...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Kuba Antoszewski i jego #BriefNa2023

Co ważnego dla branży wydarzyło się w 2022, a co czeka nas w bieżącym roku zdaniem Kuby Antoszewskiego, dyrektora komunikacji firmy badawczej Kantar.

Na przełomie 2022 i 2023 rozmawiam z ekspertami z różnych dziedzin związanych z biznesem, z marketingiem, z komunikacją marketingową…

Kuba Antoszewski, dyrektor komunikacji w firmie badawczej Kantar.

● Kantar to firma która od dwóch lat jest w procesie transformacji w kierunku najnowszych technologii.

● To czego obecnie najbardziej potrzebują nasi klienci, to zagregowane dane i rekomendacje.

● Kongres Badaczy Rynku 2022 był nową jakością i dostarczył wiele wartościowej wiedzy i doświadczeń.

● Wszyscy obecnie mówią o sztucznej inteligencji, ale prawda jest taka, że żeby ona zadziałała to trzeba ją „karmić”.

● Ciekawe jest nasze doświadczenie z zastosowaniem badania z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w przypadku analizy kampanii reklamowej Shoppe.

● Strategia budowania marki składa się z kampanii długofalowych i krótkich kampanii reagujących na sytuację rynkową.

● Efektem kryzysów w gospodarce są dwojakiego rodzaju reakcje marek: jedne z nich przyjmują postawę wyczekującą, inne starają się dynamicznie reagować na istnieją sytuację – ta druga opcja wydaje się być bardziej skuteczna.

● Wyraźnie też obserwujemy zmiany jakościowo w podejściu do tego, co kiedyś nazywaliśmy CSR, dziś. marki coraz bardziej rozumieją potrzebę autentycznej realizacji postulatu zrównoważonego rozwoju.

Grzegorz Kiszluk

Jak zwiększyć efektywność komunikacji w świecie wielu ekranów?

"Efektywność komunikacji marek w świecie wielu ekranów" to nowy raport z badania zrealizowanego wspólnie przez SAR, Google i Kantar. Jakie główne wnioski płyną z niego dla marketerów? Poniżej 10 kluczowych wniosków dotyczących wieloekranowej efektywności komunikacji reklamowej.

Opisywane wynik badania były prezentowane przez jego autorów Michała Protasiuka – Market Insights Manager CEE w Google oraz Michała Zajdla – Head of Media & Digital w Kantar Polska, podczas tegorocznego Forum IAB, Konferencji YouTube Broadcast oraz XXII Kongresie Badaczy organizowanym przez Polskie Towarzystwo Badaczy Rynku i Opinii, na którym otrzymali pierwszą nagrodę w plebiscycie publiczności. Ich wystąpienie można zobaczyć w internecie.

zwycięzcy Kongresu Badaczy
Fot. PTBRiO

 

Cały raport jest dostępny tutaj. Poniżej kluczowe wnioski jakie z niego płyną:

Wniosek 1

Telewizja jest skutecznym kanałem, aby dotrzeć do konsumenta z komunikatem reklamowym oraz zbudować świadomość reklamowanej marki, ale przy niskiej częstotliwości kontaktów trudno osiągnąć dobre efekty na dolnych poziomach funnelu

Wniosek 2

Pojedyncza impresja reklamy w środowisku digitalowym charakteryzuje się większą skutecznością w porównaniu do telewizji

Wniosek 3

Wspieranie komunikacji w TV za pomocą wideo online zwiększa efektywność komunikacji

Wniosek 4

Połączenie TV z reklamą na YouTubie bardzo dobrze sprawdza się przede wszystkim w przypadku górnych poziomów funnelu, gdzie widać wyraźny efekt synergii

Wniosek 5

Aby skutecznie wpłynąć na dolne poziomy funnelu, najbardziej efektywna jest reklama na YouTubie wykorzystująca dłuższe formaty oraz kombinacja TV z VOD

Wniosek 6

Krótkie formaty reklamowe dedykowane dla kanałów digital, same lub w połączeniu z telewizją, są skutecznym narzędziem do podnoszenia świadomości marki

Warto  inwestować w dostosowanie kreacji do formatu i kontekstu, ponieważ to przełoży się w jeszcze większym stopniu na skuteczność kopii.

Michał Zajdel, Head of Media & Digital, Kantar

Wniosek 7

Możliwe do pominięcia po 5 s reklamy na YouTubie działają na świadomość nawet wtedy, kiedy są pomijane

Wniosek 8

Inaczej działają te same reklamy na desktop i mobile. Lekka przewaga desktopu w obszarze budowania świadomości, podczas gdy mobile jest bardziej skuteczny we wzmacnianiu dolnych poziomów funnelu

Wniosek 9

Długość kontaktu konsumenta z reklamą przekłada się na efektywność komunikatu reklamowego

Wniosek 10

Kontekst, w jakim reklama jest wyświetlana, ma znaczenie

Na koniec chcieliśmy zwrócić uwagę na jeszcze jedną, palącą kwestię. W raporcie piszemy dużo na temat efektów synergii pomiędzy mediami. Jednak jeśli wiemy na przykład, że nasz spot najlepiej działa w telewizji wzmocniony emisją na YouTubie, to samo reklamowanie się w obu mediach może nie wystarczyć. Potrzebujemy jeszcze wiedzy, że docieramy z komunikatem do tych samych konsumentów, a nie do dwóch oddzielnych, nienakładających się zbiorów osób

Michał Protasiuk, Market Insights Manager CEE, Google

Badanie SAR, Kantar oraz Google zostało zrealizowane w schemacie eksperymentalnym.

Raport o efektywności komunikacji
Fot. SAR, Google, Kantar

Strategy Business Director w Kantar Polska. Wiceprezes Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii. Adiunkt w Zakładzie Marketingu Wartości w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Doktor nauk społecznych - socjolog. Absolwent 25-lecia Uniwersytetu SWPS w kategorii Biznes. Wykładał na SGH, UKSW, APS oraz Uniwersytecie SWPS. Autor wielu publikacji, prelekcji (otrzymał nagrodę publiczności i nagrodę 25-lecia PTBRiO za najlepiej ocenione wystąpienie w historii Kongresów Badaczy) i wystąpień medialnych (ponad 80 wystąpień w TV). Autor książki „Brzydkie słowa, brudny dźwięk. Muzyka jako przekaz kształtujący styl życia subkultur młodzieżowych” (Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2015) oraz współautor i redaktor książek: „Data driven decisions. Jak odnaleźć się w natłoku danych?” (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018), „Badanie rynku. Jak zrozumieć konsumenta?” (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2021), "Modern leisure society - consumer behavior" (SGH Publishing House 2021). Specjalizuje się w ilościowych badaniach innowacji, procesach strategicznych i pozycjonujących marek, analizach mikrotrendów, tribe’ów i nisz kulturowych. Badawczo i warsztatowo wspierał w przeciągu ostatnich lat wiele marek we wprowadzaniu innowacji na rynki europejskie.

dr Michał Lutostański

Jak wykorzystać badanie rynku w budowie strategii marketingowej?

badanie rynku

Skuteczny marketing i osiąganie przewagi na rynku wymaga posiadania dobrze opracowanej strategii marketingowej, na podstawie której wypozycjonujemy markę na rynku oraz zoptymalizujemy procesy firmowe. W tym celu warto przeprowadzić badanie rynku, które pozwoli zrozumieć sposób funkcjonowania branży, otoczenia konkurencyjnego oraz segmentacji rynku.

Dlaczego warto przeprowadzić badanie rynku?

Badanie rynku to narzędzie, które pomaga w podejmowaniu decyzji rynkowych. Uzyskane dane wspomagają w decyzji i sposobie wejścia z nowym produktem na rynek. Za pomocą tego narzędzia można scharakteryzować konkurencje oraz określić swoją pozycję na ich tle, dzięki czemu możliwe jest stworzenie właściwej strategii marketingowej. Uzyskane wyniki pozwalają na odkrycie, co podoba się konsumentom oraz jak najbardziej efektywnie komunikować się z nimi. Na tej podstawie można więc poznać swoje silne i słabe strony marki oraz podjąć odpowiednie działania w budowie strategii marketingowej. Podkreślając zalety realizacji badań rynkowych, warto również wspomnieć, że:

  • Minimalizują ryzyko rynkowe;
  • Identyfikują potencjalne zagrożenia i szanse;
  • Identyfikują mocne i słabe strony konkurencji;
  • Ułatwiają planowanie strategiczne;
  • Skupiają uwagę na potrzebach klientów;
  • Pomagają ocenić szanse na rynku na podstawie testów porównawczych.

 

Badania rynku – jakie?

Zanim jednak przejdziemy do realizacji badania rynku, należy odpowiedzieć na kilka kluczowych kwestii, które pomogą wybrać najbardziej trafną metodologię badania. Po pierwsze, powinniśmy dokładnie określić, co chcemy zbadać. Najczęściej w badaniach rynku weryfikujemy mechanizmy rządzące branżą lub określamy wskaźniki popytu i podaży. Innym istotnym aspektem jest analiza pozycji konkurencji, czy ukrytych nisz rynkowych. Wybór właściwej metody realizacji jest w dużym stopniu zależny od elementów, które chcemy badać. Gdy już odpowiedzieliśmy na powyższą kwestię, drugi etapem jest wybór odpowiedniej metody. W zależności od charakteru badania wyróżniamy badania ankietowe, wywiady pogłębione IDI, badania jakościowe, czy wywiady telefoniczne. Najczęściej wykorzystywaną metodą w badaniach rynku są badania ankietowe, w postaci ankiet online. Główną zaletą badań ankietowych jest możliwość realizacji badania na dużej próbie respondentów, przy jednoczesnym niskim koszcie i krótkim czasem ich realizacji. Obecnie w wielu programach ankietowych jak SurvGo™ można samodzielnie tworzyć ankiety online, dzięki czemu zachowujemy pełną kontrolę nad badaniem oraz oszczędzamy pieniądze. Ankiety online umożliwiają na tworzenie logiki pytań, a więc dostosowania treści ankiety do udzielanych odpowiedzi, segmentacji respondentów (np. ze względu na cechy socjodemograficzne), jak również na analizę wyników badania w czasie rzeczywistym.

Grupa docelowa badania rynku

Realizując badanie rynku za pomocą ankiet online, można precyzyjnie dotrzeć do swojej grupy docelowej badania. W tym celu określa się czynniki geograficzne, socjodemograficzne oraz psychograficzne. Na podstawie stworzonej charakterystyki próby, a więc określenia ile osób o danych parametrach ma wziąć udział w badaniu, jesteśmy w stanie zrealizować badanie ankietowe z dokładnie tymi osobami, którzy są potencjalnymi odbiorcami naszej oferty. Wśród czynników charakterystyki próby można wymienić:

  • Czynniki geograficzne – np. miejsce zamieszkania;
  • Czynniki socjodemograficzne – np. wiek, płeć, wykształcenie, zamożność;
  • Czynniki psychograficzne – np. zainteresowania, styl życia.

W odróżnieniu od wielu innych metod badawczych, zastosowanie ankiet w badaniach rynku umożliwia w łatwiejszy sposób poznać kryteria zachowań konsumentów. Do podstawowych kryteriów zachowań, jakie możemy uzyskać należą:

  • Częstotliwość zakupu i intensywność użytkowania;
  • Stopień lojalność wobec marki;
  • Poziom konsumpcji i status klienta;
  • Preferencje zakupowe;
  • Reakcja klienta na działania marketingowe;
  • Postawa wobec produktu.

Tak dokładnie określenie grupy docelowej jest niezbędne w tworzeniu skutecznej strategii marketingowej, ponieważ uchroni nas przed błędnymi działaniami marketingowymi. Co przekłada się na zaoszczędzony czas, ale także pieniądze.

 

Jak stworzyć kwestionariusz ankiety online?

Tworząc kwestionariusz ankiety, należy pamiętać o kilku ważnych zasadach, aby był on dobrze stworzony. Po pierwsze, uwzględnij pytania metryczne. Są nimi pytania, które charakteryzują poszczególne segmenty respondentów – czyli pytania o płeć, wiek, dochody i inne cechy socjodemograficzne. Pytania metryczne zazwyczaj umieszcza się na początku ankiety. W niektórych jednak przypadkach mogą być również umieszczone na końcu. Po drugie, pytania powinny być tworzone od ogółu do szczegółu. Istotną kwestią jest zachowanie logiki pytań oraz korzystanie z tzw. pytań warunkowych. Pytania warunkowe to rodzaj pytania, który jest wyświetlany jeśli respondent w innym pytaniu wcześniejszym wskazał określoną odpowiedź. Umożliwia to więc tworzenie rozbudowanych kwestionariuszy, przy jednoczesnym zachowaniu odpowiedniej liczby pytań na respondenta. Gdy już wspominamy o liczbie pytań należy pamiętać, aby ich liczba była odpowiednia. Po prostu powinno być ich tyle w ankiecie ile być powinno, jednakże należy zachować w tym umiar. Im większa liczba tym zmniejsza się respont rate, dlatego stanowi to ważny element do uwzględnienia przy tworzeniu narzędzia.

 

Jakie pytania zadawać?

Gdy wiemy o co chcemy zapytać, musimy również wiedzieć, w jaki sposób to zrobić. Pytania jednokrotnego wyboru mają inne wykorzystanie niż np. pytania rankingowe, czy lista wyboru. Należy więc zastosować odpowiedni typ pytania dla danej badanej kwestii. Warto również urozmaicać sam kwestionariusz ankiety, jeśli istnieje taka możliwość. A więc w danej części ankiety stosować inne rodzaje typów pytań, żeby zachować koncentrację ankietowanych. Gdy już tworzymy ankiety online dla naszego badania rynku, zachowajmy również proporcję pytań na stronę, ponieważ nie powinno się umieszczać wszystkich pytań na jednej stronie ankiety. Finalnie należy także zdecydować nad formą zwracania się do respondentów – oficjalnie na „Pan/Pani” czy bezpośrednio na „Ty”. Ten element jest głównie zależny od samej grupy docelowej oraz charakteru badania. Natomiast najistotniejszą kwestią w każdej ankiecie jest niesugerowanie odpowiedzi w kwestionariuszu. Niezależnie od rodzaju badania jakie prowadzimy za pomocą ankiet, nie należy ani w pytaniu, ani w kafeterii odpowiedzi sugerować właściwych wskazań, czy opinii jakie nas interesują. Tworzenie profesjonalnego kwestionariusza wbrew pozorom nie jest prostą sprawą, jednak zapewnia nam możliwość uzyskania rzetelnych i wartościowych danych.

 

Jak samodzielnie przeprowadzić badanie rynku

Badanie rynku za pomocą ankiet online można zarówno przeprowadzić samodzielnie, jak i skorzystać z Centrum Badawczo – Rozwojowego BioStat®. Samodzielna realizacja badania ankietowego to niewątpliwie najszybsza i najkorzystniejsza cenowo opcja realizacji badania. Ankiety online można zebrać w programach ankietowych. Jednym z nich jest SurvGo™, w którym zyskujemy dostęp do gotowej bazy ponad 150 tys. panelistów. Przeprowadzenie badania odbywa się w trzech prostych krokach. W pierwszym należy stworzyć nasz kwestionariusz ankiety online, czyli dodać pytania za pomocą predefiniowanych widgetów. Następnie dobrać odpowiednią charakterystykę próby, czyli określić parametry uczestników badania np. ze względu na płeć, czy wiek. Finalnie pozostaje nam samodzielnie przeanalizować zebrane wyniki. Co warte podkreślenia, w przypadku ankiet online w odróżnieniu od tradycyjnego badania wyniki dostępne są w czasie rzeczywistym. W programie do ankiet SurvGo™ zyskujemy dostęp zarówno do bazy odpowiedzi, jak i rozkładu, możliwości krzyżowania pytań, czy pobrania zestawienia tabelarycznego z wykresami do pliku MS Word.

Realizacja badania rynku za pomocą ankiet online zapewnia również rzetelność udzielanych odpowiedzi. Profesjonalne programy ankietowe zapewniają mechanizmy, weryfikujące rzetelność zbieranych ankiet. W zależności od rodzaju badania ankietowego stosuje się różne mechanizmy m.in. weryfikacja czasu wypełnienia ankiety, adresu IP, czy pytania pułapki. Ankiety online to bezpieczne i rzetelne narzędzie do realizacji zarówno badań rynku, jak i innych badań za pomocą ankietyzacji. Zapewniają one stosunkowo niski koszt, szybkość realizacji oraz możliwość badania dużych grup respondentów.

 

Zobacz także:

Badanie marketingowe – wprowadzasz nowy produkt na rynek?

Jak samodzielnie przeprowadzić badanie marketingowe?

Jak przeprowadzić badania marketingowe? – case study

Badania market research – rozwój firmy na podstawie danych

Jak dokonać segmentacji rynku w badaniach marketingowych online?

Badania marketingowe podczas pandemii COVID-19

Badania marketingowe – sztuka zadawania pytań

BioStat® to komercyjna jednostka naukowa posiadająca status Centrum Badawczo-Rozwojowego. Interdyscyplinarny zespół, w skład którego wchodzą naukowcy, analitycy, biotechnolodzy, menadżerowie i innowatorzy IT zajmujący się zagadnieniami praktycznego zastosowania innowacyjnych rozwiązań badawczych w biznesie. Specjalizujemy się m.in. w badaniach oraz oprogramowaniu medycznym. Transfer wiedzy ze świata nauki do świata biznesu. To nasza przewaga. Pracujemy rzetelnie od 15 lat. Realizujemy projekty badawcze i multichannelowe skierowane do środowisk naukowych, biznesowych i medycznych w oparciu o nasze systemy takie jak: eCRF.biz™, SurvGo™, Cati-system czy Medfile® oraz dedykowane autorskie rozwiązania dostosowane do indywidualnych potrzeb. Kompleksowo wspieramy naszych Partnerów w cyfryzacji i optymalizacji procesów biznesowych oraz realizacji strategii sprzedażowych. Nasi eksperci: Rafał Piszczek - Statystyk. Autor publikacji naukowo badawczych i referatów z zakresu data mining w analizach ekonomicznych i branży farmaceutycznej. Specjalizuje się w komercjalizacji wiedzy naukowej w praktyce biznesowej oraz transferze wiedzy naukowej do celów biznesowych. Ekspert ds. elektronicznej dokumentacji medycznej i telemedycyny. dr inż. Ewa Tkocz-Piszczek - Matematyk. Autorka publikacji naukowych z zakresu matematyki stosowanej. Wykładowca Instytutu Matematyki Politechniki Śląskiej, pracę doktorską broniła na AGH w Krakowie. dr Monika Jaremków - Ekspert ds. Badań, doktor nauk o Ziemi w zakresie geografii społecznej. Autorka kilkunastu artykułów naukowych, współautor publikacji książkowych. dr Marian Płaszczyca - Statystyk, doktor nauk biologicznych. Wieloletni pracownik Polskiej Akademii Nauk i Uniwersytetu Sztokholmskiego oraz autor publikacji naukowo-badawczych z dziedziny inżynierii genetycznej, bioinformatyki i fizjologii roślin. dr Małgorzata Płaszczyca - Absolwentka kierunku biologia Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Doktorat uzyskała na Wydziale Fizjologii Roślin Uniwersytetu Sztokholmskiego. Posiada wieloletnie międzynarodowe doświadczenie naukowe i dydaktyczne uzyskane podczas pracy w szwedzkim uniwersytecie. Jest współautorem publikacji zamieszczanych w renomowanych czasopismach naukowych. Gosia pracę w BioStat® rozpoczynała od tworzenia analiz statystycznych na potrzeby raportów medycznych opracowywanych dla wiodących firm farmaceutycznych. dr Sebastian Musioł - Doktor nauk ekonomicznych, wieloletni pracownik Wydziału Informatyki i Komunikacji Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, a wcześniej wykładowca Uniwersytetu Śląskiego, GWSP w Chorzowie, WSFiP w Bielsku-Białej. Specjalizuje się w badaniach jakościowych, ekspertyzach i konsultacjach strategicznych. Posiada doświadczenie w badaniach rynkowych i marketingowych oraz w realizacji kampanii wizerunkowych, promocyjnych i informacyjnych. Autor publikacji naukowych w zakresie marketingu i ekonomii. Bartosz Olcha - Absolwent politologii na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Analityk, metodolog, autor opracowań i ekspert w już ponad 400 projektach badawczych. Specjalizuje się w kompleksowej realizacji badań rynku pracy, społeczno-gospodarczych oraz badań wizerunku marki pomocnych w tworzeniu strategii marketingowych. Zrealizował również szereg projektów dotyczących zachowań i preferencji konsumentów oraz badań satysfakcji klientów przedsiębiorstw prywatnych i instytucji publicznych. W swojej karierze zawodowej współpracował m. in. z: Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Miastem Łódź. A także Mazowiecką Izbą Rzemiosła i Przedsiębiorczości, Uniwersytetem Ekonomicznym w Krakowie, Shell, Vivus Finance oraz z kilkudziesięcioma powiatowymi i wojewódzkimi urzędami pracy. www.biostat.com.pl haloDoctor - nowa usługa telemedyczna łączy pacjenta z lekarzem | Lekarz online | e-Wizyty | e-Recepta

Biostat

Ankiety online – jak zyskać przewagę nad konkurencją za pomocą badań rynku?

ankiety online BioStat

Ostatnie miesiące trwającej pandemii pokazały, jak ważne jest zrozumienie zachodzących na rynku zmian i zrozumienie potrzeb klienta. Gwałtownie zmieniające się potrzeby klientów oraz sytuacja ekonomiczna wymusza poszukiwanie nowych nisz na rynku i poprawę oferty oraz jakości obsługi klienta.

Za pomocą ankiety online szybko i tanio odkryjesz swoje słabe strony na rynku oraz udoskonalisz strategię marketingową.

 

Dlaczego warto badać rynek za pomocą ankiet online?

Badanie rynku za pomocą ankiet online to nie tylko możliwość poznania opinii klienta o naszej marce lub oferowanym produktach. Umiejętnie poprowadzone badanie ankietowe to okazja do poznania sposobu podziału rynku oraz tego, jak przebiega jego rozwój. Identyfikacja potencjalnych nabywców, a także ich zachowań w stosunku do oferowanego przez nasz produktu lub usługi, to klucz do zlokalizowania najbardziej zyskownych segmentów rynku. Badanie rynku to nie tylko weryfikacja poszczególnych instrumentów marketingowych jak odbiór reklamy czy zainteresowanie produktem.

 

Realizacja badania rynku za pomocą ankiet online to solidna podstawa do oparcia o jej wyniki swojej strategii marketingowej. Jednak co ważne, zadziała ona tylko wtedy, gdy jest właściwie wykonana. Wykorzystanie tego narzędzia badawczego może przyczynić się do zwiększenia efektywności wykorzystania nakładów na działalność marketingową. A więc na sprzedaż oferowanych produktów i usług.

 

Dlatego realizując badania ankietowe przekierujesz swoje nakłady na marketing, który przynosi spodziewane efekty. Ważną zaletą tego typu badań realizowanych ekspresowo online jest również fakt, że umożliwiają one na zidentyfikowanie alternatywnego sposobu wykorzystania naszego produktu lub dywersyfikację usług w zmieniającej się sytuacji rynkowej.

Jakie informacje uzyskam dzięki ankiecie online?

Ankiety online są niezastąpionym narzędziem dla każdego działu marketingu. Prostota ich tworzenia i automatyczny dostęp do wyników w programie do ankiet online SurvGo™ pozwala zrealizować badanie w kilka dni, a czasem nawet w dobę. Za ich pomocą można zrealizować:

 

  • Badanie świadomości marki,
  • Badanie konceptów opakowań,
  • Badanie oceny produktu,
  • Badanie zadowolenia z usług,
  • Badanie efektywności reklamy,
  • Badanie preferencji klientów.

 

Korzystając z ankiet online, możemy uzyskać informację w szerokim obszarze. Począwszy od segmentów grupy docelowej, czyli weryfikując udzielone opinie na podstawie specyfiki grupy docelowej w ujęciu na dane demograficzne, psychograficzne oraz socjoekonomiczne kończąc na sprawdzeniu rynku, pod względem jego wielkości.

Ankiety online – jak samodzielnie stworzyć?

Kwestionariusz do swojego badania można stworzyć w wielu programach ankietowych. Te najlepsze, jak SurvGo™ umożliwiają skorzystanie z gotowych szablonów ankiet. Ogranicza to poświęcony czas na tworzenie narzędzia oraz umożliwia oparcie się o profesjonalnie stworzony kwestionariusz. Niezależnie od metody tworzenia własnej ankiety należy pamiętać o kilku ważnych regułach:

 

  1. Po pierwsze, zacznij od celu

Większość osób źle tworzy swoje narzędzie badawcze nie dlatego, że nie potrafi obsługiwać danego programu ankietowego, ale dlatego, że zabiera się od razu do tworzenia samego kwestionariusza ankiety. Kluczowym jednak krokiem jest ustalenie celu badania, czyli odpowiedzenie sobie na pytanie „Jakie informacje chcę uzyskać?”. To pomoże dobrać Ci metodologię badania we właściwy sposób i otrzymać dane potrzebne do dalszej analizy.

 

  1. Po drugie, od ogółu do szczegółu

Gdy rozplanowujesz swój kwestionariusz ankiety, zwróć uwagę, żeby pytania w niej zawarte zaczynały się od pytań ogólnych (najlepiej pytań zamkniętych) i przechodziły do pytań szczegółowych. Tak stworzona ankieta pozwala na uzyskanie głębszej wiedzy i jest bardziej ustrukturyzowana.

 

  1. Więcej nie znaczy lepiej

Pamiętaj, że ankieta online nie powinna być za długa. Przy długich ankietach spada response rate, czyli zwiększa się liczba porzuconych ankiet. Należy zachować balans w długości kwestionariusza ankiety i jeśli potrzebujemy uzyskać większy zakres informacji, warto badanie podzielić na etapy. Ponadto, realizując badanie ankietowe nie powinno się pytać o wiele zagadnień, a skupić się na jednym wyznaczonym obszarze badawczym. Pozwala to na uzyskanie dokładniejszych i bardziej miarodajnych danych do dalszej analizy.

 

  1. Pytania muszą być mierzalne

Warto pytać klientów w sposób otwarty o ich opinię i ocenę. Jednakże, w badaniach ankietowych nie powinno się w tym również przesadzać. Kluczowym aspektem każdej profesjonalnie sporządzonej ankiety online jest jej mierzalność, tzn. zadane pytania powinny w konkretny sposób pozwolić respondentowi wyrazić swoją opinię. Dlatego w SurvGo™ możesz skorzystać z takich widgetów pytań jak wskaźnik NPS, skale ocen czy lista rankingowa.

 

  1. Nie sugeruj odpowiedzi

Pytania w ankiecie powinny być neutralne zarówno w samej treści pytania, jak i kafeterii dostępnych odpowiedzi. Warto również zastosować neutralną odpowiedź w postaci „trudno powiedzieć” czy „neutralne”.

 

Jak przeprowadzić badanie ankietowe w panelu konsumenckim?

Stworzenie dobrej ankiety, realizując badanie, to niejedyna zagwozdka badacza lub marketingowca. Nasze opracowane narzędzie trzeba jeszcze gdzieś przeprowadzić, czyli uzyskać dostęp do naszej grupy docelowej. W tym celu korzysta się z paneli konsumenckich (zwanych również panelami badawczymi). Najlepsze programy do ankiet są już zintegrowane z panelami badawczymi i pozwalają na natychmiastową realizację badania. Wybierając panel, w którym przeprowadzimy ankietyzację warto zwrócić uwagę na jego możliwości.

 

Poza wielkością bazy respondentów kluczowym elementem jest dostępna segmentacja grupy docelowej. W programie do ankiet SurvGo™ możemy zdecydować do kogo trafi nasza ankieta online ze względu na płeć, wiek, wielkość miejscowości, status rodzinny, czy dochody gospodarstwa. Umożliwia to nam nie tylko na precyzyjne dotarcie do grupy docelowej, ale również na poznanie zależności pomiędzy nimi.

 

Ważnym elementem jest również dostępny moduł wyników, ponieważ to on determinuje dalsze możliwości analizy uzyskanych danych. Profesjonalny program do ankiet zawiera dostęp do przeglądu odpowiedzi, rozkładu odpowiedzi, możliwości krzyżowania pytań, czy nawet zautomatyzowanych raportów badawczych w postaci zestawień tabelarycznych z wykresami. W programie SurvGo™ wszystkie opcje dostępne są w czasie rzeczywistym, więc możliwe jest śledzenie postępów badania w trakcie jego trwania.

 

Niezależnie od wybranej formy własnego badania, ankiety online dają możliwość ekspresowej realizacji w niskiej cenie. Pomimo swojej prostoty umożliwiają uzyskanie szerokiego i wartościowego spectrum informacji, co bezpośrednio przekłada się na uzyskanie przewagi konkurencyjnej na rynku.

 

Zobacz także:

Wzrost znaczenia ankietyzacji online CAWI i zmiany na rynku badawczym

Jak samodzielnie przeprowadzić badanie marketingowe?

Jak przeprowadzić badania marketingowe? – case study

Buduj silną markę wykorzystując analizy rynku

Jak skutecznie przeprowadzić badanie ankietowe i uzyskać wartościowe dane?


 

Rafał Piszczek Biostat

Rafał Piszczek
CEO w CBR Biostat®

www.biostat.com.pl

CEO w Centrum Badawczo-Rozwojowym Biostat®, statystyk. Autor kilkudziesięciu publikacji naukowo-badawczych i referatów z zakresu zastosowania data mining/metod ilościowych w analizach ekonomicznych, marketingowych oraz branży farmaceutycznej. Od kilkunastu lat współpracuje z kluczowymi światowymi koncernami farmaceutycznymi (m.in. Amgen, Novartis, Pfizer, Mabion) w zakresie zarządzania polskimi i międzynarodowymi programami badawczymi, market research dla celów wprowadzenia nowych produktów na rynek oraz wdrażania rozwiązań IT. W roku 2012 został uhonorowany tytułem Człowieka Roku w kategorii Biznes w Rybniku. W spółkach Biostat® i Medfile® odpowiada za długofalową strategię rozwoju oraz wdrażanie innowacyjnych rozwiązań.

 

BioStat® to komercyjna jednostka naukowa posiadająca status Centrum Badawczo-Rozwojowego. Interdyscyplinarny zespół, w skład którego wchodzą naukowcy, analitycy, biotechnolodzy, menadżerowie i innowatorzy IT zajmujący się zagadnieniami praktycznego zastosowania innowacyjnych rozwiązań badawczych w biznesie. Specjalizujemy się m.in. w badaniach oraz oprogramowaniu medycznym. Transfer wiedzy ze świata nauki do świata biznesu. To nasza przewaga. Pracujemy rzetelnie od 15 lat. Realizujemy projekty badawcze i multichannelowe skierowane do środowisk naukowych, biznesowych i medycznych w oparciu o nasze systemy takie jak: eCRF.biz™, SurvGo™, Cati-system czy Medfile® oraz dedykowane autorskie rozwiązania dostosowane do indywidualnych potrzeb. Kompleksowo wspieramy naszych Partnerów w cyfryzacji i optymalizacji procesów biznesowych oraz realizacji strategii sprzedażowych. Nasi eksperci: Rafał Piszczek - Statystyk. Autor publikacji naukowo badawczych i referatów z zakresu data mining w analizach ekonomicznych i branży farmaceutycznej. Specjalizuje się w komercjalizacji wiedzy naukowej w praktyce biznesowej oraz transferze wiedzy naukowej do celów biznesowych. Ekspert ds. elektronicznej dokumentacji medycznej i telemedycyny. dr inż. Ewa Tkocz-Piszczek - Matematyk. Autorka publikacji naukowych z zakresu matematyki stosowanej. Wykładowca Instytutu Matematyki Politechniki Śląskiej, pracę doktorską broniła na AGH w Krakowie. dr Monika Jaremków - Ekspert ds. Badań, doktor nauk o Ziemi w zakresie geografii społecznej. Autorka kilkunastu artykułów naukowych, współautor publikacji książkowych. dr Marian Płaszczyca - Statystyk, doktor nauk biologicznych. Wieloletni pracownik Polskiej Akademii Nauk i Uniwersytetu Sztokholmskiego oraz autor publikacji naukowo-badawczych z dziedziny inżynierii genetycznej, bioinformatyki i fizjologii roślin. dr Małgorzata Płaszczyca - Absolwentka kierunku biologia Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Doktorat uzyskała na Wydziale Fizjologii Roślin Uniwersytetu Sztokholmskiego. Posiada wieloletnie międzynarodowe doświadczenie naukowe i dydaktyczne uzyskane podczas pracy w szwedzkim uniwersytecie. Jest współautorem publikacji zamieszczanych w renomowanych czasopismach naukowych. Gosia pracę w BioStat® rozpoczynała od tworzenia analiz statystycznych na potrzeby raportów medycznych opracowywanych dla wiodących firm farmaceutycznych. dr Sebastian Musioł - Doktor nauk ekonomicznych, wieloletni pracownik Wydziału Informatyki i Komunikacji Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, a wcześniej wykładowca Uniwersytetu Śląskiego, GWSP w Chorzowie, WSFiP w Bielsku-Białej. Specjalizuje się w badaniach jakościowych, ekspertyzach i konsultacjach strategicznych. Posiada doświadczenie w badaniach rynkowych i marketingowych oraz w realizacji kampanii wizerunkowych, promocyjnych i informacyjnych. Autor publikacji naukowych w zakresie marketingu i ekonomii. Bartosz Olcha - Absolwent politologii na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Analityk, metodolog, autor opracowań i ekspert w już ponad 400 projektach badawczych. Specjalizuje się w kompleksowej realizacji badań rynku pracy, społeczno-gospodarczych oraz badań wizerunku marki pomocnych w tworzeniu strategii marketingowych. Zrealizował również szereg projektów dotyczących zachowań i preferencji konsumentów oraz badań satysfakcji klientów przedsiębiorstw prywatnych i instytucji publicznych. W swojej karierze zawodowej współpracował m. in. z: Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Miastem Łódź. A także Mazowiecką Izbą Rzemiosła i Przedsiębiorczości, Uniwersytetem Ekonomicznym w Krakowie, Shell, Vivus Finance oraz z kilkudziesięcioma powiatowymi i wojewódzkimi urzędami pracy. www.biostat.com.pl haloDoctor - nowa usługa telemedyczna łączy pacjenta z lekarzem | Lekarz online | e-Wizyty | e-Recepta

Biostat

Wzrost znaczenia ankietyzacji online CAWI i zmiany na rynku badawczym

CAWI

Pandemia Covid-19 pokazała, jak zmieniają się preferencje zakupowe konsumentów oraz w jak ogromnym stopniu nadchodzi cyfrowa rewolucja w biznesie. Dzięki ankietom online CAWI możesz samodzielnie realizować badania rynkowe i zyskać przewagę na rynku w tych trudnych czasach!

 Jak pandemia zmieniła biznes oraz branże badawczą?

Pandemia podobnie jak każdy kryzys to nie tylko zagrożenie dla firm i widmo plajty, ale również możliwość rozwoju i przejęcia rynku. Czy są możliwe wzrosty sprzedaży sięgające kilkuset procent, powiększanie zespołów, czy nawet wdrażanie z sukcesem nowych produktów na rynek? Okazuje się, że tak i nie są to tylko przedsiębiorstwa związane z szeroko rozumianą medycyną. To rzeczywistość firm, które potrafiły zauważyć przewagę świata online nad tradycyjnymi kanałami sprzedaży i komunikacji z klientami. Umiejętne wykorzystanie narzędzi, jakie oferuje internet, sprawiło możliwość znaczącego wzrostu dla wielu przedsiębiorstw w Polsce i zagranicą. Zawirowania biznesowe z początku pandemii powoli się kończą, a na horyzoncie dostrzegalna jest coraz mocniej nowa rzeczywistość zwłaszcza ta biznesowa. Głównym ich powodem są znaczące zmiany w zachowaniach konsumentów oraz priorytetów, jakie wyznaczają ich decyzje zakupowe. Wśród preferencji konsumenckich zmieniło się praktycznie wszystko. Począwszy od codziennych decyzji zakupowych, po model sprzedaży mieszkań.

 

Rynek badawczy w Polsce

W świecie konkurencyjnej gospodarki, w której zachodzą tak gwałtowne zmiany, potrzebna są dwa niezbędne elementy w każdej firmie. Przygotowanie i umiejętne korzystanie z możliwości, jakie oferuje świat online oraz znajomość zmian zachodzących na rynku. Te drugie bada się za pomocą odpowiednich technik badawczych, które jak nigdy wcześniej wpływają na możliwość przetrwania produktów i usług na rynku.

 

Epidemia koronawirusa znacząco wpłynęła również na rynek badawczy w Polsce. Agencje i jednostki badawcze, które od dłuższego czasu inwestowały w narzędzia i techniki badawcze online, są dziś przygotowane do świadczenia wysokospecjalistycznych usług dla swoich klientów. Podczas gdy inne podmioty czeka stagnacja w badaniach o tradycyjnej formie realizacji, opartej o bezpośredni kontakt np. z respondentem badania. Związku ze sytuacją epidemiologiczną badania fokusowe FGI przestały praktycznie istnieć, podobnie jak ankietyzacja tradycyjna oparta o zbieranie opinii bezpośrednio od ankietowanych w domach – stwierdza Rafał Piszczek, Prezes Centrum Badawczo – Rozwojowego BioStat®.

 

Wzrost rynku badań CAWI i ich znaczenia dla biznesu

Eksperci z branży badawczej wskazują na znaczący wzrost znaczenia badań CAWI podczas kryzysu. Badania CAWI nie tylko umożliwiają realizację badań w obecnych trudniejszych warunkach, ale przede wszystkim gwarantują szybką realizację i niższe koszty. To stanowi ich niezaprzeczalny atut, zwłaszcza teraz, gdy liczy się szybkie działanie i dostosowywanie się do zmieniających się reguł na rynku. Szacuje się, że w najbliższych latach rynek badań CAWI zwiększy się co najmniej o połowę – zauważa Monika Jaremków, Dyrektor ds. badań w BioStat®.

 

Udział mieszkańców Polski w korzystaniu z internetu rokrocznie zwiększa się. Obecnie stanowi to ponad 70%, a w przypadku młodszych grup docelowych stanowi wręcz nieodzowną część ich życia, która w dużym stopniu jest determinantem ich wyborów. Bez danych o konsumentach firmom trudno będzie podejmować racjonalne decyzje w swojej strategii biznesowej. W obecnych czasach badania CAWI są najlepszym wyborem – dodaje Sebastian Musioł, Ekspert ds. metodologii badań w BioStat®.

 

Czy ankiety online to przyszłość rynku badawczego?

W okresie od marca ankiety online były dla większości projektów badawczych jedyną formą poznania opinii konsumentów w badaniach. Dlatego siłą rzeczy budżety wielu badań zaktualizowano o metodę badań CAWI. Co warto podkreślić, nie w każdym badaniu metoda badań ankietowych wypełni swoją rolę, jednakże w zdecydowanie większości stanowi narzędzie umożliwiające uzyskanie cennych informacji z rynku. Zauważalny jest trend rosnącej świadomości klientów odnośnie korzyści, jakie oferują badania CAWI. Można stwierdzić, że będą one równie chętnie wykorzystywane po zakończeniu pandemii. Efekt koronawirusa to rewolucja online, jaka dokonała się prawie w każdej branży. Co warto podkreślić badania CAWI to możliwość szybkiej i prostej realizacji w niskiej cenie. Pozwala to ograniczyć koszta badania i przyspieszyć możliwość reagowania na zmieniającą się dynamicznie sytuację, a to obecnie stanowi kluczowy element dla każdej firmy – podkreśla Rafał Piszczek, Prezes BioStatu.

 

Ankiety online – zwiększone zainteresowanie

Zainteresowanie badaniami ankietowymi online będzie z roku na rok dalej się zwiększać, zarówno wśród głównych branż korzystających z badań, jak i nowych gałęzi gospodarki. Zauważalny jest znaczący wzrost badań satysfakcji klienta. Trudne czasy wymagają większej rozwagi. Dlatego istotnym z jednej strony jest zadbanie o obecnych klientów, jak i poszukanie nowych nisz na rynku. Badania CAWI pozwalają to uzyskać, nie wydając dużych środków finansowych, a wyniki badań dostępne są praktycznie natychmiast po zakończeniu badania. Rynek online w Polsce jest jednym z najszybciej rozwijających się w Europie. Rośnie liczba użytkowników smartfonów, internetu, czy kart płatniczych. Wbrew pozorom to polski rynek jest prekursorem wielu trendów e-commerce na świecie. Przykładem tego mogą być globalne rozwiązania monitorujące opinie o markach w internecie, narzędzia marketingowe, czy popularyzacja nowych metod płatności online.

 

Jako kraj jesteśmy w światowej czołówce przechodzenia ze świata offline do świata online i firmy o tym doskonale wiedzą. Cyfrowa rzeczywistość wpływa również na same narzędzia badawcze. To popularyzacja paneli badawczych sprawiła, że badania ankietowe online umożliwiają na szybkie i precyzyjne dotarcie do grup docelowych klientów.

 

Korzyści badania CAWI

Pieniądze nie są w życiu najważniejsze, ale mają kolosalne znaczenie w biznesie. Niewątpliwą zaletą ankiet online jest ich niski koszt realizacji. Przy użyciu programu do ankiet SurvGo™ nie ma potrzeby drukowania kwestionariuszy, nie ma również potrzeby zatrudniania ludzi do badania.

Program do ankiet pozwala na:

  • samodzielne stworzenie kwestionariusza ankiety na dowolny temat,
  • wysłania zaproszeń do badania,
  • analizowanie wyników w czasie rzeczywistym.

 

To sprawia, że badania ankietowe online to kusząca alternatywa dla tradycyjnych metod badawczych – stwierdza Krzysztof Czyżycki, Specjalista ds. badań i analiz w BioStat®.

 

Drugą niezaprzeczalną korzyścią badania CAWI jest ich bardzo duży zasięg oraz szybkość realizacji badania. Prawie 3/4 Polaków korzystać dzisiaj z internetu, stanowiąc znaczną grupę odbiorców, do których warto skierować swoje pytania badawcze. Spektrum możliwości badań ankietowych jest szerokie i pozwala:

 

  • Poznać opinię klientów;
  • Sprawdzić zainteresowanie produktem;
  • Zweryfikować skuteczność konceptów reklamowych;
  • Odkryć nisze na rynku;
  • Zbadać opinie społeczne;
  • Udoskonalić wdrażany produkt;
  • Poznać potrzeby i preferencje konsumentów;
  • Zweryfikować postrzeganie marki na tle konkurencji.

 

Wartą podkreślenia jeszcze jedną zaletą jest uniwersalność i elastyczność badania ankietowego. Jest ono narzędziem umożliwiającym zarówno na realizacje badań o charakterze rynkowym, jak i badania satysfakcji. Pozwala poznać opinie praktycznie na każdy temat, wraz z segmentacją wyników dla poszczególnych grup docelowych badania. Korzystając z programu do ankiet, nie trzeba posiadać własnej bazy respondentów. Duża część z dostępnych rozwiązań na rynku, jak np. SurvGo™ posiada panel badawczy, w którym możemy skierować badanie do konsumentów, szczegółowo określając również ich profil socjodemograficzny (np. proporcje płci i wieku respondentów).

 

Jak samodzielnie przeprowadzić badanie CAWI?

Dynamiczny wzrost rynku badań CAWI sprawił, że dziś badania ankietowe można realizować nie tylko poprzez pomoc specjalistycznej agencji badawczej, ale również samodzielnie w programie ankietowym. Nie trzeba posiadać również własnej bazy respondentów, ponieważ dostępny jest panel badawczy. I może dla osoby niedoświadczonej brzmieć to skomplikowanie na pierwszy raz, ale samodzielna realizacja badania CAWI jest prosta, szybka i jeszcze tańsza niż realizacja badania z pomocą agencji badawczej. Samodzielna realizacja badania ankietowego pozwala na zebranie opinii z rynku nawet małym firmom, dla których dotychczasowy koszt badania był zbyt wysoki – zauważa Rafał Piszczek, Prezes BioStatu.

 

W programie do ankiet badanie zrealizujesz samodzielnie w 3 prostych krokach:

  • tworząc ankietę,
  • wysyłając zaproszenia do badania,
  • analizując wyniki, które możesz przeglądać w czasie rzeczywistym!

Niepotrzebne jest również doświadczenie w tworzeniu ankiet. W każdej chwili można skorzystać z gotowych wzorców ankiet, co znacząco ułatwia zadanie. Gdy posiadamy już gotowy kwestionariusz naszej ankiety online, musimy zdecydować, na jakiej grupie respondentów będzie realizować badanie CAWI:

 

  • Na własnej grupie respondentów – wysyłając zaproszenia do badania w formie e-mail lub SMS;
  • Korzystając z panelu badawczego – w którym określimy charakterystykę respondentów.

 

Analiza wyników

Finalnie zostaje najważniejsza rzecz – analiza wyników. Dla większości klientów agencji badawczych, opracowanie raportu z badania jest istotną kwestią. Dzięki nim możemy zrozumieć procesy, jakie zachodzą w badaniu oraz wyciągnąć odpowiednie rekomendacje. Opracowanie raportu badawczego zajmuje trochę czasu i wymaga przygotowania odpowiednich zestawień i wykresów. Ale co jeśli można to mieć w dużej części od razu i na wyciągnięcie ręki? Taką opcję umożliwia program do ankiet. W programie do ankiet dostępne są zautomatyzowane raporty badawcze z zestawieniami tabelarycznymi oraz wykresami w formacie pliku Word. Dzięki czemu można samodzielnie opracować raport z przeprowadzonego badania. W rozbudowanych statystykach znajduje się również możliwość krzyżowania pytań, rozkład odpowiedzi, czy możliwość pobrania bazy odpowiedzi do pliku Excel. To wszystko sprawia, że realizacja badania ankietowego online może być ekspresowa, tania i profesjonalna!

 

Zobacz także:

Jak przeprowadzić badania marketingowe? – case study

Jak samodzielnie przeprowadzić badanie marketingowe?

Buduj silną markę wykorzystując analizy rynku

Jak skutecznie przeprowadzić badanie ankietowe i uzyskać wartościowe dane?

BioStat® to komercyjna jednostka naukowa posiadająca status Centrum Badawczo-Rozwojowego. Interdyscyplinarny zespół, w skład którego wchodzą naukowcy, analitycy, biotechnolodzy, menadżerowie i innowatorzy IT zajmujący się zagadnieniami praktycznego zastosowania innowacyjnych rozwiązań badawczych w biznesie. Specjalizujemy się m.in. w badaniach oraz oprogramowaniu medycznym. Transfer wiedzy ze świata nauki do świata biznesu. To nasza przewaga. Pracujemy rzetelnie od 15 lat. Realizujemy projekty badawcze i multichannelowe skierowane do środowisk naukowych, biznesowych i medycznych w oparciu o nasze systemy takie jak: eCRF.biz™, SurvGo™, Cati-system czy Medfile® oraz dedykowane autorskie rozwiązania dostosowane do indywidualnych potrzeb. Kompleksowo wspieramy naszych Partnerów w cyfryzacji i optymalizacji procesów biznesowych oraz realizacji strategii sprzedażowych. Nasi eksperci: Rafał Piszczek - Statystyk. Autor publikacji naukowo badawczych i referatów z zakresu data mining w analizach ekonomicznych i branży farmaceutycznej. Specjalizuje się w komercjalizacji wiedzy naukowej w praktyce biznesowej oraz transferze wiedzy naukowej do celów biznesowych. Ekspert ds. elektronicznej dokumentacji medycznej i telemedycyny. dr inż. Ewa Tkocz-Piszczek - Matematyk. Autorka publikacji naukowych z zakresu matematyki stosowanej. Wykładowca Instytutu Matematyki Politechniki Śląskiej, pracę doktorską broniła na AGH w Krakowie. dr Monika Jaremków - Ekspert ds. Badań, doktor nauk o Ziemi w zakresie geografii społecznej. Autorka kilkunastu artykułów naukowych, współautor publikacji książkowych. dr Marian Płaszczyca - Statystyk, doktor nauk biologicznych. Wieloletni pracownik Polskiej Akademii Nauk i Uniwersytetu Sztokholmskiego oraz autor publikacji naukowo-badawczych z dziedziny inżynierii genetycznej, bioinformatyki i fizjologii roślin. dr Małgorzata Płaszczyca - Absolwentka kierunku biologia Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Doktorat uzyskała na Wydziale Fizjologii Roślin Uniwersytetu Sztokholmskiego. Posiada wieloletnie międzynarodowe doświadczenie naukowe i dydaktyczne uzyskane podczas pracy w szwedzkim uniwersytecie. Jest współautorem publikacji zamieszczanych w renomowanych czasopismach naukowych. Gosia pracę w BioStat® rozpoczynała od tworzenia analiz statystycznych na potrzeby raportów medycznych opracowywanych dla wiodących firm farmaceutycznych. dr Sebastian Musioł - Doktor nauk ekonomicznych, wieloletni pracownik Wydziału Informatyki i Komunikacji Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, a wcześniej wykładowca Uniwersytetu Śląskiego, GWSP w Chorzowie, WSFiP w Bielsku-Białej. Specjalizuje się w badaniach jakościowych, ekspertyzach i konsultacjach strategicznych. Posiada doświadczenie w badaniach rynkowych i marketingowych oraz w realizacji kampanii wizerunkowych, promocyjnych i informacyjnych. Autor publikacji naukowych w zakresie marketingu i ekonomii. Bartosz Olcha - Absolwent politologii na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Analityk, metodolog, autor opracowań i ekspert w już ponad 400 projektach badawczych. Specjalizuje się w kompleksowej realizacji badań rynku pracy, społeczno-gospodarczych oraz badań wizerunku marki pomocnych w tworzeniu strategii marketingowych. Zrealizował również szereg projektów dotyczących zachowań i preferencji konsumentów oraz badań satysfakcji klientów przedsiębiorstw prywatnych i instytucji publicznych. W swojej karierze zawodowej współpracował m. in. z: Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Miastem Łódź. A także Mazowiecką Izbą Rzemiosła i Przedsiębiorczości, Uniwersytetem Ekonomicznym w Krakowie, Shell, Vivus Finance oraz z kilkudziesięcioma powiatowymi i wojewódzkimi urzędami pracy. www.biostat.com.pl haloDoctor - nowa usługa telemedyczna łączy pacjenta z lekarzem | Lekarz online | e-Wizyty | e-Recepta

Biostat

Buduj silną markę wykorzystując analizy rynku

analizy rynku

Analizy rynku dostarczają wiedzy niezbędnej do strategicznego dostosowania marki do aktualnych trendów na rynku.

Do czego służą analizy rynku?

Kluczową częścią każdego biznesplanu jest analiza rynku. Wymaga ona zarówno wiedzy na temat danego rynku, jak umiejętnego szacowania atrakcyjności rynku z finansowego punktu widzenia. Niezależnie od perspektywy badawczej, czy też założeń pragmatycznych, analiza rynku musi opierać się na danych – faktycznych, istotnych, a przy tym pozyskanych i opracowanych rzetelnie. Najwartościowsze dla rozwoju firmy dane należy pozyskiwać u źródła – bezpośrednio od konsumentów, użytkowników, klientów czy kontrahentów.

Analiza rynkowa jest ilościową i jakościową oceną rynku. Analizuje ona wielkość rynku zarówno pod względem jego wielkości, jak i wartości. Brane pod uwagę są różne segmenty klientów i wzorce zakupów, konkurencja i konkurencyjność oraz otoczenie gospodarcze pod względem barier wejścia i regulacji.

Pierwszy krok analizy rynku polega na ocenie wielkości rynku. W tym również grupy docelowej.

W zależności od rynku można go również podzielić na różne segmenty, aby dopasować się do wymagań, jakie narzuca sytuacja lub wykreować własne warunki funkcjonowania, a przez to znaleźć niszę dla własnego biznesu. Istnieją dwa czynniki, na które należy zwrócić uwagę przy ocenie wielkości rynku: liczba potencjalnych klientów i wartość rynku. Bardzo ważne, aby przyjrzeć się obu liczbom oddzielnie.

Określenie (czasem nazywane zdefiniowaniem) potencjalnego klienta jest uzależnione od rodzaju prowadzonej działalności. Innymi słowy, chodzi o wskazanie kto i dlaczego będzie klientem firmy, użytkownikiem produktu, kontrahentem?

Oszacowanie wartości rynkowej jest często trudniejsze niż oszacowanie liczby potencjalnych klientów. Pierwszą rzeczą, którą należy zrobić, jest sprawdzenie, czy liczba ta jest dostępna w jakimś źródle zastanym, w formie opublikowanej przez na przykład firmę doradczą lub organ państwowy.

 

Wszechstronna analiza rynku

Duża część analizy rynku opiera się na surowych danych, takich, jak np. dane demograficzne. Serie kwerend wykorzystywane są przy wykorzystaniu metody desk research, która dostarcza także wiedzy o konkurencji. Celem takiej analizy rynku jest zrozumienie, z kim konkuruje firma i jakie ma to znaczenie dla jej rozwoju. Dlatego konieczne jest określenie pozycji swoich konkurentów, opisanie ich mocnych i słabych stron. Chodzi o to, aby przeanalizować punkt widzenia konkurencji na rynek.

Jednym z najbardziej efektywnych sposobów oceny szans na rynku docelowym jest spojrzenie na swoje produkty i usługi oczami nabywcy. Celem tego typu badań jest uzyskanie odpowiedzi na pytania: Jaki jest problem, który musi zostać rozwiązany? Jakiego rodzaju potrzeby zostaną zaspokojone? Jak konkurencja rozwiązuje wskazane problemy i jak zaspokaja potrzeby konsumentów? W jaki sposób rozwiązać problem lepiej lub inaczej – aby wyróżnić się na tle konkurencji?

Badania rynkowe można prowadzić zarówno przed, w trakcie i po wprowadzeniu produktu lub usługi na rynek. Metoda, zakres i typ badań dopasowane są do tego, czy zamierzamy zmierzyć świadomość marki, przetestować produkt/koncepcję, czy lepiej zrozumieć swój rynek docelowy. Wraz z rozwojem firmy zmienia się także świadomość marki, a także jej wizerunek. Stosunek do marki zmienia jej pozycję na tle konkurencji.

Istnieje wiele różnych rodzajów badań rynkowych. Na przykład – istnieją badania obserwacyjne, ilościowe badania rynku, jakościowe badania rynku itp. Takie dane jak wiek, płeć i dochody należą do podstawowych danych budujących wiedzę o konsumentach. Już samo ich pozyskanie stanowi ogromne wyzwanie badawcze. W badaniach rynku potrzebna jest szeroka baza respondentów, która umożliwia pozyskanie reprezentatywnej próby badawczej stosunkowo niskim kosztem. Niezbędne są również dopracowane narzędzia badawcze, które są udostępniane – m.in. na platformie zbierania opinii badanie-opinii.pl. Warto jednak pamiętać, że samo dotarcie do wartościowych danych i pozyskanie informacji nie wystarcza do zbudowania wiedzy o rynku i marce. Tu konieczne są – często zaawansowane –  narzędzia i metody analizy statystycznej.

 

Dlaczego warto przeprowadzić analizę rynku?

Analizy rynku pozwalają również określić bariery wejścia na rynek dla nowych produktów lub usług. Analiza wyprzedzająca ogranicza niepewność, niepotrzebne koszty, a czasem uchroni przed nietrafnymi decyzjami. Na tym etapie badań poszukuje się odpowiedzi na pytania: Jakie są potencjalne zagrożenia związane z wejściem na dany rynek? Jaki jest koszt wejścia na rynek – czy jest on zbyt wysoki, czy może wejść na niego każdy? Do korzyści realizacji analiz rynku należy również zaliczyć:

  • Umocnienie pozycji rynkowej przedsiębiorstwa;
  • Szybszy wzrost zysków firmy;
  • Większą szansę na trafną identyfikację oczekiwań konsumentów;
  • Optymalizację działań marketingowych;
  • Minimalizację błędnych decyzji biznesowych;
  • Zyskanie przewagi konkurencyjnej na rynku.

 

Zobacz także:

Badania market research – rozwój firmy na podstawie danych

Jak dokonać segmentacji rynku w badaniach marketingowych online?

Badania marketingowe podczas pandemii COVID-19

 


Sebastian Musiał BioStatDr Sebastian Musioł
Ekspert ds. Badań Biostat®

www.biostat.com.pl

Doktor nauk ekonomicznych, wieloletni pracownik Wydziału Informatyki i Komunikacji Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Specjalizuje się w badaniach jakościowych, ekspertyzach i konsultacjach strategicznych. Autor publikacji naukowych w zakresie marketingu i ekonomii.

 

BioStat® to komercyjna jednostka naukowa posiadająca status Centrum Badawczo-Rozwojowego. Interdyscyplinarny zespół, w skład którego wchodzą naukowcy, analitycy, biotechnolodzy, menadżerowie i innowatorzy IT zajmujący się zagadnieniami praktycznego zastosowania innowacyjnych rozwiązań badawczych w biznesie. Specjalizujemy się m.in. w badaniach oraz oprogramowaniu medycznym. Transfer wiedzy ze świata nauki do świata biznesu. To nasza przewaga. Pracujemy rzetelnie od 15 lat. Realizujemy projekty badawcze i multichannelowe skierowane do środowisk naukowych, biznesowych i medycznych w oparciu o nasze systemy takie jak: eCRF.biz™, SurvGo™, Cati-system czy Medfile® oraz dedykowane autorskie rozwiązania dostosowane do indywidualnych potrzeb. Kompleksowo wspieramy naszych Partnerów w cyfryzacji i optymalizacji procesów biznesowych oraz realizacji strategii sprzedażowych. Nasi eksperci: Rafał Piszczek - Statystyk. Autor publikacji naukowo badawczych i referatów z zakresu data mining w analizach ekonomicznych i branży farmaceutycznej. Specjalizuje się w komercjalizacji wiedzy naukowej w praktyce biznesowej oraz transferze wiedzy naukowej do celów biznesowych. Ekspert ds. elektronicznej dokumentacji medycznej i telemedycyny. dr inż. Ewa Tkocz-Piszczek - Matematyk. Autorka publikacji naukowych z zakresu matematyki stosowanej. Wykładowca Instytutu Matematyki Politechniki Śląskiej, pracę doktorską broniła na AGH w Krakowie. dr Monika Jaremków - Ekspert ds. Badań, doktor nauk o Ziemi w zakresie geografii społecznej. Autorka kilkunastu artykułów naukowych, współautor publikacji książkowych. dr Marian Płaszczyca - Statystyk, doktor nauk biologicznych. Wieloletni pracownik Polskiej Akademii Nauk i Uniwersytetu Sztokholmskiego oraz autor publikacji naukowo-badawczych z dziedziny inżynierii genetycznej, bioinformatyki i fizjologii roślin. dr Małgorzata Płaszczyca - Absolwentka kierunku biologia Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Doktorat uzyskała na Wydziale Fizjologii Roślin Uniwersytetu Sztokholmskiego. Posiada wieloletnie międzynarodowe doświadczenie naukowe i dydaktyczne uzyskane podczas pracy w szwedzkim uniwersytecie. Jest współautorem publikacji zamieszczanych w renomowanych czasopismach naukowych. Gosia pracę w BioStat® rozpoczynała od tworzenia analiz statystycznych na potrzeby raportów medycznych opracowywanych dla wiodących firm farmaceutycznych. dr Sebastian Musioł - Doktor nauk ekonomicznych, wieloletni pracownik Wydziału Informatyki i Komunikacji Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, a wcześniej wykładowca Uniwersytetu Śląskiego, GWSP w Chorzowie, WSFiP w Bielsku-Białej. Specjalizuje się w badaniach jakościowych, ekspertyzach i konsultacjach strategicznych. Posiada doświadczenie w badaniach rynkowych i marketingowych oraz w realizacji kampanii wizerunkowych, promocyjnych i informacyjnych. Autor publikacji naukowych w zakresie marketingu i ekonomii. Bartosz Olcha - Absolwent politologii na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Analityk, metodolog, autor opracowań i ekspert w już ponad 400 projektach badawczych. Specjalizuje się w kompleksowej realizacji badań rynku pracy, społeczno-gospodarczych oraz badań wizerunku marki pomocnych w tworzeniu strategii marketingowych. Zrealizował również szereg projektów dotyczących zachowań i preferencji konsumentów oraz badań satysfakcji klientów przedsiębiorstw prywatnych i instytucji publicznych. W swojej karierze zawodowej współpracował m. in. z: Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Miastem Łódź. A także Mazowiecką Izbą Rzemiosła i Przedsiębiorczości, Uniwersytetem Ekonomicznym w Krakowie, Shell, Vivus Finance oraz z kilkudziesięcioma powiatowymi i wojewódzkimi urzędami pracy. www.biostat.com.pl haloDoctor - nowa usługa telemedyczna łączy pacjenta z lekarzem | Lekarz online | e-Wizyty | e-Recepta

Biostat

Badania market research – rozwój firmy na podstawie danych

market research

Oparta na danych wiedza o rynku, konsumencie i produkcie – to podstawa skutecznej strategii marketingowej konkurencyjnej firmy. Poznaj zwyczaje konsumentów i bądź o krok przed konkurencją. | Market research

Co to jest badanie rynku (market research)?

Market research to proces, np. określania rentowności nowej usługi lub produktu poprzez badania prowadzone bezpośrednio z potencjalnymi klientami. Badania rynkowe są fundamentalnym narzędziem pomagającym firmom zrozumieć, czego chcą konsumenci oraz uzyskać opinie i inne informacje zwrotne od konsumentów na temat ich zainteresowania danym produktem lub usługą. Pozwalają także opracować produkty, z których będą korzystać konsumenci. W perspektywie strategicznej działalności firmy, badania rynkowe pozwalają odkryć rynek docelowy i utrzymać przewagę konkurencyjną nad innymi firmami w swojej branży.

 

Market research mogą być prowadzone we własnym zakresie, przez samą firmę lub przez wyspecjalizowaną firmę zewnętrzną. Można to zrobić za pomocą badań ankietowych, testów produktów i a także badania opinii grup fokusowych lub wywiadów indywidualnych. Uczestnicy badań są zazwyczaj wynagradzani za pomocą próbek produktów i/lub otrzymują niewielkie stypendium na swój czas.

 

Podstawa rozumienia rynku i konsumenta

Badania rynkowe (lub badania marketingowe) obejmują zestaw technik stosowanych w celu zebrania informacji i lepszego zrozumienia rynku docelowego firmy. Firmy wykorzystują te informacje do projektowania lepszych produktów, poprawy doświadczeń użytkowników i tworzenia przekazu marketingowego, który przyciąga wysokiej jakości leadów i poprawia wskaźniki konwersji. Celem market research jest ustalenie, w jaki sposób na danym rynku przyjmowany jest określony towar lub usługa. Prawidłowo przeprowadzone badania rynkowe składają się z dwóch kluczowych etapów:

  • pozyskania danych do analizy – aby odpowiedzieć na pytania co? i kto?
  • pogłębionej analizy danych – aby odpowiedzieć na pytanie dlaczego?

 

Należy zatem zgromadzić odpowiednie informacje, w celu na przykład segmentacji rynku, zróżnicowania produktów, które mogą być wykorzystane do dostosowania działań reklamowych lub określenia, które cechy są postrzegane jako priorytetowe dla konsumenta. Chodzi o to, aby z ogromnych ilości danych, które opisują zachowania i potrzeby „w skali”, uzyskać również wiedzę o tym, co konsumenci myślą i dlaczego robią to, co robią. Wiele firm wykorzystuje badania rynkowe do testowania nowych produktów lub uzyskiwania informacji od konsumentów na temat tego, jakich produktów lub usług potrzebują, a jakich nie mają obecnie. Istnieje wiele różnych sposobów prowadzenia badań marketingowych i zbierania danych o klientach. Popularne rodzaje technik badań rynkowych obejmują ankiety, wywiady, grupy fokusowe, wywiady indywidualne oraz obserwację klientów.

 

Badania ankietowe

Aby ankiety rynkowe dawały szerszy i głębszy obraz, powinny być przeprowadzane wielokrotnie. Częstotliwość badań zależy oczywiście od produktu lub usługi oraz od cech specyficznych badanego rynku. Dla firmy są one swego rodzaju kamieniami milowymi, które określają, gdzie się ona znajduje i w jakim stopniu odpowiada na potrzeby konsumentów.

 

Badania ankietowe można wykorzystać także do rozpoznania, jakich narzędzi należy używać w działaniach z zakresu komunikacji marketingowej. Na przykład badanie ankietowe świadomości marki pozwala stwierdzić, które kanały komunikacji wymagają inwestycji, albo dodatkowego zaangażowania. Za pomocą badań ankietowych można kontrolować również zmianę, jaka nastąpiła w wyniku podjętych działań, a nawet zmierzyć jej skutki. Dobrą praktyką są tzw. badania pilotażowe, których efektem jest m.in. kontrola jakości opracowanego kwestionariusza.

 

Jak przeprowadzić badanie ankietowe online?

Badania rynkowe można realizować również za pomocą paneli konsumenckich. Jednym z nich jest panel Badanie-Opinii.pl, w którym można przeprowadzić badanie ankietowe online wśród ponad 100 tys. konsumentów. Żeby móc zrealizować badanie, należy w pierwszej kolejności określić grupę docelową naszego badania. Określamy ją na podstawie cech demograficznych, socjograficznych, czy psychograficznych. Istotnymi cechami mogą być również styl życia, sytuacja zawodowa, czy preferencje zakupowe.

 

Kolejnym i jednym z najistotniejszych kroków jest przygotowanie kwestionariusza ankiety. Tworząc go, zwróćmy uwagę na istotę samego badania. Czyli na to, czego chcemy się dowiedzieć. Kluczową rzeczą jest więc umiejętność zadawania pytań. Najlepszym wyborem jest przejście od ogółu do szczegółu. Czyli za pomocą pytań zamkniętych uzyskać określony feedback konsumenta, a następnie pogłębić go za pomocą pytań otwartych, wielokrotnego wyboru, czy listy rankingowej. Pytanie te warto również warunkować, czyli określić jakie pytanie pogłębiające powinno wyświetlić się respondentowi w zależności od jego wcześniejszej odpowiedzi. Pozwala to zachować odpowiednią proporcję liczby pytań ankiety do możliwości uzyskania jak najlepszego spectrum danych.

 

Finalną kwestią jest ustalenie wielkości próby. Do najczęstszych wielkości zalicza się badanie na 385, 600 lub 1000 respondentów. Gdy zrealizujemy już badanie marketingowe, pozostaje nam przeanalizować uzyskane wyniki. W razie takiej potrzeby w ich analizie mogą pomóc eksperci Centrum Badawczo – Rozwojowego i przygotować dedykowany raport badawczy.

 

Zobacz także:

Jak samodzielnie przeprowadzić badanie marketingowe?

Jak dokonać segmentacji rynku w badaniach marketingowych online?

Badania marketingowe podczas pandemii COVID-19

Badania marketingowe – sztuka zadawania pytań

 


Sebastian Musiał BioStatDr Sebastian Musioł
Ekspert ds. Badań Biostat®

www.biostat.com.pl

Doktor nauk ekonomicznych, wieloletni pracownik Wydziału Informatyki i Komunikacji Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Specjalizuje się w badaniach jakościowych, ekspertyzach i konsultacjach strategicznych. Autor publikacji naukowych w zakresie marketingu i ekonomii.

 

BioStat® to komercyjna jednostka naukowa posiadająca status Centrum Badawczo-Rozwojowego. Interdyscyplinarny zespół, w skład którego wchodzą naukowcy, analitycy, biotechnolodzy, menadżerowie i innowatorzy IT zajmujący się zagadnieniami praktycznego zastosowania innowacyjnych rozwiązań badawczych w biznesie. Specjalizujemy się m.in. w badaniach oraz oprogramowaniu medycznym. Transfer wiedzy ze świata nauki do świata biznesu. To nasza przewaga. Pracujemy rzetelnie od 15 lat. Realizujemy projekty badawcze i multichannelowe skierowane do środowisk naukowych, biznesowych i medycznych w oparciu o nasze systemy takie jak: eCRF.biz™, SurvGo™, Cati-system czy Medfile® oraz dedykowane autorskie rozwiązania dostosowane do indywidualnych potrzeb. Kompleksowo wspieramy naszych Partnerów w cyfryzacji i optymalizacji procesów biznesowych oraz realizacji strategii sprzedażowych. Nasi eksperci: Rafał Piszczek - Statystyk. Autor publikacji naukowo badawczych i referatów z zakresu data mining w analizach ekonomicznych i branży farmaceutycznej. Specjalizuje się w komercjalizacji wiedzy naukowej w praktyce biznesowej oraz transferze wiedzy naukowej do celów biznesowych. Ekspert ds. elektronicznej dokumentacji medycznej i telemedycyny. dr inż. Ewa Tkocz-Piszczek - Matematyk. Autorka publikacji naukowych z zakresu matematyki stosowanej. Wykładowca Instytutu Matematyki Politechniki Śląskiej, pracę doktorską broniła na AGH w Krakowie. dr Monika Jaremków - Ekspert ds. Badań, doktor nauk o Ziemi w zakresie geografii społecznej. Autorka kilkunastu artykułów naukowych, współautor publikacji książkowych. dr Marian Płaszczyca - Statystyk, doktor nauk biologicznych. Wieloletni pracownik Polskiej Akademii Nauk i Uniwersytetu Sztokholmskiego oraz autor publikacji naukowo-badawczych z dziedziny inżynierii genetycznej, bioinformatyki i fizjologii roślin. dr Małgorzata Płaszczyca - Absolwentka kierunku biologia Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Doktorat uzyskała na Wydziale Fizjologii Roślin Uniwersytetu Sztokholmskiego. Posiada wieloletnie międzynarodowe doświadczenie naukowe i dydaktyczne uzyskane podczas pracy w szwedzkim uniwersytecie. Jest współautorem publikacji zamieszczanych w renomowanych czasopismach naukowych. Gosia pracę w BioStat® rozpoczynała od tworzenia analiz statystycznych na potrzeby raportów medycznych opracowywanych dla wiodących firm farmaceutycznych. dr Sebastian Musioł - Doktor nauk ekonomicznych, wieloletni pracownik Wydziału Informatyki i Komunikacji Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, a wcześniej wykładowca Uniwersytetu Śląskiego, GWSP w Chorzowie, WSFiP w Bielsku-Białej. Specjalizuje się w badaniach jakościowych, ekspertyzach i konsultacjach strategicznych. Posiada doświadczenie w badaniach rynkowych i marketingowych oraz w realizacji kampanii wizerunkowych, promocyjnych i informacyjnych. Autor publikacji naukowych w zakresie marketingu i ekonomii. Bartosz Olcha - Absolwent politologii na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Analityk, metodolog, autor opracowań i ekspert w już ponad 400 projektach badawczych. Specjalizuje się w kompleksowej realizacji badań rynku pracy, społeczno-gospodarczych oraz badań wizerunku marki pomocnych w tworzeniu strategii marketingowych. Zrealizował również szereg projektów dotyczących zachowań i preferencji konsumentów oraz badań satysfakcji klientów przedsiębiorstw prywatnych i instytucji publicznych. W swojej karierze zawodowej współpracował m. in. z: Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Miastem Łódź. A także Mazowiecką Izbą Rzemiosła i Przedsiębiorczości, Uniwersytetem Ekonomicznym w Krakowie, Shell, Vivus Finance oraz z kilkudziesięcioma powiatowymi i wojewódzkimi urzędami pracy. www.biostat.com.pl haloDoctor - nowa usługa telemedyczna łączy pacjenta z lekarzem | Lekarz online | e-Wizyty | e-Recepta

Biostat

Badania marketingowe podczas pandemii COVID-19

Badania marketingowe

W trakcie trwania każdego kryzysu zasadą jest, że przetrwają go najsilniejsi. Zmiany zachowań konsumenckich oraz działań konkurencji powodują znaczne zmiany na rynku. Korzystając z badań marketingowych online, można zagospodarować zmieniającą się część rynku i wyjść z kryzysu silniejszym. Zobacz, jak możesz to zrobić, korzystając z badań ankietowych w panelu konsumenckim.

Poznanie zmiany nawyków zakupowych konsumentów to klucz do przetrwania na rynku

Kolejne miesiące podczas wychodzenia z pandemii COVID-19 nie będą łatwe dla większości branż. Najbliższe tygodnie rozstrzygną, które firmy upadną, a które będą przeżywać swój złoty okres. Umiejętność dostosowywania się do szybko zmieniających się warunków na rynku to obecnie podstawa każdego rozwijającego się przedsiębiorstwa. Jednym z narzędzi do tego służących są badania marketingowe online. Mimo prognoz analityków ciężko ocenić ze 100% pewnością skutki pandemii COVID-19. Na pewno jest to czas do podejmowania działań w zakresie zmiany swoich strategii marketingowych, ponieważ przedsiębiorcy prowadzący już dziś działania biznesowe, szybciej wracają na obraną ścieżkę rozwoju. Zauważalne obecnie są nowe trendy konsumenckie oraz zmiany w priorytetach zakupowych konsumentów. Najsilniej widoczny wzrost dotyczy rynku e-commerce. Coraz więcej firm tworzy nowe produkty cyfrowe, uruchamia sprzedaż online, czy konwertuje produkty dostępne stacjonarnie w przestrzeń internetu. Dziś już prawie wszystko można dostać online – od codziennych zakupów spożywczych, po teleporady.

Dzięki badaniom marketingowym online poznasz preferencje konsumentów i wzmocnisz pozycję firmy na rynku. Realizacja badania marketingowego w panelu badawczym Badanie-Opinii.pl umożliwia uzyskanie wiedzy o rynku, konsumentach i panujących trendach. Swoje badanie ukierunkujesz bezpośrednio do grupy docelowej. Dzięki czemu zaplanujesz dokładnie strategię marketingową, politykę cenową oraz skuteczną promocję marki! Badania market research to narzędzie umożliwiające za pomocą twardych danych, rzetelnych informacji i wielowymiarowej analizy, poznanie preferencji zakupowych klientów. Badanie ankietowe wśród konsumentów umożliwia na:

  • Diagnozowanie potrzeb i preferencji konsumenckich,
  • Badanie zwyczajów konsumenckich,
  • Badanie reklamy i opakowań,
  • Badanie potencjału rynku,
  • Badanie struktury rynku,
  • Badanie świadomości marki,
  • Badanie wrażliwości cenowej,
  • Badanie pozycji rynkowej,
  • Badanie segmentacji rynku.

 

Segmentacja rynku, czyli jak wybrać najlepszy profil klienta

Epidemia COVID-19 zaczyna być już opanowana, co umożliwi konsumentom na realizację potrzeb nie tylko tych podstawowych. Jeśli zadbamy o właściwą strategię marketingową, istnieje duża szansa, że jako jedni z pierwszych będziemy gotowi do powiększenia swojego udziału w rynku. Nim to jednak zrobimy, poza posiadaniem produktu lub usługi, konieczne jest przeprowadzenie segmentacji rynku. Tłumacząc w prosty sposób, segmentacja to podział konsumentów na poszczególne grupy (segmenty), mające między sobą pewne charakterystyki (najczęściej demograficzne) i ze względu na nie należy mieć inne podejście w swojej strategii marketingowej. Segmentację rynku najczęściej opieramy o cechy geograficzne, demograficzne, behawioralne oraz psychograficzne. Często ten podział jest uzupełniany również o specyficzne cechy samego oferowanego produktu. Tłumacząc to na przykładzie, jeśli nasza firma oferuje pastę do butów, to na inne cechy produktu i reklamy będą zwracać uwagę mężczyźni, a na inne kobiety.

Realizacja badania marketingowego w panelu Badanie-Opinii.pl pozwala na poznanie zależności, w jaki sposób dana grupa odbiorców postrzega produkt, reklamę, czy określoną kampanię społeczną. Przeprowadzając badanie ankietowe w panelu badawczym Badanie-Opinii.pl uzyskasz dostęp do:

  • Inteligentnego systemu profilowania grupy docelowej
  • Precyzyjnego docierana do grupy docelowej
  • Rozbudowanej i stale poszerzanej bazy konsumentów – ponad 100 tys.!
  • Ekspresowej realizacji badań marketingowych – nawet w 24h!
  • Stałej kontroli rzetelności udzielanych odpowiedzi przez konsumentów

Przeprowadzenie tak skonstruowanego badania ankietowego umożliwia stworzenie planu marketingowego, prognozy udziału w rynku oraz wyboru docelowych grup odbiorców. Umożliwia to na przygotowanie strategii marketingowej ukierunkowanej na potrzeby poszczególnej grupy docelowej oraz identyfikację ich indywidualnych potrzeb. Dotarcie do określonego typu konsumenta oraz prowadzenie skutecznej komunikacji z klientem, to okazja do podążania za trendami rynku poprzez jego obserwację.

 

Personalizacja działań marketingowych

Realizując badania marketingowe online w panelu Badanie-Opinii.pl zyskasz możliwość precyzyjnego dotarcia do grupy docelowej. Wieloletnie rozwijanie naszego autorskiego rozwiązania pozwoliło zaoferować unikalne narzędzie do badań ankietowych online. Przeprowadzając badanie online, uzyskasz kompleksowe informacje o charakterystyce Twoich konsumentów. Dowiesz się, gdzie Twoja grupa docelowa robi zakupy, jaka liczba z nich posiada telefon na abonament, jak często jedzą na mieście, czy ilu z nich posiada samochód. W panelu Badanie-Opinii.pl zrealizujesz badanie market research na podstawie:

  • Danych demograficznych (np. miejsce zamieszkania, zarobki, płeć, wiek)
  • Sytuacji rodzinnej (np. stan cywilny, decyzyjność w sprawie zakupów)
  • Posiadanej pracy (np. wykonywana praca, status zawodowy)
  • Zwyczajów zakupowych (np. miejsca dokonywanych zakupów, częstotliwość)
  • Stylu życia (np. przywiązanie do marek, posiadane zainteresowania)
  • Urządzeń (np. odsetek osób posiadających laptop, czy telefon)

Tak precyzyjne dotarcie do grupy docelowej pozwoli na fachowe przeprowadzenie badania znajomości i wizerunku marki. Jak również pomiar elastyczności cenowej, ocenę materiałów reklamowych, czy koncepcji nowych produktów i opakowań. Dzięki temu uzyskasz dokładną odpowiedź na najważniejsze pytanie: dla kogo, jak i za ile wdrożyć nowy produkt na rynek.

 

Badania marketingowe online – korzyści

Niezależnie od typu badania marketingowego, które chcesz przeprowadzić, jego realizacja w formie online ma wiele zalet. Po pierwsze, czas! Realizacja badania ankietowego online to okazja do zebrania feedbacku od konsumentów w bardzo krótkim czasie. Realizując badanie online, możesz je przeprowadzić nawet w 24h! Po drugie, konkurencyjne koszty – koszt od zrealizowanej ankiety to ok. 2-3 złote. Wśród innych zalet badania ankietowego online to gwarancja reprezentatywności próby, stała kontrola rzetelności udzielanych odpowiedzi, dostęp do bazy ponad 100 tys. aktywnych konsumentów oraz stałe wsparcie ekspertów w realizacji badania, którzy udzielą pomocy w przygotowaniu kwestionariusza ankiety oraz opracują raport badawczy. Uzyskane dane i ich odpowiednia analiza mają w biznesie kluczowe znaczenie. Niezależnie od rodzaju wybranego badania marketingowego, cel jest ten sam: poprawić swoje działanie, wzbudzić zainteresowanie i zapewnić satysfakcję z produktu dla konsumentów. Co w wymierny sposób przekłada się na zysk firmy i rozwój na rynku.

Badania marketingowe – poznaj preferencje konsumentów i wzmocnij pozycję firmy na rynku!

 

Zobacz także:

Jak samodzielnie przeprowadzić badanie marketingowe?

Reklama i marketing gabinetu lekarskiego

Badania marketingowe – sztuka zadawania pytań

BioStat® to komercyjna jednostka naukowa posiadająca status Centrum Badawczo-Rozwojowego. Interdyscyplinarny zespół, w skład którego wchodzą naukowcy, analitycy, biotechnolodzy, menadżerowie i innowatorzy IT zajmujący się zagadnieniami praktycznego zastosowania innowacyjnych rozwiązań badawczych w biznesie. Specjalizujemy się m.in. w badaniach oraz oprogramowaniu medycznym. Transfer wiedzy ze świata nauki do świata biznesu. To nasza przewaga. Pracujemy rzetelnie od 15 lat. Realizujemy projekty badawcze i multichannelowe skierowane do środowisk naukowych, biznesowych i medycznych w oparciu o nasze systemy takie jak: eCRF.biz™, SurvGo™, Cati-system czy Medfile® oraz dedykowane autorskie rozwiązania dostosowane do indywidualnych potrzeb. Kompleksowo wspieramy naszych Partnerów w cyfryzacji i optymalizacji procesów biznesowych oraz realizacji strategii sprzedażowych. Nasi eksperci: Rafał Piszczek - Statystyk. Autor publikacji naukowo badawczych i referatów z zakresu data mining w analizach ekonomicznych i branży farmaceutycznej. Specjalizuje się w komercjalizacji wiedzy naukowej w praktyce biznesowej oraz transferze wiedzy naukowej do celów biznesowych. Ekspert ds. elektronicznej dokumentacji medycznej i telemedycyny. dr inż. Ewa Tkocz-Piszczek - Matematyk. Autorka publikacji naukowych z zakresu matematyki stosowanej. Wykładowca Instytutu Matematyki Politechniki Śląskiej, pracę doktorską broniła na AGH w Krakowie. dr Monika Jaremków - Ekspert ds. Badań, doktor nauk o Ziemi w zakresie geografii społecznej. Autorka kilkunastu artykułów naukowych, współautor publikacji książkowych. dr Marian Płaszczyca - Statystyk, doktor nauk biologicznych. Wieloletni pracownik Polskiej Akademii Nauk i Uniwersytetu Sztokholmskiego oraz autor publikacji naukowo-badawczych z dziedziny inżynierii genetycznej, bioinformatyki i fizjologii roślin. dr Małgorzata Płaszczyca - Absolwentka kierunku biologia Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Doktorat uzyskała na Wydziale Fizjologii Roślin Uniwersytetu Sztokholmskiego. Posiada wieloletnie międzynarodowe doświadczenie naukowe i dydaktyczne uzyskane podczas pracy w szwedzkim uniwersytecie. Jest współautorem publikacji zamieszczanych w renomowanych czasopismach naukowych. Gosia pracę w BioStat® rozpoczynała od tworzenia analiz statystycznych na potrzeby raportów medycznych opracowywanych dla wiodących firm farmaceutycznych. dr Sebastian Musioł - Doktor nauk ekonomicznych, wieloletni pracownik Wydziału Informatyki i Komunikacji Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, a wcześniej wykładowca Uniwersytetu Śląskiego, GWSP w Chorzowie, WSFiP w Bielsku-Białej. Specjalizuje się w badaniach jakościowych, ekspertyzach i konsultacjach strategicznych. Posiada doświadczenie w badaniach rynkowych i marketingowych oraz w realizacji kampanii wizerunkowych, promocyjnych i informacyjnych. Autor publikacji naukowych w zakresie marketingu i ekonomii. Bartosz Olcha - Absolwent politologii na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Analityk, metodolog, autor opracowań i ekspert w już ponad 400 projektach badawczych. Specjalizuje się w kompleksowej realizacji badań rynku pracy, społeczno-gospodarczych oraz badań wizerunku marki pomocnych w tworzeniu strategii marketingowych. Zrealizował również szereg projektów dotyczących zachowań i preferencji konsumentów oraz badań satysfakcji klientów przedsiębiorstw prywatnych i instytucji publicznych. W swojej karierze zawodowej współpracował m. in. z: Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Miastem Łódź. A także Mazowiecką Izbą Rzemiosła i Przedsiębiorczości, Uniwersytetem Ekonomicznym w Krakowie, Shell, Vivus Finance oraz z kilkudziesięcioma powiatowymi i wojewódzkimi urzędami pracy. www.biostat.com.pl haloDoctor - nowa usługa telemedyczna łączy pacjenta z lekarzem | Lekarz online | e-Wizyty | e-Recepta

Biostat

Badania marketingowe – sztuka zadawania pytań

Badania marketingowe

Badanie marketingowe nie jest opcją – jest niezbędnym, krytycznym spojrzeniem firmy na klientów i konkurentów. Powodzenie badań marketingowych zależy od metody i poprawnie sformułowanych pytań.  Jak uniknąć błędów w konstruowaniu kwestionariusza?

Rewolucja technologiczna i behawioralna umożliwia śledzenie niemal każdej aktywności konsumenta. Zautomatyzowane gromadzenie danych dostarcza wiedzy o tym kto, co, gdzie i kiedy. Zrozumienie mechanizmów rynkowych istotnych dla rozwoju firmy wymaga tymczasem również  odpowiedzi na pytania: dlaczego, po co, w jaki sposób – które ujawnią głębokie przyczyny zachowań konsumentów, ich motywacje i oczekiwania.

 

Po co badać?


Realizacja badań marketingowych dostarcza informacji i danych o pozycji przedsiębiorstwa na rynku i daje narzędzia do jej poprawy. Badania mają rozwiązywać problemy biznesowe, za pomocą twardych danych, rzetelnych informacji i wielowymiarowej analizy, którym nie wystarczą intuicja czy własne opinie. Problemy te zawierają się w formie trzech podstawowych pytań:

– Kim są nasi najbardziej dochodowi klienci? Pogłębione badania jakościowe potrafią wywrócić wyobrażenia o tym, jaki typ klienta generuje największe zyski. W efekcie wiadomo do kogo należy kierować działania, aby sprzedawać więcej.

– Czego naprawdę chcą nasi klienci? Kiedy wiedza o tym, co kupują klienci nie wystarcza do umocnienia pozycji, trzeba sięgnąć głębiej, do motywacji, do oczekiwań, do marzeń. Badania marketingowe odkrywają to, co klienci lubią, czego nie lubią, chcą, a czego nie chcą – i w jakiej kolejności. Badanie rynku nie jest podejściem pasywnym: aktywnie rzuca światło na to, jacy klienci zachowują się w określony sposób, i dlaczego nie przystępują do transakcji. Firma, która zyskuje taką wiedzę może optymalizować wszystko, od rozwoju produktu do programów obsługi klienta.

Czy jesteśmy na dobrej drodze? Niczym badania okresowe, diagnoza obecnej kondycji firmy dokonywana jest z myślą o wyzwaniach długoterminowych.

 

Jak badać?

 

Jakościowe badania marketingowe stosowane są najczęściej do zdiagnozowania potrzeb (uświadomionych i nieuświadomionych) oraz preferencji konsumentów, do poznania opinii na temat produktów lub usług, do segmentacji klientów, a także do badania marki, komunikacji, materiałów reklamowych. Zaletą badań jakościowych jest to, że pozwalają badaczowi lub zleceniodawcy badania na kontakt z materiałem badawczym i danymi w trakcie ich gromadzenia.

Badania jakościowe można realizować samodzielnie lub w powiązaniu z badaniami ilościowymi. Warto pamiętać, że badania jakościowe nie są reprezentatywne w rozumieniu statystycznym, ponieważ prowadzone są na grupie badawczej mniejszej niż w przypadku ankietowych badań ilościowych. Wartość badań jakościowych nie wynika przecież z masowości lecz tego, że pozwalają uchwycić problemy węzłowe, wśród tych, których one rzeczywiście dotyczą. Chodzi o to, aby biorąc pod uwagę uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne, lepiej, głębiej, bardziej wszechstronnie – rozumieć.

Do najczęściej wykorzystywanych technik należą indywidualne wywiady pogłębione – bezpośrednie i telefoniczne oraz zogniskowane wywiady grupowe, a także obserwacji połączonej z kwestionariuszem ankiety (tajemniczego klienta). Szczególnie wartościowych informacji mogą dostarczyć badania marketingowe typu Usage&Attitude. Dąży się w nich do poznania i zrozumienia rzeczywistych zachowań klienta, wraz oczekiwaniami i motywacjami.

 

Jak pytać?

 

W badaniach marketingowych zaawansowane technologie często idą w parze z metodami o bogatej i długiej tradycji naukowej. Umiejętne stawianie pytań należy do elementarza marketingowego, wywodzącego się z klasycznej cycerońskiej formuły: „Quis, quid, ubi, quibus auxiliis, cur, quomodo, quando”. Rzecz w tym, by z dużej ilości zebranych danych wyłuskać te najwartościowsze i ograniczyć ryzyko błędu.

W badaniach techniką pogłębionego wywiadu – czy to grupowego czy indywidualnego – stosuje się pytania otwarte, które umożliwiają swobodną wypowiedź, a nawet zachęca się respondenta do spontanicznych projekcji. I już tu trzeba zadbać o równowagę pomiędzy pytaniami globalnymi i szczegółowymi. Pewną trudność stanowić mogą pytania otwarte macierzowe, ze względu na wysiłek, z jakim ze strony respondenta wiąże się prawidłowa odpowiedź. Niezbędna okazać się mogą wtedy pomoce: tabele, formularze, grafiki.

W badaniach marketingowych wiedzą równie cenną, jak ta ilu klientów nabywa dany produkt, gdzie i w jakich okolicznościach, jest znajomość motywacji konsumentów  – czy wynika to ze znajomości marki, z lojalności, a może z innych pobudek? Zniuansowaną wiedzę w tym zakresie można uzyskać odpowiednio dozując pytania bezpośrednie i projekcyjne – dotyczące problemu/tematu nie wprost, lecz pozornie obok, na przykład o znane przez respondenta opinie w danej sprawie.

 

Jakich błędów unikać?

 

Wiarygodności wniosków zagrażają błędy, które mogą wystąpić na każdym etapie badania. Badaczom zagrażają trzy kategorie błędów (pomijając oczywiście błędy przypadkowe), dotyczące: doboru próby, pomiaru i analizy.

Podczas doboru próby istotne jest prawidłowe zdefiniowanie populacji, określenie próby i respondenta. Powodzenie badania zależy od tego czy uda się zbadać właściwą grupę i uzyskać od respondentów miarodajne dane. Do tego służą pytania wprowadzające, filtrujące, buforowe i kontrolne.

Podczas pomiaru trzeba zadbać o to, by informacje pozyskiwane nie były rozbieżne z tymi, które należy pozyskać, aby respondenci świadomie, bądź nieświadomie nie udzielali fałszywych odpowiedzi, lub ich unikali. Najpoważniejszym błędem, który na etapie pomiaru jest bardzo trudny do usunięcia, a może zupełnie zepsuć badanie, jest nieprawidłowo skonstruowane narzędzie badawcze. Prawidłowo skonstruowane narzędzie już na poziomie pytań separuje fakty od ocen, opinie i spostrzeżenia od interpretacji, a wyobrażenia i deklaracje od rzeczywistych postaw i zachowań.

Błędy dotyczące analizy obejmują działania zarówno w zakresie digitalizacji danych, jak i doboru metody analizy, zastosowania wybranej metody, jak i interpretacji wyników. Kardynalnym błędem w badaniach marketingowych jest nadużywanie wielkich kwantyfikatorów, takich jak „każdy”, żaden”, „zawsze”, „nigdy” oraz nieprawidłowe skalowanie – to znaczy łączenie elementów ze sobą nieporównywalnych.

 

Błędy w narzędziu badawczym


Doświadczony badacz, przygotowując narzędzia na potrzeby badań marketingowych, dba – zwłaszcza przy metodach jakościowych – o warunki badania: czas, miejsce, okoliczności, warunki. Kluczowe znaczenie ma długość kwestionariusza i jego skomplikowanie. Obowiązuje tu prosta zasada: im prostsza i im krótsza ankieta, tym bardziej wartościowe dane.

Pytania muszą być zrozumiałe. Niedopuszczalne są pytania, w których występują zwroty i pojęcia wymagające dodatkowego zdefiniowania (jeżeli nie zostały omówione), albo o zakresie trudnym do zinterpretowania. Zakłócenia może wprowadzić również błędne założenie, że np. uczestnik badania jest znawcą w dziedzinie, której dotyczy badanie). Równoczesne pytanie o kilka spraw jednocześnie kończy się nieuchronnie pomieszaniem danych, chaotyczną wypowiedzią, lukami. Podobnie jak stosowanie w kwestionariuszu przeczenia, a zwłaszcza przeczenia wielokrotnego. Odpowiadający musi zwyczajnie umieć odpowiedzieć – wiedzieć, rozumieć, pamiętać, a nie domyślać się lub dowiadywać. Jednoznaczność, precyzja pytań, sprzyja jednoznacznym i precyzyjnym odpowiedziom.

Osobną kategorię błędów kwestionariuszowych tworzą pytania sugerujące, insynuujące, albo emocjonalne. Po pierwsze dlatego, że odpowiedzi będą bezwartościowe, ale także dlatego, że badacz może nie zauważyć tego, że wpłynął w ten sposób (i w jakim stopniu wpłynął) na respondenta.

Regulując kolejność pytań badacz wpływa na to czy odpowiedzi układać się będą w logiczny ciąg. Porządkowanie pytań warto rozpocząć od zawężania ich zakresu do pojedynczych zagadnień.

 

Znaczenie pilotażu

 

Ewentualne błędy w kwestionariuszu  powinny zostać ujawnione w pilotażu. Procedura testowania jest szczególnie doniosła w badaniach jakościowych, bo umożliwia ponadto kontrolę wpływu ankietera na odpowiedzi uczestnika badania. Tzw. wpływ ankietera należy o zjawisk niepożądanych dlatego, że zaburza nie tylko proces badawczy, ale przede wszystkim może zniekształcić pozyskiwane dane, a tym samym prowadzić do fałszywych wniosków.

Innym zagrożeniem jest skłonność do poprawiania własnego wizerunku przez respondenta. Sposobem na odpowiedzi nieszczere, jest zabieg polegający na łagodzeniu wydźwięku pytań. Wprowadza się wtedy zwrotami typu: „Czy zdarzyło się kiedykolwiek, że…”).

Optymalnie skonstruowane narzędzie oraz prawidłowo ustalone okoliczności badania umożliwiają respondentowi udzielanie odpowiedzi bez presji czasu, bez zmęczenia, w komfortowych warunkach. Jeżeli jest taka potrzeba, badania marketingowe można prowadzić również „przy półce”. W każdych okolicznościach ostrożność i dokładność badacza mają decydujące znaczenie dla wyniku.

Badania UX

Specyficznym rodzajem badań marketingowych są badania UX. Badania User Experience mają na celu zazwyczaj ocenę potrzeb i oczekiwań wśród odbiorców (grupy docelowej)  a także ocenę i poprawę już istniejącego rozwiązania.  Często stosuje się tego rodzaju badania na etapie testowania i wyboru różnego rodzaju konceptów (mając 2 lub więcej można na odpowiednio dobranej próbie ocenić, który koncept jest bardziej trafny).  Wśród badań użyteczności wskazać można różne rodzaje:

  • adania makiet/layotów/konceptów,
  • badania strony internetowej www.

Stosuje się techniki:

  • FGI,
  • IDI,
  • Card sorting,
  • analizy eksperckie,
  • testy A/B,
  • badania eyetracking czy clicktracking.

Badania ClickTracking zyskują coraz bardziej na popularności za sprawą ich relatywnie niskiej ceny. Badania takie można już przeprowadzić na panelu badawczym (np. SurvGo – badania clicktracking).  Polega ono na śledzeniu czynności użytkownika – ruchów i kliknięć myszką. Dzięki temu łatwo można zaobserwować które elementy kreacji najbardziej przykuwają wzrok, a które pozostają niezauważone.

 

Zobacz także:

Jak samodzielnie przeprowadzić badanie marketingowe?


Sebastian Musiał BioStatDr Sebastian Musioł
Ekspert ds. Badań Biostat®

www.biostat.com.pl

Doktor nauk ekonomicznych, wieloletni pracownik Wydziału Informatyki i Komunikacji Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Specjalizuje się w badaniach jakościowych, ekspertyzach i konsultacjach strategicznych. Autor publikacji naukowych w zakresie marketingu i ekonomii.

 

BioStat® to komercyjna jednostka naukowa posiadająca status Centrum Badawczo-Rozwojowego. Interdyscyplinarny zespół, w skład którego wchodzą naukowcy, analitycy, biotechnolodzy, menadżerowie i innowatorzy IT zajmujący się zagadnieniami praktycznego zastosowania innowacyjnych rozwiązań badawczych w biznesie. Specjalizujemy się m.in. w badaniach oraz oprogramowaniu medycznym. Transfer wiedzy ze świata nauki do świata biznesu. To nasza przewaga. Pracujemy rzetelnie od 15 lat. Realizujemy projekty badawcze i multichannelowe skierowane do środowisk naukowych, biznesowych i medycznych w oparciu o nasze systemy takie jak: eCRF.biz™, SurvGo™, Cati-system czy Medfile® oraz dedykowane autorskie rozwiązania dostosowane do indywidualnych potrzeb. Kompleksowo wspieramy naszych Partnerów w cyfryzacji i optymalizacji procesów biznesowych oraz realizacji strategii sprzedażowych. Nasi eksperci: Rafał Piszczek - Statystyk. Autor publikacji naukowo badawczych i referatów z zakresu data mining w analizach ekonomicznych i branży farmaceutycznej. Specjalizuje się w komercjalizacji wiedzy naukowej w praktyce biznesowej oraz transferze wiedzy naukowej do celów biznesowych. Ekspert ds. elektronicznej dokumentacji medycznej i telemedycyny. dr inż. Ewa Tkocz-Piszczek - Matematyk. Autorka publikacji naukowych z zakresu matematyki stosowanej. Wykładowca Instytutu Matematyki Politechniki Śląskiej, pracę doktorską broniła na AGH w Krakowie. dr Monika Jaremków - Ekspert ds. Badań, doktor nauk o Ziemi w zakresie geografii społecznej. Autorka kilkunastu artykułów naukowych, współautor publikacji książkowych. dr Marian Płaszczyca - Statystyk, doktor nauk biologicznych. Wieloletni pracownik Polskiej Akademii Nauk i Uniwersytetu Sztokholmskiego oraz autor publikacji naukowo-badawczych z dziedziny inżynierii genetycznej, bioinformatyki i fizjologii roślin. dr Małgorzata Płaszczyca - Absolwentka kierunku biologia Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Doktorat uzyskała na Wydziale Fizjologii Roślin Uniwersytetu Sztokholmskiego. Posiada wieloletnie międzynarodowe doświadczenie naukowe i dydaktyczne uzyskane podczas pracy w szwedzkim uniwersytecie. Jest współautorem publikacji zamieszczanych w renomowanych czasopismach naukowych. Gosia pracę w BioStat® rozpoczynała od tworzenia analiz statystycznych na potrzeby raportów medycznych opracowywanych dla wiodących firm farmaceutycznych. dr Sebastian Musioł - Doktor nauk ekonomicznych, wieloletni pracownik Wydziału Informatyki i Komunikacji Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, a wcześniej wykładowca Uniwersytetu Śląskiego, GWSP w Chorzowie, WSFiP w Bielsku-Białej. Specjalizuje się w badaniach jakościowych, ekspertyzach i konsultacjach strategicznych. Posiada doświadczenie w badaniach rynkowych i marketingowych oraz w realizacji kampanii wizerunkowych, promocyjnych i informacyjnych. Autor publikacji naukowych w zakresie marketingu i ekonomii. Bartosz Olcha - Absolwent politologii na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Analityk, metodolog, autor opracowań i ekspert w już ponad 400 projektach badawczych. Specjalizuje się w kompleksowej realizacji badań rynku pracy, społeczno-gospodarczych oraz badań wizerunku marki pomocnych w tworzeniu strategii marketingowych. Zrealizował również szereg projektów dotyczących zachowań i preferencji konsumentów oraz badań satysfakcji klientów przedsiębiorstw prywatnych i instytucji publicznych. W swojej karierze zawodowej współpracował m. in. z: Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Miastem Łódź. A także Mazowiecką Izbą Rzemiosła i Przedsiębiorczości, Uniwersytetem Ekonomicznym w Krakowie, Shell, Vivus Finance oraz z kilkudziesięcioma powiatowymi i wojewódzkimi urzędami pracy. www.biostat.com.pl haloDoctor - nowa usługa telemedyczna łączy pacjenta z lekarzem | Lekarz online | e-Wizyty | e-Recepta

Biostat