor nauk o Ziemi w zakresie geografii społecznej. Autorka kilkunastu artykułów naukowych, współautor publikacji książkowych. dr Marian Płaszczyca - Statystyk, doktor nauk biologicznych. Wieloletni pracownik Polskiej Akademii Nauk i Uniwersytetu Sztokholmskiego oraz autor publikacji naukowo-badawczych z dziedziny inżynierii genetycznej, bioinformatyki i fizjologii roślin. dr Małgorzata Płaszczyca - Absolwentka kierunku biologia Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Doktorat uzyskała na Wydziale Fizjologii Roślin Uniwersytetu Sztokholmskiego. Posiada wieloletnie międzynarodowe doświadczenie naukowe i dydaktyczne uzyskane podczas pracy w szwedzkim uniwersytecie. Jest współautorem publikacji zamieszczanych w renomowanych czasopismach naukowych. Gosia pracę w BioStat® rozpoczynała od tworzenia analiz statystycznych na potrzeby raportów medycznych opracowywanych dla wiodących firm farmaceutycznych. dr Sebastian Musioł - Doktor nauk ekonomicznych, wieloletni pracownik Wydziału Informatyki i Komunikacji Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, a wcześniej wykładowca Uniwersytetu Śląskiego, GWSP w Chorzowie, WSFiP w Bielsku-Białej. Specjalizuje się w badaniach jakościowych, ekspertyzach i konsultacjach strategicznych. Posiada doświadczenie w badaniach rynkowych i marketingowych oraz w realizacji kampanii wizerunkowych, promocyjnych i informacyjnych. Autor publikacji naukowych w zakresie marketingu i ekonomii. Bartosz Olcha - Absolwent politologii na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Analityk, metodolog, autor opracowań i ekspert w już ponad 400 projektach badawczych. Specjalizuje się w kompleksowej realizacji badań rynku pracy, społeczno-gospodarczych oraz badań wizerunku marki pomocnych w tworzeniu strategii marketingowych. Zrealizował również szereg projektów dotyczących zachowań i preferencji konsumentów oraz badań satysfakcji klientów przedsiębiorstw prywatnych i instytucji publicznych. W swojej karierze zawodowej współpracował m. in. z: Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Miastem Łódź. A także Mazowiecką Izbą Rzemiosła i Przedsiębiorczości, Uniwersytetem Ekonomicznym w Krakowie, Shell, Vivus Finance oraz z kilkudziesięcioma powiatowymi i wojewódzkimi urzędami pracy. www.biostat.com.pl haloDoctor - nowa usługa telemedyczna łączy pacjenta z lekarzem | Lekarz online | e-Wizyty | e-Recepta

Biostat

Jak zatrzymać pracownika w 5 krokach?

Wielu polskich przedsiębiorców zmaga się z problemem odpływu pracowników. Fluktuacji pracowników sprzyja niskie bezrobocie w naszym kraju – wg. Eurostatu w 2002 r. stopa bezrobocia przekraczała wartość 20%, obecnie wynosi 3,4% (stan na marzec 2019 r.). W okresie 3 ostatnich lat wskaźnik ten spadł dwukrotnie! Co to oznacza dla przedsiębiorców? Z pewnością większe problemy ze […]

Wielu polskich przedsiębiorców zmaga się z problemem odpływu pracowników. Fluktuacji pracowników sprzyja niskie bezrobocie w naszym kraju – wg. Eurostatu w 2002 r. stopa bezrobocia przekraczała wartość 20%, obecnie wynosi 3,4% (stan na marzec 2019 r.). W okresie 3 ostatnich lat wskaźnik ten spadł dwukrotnie! Co to oznacza dla przedsiębiorców? Z pewnością większe problemy ze znalezieniem pracownika i zatrzymaniem go w obecnym miejscu pracy. Mamy dla was kilka wskazówek, które pomogą wam zachęcić pracownika do pozostania w waszej firmie:

 

  1. Poznaj nastroje podwładnych. Poznaj powody ich niezadowolenia

Zanim podejmiesz kolejne działania, najpierw warto sprawdzić poziom satysfakcji pracowników. Jeśli pracownicy są zadowoleni, może nie być konieczności wprowadzenia zmian w przedsiębiorstwie a Twoje obawy są bezzasadne. Bez względu na jego wynik, badanie opinii pracowników da Ci wiele cennych informacji. Profesjonalne badanie satysfakcji pracowniczej mierzy poziom zadowolenia z:

  • wynagrodzenia,
  • poziomu autonomii w pracy,
  • jakość organizacji pracy,
  • obciążenia pracą,
  • możliwości realizacji własnego potencjału,
  • z równowagi praca-życie prywatne,
  • oraz zaangażowanie, w szczególności: więź z firmą, nastawienie na rozwój firmy, zrozumienie kierunku rozwoju firmy, nastawienie na efekty, poczucie odpowiedzialności za wykonywaną pracę, gotowość do poświęceń, zainteresowanie pracą, zaabsorbowanie pracą.

Takie badanie może posłużyć również do określenia poziomu stresu zawodowego, skali występowania mobbingu czy zagrożenia wynikającego z rotacji pracowników.

Najkorzystniej jest, jeśli badanie satysfakcji wykonuje się cyklicznie np. raz w roku. Wtedy wyniki są porównywalne w czasie, co umożliwia pracodawcy bieżące reagowanie na zmiany.

 

  1. Co robić dalej? Dowiedz się na czym zależy pracownikom

Warto znać nie tylko wyniki badania satysfakcji pracowników, w tym powody niezadowolenia, ale też cele i aspiracje swoich pracowników. Może okazać się, że pracownicy nie utożsamiają się z firmą i nie rozumieją jej misji i wartości albo ich wizja jest rozbieżna z wizją kierownictwa. Z pewnością diagnoza sytuacji będzie ułatwiona jeśli zdecydujesz się na badanie kultury organizacji.

 

  1. Ustalcie wspólne cele i propozycje działań naprawczych

Jeśli zastosowałeś się do powyższych rad, jesteś już świadom co nie podoba się twoim pracownikom (znasz poziom satysfakcji pracowników i ich ocenę kultury organizacji) i jakich zmian oczekują. Teraz pora wypracować kompromis, ustalić punkty zbieżne i wybrać te rozwiązania, które zadowolą obie strony – ciebie i twoich podwładnych. Jeśli zajdzie taka potrzeba, pozwól pracownikom wybrać spośród siebie przedstawicieli, którzy zaangażowani będą w negocjacje. To bywa najtrudniejszy etap wymagający cierpliwości i dobrych chęci. Jeśli jednak uda Ci się pomyślnie go ukończyć, będziesz bliski sukcesu.

 

  1. Wdrożenie zmian

Po zakończeniu negocjacji pora wprowadzić w życie zaplanowane działania. Jedne zmiany, jak np. zgoda na samodzielny wybór nazw stanowisk przez pracowników, zwiększenie wysokości wynagrodzeń, wprowadzenie systemów premiowania i motywacyjnych, czy uelastycznienie godzin pracy, będą łatwiejsze w realizacji. Inne, np. zmiana kultury organizacyjnej, mogą wymagać wielu zmian na wielu płaszczyznach (w tym np. zmiany personalne w kierownictwie, przemodelowanie działów), a nawet całkowitego jej przybudowania. Ponadto może okazać się, że kadra kierownicza wymaga dodatkowego przeszkolenia.

 

  1. Ocena postępów i korekta działań

Kolejnym oczywistym krokiem będzie kontrola efektów wprowadzonych zmian. Efekty mogą być widoczne „gołym okiem” – pracownicy przestaną odchodzić, poprawi się ich efektywność i motywacja, zmniejszy absencja. Bardziej subtelne zmiany niedające tak oczywistych rezultatów trudniej jest ocenić. Najwięcej dowiesz się, jeśli po wprowadzeniu zmian i działań naprawczych, zdecydujesz się na przeprowadzenie ponownego badania pracowniczego (badanie satysfakcji pracowników lub badanie kultury organizacji) – ewaluacji ex post.

Jak widać, aby zatrzymać pracownika potrzeba przede wszystkim poznać jego opinie, oceny, potrzeby i aspiracje. W dużych firmach zebranie takich informacji od wielu pracowników jest możliwe tylko za pomocą statystycznych badań pracowniczych, które realizowane są przez wyspecjalizowane firmy. Zdobyta w ten sposób wiedza jest bezcenna w zatrzymaniu pracowników i daje możliwości długotrwałego rozwoju firmy.

 

BioStat® to komercyjna jednostka naukowa posiadająca status Centrum Badawczo-Rozwojowego. Interdyscyplinarny zespół, w skład którego wchodzą naukowcy, analitycy, biotechnolodzy, menadżerowie i innowatorzy IT zajmujący się zagadnieniami praktycznego zastosowania innowacyjnych rozwiązań badawczych w biznesie. Specjalizujemy się m.in. w badaniach oraz oprogramowaniu medycznym. Transfer wiedzy ze świata nauki do świata biznesu. To nasza przewaga. Pracujemy rzetelnie od 15 lat. Realizujemy projekty badawcze i multichannelowe skierowane do środowisk naukowych, biznesowych i medycznych w oparciu o nasze systemy takie jak: eCRF.biz™, SurvGo™, Cati-system czy Medfile® oraz dedykowane autorskie rozwiązania dostosowane do indywidualnych potrzeb. Kompleksowo wspieramy naszych Partnerów w cyfryzacji i optymalizacji procesów biznesowych oraz realizacji strategii sprzedażowych. Nasi eksperci: Rafał Piszczek - Statystyk. Autor publikacji naukowo badawczych i referatów z zakresu data mining w analizach ekonomicznych i branży farmaceutycznej. Specjalizuje się w komercjalizacji wiedzy naukowej w praktyce biznesowej oraz transferze wiedzy naukowej do celów biznesowych. Ekspert ds. elektronicznej dokumentacji medycznej i telemedycyny. dr inż. Ewa Tkocz-Piszczek - Matematyk. Autorka publikacji naukowych z zakresu matematyki stosowanej. Wykładowca Instytutu Matematyki Politechniki Śląskiej, pracę doktorską broniła na AGH w Krakowie. dr Monika Jaremków - Ekspert ds. Badań, doktor nauk o Ziemi w zakresie geografii społecznej. Autorka kilkunastu artykułów naukowych, współautor publikacji książkowych. dr Marian Płaszczyca - Statystyk, doktor nauk biologicznych. Wieloletni pracownik Polskiej Akademii Nauk i Uniwersytetu Sztokholmskiego oraz autor publikacji naukowo-badawczych z dziedziny inżynierii genetycznej, bioinformatyki i fizjologii roślin. dr Małgorzata Płaszczyca - Absolwentka kierunku biologia Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Doktorat uzyskała na Wydziale Fizjologii Roślin Uniwersytetu Sztokholmskiego. Posiada wieloletnie międzynarodowe doświadczenie naukowe i dydaktyczne uzyskane podczas pracy w szwedzkim uniwersytecie. Jest współautorem publikacji zamieszczanych w renomowanych czasopismach naukowych. Gosia pracę w BioStat® rozpoczynała od tworzenia analiz statystycznych na potrzeby raportów medycznych opracowywanych dla wiodących firm farmaceutycznych. dr Sebastian Musioł - Doktor nauk ekonomicznych, wieloletni pracownik Wydziału Informatyki i Komunikacji Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, a wcześniej wykładowca Uniwersytetu Śląskiego, GWSP w Chorzowie, WSFiP w Bielsku-Białej. Specjalizuje się w badaniach jakościowych, ekspertyzach i konsultacjach strategicznych. Posiada doświadczenie w badaniach rynkowych i marketingowych oraz w realizacji kampanii wizerunkowych, promocyjnych i informacyjnych. Autor publikacji naukowych w zakresie marketingu i ekonomii. Bartosz Olcha - Absolwent politologii na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Analityk, metodolog, autor opracowań i ekspert w już ponad 400 projektach badawczych. Specjalizuje się w kompleksowej realizacji badań rynku pracy, społeczno-gospodarczych oraz badań wizerunku marki pomocnych w tworzeniu strategii marketingowych. Zrealizował również szereg projektów dotyczących zachowań i preferencji konsumentów oraz badań satysfakcji klientów przedsiębiorstw prywatnych i instytucji publicznych. W swojej karierze zawodowej współpracował m. in. z: Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Miastem Łódź. A także Mazowiecką Izbą Rzemiosła i Przedsiębiorczości, Uniwersytetem Ekonomicznym w Krakowie, Shell, Vivus Finance oraz z kilkudziesięcioma powiatowymi i wojewódzkimi urzędami pracy. www.biostat.com.pl haloDoctor - nowa usługa telemedyczna łączy pacjenta z lekarzem | Lekarz online | e-Wizyty | e-Recepta

Biostat