Wracamy do biur, czyli employer branding wewnętrzny w nowej rzeczywistości

Young,People,With,Face,Masks,Back,At,Work,In,Office

Bez wątpienia rok 2020 uznawany jest za czas kryzysu, natomiast 2021 – nadchodzących zmian. W przeciągu ostatnich kilkunastu miesięcy firmom towarzyszył jeden wielki chaos, a jednocześnie – ciągła reorganizacja. Nic dziwnego zatem, że obecnie, kiedy nadchodzi „odmrażanie” gospodarki, a jednocześnie nowa rzeczywistość, pracodawcy muszą skupić szczególna uwagę na działaniach kierowanych do pracowników, aby wrócić do „normalności”.

Zanim przejdziemy do konkretów, zacznijmy od teorii: employer branding to inaczej budowanie marki pracodawcy. Kluczowe jest tutaj podkreślenie słowa „marka”, a nie „wizerunek”, które są często stosowane zamiennie. Marka to nazwa, symbol, znak i logo, a także kombinacja tych elementów, służąca wyróżnieniu na tle konkurencji. Wizerunek jest to natomiast wyobrażenie o danym przedsiębiorstwie, produkcie, czy też osobie. Można zatem stwierdzić, że marka jest wartością obiektywną, a wizerunek – subiektywną.  

W dobie nowej rzeczywistości pracodawcy powinni się skupić przede wszystkim na odbudowie firmy, poczynając od wewnętrznego otoczenia przedsiębiorstwa. To właśnie pracownicy są filarem i siłą napędową do rozwoju. Bez odpowiedniego wsparcia, mogą być przytłoczeni postpandemiczną normalnością. 

Chcemy zostać na home office

Powrót do rzeczywistości, w większości przypadków oznacza również powrót do biur. Ale co zrobić w przypadku, kiedy pracownicy wracać nie chcą? 

Wszyscy przekonaliśmy się o tym, że w domu pracować też się da – nie tracimy czasu na dojazdach, siedzimy w wygodnym dresie, a nawet możemy zrobić pranie w międzyczasie.  

W jaki sposób można zatem uatrakcyjnić miejsce pracy?

1.Zaoferuj hybrydowy tryb pracy 

W ten sposób pracownicy będą mieli możliwość wyboru, a także stopniowej mobilizacji. Nagły powrót do biura po ponad roku siedzenia w domu może wydawać się przerażający, dlatego nie wymagaj, że od razu wszystko wróci do normy. 

2. Odśwież biuro 

Powrót na stare śmieci? Brzmi nostalgicznie, ale czy zachęcająco? Co jak co, ale powrót do wyremontowanego biura z nowymi meblami czy też sprzętem zdecydowanie wpisuje się w kanon nowej rzeczywistości i odbudowy. 

3. Wprowadź domową atmosferę 

I niekoniecznie mam tutaj na myśli chodzenie w kapciach (chociaż kto wie!). Pracownicy chcą się czuć komfortowo – zarówno pod względem swojego ubioru, jak i nowych nawyków. Dla przykładu: wielu pracowników ceni sobie obecnie ciepły posiłek – i to niekoniecznie z pobliskiego bistro. Warto zadbać w takim razie o kuchnię z odpowiednim wyposażeniem i asortymentem. Dla jednych może mieć znaczenie dobra kawa i porządny ekspres, dla innych – mikrofala i piekarnik. Prawie jak w domu! 

4. Benefity 

Jak już jesteśmy przy tym, co pracodawca mógłby zaoferować swoim pracownikom to warto wspomnieć o benefitach, które mogą „przyciągnąć” ich do biura. Wiele firm posiada strefy relaksu, siłownie czy też gaming roomy. Nie namawiam Cię oczywiście do stworzenia kolejnego biura Google. Jednak zastanów się nad tym, co możesz zaoferować swoim pracownikom na miejscu. Darmowe napoje? Obiad pracowniczy? A może strefę masażu, z której będą mogli skorzystać w wolnej chwili? W wielu przedsiębiorstwach, w których wcześniej panował rotacyjny system zajmowania biurek na open space’ach, pracodawcy oferują biurka na wyłączność w przypadku, jeśli ci zdecydują się na stały powrót do biura. 

5. Organizuj spotkania w biurze 

Czy będzie to świętowanie urodzin pracownika, dzień pizzy, integracja, czy spotkanie kwartalne – nie ma to większego znaczenia, o ile dasz pracownikom powód do przyjścia do biura i spotkania się z kolegami z pracy. Kto wie? Można akurat ktoś zdecyduje się na dołączenie do reszty zespołu? 

6. Pierwszy dzień pracy 

Pamiętaj, że pracownicy, którzy od dawna nie pojawili się w biurze, mogą mieć obawy przed powrotem do niego. Wiąże się to z kwestią przebywania z kompletnie dla nich nowymi osobami, zatrudnionymi w czasie home officów. Co należałoby zrobić w tym przypadku? Wróć do punktu 5.  

 

Jaki jest wniosek? Pracownicy chcą czuć się bezpiecznie, a zarazem komfortowo, dlatego „normalność” w dalszym ciągu powinna pozostać kwestią indywidualną. Pracodawcy muszą w tym wypadku pozostać neutralni, a tym bardziej wyrozumiali w stosunku do swoich pracowników. Nie zmienia to jednak faktu, że po ponad roku pracy zdalnej, zmieniliśmy swoje nawyki, co wiążę się z potrzebą reorganizacji firmy. A to oznacza jedno: praca z biura już nigdy nie będzie taka sama jak wcześniej. W końcu kto by pomyślał, że cały świat skończy na home office? 

Cyrek Events to agencja eventowa, która powstała by łączyć dwie rzeczywistości: offline i online, zamiłowanie do nowych technologii i miłość do eventów. Wiemy, że coraz trudniej zaskoczyć czymś uczestników, dlatego uważnie śledzimy, (a czasem wyprzedzamy!) bieżące trendy, aby zapewnić naszym klientom niepowtarzalne doznania i efekt WOW! cyrekevents.com

Cyrek Events

Pandemia impulsem do tworzenia nowych rozwiązań w Employer Branding

owoce dla pacownikow

Nigdy jeszcze odporność fizyczna i psychiczna pracowników nie miała tak dużego znaczenia dla efektywności biznesowej firm, jak obecnie w czasie trwającej pandemii. Pracodawcy zaczęli zauważać, że zdrowie i samopoczucie pracowników ma mocne przełożenie na prawidłowe funkcjonowanie organizacji w trudnym okresie. W efekcie na rynku pojawiają się nowe rozwiązania z obszaru Employer Branding, które mają pokazać pracownikom, że dba się o ich zdrowie i docenia zaangażowanie.

Pracownicy realizujący swoje obowiązki zawodowe z domu często skarżą się na osamotnienie i brak kontaktów nieformalnych z innymi pracownikami, mniej identyfikują się z pracodawcą, gdyż nie uczestniczą jak kiedyś w „normalnym życiu firmowym”. Dlatego coraz więcej pracodawców zauważa potrzebę budowania więzi z pracownikami na odległość i próbuje zaskoczyć ich pozytywnie oferując różne, niestandardowe benefity na home office.

Pracodawcy, którzy myślą strategicznie o efektywności pracowników w czasach pandemii, ich zdrowiu i motywacji do pracy w aktualnych realiach rynkowych wiedzą, że employer branding zaczyna się wewnątrz organizacji. Dlatego szukają alternatywnych narzędzi, aby doceniać i podziękować pracownikom za dotychczasowy wkład w rozwój firmy i pracę w podwyższonym stresie.

Jacek Kwiecień, CEO firmy Dailyfruits, która od kilku tygodni dostaje coraz więcej zapytań o możliwość wysłania paczek z owocami pracownikom na home office

Benefity na home office – modny trend czy realna potrzeba?

Dla wielu pracowników w ostatnich miesiącach dom stał się biurem. Pracodawcom zdalnie zdecydowanie trudniej jest budować atmosferę i kulturę organizacji oraz utrzymywać kontakt z pracownikami. W związku z tym część firm z inicjatywy działów HR czy menedżerów, mając na uwadze zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników, chce im dać poczucie normalności i decyduje się na niestandardowe akcje. Jedną z nich jest na przykład wysłanie pracownikom pakietów odpornościowych na home office, czyli paczek z owocami i innymi zdrowymi produktami. Dostępne na rynku rozwiązania umożliwiają realizację takich akcji bez konieczności przekazywania danych osobowych pracowników i bez naruszania przepisów RODO. Z takiej opcji korzysta z miesiąca na miesiąc coraz więcej firm w Polsce.

Jest to gest doceniany przez pracowników w czasach pandemii, wymuszającej izolację społeczną. Widzimy jak ważne jest obecnie wspieranie osób pracujących zdalnie dla organizacji, aby czuły zainteresowanie z jej strony i przynależność do rozproszonego zespołu. Otrzymujemy od pracodawców, jak i pracowników bardzo pozytywny feedback po wdrożeniu rozwiązania dedykowanego pracownikom na home office, czyli pakietów odpornościowych, zawierających zdrowe produkty. Aktualna sytuacja, wywołana przez wirusa staje się impulsem do wdrażania nowych rozwiązań w obszarze Employer Branding. Nam jako firmie działającej od 10 lat na rynku, pandemia z jednej strony podcięła skrzydła, ale z drugiej strony pokazała, że pracodawcy oczekują od nas przeformułowanie modelu współpracy, zamieniając „owocowe, firmowe wtorki” na możliwość wysłania owoców do pracowników na home office.

Jacek Kwiecień z Dailyfruits

Cotygodniowe dostawy owoców do firmy zawsze przynosiły nam dużo radości. W związku z długotrwałą pracą zdalną, postanowiliśmy zapewnić również trochę owocowej radości naszym pracownikom w domowym zaciszu. Akcja została przyjęta z dużym entuzjazmem! Już pierwszego dnia dostaw spłynęła do nas masa zdjęć z paczkami Dailyfruits Home. Opcja z zamawianiem za pomocą kodów rabatowych bardzo uprościła proces od strony pracodawcy, jak również umożliwiła pracownikom zamawianie owoców w 5 minut pod wskazany adres, w którym aktualnie przebywają.

Maja Kujawa, Junior HR Specialist, Volkswagen Group Services

Zadbanie o zdrowie pracowników, którzy pracują na home office przez zamówienie dla nich paczek ze zdrowymi przekąskami z dostawą do domu, to jeden z nowych benefitów, który cieszy się rosnącym zainteresowaniem wśród pracodawców. Niektórzy z nich myślą już o nim w kategorii pomysłu na świąteczny, grudniowy upominek dla pracowników, gdyż paczka ze zdrowymi produktami żywnościowymi, wspiera odporność i jest praktycznym rozwiązaniem na czasie. Dodatkowo może zawierać miły upominek, jak na przykład kubek czy skakankę do ćwiczeń z logo pracodawcy, co sprzyjania podtrzymywaniu firmowych relacji.

Wśród nowych benefitów na home office pojawiają się także spotkania online organizowane dla pracowników z zewnętrznymi specjalistami, którzy mogą im praktycznie pomóc funkcjonować w obecnej rzeczywistości. Są to na przykład webinaria dla pracowników lub indywidualne konsultacje online z dietetykiem, poruszające kluczowe kwestie dotyczące zdrowego żywienia, wykształcania nawyków mających realny wpływ na budowanie odporności. Niektórzy pracodawcy oferują także pracownikom na przykład wideo sesje jogi z certyfikowanymi trenerami, którzy prezentują jak można ćwiczyć w domu nie narażając się na kontuzję. Pandemia odbiera nam „normalny” sposób funkcjonowania zarówno w sferze zawodowej, jak i prywatnej. Staje się także wyzwaniem dla pracodawców – jak zadbać o pracowników na home office, aby odnaleźli się w „nowej normalności” i mogli efektywnie pracować dla firmy w dobie COVID-19.

Zadbanie o zdrowie i odporność pracowników jest kluczowym zadaniem, na jakie powinni postawić pracodawcy w nadchodzących miesiącach. Jeśli pracownicy mają pozostać w dobrej kondycji mimo drastycznej zmiany warunków pracy, wsparcie stylu życia: nawyków żywieniowych, aktywności fizycznej i zdrowia psychicznego ma ogromne znaczenie. Pandemia z pewnością zweryfikuje nie tylko rynek pracowniczych benefitów, ale także pokaże kto jest dobrym pracodawcą na złe czasy. Puste slogany Employer Branding odchodzą do lamusa, liczą się działania, które dadzą pracownikom poczucie bezpieczeństwa i pokażą, że pracodawca potrafi okazać zaangażowanie i troskę o zdrowie pracownika.

Magdalena Kartasińska, kierownik działu dietetycznego Dailyfruits

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF